Рішення
від 30.03.2011 по справі 5024/224/2011
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

5024/224/2011

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

73000, м. Херсон, вул. Горького, 18


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М      У К Р А Ї Н И

30.03.2011                                                                Справа №  5024/224/2011

Господарський суд Херсонської області у складі судді  Александрової Л.І. при секретарі Малацковській М.В, розглянувши у відкритому судовому засіданні справу   

за позовом Державної екологічної інспекції в Херсонській області

до:

відповідача-1: Дар'ївської сільської ради  

відповідача-2: Комунального підприємства "Мале госпрозрахункове підприємство "Дар"

про стягнення 27981 грн. 45 коп.

за участю представників:

позивача: Оржинська Е.І. - юрисконсульт (дов. б/н від 04.01.2011 р.)

відповідача-1: Таточенко С.К. - сільський голова, Сідоров В.С. - юрисконсульт (дов. б/н від 28.02.2011 р.)  

відповідач-2: не прибув

В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення після закінчення розгляду справи.

Розгляд справи розпочато 17.03.2011 р. з перервою до 30.03.2011 р. відповідно до ст. 77 ГПК України.

Державна екологічна інспекція в Херсонській області (позивач по справі) звернулася з позовом про стягнення з Дар'ївської сільської ради (відповідач) 27981 грн. грн. 45 коп. шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства  внаслідок засмічення земельної ділянки площею 345,45 кв.м., про що складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства  №05-12/279 від 04.10.2010 року.

Представник позивача в засіданні суду позовні вимоги підтримав в повному обсязі та надав пояснення по  справі.

Відповідач-1 у відзиві на позовну заяву проти позовних вимог заперечував, посилаючись на те, що засмічення земельної ділянки відбулось з вини Комунального підприємства "Мале госпрозрахункове підприємство "Дар", з яким Дар'ївською сільською радою укладено договір про надання комунальних послуг з приймання та захоронення побутових відходів, у зв'язку з чим ухвалою суду від 01.03.2011 року до участі у справі в якості відповідача-2 залучено Комунальне підприємство "Мале госпрозрахункове підприємство "Дар".

Представник відповідача-1 в судовому засіданні позовні вимоги визнав

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги визнав, проте не погоджується із здійсненим позивачем розрахунком розміру шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства.

Відповідач-2 в судовому засіданні 17.03.2011 року проти позову заперечував, належним чином повідомлений про час та місце розгляду справи, проте відзиву на позовну заяву та витребуваних судом документів не надав, явку уповноваженого представника в судове засідання не забезпечив.

Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення представників сторін, суд

в с т а н о в и в:

Відповідно до Положення про державну екологічну інспекцію в областях, містах  Києві та Севастополі, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України 19.12.2006 року №548, державна екологічна інспекція в Херсонській області здійснює реалізацію державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, відтворення та охорони природних  ресурсів.

Статтею 20 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", позивачу, як спеціально уповноваженому органу з питань екології та природних ресурсів, надано право здійснювати контроль за використанням та охороною земель, надр, поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої рослинності, тваринного світу, морського середовища та природних ресурсів територіальних вод, дотриманням норм екологічної  безпеки, а  також  подання позовів про відшкодування збитків заподіяних в результаті порушення законодавства про  охорону навколишнього природного середовища.

В межах своєї компетенції визначеної законом, позивачем здійснено   позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства на території  земель Дар'ївської сільської ради за результатами якої складено акт перевірки №05-12/279 від 04.10.2010 року.

Акт складено державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Херсонської області Шатайловою М.М. та Дудченко Н.С., та в присутності заступника голови Дар'ївської сільської ради Россохатської Любов Вікторівни, директора комунального підприємства "Мале госпрозрахункове підприємство "Дар" Плужного Сергія Григоровича.         

Відповідно до зазначеного акту перевірки на території Дар'ївської сільської ради  встановлено стихійне несанкціоноване сміттєзвалище, розташоване в межах населеного пункту на відстані 80 м. від урізу води р. Інгулець, що є порушенням ст. 21 Закону України "Про відходи".

В присутності спеціаліста з питань земельного обліку Дар'ївської сільської ради Півнєвої Т.Д. проведено заміри гостованою рулеткою інв. №5 (дата перевірки 31.03.2010 р.) з подальшим складанням акту обстеження засмічення земельної ділянки. Загальна площа засміченої ділянки становить 345,45 м.кв. та обсягом 221,088 м.куб.

В обґрунтування заявленого позову про  відшкодування шкоди позивач посилається на ст. 1166 Цивільного Кодексу України, ст. 68, ст. 69 Закону України "Про  охорону навколишнього  природного  середовища", зазначаючи, що  відповідач порушив вимоги ст.ст. 33 Закону України "Про відходи", ст. 55 Закону України "Про охорону навколишнього  природного  середовищ", відповідно до  яких  дозволяється розміщення відходів лише за наявності спеціального дозволу у межах встановлених лімітів з додержанням екологічних та санітарних норм, а несанкціоноване скидання і розміщення  відходів на території міст та інших населених пунктів забороняється.

Згідно до ч.1, 2 ст. 18 Земельного Кодексу України до земель України належать усі землі в межах її території, в тому числі острови та землі, зайняті водними об'єктами, які за основним цільовим призначенням поділяються на категорії. Категорії земель України мають особливий правовий режим.

Згідно ст. 19 Земельного Кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Як вбачається з Акту обстеження засміченої земельної ділянки (до акта перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства) від 04 жовтня 2010 року земельна ділянка на якій, встановлено порушення, розташована у межах населеного пункту с. Дар'ївка (контур №12), належить до земель житлової та громадської забудови. Цільове призначення  - землі запасу під розширення населеного пункту.

Статтею 96 Земельного кодексу України встановлено, що землекористувачі зобов'язані забезпечувати використання земель за цільовим призначенням та дотримуватися вимог законодавства про охорону довкілля.

Статтею 55 вищезазначеного Закону встановлено, що  суб'єкти права власності  на відходи повинні вживати ефективних  заходів для зменшення обсягів утворення відходів, а також  для їх  утилізації, знешкодження або  розміщення.

Розміщення відходів дозволяється лише за наявності спеціального дозволу на визначених  місцевими радами територіях  в межах  установлених  лімітів з додержанням санітарних і екологічних норм способом, що забезпечує можливість їх подальшого використання як вторинної сировини і безпеку для навколишнього природного середовища та здоров'я людей.

Несанкціоноване скидання і розміщення відходів на території міст та інших  населених пунктів за правилами статті 33 Закону України "Про  відходи" забороняється.

Відповідно до статті 21 Закону України "Про відходи" саме відповідач, як  орган місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами, забезпечує здійснення контролю за  раціональним використанням та безпечним  поводженням з відходами на своїй території, ліквідацію несанкціонованих і неконтрольованих звалищ  відходів.

Відповідальність за порушення земельного законодавства встановлена ст. 211 ЗК України, згідно якої громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства, в тому числі і за засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами.  

Загальні підстави відповідальності за завдану майнову шкоду встановлені ст. 1166 ЦК України, згідно ч. 1 та ч. 2 якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Таким чином, із приписів даної правової норми випливає, що саме особа, яка завдала шкоди доводить відсутність своєї вини, оскільки даною правовою нормою вина причинителя шкоди презумується.

Проте, відповідач-1 ніяким чином не довів, що шкода заподіяна не з його вини і не  спростував жодними документами  викладені в позовній заяві факти.

Відповідно до ст. 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного  середовища" шкода, заподіяна  внаслідок порушення  природоохоронного законодавства, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі, без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості  природних  ресурсів.

Шкода за порушення природоохоронного законодавства повинна відшкодовуватися в розмірах, які визначаються на підставі затверджених у встановленому порядку такс і методик обрахування розмірів шкоди, що діють на час здійснення порушення, або, у разі  неможливості встановлення часу здійснення  порушення - на час його  виявлення.  

Методикою визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої  наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки №171 від 27.10.1997 року, яка зареєстрована в Міністерстві юстиції України 05.05.1998 року за №285/2725 встановлено порядок розрахунку розмірів відшкодування шкоди суб'єктами господарювання та фізичними особами в процесі їх діяльності через  забруднення земель хімічними речовинами, їх засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами.

Методика  застосовується  під  час встановлення розмірів шкоди від забруднення  (засмічення) земель будь-якого цільового призначення, що сталося внаслідок несанкціонованих (непередбачених проектами,  дозволами)  скидів (викидів)   речовин,   сполук   і матеріалів,  внаслідок  порушення  норм екологічної безпеки у разі зберігання,         транспортування та проведення вантажно-розвантажувальних робіт, використання   пестицидів і агрохімікатів, токсичних речовин, виробничих і побутових відходів; самовільного розміщення промислових, побутових та інших відходів.

Відповідно до вимог вищезазначеної Методики позивачем обґрунтовано нараховано  розмір шкоди в сумі 27981 грн. 45 коп.

Твердження відповідача-1, що відповідальність за засмічення земельної ділянки має нести відповідач-2 з якого рішенням суду від 08.09.2009 року у справі №11/121-09 було стягнуто 14255,50 грн. відшкодування шкоди за засмічення цієї земельної ділянки не відповідає дійсності оскільки названим рішенням суду КП "МГП "Дар" було притягнуто до відповідальності саме за діяльність без відповідних дозвільних документів, а не за засмічення земельної ділянки.

Також суд зазначає, що статтею 15 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" унормовано, що місцеві ради несуть відповідальність за стан навколишнього природного середовища на своїй території і в межах своєї компетенції здійснюють контроль за додержанням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Приписами статті 12 Закону України "Про відходи", визначення режиму використання безхазяйних відходів покладається на місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, якщо інше не передбачено законом.

Частиною третьою статті 22 Закону України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення" визначено, що органи виконавчої влади, місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані утримувати надані в користування чи належні їм на праві власності земельні ділянки і території відповідно до вимог санітарних норм.

Тобто, чинним законодавством України встановлено, що відповідальність за засмічення земельних ділянок, які перебувають на території відповідної ради, повинна нести місцева рада, в даному випадку Дар'ївська сільська рада.  

Заперечення відповідача-1 щодо невірності здійсненого розрахунку розміру шкоди не  приймаються судом до уваги виходячи з наступного.

Актом обстеження засміченої земельної ділянки (до акта перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства) від 04 жовтня 2010 року встановлено, що загальна площа засміченої ділянки становить 345,45 м2 (23,5м х14,7м). Товщина шару (висота) засмічення - 64 см. Засмічення суцільне. Засмічена земельна ділянка твердими побутовими відходами  знаходиться в межах населеного пункту с. Дар'ївка на відстані 80м від урізу води р. Інгулець. Заміри проводились гостованою рулеткою інв. №5, повіреною 31.03.2010 р.

Розрахунок шкоди від засмічення земельної ділянки твердими побутовими відходами на території Дар'ївської сільської ради здійснено позивачем виходячи з даних вказаних в Акті перевірки №05-12/279 від 04.10.2010 року на підставі Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої  наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки №171 від 27.10.1997 року, яка зареєстрована в Міністерстві юстиції України 05.05.1998 року за №285/2725.   

Усне клопотання відповідача-1 про виклик в судове засідання спеціалістів, які здійснювали заміри засміченої земельної ділянки відхиляється з огляду на вищевикладене та у зв'язку з відсутністю законодавчо встановленого порядку щодо проведення замірів засміченої земельної ділянки.

Враховуючи викладене, матеріалами справи доведено порушення саме Дар'ївською сільською радою як органом місцевого самоврядування вимог природоохоронного законодавства, розмір шкоди позивачем обраховано правомірно, а тому позовні вимоги до відповідача-1 підлягають задоволенню.

Судові витрати відповідно до  ст. 49 ГПК України  покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 44, 49, 82-85 ГПК України суд,

в и р і ш и в:

1. Позовні вимоги до відповідача-1 задовольнити.

2. Стягнути з Дар'ївської сільської ради Херсонської області (вул. Жовтнева, 68 а, с. Дар'ївка Білозерського району Херсонської області, код ЄДРПОУ 04401374) на користь:

а) державної екологічної інспекції в Херсонській області  м. Херсон провулок Козацький №10 та зарахувати до спеціального державного фонду охорони навколишнього природного середовища на р/р №33110331700020 Дар'ївської сільської ради у ВДК Білозерського району Херсонської області, МФО 852010 код ЄДРПОУ 24103748, код ККД 24062100 - 27981 грн. 45 коп. шкоди;

б) держави в доход державного бюджету (одержувач: код 24104230 Відділення Держказначейства, м. Херсон, Банк Управління Держказначейства в Херсонській області, МФО 852010, р/р 31119095700002, призначення платежу: код 22090200, символ звітності 095) - 279 грн. 81 коп.  витрат по сплаті державного мита;  

в) держави в доход державного бюджету (отримувач платежу: УДК м. Херсона, р/р р/р 31218264700002 банк ГУ ДКУ в Херсонській області МФО 852010 код ЄДРПОУ 24104230, отримувач платежу УДК м. Херсона, призначення платежу ККД 22050003 символ звітності банку 264) - 236 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.  

3. В задоволенні позовних вимог до відповідача-2 відмовити.

4. Накази  видати після набрання рішенням законної сили.

         

Суддя                                                                   Л.І. Александрова

Дата підписання

рішення 31.03.2011 р.                     

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення30.03.2011
Оприлюднено02.04.2011
Номер документу14433742
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5024/224/2011

Ухвала від 04.05.2011

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Александрова Л.І.

Ухвала від 21.04.2011

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Александрова Л.І.

Судовий наказ від 12.04.2011

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Александрова Л.І.

Судовий наказ від 12.04.2011

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Александрова Л.І.

Судовий наказ від 12.04.2011

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Александрова Л.І.

Рішення від 30.03.2011

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Александрова Л.І.

Ухвала від 01.03.2011

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Александрова Л.І.

Ухвала від 11.02.2011

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Александрова Л.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні