ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 лютого 2011 р. Справа № 2а-10325/10/0470
Дніпропетровський окруж ний адміністративний суд у с кладі:
головуючого судді Павловського Д.П.
при секретарі Бесчасові Д.В .
за участі представника поз ивача Стри гунової Г.І.
розглянувши у відкритому с удовому засіданні адміністр ативну справу за позовом тов ариства з обмеженою відповід альністю «Агропромпереробк а»до Орджонікідзевської об' єднаної державної податково ї інспекції про визнання про типравним та скасування пода ткового повідомлення-рішенн я та рішення про застосуванн я штрафних (фінансових) санкц ій, -
в с т а н о в и в :
25 серпня 2010р. до суду надійш ов вищезазначений адміністр ативний позов, у якому позива ч просить визнати протиправн им і скасувати податкове пов ідомлення-рішення Орджонікі дзевської об'єднаної державн ої податкової інспекції від 19.08.2010р. №0000172340/0 про нарахування тов ариству з обмеженою відповід альністю «Агропромпереробк а»(ЄДРПОУ - 31713630) на підставі акт у перевірки №158/23-124-4/31713630 від 06.08.2010р. п одаткового зобов'язання з по датку на прибуток підприємст в за кодом платежу - 3011021000, на загальну суму 304 944 грн. 90 коп., в т ому числі 218 332грн. за основним п латежем та 86 612 грн. 90 коп. за штра фними (фінансовими) санкціям и; визнати протиправним та ск асувати рішення Орджонікідз евської об'єднаної державної інспекції про застосування штрафних (фінансових) санкці й до товариства з обмеженою в ідповідальністю «Агропромп ереробка»(ЄДРПОУ - 31713630) на підст аві акту перевірки №158/23-124-4/31713630 ві д 06.08.2010р. на суму 609 266 грн. 15 коп. за не оприбуткування готівки в кас і підприємства.
Позовні вимоги обґрунтова но адміністративним позовом від 25.08.2010р.
Представник позивача позо вні вимоги підтримала у повн ому обсязі та просила задово льнити позов за викладених у ньому підстав.
Представник відповідача д о судового засідання не з' я вився, про дату, час та місце с удового засідання належним ч ином повідомлений, що підтве рджується матеріалами справ и. 15.02.2011р. від нього надійшло кло потання про розгляд справи з а його відсутності, у якому, та кож, просив відмовити у задов оленні позовних вимог.
Дослідивши матеріали спра ви та вислухавши пояснення п редставника позивача, суд вс тановив наступні обставини.
Орджонікідзевською об'єдн аною державною податковою ін спекцією (далі - Орджонікідзе вська ОДПІ або відповідач) пр оведено планову виїзну перев ірку товариства з обмеженою відповідальністю «Агропром переробка»(далі - ТОВ «Агропр омпереробка»або позивач) з п итань дотримання вимог подат кового законодавства за пері од з 01.10.2007р. по 31.03.2010р. валютного та іншого законодавства за пер іод з 01.10.2007р. по 31.03.2010р.
За результатами перевірки складено акт від 06 серпня 2010 ро ку №158/23-124-4/31713630 (далі - акт перевірк и) і прийняті податкові повід омлення-рішення від 19 серпня 2 010р.:
№0000172340/0, яким нараховано позив ачу податкове зобов'язання з податку на прибуток підприє мств у сумі 304 944,90 грн., у тому числ і 218 332,00 грн. за основним платеже м і 86 612,90 грн. за штрафними (фінан совими) санкціями (далі - подат кове рішення, яке надається);
№0025931740/0, яким нараховано позив ачу податкові зобов'язання з податку на доходи фізичних о сіб 1 681,66 грн., у тому числі 560, 52 грн . за основним платежем і 110 021,04 гр н. штрафними (фінансовими) сан кціями.
та прийнято рішення від 19.08.2010 р. №0001012308 про застосування до ТО В «Агропромпереробка»штраф них (фінансових) санкцій у сум і 609 266,15 грн. за неоприбуткування готівки, що надійшла до каси п ідприємства (далі - рішення).
Також, у судовому засіданні були досліджені письмові до кази, а саме: копії податковог о повідомлення-рішення від 19.0 8.2010р. №0000172340/0, рішення від 19.08.2010р. №00010123 08, акту перевірки від 06.08.2010р. №158/23-12 4-4/31713630, акту перевірки від 10.01.2008р. № 1/230-118-31713630, декларації з податку на прибуток з додатком К1/1 за 2007р., декларації з податку на приб уток з додатком К1/1 за 1 квартал 2008р., декларації з податку на п рибуток з додатком К1/1 за півр іччя 2008р., декларації з податку на прибуток з додатком К1/1 за 9 місяців 2008р., декларації з пода тку на прибуток з додатком К1/1 за 2008р., декларації з податку н а прибуток з додатком К1/1 за 1 кв артал 2009р., декларації з податк у на прибуток з додатком К1/1 за півріччя 2009р., декларації з под атку на прибуток з додатком К 1/1 за 9 місяців 2009р., декларації з податку на прибуток з додатк ом К1/1 за 2009р., декларації з подат ку на прибуток з додатком К1/1 з а 1 квартал 2010р., оборотно-сальд ової відомості рахунку 28.1 за 4 к вартал 2007р., оборотно-сальдово ї відомості рахунку 28.1 за 1 квар тал 2008р., оборотно-сальдової ві домості рахунку 28.1 за 2 квартал 2008р., оборотно-сальдової відом ості рахунку 28.1 за 3 квартал 2008р. , оборотно-сальдової відомос ті рахунку 28.1 за 4 квартал 2008р., об оротно-сальдової відомості р ахунку 28.1 за 1 квартал 2009р., оборо тно-сальдової відомості раху нку 28.1 за 2 квартал 2009р., оборотно -сальдової відомості рахунку 28.1 за 3 квартал 2009р., оборотно-сал ьдової відомості рахунку 28.1 з а 4 квартал 2009р., оборотно-сальд ової відомості рахунку 28.1 за 1 к вартал 2010р., каси з прибутковим и та видатковими ордерами за 29.02.2008р., каси з прибутковими орд ерами за 01.03.2008р., каси з прибутко вими та видатковими ордерами за 02.03.2008р., каси з прибутковими т а видатковими ордерами за 03.03.20 08р., каси з прибутковими та вид атковими ордерами за 04.03.2008р., ка си з прибутковими та видатко вими ордерами за 05.03.2008р., каси з п рибутковими ордерами за 04.07.2009р ., каси з прибутковими та видат ковими ордерами за 05.07.2009р., каси з прибутковими та видаткови ми ордерами за 06.07.2009р., журналу-о рдеру рахунку 30.1 за лютий 2008р., ж урналу-ордеру рахунку 30.1 за бе резень 2008р., журналу-ордеру рах унку 30.1 за липень 2009р., банківськ ої виписки та квитанції від 29. 02.2008р., банківської виписки та к витанції від 03.03.2008р., банківсько ї виписки та квитанції від 04.03.2 008р., банківської виписки та кв итанції від 05.03.2008р., банківської виписки від 07.07.2009р., журналу-орд еру рахунку 31.1 за лютий 2008р., жур налу-ордеру рахунку 31.1 за бере зень 2008р., журналу-ордеру рахун ку 31.1 за липень 2009р., титульної с торінки, першого аркушу із Z зв ітами фіскальних чеків, розд ілу 2, останньої сторінки КОРО №0414000645/3, титульної сторінки, пер шого аркушу із Z звітами фіска льних чеків, розділу 2, останнь ої сторінки КОРО №0414000645/4, журнал у реєстрації прибуткових та видаткових касових документ ів за 2008р., журналу реєстрації п рибуткових та видаткових кас ових документів за 2009р. Копія р еєстраційного посвідчення № 0114000645 про реєстрацію РРО від 10.10.200 5р. з довідкою про резервуванн я фіскального номера реєстра тора розрахункових операцій від 16.10.2010р., довідки про реєстра цію КОРО від 10.10.2005р.
Щодо податкового повідомл ення-рішення від 19.08.2010р. №0000172340/0 пр о нарахування податкових зоб ов'язань з податку на прибуто к необхідно зазначити наступ не.
З акту перевірки (стор. 14, 27) та податкового рішення вбачаєт ься, що позивачем порушено аб з.4 п. 5.9 ст. 5 Закону України «Про оподаткування прибутку підп риємств»від 28.12.1994р. №334/94-ВР (із змі нами та доповненнями) у резул ьтаті чого занижено податок на прибуток підприємств у пе ріод, що перевірявся на загал ьну суму 218 332 грн.
Зазначені заниження суми п одатку на прибуток підприємс тв Орджонікідзевська ОДПІ по в' язує із заниженням суми с коригованого валового доход у у зв'язку з неврахуванням у с кладі приросту товарних запа сів вартості запасів (стор. 6-11 а кту перевірки).
Як випливає з акту перевірк и, розрахунок приросту балан сової вартості товарних запа сів Орджонікідзевська ОДПІ з дійснювала по кожному кварта лу окремо без врахування нар остаючого підсумку за звітни й період і визначену суму кож ного кварталу додавала до ск оригованого валового доходу визначеного наростаючим під сумком за звітний період.
Відповідно до п.11.1 ст.11 Закону України від 28 грудня 1994р. №334/94-ВР у редакції Закону України ві д 22 травня 1997р. №283/97-ВР із посліду ючими змінами та доповненням и (далі - Закон № 283) для цілей цьо го закону використовувати та кі податкові періоди: календ арні квартали, півріччя, три к вартали, рік.
Відповідно до абзацу 2 п.16.4. ст . 16 Закону №283 платники податку у строки, визначені законом, п одають до податкового органу податкову декларацію про пр ибуток за звітний період, роз раховану наростаючим підсум ком з урахуванням від'ємного значення об' єкта оподаткув ання минулих податкових пері одів у разі його наявності ві дповідно до п.6.1 ст.6 цього Закон у. Форми декларацій з цього по датку встановлюються центра льним податковим органом за узгодженням з комітетом Верх овної Ради України, що відпов ідає за проведення податково ї політики.
Наказом ДПА України від 29.03.2003 р. №143 узгоджено рішенням Комі тету Верховної Ради України з питань фінансів і банківсь кої діяльності від 31.03.2003р. №06-10/239, з ареєстровано в Мін'юсті Укра їни 08.04.2003р. за №271/7592 затверджено П орядок складання декларації з податку на прибуток підпри ємств (далі - Порядок №143), в пунк ті 1.5 якого передбачено, що под аток на прибуток за квартал, п івріччя, три квартали та рік р озраховується за правилами, установленими п.11.1 ст. 11 і п.16.4 ст. 16 Закону №283 наростаючим підсу мком з початку звітного кале ндарного року.
Враховуючи вищевикладені норми матеріального права, щ оквартальні оборотно-сальдо ві відомості по рахунку 28.1 (тов ари на складі) ТОВ «Агропромп ереробка»за період який пере вірявся та дані Акту перевір ки Орджонікідзевської ОДПІ в ід 10 січня 2008р. №1/230-118-31713630 «Про резул ьтати виїзної планової перев ірки ТОВ «Агропромпереробка »за період з 01.04.2006р. по 30.09.2007р. (далі - Акт перевірки від 10.01.2008р.) розра хунок приросту (убутку) балан сової вартості товарних запа сів для рядку А1 додатку К1/1 та р ядка 01.2, 04.2 декларації з податку на прибуток по кожному кварт алу повинен мати наступні по казники.
З акту перевірки від 10.01.2008р. (ст орінка 8) вбачається, що на 01.01.2007р . залишок товарних запасів ск ладав 61812 грн. На сторінці 11 цьог о акту зазначається, що ТОВ «А гропромпереробка»у деклара ції з податку на прибуток за 9 місяців 2007р. показало приріст балансової вартості запасів на суму 171 112 грн.
З оборотно-сальдової відом ості по рахунку 28.1 за 4 квартал 2007р. та акту перевірки (стор. 6) вб ачається, що сальдо балансов ої вартості товарних запасів на початок кварталу було 234 294,00 грн., на кінець 333 758,19 грн.
Виходячи із зазначених дан их, приріст балансової варто сті товарних запасів у 4 кварт алі 2007р. складає 100 834 грн. (271 946 - 171 112).
Варто звернути увагу, що чин не податкове законодавство н е передбачає окремого щоквар тального розрахунку прирост у (убутку) товарних запасів пр отягом звітного року. Такий р озрахунок здійснюється за кв артал, півріччя, 3 квартали, рі к наростаючим підсумком.
В річній декларації з подат ку на прибуток за 2007р., вх. №19108 від 08.02.2008р. в рядку 01.2 декларації та д одатку К1/1 до неї ТОВ «Агропро мпереробка»зазначило прирі ст балансової вартості запас ів наростаючим підсумком за рік у сумі 311 267 грн.
Отже, на 39 321 грн. (311 267 - 271 946) позивач завищив приріст балансової вартості товарних запасів у річній декларації і відповід но на 39 321 грн. завищив скоригов аний валовий дохід. Підприєм ством фактично відображено в графі 6 рядку А1 додатку К1/1 дек ларації з податку на прибуто к за 4 квартал 2001р. - 140 155 грн. (311 267річ на - 171 11299 місяців), а потрібно бул о показати 100 834 грн. (271 946річна - 17 11129 місяців). Розбіжності склад ають - 39 321грн.
Таким чином, позивачем в пор ушення абз.4 п.5.9 ст.5 Закону №283 за вищено суму скоригованого ва лового доходу за 4 квартал 2007р. на 39 321 грн. (у зв'язку із завищенн ям суми балансової вартості запасів на суму 39 321 грн.), що у св ою чергу призвело до завищен ня податку на прибуток за 4 ква ртал 2007р. на 1 117 грн. (рядок 12 декла рації).
З акту перевірки вбачаєтьс я, що за рахунок приросту бала нсової вартості запасів на с уму 43836грн. Орджонікідзевська ОДПІ збільшила скоригований валовий дохід у 1 кварталі 2009р. і визначила його у сумі 375 576 грн .
При цьому, з додатку 3.3 до акт у перевірки випливає, що вало ві витрати ТОВ «Агропромпере робка»у 1 кварталі 2009 року скла дають загалом 408 590,24 грн.
Отже, скориговані валові до ходи ТОВ «Агропромпереробка »у 1 кварталі 2009р. менші, ніж ско риговані валові витрати підп риємства за даними перевірки на суму - 33 014 грн.
Таким чином, порушення пози вачем абз.4 п.5.9 ст.5 Закону №283 і не віднесення до скоригованого валового доходу приросту ба лансової вартості запасів на суму 43 836 грн. не призвело до зан иження податку на прибуток з а 1 квартал 2009р. на суму 10 959 грн., як про це зазначається в акті пе ревірки, оскільки під час пер евірки встановлено, що валов і витрати підприємства за це й звітний період складають 408 590 грн., а задекларовано позива чем 327908 грн.
Тобто, позивачем у декларац ії за 1 квартал 2009р. не тільки за нижено валові доходи на суму 43 836 грн., а й занижено валові вит рати на суму 80 682, що призводить до від'ємного значення об'єкт а оподаткування на суму (-33 014 гр н.).
З акту перевірки вбач ається, що Орджонікідзевська ОДПІ дійшла висновку, що прир іст балансової вартості запа сів за 2 квартал 2009р. складає 175 172 грн., при цьому розрахунок зді йснювала за півріччя 2009р. Тобт о, Орджонікідзевська ОДПІ не зменшила суму приросту бала нсової вартості запасів, які враховані нею у складі скори гованого валового доходу 1 кв арталу 2009р.
За викладених обставин пра вильна сума приросту балансо вої вартості запасів у 2 кварт алі 2009р. визначається із розра хунку 261 036сальдо на початок ро ку - 436 208 сальдо на кінець півріч чя - 43 836приріст першого кварт алу = 131 336 приріст 2 кварталу.
З огляду на зазначене, відпо відач безпідставно збільшив скоригований валовий дохід у 2 кварталі 2009р. у декларації з податку на прибуток за піврі ччя 2009р. на суму 175 172 грн., правиль ний приріст балансової варто сті запасів за 2 квартал 2009р. ск ладає 131 336 грн.
Таким чином, відхилення ско ригованого валового доходу з а результатами перевірки від даних декларації за 1 піврічч я 2009р. складають не 175 172 грн., як пр о це зазначається на сторінц і 4 Акту перевірки, а 131 336 грн. і ві дповідно скоригований валов ий дохід за півріччя 2009р. буде 8 94 542 грн., а не 938 378 грн. як про це заз начається на сторінці 4 Акту п еревірки. Відповідно, скориг ований валовий дохід 2 кварта лу 2009р. буде складати різницю м іж доходами півріччя і 1 кварт алу 2009р. 894 542 - 375 576 = 518 966 грн.
При цьому, з додатку 3.3 до акт у перевірки випливає, що вало ві витрати ТОВ «Агропромпере робка»у 2 кварталі 2009р. склали 5 64 524,83 грн. Тобто, об'єкт оподатку вання має від'ємне значення: 51 8 966 скоригований валовий дохі д - 564 525 скориговані валові вит рати = 45 559 грн.
Таким чином, порушення пози вачем абз.4 п.5.9 ст.5 Закону №283 і не віднесення до скоригованого валового доходу приросту ба лансової вартості запасів на суму 131 336грн. не призвело до зан иження податку на прибуток з а 2 квартал 2009р., на суму 43 793 грн., як про це зазначається в акті пе ревірки, оскільки під час пер евірки було встановлено, що в алові витрати підприємства з а цей період складають 564 525 грн ., а позивачем задекларовано у декларації за півріччя 2009р. ва лові витрати на суму 756 783 грн., з яких 428 875 грн. (756 783 - 327 908) припадає на валові витрати 2 кварталу 20 09р.
Отже, позивачем у деклараці ї за півріччя 2009р. не тільки зан ижено скоригований валовий д охід у 2 кварталі 2009р. на суму 131 336 грн., а й занижено валові витр ати на суму 135650 грн.(564 522 - 428 875), що пр изводить до від'ємного значе ння об'єкта оподаткування на суму (-45 559,00 грн.).
З акту перевірки вбачаєтьс я (стор. 9 акту), що Орджонікідзе вська ОДПІ дійшла висновку, щ о приріст балансової вартост і запасів за 3 квартал 2009р. скла дає 174 232 грн., при цьому здійснюв ала розрахунок за 9 місяців 2009р . Тобто, не зменшувала суму при росту балансової вартості за пасів, які враховані нею у скл аді скоригованого валового д оходу 1 і 2 кварталів 2009р.
За викладених обставин, пра вильна сума приросту (убутку ) балансової вартості запасі в за 3 квартал 2009р. визначається із розрахунку:
261 036 сальдо на початок року - 435 268 сальдо на кінець 9 місяців = 1742 32 приріст за 9 місяців; 174232 прирі ст за 9 місяців - 131336 приріст за півріччя - 43836 приріст за І ква ртал = 940убуток за 3 квартал.
Таким чином, у 3 кварталі 2009 ро ку не було приросту балансов ої вартості запасів у сумі 174 232 грн., як про це зазначається в акті перевірки, а був наявний убуток на суму 940 грн. Тому відп овідач помилково зробив висн овок про заниження у 3 квартал і 2009р. скоригованого валового доходу на суму 174 232 грн. і, відпо відно, протиправно нарахував позивачу за цей квартал 43 558 гр н. податку на прибуток.
З акту перевірки вбачаєтьс я (стор. 10 акту), що Орджонікідзе вська ОДПІ дійшла висновку, щ о приріст балансової вартост і запасів за 4 квартал 2009р. скла дає 148 947 грн., при цьому здійснюв ала розрахунок за рік. Тобто н е зменшувала суму приросту б алансової вартості запасів, які враховані нею у складі ск оригованого валового доходу попередніх звітних періодів 2009 року.
За викладених обставин, пра вильна суму приросту (убутку ) балансової вартості запасі в за 4 квартал 2009р. визначається із розрахунку.
261 036 сальдо на початок року - 409 983 сальдо на кінець року = 148 947 пр иріст за 2009 рік. 148 947 приріст за 2009 рік + 940 убуток за 9 місяців - 131336 приріст за півріччя - 43836 прир іст за 1 квартал = 25285убуток за 4 к вартал.
Таким чином, у 4 кварталі 2009 ро ку не було приросту балансов ої вартості запасів у сумі 148 947 грн., як про це зазначається в акті перевірки, а був наявний убуток на суму 25 285 грн. Тому від повідач помилково зробив вис новок про заниження у 4 кварта лі 2009р. скоригованого валовог о доходу на суму 148 947 грн. і відпо відно протиправно нарахував позивачу за цей квартал 37 237 гр н. податку на прибуток.
Враховуючи, що у 4 кварталі 200 9р. був убуток балансової варт ості запасів на суму 25 285грн., на цю суму збільшуються скориг овані валові витрати за 4 квар тал 2009 р.
Крім того, з додатку 2.3 акту п еревірки, випливає, що валові доходи ТОВ «Агропромперероб ка»у 4 кварталі 2009р. складали 408 9 52 грн. З додатку 3.3 акту перевір ки випливає, що валові витрат и ТОВ «Агропромпереробка»у 4 кварталі 2009р. складали 408 631 грн.
Враховуючи убуток балансо вої вартості запасів за 4 квар тал 2009р. на суму 25 285грн., скоригов ані валові витрати 4 кварталу 2009р. складають 433 916 грн.
Так, у 4 кварталі 2009р. мало місц е від'ємне значення об'єкта оп одаткування, виходячи із роз рахунку 408 952 - 433 916 = -24 964 грн.
З акту перевірки вбачаєтьс я (стор. 10-11), що ТОВ «Агропромпер еробка»у 1 кварталі 2010р. занизи ло скоригований валовий дохі д на 143 331 грн., що у свою чергу при звело до заниження податку н а прибуток за 1 квартал 2010р. на с уму 35 833 грн.
Позивач визнає, що скоригов аний валовий дохід в 1 квартал і 2010р. було занижено на 143331 грн., о днак, таке заниження скориго ваного валового доходу не пр изводить до заниження податк у на прибуток у 1 кварталі 2010р. з огляду на таке.
З додатку 2.4 до акту перевірк и випливає, що валові дох оди ТОВ «Агропромпереробка» у 1 кварталі 2010 року складали 259 2 14 грн. Враховуючи приріст бала нсової вартості запасів за 1 к вартал 2010р. на суму 143 331 грн., скор игований валовий дохід цього періоду складає 402 545грн.
З додатку 3.4 до акту перевірк и випливає, що валові витрати ТОВ Агропромпереробка»у 1 кв арталі 2010 року складають 575 581 гр н.
Так, у 1 кварталі 2010р. мало місц е від'ємне значення об'єкта оп одаткування, виходячи із роз рахунку 402 545 - 575 581 = -173 036.
Підсумовуючи вищевикладен е, зведенні дані відхилення с уми об'єкта оподаткування із відхилення суми податку на п рибуток за кожний квартал, як і перевірялись, повинні бути за даними перевірки такими, я к наведені у таблиці на а.с.9, з я кої випливає, що у період, який перевірявся, ТОВ «Агроопром переробка»занизило податок на прибуток лише в 3 кварталі 2008р. на суму 4174грн. Враховуючи на дмірне нарахування та сплату податку в 4 кварталі 2007р. у сумі 1117грн. та в 1 кварталі 2008р. у сумі 695 грн., сума недоплати податку на прибуток у 3 кварталі 2008р. ск лала 2 362 грн.
Однак, і зазначену суму пода тку на прибуток немає законн их підстав нараховувати за р езультатами перевірки, оскіл ьки в інші періоди, а саме 1 ква ртал 2009р., 2 квартал 2009р., 3 2009р., 4 квар тал 2009р., 1 квартал 2010р. об'єкт опод аткування мав від'ємне значе ння.
Відповідно до п.6.1 ст.6 Закону №283, якщо об'єкт оподаткування платника податку з числа рез идентів за результатами под аткового року має від'ємне зн ачення об'єкта оподаткування , сума такого від'ємного значе ння підлягає включенню до ск ладу валових першого календа рного кварталу наступного по даткового року. Розрахунок о б'єкта оподаткування за насл ідками півріччя, трьох кварт алів та року здійснюється з у рахуванням від' ємного знач ення об'єкта оподаткування п опереднього року у складі ва лових витрат таких податкови х періодів наростаючим підсу мком до повного погашення та кого від'ємного значення.
Враховуючи зазначену норм у закону, Орджонікідзевська ОДПІ, розраховуючи об'єкт опо даткування податку на прибут ок, за результатами перевірк и зобов'язана була враховува ти від' ємне значенням об'єк та оподаткування, яке виплив ає з даних акту перевірки, нар остаючим підсумком до повног о погашення такого від'ємног о значення.
З огляду на зазначене, у від повідача не було правових пі дстав нараховувати податков і зобов' язання з податку на прибуток за наслідками пере вірки, оскільки від'ємним зна ченням об' єкту оподаткуван ня за наступними періодами у сумі 277 513 грн. погасився об'єкт о податкування 3-го кварталу 2008р ., визначений за результатами перевірки. Крім того, як випли ває з акту перевірки (стор. 15, ря док 7 таблиці), позивачем нарах овано у період, що перевірявс я 11 949 грн.
Відповідно до п.п. 4.2.2 «б»п. 4.2 ст . 4 Закону України від 21 грудня 2 000р. №2181-ІІІ «Про погашення зобо в'язань платників податків п еред бюджетами та державними цільовими фондами»(далі - Зак он №2181), контролюючий орган зоб ов'язаний самостійно визначи ти суму податкового зобов'яз ання платника податків у раз і, якщо дані документальних п еревірок результатів діяльн ості платника податків свідч ать про заниження або завище ння суми його податкових зоб ов'язань, заявлених у податко вих деклараціях.
Орджонікідзевська ОДПІ пр ийнявши податкове повідомле ння-рішення від 19.08.2010р. №0000172340/0 п.п.4. 2.2. «б»п.4.2 ст. 4 Закону №2181 порушил а, що призвело до протиправно го нарахування позивачу пода ткових зобов'язань з податку на прибуток у сумі 304 944,90 грн., в т ому числі 218 332,00 грн. за основним платежем та 80 612,90 грн. за штрафн ими (фінансовими) санкціями.
Щодо рішення від 19.08.2010р. №0001012308 п ро застосування штрафних (фі нансових) санкцій за неоприб уткування готівки, що надійш ла до каси підприємства необ хідно зазначити наступне.
З акту перевірки (стор. 24-26) та рішення від 19.08.2010р. №0001012308 вбачаєт ься, що в ході перевірки встан овлено, що ТОВ «Агропромпере робка»порушено вимоги п.п.2.2., 2. 6 Положення про ведення касов их операцій у національній в алюті України №637 від 15.12.2004р. і не оприбутковано готівку, що на дійшла до каси підприємства на загальну суму 121 853,23 тис. грн. в тому числі у період з 29.02.2008р. по 0 5.03.2008р. у сумі 103 589,24 грн. та у період з 04.07.2009р. по 06.07.2009р. у сумі 18 263,99 грн.
Неоприбуткування готівки в касі підприємства Орджонік ідзевська ОДПІ пов'язує з що в книгу обліку розрахункових операцій №0414000645/3, яка зареєстро вана в Орджонікідзевській ОД ПІ 06.03.2008р. та в книгу обліку розр ахункових операцій №0414000645/4, яка зареєстрована в Орджонікідз евській ОДПІ 07.07.2009р., були внесе ні записи готівкового обліку операцій, які виникли раніше реєстрацій зазначених КОРО в Орджонікідзевській ОДПІ.
Суд не може погодитися із та ким висновком Орджонікідзев ської ОДПІ, оскільки, за вста новленим фактом ТОВ «Агроп ромпереробка»у період з 29 лют ого 2008р. по 05 березня 2008р. та у пер іод з 04 липня 2009р. по 06 липня 2009р. фа ктично порушені вимоги Поряд ку реєстрації та ведення кни г обліку розрахункових опера цій (щодо використання незар еєстрованої книги обліку роз рахункових операцій), а не під пункту 2.2, 2.6. глави 2 Положення пр о ведення касових операцій у національній валюті України , затвердженого постановою П равління Національного банк у України від 15.12.2004р. №637 (далі - Пол оження №637), щодо неоприбуткув ання готівки, що надійшла в ка су підприємства.
Відповідно до п.2.6 глави 2 Пол оження №637, уся готівка, що надх одить до кас, має своєчасно (у день одержання готівкових ко штів) та в повній сумі оприбут куватися. Оприбуткуванням го тівки в касах підприємств, як і проводять готівкові розрах унки з оформленням їх касови ми ордерами і веденням касов ої книги відповідно до вимог глави 4 цього Положення, є зді йснення обліку готівки в пов ній сумі її фактичного надхо дження.
У разі проведення готівков их розрахунків із застосуван ням РРО або використання РК, о прибуткуванням готівки є зді йснення обліку зазначених го тівкових коштів у повній сум і її фактичного надходження у книзі обліку розрахункових операцій на підставі фіскал ьних звітніх чеків РРО (даних РК).
Доцільно зауважити, що, у пе ріод який перевірявся, ТОВ «А гропромпереробка»здійснюв ало оприбуткування готівки в касі з оформленням їх касови ми ордерами і веденням касов ої книги, в тому числі у період з 29.02.2008р. по 05.03.2008р. (каса з прибутко вими та видатковими ордерами від 29.02.2008р. на суму 12 080,87 грн.; від 01.03. 2008р. на суму 6313,47 грн.; від 02.02.2008р. на с уму 22 460,77 грн.; від 03.03.2008р. на суму 18 613, 00 грн.; від 04.03.2008р. на суму 20 576,46 грн.; в ід 05.03.2008р. на суму 23 544,67 грн. додають ся) та у період з 04.07.2009р. по 06.07.2009р. (к аса з прибутковими та видатк овими ордерами від 04.07.2009р. на су му 6 786,65 грн.; від 05.07.2009р. на суму 7 078,45 г рн.; від 06.07.2009р. на суму 4398,89 грн. ная вні у матеріалах справи).
Зазначені суми готівки, що н адійшли в касу підприємства, обліковані по балансовому р ахунку 30.1, готівка здана в банк (виписки по рахунку та квитан ції від 29.02.2008р., від 03.03.2008р., від 04.03.2008р ., від 05.03.2008р., від 07.07.2009р.).
Окрім того, ТОВ «Агропромпе реробка»проводило всі готів кові надходження через РРО, щ оденно друкувало фіскальні з вітні чеки, та їх зберігання в книгах обліку розрахункових операцій за період, з приводу якого виник спір (титульні ст орінки, перші аркуші із Z звіта ми фіскальних чеків, розділи 2 та останні сторінки КОРО №04140 00645/3 та №0414000645/4 наявні у матеріала х справи).
Відповідно до п.2.2 Положення №637 підприємства (підприємці) здійснюють облік операцій з готівкою у відповідних книг ах обліку.
Відповідно до п.1.2. Положення №637, надається визначення тер мінів, де зокрема визначаєть ся, що книга обліку - це касова книга, книга обліку доходів і витрат, книга обліку прийнят их та виданих касиром грошей або книга обліку розрахунко вих операцій.
Як вже зазначалось, позивач ем здійснювалось оприбуткув ання готівки з оформленням ї ї касовими ордерами, ведення м касової книги і веденням жу рналів реєстрації прибутков их і видаткових касових доку ментів (журнали за 2008р. та 2009р. до даються)
Таким чином, ТОВ «Агропромп ереробка»здійснювало облік операцій з готівкою, як це виз начено п. 2.2, 2.6 Положення №637 і пор ушень зазначених норм не доп ускало.
Висновки Орджонікідзевсь кої ОДПІ про неоприбуткува ння готівки, фактично звод яться до того, що позивачем по рушено Порядок реєстрації та ведення книг обліку розраху нкових операцій і розрахунко вих книжок, затвердженого на казом ДПА України від 01.12.2000р. №614.
Відповідно до п.3 ст.17 Закону України від 06.07.1995р. №265/95-ВР «Про за стосування реєстраторів роз рахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчу вання та послуг»(далі - Закон № 265), за використання незареєст рованих книг обліку розрахун кових операцій передбачен і фінансові санкції у ро змірі двадцять неоподатков уваних мінімумів доходів гро мадян.
При цьому, несвоєчасна реєс трація книги ОРО не заперечу є факт надходження грошових коштів до каси, тобто їх оприб уткування.
Враховуючи вищезазначене, Орджонікідзевська ОДПІ прот иправно по виявленому факту порушення порядку реєстр ації та ведення книг обліку р озрахункових операцій засто сувала до позивача фінансові санкції, передбачені Указом Президента України від 12.06.1995р. №436/95 «Про застосування штрафн их санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки »за неоприбуткування у кас ах готівки у п'ятикратному розмірі неоприбуткованої с уми.
Крім того, Орджонікідзевсь ка ОДПІ застосувала фінансов і санкції з пропущенням сток у їх застосування.
Згідно з преамбулою Закону України «Про застосування р еєстратора розрахункових оп ерацій у сфері торгівлі, гром адського харчування та послу г», цей Закон визначає правов і засади застосування реєстр аторів розрахункових операц ій у сфері торгівлі, громадсь кого харчування та послуг.
Слід зауважити, що у зазначе них вище нормах штраф, наклад ений відповідачем на позивач а не визначений як податок аб о збір (обов'язковий платіж). Т ому обов'язки суб'єкта підпри ємницької діяльності по спл аті штрафу за порушення ним норм Закону про застосуван ня реєстраторів розрахунков их операцій не належить до ка тегорії податкового зобов' язання або податкового боргу , а тому фінансові санкції за п орушення вимог Закону про за стосування реєстраторів р озрахункових операцій визна чаються як різновид адмініст ративно-господарських санкц ій. Правовою підставою для та кого висновку є стаття 238 Госп одарського кодексу України, яка передбачає, що санкції, пе редбачені за порушення встан овлених законодавчими акта ми правил здійснення госп одарської діяльності, є адм іністративно-господарським и санкціями.
Так, строки застосування ад міністративно-господарськи х санкцій встановлені статте ю 250 Господарського кодексу Ук раїни, згідно із якою адмініс тративно-господарські санкц ії можуть бути застосовані д о суб'єкта господарювання пр отягом шести місяців з дня ви явлення порушення, але не піз ніш як через один рік з дня пор ушення цим суб'єктом встанов лених законодавчими актами п равил здійснення господарсь кої діяльності, крім випадкі в, передбачених законом.
З огляду на зазначене, Орджо нікідзевська ОДПІ, при виявл енні факти порушення ТОВ «Аг ропромпереробка»встановле них законодавчими актами пра вил здійснення господарсько ї діяльності, мала дотримува тися наведених положень зако нодавства, у зв'язку з чим могл а прийняти рішення про засто сування такого виду адмініст ративно-господарських санкц ій, як фінансові санкції, викл ючно протягом шести місяців з дня виявлення порушення, ал е не пізніше як через один рік з дня порушення позивачем вс тановлених законодавчими ак тами правил здійснення госпо дарської діяльності.
Закінчення будь-якого із вс тановлених статтею 250 Господа рського кодексу України стро ку виключає застосування так их санкцій до суб'єкта підпри ємницької діяльності за вчин ене ним порушення правил зді йснення господарської діяль ності.
З акту перевірки та письмов их доказів випливає, що поруш ення позивачем порядку реєст рації та ведення книг обліку розрахункових операцій відб улося з 29.02.2008р. по 05.03.2008р. та з 04.07.2009р. п о 06.07.2009р., акт про результати пер евірки, яким зафіксовано пор ушення, складений 06.08.2010р., спірн е рішення прийняте відповіда чем 19.08.2010р. тобто пізніше ніж че рез 1 рік з дня порушення. Так, р ішення від 19.08.2010р. №0001012308 є протипр авним ще й за вищезазначених підстав.
Відповідно до Господарськ ого кодексу України, органи д ержавної влади і посадові ос оби зобов'язані здійснювати інспектування та перевірки діяльності суб'єктів господа рювання неупереджено, об'єкт ивно і оперативно, дотримуюч ись вимог законодавства, пов ажаючи права і законні інтер еси суб'єктів господарювання (ч.6 ст. 19); дії та рішення державн их органів контролю та нагля ду, а також їх посадових осіб, які проводили інспектування і перевірку, можуть бути ос карженні суб'єктом господарю вання у встановленому закон одавством порядку.
Таким чином, за вищевикладе них підстав, суд доходить вис новку щодо неправомірності д ій відповідача у справі та їх протиріччя нормам Закону, а т акож неправомірності спірни х рішень, які підлягають скас уванню.
Позовні вимоги є доведеним и, і суд вважає за необхідне за довольнити їх у повному обся зі.
Керуючись ст.ст.158-163 Кодексу а дміністративного судочинст ва України, -
п о с т а н о в и в:
Адміністративний поз ов - задовольнити повністю.
Визнати протиправним і ска сувати податкове повідомлен ня-рішення Орджонікідзевськ ої об'єднаної державної пода ткової інспекції від 19.08.2010р. №00001 72340/0 про нарахування товариств у з обмеженою відповідальніс тю «Агропромпереробка» (ЄДРП ОУ - 31713630) на підставі акту перев ірки №158/23-124-4/31713630 від 06.08.2010р. податко вого зобов'язання з податку н а прибуток підприємств за ко дом платежу - 3011021000, на загаль ну суму 304 944 грн. 90 коп., в тому чис лі 218 332грн. за основним платеже м та 86 612 грн. 90 коп. за штрафними (ф інансовими) санкціями.
Визнати протиправним та ск асувати рішення Орджонікідз евської об'єднаної державної інспекції про застосування штрафних (фінансових) санкці й до товариства з обмеженою в ідповідальністю «Агропромп ереробка» (ЄДРПОУ - 31713630) на підс таві акту перевірки №158/23-124-4/31713630 в ід 06.08.2010р. на суму 609 266 грн. 15 коп. за н еоприбуткування готівки в ка сі підприємства.
Присудити на користь товар иства з обмеженою відповідал ьністю «Агропромпереробка» документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України у сумі 3 (три)г рн.40коп.
Постанова суду набирає зак онної сили відповідно до ст.254 Кодексу адміністративного с удочинства України та може б ути оскаржена в порядку та у с троки, встановлені ст.186 Кодек су адміністративного судочи нства України.
Постанова складена у повно му обсязі 21.02.2011р.
Суддя
Д.П. Павловський
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.03.2011 |
Оприлюднено | 24.03.2011 |
Номер документу | 14323144 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Павловський Дмитро Павлович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні