Рішення
від 17.12.2007 по справі 4/181
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

4/181

 

ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  міста КИЄВА01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б     тел.230-31-34

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

справа №  4/181

17.12.07

За позовом     Заступник військового прокурора центрального  регіону України

до                     Державне підприємство Міністерства оборони України "Ліси оборони"

про                    стягнення 6 101 747,85 грн.

Суддя  Борисенко І.І.

Представники:

  

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

 Заступник військового прокурора Центрального регіону України звернувся в особі Центрального спеціалізованого будівельного управління Міністерства оборони України з позовом до Державного підприємства Міністерства оборони України «Ліси оборони»про повернення коштів у сумі 1 944 386,05 грн. згідно договору від 27.05.2004р. № 2/2004 та штрафних санкцій на суму 4 157 361,80 грн., а всього 6 101 747,85 грн.

Представник відповідача проти позову заперечує, посилаючись на те, що відсутні господарсько –правові відносини між державним підприємством "Ліси оборони" та Центральним спеціалізованим будівельним управлінням Міністерства оборони України.

Розглянувши надані учасниками судового процесу документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, з'ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги і заперечення проти позову, об'єктивно оцінивши в сукупності докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд міста Києва,-

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до п. 1 резолютивної частини рішення Конституційного Суду України від '8.04.1999 року № З-рп/99 (справа про представництво прокуратурою України інтересів держави в арбітражному суді): „Прокурор або його заступник самостійно визначає і заґрунтовує у позовній заяві, в чому полягає порушення інтересів держави чи в чому існує загроза інтересам держави, і ця заява, за ст.. 2 Арбітражного процесуального кодексу України, є підставою для порушення справи в арбітражному суді".

Згідно ст. 1 Закону України "Про Збройні Сили України" - Збройні Сили України це військова державна структура, що призначена для збройного захисту суверенітету, незалежності, територіальної цілісності і неподільності України.

Безпосереднє керівництво Збройними Силами України здійснює Міністерство оборони України, яке відповідно до ст. 3 вказаного Закону та Указів Президента України №№ 888/97 від 21.08.97 та 250/99 від 23.03.99 є Центральним органом військового державного управління та Центральним органом виконавчої влади, яке забезпечує проведення в життя державної політики у сфері Оборони держави та військового будівництва, керівництво Збройних Сил України, їх мобілізаційну і бойову готовність та підготовку до виконання покладених на них завдань. Як орган виконавчої влади Міноборони України є органом уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Відповідно до ст. 15 Закону України "Про Збройні Сили України" ЗС України утримуються виключно за рахунок коштів державного бюджету, а отже шкода, яка спричиняється Міністерству оборони України, є безпосередня шкода інтересам держави.

Статтею 10 зазначеного Закону, на Міністерство оборони України покладено функцію щодо забезпечення ЗС України матеріальними ресурсами відповідно до існуючих потреб.

Оскільки діючим законодавством на Міністерство оборони України, як на центральний орган виконавчої влади, покладено державою функції щодо забезпечення ЗС України необхідними матеріальними ресурсами, то відповідно Міністерство оборони України повноважене державою виступити при необхідності від імені держави в судах у разі порушення інтересів останнього.

Відповідно до п. 1 Положення про Міністерство оборони України, затвердженого Указом Президента України від 21.08.1997 р. № 888 Міноборони України є центральним органом виконавчої влади і військового управління, у підпорядкуванні якого перебувають Збройні Сили України.

В п. 12 Положення про Міністерство оборони України зазначено, що Міністр оборони України в межах повноважень Міністерства відповідно до законодавства видає накази і директиви, контролює їх виконання.

Наказом Міністра оборони України від 12.04.2002 р. № 129 було затверджено Положення про Центральне спеціалізоване будівельне управління (госпрозрахункове) зі змінами та доповненнями.

Відповідно    до    Положення    Центральне    спеціалізоване    будівельне    управління - це державна госпрозрахункова установа, яка заснована на державній власності, підзвітна і підконтрольна Міністерству оборони України.

Згідно Положення ЦСБУ (г) уповноважено здійснювати функції замовника будівництва Збройних Силах України. Основними завданнями ЦСБУ (г) є участь у реалізації державної політики у галузі будівництва, забезпечення належного розквартирування військ з метою підтримання їх у стані високої бойової та мобілізаційної готовності.

Відповідно до пп. 9, 10 Положення засновником Управління є держава в особі Міністерства оборони України. Засновник видає управлінню в установленому порядку замовлення на будівництво об'єктів, що здійснюються за рахунок Державного бюджету України, або уповноважує Управління виступати в якості замовника та здійснює у цьому випадку його фінансування.

В  виконанні ЦСБУ (г) вищезазначених функцій і завдань вбачається задоволення основних потреб Держави у здійсненні загально соціальних та  загальнодержавних програм, спрямованих на оптимізацією структури квартирно-будівельного комплексу Збройних Сил України, що в свою чергу є основною гарантією безпеки Держави.

На виконання покладених на Управління функцій та завдань та на виконання Указу Президента України від 02.10.1999 р. № 1262/99 „Про Комплексну програму забезпечення житлом військовослужбовців та членів їх сімей", постанови Кабінету Міністрів України від 29.11.1999 р. № 2166 „Про Комплексну програму забезпечення житлом військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, кримінально-виконавчої системи, службових осіб митних органів та членів їх сімей" між Державним підприємством Міністерства оборони України „Енергія-МО" та Центральним спеціалізованим будівельним управлінням 27.05.2004р.було укладено договір № 2/2004 про будівництво житла у порядку пайової участі.

Наказом Міністра оборони України від 13.08.2004р. № 348 „Про перейменування державного підприємства Міністерства оборони України „Енергія-МО" та затвердження Статуту підприємства в новій редакції" ДП „Енергія-МО" було перейменоване у ДП „Ліси оборони".

Предметом Договору є участь Позивача у будівництві 30-квартирного житлового " линку у стм. Решетиловка Полтавської області, вул.. Жовтнева,8.

Пункт 1.2. Договору зазначає, що Пайовик зобов'язується внести суму пайового внеску грошовими  коштами  на розрахунковий рахунок  Замовника  із  розрахунку будівництва 513,40 кв.м. загальної площі житла, згідно адресного переліку та доручає Замовнику збудувати, за рахунок  сплачених  йому  коштів,   та  передати  Пайовику документи на оформлення права власності на профінансовану частку житла.

Відповідно до п. 2.1. Договору загальна сума складає 1944386,05 грн.

Згідно п. 2.3 Договору, розрахунки між Сторонами здійснюються шляхом перерахування Пайовиком грошових коштів у розмірі 100% на розрахунковий рахунок Замовника не пізніше 31 грудня 2004 року.

На  виконання  вимог  п.   2.3   Договору  Позивач  платіжним  дорученням  №  787  від 08.06.2004 р. перерахував на розрахунковий рахунок Відповідача 100 % пайового внеску (1944386,05 грн.) з формулюванням призначення платежу „Пайова участь в будівництві житла на об'єкті смт. Решетиловка, вул. Жовтнева, 8 відповідно до договору №2/2004 від 27.05.2004 р."

Відповідно до п. 2.3 Договору Відповідач гарантує оформлення документів на передачу житла Позивачу на умовах даного Договору, але не пізніше 31 грудня 2004 року, а згідно п.1 Договору Відповідач зобов'язаний передати Позивачу до 31.12.2004 р. документи на оформлення права власності на житло загальною площею 1513,40 кв.м.

Таким чином, на час подання позову Відповідач не передав Позивачу 1513,40 кв.м. загальної площі житла і тим самим не виконав умови Договору № 2/2004 від 27.05.2004р.

Ліквідаційна комісія, призначена наказами Міністра оборони України від 28.12.06 № 762 "Про внесення змін до наказу Міністра оборони України від 02.02.2005 № 104 "Про ліквідацію державного підприємства "Ліси оборони", від 07.03.07. № 78 "Про внесення зміни до наказу Міністра оборони України від 02.02.2005 № 104", вивчивши матеріали по справі за позовом щодо повернення коштів у сумі 1 944 386,05 грн. згідно договору від 27.05.2004р. № 2/2004 та штрафних санкцій на суму 4 157 361,80 грн., а всього 6 101 74,85 грн. на користь Центрального спеціалізованого будівельного управління Міністерства оборони України код ЄДРПОУ 32200555, заперечує стосовно їх повернення, у зв'язку з відсутністю господарсько-правових відносин між державним підприємством "Ліси оборони" код ЄДРПОУ 08003305 та Центральним спеціалізованим будівельним управлінням Міністерства оборони України код ЄДРПОУ 32200555. Господарсько-правові відносини мали місце тільки між державним підприємством "Ліси оборони" код ЄДРПОУ 08003305 та Центральним спеціалізованим будівельним управлінням код ЄДРПОУ 24969409.

Відповідач стверджує, що Позивач не довів наявність у нього прав за договором пайової участі.

Оцінюючи наявні в матеріалах справи документи та досліджуючи в судовому засіданні докази, господарський суд вважає позовні вимоги позивача в частині основного боргу бґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню виходячи з наступного:

Частиною 1 ст. 193 ГК України встановлено, що суб'єкти господарювання та інші часники господарських відносин, повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених Господарським Кодексом.

Отже, відповідно до ст. 526 ЦК України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Згідно ч. 1 ст. 530 ЦК України, якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 612 ЦК України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов'язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

До відносин щодо забезпечення виконання зобов'язань учасників господарських відносин застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу.

Заперечення відповідача щодо питання правонаступництва не приймається судом, оскільки спростовується матеріалами справ, а саме:

Відповідно до п. 2 Декрету КМУ України від 15.12.92 № 8 „Про управління майном, що є у загальнодержавній власності" міністерства затверджують положення установ і організацій, заснованих на загальнодержавній власності.

Наказом Міністра оборони України від 12.04.02 № 129 „Про заходи пов'язані з оптимізацією структури квартирно-будівельного комплексу Збройних Сил України" затверджено Положення про Центральне спеціалізоване будівельне управління (госпрозрахункове) (далі по тексту - ЦСБУ(г)).

Відповідно до п. 16 Положення про ЦСБУ(г), Управління очолює Начальник, який призначається на посаду і звільняється з посади Міністром Оборони України.

Згідно п. 17 Положення про ЦСБУ(г), Начальник видає накази, організовує і контролює їх виконання.

Згідно Наказом начальника ЦСБУ (г) від 08.11.2004 № 257/1, установлено, що Центральне спеціалізоване будівельне управління (госпрозрахункове) є правонаступником прав і обов'язків останнього за договором на будівництво житла, в частині пайової участі №2/2004 від 27 травня 2004 року, укладеного між Центральним спеціалізованим будівельним управлінням і Державним підприємством МО України „Енергія-МО" та додатків до нього.

Згідно п. 19 Положення про ЦСБУ(г), накази начальника Управління можуть бути скасовані Міністром оборони України та начальником розквартирування військ і капітального будівництва Збройних Сил - начальником Головного управління розквартирування військ і капітального будівництва Міністерства оборони України.

Отже, на даний час, вищезазначений Наказ начальника ЦСБУ (г) від 08.11.2004 №257/1 не скасовано, тому він є правовстановлюючим документом згідно якого Центральне спеціалізоване будівельне управління (госпрозрахункове) є правонаступником прав і обов'язків в частині пайової участі за договором на будівництво житла №2/2004 від 27 травня 2004 року, укладеного між Центральним спеціалізованим будівельним управлінням і Державним підприємством МО України „Енергія-МО" та додатками до нього.

На підставі вищезазначеного наказу Позивач набув право вимагати від Відповідача повернення коштів за договором на будівництво житла №2/2004 від 27 травня 2004року.

Крім того, згідно до Акту ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності Центрального спеціалізованого будівельного управління №234/186 від 30.11.07, проведеної відповідно до доручення Служби безпеки України від 25.12.06 №17/2/2-13071 та від 09.10.07 №17/2/2-11489, встановлено, що умови договору №2/2004 від 25.05.04 на будівництво житла в порядку пайової участі, укладеного між ЦСБУ (г) та державним підприємством „Енергія -МО" (правонаступник державне підприємство „Ліси оборони") повністю співпадають з умовами договору від 22.12.03 №7/2003, укладеного між ЦСБУ (г) та державним підприємством „Енергія -МО" на будівництво житла в порядку пайової участі.

На виконання умов договору №2/2004 від 25.05.04 ЦСБУ (г) перерахувало ДП „Енергія МО" кошти у сумі 1944386,05грн.

Також, станом на момент ревізії ДП „Ліси оборони” не виконало свої зобов'язання за договорами №2/2004 від 25.05.04 та №7/2003 від 22.12.03.

Крім того, згідно вищезазначеного Акту ревізії, ЦСБУ(г) запропоновано вжити заходи щодо повернення перерахованих ДП „Ліси оборони" за договором від 25.05.04 №2/2004 коштів з урахуванням інфляції, неустойки та штрафних санкцій.

Таким чином, на час розгляду справи, в зв'язку з неналежним виконанням відповідачем своїх зобов'язань за договором, заборгованість перед позивачем становить 1 944 386,05 грн., що підтверджується матеріалами справи, не спростовується відповідачем, тому підлягає задоволенню.

Крім того, згідно п. 3.1.4. Договору, у разі невиконання умов Договору, в тому числі не передання нагальної площі житла Пайовику в повному обсязі у вказані терміни, Замовник повертає отримані  кошти  в  повному  обсязі  з  урахуванням  коефіцієнта  інфляції на момент їх повернення.

Відповідно до п. 4.2. Договору за несвоєчасне виконання Замовником своїх зобов'язань згідно Договору, при умові виконання Пайовиком своїх зобов'язань по фінансуванню, Замовник сплачує Пайовику неустойку у розмірі 0,5% від повного обсягу пайової участі за кожний день прострочки.

В п. 4.3. зазначено, що за прострочення виконання Замовником грошових зобов'язань, передбачених Договором, Замовник повертає Пайовику суму боргу з урахуванням індексу інфляції за весь час прострочення, а також 3% річних з простроченої суми.

Тому, Позивачем також заявлені вимоги про стягнення 3548504грн. неустойки за 1 рік, 131845грн.35коп. -3% річних  та 477011грн.31коп. індекс інфляції за період з 01.01.05р. по 05.04.2007р. , а всього 4157361грн.80коп.

В задоволенні вимог позивача про стягнення з відповідача, відповідно до статті 625 ЦК України інфляційних у сумі 477011грн.31коп., 131845грн.35коп.-3% річних  та пені у сумі 3548504грн.40коп. суд відмовляє з огляду на те, що відповідачем є державний орган і кошти фактично підлягають стягненню з бюджету. Крім того на даний час діє Ліквідаційна комісія, призначена наказом Міністерства оборони України від 28.12.2006р. №762 „Про внесення змін до наказу Міністра оборони України від 02.02.2005р. №104 „Про ліквідацію державного підприємства „Ліси оборони”, від 07.03.07 №78 „Про внесення зміни до наказу Міністра оборони України від 02.02.2005р. №104”.

Із врахуванням викладеного, належить визнати, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково.

Керуючись  ст.ст. 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, -

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити частково.

Стягнути з Державного підприємства Міністерства оборони України „Ліси оборони” (03151, м. Київ, вул.. Вінницька, 14/39, код ЄДРПОУ 08003305) на користь Центрального спеціалізованого будівельного управління (госпрозрахункове) Міністерства оборони України (01042, м. Київ, вул.. Івана Кудрі, 18/2; 04053, м. Київ, вул.. Артема, 59, код ЄДРПОУ 322000555) 1 944 386,05 грн. основного боргу.

Стягнути  з Державного підприємства Міністерства оборони України „Ліси оборони” (03151, м. Київ, вул.. Вінницька, 14/39, код ЄДРПОУ 08003305)  у Державний бюджет України 19443 грн. 86 коп. державного мита.  

Стягнути  з Державного підприємства Міністерства оборони України „Ліси оборони” (03151, м. Київ, вул.. Вінницька, 14/39, код ЄДРПОУ 08003305) на користь Державного підприємства „Судовий Інформаційний центр” (03057, м Київ, пр. Перемоги, 44, р/р 31213259700011 УДК у Шевченківському районі, ідентифікаційний код 26077968) 118 грн. 00 коп. витрат  на  інформаційно-технічне   забезпечення  судового процесу.

Накази видати відповідно до ст. 116 ГПК України.

В решті частини  позову відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його прийняття.

Суддя                                                                                                    І.І.Борисенко

Дата ухвалення рішення17.12.2007
Оприлюднено12.03.2008
Номер документу1426011
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —4/181

Постанова від 20.10.2009

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Вовк П.В.

Постанова від 20.10.2009

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Вовк П.В.

Постанова від 20.10.2009

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Вовк П.В.

Постанова від 20.10.2009

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Вовк П.В.

Постанова від 20.10.2009

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Вовк П.В.

Постанова від 20.10.2009

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Вовк П.В.

Постанова від 20.10.2009

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Вовк П.В.

Постанова від 20.10.2009

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Вовк П.В.

Постанова від 20.10.2009

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Вовк П.В.

Постанова від 20.10.2009

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Вовк П.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні