ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУ Д УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 лютого 2011 р. № 13/299-10
Колегія суддів Вищого го сподарського суду України у складі :
головуючого судді Першикова Є.В.,
суддів Данилової Т.Б.,
Ходаківської І.П. (доповід ач),
розглянувши
касаційну скаргу Заступника прокурора Дні пропетровської області
на постанову від 01.12.2010 Дніпроп етровського апеляційного го сподарського суду
у справі №13/299-10 господарського суду Д ніпропетровської області
за позовом Дніпропетровського міжра йонного природоохоронного п рокурора в інтересах держави в особі
Дніпропетровської міської ради
до
третя особа без самостійни х вимог на стороні позивача Відкритого акціонерного т овариства "Дніпроважмаш"
Спеціалізована державна п одаткова інспекція по роботі з великими платниками подат ків у м. Дніпропетровську
про Зміну договору оренди
За участю представн иків сторін:
Від позивача- не з*явились
Від відповідача- Хомяк О.П. (д ов. від 08.10.09)
Від Генеральної прокурату ри України - Ходаківський М. П.
Відповідно до Розпорядж ення Секретаря другої судово ї палати Вищого господарсько го суду України від 09.02.11 справа розглядається колегією судд ів у складі: Першиков Є.В., Дани лова Т.Б., Ходаківська І.П.
ВСТАНОВИЛА:
Рішенням господарс ького суду Дніпропетровсько ї області від 08.10.2010 (суддя Перву шин Ю.Ю.) в позові про зміну дог овору оренди відмовлено.
Постановою колегії судді в Дніпропетровського апеляц ійного господарського суду в ід 01.12.10 у складі: Головка В.Г., Лог виненка А.О., Стрелець Т.Г. ріше ння господарського суду перш ої інстанції залишено без зм ін.
Заступник прокурора Дні пропетровської області в кас аційній скарзі просить скасу вати прийняті у справі судов і рішення. Вважає, що судові ак ти не відповідають вимогам с т. 21 Закону України "Про оренду землі", ст. 7 Закону України "Про плату землю", Закону України " Про внесення змін до деяких з аконодавчих актів України" в ід 03.06.2008 року №309-VI, рішенню Дніпро петровської міської ради від 06.08.2008 року №39/35 щодо приведення д іючих договорів оренди земел ьних ділянок у відповідність до вимог чинного законодавс тва. В усіх договорах землі, у тому числі укладених до 01.01.2008 ро ку, розмір річної орендної пл ати за землю (крім земель сіль ськогосподарського признач ення ) не повинен бути меншим т рикратного розміру земельно го податку, встановленого за коном №2535-ХІІ.
Розглянувши матеріали с прави та касаційної скарги, п роаналізувавши на підставі в становлених фактичних обста вин справи правильність заст осування судом норм матеріал ьного і процесуального права , колегія суддів зазначає нас тупне.
Господарськими судами п ри розгляді справи встановле но, що на підставі рішення Дні пропетровської міської ради між позивачем та відповідач ем 02 вересня 2004 було укладено д оговір оренди земельної діля нки, посвідчений приватним н отаріусом Дніпропетровсько го міського нотаріального ок ругу ОСОБА_1 та зареєстров аний в реєстрі за №3892, за умовам и якого позивач передав, а від повідач прийняв в строкове п латне користування земельну ділянку, яка знаходиться за а дресою: вул. Сухий острів, 3 (Лен інський район м. Дніпропетро вська), загальною площею 109,8123га . Нормативна грошова оцінка н а час укладання договору ста новила 474320823,96грн.
Згідно до п. 4.1 договору річ на орендна плата за земельну ділянку встановлюється у гр ошовій формі (у гривнях) у розм ірі 1% від нормативної грошово ї оцінки та дорівнює розміру земельного податку.
Відповідно до п.4.3. договор у зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки та її індексація проводиться у випадках, передбачених чинн им законодавством.
Відповідно до п.12.2 договор у у разі недосягнення згоди щ одо зміни умов договору спір розв*язується у судовому пор ядку.
Законом України "Про внес ення змін до деяких законода вчих актів України" від 03.06.2008р. № 309-УІ внесені зміни до ч. 4, 5 ст.21 За кону України "Про оренду земл і", а саме було встановлено, що річна орендна плата за земел ьні ділянки, які перебувають у державній власності, надхо дить до відповідних бюджетів , розподіляється і використо вується відповідно до закону і не може бути меншою, для зем ель сільськогосподарського призначення - розміру земел ьного податку, що встановлює ться Законом України "Про пла ту за землю", для інших категор ій земель - трикратного розм іру земельного податку, що вс тановлюється Законом Україн и "Про плату за землю".
Дніпропетровська міська рада направила на адресу від повідача вимогу про внесення відповідних змін до договор у оренди землі щодо орендної плати на підставі рішення мі ськради №39/35 від 06.08.08р.
Суди попередніх інстанц ій дійшли висновку про відсу тність підстав для зміни дог овору оренди землі, укладено го у 2004 році, у зв'язку зі зміною законодавства у червні 2008 рок у, та з підстав передбачених с т. 652 ЦК України.
На спірні правовідносин и поширюється дія Закону Укр аїни "Про плату за землю", де в с т. 2 зазначено, що плата за земл ю справляється у вигляді зем ельного податку або орендної плати, що визначається залеж но від грошової оцінки земел ь.
В ст. 21 Закону України "Про оренду землі" вказано, що обчи слення розміру орендної плат и за землю встановлюється за згодою сторін з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором ор енди. Річна орендна плата за з емельні ділянки, які перебув ають у державній або комунал ьній власності не може бути м еншою за розмір земельного п одатку, що встановлюється За коном України "Про плату за зе млю" та перевищувати 10% їх норм ативної грошової оцінки.
Відповідно до ст. 23 Закону України "Про оренду землі" оре ндна плата за земельні ділян ки, що перебувають у фізичних та юридичних осіб перегляда ється за згодою сторін.
Судами попередніх інста нцій встановлено, що сторони домовились в договорі про пе регляд плати за землю у разі в ідповідних змін в законодавс тві.
Суди попередніх інстанц ій дійшли висновку, що як умов ами укладеного між сторонами договору оренди так і припис ами закону не передбачено та кої підстави для зміни розмі ру орендної плати на якій нап олягає позивач.
Відповідно до ст. 651 ЦК Укра їни зміна або розірвання дог овору допускається лише за з годою сторін, якщо інше не вст ановлено договором або закон ом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням су ду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення д оговору другою стороною та в інших випадках, встановлени х договором або законом; а так ож у разі істотної зміни обст авин, якими сторони керували ся при укладенні договору (ст . 652 ЦК України).
Згідно ст. 632 ЦК України цін а в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У вип адках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи , ставки тощо), які встановлюют ься або регулюються уповнова женими органами державної вл ади або органами місцевого с амоврядування.
Законом України "Про внес ення змін до деяких законода вчих актів України" від 3 червн я 2008 року №309-VI (309-17) внесено зміни д о частин четвертої та п'ятої с татті 21 Закону України "Про ор енду землі", відповідно до яки х річна орендна плата за земе льні ділянки, які перебувают ь у державній або комунальні й власності, надходить до від повідних бюджетів, розподіля ється і використовується від повідно до закону і не може бу ти меншою для інших категорі ї земель - трикратного розмір у земельного податку, що вста новлюється Законом України " Про плату за землю".
Річна орендна плата за зе мельні ділянки, які перебува ють у державній або комуналь ній власності, не може переви щувати 12 відсотків їх нормати вної грошової оцінки.
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачен о, що зміна умов договору орен ди землі здійснюється за вза ємною згодою сторін.
У разі недосягнення згод и щодо зміни умов договору ор енди землі спір вирішується в судовому порядку.
Отже, нормами чинного зак онодавства передбачено можл ивість зміни умов договору з а рішенням суду на вимогу одн ієї із сторін у випадках вста новлених договором або закон ом.
Попередні судові інстан ції не звернули увагу на те, що сторонами в договорі оренди передбачена можливість збіл ьшення розміру орендної плат и, а орендна плата за земельні ділянки державної та комуна льної власності є регульован ою ціною, тому законодавча зм іна граничного розміру цієї плати є підставою для перегл яду розміру орендної плати, в становленої умовами договор у (постанова ВСУ від 27.12.10 №27/15-10).
З огляду на викладене, кол егія суддів вважає, що суди по передніх інстанцій мали з*яс увати правовідносини сторін та дати їм належну оцінку з ур ахуванням вищенаведених пол ожень законодавства.
Крім того, суди не звернул и увагу на те, що відповідно с т. 14 Закону України "Про оренду землі" типова форма договору оренди землі затверджуєтьс я Кабінетом Міністрів Україн и. Статтею 2 цього закону встан овлено, що відносини, пов'яза ні з орендою землі регулюють ся Земельним Кодексом Украї ни, цивільним Кодексом Украї ни, цим законом, законами Укра їни, іншими нормативно-право вими актами, прийнятими відп овідно до них, а також догово ром оренди землі..
Тобто, правовідносини ор енди землі є одним з видів ци вільних правовідносин і підл ягають регулюванню в т. ч. Зако ном України "Про внесення змі н до деяких законодавчих акт ів України".
Дія актів цивільного зак онодавства регулюється ст. 5 Ц К України.
Беручи до уваги, що вказ ані обставини не були предме том судового розгляду при ви рішенні господарського спор у, належна правова оцінка їм н е надавалась, колегія суддів зазначає, що спір був розглян утий судом не в повному обсяз і, що є порушенням принципу вс ебічного, повного і об' єкти вного розгляду в судовому пр оцесі всіх обставин справи в їх сукупності та призвело до прийняття незаконних та нео бґрунтованих рішення та пост анови.
Беручи до уваги вищевик ладене колегія суддів прийшл а до висновку, що рішення та по станова у справі підлягають скасуванню, а справа - напра вленню на новий розгляд до мі сцевого господарського суду .
При новому розгляді спра ви суду необхідно врахувати наведене, всебічно, повно, об' єктивно з' ясувати всі обста вини справи, надати об' єкти вну оцінку доказам, які мають юридичне значення для її роз гляду, правильно застосувати норми матеріального права, я кі регулюють спірні відносин и та вирішити спір відповідн о до вимог закону.
Керуючись, ст.ст. 111-5, 111-7, 111-9, 111-10, 111- 11 Господарського процесуаль ного кодексу України, колегі я суддів Вищого господарськ ого суду України
ПОСТАНОВИЛА:
Касаційну скаргу Заступника прокурора Дніп ропетровської області задов ольнити.
Постанову від 01.12.2010 Дніпроп етровського апеляційного го сподарського суду та рішенн я від 08.10.10 господарського суду Дніпропетровської області у справі №13/299-10 скасувати, справу направити на новий розгляд д о господарського суду Дніпро петровської області
Головуючий суддя Є.Першиков
Судді Т.Данилова
І.Ходаківська
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 24.02.2011 |
Оприлюднено | 25.03.2011 |
Номер документу | 14357777 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Ходаківська І.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні