Постанова
від 04.03.2008 по справі 8/565/07
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

8/565/07

           

 ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В АІМЕНЕМ  УКРАЇНИ

"04" березня 2008 р. Справа № 8/565/07

 

Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого Н.Б.Таценко

суддів М.В.Сидоренко, М.А. Мишкіної

секретар судового засідання Скуділо О.В.

за участю представників сторін:

від позивача: Костенко Н.О. –довіреність № 5 від 26.01.2008р., Фурт А.В.- довіреність № 1 від 16.01.2007р.

від відповідача: директор товариства Поштаренко А.М.

розглянула у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу

Товариства з обмеженою відповідальністю „Радіо-Плюс”

на рішення господарського суду Миколаївської області

від 27.11.2007р.

по справі № 8/565/07

за позовом: Регіонального відділення Фонду державного майна України по Миколаївській області

до Товариства з обмеженою відповідальністю „Радіо-Плюс”

про звільнення орендованих приміщень та повернення майна

(предмет спору зазначається згідно рішення суду)

Рішенням господарського суду Миколаївської області від 27.11.2007р. по справі № 8/565/07 (суддя Гриньова Т.В.) уточнені позовні вимоги Регіонального відділення Фонду державного майна України по Миколаївській області (далі Миколаївський РВ ФДМУ) задоволені по ч. 4 ст. 631, ст. 785 ЦК України, ч. 7 ст. 180 ГК України, ч. 1 ст. 27 Закону України „Про оренду державного та комунального майна” у повному обсязі, зобов'язано Товариство з обмеженою відповідальністю „Радіо-Плюс” (далі ТОВ „Радіо-Плюс”) звільнити орендовані приміщення цілісного майнового комплексу „Миколаївський радіотрансляційний вузол”, розташованого за адресою: м. Миколаїв, вул. Маршала Василевського, 51, що були об'єктом оренди за договором оренди від 17.02.2006р. № РОФ-461, повернути державне нерухоме майно названого ЦМК згідно з інвентаризаційним описом шляхом підписання ним Зведеного акту інвентаризації майна ЦМК „Миколаївський радіотрансляційний вузол”, Протоколу розмежування вартості майна між ТОВ „Радіо-Плюс” (орендарем) та Миколаївський РВ ФДМУ (орендодавцем), акту оцінки вартості ЦМК „Миколаївський радіотрансляційний вузол”, акту приймання-передачі від ТОВ „Радіо-Плюс” Миколаївському РВ ФДМУ державного нерухомого майна –ЦМК „Миколаївський радіотрансляційний вузол” з посиланням на Порядок повернення орендованих цілісних майнових комплексів державних підприємств після припинення або розірвання договору оренди, затверджений наказом Фонду державного майна України від 07.08.1997р. № 847, зареєстрований в Мінюсті України 25.09.1997р. за № 446/2250, котрий регулює здійснення комплексу заходів, пов'язаних з поверненням орендодавцю орендованого державного майна, укладення сторонами договору „Про порядок повернення орендованого ЦМК „Миколаївський радіотрансляційний вузол” у зв'язку з розірванням договору оренди № РОФ-461 від 17.02.2006р. за рішенням господарського суду Миколаївської області від 14.11.2006р. по справі № 9/633/06”, ненадання товариством у повному обсязі документації, необхідної для проведення інвентаризації і оцінки майна ЦМК, зокрема документів, що підтверджують внесення відповідачем інвестицій в оновлення основних фондів, останній перешкоджає здійсненню розмежування державного майна та майна орендаря, складанню актів оцінки та прийому-передачі майна ЦМК від орендаря власникові, представлені сторонами підписані членами комісії з зауваженнями і запереченнями, копії актів відрізняються за змістом, тобто обопільної згоди під час їх складання сторони не дійшли, „заперечення відповідача не відповідають фактичним обставинам справи, тому не можуть вплинути на висновок суду”.

Не погоджуючись з названим рішенням господарського суду ТОВ „Радіо-Плюс” звернулося до Одеського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою б/н та б/д, в якій просить рішення господарського суду Миколаївської області від 27.11.2007р. по справі № 8/565/07 скасувати по п. п. 1, 3 ст. 104 ГПК України, прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позову Миколаївського РВ ФДМУ, оскільки судом не враховано, що складені і передані товариством позивачу документи з передачі майна не підписані саме ним, всі спірні відносини можуть розв'язуватися в судовому порядку, але не шляхом зобов'язання однієї із сторін підписати документи, що складені у різних редакціях, або взагалі таких, що не існують, порядок виконання договору про порядок повернення орендованого майна  від 05.03.2007р. порушений безпосередньо позивачем згідно доданих до відзиву доказів, судом не застосована норма матеріального права, яка передбачає звільнення орендованого майна таким способом, як підписання зведеного акту інвентаризації, протоколу розмежування, акту оцінки майна.

В відзиві на апеляційну скаргу № 14-10-00067 від 28.01.2008р. позивач просить рішення залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення, оскільки внаслідок ненадання відповідачем документів для підтвердження внесення коштів на реконструкцію та модернізацію об'єктів у інвентаризаційної комісії згідно п. 4 Положення про інвентаризацію майна державних підприємств, що приватизуються (корпоратизуються), а також майна державних підприємств та організацій, яке передається в оренду (повертається після закінчення строку дії договору оренди або його розірвання), затвердженого постановою КМУ від 02.03.1993р. № 158, немає підстав включати такі відомості до зведеного акту інвентаризації, регіональне відділення конкретизувало свої позовні вимоги в частині повернення майна ЦМК „Миколаївський радіотрансляційний вузол” шляхом підписання документів, передбачених Порядком повернення орендованих цілісних майнових комплексів державних підприємств після припинення або розірвання договору оренди, затвердженим наказом Фонду державного майна України від 07.08.1997р. № 847, зареєстрованим в Мінюсті України 25.09.1997р. за № 446/2250, в котрому викладені спеціальні норми з такого повернення, серед додатків до відзиву на позовну заяву значиться копія зведеного акту від 13.06.07р., проте в матеріалах регіонального відділення існує лише зведений акт інвентаризації майна ЦМК „Миколаївський радіотрансляційний вузол” від 22.06.07р., з вказаних документів не випливає порушення регіональним відділенням Договору від 05.03.07р. про повернення майна ЦМК, факт внесення відповідачем коштів на незавершене будівництво, реконструкцію та модернізацію об'єктів не має істотного значення для повернення майна ЦМК, т. я. по п. 6.2 Розділу 6 договору оренди від 17.02.06р. № РОФ-461 потрібен дозвіл орендодавця на реконструкцію і модернізацію об'єкта оренди, із-за відсутності такої згоди в даному випадку згідно п. 2 ст. 27 Закону України „Про оренду державного та комунального майна” та п. 10.5 Розділу 10 вказаного договору поліпшення у разі припинення (розірвання) договору оренди визнаються власністю позивача та не підлягають компенсації.

Розглянувши матеріали справи, апеляційну скаргу та заслухавши представників сторін, колегія суддів,  –

В с т а н о в и л а:

17.02.2006р. орендодавець Миколаївський РВ ФДМУ та орендар ТОВ „Радіо-Плюс” уклали строком на 10 років з 17.02.2006р. до 17.02.2016р. включно договір оренди № 461, предметом якого по п. 1.1 являється передача в строкове платне користування ЦМК „Миколаївський радіотрансляційний вузол” (далі ЦМК), склад якого визначено згідно з інвентаризаційним описом, відомістю переоцінки основних засобів та балансу ЦМК, складеного станом на 31.10.2005р., розташованого за адресою: м. Миколаїв, вул. Василевського, 51, вартість основних засобів ЦМК визначено відповідно до акту оцінки вартості, затвердженого першим заступником начальника РВ ФДМУ по Миколаївській області 07.11.2005р., та складає: переоцінена первісна вартість –411 615 грн., балансова (залишкова) вартість –1 099 759, у т. ч. основні фонди за залишковою вартістю –1 099 759 грн., майно ЦМК враховується окремо від іншого майна орендаря, на окремому балансі з зазначенням того, що це майно є орендованим (п. п. 1.2, 1.3). Згідно п. 2.3 цього договору передача ЦМК в оренду здійснюється за вартістю, визначеною в акті оцінки, складеному за „Методикою оцінки об'єктів оренди”, затвердженою постановою КМУ від 10.08.95р. № 629 в редакції постанови КМУ від 02.01.2003р. № 3. По п. 2.4 вказаного договору вартість майна ЦМК, яке орендар повертає орендодавцю, визначається на підставі передавального балансу ЦМК та акта оцінки, складеного за даними інвентаризації на момент припинення дії цього договору, звіреного з актом приймання-передачі ЦМК в оренду, орендар повертає ЦМК орендодавцю у порядку, визначеному чинним законодавством України та цим договором, ЦМК вважається поверненим орендодавцю з моменту підписання сторонами акта приймання-передачі. Відповідно до розділу 5 договору оренди орендар зобов'язується: своєчасно здійснювати капітальний, поточний та інші види ремонту орендованих основних засобів ЦМК (п. 5.12), у разі припинення або розірвання договору повернути орендодавцеві або підприємству, вказаному орендодавцем, орендоване майно ЦМК у належному стані, не гіршому ніж на момент передачі його в оренду, з урахуванням нормального фізичного зносу та відшкодувати орендодавцеві збитки у разі погіршення стану або втрати (повної або його частини) орендованого майна ЦМК з вини орендаря (п. 5.14), забезпечити на протязі п'яти років інвестування на оновлення орендованих основних засобів в розмірі 1 млн. грн., а саме: до 17.02.2007р. –200 000 грн., до 17.02.2008р. –200 000 грн., до 17.02.2009р. –200 000 грн., до 17.02.2010р. –200 000 грн.,  до 17.02.2011р. –200 000 грн. (п. 5.18). Згідно розділу 6 названого договору орендар має право: з дозволу орендодавця вносити зміни до складу орендованого майна ЦМК, здійснювати його реконструкцію, технічне переозброєння та інші поліпшення, що зумовлюють підвищення його вартості (п. 6.2), у встановленому порядку з дозволу орендодавця списувати орендоване майно ЦМК (п. 6.3). По п. 10.5 даного договору у разі припинення або розірвання останнього поліпшення орендованого майна, здійснені орендарем за рахунок власних коштів, які можна відокремити від орендованого майна, не завдаючи йому шкоди, визнаються власністю орендаря, а невідокремлювані поліпшення –власністю орендодавця. На виконання умов договору оренди РОФ-461 від 17.02.2006р. між орендодавцем і орендарем укладено та підписано акт приймання-передачі від 17.02.2006р. з визначенням вартості ЦМК згідно п. 1.1 договору.

В подальшому внаслідок неналежного виконання зобов'язань договору оренди РОФ-461 від 17.02.2006р. щодо внесення орендних платежів рішенням господарського суду Миколаївської області від 14.11.2006р. по справі № 9/633/06 вказаний договір оренди  розірвано по ст. ст. 525, 526, 781 ЦК України, ст. 26 Закону України „Про оренду державного та комунального майна”.

05.03.2007р. орендодавець і орендар уклали договір „Про порядок повернення орендованого ЦМК Миколаївського радіотрансляційного вузла у зв'язку з розірванням договору оренди РОФ-461 від 17.02.2006р. за рішенням господарського суду Миколаївської області від 14.11.2006р. по справі № 9/633/06”, предметом якого по п. 1.1 є врегулювання та здійснення дій сторін щодо повної інвентаризації майна ЦМК Миколаївського радіотрансляційного вузла, розмежування, оцінці часток держави і орендаря у ньому та погашення орендарем заборгованості з орендної плати у зв'язку з розірванням договору оренди РОФ-461 від 17.02.2006р. Згідно розділу 2 цього договору „Порядок дій сторін щодо повної інвентаризації та розмежування майна” орендодавець відповідно до Порядку повернення орендованих цілісних майнових комплексів державних підприємств після припинення або розірвання договору оренди, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 07.08.1997р. № 847, зареєстрованого в Мінюсті України 25.09.1997р. № 446/2250, своїм наказом утворює комісію з повної інвентаризації майна, котра протягом 15-ти днів проводить інвентаризацію майна та складає зведений акт інвентаризації, та спільну комісію по розмежуванню і оцінці майна, яка у п'ятнадцятиденний термін після затвердження результатів інвентаризації складає акт оцінки вартості майна ЦМК із зазначенням в ньому частки, що належить орендодавцю і орендарю, і затверджує його у орендодавця, протокол розподілу вартості майна між орендодавцем та орендарем та акт приймання-передачі частки, яка належить державі, у майні ЦМК від орендаря орендодавцю. По п. 3.1 вказаного договору орендар зобов'язується повернути орендодавцю орендоване майно за актом приймання-передачі майна, який підписується орендарем та орендодавцем у п'ятиденний термін з дня затвердження акту оцінки майна ЦМК і передаточного балансу.

Однак в зв'язку з невиконанням договору від 05.03.2007р. і фактичним продовженням товариством користуватись майном ЦМК, незважаючи на рішення господарського суду Миколаївської області від 14.11.2006р. по справі № 9/633/06 про розірвання договору оренди від 17.02.2006р. № РОФ-461,  Миколаївський РВ ФДМУ звернувся до господарського суду з позовом від 20.09.2007р. № 07/873 про зобов'язання відповідача звільнити орендовані приміщення ЦМК „Миколаївський радіотрансляційний вузол”, розташованого за адресою: м. Миколаїв, вул. Маршала Василевського, 51, що були об'єктом оренди за договором оренди від 17.02.2006р. № РОФ-461, та повернути вказані орендовані приміщення позивачу відповідно до ч. 4 ст. 631, ч. 1 ст. 785 ЦК України, ч. 7 ст. 180 ГК України, ч. 1 ст. 27 Закону України „Про оренду держаного та комунального майна”. В заяві про уточнення позовних вимог від 22.10.2007р. № 07/947 позивач просить зобов'язати відповідача повернути державне нерухоме майно названого ЦМК згідно інвентаризаційного опису шляхом підписання ним Зведеного акту інвентаризації майна ЦМК „Миколаївський радіотрансляційний вузол”, Протоколу розмежування вартості майна між позивачем (орендодавцем) та відповідачем (орендарем), акту оцінки вартості ЦМК „Миколаївський радіотрансляційний вузол”, акту приймання-передачі від ТОВ „Радіо-Плюс” Миколаївському РВ ФДМУ державного нерухомого майна –ЦМК „Миколаївський радіотрансляційний вузол”.

Рішенням господарського суду Миколаївської області уточнені позовні вимоги задоволені в повному обсязі, т. я. „представлені сторонами підписані членами комісії з зауваженнями і запереченнями копії актів відрізняються за змістом, тобто обопільної згоди під час їх складання сторони не дійшли, заперечення відповідача не відповідають фактичним обставинам справи, тому не можуть вплинути на висновок суду”. При цьому мотивувальна частина рішення всупереч ч. 3 ст. 84 ГПК України не містить вказівки на докази, на підставі яких прийнято рішення, доводи, за якими господарський суд відхилив до-кази сторін, а задоволення позову шляхом зобов'язання підписання ТОВ „Радіо-Плюс” Зведеного акту інвентаризації майна ЦМК „Миколаївський радіотрансляційний вузол”, Протоколу розмежування вартості майна між ТОВ „Радіо-Плюс” (орендарем) та Миколаївський РВ ФДМУ (орендодавцем), акту оцінки вартості ЦМК „Миколаївський радіотрансляційний вузол”, акту приймання-передачі від ТОВ „Радіо-Плюс” Миколаївському РВ ФДМУ державного нерухомого майна – ЦМК „Миколаївський радіотрансляційний вузол” не відповідає нормам чинного законодавства і матеріалам справи, т. я. крім різних суперечливих екземплярів Зведених актів інвентаризації майна ЦМК „Миколаївський радіотрансляційний вузол” в матеріалах справи навіть проекти Протоколу розмежування вартості майна між ТОВ „Радіо-Плюс” (орендарем) та Миколаївський РВ ФДМУ (орендодавцем), акту оцінки вартості ЦМК „Миколаївський радіотрансляційний вузол”, акту приймання-передачі від ТОВ „Радіо-Плюс” Миколаївському РВ ФДМУ державного нерухомого майна –ЦМК „Миколаївський радіотрансляційний вузол” відсутні.

Наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Миколаївській області № 65-п від 05.03.2007р. створено інвентаризаційну комісію у складі: голова комісії: Поштаренко А.М. –директор ТОВ „Радіо-Плюс”, члени комісії: Дуніч О.П. –начальник станційного цеху ТОВ „Радіо-Плюс”, Сердюк Ф.О. –старший електромеханік ТОВ „Радіо-Плюс”, Огнєв В.О. –електромеханік ТОВ „Радіо-Плюс”, Совєтська Н.І. –заступник начальника відділу оренди державного майна РВ ФДМУ по Миколаївській області, Абб О.В. –головний спеціаліст відділу оренди державного майна РВ ФДМУ по Миколаївській області.

Наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Миколаївській області № 64-п від 05.03.2007р. створено спільну комісію по розмежуванню і оцінці майна ЦМК „Миколаївський радіотрансляційний вузол”, до складу якої згідно додатку до вказаного наказу № 64-п від 05.03.2007р. входять: голова комісії: Костенко Н.О. –начальник відділу оренди державного майна РВ ФДМУ по Миколаївській області, члени комісії: Поштаренко А.М. –директор ТОВ „Радіо-Плюс”, Дуніч О.П. –начальник станційного цеху ТОВ „Радіо-Плюс”, Сердюк Ф.О. –старший електромеханік ТОВ „Радіо-Плюс”, Огнєв В.О. –електромеханік ТОВ „Радіо-Плюс”, Дідовець О.М. –начальник відділу оцінки та малої приватизації РВ ФДМУ по Миколаївській області,  Совєтська Н.І. –заступник начальника відділу оренди державного майна РВ ФДМУ по Миколаївській області, Абб О.В. –головний спеціаліст відділу оренди державного майна РВ ФДМУ по Миколаївській області, Управління енергетики, транспорту та зв'язку облдержадміністрації.

На підставі наказу № 65-П від 05.03.2007р. та наказу № 106-П від 21.03.2007р. проведена перевірка (інвентаризація розпочата 05.03.2007р., закінчена 23.03.2007р.) фактичної наявності орендованих основних засобів і складено інвентаризаційний опис основних засобів, переданих ТОВ „Радіо-Плюс” РВ ФДМ України по договору оренди № 461 від 17.02.2006р., згідно якому кількість порядкових номерів 167, загальна кількість одиниць182 на суму 2 285 935,25грн. (а. с. 31). Затверджений першим заступником начальника Миколаївського РВ ФДМУ Л.В. Очкуровою 26.06.2007р. Зведений акт інвентаризації майна ЦМК Миколаївського радіотрансляційного вузла від 22.06.2007р. підписаний головою комісії А.М. Поштаренко, членами комісії: О.П. Дуніч, В.О. Огнєвим –без заперечень, Ф.О. Сердюк –звільнено, Н.І. Совєтською і О.В. Абб із запереченнями, згідно яким документи в підтвердження внесення орендарем коштів на незавершене будівництво, реконструкцію та модернізацію об'єктів в розмірі 519 629,35 грн. не надано (письмово листами від 23.04.07р. № 143/433, від 23.05.07р. № 173/473, від 13.06.07р. № 216/516 орендар повідомляв про їх викрадення), орендар щодо надання дозволу на проведення реконструкції та модернізації об'єктів орендованого майна по договору оренди від 17.02.2006р. № РОФ-461 ЦМК МРТВ (п. 6.2 договору) не звертався, відображені в п. 2 „незавершене будівництво, реконструкція та модернізація об'єктів” кошти в розмірі 519 629,35 грн. в Зведеному акті інвентаризації майна ЦМК МРТВ не можуть бути враховані (а. с. 32). В той же час в матеріалах справи (а. с. 51) знаходиться екземпляр Зведеного акта інвентаризації майна ЦМК Миколаївського радіотрансляційного вузла від „___”


2007р. про наявність за даними бухгалтерського обліку 182 орендованих одиниць основних засобів вартістю 2 285 935,25грн. і здійсненням витрат на незавершене будівництво, реконструкцію та модернізацію об'єктів в сумі 519 629,32 грн., підписаний без заперечень лише головою комісії А.М. Поштаренко, членами комісії: О.П. Дуніч, В.О. Огнєвим.

В процесі апеляційного розгляду Регіональним відділенням до власних пояснень (вх. № 74 від 29.01.2008р.) додано дві копії Зведених актів інвентаризації майна ЦМК Миколаївського радіотрансляційного вузла в редакції позивача і відповідача. При цьому Зведений акт інвентаризації майна ЦМК Миколаївського радіотрансляційного вузла від „___”


2007р. в редакції позивача про наявність за даними бухгалтерського обліку 182 орендованих одиниць основних засобів вартістю 2 285 935,25грн., підписаний тільки членами комісії: Н.І. Совєтською і О.В. Абб, Ф.О. Сердюк від підпису відмовився, А.М. Поштаренко, О.П. Дуніч, В.О. Огнєв, Н.В. Стойкова тимчасово відмовились від підпису в зв'язку з викраденням первинних документів, що підтверджують витрати підприємства на незавершене будівництво, капітальний ремонт будівлі. Екземпляр Зведеного акта інвентаризації майна ЦМК Миколаївського радіотрансляційного вузла від „___” березня 2007р. в редакції позивача про наявність за даними бухгалтерського обліку 182 орендованих одиниць основних засобів вартістю 2 285 935,25грн. і здійсненням витрат на незавершене будівництво, реконструкцію та модернізацію об'єктів в сумі 519 629,32 грн., підписаний лише головою комісії А.М. Поштаренко, членами комісії: О.П. Дуніч, Ф.О. Сердюком, В.О. Огнєвим.

Згідно наданих позивачем на виконання ухвали апеляційної інстанції від 15.01.2008р. документів, зокрема з листа першого заступника начальника регіонального відділення від 25.09.07р. № 2960-20-01 директору ТОВ „Радіо-Плюс”, вбачається, що товариство отримало для підписання Зведений акт інвентаризації майна ЦМК Миколаївського радіотрансляційного вузла станом на 31.08.2007р., Протокол розмежування вартості майна між ТОВ „Радіо-Плюс” (орендарем) та Миколаївський РВ ФДМУ (орендодавцем), акт оцінки вартості ЦМК „Миколаївський радіотрансляційний вузол” станом на 31.08.2007р. Факт отримання вказаних документів станом на 31.08.2007р. підтверджується підписом представника товариства і не оскаржується останнім (направлення для підписання акту приймання-передачі від ТОВ „Радіо-Плюс” Миколаївському РВ ФДМУ державного нерухомого майна –ЦМК „Миколаївський радіотрансляційний вузол” взагалі не значиться в листі позивача від 25.09.2007р.). Однак в матеріалах справи на 41 аркуші знаходиться екземпляр інвентаризаційного опису основних засобів (початок інвентаризації 10.09.2007р. і її закінчення 20.09.2007р.), кількість порядкових номерів 159, загальна кількість одиниць не вказана, на суму 2 285 935,25 грн., тобто останній складений за результатами повторної інвентаризації після направлення вказаного листа з доданими документами станом на 31.08.2007р. Факт проведення орендодавцем двох інвентаризацій майна підтверджується також поясненнями представників РВ ФДМУ в апеляційному засіданні, а доказів направлення складених за результатами повторної інвентаризації документів відповідачу для підписання, зокрема Зведеного акту інвентаризації майна від 24.09.2007р.,  всупереч ст. ст. 33, 34 ГПК України позивачем не надано.

З залучених апеляційною інстанцією екземплярів вказаних документів, доданих до клопотання Регіонального відділення вх. № 74 від 12.02.2008р., вбачається, що згідно акту оцінки вартості ЦМК Миколаївського радіотрансляційного вузла б/д, підписаного тільки головою комісії: Костенко Н.О., членами комісії: Дідовець О.М., Совєтською Н.І., Абб О.В., вартість ЦМК Миколаївського радіотрансляційного вузла, який повертається ТОВ „Радіо-Плюс” орендодавцю Миколаївському РВ ФДМУ, складає 2275,098 тис. грн., згідно Протоколу розмежування вартості майна між Миколаївським РВ ФДМУ (орендодавець) та ТОВ „Радіо-Плюс” (орендар) від 23.01.2008р., підписаного лише вищевказаними членами спільної комісії, частка держави в майні ЦМК Миколаївського радіотрансляційного вузла складає 2275,098 тис. грн., а частка ТОВ „Радіо-Плюс” –0,000 тис. грн., акт приймання-передачі 2008р. про повернення орендарем орендодавцю із строкового платного користування ЦМК Миколаївський радіотрансляційний вузол, розташованого за адресою: м. Миколаїв, вул. Василевського, 51, також підписано тільки орендодавцем, склад державного майна, яке повертається з орендованого користування, визначено відповідно до Інвентаризаційного опису основних засобів, складеного станом на 31.08.2007р. Одночасно на підставі вказаного клопотання апеляційною інстанцією залучено Зведений акт інвентаризації майна ЦМК Миколаївського радіотрансляційного вузла від 24.09.2007р. про наявність за даними бухгалтерського обліку 182 орендованих одиниць основних засобів вартістю 2 285 935,25грн., підписаний тільки членами комісії: Н.І. Совєтською і О.В. Абб, Протокол розмежування вартості майна між Миколаївським РВ ФДМУ (орендодавець) та ТОВ „Радіо-Плюс” (орендар) від 24.09.2007р., підписаний лише головою комісії: Костенок Н.О., членами комісії: Дідовець О.М., Н.І. Совєтською і О.В. Абб, акт оцінки вартості ЦМК Миколаївського радіотрансляційного вузла від 24.09.2007р., підписаний тими ж членами спільної комісії, що й Протокол розмежування вартості майна.

Відповідно до Розділу 2 Порядку повернення орендованих цілісних майнових комплексів державних підприємств після припинення або розірвання договору оренди, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 07.08.1997р. № 847, зареєстрованого в Мінюсті України 25.09.1997р. за № 446/2250, повна інвентаризація майна орендованого підприємства здійснюється інвентаризаційною комісією, яка керується Положенням про інвентаризацію майна державних підприємств, що приватизуються (корпоратизуються), а також майна державних підприємств та організацій, яке передається в оренду (повертається після закінчення строку дії договору оренди або його розірвання), затвердженим постановою КМУ від 02.03.1993р. № 158 (далі Положення). Згідно Розділу 1 зазначеного Положення інвентаризації підлягає, зокрема також все майно державних підприємств та організацій, яке повертається після закінчення строку дії договору оренди або його розірвання, інвентаризація проводиться інвентаризаційною комісією, яка утворюється орендодавцем, до складу якої входить представник орендодавця, а також керівник і головний бухгалтер орендаря, узагальнення результатів інвентаризації, підготовка пропозицій і висновків інвентаризаційної комісії щодо врегулювання встановлених різниць проводиться у 5-денний термін після подання всіх інвентаризаційних описів (актів) (п. 7), в інвентаризаційних описах забороняється залишати незаповнені рядки, на останніх аркушах опису незаповнені рядки прокреслюються. Причому п. 11 вказаного Положення містить заборону проводити інвентаризацію в неповному складі інвентаризаційної комісії, а згідно п. 14 названого Положення інвентаризаційні описи в обов'язковому порядку підписуються всіма членами інвентаризаційної комісії та матеріально відповідальними особами.

Викладене свідчить про систематичне порушення приписів Порядку повернення орендованих цілісних майнових комплексів державних підприємств після припинення або розірвання договору оренди, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 07.08.1997р. № 847, зареєстрованого в Мінюсті України 25.09.1997р. за № 446/2250, і Положення про інвентаризацію майна державних підприємств, що приватизуються (корпоратизуються), а також майна державних підприємств та організацій, яке передається в оренду (повертається після закінчення строку дії договору оренди або його розірвання), затвердженого постановою КМУ від 02.03.1993р. № 158, при складенні Зведеного акту інвентаризації майна ЦМК „Миколаївський радіотрансляційний вузол”. За таких обставин будь-який екземпляр Зведеного акту інвентаризації майна ЦМК „Миколаївський радіотрансляційний вузол” в редакції відповідача або позивача станом на різні дати не має юридичної сили, оскільки всупереч п. 11, п. 14 вищезазначеного Положення інвентаризація проведена і інвентаризаційні описи підписані членами інвентаризаційної комісії в неповному складі (члена інвентаризаційної комісії Ф.О. Сердюка звільнено). Таким чином, Зведений акт інвентаризації майна, підписаний членами комісії в неповному складі, не може бути підставою для складання і підписання Протоколу розмежування вартості майна між ТОВ „Радіо-Плюс” (орендарем) та Миколаївський РВ ФДМУ (орендодавцем), акту оцінки вартості ЦМК „Миколаївський радіотрансляційний вузол”, акту приймання-передачі від ТОВ „Радіо-Плюс” Миколаївському РВ ФДМУ державного нерухомого майна –ЦМК „Миколаївський радіотрансляційний вузол”. Одночасно вищевикладені положення розповсюджуються на необхідність підписання перелічених документів всіма членами спільної комісії згідно наказу № 64-п від 05.03.2007р., до складу котрої також включено звільнену в подальшому особу Сердюка Ф.О.

За таких обставин позовні вимоги Миколаївського РВ ФДМУ про зобов'язання ТОВ „Радіо-Плюс” щодо звільнення орендованих приміщень цілісного майнового комплексу „Миколаївський радіотрансляційний вузол”, розташованого за адресою: м. Миколаїв, вул. Маршала Василевського, 51, що були об'єктом оренди за договором оренди від 17.02.2006р. № РОФ-461, без підписання перелічених в уточнених позовних вимогах документів суперечать спеціальним нормам Порядку повернення орендованих цілісних майнових комплексів державних підприємств після припинення або розірвання договору оренди, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 07.08.1997р. № 847, зареєстрованого в Мінюсті України 25.09.1997р. за № 446/2250. Причому згідно пояснень представника Миколаївського РВ ФДМУ Фурт А.В. в апеляційному засіданні 04.03.2008р. господарському суду першої інстанції нею для огляду надавались лише незаповнені і не підписані  будь-якими членами комісії акт оцінки, протокол розмежування і акт прийому-передачі (протокол судового засідання фіксації здійснення господарським судом вказаної дії не містить). Таким чином, належне дослідження перелічених документів, котрі відповідача зобов'язано підписати, надання їм правової оцінки по ст. 43 ГПК України в процесі судового розгляду першою інстанцією не здійснено. Однак резолютивною частиною судового рішення по даній справі відповідача зобов'язано звільнити і повернути державне майно шляхом підписання невизначених за змістом і датою Протоколу розмежування вартості майна між ТОВ „Радіо-Плюс” (орендарем) та Миколаївський РВ ФДМУ (орендодавцем), акту оцінки вартості ЦМК „Миколаївський радіотрансляційний вузол”, акту приймання-передачі від ТОВ „Радіо-Плюс” Миколаївському РВ ФДМУ державного нерухомого майна –ЦМК „Миколаївський радіотрансляційний вузол” навіть за відсутності останніх взагалі в матеріалах справи, що являється безумовною підставою для скасування рішення господарського суду від 27.11.2007р., т. я. по суті вказані вимоги не були предметом розгляду в суді першої інстанції. В апеляційному засіданні 04.03.2008р. представники Миколаївського РВ ФДМУ пояснили, що просили суд першої інстанції зобов'язати ТОВ „Радіо-Плюс” звільнити і повернути орендодавцеві державне нерухоме майно шляхом підписання Зведеного акту інвентаризації майна ЦМК „Миколаївський радіотрансляційний вузол”, Протоколу розмежування вартості майна між ТОВ „Радіо-Плюс” (орендарем) та Миколаївський РВ ФДМУ (орендодавцем), акту оцінки вартості ЦМК „Миколаївський радіотрансляційний вузол”, акту приймання-передачі від ТОВ „Радіо-Плюс” Миколаївському РВ ФДМУ державного нерухомого майна –ЦМК „Миколаївський радіотрансляційний вузол” станом на 23.01.2008р.  Вказана обставина не заслуговує на увагу з урахуванням дати прийняття рішення господарським судом першої інстанції. При цьому з урахуванням приписів ч. 3 ст. 101 ГПК України та вищенаведених порушень позивачем чинного законодавства щодо складання інвентаризаційних описів, зведених актів інвентаризації майна, протоколів розмежування вартості майна, актів оцінки вартості, актів приймання-передачі, підстави для задоволення уточнених позовних вимог станом на 23.01.2008р. відсутні.

За таких обставин апеляційна скарга підлягає задоволенню, рішення господарського суду Миколаївської області від 27.11.2007р. скасуванню з відмовою в задоволенні уточнених позовних вимог станом на 23.01.2008р.

Керуючись ст. ст. 99, 101-105 ГПК України, колегія суддів, -

ПОСТАНОВИЛА:

1.          Апеляційну скаргу Товариство з обмеженою відповідальністю „Радіо-Плюс” задовольнити.

2.          Рішення господарського суду Миколаївської області від 27.11.2007р. по справі № 8/565/07 скасувати

3.          В задоволенні уточнених позовних вимог Регіонального відділення Фонду державного майна України по Миколаївській області станом на 23.01.2008р. відмовити.

Головуючий суддя                                                                                      Н.Б. Таценко

Суддя                                                                                                          М.В. Сидоренко       

Суддя                                                                                                                 М.А. Мишкіна

Постанова підписана 07.03.2008р.

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення04.03.2008
Оприлюднено20.03.2008
Номер документу1449863
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —8/565/07

Постанова від 04.03.2008

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Таценко Н.Б.

Рішення від 17.12.2007

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Попова І.А.

Рішення від 27.11.2007

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Гриньова Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні