КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУ ЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
-------------------------------------------------------------------------------------- ---------------------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 березня 2011 року Справа № 2а-4573/10/1170
Кіровоградський окружни й адміністративний суд
в складі головуючого: судді Петренко О.С.
за участю секретаря: Господ арікова М.О.
представників
позивача - Стояна Б.С.
відповідача - Кріпака А. О., Величка С.В.
розглянувши у відкритому с удовому засіданні адміністр ативну справу
за позовом: Компаніївськог о районного центру зайнятост і
до відповідача ПАФ «Зоря»
про стягнення штрафних сан кцій, суд - ,
ВСТАНОВИВ:
Компаніївський районний центр зайнятості звернувся до Кіровоградського окружно го адміністративного суду з позовом до ПАФ «Зоря», яким пр осить стягнути з відповідача 52140,00 грн. за порушення законода вства про зайнятість населен ня.
Позовні вимоги обґрунтова ні тим, що в ході перевірки від повідача інспекцією по контр олю за додержанням законодав ства про зайнятість населенн я Кіровоградського обласног о центру зайнятості було вия влено, що на підприємстві без дозволу державної служби за йнятості працюють наступні г ромадяни:
- з 01.09.1996 року громадянин Мол дови - ОСОБА_5;
- з 09.08.1993 року громадянка Мол дови - ОСОБА_6;
- з 28.03.2004 року - особа без грома дянства ОСОБА_9
За результатами даної пере вірки було складено акт № 53 ві д 17.03.2010 року, на підставі якого б уло винесено рішення про зас тосування штрафу № 1116-18/04342944 від 03. 06.2010 року на загальну суму 52 140,00 гр н., який в добровільному поряд ку відповідачем не відшкодов ано.
В судовому засіданні предс тавник позивача позовні вимо ги підтримав в повному обсяз і, надав прояснення згідно ви кладеного у позові.
В судове засідання предста вник відповідача прибув та п озовні вимоги не визнав, поси лаючись на наступні обставин и.
Так, відповідачем було зазн ачено, що роботодавці мають п раво на використання праці і ноземців та осіб без громадя нства на умовах трудового до говору лише за наявності вид аного роботодавцю державною службою зайнятості дозволу на використання праці інозем ців та осіб без громадянства , якщо інше не передбачене між народними договорами Україн и, згода на обов' язковість я ких надана Верховною Радою У країни.
Порядок видачі, продовженн я терміну дії та анулювання д озволів на використання прац і іноземців та осіб без грома дянства визначається Кабіне том Міністрів України.
Так, відповідач зазначає, що він не міг виконати вимоги По станови Кабінету Міністрів У країни від 08.04.2009 року № 322, в зв' я зку з тим, що на час здіснення трудових відносин з громадян ами Молдови - дана поста нова не діяла.
Зважаючи на викладені вище обставини, відповідач вважа є, що дії позивача є неправомі рними, тому позовні вимоги за доволенню не підлягають.
Суд, заслухавши пояснення с торін, розглянувши подані до кументи та матеріали, всебіч но і повно з' ясувавши всі фа ктичні обставини, на яких ґру нтуються позовні вимоги, об' єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, приходить до ви сновку, що даний позов підляг ає задоволенню з наступних п ідстав.
Відповідно до п.1 Пол оження про державну службу з айнятості, вона складається з Державного центру зайнятос ті Мінпраці, центру зайнятос ті Автономної Республіки Крим, обласних, Київського та Севастопольського міських, районних, міськрайонних, міс ьких і районних у містах цент рів зайнятості, центрів орга нізації професійного навчан ня незайнятого населення, це нтрів професійної орієнтаці ї населення, інспекцій по кон тролю за додержанням законод авства про зайнятість населе ння.
Державна служба зайн ятості відповідно до покладе них на неї завдань здійснює, з окрема, контроль за дотриман ням підприємствами, установа ми та організаціями усіх фор м власності законодавства пр о зайнятість населення, вжив ає заходів до запобігання не законному використанню робо чої сили, та у випадку порушен ня - стягує штрафи з підприєм ств, установ, організацій усі х форм власності (п.п. "ф" п.4 Поло ження).
При цьому, відповідно до п.п. "л" п. 8 Положення, державн а служба зайнятості має прав о стягувати, відповідно до За кону України "Про зайнятість населення", штрафи з підприєм ств у разі використання прац і іноземців без дозволу держ авної служби зайнятості.
Положенням про Інспе кцію по контролю за додержан ням законодавства про зайнят ість населення визначено, що вона входить до складу держа вної служби зайнятості і зді йснює контроль за виконанням законодавства про зайнятіст ь населення підприємствами, установами та організаціями усіх форм власності, фермера ми та іншими роботодавцями (п .1 Положення).
Відповідно до поклад ених на неї завдань, інспекці я по контролю за додержанням законодавства про зайнятіст ь населення, зокрема, забезпе чує правильність і своєчасні сть застосування економічни х санкцій за порушення закон одавства про зайнятість насе лення підприємствами, устано вами і організаціями (п.п."б" п.6 Положення); здійснює заходи, с прямовані на недопущення нел егального використання прац і іноземців або осіб без гром адянства без дозволу державн ої служби зайнятості (п.п."д" п.6 Положення).
Підпунктом "г" п.8 Полож ення про Інспекцію по контро лю за додержанням законодавс тва про зайнятість населення передбачено право інспекції застосовувати економічні са нкції до підприємств, устано в і організацій, незалежно ві д форм власності й господарю вання, за порушення законода вства про зайнятість населен ня, передбачені статтями 5 і 20 З акону України "Про зайнятіст ь населення" і за недодержанн я вимог статей 8 і 18 зазначеног о Закону.
Приватна агрофірма "З оря" зареєстрована 25.02.2000 року Ко мпаніївською районною держа вною адміністрацією Кіровог радської області, діє на підс таві статуту /а.с. 31-39, 41,42/.
Інспекцією по контро лю за додержанням законодавс тва про зайнятість населення Кіровоградського обласного центру зайнятості 17.03.2010 року пр оведено планову перевірку до держання законодавства про з айнятість населення у ПАФ «З оря», за результатами якої ск ладено акт контрольного захо ду №53 від 17.0310. /а.с. 93,4,5/.
В ході перевірки вста новлено, що у трудових віднос инах з ПАФ «Зоря» без дозволу державної служби зайнятості на використання праці інозе мців та осіб без громадянств а перебували /а.с. 47-51, 58-60/:
- громадянин Респуб ліки Молдова ОСОБА_5 , на підставі протоколу про пр ийом на роботу від 16.03.1997 року № 1, з 01.01.1997 року прийнятий в члени К ПСП "Зоря" Компаніївського ра йону, Кіровоградської област і тваринником, з 22.01.2000 року КПСП "Зоря" реорганізовано в ПАФ "З оря" згідно рішення Загальни х зборів членів КПСП;
- громадянка Респуб ліки Молдова ОСОБА_6 , на підставі протоколу про п рийом на роботу від 15.01.1994 року № 2, з 09.08.1993 року прийнята в члени К ПСП "Зоря" Компаніївського ра йону, Кіровоградської област і дояркою, з 22.01.2000 року КПСП "Зоря " реорганізовано в ПАФ "Зоря" з гідно рішення Загальних збор ів членів КПСП;
- особа без громадянства ОСОБА_9, на підставі наказ у про прийом на роботу від 28.03.2004 року №46-к, з 28.03.2004 року прийнята н а роботу в ПАФ "Зоря" дояркою.
Відповідно до довідок №№ 164-16 6 "Про місце проживання" та №№ 167 -169 "Про склад сім'ї" від 09.06.2010 року, виданої виконкомом Водянськ ої сільської ради Компаніївс ького району, Кіровоградсько ї області /а.с. 44-46, 61-70/:
- ОСОБА_5, 1974 року народже ння про те, що він дійсно про живає в АДРЕСА_1 з 04.01.1998 року;
- ОСОБА_6, 1979 року народже ння про те, що вона дійсно пр оживає в АДРЕСА_1 з 19.11.1993 року ;
- ОСОБА_9, 1976 року народже ння про те, що вона дійсно пр оживає в АДРЕСА_1 з 19.11.1993 року .
Суд не бере до уваги наданий позивачем в якості доказу пр ипис № 32 від 17.03.2010 року Інспекції по контролю за додержанням з аконодавства про зайнятість населення Кіровоградського обласного центру зайнятості , яким зобов'язано відповідач а подати до Компаніївського районного центру зайнятості адміністративні дані про вс іх прийнятих працівників за формою № 5-ПН "Звіт про прийнят их працівників" /а.с. 7/ та повідо млення про вжиття заходів, ос кільки зазначені докази не с тосуються предмету доказува ння.
Згідно відповіді на запит № 8/1231 від 25.03.2010 року ( № 11-916 від 18.03.2010 року ) відділу у справах громадянс тва, імміграції та реєстраці ї фізичних осіб УМВС України в Кіровоградській області, в становлено, що громадяни Мо лдови ОСОБА_5, ОСОБА_6 , ОСОБА_9 посвідками на пос тійне місце проживання в Укр аїні не документувалися, ОС ОБА_9 продовжувала термін п еребування в Україні як особ а без громадянства /а.с. 13,14/.
Також позивачем здійснено запит до Компаніївського РВ УМВС України в Кіровоградсь кій області № 11-1108 від 07.04.2010 року, н а що повідомлено ( № 33/3011 від 31.05.2010), що на момент перевірки зазна чені громадяни Республіки Молдова - ОСОБА_5, О СОБА_6, ОСОБА_9, на територ ії Компаніївського району не знаходились, встановити їхн є місцезнаходження, факт пра цевлаштування зазначних осі б на ПАФ "Зоря" не представилос ь можливим. Відносно ОСОБА_ 5, ОСОБА_6, ОСОБА_9 адмі ністративні протоколи про ад міністративне правопорушен ня за ст. 203 КУпАП не складались /а.с. 15,16/.
Згідно відповіді відділу у справах громадянства, імміг рації та реєстрації фізичних осіб УМВС України в Кіровогр адській області № 8/339 від 28.01.2011 ро ку, на запит суду № 1053 від 20.01.2011 рок у, встановлено, що гр. Молдов и ОСОБА_5, гр. Молдови ОСОБА_6 та особи без грома дянства ОСОБА_9 паспортам и громадянина України на тер иторії Кіровоградської обла сті не документувались /а.с. 78,79 /.
При цьому зазначно, що:
- ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_5 , уродженець Республіки Мо лдова, термін перебування б ув продовжений з 22.04.2010 року по 10.0 7.2010 року за адресою- АДРЕСА _1 по паспорту громадянина Республіки Молдови Н ОМЕР_1, виданому 11.11.2009 року в м. К ишинів;
- ОСОБА_6, ІНФОРМАЦІЯ_7 , уродженка Республіка Молдова, термін перебуванн я був продовжений з 01.06.1998 року п о 01.09.1998 року по паспорту громадя нина Республіки Молдов а НОМЕР_2, виданому 09.03.1998 ро ку в Республіці Молдов а, та з 07.02.2010 року по 01.02.2011 року за адресою: АДРЕСА_1, по паспо рту громадянина Республік и Молдова НОМЕР_3, ви даному 12.10.2009 року в м. Кишинів;
- ОСОБА_9, ІНФОРМАЦІЯ_8 , термін перебування був прод овжений з 28.08.2007 по 28.12.2007 року, за ад ресою АДРЕСА_1, по довідці Посольства Республіка Молдова в Україні від 22.05.2007 ро ку №0858.
На підставі акту ко нтрольного заходу винесено р ішення про застосування екон омічних санкцій за порушення законодавства про зайнятіст ь населення №1116-18/04342944 від 03.06.2010 р. /а.с .6/ та припис № 102 від 03.06.2010 року /а.с. 8/, які були направлені відпові дачу 03.06.2010 року за вихідним № 11-1737 /а.с. 9/ , отримані ним 05.06.2010 року /а.с . 10./
За вказане порушення до в ідповідача було застосовано штраф у 20- кратному розмірі м інімальної заробітної плати (розмір мінімальної заробіт ної плати на момент виявленн я порушення складає 869,00 грн.) за використання праці кожного іноземця та особи без громад янства на умовах трудового д оговору на загальну суму 52 140,00 г рн. ( п.4 ст.8 Закону України «Про зайнятість населення», пп. «г »п.8 Положення про інспекцію п о контролю за додержанням за конодавства про зайнятість н аселення, затвердженого пост ановою КМУ від 24.06.1991 року № 47).
Приписом № 102 від 03.06.2010 року зоб ов'язано відповідача припини ти дію:
- протоколу від 16.01.1997 № 1 щодо пр ийому на роботу ОСОБА_5;
- протоколу від 15.01.1994 № 2 щодо пр ийому на роботу ОСОБА_6;
- наказу від 28.03.2004 № 46-к щодо прий ому на роботу ОСОБА_9
Відповідно до наказу "Про зв ільнення з роботи" № № 24-к, 25-к, 26-к від 03.05.2010 року, з 01.05.2010 року були зв ільнені за власним бажанням (ст. 38 КЗпП України) з ПАФ "Зоря" ОСОБА_6, ОСОБА_9, ОСОБА_5 на підставі заяв від 30.04.2010 рок у /а.с. 52-57/.
Правовий статус іно земців, іноземних громадян т а осіб без громадянства в Укр аїні, які проживають або тимч асово перебувають в Україні, їхні основні права, свободи т а обов'язки визначено Закон У країни "Про правовий статус і ноземців та осіб без громадя нства" від 04.02.94 № 3929-XII.
Відповідно до вимог ст. 8 З акону України "Про правовий с татус іноземців та осіб без г ромадянства" іноземці та осо би без громадянства мають рі вні з громадянами України пр ава та обов'язки в трудових ві дносинах, якщо інше не передб ачено законодавством Україн и та міжнародними договорами України. Іноземці та особи бе з громадянства, які постійно проживають в Україні, а також яким надано статус біженця в Україні, мають право працюва ти на підприємствах, в устано вах і організаціях або займа тися іншою трудовою діяльніс тю на підставах і в порядку, вс тановлених для громадян Укра їни. Іноземці та особи без гро мадянства, які прибули в Укра їну для працевлаштування на визначений термін, можуть за йматися трудовою діяльністю відповідно до одержаного у в становленому порядку дозвол у на працевлаштування.
На час працевлаштув ання ОСОБА_5 і ОСОБА_6 о формлення іноземцям та особа м без громадянства дозволу н а працевлаштування в Україні здійснювалося відповідно до Тимчасового положення про у мови і порядок оформлення ін оземним громадянам дозволів на працевлаштування в Украї ні, затвердженого наказом Мі ністерства праці України від 05.05.93 №27 (надалі - Тимчасове поло ження).
Згідно з пунктами 1 та 2 Тимчасового положення дозві л на працевлаштування оформл юється іноземному громадяни ну та особі без громадянства (надалі - іноземний громадяни н), який має намір займатися в Україні трудовою діяльністю за умов, якщо в країні (регіон і) відсутні працівники, які сп роможні виконувати цей вид р оботи, або є достатні обґрунт ування доцільності використ ання праці іноземних фахівці в, якщо інше не передбачене мі жнародними договорами Украї ни. Підприємства, установи та організації, незалежно від ф орм власності і господарюван ня, та іноземні суб'єкти госпо дарської діяльності, що діют ь на території України (надал і роботодавець), можуть викор истовувати працю іноземних г ромадян лише за наявності у н их дозволів на працевлаштува ння, якщо інше не передбачене міжнародними договорами Укр аїни.
Дозвіл на працевлашту вання оформляється і видаєть ся Державним центром зайнято сті Міністерства праці Украї ни або з його дозволу центрам и зайнятості Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя для роботи на за значеному підприємстві, уста нові, організації на певній п осаді (за фахом). Рішення про н адання дозволу приймається н а підставі заяви роботодавця (у довільній формі) з обґрунту ванням необхідності викорис тання праці іноземних громад ян і можливості створення дл я них необхідних умов перебу вання та діяльності. Заява ма є бути погодженою з центром з айнятості відповідно Респ убліки Крим, областей, міст Києва та Севастополя. До заяв и додаються: копія контракту між іноземними та українськ ими суб'єктами господарської діяльності на виконання пев ного обсягу робіт або послуг , копія статуту та копія свідо цтва про державну реєстрацію суб'єкта господарської діял ьності (засвідчені у встанов леному порядку), список інозе мних громадян із зазначенням їх повного імені та прізвища , року народження, номера пасп орта, спеціальності (фаху), ста ті, а також квитанція про пере рахування коштів за розгляд заяви.
З вищенаведеного, положе ння чинного законодавства що до використання праці інозем ців при прийнятті на роботу ОСОБА_5 і ОСОБА_6 - грома дян Республіки Молдова , які не мали права на постій не проживання на території У країни, відповідачем не дотр имані. За дозволом на їх праце влаштування у встановленому порядку до державної служби зайнятості відповідач не зв ертався.
Щодо працевлаштува ння ОСОБА_9, відповідно до положень ч.2 ст. 8 Закону Україн и "Про зайнятість населення" (в редакції, чинній на момент ви никнення спірних відносин) і ноземці та особи без громадя нства, крім найнятих відпові дно до угоди про розподіл про дукції, які прибули в Україну на визначений термін, одержу ють право на трудову діяльні сть лише за наявності в них до зволу на працевлаштування, в иданого державною службою за йнятості України, якщо інше н е передбачено міжнародними д оговорами України. На час виникнення спір них правовідносин оформленн я іноземцям та особам без гро мадянства дозволу на працевл аштування в Україні здійснюв алося в Порядку, затверджено му постановою Кабінету Мініс трів України №2028 від 01.11.99 року.
Відповідно до п. 2, 3, 4 Пор ядку оформлення іноземцям та особам без громадянства доз волу на працевлаштування в У країні, затвердженого зазнач еною постановою, підприємств а, установи та організації не залежно від форми власності і господарювання, та іноземн і суб'єкти господарської дія льності, що діють на територі ї України (далі - роботодавець ), можуть використовувати пра цю іноземців лише за наявнос ті у них дозволів на працевла штування, якщо інше не передб ачене міжнародними договора ми України. Роботодавці, які з апрошують іноземців з метою працевлаштування, забезпечу ють своєчасне роз'яснення їм прав, свобод та обов'язків, пе редбачених законодавством, в едуть відповідний облік цих осіб, а також несуть відповід альність за своєчасне оформл ення документів на право їх п еребування в Україні. Дозвіл на працевлаштування оформля ється і видається Державним центром зайнятості Мінпраці (далі - Державний центр зайнят ості) або за його дорученням в ідповідними центрами зайнят ості Автономної Республік и Крим, областей, міст Києва та Севастополя для роботи на підприємстві, в установі, орг анізації, які запросили іноз емця на певну посаду (за фахом ).
Між тим, наведені положен ня законодавства щодо викори стання праці іноземців при п рийнятті на роботу ОСОБА_9 - особи без громадянства, при ватною агрофірмою "Зоря" не до тримані.
Допитаний в якості свідка к олишній начальник паспортно го столу Компаніївського РВ УМВС України в Кіровоградськ ій області ОСОБА_11 зазнач ив, що вищезазначні особи зве рталися до Компаніївського РВ УМВС України в Кіровоград ській області для отримання посвідки на проживання в Укр аїні, але, крім наданих ними до кументів, їм необхідно було д одати ще й довідку з Посольст ва Республіки Молдова , що ними не було зроблено.
Перевіряючи правомірність застосування економічних са нкцій, суд виходить з того, що порядок їх накладення передб ачено Законом України "Про за йнятість населення", Постано вою Кабінету Міністрів Украї ни №47 від 24.06.91 "Про затвердження положень щодо застосування Закону УРСР "Про зайнятість н аселення", якою зокрема, затве рджено Положення про державн у службу зайнятості та Полож ення про інспекцію по контро лю за додержанням законодавс тва про зайнятість населення .
Так, на момент виявлення пор ушень (17.03.2010 року ) діяла норма ст атті 8 Закону України «Про зай нятість населення», яка пере дбачає стягнення з роботодав ця штрафу у двадцятикратному розмірі мінімальної заробіт ної плати, встановленої зако ном. Станом на 17.03.2010 розмір міні мальної заробітної плати був встановлений величиною 869,00 гр н, відповідно двадцятикратни й розмір - 17 380,00 грн. (за трьох ос іб - 52 140,00 грн).
Наведене свідчить, що при за стосуванні економічних санк цій, стягнення яких є предмет ом даного судового розгляду, Інспекція по контролю за дод ержанням законодавства про з айнятість населення Кіровог радського обласного центру з айнятості діяла в межах повн оважень та у спосіб, передбач ені чинним законодавством. Ф акт порушення позивачем зако нодавства про зайнятість нас елення у судовому засіданні знайшов своє підтвердження.
Відповідно до абз.2 ч.4 ст.8 Зак ону України "Про зайнятість н аселення" у разі несплати (або відмови від сплати) протягом місяця у добровільному поря дку зазначеного штрафу його стягнення провадиться в уста новленому законом порядку. К ошти від стягнутих штрафів с прямовуються до Фонду загаль нообов'язкового державного с оціального страхування Укра їни на випадок безробіття.
Відповідно до ч.1 статті 9 Код ексу адміністративного судо чинства України, суд при вирі шенні справи керується принц ипом законності, відповідно до якого органи державної вл ади, органи місцевого самовр ядування, їхні посадові і слу жбові особи зобов'язані діят и лише на підставі, в межах пов новажень та у спосіб, що перед бачені Конституцією та закон ами України.
Згідно зі ст.ст. 11, 71 Кодексу ад міністративного судочинств а України, кожна сторона пови нна довести ті обставини, на я ких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно ст. 86 цього Кодексу, оцінює доказ и, які є у справі, за своїм внут рішнім переконанням, що ґрун тується на їх безпосередньом у, всебічному, повному та об'єк тивному дослідженні.
З огляду на викладене, суд д ійшов висновку, що позовні ви моги є обґрунтованими і заяв леними згідно чинного законо давства, а тому адміністрати вний позов підлягає задоволе нню повністю.
Згідно ч.4 ст.94 КАС України, у с правах, в яких позивачем є суб 'єкт владних повноважень, а ві дповідачем - фізична чи юриди чна особа, судові витрати, зді йсненні позивачем, з відпові дача не стягуються.
Керуючись ст.ст. 86, 159 - 163,167 КАС У країни, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Стягнути з приватної агроф ірми «Зоря»/код ЄДРПОУ 04342944, р/р 26000124627, МФО 380805»Райффайзен Банк Аваль»/ на користь Комп аніївського районного центр у зайнятості /р/р 37173975900225, МФО 823016, ко д 23896884, УДК в Компаніївському ра йоні/ штрафні санкції у розмі рі 52140 /п' ятдесят дві тисячі ст о сорок/ грн. 00 коп.
Судові витрати компенсува ти за рахунок Державного бюд жету України.
Постанова суду набирає зак онної сили після закінчення строку апеляційного оскарже ння.
Постанова суду може бути ос каржена до Дніпропетровсько го апеляційного адміністрат ивного суду через Кіровоград ський окружний адміністрати вний суд шляхом подачі в 10- ден ний строк з дня її проголошен ня, а в разі складення постано ви у повному обсязі, відповід но до ст. 160 КАС України - з дня отримання копії постанови у повному обсязі, апеляційної скарги.
Суддя Кіровоградського о кружного
адміністративного суду підпис О.С. Петренко
Згідно з оригіналом
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.03.2011 |
Оприлюднено | 18.04.2011 |
Номер документу | 14876023 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
О.С. Петренко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні