Постанова
від 09.03.2011 по справі 12/1909
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙН ИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

01025, м.Київ, пров. Рильський, 8 т. (044) 278-46-14

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09.03.2011 № 12/1909

Київський апеляційний гос подарський суд у складі коле гії суддів:

головуючого: Нєсвєт ову Н.М.

суддів:

За участю представникі в:

від позивача не з ' явився

від відповідача Тертишн ий О.П. - представник за дов іреністю,

розглянувши у відкрито му судовому засіданні апеляц ійну скаргу Гладківщинської сільської ради

на рішення Господарськ ого суду Черкаської області від 07.12.2010

у справі № 12/1909 ( .....)

за позовом Державної екологічн ої інспекції в Черкаській об ласті

до Гладківщинської сіл ьської ради

про стягнення 24 962,30 грн.

ВСТАНОВИВ:

У вересні 2010р. позивач з вернувся до Господарського с уду Черкаської області з поз овом до відповідача про відш кодування відповідачем збит ків, заподіяних державі надн ормативним викидом забрудню ючих речовин в атмосферне по вітря, у розмірі 24962 грн. 30 коп. та судових витрат.

Рішенням Господарського с уду Черкаської області від 07.1 2.2010 у справі № 12/1909 позов задовол ено повністю.

Не погодившись з прийнятим рішенням, відповідач зверну вся до Київського апеляційно го господарського суду з апе ляційною скаргою, відповідно до якої просить скасувати рі шення Господарського суду Че ркаської області від 07.12.2010 р. у с праві № 12/1909 частково .

Апеляційна скарга мотивов ана тим, що рішення судом перш ої інстанції прийнято з пору шенням норм матеріального та процесуального права.

Представник позивача в суд ове засідання не з' явилися, причини неявки суд не повідо мив, як свідчать матеріали сп рави, про час та місце розгляд у справи повідомлений належ ним чином.

Особи, які беруть участь у с праві, вважаються повідомлен ими про час і місце її розгляд у судом, якщо ухвалу про поруш ення провадження у справі на діслано за поштовою адресою, зазначеною в позовній заяві (Інформаційний лист Вищого г осподарського суду від 13.08.2008 р . № 01-8/482 із змінами станом на 29.06.2010 року „Про деякі питання заст осування норм Господарськог о процесуального кодексу Укр аїни”).

Враховуючи те, що матеріали справи містять докази повід омлення всіх учасників судов ого процесу про дату, час та мі сце судового засідання, судо ва колегія вважає можливим р озглянути справу у відсутно сті представника позивача, з а наявними у справі доказами .

Розглянувши апеляційну ск аргу, дослідивши матеріали д аної справи, заслухавши пред ставника відповідача, колегі я прийшла до висновку про те, щ о суд першої інстанції право мірно задовольнив позовні ви моги виходячи з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи , а саме із акта планов ої перевірки дотримання вимо г природоохоронного законод авства від 29.07.2010 року (а.с. 4-6) вбача ється, що державними інспект орами з ОНПС Черкаської обла сті Некоз І.В. та Клименк ом О.М. проведена планова пе ревірка відповідача. За резу льтатами перевірки встановл ено, що відповідачем в резуль таті експлуатації полігону т вердих побутових відходів зд ійснюються викиди забруднюю чих речовин в атмосферне пов ітря, за відсутності відпові дного дозволу уповноважених органів, що є порушенням ст.ст . 10, 11 Закону України “Про охоро ну атмосферного повітря”.

За результатами перевірки складено відповідний акт, пр отокол про адміністративне п равопорушення № 000153 від 29.07.2010 рок у (а. с. 7), відповідачу внесено п рипис про усунення виявлених порушень № 240 від 30.07.2010 року, в яко му, зокрема, приписано отрима ти дозвіл на викиди забрудню ючих речовин, які утворюютьс я при експлуатації сміттєзва лища, в атмосферне повітря в с трок до 28.09.2010 року (а. с. 25).

Постановою позивача від 27.07.2 010 року № 002633 (а. с. 8) секретаря Глад ківщинської сільської ради ОСОБА_4 визнано винною у вч иненні правопорушення, перед баченого ст.ст. 20, 68 Закону Укра їни “Про охорону навколишньо го природного середовища”, с т. 11 Закону України “Про охоро ну атмосферного повітря”яке полягає у тому, що вона, будуч и відповідальною посадовою о собою допустила викиди забру днюючих речовин в атмосферне повітря, які утворюються під час експлуатації сміттєзвал ища, без дозволу спеціально у повноваженого органу викона вчої влади, за його вчинення н а підставі ст.ст. 78 ч. 1, 82-1, 188-5 КУпАП на неї накладено адміністра тивне стягнення у виді штраф у.

Згідно з довідкою відповід ача № 160 від 29.07.2010 року, ним за пері од з 02.02.2009 року по 31.12.2009 року на сіл ьське сміттєзвалище вивезен о 43 тонни сміття, а за період з 0 1.01.2010 року по 29.07.2010 року - тонну.

Відповідно до повідомленн я першого заступника начальн ика Державного управління ох орони навколишнього природн ого середовища в Черкаській області від 11.08.2010 року № 4846/04 сліду є, що дозвіл на викиди забрудн юючих речовин в атмосферне п овітря стаціонарними джерел ами Гладківщинської сільськ ої ради відсутній (а. с. 10).

Із матеріалів справи вбача ється, що вжиття заходів щодо отримання дозволу відповіда чем не здійснювались через в ідсутність коштів у місцевом у бюджеті і державних дотаці й.

Згідно розрахунку позивач а, проведеному у відповіднос ті з Методикою розрахунку ро змірів відшкодування збиткі в, які заподіяні державі в рез ультаті наднормативних вики дів забруднюючих речовин в а тмосферне повітря, затвердже ною наказом Міністерства охо рони навколишнього природно го середовища України від 10.12.20 08 року № 639, зареєстрованою в Мі ністерстві юстиції України 2 1.01.2009 року за № 48/16064, розмір збиткі в складає 24962 грн. 30 коп.

Відповідно до ст. 2 Закону Ук раїни “Про охорону атмосферн ого повітря” відносини в гал узі охорони атмосферного пов ітря регулюються цим Законом , Законом України “Про охорон у навколишнього природного с ередовища” та іншими нормати вно-правовими актами. Перелі к видів порушень законодавст ва в галузі охорони атмосфер ного повітря визначено у ста тті 33 цього Закону, до них, зокр ема, віднесено: перевищення н ормативів допустимих викиді в забруднюючих речовин стаці онарних джерел в атмосферне повітря та нормативів гранич нодопустимого впливу фізичн их та біологічних факторів с таціонарних джерел; викиди з абруднюючих речовин в атмосф ерне повітря без дозволу спе ціально уповноважених на те органів виконавчої влади від повідно до закону; перевищен ня обсягів викидів забруднюю чих речовин, встановлених у д озволах на викиди забруднююч их речовин в атмосферне пові тря; недотримання вимог, пере дбачених дозволом на викиди забруднюючих речовин в атмос ферне повітря.

У відповідності до ст. 1 Зако ну України “Про охорону атмо сферного повітря”, забруднен ня атмосферного повітря - це з мінення складу і властивосте й атмосферного повітря в рез ультаті надходження або утво рення в ньому фізичних, біоло гічних факторів і (або) хімічн их сполук, що можуть несприят ливо впливати на здоров'я люд ини та стан навколишнього пр иродного середовища. При цьо му, викид - це надходження в ат мосферне повітря забруднююч их речовин (речовина хімічно го або біологічного походжен ня, що присутня або надходить в атмосферне повітря і може п рямо або опосередковано спра вляти негативний вплив на зд оров'я людини та стан навколи шнього природного середовищ а) або суміші таких речовин.

Обов'язки підприємств, уста нов, організацій та громадян - суб'єктів підприємницької д іяльності щодо охорони атмос ферного повітря встановлені у ст. 10 Закону України “Про охо рону атмосферного повітря”.

Статтею 11 Закону “Про охоро ну атмосферного повітря” пер едбачено, що для забезпеченн я екологічної безпеки, створ ення сприятливого середовищ а життєдіяльності, запобіган ня шкідливому впливу атмосфе рного повітря на здоров'я люд ей та навколишнє природне се редовище здійснюється регул ювання викидів найбільш поши рених і небезпечних забрудню ючих речовин, перелік яких вс тановлюється Кабінетом Міні стрів України. Викиди забруд нюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джере лами можуть здійснюватися пі сля отримання дозволу, який в идається територіальним орг аном спеціально уповноважен ого центрального органу вико навчої влади з питань еколог ії та природних ресурсів за п огодженням із територіальни м органом спеціально уповнов аженого центрального органу виконавчої влади з питань ох орони здоров'я.

Порядком проведення та опл ати робіт, пов'язаних з видаче ю дозволів на викиди забрудн юючих речовин в атмосфері по вітря стаціонарними джерела ми, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 р. № 302, встановлено, що до звіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами - це офіційний документ, який дає право підприємствам, устано вам, організаціям та громадя нам - підприємцям експлуатув ати об'єкти, з яких надходять в атмосферне повітря забрудню ючі речовини або їх суміші, за умови дотримання встановлен их відповідних нормативів гр аничнодопустимих викидів та вимог до технологічних проц есів у частині обмеження вик идів забруднюючих речовин пр отягом визначеного дозволі т ерміну.

Відшкодування шкоди, запод іяної порушенням природоохо ронного законодавства, за св оєю правовою природою є відш кодування позадоговірної шк оди, тобто деліктною відпові дальністю.

Загальне положення про цив ільно-правову відповідальні сть за завдання позадоговірн ої шкоди втілено у ст. 1166 Цивіль ного кодексу України, відпов ідно до якої майнова шкода, за вдана неправомірними рішенн ями, діями чи бездіяльністю о собистим немайновим правам ф ізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну ф ізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному о бсязі особою, яка її завдала.

Підставою деліктної відпо відальності є протиправне шк ідливе винне діяння особи, як а завдала шкоду. Для відшкоду вання завданої шкоди необхід но довести такі факти як непр авомірність поведінки особи ; вина завдавача шкоди; наявні сть шкоди; причинний зв'язок м іж протиправною поведінкою т а заподіяною шкодою.

В деліктних правовідносин ах саме на позивача покладає ться обов'язок довести наявн ість шкоди, протиправність (н езаконність) поведінки запод іювача шкоди та причинний зв 'язок такої поведінки із запо діяною шкодою, в свою чергу, ві дповідач повинен довести, що в його діях (діях його працівн иків) відсутня вина у заподія нні шкоди.

За загальними правилами ві дшкодування шкоди, визначени ми у ст. 1192 ЦК України, особа, яка завдала шкоди майну, може від шкодувати її способом відшко дування в натурі або відшкод уванням завданих збитків.

Стаття 41 Закону України “Пр о охорону навколишнього прир одного середовища” встановл ює економічні заходи забезпе чення охорони навколишнього природного середовища, зокр ема, передбачає відшкодуванн я в установленому порядку зб итків, завданих порушенням з аконодавства про охорону нав колишнього природного серед овища.

Згідно з ст.ст. 68, 69 Закону Укра їни “Про охорону навколишньо го природного середовища”, п ідприємства, установи, орган ізації та громадяни зобов'яз ані відшкодовувати шкоду, за подіяну ними внаслідок поруш ення законодавства про охоро ну навколишнього природного середовища, в порядку та розм ірах, встановлених законодав ством України; шкода, заподія на внаслідок порушення закон одавства про охорону навколи шнього природного середовищ а, підлягає компенсації, як пр авило, в повному обсязі без за стосування норм зниження роз міру стягнення та незалежно від збору за забруднення нав колишнього природного серед овища та погіршення якості п риродних ресурсів.

Відповідно до статті 34 Зако ну України “Про охорону атмо сферного повітря”шкода, завд ана порушенням законодавств а про охорону атмосферного п овітря, підлягає відшкодуван ню у порядку та розмірах, вста новлених законом.

Наказом Міністерства охор они навколишнього природног о середовища України від 10.12.2008 р оку № 639 затверджено Методику розрахунку розмірів відшкод ування збитків, які заподіян і державі в результаті надно рмативних викидів забруднюю чих речовин в атмосферне пов ітря. Наказ зареєстрований в Міністерстві юстиції 21.01.2009 рок у за № 48/16064 і набрав чинності 01.02.200 9 року. У зв' язку з прийняттям зазначеного наказу Мінприро ди визнав таким, що втратив чи нність, наказ Мінекобезпеки від 18.05.1995 № 38 “Про затвердження М етодики розрахунку розмірів відшкодування збитків…”, що діяв до цього.

Підпунктом 2.1.2. пункту 2.1. Мето дики розрахунку розмірів від шкодування збитків, які запо діяні державі в результаті н аднормативних викидів забру днюючих речовин в атмосферне повітря, затвердженої наказ ом Міністерства охорони навк олишнього природного середо вища України від 10.12.2008 р. № 639 (далі Методика), передбачено, що над нормативними викидами забру днюючих речовин в атмосферне повітря вважаються, зокрема , викиди забруднюючих речови н, на які відсутній дозвіл на в икиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціона рними джерелами, уключаючи о кремі забруднюючі речовини, викиди яких підлягають регул юванню відповідно до законод авства.

Згідно п. 2.2. п. п. 2.7.1. п. 2.7. Методик и, факт наднормативного вики ду забруднюючих речовин в ат мосферне повітря встановлює ться державними інспекторам и при проведенні перевірки с уб'єктів господарювання інст рументально-лабораторними м етодами контролю та розрахун ковими методами; розрахунков і методи визначення наднорма тивних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітр я та об'ємної витрати газопил ового потоку застосовуються у випадках, зокрема, викиду за бруднюючих речовин від джере л викидів, які здійснюються б ез дозволу на викиди забрудн юючих речовин в атмосферне п овітря стаціонарними джерел ами суб'єктів господарювання .

Розрахунок розміру збиткі в, що підлягає відшкодуванню відповідачем, позивачем зді йснено у відповідності до но рм вищеназваного законодавс тва, перевірений і визнаний к олегією вірним.

За наведених обставин, врах овуючи відсутність у відпові дача відповідного дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря за стяг уваний період, що не заперечу ється та не спростовано відп овідачем належним чином, роз рахунок розміру збитків пози вачем здійснено у відповідно сті до вимог вищенаведеного законодавства.

Таким чином , колегія погодж ується з висновком суду перш ої інстанції про повне задов олення позовних вимог Держав ної екологічної інспекції в Черкаській області.

Відповідно до статей 33, 34 Гос подарського процесуального кодексу України, кожна сторо на повинна довести ті обстав ини, на які вона посилається я к на підставу своїх вимог і за перечень, докази подаються с торонами та іншими учасникам и судового процесу, а господа рський суд приймає тільки ті докази, які мають значення дл я справи, обставини справи, як і відповідно до законодавств а повинні бути підтверджені певними засобами доказуванн я, не можуть підтверджуватис ь іншими засобами доказуванн я.

Враховуючи викладене, коле гія суддів вважає рішення су ду першої інстанції по даній справі обґрунтованим та так им, що відповідає чинному зак онодавству, фактичним обстав инам та матеріалам справи, пі дстав для його скасування чи зміни не вбачається. Апеляці йна скарга відповідача є не обґрунтованою та такою, що не підлягає задоволенню.

Керуючись статтями 99, 101, 103, 105 Го сподарського процесуальног о кодексу України, Київський апеляційний господарський с уд -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Гла дківщинської сільської ради на рішення Господарського с уду Черкаської області від 07 .12.2010 у справі № 12/1909 залишити без з адоволення, а рішення Господ арського суду Черкаської об ласті від 07.12.2010 у справі №12/1909 зали шити без змін.

Матеріали справи № 12/1909 повер нути Господарському суду Чер каської області.

Головуючий суддя

Судді

22.03.11 (відправлено)

СудКиївський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення09.03.2011
Оприлюднено31.03.2011
Номер документу14422371
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —12/1909

Ухвала від 12.07.2011

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

Ухвала від 04.07.2011

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

Судовий наказ від 11.04.2011

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

Судовий наказ від 11.04.2011

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

Судовий наказ від 11.04.2011

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

Постанова від 09.03.2011

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Нєсвєтова Н.М.

Рішення від 07.12.2010

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні