9/5007/3/11
УКРАЇНА
Господарський суд
Житомирської області
————————————————————————————————————————
* 10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65, '481-620
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Від "15" березня 2011 р. Справа № 9/5007/3/11
Господарський суд Житомирської області у складі:
судді Алексєєва М.В.
за участю представників сторін:
від позивача: 1) Самсонович І.К. дор.№1281/30/2-10 від 22.03.2010року;
2) Вигівський О.В. дов.№11-5276/11/01 від 12.10.2010року
від відповідача: 1) не з'явився
2)Просянова М.О.дор.б/н від 02.01.2011року
прокурор: Лугинець О.С. помічник прокурора посв.№26
розглянув у відкритому судовому засіданні в м.Житомирі справу за позовом Прокурора Бердичівського району в інтересах держави в особі Житомирської обласної адміністрації Житомирського обласного управління держкомзему (м.Житомир)
до 1)Бердичівської районної державної адміністрацїя (м.Бердичів)
2) Акціонерного товариства закритого типу "Агротонпром" (м.Бердичів)
про визнання незаконним розпорядження голови Бердичівської РДА №483 від 12.11.04р., визнання недійсним договору оренди земельної ділянки №369 від 12.01.05р.
Прокурор звернувся з позовом про визнання незаконним розпорядження голови Бердичівської районної державної адміністрації № 483 від 12.11.04р. та визнання недійсним договору оренди земельної ділянки № 369 від 12.01.05р., укладеного між Бердичівською районною державною адміністрацією та АТЗТ "Агротонпром".
Представники позивачів та прокурор в судовому засіданні позов підтримали у повному обсязі з підстав зазначених у позовній заяві. Крім іншого зазначили, що оспорюване розпорядження прийнято з порушенням чинного законодавства, зокрема, що відповідачем - Бердичівською районною державною адміністрацією неправомірно укладено з АТЗТ " Агротонпром" Договір оренди земельної ділянки без обов'язкового розроблення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а тільки на підставі технічної документації із землеустрою. Перевіркою встановлено, що в Договорі встановлена орендна плата за користування земельною ділянкою в розмірі 0,6грн.за 1 кв.м в рік на загальну суму 1740,00грн, що суперечить вимогам законодавства.
Представник першого відповідача в судове засідання не з'явився, про причини неявки суд не повідомив, хоча про час та місце розгляду справи повідомлений вчасно та належним чином.
Представник другого відповідача в судовому засіданні підтримав позицію викладену у відзиві, а саме в тому, що згода на виділення земельної ділянки, була надана рішенням Радянської сільської ради Бердичівського району Житомирської області, а підставою для прийняття такого розпорядження було клопотання Бердичівського міського кооперативного ринку (попереднього власника) про припинення права користування земельною ділянкою, яка належала йому згідно Державного акта ЖТ 02-18 №000078 від 26.02.2001р. у зв'язку з продажем нежитлових будівель виробничого призначення (рибокоптильний цех) ТОВ"Агротонпром". Також, зауважила на тому, що попереднім власником для отримання Державного акта на право постійного користування землею, було замовлено виконання топографо-геодезичних і картографічних матеріалів та здійснюється на основі технічної документації по встановленню зовнішніх меж земельної ділянки. В виготовленому технічному звіті були встановлені межі земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Відповідач - Бердичівська районна державна адміністрація відзиву на позов не подала, її представник в судове засідання не з'явився.
В порядку ст. 85 ГПК України в судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
12.11.2004р. головою Бердичівської районної державної адміністрації видано розпорядження № 483 на виділення земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 0,29 га АТЗТ "Агротонпром" в оренду терміном на 10 років для обслуговування нежитлових будівель із встановленням орендної плати в сумі 0,6грн за 1 м.кв. в рік. (а.с.9).
Цим же розпорядженням доручено головному бухгалтеру-ревізору управління сільського господарства і продовольства райдержадміністрації Яковлевій Т.М. провести оформлення договору оренди згідно чинного законодавства.
Прокурор та позивачі просили визнати незаконним зазначене розпорядження та визнати недійсним договір оренди земельної ділянки, мотивуючи тим, що Бердичівська районна державна адміністрація передала земельну ділянку АТЗТ "Агротонпром" в оренду без проекту відведення земельної ділянки та без проведення нормативної - грошової оцінки земель.
На виконання вищезазначеного розпорядження від 12.11.04р. № 483 між Бердичівською районною державною адміністрацією (орендодавець) та Акціонерним товариством закритого типу "Агротонпром" (орендар) 12.01.05р. укладено договір оренди земельної ділянки, згідно якого орендодавець передав орендарю в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться на території Радянської сільської ради Бердичівського району Житомирської області (а.с.10-11).
Господарський суд вважає, що вищезазначене розпорядження є правомірним, тому вимоги щодо задоволенню позову в цій частині суд відмовляє з наступних підстав.
Відповідно до ч.3 ст.1 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" від 09.04.99р. № 586-ХІV, місцева державна адміністрація в межах своїх повноважень здійснює виконавчу владу на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, а також реалізує повноваження, делеговані їй відповідною радою.
Відповідно до ч.2 ст.151 Господарського кодексу України, порядок надання у користування природних ресурсів громадянам і юридичним особам для здійснення господарської діяльності встановлюється земельним, водним, лісовим та іншим спеціальним законодавством.
Земельна ділянка, яка знаходиться на території Радянської сільської ради, площею 0,29га відноситься до земель несільськогосоподарського призначення ,і протягом всього часу користування нею, зміни цільового призначення земельної ділянки не проводилось.
Згода на виділення земельної ділянки, що є об'єктом спірного договору, була надана рішенням Радянської сільської ради Бердичівського району Житомирської області 16-ї сесії 24 скликання від 04.09.2004року., а підставою для прийняття такого розпорядження було клопотання Бердичівського міського кооперативного ринку (попереднього власника) про припинення права користування земельною ділянкою, яка належала йому згідно Державного акта ЖТ 02-18 №000078 від 26.02.2001р. , у зв'язку з продажем нежитлових будівель виробничого призначення ТОВ "Агротонпром".
Згідно ст.16 Закону України "Про оренду землі",ТОВ "Агротонпром" було отримано згоду від Радянської сільської ради Бердичівського району Житомирської області на виділення земельної ділянки, яка в подальшому була затверджена розпорядженням голови Бердичівської районної державної адміністрації Житомирської області, а відповідно до ст.123 Земельного кодексу України для укладення Договору оренди землі стала технічна документація із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право оренди.
Відповідно до ст. 50 ЗУ"Про землеустрій",проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок, складаються у разі надання, передачі, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок. Порядок складання проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Крім того, згідно абз.1.п.2 Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 травня 2004р.№677, проект відведення земельної ділянки не розробляється у разі, коли:
земельна ділянка, межі якої визначено в натурі (на місцевості), надається у користування або безоплатно передається у власність без зміни її цільового призначення.
Відповідно до ст.124 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент прийняття оспорюваного розпорядження та укладення договору), передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.
Відповідно до п. 2 роз'яснення Президії Вищого арбітражного суду України від 26.01.2000 р. № 02-5/35 «Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням недійсними актів державних чи інших органів»підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Якщо за результатами розгляду справи факту такого порушення не встановлено, у господарського суду немає правових підстав для задоволення позову в цій частині.
Згідно зі ст. 2 Закону України “Про плату за землю” в редакції чинній на момент виникнення спору, плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати за землю, що визначається залежно від грошової оцінки земель. Розміри податку за земельні ділянки, грошову оцінку яких не встановлено, визначаються до її встановлення в порядку, визначеному цим Законом.
Згідно з положеннями ст. 21 Закону України “Про оренду землі” річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України “Про плату за землю”, для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України “Про плату за землю”.
Для обчислення земельного податку, необхідно знати грошову оцінку земельних ділянок. Відповідно до ч. 3 ст. 201 Земельного кодексу України, ст. 13 ЗУ «Про оцінку земель», для визначення розміру земельного податку застосовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Статтею 5 Закону України "Про оцінку земель" встановлені види оцінки земель, які залежно від мети та методів проведення поділяються на: бонітування ґрунтів; економічну оцінку земель; грошову оцінку земельних ділянок.
Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Згідно з ч. 1 ст. 7 Закону України "Про плату за землю" ставки земельного податку з земель, грошову оцінку яких встановлено, встановлюються у розмірі одного відсотка від їх грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у частинах п'ятій - десятій цієї статті та частині другій статті 6 цього Закону.
Таким чином, нормативна грошова оцінка є складовою земельного податку. У разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки змінюється відповідно і розмір земельного податку.
Оскільки сторони самостійно обчислювали розмір плати за землю, то повинні були враховувати зміни складових земельного податку, що як наслідок спричиняє і зміну розміру для обчислення земельного податку.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.1 ст.21 Земельного кодексу України, порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для:
а) визнання недійсними рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам;
б) визнання недійсними угод щодо земельних ділянок.
Відповідно до ст.211 Земельного кодексу України, порушенням законодавства є, зокрема, укладення угод з порушенням земельного законодавства.
Відповідно до ч.1 ст.203 ЦК України, зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства.
Відповідно до ч.1 ст.215 ЦК України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Прийняте головою Бердичівської районної державної адміністрації законне розпорядження від 12.11.04р. № 483 стало підставою для укладення оспорюваного договору оренди земельної ділянки від 12.01.2005р.
На цій підставі, зазначений договір оренди, укладений між Бердичівською районною державною адміністрацією та Акціонерним товариством закритого типу "Агротонпром" визнається судом недійсним, а частині вимоги про визнання незаконним розпорядження голови Бердичівської районної державної адміністрації суд відмовляє.
Враховуючи, що оспорюване розпорядження та договір оренди стали підставою для подання прокурором цього позову, господарський суд покладає судові витрати на Акціонерне товариство закритого типу "Агротонпром".
Керуючись ст.ст.49, 82-85 ГПК України, господарський суд,-
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Визнати недійсним договір оренди землі № 369 від 12.01.05р., укладений між Бердичівською районною державною адміністрацією та Акціонерним товариством закритого типу "Агротонпром".
3. Стягнути з Акціонерного товариства закритого типу "Агротонпром", 13300, м.Бердичів, вул.Привокзальна, 3, ідентифікаційний код 24703367, :
- в доход Державного бюджету України (п/р 31118095700002 ГУДКУ у Житомирській області, ЄДРПОУ 22062319, МФО 811039, код 22090200, отримувач УДК в м.Житомирі) - 85,00грн. державного мита;
- в доход Державного бюджету України (п/р 31217264700002 у ГУДКУ у Житомирській області, МФО 811039, ЄДРПОУ 22062319, отримувач УДК у м.Житомирі) - 236,00 грн. за інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
4.В іншій частині позову відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня підписання рішення, оформленого відповідно до ст.84 ГПК України.
Суддя Алексєєв М.В.
Повний текст рішення суду оформлено і підписано відповідно до вимог ст.84 ГПК України "22" березня 2011 р.
Віддрукувати:
1 - в справу
2 -5 сторонам
6,7- прокуратуру
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 15.03.2011 |
Оприлюднено | 31.03.2011 |
Номер документу | 14416627 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Алексєєв М.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні