Рішення
від 28.03.2011 по справі 5023/338/11(н.р. 21/70-10)
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

5023/338/11(н.р. 21/70-10)

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,  

тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"28" березня 2011 р.                                                Справа № 5023/338/11(н.р. 21/70-10)

вх. номер 338/11 (н.р. 3340/5-21)

Суддя Господарського суду Харківської області Жигалкін І.П.

при секретарі судового засідання Бережанова Ю.Ю.

за участю представників сторін:

прокурора - Лаптікової О.Ю. (посв. № 2 від 30.09.2010 р.)

позивача - Грєнкова І.В. (дов. № 08-11/3150/2-10 від 31.12.2010 р.);

відповідача - Дьяченко О.В. (директор)

розглянувши матеріали справи за позовом: Прокуратури міста Харкова в інтересах держави в особі Харківської міської ради, м. Харків  

до  Товариства з обмеженою відповідальністю "Жемчуг 1", м. Харків

про  стягнення 573 714,11 грн.

ВСТАНОВИВ:

Прокурор міста Харкова в інтересах держави в особі Харківської міської ради (надалі - Позивач) звернувся до господарського суду Харківської області з позовом до ТОВ “Жемчуг 1”(надалі - Відповідач) про відшкодування збитків у розмірі 573 714,11 грн.

Позов обґрунтовано посиланням на те, що рішенням 23 сесії Харківської міської ради 5 скликання № 154/08 “Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва об'єктів” від 20.06.08 р. Відповідачу надано в оренду земельну ділянку, площею 7,0973 га, що знаходиться по вул. Шевченка, 327 в м. Харкові, для будівництва житлового комплексу з вбудованими та прибудованими об'єктами соцкультпобуту зі знесенням нежитлових будівель, які належать йому на праві власності.

Рішенням господарського суду Харківської області від 09.07.2010 (суддя Пелипенко Н.М.), залишеним без змін постановою Харківського апеляційного господарського суду від 23.09.2010 (судді: Сіверін В.І., Бондаренко В.П., Ільїн О.В.), позов задоволено - на підставі ст.ст. 152,157 Земельного кодексу України (надалі -ЗК України), ст.ст. 623,1166 Цивільного кодексу України (надалі - ЦК України) та положень “Порядку визначення та відшкодування Харківській міській раді збитків, заподіяних внаслідок невикористання земельних ділянок, самовільного зайняття земельних ділянок та використання земельних ділянок з порушенням законодавства про плату на землю” затвердженого рішенням Харківської міської ради від 24.06.2009 №130/09 (далі - Порядок), стягнуто з Відповідача на користь Позивача 573714,11 грн. збитків у вигляді упущеної вигоди (неодержаної орендної плати), завданих внаслідок фактичного використання Відповідачем земельної ділянки площею 7,0973 га по вул. Шевченка,327 в м. Харкові без правовстановлюючих документів (договору оренди).

Постановою вищого господарського суду України від 30.11.2010 року у справі № 21/70-10 (47/82-09) касаційна скарга Відповідача задоволена частково. Рішення господарського суду Харківської області від 09.07.2010 та постанову Харківського апеляційного господарського суду від 23.09.2010 у справі № 21/70-10 (47/82-09) скасовано, а справу передано на новий розгляд до господарського суду Харківської області.

У судовому засіданні 23 березня 2011 року від Прокуратури заяв та клопотань не надійшло, позовні вимоги підтримує в повному обсязі та просить суд задовольнити їх у повному обсязі.

У судовому засіданні 23 березня 2011 року від представника Позивача заяв та клопотань не надійшло, позовні вимоги підтримує в повному обсязі та просить суд задовольнити їх у повному обсязі.

У судовому засіданні 23 березня 2011 року від представника Відповідача заяв та клопотань не надійшло, проти позовних вимог заперечує та просить суд відмовити у їх задоволенні.

23 березня 2011 року було оголошено перерву в судовому засіданні до 28 березня 2011 року до 10 години 15 хвилин.

28 березня 2011 року судове засідання продовжено у тому ж складі.

Від Прокуратури заяв та клопотань не надійшло, позовні вимоги підтримує в повному обсязі та просить суд задовольнити їх у повному обсязі.

Від представника Позивача заяв та клопотань не надійшло, позовні вимоги підтримує в повному обсязі та просить суд задовольнити їх у повному обсязі.

Від представника Відповідача заяв та клопотань не надійшло, проти позовних вимог заперечує та просить суд відмовити у їх задоволенні.

Судом виконано процесуальний обов'язок щодо повідомлення учасників процесу про дату, час та місце розгляду справи відповідно до вимог пункту 3.5.11 Інструкції з діловодства в господарських судах України, затвердженої наказом Вищого господарського суду України від 10.12.2002 р. № 75 (з подальшими змінами), а тому суд вважає можливим розглядати справу за наявними в ній матеріалами, як це передбачено статтею 75 Господарського процесуального кодексу України.

Особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце її розгляду судом, якщо ухвалу про порушення провадження у справі надіслано за поштовою адресою, зазначеною в позовній заяві (роз'яснення Президії Вищого Арбітражного суду України від 18.09.97 № 02 - 5/289 із змінами “Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України”).

Крім того, в інформаційному листі Вищого господарського суду України від 14.08.2007р. № 01-8/675 “Про деякі питання практики застосування норм Господарського процесуального кодексу України, порушені у доповідних записках про роботу господарських судів у першому півріччі 2007 року”(п. 15) зазначено, що відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 54 ГПК України позовна заява повинна містити, зокрема, місцезнаходження сторін (для юридичних осіб).

З'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, заслухавши пояснення Прокурора та представників сторін, всебічно і повно дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.

Рішенням 23 сесії Харківської міської ради 5 скликання № 154/08 “Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва об'єктів” від 20.06.08 р. Відповідачеві надано в оренду земельну ділянку, площею 7,0973 га., що знаходиться по вул. Шевченка, 327 в м. Харкові для будівництва житлового комплексу з вбудованими та прибудованими об'єктами соцкультпобуту зі знесенням нежитлових будівель, які належать йому на праві власності.

Пунктом 4.2. зазначеного рішення юридичних та фізичних осіб було зобов'язано оформити в трьохмісячний термін у встановленому порядку договір оренди землі.

В матеріалах справи міститься акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства з боку посадових осіб Відповідача по вул. Шевченко, 327 у м. Харкові від 18.06.2010 р., складений державним інспектором з контролю за використанням та охороною земель у Харківській області Чумаченком М.О.

Обстеженням на місцевості встановлено, що земельна ділянка площею понад 19 га. огороджена парканом та знаходиться під охороною. Земельна ділянка площею, орієнтовно, 7,1 га використовується Відповідачем для експлуатації та нежитлових будівель. Договір оренди землі між Позивачем та Відповідачем не укладено, в порушення вимог ст.ст. 125, 126 ЗК України.

З урахуванням положень чинного законодавства, рішенням 22 сесії Харківської міської ради 4 скликання від 23.06.2004р. № 87/04 був створений відділ самоврядного контролю за використанням та охороною земель у м. Харкові.

За результатами обстеження посадовими особами управління земельних відносин 18.06.09р. складено акт №1801/09, відповідно до якого визначено межі, площу та конфігурацію земельної ділянки. Обстеженням на місцевості встановлено, що земельна ділянка площею 7,0973га. по вул. Шевченко, 327 у м. Харкові, огороджена залізобетонним забором, фактично використовується Відповідачем згідно із рішенням 23 сесії Харківської міської ради 5 скликання № 154/08 без документа, який посвідчує право на земельну ділянку.

На зазначеній земельній ділянці розташовані нежитлові будівлі, які належать на праві приватної власності відповідачу.

Комісією для визначення збитків власникам землі та землекористувачам, що діє на підставі рішення виконавчого комітету Харківської міської ради № 717 від 05.11.2008 р. проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства та розглянуті матеріали і встановлено наступне.

Згідно з актом про визначення збитків № 29, затвердженим рішенням виконавчого комітету Харківської міської ради від 22.07.2009р. № 310 неодержаний Позивачем дохід за використання Відповідачем земельної ділянки, площею 7,0973 га. по вул. Шевченка, 327 в м. Харкові складає 573 714,11 грн.

За результатами обстеження уповноваженими посадовими особами управління   земельних   відносин   Харківської   міської   ради   (акт   №   1801/09   від

18.06.2009 р.) встановлено, що земельна ділянка, площею 7,0973 га. по вул. Шевченка, 327 у м. Харкові використовується Відповідачем в межах акту встановлення меж земельної ділянки на місцевості від 04.06.08 р. за № 891/08, земельна ділянка використовується Відповідачем без оформлення документів, які посвідчують право власності або право користування земельною ділянкою, чим порушено вимоги ст. ст. 125, 126 ЗК України.

Рішенням виконавчого комітету Харківської міської ради від 05.11.2008 р. № 717 “Про затвердження складу комісії для визначення збитків власникам землі та землекористувачам” (із змінами та доповненнями) затверджено склад комісії по визначенню збитків.

Управлінням земельних відносин Департаменту містобудування, архітектури та земельних відносин Харківської міської ради 23.07.2009 р. на адресу Відповідача рекомендованим листом направлено повідомлення щодо добровільного відшкодування неодержаного Позивачем доходу у досудовому порядку шляхом укладення відповідного договору.

Договір про відшкодування збитків не укладено, в досудовому порядку спір не врегульовано.

Дослідивши матеріали справи, вислухавши пояснення представників сторін, повністю, всесторонньо, за своїм внутрішнім переконанням, яке ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом, оцінивши надані сторонами докази та надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам справи з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог учасників судового процесу, користуючись принципом об'єктивної істини, принципами добросовісності, розумності та справедливості суд вважає, що позовні вимоги Позивача підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Відповідно до ст. 1 ГПК України, підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності, мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів, а також для вжиття передбачених ГПК України заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

За ст. 14 Конституції України, ст. 1 ЗК України, ст. 373 ЦК України та ч. З ст. 148 Господарського кодексу України (надалі - ГК України) земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Суб'єктами права власності на землю (земельну ділянку) є фізичні особи, юридичні особи, держава, територіальні громади (ст. 374 ЦК України).

Відповідно до ст. 187 ЗК України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Статтею 188 ЗК України передбачено, що Державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється уповноваженими органами виконавчої влади по земельних ресурсах, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - спеціально уповноваженими органами з питань екології та природних ресурсів.

Статтею 189 ЗК України передбачено здійснення зокрема міськими радами самоврядного контролю за використанням та охороною земель. Таким чином, органи місцевого самоврядування в особі міських рад та їх виконавчих органів поєднують в собі охоронні (контрольні) функції та функції суб'єкта права власності з усіма притаманними йому правомочностями щодо володіння, користування та розпорядження об'єктом права власності.

Використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону (ст. 206 ЗК України, ст.ст. 269-290 Податкового кодексу України).

Відповідно до ст. 10 Закону України “Про державний контроль за використанням та охороною земель” державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель мають право складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.

Постановою Кабінету міністрів України від 19.04.1993 р. №2 84 “Про порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам” (далі -Постанова) встановлено, що власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покрову та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.

Згідно із п. З Постанови відшкодуванню підлягають збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані. Неодержаний доход - це доход, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян.

Пунктом 2 Постанови встановлено, що розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад. Результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії.

Рішенням Харківської міської ради № 241/08 від 10.09.2008 р. затверджено Положення про відшкодування Харківській міській раді збитків, заподіяних внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельних ділянок у м. Харкові.

Рішенням Харківської міської ради від 24.06.2009 р. № 130/09 затверджено “Порядок визначення та відшкодування Харківській міській раді збитків, заподіяних внаслідок невикористання земельних ділянок, самовільного зайняття земельних ділянок та використання земельних ділянок з порушенням законодавства про плату на землю” (далі - Порядок).

Зазначеним рішенням визнано, що рішення Харківської міської ради від 10.09.2008 р. № 241/08 “Про затвердження “Положення про відшкодування збитків, заподіяних внаслідок неодержання доходів за час тимчасового використання земельних ділянок у м. Харкові” втратило чинність.

Порядок є нормативним актом органу місцевого самоврядування. Відповідно до ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” рішення є обов'язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Відповідно до п. 5.1. Порядку нарахування збитків проводиться у випадку не оформлення документу, що посвідчує право користування земельною ділянкою у строк, встановлений рішенням Харківської міської ради про надання або поновлення права оренди земельної ділянки, збитки визначаються після закінчення строку, встановленого в рішенні Харківської міської ради для оформлення документу, що підтверджує право користування земельною ділянкою.

До п. 5.4 Порядку відшкодування збитків проводиться за період використання землі з порушенням земельного законодавства в розмірі орендної плати за землю, яку власник землі (Позивач) міг би отримати при належному виконанні дотриманні) землекористувачем вимог земельного законодавства. Збитки визначаються за ставками орендної плати, які діяли на момент виникнення таких збитків із застосування коефіцієнтів, які дорівнюють подвійній обліковій ставці Національного Банку України на початок кожного звітного року відповідно до рішення Харківської міської ради від 27.02.2008 № 41/08 “Про затвердження Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові”(із змінами та доповненнями, внесеними рішенням 25 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 10.09.2008 № 242/08, 29 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 25.02.2009 № 32/09).

Згідно ч. 5 ст. 126 Земельного кодексу України право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону .

Пунктом 5.4. порядку визначено, що відшкодування збитків проводиться за період використання землі з порушенням земельного законодавства у розмірі орендної плати за землю, яку власник землі (міська рада) міг би отримати при належному виконанні (дотриманні) землекористувачем вимог земельного законодавства.

Збитки визначаються за ставками орендної плати, які діяли на момент виникнення таких збитків із застосуванням коефіцієнтів, які дорівнюють подвійній обліковій ставці Національного банку України на початок кожного звітного року згідно наступних рішень Харківської міської ради : рішення XIV сесії Харківської міської ради XXIII скликання від 29.03.2000 р., “Про затвердження грошової оцінки земель м. Харкова”; рішення XIX сесії XXIII скликання від 27.12.2000 р. “Про внесення доповнень до рішення XIV сесії Харківської міської ради XXIII скликання від 29.03.2000 р. “Про затвердження грошової оцінки земель м. Харкова”; рішення XVIII сесії Харківської міської ради XXIV скликання № 280/03 від 24.12.2003 р., “Про затвердження “Тимчасового положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі у м. Харкові”; рішення 13 сесії Харківської міської ради 5 скликання № 90/07 від 25.04.2007р., “Про внесення змін до рішення 18 сесії Харківської міської ради 4 скликання від 24.12.2003р. №280/03 “Про затвердження “Тимчасового положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі у м.

Харкові”; рішення 17 сесії Харківської міської ради 5 скликання № 335/07 від 25.12.2007р. “Про затвердження “Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2007р.”; рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання № 41/08 від 27.02.2008 р. “Про затвердження “Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові”; рішення 25 сесії Харківської міської ради 5 скликання № 242/08 від 10.09.2008 р. “Про внесення змін до рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008р. № 41/08 “Про затвердження “Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові”; рішення 29 сесії Харківської міської ради 5 скликання № 363/08 від 24.12.2008 р. “Про внесення змін до рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008р. № 41/08 “Про затвердження “Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові”; рішення 31 сесії Харківської міської ради 5 скликання № 32/09 від 25.02.2009р. “Про внесення змін до рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 р. № 41/08 “Про затвердження “Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові”.

На підставі п. 4 Положення управлінням земельних відносин Департаменту містобудування архітектури та земельних відносин Харківської міської ради виконано розрахунок суми збитків - не одержані нею доходи, які власника земельної ділянки (сторони), яка б одержала у разі належного виконання зобов'язання.

В основу розрахунку базової ставки орендної плати покладена компенсація відстроченої вигоди, яку має одержати власник (Позивач) за надання земельної ділянки в оренду.

Згідно із ст. 126 ЗК України право оренди землі оформлюється договором, який реєструється відповідно до закону.

Відповідно до ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Вищезазначене Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові, право розпорядження якими має Позивач, розроблено з метою створення єдиних організаційно-правових та економічних засад визначення та справляння орендної плати за земельні ділянки, орендодавцями яких згідно із земельним законодавством виступає останній.

Відповідно до п. 7.1 Порядку після затвердження акту про визначення збитків рішенням виконавчого комітету Харківської міської ради Управління земельних відносин Департаменту містобудування, архітектури та земельних відносин Харківської міської ради у п'ятиденний термін направляє суб'єктам повідомлення про необхідність відшкодування збитків.

Повідомлення про результати розгляду матеріалів комісією по визначенню збитків, розрахунок суми збитків та рішення виконавчого комітету Харківської міської ради про затвердження акту про визначення збитків з пропозицією добровільного відшкодування збитків було направлено Відповідачу 23.07.2009 р. за №6018/0/84-09.

У разі  визнання  вимог,  зазначених у  повідомленні  та  надання згоди  на добровільне відшкодування збитків укладається договір про добровільне відшкодування збитків.

Добровільне відшкодування збитків здійснюється шляхом укладання договору про відшкодування збитків, який готується управлінням земельних відносин Департаменту містобудування, архітектури та земельних відносин Харківської міської ради.

У передбачений п. 7.2 Порядку (затверджено рішенням Харківської міської ради №130/09 від 24.06.2009) 10-тиденний строк вищезазначене повідомлення Відповідачем не розглянуто, станом на 12.08.2009р. договір про відшкодування збитків відповідно до п. 7.5 Порядку не укладено, в досудовому порядку спір не врегульовано.

Отже, відповідачем не виконано рішення Позивача №154/08 від 20.06.2008 та договір оренди з ним не укладено, наслідком чого стала несплата відповідачем відповідних платежів та неотримання позивачем доходу.

Відповідач фактично не заперечує факт користування спірною земельною ділянкою по вул. Шевченка, 327 у м. Харкові. До того ж, на цій земельній ділянці розташоване нерухоме майно, належне Відповідачу, що посвідчується витягами про реєстрацію права власності №15283554 від 18.07.2007 та №19919478 від 18.08.2008 на нежитлові будівлі літ. "Д-2", "К-1", "3-1", "Ф-2", "Р-1", "П-2", "Ю-1", "Х-1", "Ш-1", "С-1", "М-1", "Т-1", "У-2", "Н-2", "В-2", які розташовані у м. Харкові по вул. Шевченка,327.

Згідно із п. 7.8. Порядку у випадку недосягнення сторонами згоди або неотримання результатів розгляду повідомлення про необхідність відшкодування збитків у встановлений строк з урахуванням поштового обігу, Управління земельних відносин Департаменту містобудування, архітектури та земельних відносин Харківської міської ради направляє матеріали щодо відшкодування збитків до Юридичного департаменту Харківської міської ради для підготовки позову про примусове відшкодування збитків в судовому порядку.

Відповідно до ст.ст. 2, 5 Закону України “Про плату за землю” використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка, яка перебуває у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди.

Згідно зі ст. 59 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” рішення ради нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо радою не встановлено більш пізній строк введення цих рішень у дію, акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Суд зазначає, що Відповідачем не надано доказів визнання таким, що суперечить законодавству України рішення Харківської міської ради від 24.06.2009 № 130/09, у зв'язку з чим вказане рішення є обов'язковим для виконання, в тому числі останнім.

Статтею 157 ЗК України встановлено, що відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами.

Також, Відповідач вказував на те, що він втратив право та обов'язок щодо укладення договору оренди на земельну ділянку, оскільки у нього припинено право власності на будівлі. Однак, Відповідачем не було надано доказів подання до суду та до Відповідача належним чином оформлених документів, або копій документів про відчуження нерухомого майна та обумовленого цим листа з відмовою від користування земельною ділянкою.

Суд зазначає, що припинення права власності на нерухоме майно у спірних правовідносинах з боку Відповідача не є підставою для звільнення Відповідача від відшкодування   збитків   завданих   за   час   здійснення   фактичного   використання земельної ділянки.

Відповідно до ст. 111-12 Господарського процесуального кодексу України вказівки, що містяться у постанові касаційної інстанції, є обов'язковими для суду першої інстанції під час нового розгляду справи.

У разі порушення зобов'язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема відшкодування збитків (ст. 611 ЦК України).

Майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала (ст. 1166 ЦК України).

Відшкодування збитків є мірою відповідальності і застосовується за загальним правилом.

З урахуванням зазначеного, суд враховує, що відповідач фактично не заперечує факт користування спірною земельною ділянкою по вул. Шевченка, 327 у м. Харкові.

Відповідно до ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Згідно ст. 59 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” рішення ради нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо радою не встановлено більш пізній строк введення цих рішень у дію, акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Суду не надано доказів щодо визнання таким, що суперечить законодавству України рішення Харківської міської ради Харківської області від 24.06.2009 р. № 130/09.

Статтею 157 ЗК України встановлено, що відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами.

У відповідності зі ст. 22 ЦК України, особа, якій завдано збитків в результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі.

Для застосування такої міри відповідальності, як відшкодування шкоди, потрібна наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення: 1) протиправної поведінки; 2) шкоди; 3) причинного зв'язку між протиправною поведінкою заподіювача та шкодою; 4) вини. За відсутності хоча б одного з цих елементів цивільна відповідальність не настає.

Згідно зі статтею 22 Цивільного кодексу України збитками є: 1) втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); 2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

Важливим елементом доказування наявності шкоди є встановлення причинного зв'язку між протиправною поведінкою заподіювача та шкодою потерпілої сторони. Слід довести, що протиправна дія чи бездіяльність заподіювача є причиною, а шкода, яка завдана особі, - наслідком такої протиправної поведінки.

Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

В основу своїх висновків суд про фактичне використання Відповідачем земельної ділянки без правовстановлюючих документів (без оформлення договору оренди) та наявності підстав для відшкодування Позивачу шкоди у вигляді неодержаної орендної плати покладає положення Порядку визначення та відшкодування Харківській міській раді збитків, заподіяних внаслідок невикористання земельних ділянок, самовільного зайняття земельних ділянок та використання земельних ділянок з порушенням законодавства про плату на землю, затверджений рішенням Харківської міської ради від 24.06.2009 № 130/09, акти обстеження земельної ділянки № 1801/09 від 18.06.2009 та від 08.06.2010 № 1923/10, складені посадовими особами відділу самоврядного контролю Управління земельних відносин Харківської міської ради відповідно до ст. 189 ЗК України, та акт комісії від 13.07.2009 №29 про визначення збитків, затверджений рішенням виконавчого комітету Харківської міської ради від 22.07.2009 № 310.

Окрім того, в обґрунтування підстав позову Прокурор посилається, з чим суд погоджується, на положення вказаного Порядку, які встановлюють право Позивача на відшкодування збитків у випадку не оформлення потенційним орендарем документу, що посвідчує право користування земельною ділянкою у строк, встановлений рішенням Харківської міської ради про надання земельної ділянки, причому такі збитки визначаються за період після закінчення строку, встановленого в рішенні Харківської міської ради для оформлення документу, що підтверджує право користування земельною ділянкою.

Водночас, відповідно до ст. 156 ЗК України власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок: а) вилучення (викупу) сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників для потреб, не пов'язаних із сільськогосподарським і лісогосподарським виробництвом; б) тимчасового зайняття сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників для інших видів використання; в) встановлення обмежень щодо використання земельних ділянок; г) погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників; ґ) приведення сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників у непридатний для використання стан; д) неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

Суд особливо звертає увагу на те, що вказаний перелік підстав для відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам не є вичерпним. Це пов'язано із тим, що ст. 156 ЗК України не вказує на вичерпність цього переліку і за своїм змістом є нормою відсилочною. Зокрема у частині не врегульованій спеціальним земельним законодавством застосовується екологічне та цивільне законодавство, оскільки саме останні містять загальні підстави відповідальності за екологічну чи будь-яку іншу шкоду. Тому не є можливим посилатись на ст. 156 ЗК України для звільнення від відшкодування збитків через відсутність підстави відшкодування шкоди у переліку цієї статті.

Суд вважає, повністю обґрунтованим посилання Позивача на п. 5.1 наведеного вище Порядку, де передбачена така підстава настання цивільно-правової відповідальності у вигляді відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам, як не оформлення правовстановлюючого документу (договору оренди) у строк, встановлений органом місцевого самоврядування. Визнання незаконним в судовому порядку рішення Харківської міської ради від 24.06.2009 № 130/09 не відбувалось.

Згідно зі ст. 157 ЗК України відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. З Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам, затвердженого постановою КМ України від 19.04.1993 р. № 284, відшкодуванню підлягають: вартість житлових будинків, виробничих та інших будівель і споруд, включаючи незавершене будівництво; вартість плодоягідних та інших багаторічних насаджень; вартість лісових і дерево-чагарникових насаджень; вартість водних джерел (колодязів, ставків, водоймищ, свердловин тощо), зрошувальних і осушувальних систем, протиерозійних і протиселевих споруд; понесені витрати на поліпшення якості земель за період використання земельних ділянок з урахуванням економічних показників, на незавершене сільськогосподарське виробництво (оранка, внесення добрив, посів, інші види робіт), на розвідувальні та проектні роботи; інші збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані.

Відповідно до приписів ст. 142 ГК України прибуток (доход) суб'єкта господарювання є показником фінансових результатів його господарської діяльності, що визначається шляхом зменшення суми валового доходу суб'єкта господарювання за певний період на суму валових витрат та суму амортизаційних відрахувань.

Відповідно до статті 22 ЦК України збитками є втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки), доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода). Таким чином, у вигляді упущеної вигоди відшкодовуються тільки ті збитки, які б могли бути реально отримані при належному виконанні зобов'язання.

Стягнення збитків у вигляді упущеної вигоди є одним із видів цивільно-правової відповідальності. Для застосування такої міри відповідальності потрібна наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення, а саме: (а) протиправної поведінки, (б) збитків, (в) причинного зв'язку між протиправною поведінкою боржника та збитками і (г) вини. За відсутності хоча б одного з цих елементів цивільна відповідальність не настає.

Матеріалами справи підтверджується, що Позивачу було завдано збитків, внаслідок протиправної поведінки Відповідача - не укладення договору оренди, а також встановлений причинний зв'язок між такою поведінкою та збитками з боку Відповідача, внаслідок невиконання Рішення 23 сесії Харківської міської ради 5 скликання № 154/08 “Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва об'єктів” від 20.06.08 р., п. 4.2. якого Відповідача було зобов'язано оформити в трьохмісячний термін у встановленому порядку договір оренди землі.

Крім того, слід зазначити, що відповідно до ч. 4 ст. 623 ЦК України при визначенні неодержаних доходів (упущеної вигоди) враховуються заходи, вжиті кредитором щодо їх одержання.

Матеріалами справи підтверджується (Т. 1 а.с. 51-58), що Позивачем вживалися заходи щодо одержання доходів у вигляді орендної плати, а також заходи, спрямовані на уникнення збитків. Проте, Позивач після закінчення 3-місячного строку, передбаченого рішенням Харківської міської ради № 154/08 від 20.06.2008 “Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва об'єктів”, не зобов'язаний відповідно до приписів закону звертатись з листом-пропозицією до Відповідача про укладення договору оренди земельної ділянки, оскільки такий обов'язок виникає у останнього в наслідок аналізу норм ст. 120 ЗК України та ст. 377 ЦК України та зазначеного вище рішення Позивача.

Ухилення Відповідача від укладення договору оренди земельної ділянки із Позивачем порушує права останнього, оскільки чинне законодавство не передбачає іншого способу оформлення права строкового користування земельною ділянкою, ніж шляхом укладення договору оренди. Така правова позиція суду знаходить своє відбиття у Постановах Вищого господарського суду України від 22 жовтня 2008 р. № 15/656-07 та від 29 жовтня 2009 р. № 29/164-08

Спірні правовідносини хоча і пов'язані з відшкодуванням власнику землі шкоди, завданої внаслідок фактичного без договірного використання відповідачем земельної ділянки, проте суд не приймає до уваги помилкові посилання Позивача на відсутності підстав для укладення між сторонами договору оренди землі з причин припинення права власності Відповідача на будівлі та споруди, розташовані на спірній земельній ділянці, внаслідок їх переходу у власність інших осіб, оскільки предметом даного спору є відшкодування збитків, періодом нарахування яких згідно наявних у справі розрахунку розміру збитків за використання товариством земельної ділянки та акта комісії від 13.07.2009 № 29 визначено період з 20.09.2008 р. по 01.04.2009 р.

Виконуючи приписи Постанови касаційної інстанції суд враховує вимоги ст.ст. 157, 188 ЗК України, ст.ст. 22, 623, 1166 ЦК України, ст. 10 Закону України “Про державний контроль за використанням та охороною земель”, ст. 58 Конституції України і ч. 2 ст. 5 ЦК України, з'ясувавши питання наявності усіх елементів складу цивільного правопорушення для застосування такої міри відповідальності, як відшкодування збитків у вигляді упущеної вигоди, а також надав Позивачу можливість в порядку ст. 22 ГПК України уточнити предмет або підстави позову, яким останній не скористався.

В силу ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Згідно ст. 43 цього кодексу, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Відповідно до статті 44 та статті 49 ГПК України, у разі задоволення позову, витрати по сплаті державного мита та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу покладаються на сторони, пропорційно розміру задоволених вимог. Виходячи з цього, суд вважає за необхідне покласти на відповідача витрати по сплаті державного мита та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

Враховуючи вищевикладене, на підставі ст.ст. 14, 144 Конституції України, ст.ст. 269-290 Податкового кодексу України, ст.ст. 1, 12, 83, 120, 125, 126, 152, 156, 157, 187, 188, 189, 206 Земельного кодексу України, ст.ст. 5, 11, 22, 373, 374, 377, 509, 611, 623, 1166 Цивільного кодексу України, ст.ст. 142, 148 Господарського кодексу України, ст.ст.1, 2, 12, 22, 33, 43, 44, 49, 54, 55, 56, 57, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Жемчуг І" (м. Харків, вул. Шевченка, 327, код 33118430, р/р 260013016279 в АКБ "Золоті ворота" м. Харків, МФО 351931) на користь Харківської міської ради (61200, м. Харків, м-н Конституції, 7, код 04059243, р/р № 33213812800002 в УДК у Харківській області, м. Харкова, МФО 851011, код оплати 1305020001, одержувач ВДК у м. Харкові) збитки у розмірі 573 714,11грн.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Жемчуг І" (м. Харків, вул. Шевченка, 327, код 33118430, р/р 260013016279 в АКБ "Золоті ворота" м. Харків, МФО 351931) на користь державного бюджету України (відділення державного казначейства м. Харкова, код ЄДРПОУ 24134490, рахунок 31110095700002 в Управління державного казначейства у Харківський області, МФО 851011, код бюджетної класифікації 22090200, символ звітності 095) - 5 737,14 державного мита.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Жемчуг І" (м. Харків, вул. Шевченка, 327, код 33118430, р/р 260013016279 в АКБ "Золоті ворота" м. Харків, МФО 351931) на користь державного бюджету України (одержувач коштів - УДК у м. Харкові, № рахунку 31219264700002, код ЄДРПОУ 24134490, код бюджетної класифікації 22050003, символ звітності банку 264, банк одержувача - ГУДКУ у Харківській  обл.,   МФО  851011)  -  236,00  грн.   витрат  на  інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Суддя                                                                                            Жигалкін І.П.

Повний текст рішення підписаний 04 квітня 2011 року

по справі № 5023/338/11(н.р. 21/70-10).

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення28.03.2011
Оприлюднено09.04.2011
Номер документу14639560
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5023/338/11(н.р. 21/70-10)

Ухвала від 09.03.2011

Господарське

Господарський суд Харківської області

Жигалкін І.П.

Ухвала від 02.02.2011

Господарське

Господарський суд Харківської області

Жигалкін І.П.

Ухвала від 17.01.2011

Господарське

Господарський суд Харківської області

Жигалкін І.П.

Рішення від 28.03.2011

Господарське

Господарський суд Харківської області

Жигалкін І.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні