Постанова
від 23.03.2011 по справі 45/133
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙН ИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

01025, м.Київ, пров. Рильський, 8 т. (044) 278-46-14

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23.03.2011 № 45/133

Київський апеляційний гос подарський суд у складі коле гії суддів:

головуючого: Кондес Л.О.

суддів:

За участю представникі в:

від прокуратури: Федин як Н.Є (посвідчення №239 від 02.11.2009р .),

від позивача: представник не з' явився,

від відповідача: ОСОБА_2 - представник за довіреніс тю,

від третьої особи 1: Лєжніна Н.А. - представник за довірен істю,

від третьої особи 2: предста вник не з' явився ,

розглянувши у відкрито му судовому засіданні апеляц ійну скаргу Заступника проку рора Деснянського району м.К иєва в інтересах держави в ос обі Державної інспекції з ко нтролю за використанням і ох ороною земель у місті Києві

на рішення Господарськ ого суду м.Києва від 19.11.2010

у справі № 45/133 ( .....)

за позовом Заступника прокурор а Деснянського району м.Києв а в інтересах держави в особі Державної інспекції з контр олю за використанням і охоро ною земель у місті Києві

до Фізичної особи - підп риємеця ОСОБА_1

третя особа 1 Комун альне підприємство "Київтран спарксервіс"

третя особа 2 Київськ а міська рада

про відшкодування шкод и, завданої внаслідок самові льно зайнятої земельної діля нки

ВСТАНОВИВ:

У травні 2010р. Заступник прокурора Деснянського райо ну міста Києва в інтересах де ржави в особі Державної інсп екції з контролю за використ анням і охороною земель у м. Ки єві звернувся до Господарськ ого суду міста Києва з позово м до суб' єкта підприємницьк ої діяльності - фізичної осо би ОСОБА_1 про відшкодуван ня шкоди, завданої внаслідок самовільно зайнятої земельн ої ділянки.

Рішенням Господарського с уду міста Києва від 19.11.2010 року у справі № 45/133 в задоволенні поз овних вимог відмовлено.

Не погодившись з прийнятим рішенням, Заступник прокуро ра Деснянського району міста Києва звернувся з апеляційн ою скаргою, в якій просить р ішення Господарського суду міста Києва у справі №45/133 від 19. 11.2010 року скасувати та прийняти нове рішення, яким задовольн ити позовні вимоги в повному обсязі.

В своїй апеляційній скарз і , Заступник прокурора Десня нського району міста Києва п осилається на те, що судом пер шої інстанції при винесенні оскаржуваного рішення було п орушено норми матеріального та процесуального права, неп овно з' ясовано обставини та матеріали справи, які мають з начення для справи.

Зокрема, скаржник зазначає , що відповідач спірну земель ну ділянку використовує сам овільно, без відповідного до зволу та одержання документа , що посвідчує право власност і або користування землею бе з встановлення землевпорядн ою організацією меж земельно ї ділянки в натурі, в порушенн я ст. ст. 124, 125, 126 Земельного кодек су України.

Представник позивача та п редставник третьої особи 2 в с удове засідання не з' явилис я, причини неявки суд не повід омили, як свідчать матеріали справи, про час та місце розгл яду справи повідомлені нале жним чином.

Особи, які беруть участь у с праві, вважаються повідомлен ими про час і місце її розгляд у судом, якщо ухвалу про поруш ення провадження у справі на діслано за поштовою адресою, зазначеною в позовній заяві (Інформаційний лист Вищого г осподарського суду від 13.08.2008 р . № 01-8/482 із змінами станом на 29.06.2010 року „Про деякі питання заст осування норм Господарськог о процесуального кодексу Укр аїни”).

Враховуючи те, що матеріали справи містять докази повід омлення всіх учасників судов ого процесу про дату, час та мі сце судового засідання, судо ва колегія вважає можливим р озглянути справу у відсутно сті представників позивача та третьої особи 2 , за наявним и у справі доказами.

Розглянувши апеляці йну скаргу, матеріали справи , заслухавши пояснення предс тавників сторін, колегія суд дів встановила наступне:

Відповідно до статті 187 Зем ельного кодексу України конт роль за використанням та охо роною земель полягає в забез печенні додержання органами державної влади, органами мі сцевого самоврядування, підп риємствами, установами, орга нізаціями і громадянами земе льного законодавства Україн и.

Закон України “Про державн ий контроль за використанням та охороною земель” визнача є правові, економічні та соці альні основи організації зді йснення державного контролю за використанням та охороно ю земель і спрямований на заб езпечення раціонального вик ористання і відтворення прир одних ресурсів та охорону до вкілля.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 Закону України “Про державний конт роль за використанням та охо роною земель” державний конт роль за використанням та охо роною земель у системі центр ального органу виконавчої вл ади з питань земельних ресур сів здійснює Державна інспек ція з контролю за використан ням та охороною земель і її те риторіальні органи.

До повноважень державного інспектора у сфері державно го контролю за використанням та охороною земель Закон Укр аїни “Про державний контроль за використанням та охороно ю земель”(ст. 10) відносить, зокр ема, можливість безперешкодн о обстежувати в установленом у законодавством порядку зем ельні ділянки, що перебувают ь у власності та користуванн і юридичних і фізичних осіб, п еревіряти документи щодо вик ористання та охорони земель, складати акти перевірок.

Прокуратурою в обґрунтува ння позовних вимог про відшк одування шкоди, завданої вна слідок самовільно зайнятої з емельної ділянки надано акт перевірки дотримання вимог з емельного законодавства № А7 1/21 від 15.02.2010 року та акт № 18/21 від 15.02.20 10 року, складені Управлінням д ержавної інспекції з контрол ю за використанням та охорон ою земель, згідно яких встано влено, що станом на 15.02.2010 року СП Д ОСОБА_1 самовільно займа є земельну ділянку орієнтова ною площею 0,36 га під розміщенн я автостоянки з приміщенням для охорони за адресою: АДР ЕСА_1.

Розглянувши доводи апеляц ійної скарги, дослідивши зіб рані у справі докази, колегія погоджується з висновком су ду першої інстанції про відм ову у задоволенні позовних в имог виходячи з наступного.

Київською міською радою пр ийнято рішення від 25.12.2008 № 1051/1051 "Пр о Правила благоустрою у м. Киє ві", яким визначено єдиний пор ядок організації та функціон ування платних місць для пар кування транспортних засобі в на території міста Києва.

У відповідності до п. 17.3.1. вищ езазначеного рішення Київсь кої міської ради, організаці я та експлуатація місць плат ного паркування транспортни х засобів здійснюється лише оператором або підприємства м, з якими оператор уклав відп овідний договір.

Підпунктом 17.3.2 Правил перед бачено, що особливі умови кор истування земельними ділянк ами, на яких розташовані спец іально обладнані та відведен і місця, полягають в розробці та погодженні в установлено му цими Правилами порядку сх ем організації дорожнього ру ху, згідно з якими у оператора виникає право надання платн их послуг паркування транспо ртних засобів та не потребує розроблення проектів відвед ення цих земельних ділянок.

Згідно пункту 3 рішення Киї вської міської ради від 26.06.2007 № 930/1591 "Про вдосконалення паркув ання автотранспорту в м. Києв і" визначено - Комунальне пі дприємство "Київтранспарксе рвіс" єдиним оператором з пар кування транспортних засобі в, стягнення паркувального з бору та виготовлення єдиних абонементних талонів з парку вання автомобільного трансп орту у м. Києві.

Відповідно до п 4.2 рішення Ки ївської міської ради від 15.03.2007 № 261/922 за комунальним підприємст вом виконавчого органу Київр ади (Київської міської держа вної адміністрації) “Київтра нспарксервіс” закріплено ма йно на праві господарського відання, необхідне для здійс нення ним статутної діяльнос ті.

Розпорядженням Київської міської ради від 11.06.2001 р. N 1158 (в ред акції 21.08.09р.) затверджено Перел ік місць платного відстою тр анспортних засобів у м. Києві , відведених для експлуатаці ї єдиним оператором, згідно я кого у перелік входить АДРЕ СА_1.

Таким чином, Київською місь кою радою вирішено питання р егулювання земельних віднос ин, на яких розміщені спеціал ьно обладнані та відведенні місця для паркування транспо ртних засобів в місті Києві ш ляхом встановлення особливи х умов користування КП “Київ транспарксервіс” земельним и ділянками, які не потребуют ь розроблення проектів відве дення цих земельних ділянок або надання їх у власність чи користування з оформленням відповідних документів.

19 жовтня 2009 року між Комуналь ним підприємством “Київтран спарксервіс” та фізичною осо бою-підприємцем ОСОБА_1 бу ло укладено Договір № 148-Н згід но якого, Комунальне підприє мство “Київтранспарксервіс ” надає відповідачу право на експлуатацію 30 фіксованих мі сць для паркування автотранс портних засобів за адресою: АДРЕСА_1 .

Таким чином, на підставі рі шень прийнятих Київською міс ькою радою та Договору Комун альним підприємством “Київт ранспарксервіс” було надано відповідачу право на органі зацію та експлуатацію місць платного паркування транспо ртних собів на відведеному К иївською міською державною а дміністрацією паркувальном у майданчику за адресою АДР ЕСА_1.

Відповідно до ст. 211 ЗК Украї ни, громадяни та юридичні осо би несуть цивільну, адмініст ративну або кримінальну відп овідальність відповідно до з аконодавства, зокрема за сам овільне зайняття земельних д ілянок.

В статті 1166 ЦК України місти ться законодавче визначення деліктної відповідальності за шкоду, завдану майну, та пі дстави її виникнення. Так, для настання деліктної відповід альності необхідна наявніст ь складу правопорушення, а са ме: наявність шкоди; протипр авна поведінка заподіювача ш коди; причинний Зв' язок між шкодою та протиправною пове дінкою заподіювача; вина. При цьому, у частині 1 вказаної ст атті міститься пряма вказівк а на протиправність поведінк и заподіювача шкоди як обов' язкову підставу такої відпов ідальності.

Земельний кодекс України п ередбачає право постійного к ористування земельною ділян кою та строкове користування , яке засноване на договорі ор енди (ст.ст. 92, 93 Земельного коде ксу України). Постійне і строк ове користування полягає у в олодінні та користуванні зем ельною ділянкою.

Відповідно до статті 11 Зако ну України “Про транспорт”, з емлями транспорту визнаютьс я землі, надані у користуванн я підприємствам і організаці ям транспорту згідно із Земе льним кодексом України, для в иконання покладених на них з авдань щодо експлуатації, ре монту, вдосконалення і розви тку об' єктів транспорту. Ро зміщення споруд та інших об' єктів транспорту на землях, н аданих в користування підпри ємствам транспорту, здійснює ться за погодженням з місцев ими органами влади і самовря дування.

Згідно зі статтею 31 Закону У країни “Про транспорт” та ст аттею 71 Земельного кодексу Ук раїни, до земель дорожнього г осподарства належать землі, надані у користування під пр оїзну частину, ... смуги відвед ення і розташовані в їх межах інші дорожні споруди та обла днання, а також землі, що знахо дяться за межами смуг відвед ення, якщо на них розміщені сп оруди, що забезпечують функц іонування автомобільних дор іг, а саме: майданчики для стоя нки транспорту.

В силу ст. 116 Земельного коде ксу України підставою для гр омадян та юридичних осіб наб уття права користування земе льними ділянками із земель д ержавної або комунальної вла сності є рішенням органів ви конавчої влади або органів м ісцевого самоврядування в ме жах їх повноважень, визначен их цим Кодексом, або за резуль татами аукціону. Набуття пра ва на землю громадянами та юр идичними особами здійснюєть ся шляхом передачі земельних ділянок у власність або нада ння їх у користування.

Разом з цим, у питанні про за стосування відповідальност і за самовільне зайняття зем ельної ділянки слід враховув ати, що саме по собі встановле ння судом наявності фактично го користування земельною ді лянкою без правовстановлююч их документів на неї не є дост атньою підставою для кваліфі кації такого використання зе мельної ділянки як самовільн ого її зайняття. Господарськ им судам у вирішенні таких сп орів необхідно досліджувати чи передбачено спеціальним законом отримання правовста новлюючих документів на земе льну ділянку для розміщення певних об'єктів, причини відс утності таких документів у о соби, що використовує земель ну ділянку, наявність у особи права на отримання земельно ї ділянки у власність чи кори стування, вжиття нею заходів до оформлення права на земел ьну ділянку, тощо (Дана позиці я викладена у пункті 4.1.1. Рекоме ндацій Президії Вищого госпо дарського Суду України від 02.0 2.2010 за № 04-06/15 „Про практику засто сування господарськими суда ми земельного законодавства ”).

Статтею 13 Конституції Укра їни визначено, що земля, її над ра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах її терит орії, природні ресурси її кон тинентального шельфу, виключ ної (морської) економічної зо ни є об'єктами права власност і українського народу. Від ім ені українського народу прав а власника здійснюють органи державної влади та місцевог о самоврядування в межах, виз начених Конституцією.

Згідно зі статтею 3 Земельн ого кодексу України земельні відносини регулюються Конст итуцією України, Земельним к одексом України та відповідн о до них нормативно-правовим и актами.

Відповідно до статті 40 Конс титуції України місцеве само врядування є правом територі альної громади самостійно ви рішувати питання місцевого з начення в межах Конституції і законів України.

Згідно з пунктом 5 статті 16 З акону України „Про місцеве с амоврядування в Україні” ві д імені та в інтересах терито ріальних громад права суб'єк та комунальної власності зді йснюють відповідні ради.

Статтею 9 Земельного кодекс у України визначені повноваж ення Київської і Севастополь ської міських рад у галузі зе мельних відносин, до яких нал ежить, зокрема - розпорядженн я землями територіальної гро мади міста.

Згідно з ст. 30 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні” до відання сільсь ких, селищних, міських рад нал ежить прийняття рішень про о рганізацію стоянок автомобі льного транспорту, здійсненн я контролю за їх діяльністю в ідповідно до закону.

Відповідно до ст. 1 Закону Ук раїни “Про державний контрол ь за використанням та охорон ою земель” термін “самовільн е зайняття земельної ділянки ” викладено у такій редакції : - “це будь - які дії, які свідча ть про фактичне використання земельної ділянки за відсут ності відповідного рішення о ргану виконавчої влади чи ор гану місцевого самоврядуван ня про її передачу у власніст ь або надання у користування (оренду) або за відсутності вч иненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятк ом дій, які відповідно до зако ну є правомірними”.

Згідно до листа-роз' яснен ня Держкомзему України від 11.1 1.2008 № 14-17-4/12991 “щодо застосування т ерміну “Самовільне зайняття земельної ділянки”” не вваж ається самовільним зайняття м земельної ділянки, якщо орг ан виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування пр ийняв рішення про її передач у у власність або надання у ко ристування (оренду).

Таким чином, дослідивши мат еріали справи, колегія погод жується з висновком суду пер шої інстанції та вважає, що н е встановлено протиправніст ь поведінки відповідача, як о бов' язкової підстави для за стосування відповідальност і, передбаченої ст.1166 ЦК Україн и, а відповідно - підстав для задоволення позовної вимоги про стягнення шкоди не вбача ється.

Отже, колегія вважає, що міс цевий суд правомірно та обґр унтовано відмовив Заступник у прокурора Деснянського рай ону міста Києва в інтересах д ержави в особі Державної інс пекції з контролю за викорис танням і охороною земель у мі сті Києві у позові.

Що стосується доводів апел яційної скарги , колегія не бе ре їх до уваги, оскільки прийш ла до висновку про їх необґру нтованість.

Згідно ст. 99 ГПК України в ап еляційній інстанції справи п ереглядаються за правилами р озгляду цих справ у першій ін станції.

Апеляційний господарськи й суд, переглядаючи рішення в апеляційному порядку, корис тується правами, наданими су ду першої інстанції.

Відповідно до ст.33 ГПК Украї ни, кожна сторона повинна дов ести ті обставини, на які вона посилається як на підставу с воїх вимог і заперечень. Дока зи подаються сторонами та ін шими учасниками судового про цесу.

Проте, в даному випадку, Зас тупник прокурора Деснянсько го району міста Києва, всупер еч вимог вказаної норми зако ну, не надав суду апеляційної інстанції належних доказів на підтвердження своїх довод ів та вимог, заявлених в апеля ційній скарзі.

З огляду на викладене, кол егія суддів вважає, що оскарж уване рішення суду є обґрунт ованим , законним та визнає, що суд першої інстанції правил ьно встановив обставини спр ави, застосував норми матері ального та процесуального пр ава, у зв' язку з чим не вбачає підстав для скасування або зміни рішення, тому залишає рішення без змін, а апеляційн у скаргу - без задоволення.

На підставі викладеного, ке руючись ст.ст. 99, 101, 103, 105 Господарс ького процесуального кодекс у України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

1. Рішення Господарсько го суду міста Києва від 19.11.2010р. у справі №45/133 залишити без змін.

2. Апеляційну скаргу Заступн ика прокурора Деснянського р айону міста Києва в інтереса х держави в особі Державної і нспекції з контролю за викор истанням і охороною земель у місті Києві залишити без зад оволення.

3.Матеріали справи №45/133 повер нути до Господарського суду міста Києва.

4. Постанова може бути оскар жена до Вищого господарськог о суду України.

Головуючий суддя

Судді

04.04.11 (відправлено)

СудКиївський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення23.03.2011
Оприлюднено11.04.2011
Номер документу14643303
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —45/133

Ухвала від 23.04.2010

Господарське

Господарський суд Харківської області

Калініченко Н.В.

Ухвала від 25.05.2010

Господарське

Господарський суд Харківської області

Калініченко Н.В.

Рішення від 11.07.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Балац С.В.

Постанова від 23.03.2011

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Нєсвєтова Н.М.

Рішення від 19.11.2010

Господарське

Господарський суд міста Києва

Блажівська О.Є.

Ухвала від 27.10.2010

Господарське

Господарський суд міста Києва

Блажівська О.Є.

Ухвала від 06.10.2010

Господарське

Господарський суд міста Києва

Блажівська О.Є.

Постанова від 11.11.2008

Господарське

Вищий господарський суд України

Короткевич O.Є.

Ухвала від 23.10.2008

Господарське

Вищий господарський суд України

Короткевич O.Є.

Рішення від 07.07.2008

Господарське

Господарський суд Харківської області

Калініченко Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні