Постанова
від 05.04.2011 по справі 13/188 (2010)
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

 ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


                                                                                                                                            

05.04.11                                                                                           Справа  № 13/188 (2010)

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Львівський апеляційний господарський суд в складі колегії

головуючого - судді –Гнатюк Г.М.

суддів          - Кравчук Н.М.

          - Мирутенко О.Л.

розглянув апеляційну скаргу  Товариства з обмеженою відповідальністю –фірми «Фідекс», м.Львів за вих.№01/01 від 09.02.2011р.

на  рішення  господарського  суду Львівської області  від 21.12.2010р.

у справі  №13/188(2010)

за  позовом    Заступника прокурора м.Львова в інтересах держави в особі Львівської міської ради, м.Львів

до відповідача-1: Товариства з обмеженою відповідальністю «Фідекс», м.Львів

до відповідача-2: Львівської регіональної філії центру Державного земельного кадастру, м.Львів

про зобов’язання внести зміни до договору оренди земельної ділянки.

за участю представників сторін:

від прокуратури: не з’явився

від позивача: не з’явився

від відповідача-1: не з’явився

від відповідача-2: не з’явився

Клопотання про технічну фіксацію судового процесу не поступало, заяв про відвід суддів не надходило.

Сторони явку повноважних представників в судове засідання не забезпечили, хоча належним чином були повідомлені про час та місце судового засідання.

Встановив :

Рішенням  господарського суду Львівської області  від 21.12.2010р. у справі №13/188 (2010) (суддя Станько Л.Л.) позовні вимоги задоволено частково, внесено зміни до договору оренди землі, зареєстрованого у Львівській міській раді 31.08.2004 року за № Ш-184 та у Львівському міському відділі Львівської регіональної філії Центру ДЗК 30.09.2004 року за № 04:04:438:00990 кн. 04-4.  та   стягнено з ТзОВ фірми «Фідекс»в доход Державного бюджету України 85,00грн - державного мита та 236,00грн - витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу. В частині вимог щодо зобов'язання Львівську регіональну філію Центру ДЗК провести державну реєстрацію договору про внесення змін до договору оренди землі, зареєстрованого у Львівській міській раді 22.02.2006 року за № Л-315 та у Львівському міському відділі Львівської регіональної філії Центру ДЗК 17.03.2004 року за № 04:06:438:00628 кн. 04-5–провадження у справі  припинено.

Не погоджуючись із зазначеним рішенням, ТзОВ «Фідекс»оскаржило  його в апеляційному порядку, оскільки вважає, що воно прийняте з порушенням норм матеріального та процесуального права, так як  місцевим господарським судом не повно з’ясовано усі обставини справи, через що суд дійшов невірного висновку та прийняв незаконне рішення, яке просить скасувати та в позові відмовити повністю.

Письмові заперечення на апеляційну скаргу не надходили.

В судовому засіданні 22.03.2011р. представник позивача спростовував доводи скаржника та зазначав про законність та обґрунтованість рішення місцевого суду, у зв‘язку з чим просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а  оскаржуване рішення залишити без змін.

Враховуючи, що сторони не забезпечила явку повноважних представників в судове засідання, а також те, що ухвалою суду від 22.03.2011р.  явка повноважних представників сторін визнана судом на власний розсуд, колегія суддів вважає за можливе розглянути спір за відсутності їх представників. При цьому подане суду клопотання  Львівської міської ради (вх.№3002 від 05.04.2011р.) про відкладення розгляду справи, колегією суддів відхиляється, оскільки пояснення представника позивача було заслухано в судовому засіданні 22.03.2011р. та його явка в судове засідання 05.04.2011р. не визнавалася судом обов’язковою. Крім цього, вказане клопотання представником  ОСОБА_1 не підписане.

Розглянувши матеріали справи, оцінивши докази, колегія суддів прийшла до висновку, що апеляційну скаргу слід задоволити, а рішення господарського суду Львівської області від 21.12.2010р. у справі №13/188 (2010)  скасувати, враховуючи наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, 22.02.2006 року на підставі ухвали Львівської міської ради №3051 від 29.12.2005р. «Про затвердження ТзОВ фірмі «Фідекс»проекту відведення земельної ділянки на вул.Пасічній, 39а у м. Львові», між ТзОВ фірма «Фідекс»та Львівською міською радою було укладено договір оренди земельної ділянки по вул. Пасічній, 39а, кадастровий № 4610137200:05:005:0015, загальною площею 0,0607 га та надано її в оренду для будівництва та обслуговування закладу побутового обслуговування терміном на 10 років до 29.12.2015 року (далі-Договір оренди земельної ділянки). Вказаний Договір оренди земельної ділянки пройшов державну реєстрацію - зареєстрований у Львівському міському відділі Львівської регіональної філії Центру ДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 17.03.2006 року за № 04:06:438:00628 кн. 04-5 та зареєстрований у Львівській міській раді 22.02.2006 року за № Л-315, про що в книзі записів реєстрації Договорів оренди землі Л-1 вчинено запис.

Згідно п. 9 вищезазначеного Договору оренди земельної ділянки, орендна плата встановлена у розмірі 7593,57 грн. (сім тисяч п'ятсот дев'яносто три гривні 57 коп.) в рік та вноситься щомісячно рівними частинами.

Відповідно до ст. 2 Закону України  «Про плату за землю», ч.ч. 1-4 ст. 21 Закону України „Про оренду землі” плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати за землю. Орендна плата за землю –це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки  державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Закону України „Про плату за землю”. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором або  законом. Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю"; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю".

Згідно з ч. 1 ст. 7 Закону України “Про плату за землю” ставки земельного податку з земель, грошову оцінку яких встановлено, встановлюються у розмірі одного відсотка від їх грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у частинах п'ятій - десятій статті 7 та частині другій статті 6 цього Закону. Грошова оцінка земельної ділянки, що орендується відповідачем, згідно земельно-кадастрових даних у 2010р. становить 529376,84грн. Державним комітетом України із земельних ресурсів на виконання п.3 постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.2000 № 783 «Про проведення індексації грошової оцінки земель»визначено коефіцієнти індексації за 2009 р. –1,059, за 2008 р. –1,152.  (а.с.21)

Річний розмір орендної плати за землю встановлено відповідно до ст. 21 Закону України «Про оренду землі», згідно якої річна орендна плата на земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може бути меншою трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України «Про плату за землю», і становить 3 відсотки від нормативної оцінки земельної ділянки. Річна орендна плата, передбачена у п. 9 Договору оренди земельної ділянки, є меншою трикратного розміру земельного податку. Положення пункту 9 Договору оренди земельної ділянки в цій частині суперечать вищенаведеним вимогам законодавства України.

З метою приведення діючого договору оренди землі до вимог чинного законодавства України та відшкодування суб'єктом господарювання недоотриманих коштів до міського бюджету департаментом містобудування Львівської міської ради було направлено ТзОВ фірмі «Фідекс»вимогу-повідомлення від 10.08.2010 року № 826/2403, якою Відповідача-1 повідомлено про те, що Договір оренди земельної ділянки від 22.02.2006 року не відповідає вимогам чинного законодавства, а саме ст. 21 Закону України «Про оренду землі», оскільки орендна плата за землю є меншою трикратного розміру земельного податку. Також, у вказаній вимозі-повідомленні від 10.08.2010 року № 826/2403 департамент містобудування вимагав впродовж 10 днів з часу отримання зазначеної вимоги, підписати та направити для реєстрації в управління природних ресурсів та регулювання земельних відносин Львівської міської ради наступний перелік документів: 1) три примірники змін до договору оренди землі, зареєстрованого у Львівській міській раді 22.02.2006 року №Л-315за адресою: м. Львів, вул. Пасічна, 39а; 2) два примірники договору про відшкодування втрат від недоотриманих коштів Львівською міською радою за фактичне землекористування; 3)три примірники розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку.

Однак, ТзОВ «Фідекс»вимоги викладені у листі Департаменту містобудування Львівської міської ради від 10.08.2010р. виконані не були, як і не було взято до уваги повідомлення управління природних ресурсів та регулювання земельних відносин від  22.01.2009 року № 64-23/2403, від 24.12.2009 року № 1198/2403-26, про необхідність подання Відповідачем-1 відповідних документів для внесення змін до діючого Договору оренди земельної ділянки.

Відповідно до ст. 188 ГК України, зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Вимагаючи внесення змін до Договору оренди Департамент містобудування Управління природних ресурсів та регулювання земельних відносин, як автор повідомлень 22.01.2009 року № 64-23/2403, від 24.12.2009 року № 1198/2403-26, повинен був би враховувати, що для внесення змін до будь-якого договору потрібно рішення про це відповідної сторони цього договору. В даному випадку для внесення змін до Договору оренди необхідно, щоб про це прийняла рішення Львівська міська рада, як Орендодавець Договору оренди. Про це прямо вказано у п. 13.4. Розділу 20. Порядку визначення розміру орендної плати з врахуванням грошової оцінки земельної ділянки Положення про організацію, проведення та оформлення купівлі-продажу у власність або надання в оренду земельних ділянок несільськогосподарського призначення у м. Львові, яке було затверджено Ухвалою Львівської міської ради № 899 віл 07.06.2007 р.: «Рішення про зміну розміру орендної плати за земельну ділянку приймає міська рада відповідною ухвалою за поданням управління природних ресурсів та регулювання земельних відносин департаменту містобудування за погодженням з профільною постійною комісією міської ради. Розмір орендної плати не є сталим та змінюється у зв'язку з проведенням щорічної індексації грошової оцінки і внесенням змін на підставі вимог діючого законодавства та інших нормативних документів».

Як вбачається з матеріалів, що подані заступником прокурора м. Львова разом з позовною заявою, рішення про зміну розміру орендної плати за Договором оренди Львівська міська рада не приймала.

В розумінні ч.2 ст.188 Господарського кодексу України повідомлення  управління природних ресурсів та регулювання земельних відносин від 22.01.2009 року № 64-23/2403, від 24.12.2009 року № 1198/2403-26 не являються пропозиціями Львівської міської ради – як сторони в договорі оренди –щодо внесення змін до договору оренди.

Задовольняючи позовні вимоги заступника прокурора м.Львова  в інтересах держави в особі Львівської міської ради про зобов’язання Товариства з обмеженою відповідальністю «Фідекс»внести зміни до договору оренди земельної ділянки  від 22.02.2006р. суд першої інстанції не врахував дану обставину та на думку колегії дійшов хибного висновку, оскільки згідно ч.5 ст.60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до Закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об‘єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об‘єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об‘єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

На підставі цього, Львівська міська рада 07.06.2007 р. прийняла ухвалу № 899,  якою затвердила Положення про організацію, проведення та оформлення купівлі-продажу у власність або надання в оренду земельних ділянок несільського господарського призначення у м.Львові. Відповідно до п.13.4 Розділу 20 зазначеного Положення, рішення про зміну розміру орендної плати за земельну ділянку приймає міська рада відповідною ухвалою за подання управління природних ресурсів та регулювання земельних відносин департаменту містобудування за погодженням з профільною постійною комісією міської ради.

             Отже, повноваження щодо зміни розміру орендної плати за користування земельною ділянкою належать органу місцевого самоврядування –Львівській міській раді, яка реалізує це повноваження шляхом прийняття відповідної ухвали на пленарному засіданні. Повноваження щодо прийняття рішення про зміну розміру орендної плати за землю не передані будь-якому іншому виконавчому органу Львівської міської ради, в тому числі й Департаменту містобудування Львівської міської ради.

При цьому, відповідно до п. 5.71. Положення про Департамент містобудування Львівської міської ради, яке було затверджене рішенням виконкому Львівської міської ради № 1195 від 27.11.2006 р., повноваження з укладення договорів купівлі-продажу земельних ділянок та договорів оренди можуть здійснюватися Департаментом містобудування на підставі рішення Львівської міської ради.

Оскільки відповідне рішення Львівської міської ради відсутнє, колегія суддів погоджується з доводами скаржника про те, що відсутні правові підстави для внесення змін до Договору оренди  землі від 22.02.2006р.

Зважаючи на викладене, колегія суддів не може погодитися з висновком суду першої інстанції про задоволення позовних вимог, оскільки рішення прийняте без дослідження всіх обставин справи, у зв’язку з чим, висновки суду, викладені у рішенні місцевого господарського суду не відповідають дійсним  обставинам справи, що є підставою для його скасування.

Натомість колегія суддів погоджується з висновком господарського суду Львівської області щодо  припинення провадження  на підставі п.1.ч.1 ст.80 ГПК України в частині позовних вимог до відповідача-2, оскільки Львівська регіональна філія Центру Державного земельного кадастру не являється юридичною особою.

Судові витрати по апеляційній скарзі, в порядку ст.49 ГПК України, слід віднести на позивача.

Керуючись ст.ст. 101,103-105 ГПК України Львівський апеляційний господарський суд,-

Постановив:

1.          Апеляційну скаргу задоволити частково.

2.          Рішення господарського суду Львівської області  від 21.12.2010р. у справі №13/188(2010) скасувати частково.

3.          Прийняти нове рішення. В частині задоволених позовних вимог у позові заступника прокурора м.Львова відмовити повністю. В решті рішення залишити без змін.

4.          Постанова  набирає законної сили з дня її прийняття та  може бути оскаржена в касаційному порядку.

5.          Матеріали справи повернути в господарський суд  Львівської області.

Головуючий суддя                                                            Гнатюк Г.М.

Суддя                                                                                Кравчук Н.М.

Суддя                                                                                Мирутенко О.Л.

Повний текст постанови

виготовлено 06.04.2011р.

СудЛьвівський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення05.04.2011
Оприлюднено12.04.2011
Номер документу14697841
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —13/188 (2010)

Постанова від 05.04.2011

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Гнатюк Г.М.

Ухвала від 22.03.2011

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Гнатюк Г.М.

Ухвала від 28.02.2011

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Гнатюк Г.М.

Ухвала від 27.01.2011

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Гнатюк Г.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні