Рішення
від 21.09.2010 по справі 22/275-09
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

22/275-09

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

  

16.09.10р.

Справа № 22/275-09

за позовом  Державного підприємства "Придніпровська залізниця", м. Дніпропетровськ 

до  Відкритого акціонерного товариства "Інгулецький гірничо-збагачувальний комбінат", м. Кривий Ріг 

про стягнення 38 769 грн. 42 коп.

 Суддя  Пуппо Л.Д. 

Представники:

Від позивача: Портной М.І. - дов. № 777 від 08.09.10

                         Шевченко С.В. - дов. № 682 від 01.06.10

Від відповідача: Заклецький  В.В. - дов. № 14/59 від 04.01.10

СУТЬ СПОРУ

Позивач просить стягнути плату за користування вагонами в травні 2009 року на підходах  та на коліях станції Інгулець Придніпровської залізниці в сумі 38 769 грн. 42 коп.

Відповідач позов не визнав, пославшись на неправомірне нарахування суми, оскільки не надано доказів, що усі колії станції Інгулець були зайняті вагонами, які прибули на адресу відповідача і це унеможливлювало прийняття інших вагонів на станцію та подачу їх на під'їзну колію, відповідач доводив до відома залізниці про готовність прийняти затримані вагони на свої колії, документи залізницею складені з порушенням встановлених правил.

В судовому засіданні 31.08.10р.,15.09.10р.  оголошувалася перерва до 15.09.10р.,16.09.10р.

               ВСТАНОВЛЕНО          

На підставі договору від 10.12.2007 року № ПР/ДН-2-07-1807/НЮп «Про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та надані залізницею послуги»та  № ПР-МД-08-2/12-082097-НЮдч від 25.09.08 р. про експлуатацію залізничної під'їзної колії ВАТ "Інгулецький ГЗК", яка примикає до ст. Інгулець Державне підприємство “Придніпровська залізниця” надає Відкритому акціонерному товариству “Інгулецький гірничо-збагачувальний комбінат” послуги, пов'язані з перевезенням вантажів.  

Згідно зі статтями 908 Цивільного кодексу України і 307 Господарського кодексу України умови перевезення вантажів і відповідальність сторін по цим перевезенням визначаються статутами (кодексами) окремих видів транспорту.

За належні  перевезення вантажів і надання додаткових послуг вносяться платежі (стаття 62 Статуту залізниць України (далі –Статут).

Відповідно до статті 119 Статуту залізниць України, Правилами користування вагонами  за користування вагонами (парку залізниць України, парку залізниць інших держав, які належать підприємствам,  орендованими) вноситься плата. Пункт 13 зазначених Правил передбачає плату за користування і у разі затримки вагонів під час перевезення, крім тих випадків, які залежать від залізниці.

Згідно статті 46 Статуту одержувач зобов'язаний прийняти  і вивезти зі станції вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами.

Вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби. Цей термін обчислюється з 24-ої години дати вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці або з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача.

За зберігання вантажу на станції понад зазначений термін сплачується плата, встановлена тарифом.

Порядок та розмір нарахування плати за перевезення власних приватних порожніх вагонів встановлений у пункті 17 розділу 1 Тарифного керівництва № 1.

Отже, порожні приватні власні вагони, які перевозяться залізницею за повними перевізними документами зі сплатою провізної плати, мають статус “вантажу”, які залізниця зобов'язана доставити на станцію призначення у цілості та збереженості і видати їх одержувачу, зазначеному в накладній, а одержувач має щодо залізниці права та обов'язки, передбачені Статутом залізниць України, зокрема, право заявити до залізниці вимогу про сплату штрафу за прострочення в доставці вантажу; а також обов'язок отримати їх від залізниці, а у разі несвоєчасного приймання вагонів від залізниці, - сплатити плату за користування вагонами, які знаходяться на коліях залізниці, та збір за зберігання у розмірах, встановлених Тарифним керівництвом № 1, а також інші права та обов'язки, які має одержувач відносно вантажу, що прибув на його адресу.

Як зазначив позивач, в травні 2009 року на підходах до станції призначення Інгулець і на самій станції з вини відповідача затримувалися вагони, які прямували на адресу останнього. За цими фактами видані накази, складені акти про затримку вагонів, акти загальної форми, відомості плати за користування вагонами.

Відповідно за цими актами ст. Інгулець було розраховано плату за користування вагонами по відомостях форми ГУ-46 №№ 03059452, 03059451, 04059453, 05059454, 23059479, 19059469, 19059470, 19059471, 20059472, 22059476, 30059496, 30059495, 31059502, 31059499, 21059474, 21059473, 31059500, 31059501 та збір за зберігання вагонів - №№ 28059123 та 19059120 на суму 38 769, 42 грн. ( в т. ч. ПДВ 2080, 20 грн.).

Вислухавши пояснення представників сторін, перевіривши розрахунок заявленої суми, зважаючи на акт звірки, суд вважає позов таким, що підлягає частковому задоволенню, виходячи з наступного. Суми вказуються без ПДВ.

По відомості плати за користування вагонами № 31059501

по акту  загальної форми  №2199 від 28.05.09 про затримку  8 вагонів нараховані 3448,80 грн., акту загальної форми №2202 про затримку  7 вагонів нараховані 93,10 грн., які стягненню не підлягають, оскільки вагони  були непридатні під навантаження. Цей факт підтверджується   актами, залученими до матеріалів справи;

По відомості плати за користування вагонами № 03059452

по акту  загальної форми  №1865 від 03.05.09 про затримку  10 вагонів нараховані 22,50 грн., які  підлягають стягненню за доведеністю;

По відомості плати за користування вагонами № 03059451

по акту  загальної форми  №1865 від 03.05.09 про затримку  26 вагонів нараховані 58,50 грн., які  підлягають стягненню за доведеністю;

По відомості плати за користування вагонами № 04059453

по акту  загальної форми  №1865 від 03.05.09 про затримку  18 вагонів нараховані 40,50 грн., які  підлягають стягненню за доведеністю;

По відомості плати за користування вагонами № 05059454

по акту  загальної форми  №1766 від 26.04.09 про затримку  8 вагонів нараховані 54,40 грн., які  підлягають стягненню за доведеністю;

По відомості плати за користування вагонами № 23059479

по акту  загальної форми  №2030 від 17.05.09 про затримку  13 вагонів нараховані 114,40 грн., які  підлягають стягненню за доведеністю, оскільки акт підписаний відповідачем;

По відомості плати за користування вагонами № 31059500

по акту  загальної форми  №2182 від 27.05.09 про затримку  6 вагонів нараховані 1674,60 грн., які стягненню не підлягають, оскільки вагони  були непридатні під навантаження. Цей факт підтверджується   актами, залученими до матеріалів справи;

По відомості плати за користування вагонами № 21059473

по акту  загальної форми  №2053 від 19.05.09 про затримку  28 вагонів нараховані 996,80 грн., які стягненню не підлягають, оскільки вагони  були непридатні під навантаження. Цей факт підтверджується   актами, залученими до матеріалів справи;

По відомості плати за користування вагонами № 21059474

по акту  загальної форми  №1982 від 14.05.09 про затримку  20 вагонів нараховані 362,00грн., з яких, після перерахунку стягненню підлягає 16,00 грн.

по акту  загальної форми  № 2053 від 19.05.09 про затримку  19 вагонів нараховані 676,40грн., стягненню не підлягають, оскільки вагони були несправні;

По відомості плати за користування вагонами № 31059499

по акту  загальної форми  №2182 від 27.05.09 про затримку  8 вагонів нараховані 2232,80грн, по акту загальної форми № 2199  від 28.05.09 про  затримку  2 вагонів нараховані 13,60 грн., які стягненню  не підлягають  у зв'язку з тим, спірні вагони були несправні та знаходилися на ремонті, що підтверджується актами, наданими до справи;

По відомості плати за користування вагонами № 31059502

по акту  загальної форми  №2199 від 28.05.09 про затримку  18 вагонів нараховані 7759,80грн, які стягненню  не підлягають  у зв'язку з тим, спірні вагони були несправні,  відповідачем подано скаргу на  складання комерційного акту для засвідчення факту несправних вагонів, на яку  залізниця ніяк не відреагувала;

по акту  загальної форми  №2183 від 27.05.09 про затримку  3 вагонів нараховані 837,30грн, які стягненню  не підлягають  у зв'язку з тим, що вагони були несправні та знаходились на ремонті;

По відомості плати за користування вагонами № 30059496

по акту  загальної форми  №2182 від 27.05.09 про затримку  1 вагону нараховані 5,50грн,  які стягненню  не підлягають  у зв'язку з тим, що відсутнє повідомлення в книзі ГУ-2;

по цьому ж акту,  про затримку 16 вагонів нараховані 4465,60грн,  які стягненню  не підлягають  у зв'язку з тим, що вагони  знаходились на ремонті;

По відомості плати за користування вагонами № 30059495

по акту  загальної форми  №2182 від 27.05.09 про затримку  19 вагонів нараховані 5302,90грн,  які стягненню  не підлягають  у зв'язку з тим, що у зв'язку з тим, що вагони були несправні та знаходились на ремонті;

По відомості плати за користування вагонами № 20059472

по акту  загальної форми  №2032 від 17.05.09 про затримку  44 вагонів нараховані 585,20 грн.,  які стягненню  не підлягають  у зв'язку з тим, що відсутнє повідомлення в книзі ГУ-2;

По відомості плати за користування вагонами № 19059469

по акту  загальної форми  № 2032 від 17.05.09 про затримку  4 вагонів нараховані 11,60грн,  які стягненню  не підлягають  у зв'язку з тим, що відсутнє повідомлення в книзі ГУ-2;

по акту  загальної форми  №1992 від 15.05.09 про затримку  5 вагонів нараховані 78,75грн,  з яких стягненню підлягають після перерахунку 6,00 грн.;

по акту  загальної форми  №1957 від 12.05.09 про затримку  7 вагонів нараховані 8,40 грн.,  які підлягають стягненню   за доведеністю;

по акту  загальної форми  №2030 від 17.05.09 про затримку  8 вагонів нараховані 87,50 грн.,  які підлягають стягненню   за доведеністю;

По відомості плати за користування вагонами № 19059471

по акту  загальної форми  № 2031 від 17.05.09 про затримку  9 вагонів нараховані 20,70грн.,  які підлягають стягненню   за доведеністю;

по акту  загальної форми  №2053 від 17.05.09 про затримку  17 вагонів нараховані 936,70грн.,  які стягненню  не підлягають  у зв'язку з тим, що у зв'язку з тим, що вагони були несправні та знаходились на ремонті;

По відомості плати за користування вагонами № 22059476

по акту  загальної форми  № 1982 від 14.05.09 про затримку  14 вагонів нараховані 253,40грн.,  з яких стягненню підлягають після перерахунку 177,10 грн.;

по акту  загальної форми  № 2053 від 17.05.09 про затримку 1 вагону нараховані 35,60грн.,  які стягненню  не підлягають  у зв'язку з тим, що у зв'язку з тим, що вагони були несправні та знаходились на ремонті;

По відомості плати за користування вагонами № 19059470

по актам  загальної форми  № 2030,2023,2032 про затримку  15,15,1 вагонів нараховані 185,00грн.,  з яких стягненню підлягають після перерахунку 39,70 грн.;

Збір за зберігання вагонів не підлягає стягненню з відповідача за наступних підстав.

Позивач, нараховуючи збір за зберігання вагонів за накопичувальною карткою форми ДУ-92 № 19059120 за 65 вагонів, затриманих на коліях станції, за актом загальної форми №2053 від 19.05.09, накопичувальної карткою форми ДУ-92 №28059123, за актом форми ГУ-23 № 2182 від 27.05.09 за 49 вагонів, та за  актом загальної форми №2199 за 61 вагон, причиною затримки яких стало несвоєчасне вивільнення колій станції Інгулець з вини відповідача, діяв неправомірно. Вагони, прибули на ст. Інгулець пошкодженими. Працівниками позивача та відповідача підписано акт б/н від 19.06.09, згідно якого пошкоджені вагони знаходилися в ремонті. Отже, вагони дійсно прибули пошкодженими. Вина відповідача у затримці вагонів відсутня.

З огляду на викладене суд вважає, що зазначені в рішенні вагони подавалися залізницею  непридатними для перевезення, потребували ремонту, і в подальшому ремонтувалися, отже плата, нарахована Позивачем в розмірі 2449,68 грн., є безпідставною та не підлягає стягненню, оскільки, виходячи з вищенаведених обставин, відсутня/не доведена вина Позивача в скупченні вагонів на станції Інгулець.  Відмова Відповідача від вагонів є правомірною, виходячи з положень Цивільного кодексу України про те, що вантажовідправник має право відмовитися від наданого транспортного засобу, якщо він не забезпечує схоронність вантажу під час перевезення. Стосовно порожніх вагонів власності інших підприємств, які мають статус «вантажу на своїх осях»діють наступні норми закону. Виходячи з положень статті 46 Статуту залізниць України, яка кореспондується з части ною 2 статті 33 Правил видачі вантажів,   одержувач може відмовитись від прийняття вантажу, якщо якість вантажу через псування або пошкодження змінилась настільки, що не можливе повне або часткове його використання.

Таким чином, за доведеністю підлягають стягненню 1230,90грн., а з ПДВ –1477,08 грн. плати, пропорційно судові витрати.

Керуючись статтями 46, 119 Статуту залізниць України, 908 Цивільного кодексу України, Цивільного  Правилами користування вагонами,   статтями 49, 77, 82-85,307 Господарського процесуального кодексу України, суд  

                                             ВИРІШИВ

Стягнути з Відкритого акціонерного товариства "Інгулецький гірничо-збагачувальний комбінат", м. Кривий Ріг на користь Державного підприємства "Придніпровська залізниця", м. Дніпропетровськ  1477грн. 08коп. основної суми, 14грн.77коп. держмита, 8 грн. 99коп.  витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу, видавши наказ.  

В решті вимог відмовити.  

             Суддя                                                                     Л.Д.Пуппо

Рішення підписано  19.10.10

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення21.09.2010
Оприлюднено25.03.2011
Номер документу14347926
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —22/275-09

Рішення від 21.09.2010

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Пуппо Лариса Дмитрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні