Постанова
від 25.02.2011 по справі 6406/10/1570
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

1

Справа № 2а-6406/10/1570

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 лютого 2011 року.

Одеськи й окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суді Бойко Л.М.

при секретарі Давтян Л.Г.

розглянувши у відкритому с удовому засіданні в місті Од есі справу за адміністративн им позовом «Компанії АСК»у в игляді Товариства з обмежено ю відповідальністю до Держав ної податкової інспекції у М алиновському районі м. Одеси про визнання неправомірним та скасування рішення про за стосування штрафних (фінансо вих) санкцій, -

В С Т А Н О В И В:

17.06.2010р. до Одеського окружног о адміністративного суду над ійшов адміністративний позо в «Компанії АСК» у вигляді То вариства з обмеженою відпові дальністю до Державної подат кової інспекції у Малиновськ ому районі м. Одеси про визнан ня неправомірним та скасуван ня рішення про застосування штрафних (фінансових) санкці й. В обґрунтування позовних в имог Позивач зазначає, що оск аржуване рішення прийнято з порушенням положень Закону У країни «Про застосування реє страторів розрахункових опе рацій у сфері торгівлі грома дського харчування та послуг »від 06.07.1995р. № 265/95-ВР (надалі - Зак он № 265), оскільки «Компанія АСК »у вигляді Товариства з обме женою відповідальністю не ма ло змоги використовувати в я кості РРО гральні автомати, о бладнані запам' ятовуючими пристроями (фіскальною пам' яттю) та обліковувати розрах ункову операцію одночасно з її здійсненням, оскільки всу переч нормативно-правовим ак там, що зобов' язують Мінпро мполітики розробити вказані пристрої, вони не були розроб лені, а в державному реєстрі Р РО не зареєстровано жодного грального автомата, який мож на було б використовувати в я кості РРО. Також Позивач вказ ує що, на момент проведення пе ревірки в Державному реєстрі РРО не існувало гральних авт оматів, які фіскалізовані та дозволені для використання у сфері грального бізнесу, а т ому застосування штрафних са нкцій на підставі п.2 ст. 17 Закон у № 265 є протиправним та відпов ідно, рішення про застосуван ня штрафних санкцій №00015925340 від 17.06.2009р. є неправомірним та таким , що підлягає скасуванню.

Відповідач у судове засіда ння не з' явився, про дату, час та місце судового розгляду п овідомлявся належним чином ( а.с. 133). Заперечень проти адміні стративного позову від Відпо відача до суду не надходило.

Суд, дослідивши матеріали справи та надані докази, проа налізувавши положення чинно го законодавства України, вс тановив наступне.

19.07.2000р. виконавчим комітет ом Одеської міської ради зар еєстровано юридичну особу «К омпанію АСК»у вигляді Товари ства з обмеженою відповідаль ністю, номер запису про включ ення відомостей про юридичну особу № 1 556 120 0000 008522, місцезнаходж ення юридичної особи: 650076, Оде ська область, м. Одеса, вул. І. Ра біна, буд. 4, кв. 25 (а.с. 35).

Компанія АСК у вигляді Това риства з обмеженою відповіда льністю перебуває на обліку у Державній податковій інспе кції Малиновському районі м. Одесиз 27.07.2000р. за № 950, що підтверд жується довідкою про взяття на облік платника податків в ід 22.12.2008р. № 4025/29-108 (а.с. 37).

22.06.2006р. «Компанія АСК»о тримала ліцензію зі строком дії з 28.04.2006р. по 27.04.2011р. на організа цію діяльності з проведення азартних ігор (діяльність з о рганізації та проведення аза ртних ігор на гральних автом атах) серії АВ № 082988 (а.с. 38).

27.04.2009р. працівниками Дер жавної податкової інспекції у Ленінському районі м. Донец ька проведено перевірку госп одарської одиниці - залу гра льних автоматів, що розташов аний за адресою: м. Донецьк, ву л. Купріна, 42 (код ЄДРПОУ 26503365), яка належить суб' єкту господар ювання - «Компанії «АСК»у в игляді ТОВ з питань дотриман ня суб' єктами господарюван ня порядку проведення розрах унків за товари (послуги), вимо г з регулювання обігу готівк и, наявності торгових патент ів і ліцензій, за результатам и якої складено Акт перевірк и від 27.04.2009р. № 0098/05/67/23/26503365.

Під час вищевказаної перевірки виявлено, що в залі гральних автоматів знаходят ься 38 гральних автоматів без к упюро приймачів, з яких 11 авто матів підключені до електром ережі, та на яких здійснюєтьс я гра. Гральні автомати не фіс калізовані, не мають фіскаль них пристроїв, не реєструють розрахункові операції при н аданні послуг та не видають р озрахункові документи, тобто не виконують функції РРО, всі автомати заряджаються адмін істратором залу від ключа. (а.с . 10-12)

У зв' язку з чим за нас лідками перевірки встановле но порушення п.п. 1, 2 ст. 3 Закону У країни «Про застосування реє страторів розрахункових опе рацій у сфері торгівлі, грома дського харчування», а саме н епроведення розрахункові о перації на повну суму покуп ки (надання послуги) через зар еєстровані, опломбовані у вс тановленому порядку та пере ведені у фіскальний режим роботи реєстратори розраху нкових операцій з роздрукува нням відповідних розрахунк ових документів, що підтверд жують виконання розрахунков их операцій, або у випадках, передбачених цим Законом , із застосуванням зареєст рованих у встановленому поря дку розрахункових книжок, за які передбачена відповідаль ність, встановлена за вказан і порушення передбачена п. 2 с т. 17 цього ж Закону.

На підставі акту пере вірки від 27.04.2009р. № 0098/05/67/23/26503365 ДПІ у М алиновському районі м. Одеси прийнято рішення про застос ування до компанії АСК у вигл яді ТОВ штрафних (фінансових ) санкцій від 17.06.2009р. № 0001592340 у ро змірі 3 740,00 грн. (а.с. 9).

Відповідно до ст. 11 Зак ону України від 04.12.1990р. №509-ХІІ «П ро державну податкову службу в Україні»органи державної податкової служби у випадках , в межах своєї компетенції та у порядку встановлених зако нами України мають право зді йснювати контроль за додержа нням суб' єктами підприємни цької діяльності порядку про ведення готівкових розрахун ків за товари (послуги) у встан овленому законом порядку.

Статтею 15 Закону Украї ни «Про застосування реєстра торів розрахункових операці й у сфері торгівлі, громадськ ого харчування та послуг»виз начено, що контроль за додерж анням суб' єктами підприємн ицької діяльності порядку пр оведення розрахунків за това ри (послуги), інших вимог цього Закону здійснюють органи де ржавної податкової служби Ук раїни шляхом проведення план ових або позапланових переві рок.

Відповідно до ст. 2 Зак ону №265/95-ВР реєстратор розраху нкових операцій - це пристр ій або програмно-технічний к омплекс, в якому реалізовані фіскальні функції і який при значений для реєстрації розр ахункових операцій при прода жу товарів (наданні послуг), оп ерацій з купівлі-продажу іно земної валюти та/або реєстра ції кількості проданих товар ів (наданих послуг). До реєстра торів розрахункових операці й відносяться: електронний к онтрольно-касовий апарат, ел ектронний контрольно-касови й реєстратор, компютерно-кас ова система, електронний так сометр, автомат з продажу т оварів (послуг) тощо. Даною статтею також надано визнач ення автомату з продажу това рів (послуг), а саме: це є реєстр атор розрахункових операцій , який в автоматичному режимі здійснює видачу (надання) за г отівкові кошти або із застос уванням платіжних карток, же тонів тощо товарів (послуг) і з абезпечує відповідний облік їх кількості та вартості.

Відповідно до ч. 1 Ліце нзійних умов провадження орг анізації діяльності з провед ення азартних ігор, затвердж ених спільним Наказом Держав ного комітету з питань регул яторної політики та підприєм ництва та Міністерства фінан сів України від 18.04.06р. №40/374, зареє строваного в Міністерстві юс тиції України 30.05.06р. за № 622/12496, гральний автомат - це мех анічне, електричне, електрон не обладнання або пристрій, щ о використовується для прове дення азартних ігор, результ ат яких визначається без уча сті працівника ліцензіата пр ограмою роботи цього обладна ння (пристрою) з використання м генератора випадкових чисе л, який міститься всередині к орпусу такого обладнання (пр истрою), і сума виграшу нара ховується обладнанням (прист роєм) автоматично.

Отже, із викладеного в бачається, що гральний автом ат в автоматичному режимі зд ійснює видачу виграшу за гот івкові кошти або із застосув анням жетонів як і автомат з п родажу товарів (послуг) в авто матичному режимі за готівков і кошти або із застосуванням платіжних карток, жетонів зд ійснює видачу товарів (послу г), а отже, гральний автомат - це автомат з надання послуг у сфері грального бізнесу, тоб то відноситься до РРО, що спро стовує протилежні твердженн я Позивача з цього приводу.

Відповідно до п. 1 ст. 3 З акону № 265/95-ВР суб' єкти підпри ємницької діяльності, які зд ійснюють розрахункові опера ції в готівковій та/або в безг отівковій формі (із застосув анням платіжних карток, плат іжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні пос луг) у сфері торгівлі, громадс ького харчування та послуг з обов' язані: проводити розра хункові операції на повну су му покупки (надання послуги) ч ерез зареєстровані, опломбов ані у встановленому порядку та переведені у фіскальний р ежим роботи реєстратори розр ахункових операцій з роздрук уванням відповідних розраху нкових документів, що підтве рджують виконання розрахунк ових операцій, або у випадках , передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрован их у встановленому порядку р озрахункових книжок.

Згідно зі ст. 12 Закону н а території України у сферах , визначених цим Законом, дозв оляється реалізовувати та за стосовувати лише ті реєстрат ори розрахункових операцій в ітчизняного та іноземного ви робництва, які включені до Де ржавного реєстру реєстратор ів розрахункових операцій та конструкція і програмне заб езпечення яких відповідає ко нструкторсько-технологічні й та програмній документації виробника.

Згідно зі ст.13 Закону в имоги щодо реалізації фіскал ьних функцій реєстраторами р озрахункових операцій для рі зних сфер застосування встан овлюються Кабінетом Міністр ів України.

Положення про Держав ний реєстр реєстраторів розр ахункових операцій, а також П оложення про порядок технічн ого обслуговування та ремонт у реєстраторів розрахункови х операцій затверджуються Ка бінетом Міністрів України за поданням центрального орган у виконавчої влади з питань е кономічної політики та Держа вної податкової адміністрац ії України (ч.2 ст.12 Закону).

Відповідно до змін, вн есених у додаток до Постанов и Кабінету Міністрів України від 07.02.01р. №121 «Про терміни перев едення суб' єктів підприємн ицької діяльності на облік р озрахункових операцій у готі вковій та безготівковій форм і із застосування РРО», термі н переведення суб' єктів під приємницької діяльності на о блік розрахункових операцій у готівковій та безготівков ій формі із застосуванням ре єстраторів розрахункових оп ерацій з використанням граль них автоматів встановлено до 31.12.2006 р. (постанова КМУ від 07.06.06р. № 803).

Отже, виходячи з вищен аведеного, суб' єкти підприє мницької діяльності, які зді йснюють підприємницьку діял ьність у сфері грального біз несу шляхом надання послуг з використанням гральних авто матів зобов' язані з 01 січня 2 007 року використовувати у свої й ліцензійній діяльності з н адання послуг грального бізн есу гральні автомати з прода жу послуг, які оснащені запам ' ятовуючими пристроями (фіс кальною пам' яттю), в т.ч. тих, щ о вже задіяні у використанні .

Опрацювання зазначен ого технічного рішення було завершено з прийняттям Наказ у Державної податкової адмін істрації України від 01.07.2008р. № 430 «Про затвердження Державног о реєстру реєстраторів розра хункових операцій у новій ре дакції»та Наказу Державної п одаткової адміністрації Укр аїни від 10.09.2008 № 581, якими до Держа вного реєстру реєстраторів р озрахункових операцій було в ключено комп' ютерно-касову систему «Фіскал», яка призна чена для фіскалізації гральн их автоматів. Отже, з моменту в ключення до Державного реєст ру реєстраторів розрахунков их операцій комп' ютерно-кас ової системи «Фіскал»(тоб то з 01.07.2008) суб' єкти господа рювання зобов' язані викори стовувати зазначену систему під час надання гральних пос луг з використанням гральних автоматів.

04.06.08р. ТОВ «Експотрейд» було розроблено компютерно-к асову систему «Фіскал», яка Н аказом ДПА України від 01.07.2008р. № 430 включена до Державного реєс тру РРО; компютерно-касова си стема «Фіскал»призначена дл я фіскалізації гральних авто матів, автоматизації збору, о бліку і контролю даних про фу нкціонування залів гральних автоматів.

Тому, починаючи з липн я 2008 року суб' єкти підприємн ицької діяльності, які надаю ть послуги в сфері грального бізнесу з використанням гра льних автоматів, не тільки зо бов' язані були перейти на о снащення гральних автоматів портативними електронними к онтрольно-касовими апаратам и при здійсненні розрахунков их операцій на окремо визнач еному гральному автоматі, ал е й мали технічну можливість це здійснити.

Таким чином, Позивач з обов' язаний був надавати по слуги через зареєстровані, о пломбовані у встановленому п орядку та переведені у фіска льний режим роботи реєстрат ори розрахункових операцій з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, щ о підтверджують виконання ро зрахункових операцій на інди відуальному гральному автом аті.

Вищий адміністративн ий суд України в своєму Лис ті № 962/13/13-09 від 03.07.2009 зазначив, що судам слід звертати увагу на те, що несумісність комп' ют ерно-касової системи «Фіскал »із введеними раніше в експл уатацію гральними автоматам и виключає можливість вчинен ня правопорушення тими суб' єктами господарювання, чиї г ральні автомати не є сумісни ми з комп' ютерно-касовою си стемою «Фіскал»з технічних п ричин. При цьому, суб' єкти го сподарювання повинні підтве рдити вжиття ними заходів із встановлення технічної можл ивості використання комп' ю терно-касової системи «Фіска л»у тих гральних автоматах, щ о ними використовуються.

В даному випадку Пози вачем не надано суду належни х та допустимих доказів на пі дтвердження вжиття ним заход ів для виконання вимог закон одавства щодо оснащення грал ьних автоматів портативними електронними контрольно-кас овими апаратами при здійснен ні розрахункових операцій на окремо визначеному гральном у апараті.

Окрім того, суд вважає за необхідне звернути увагу на те, що основи правопорядку у сфері господарювання ґрун туються, зокрема, на тому, що с уб' єкти господарювання та і нші учасники відносин у сфер і господарювання повинні зді йснювати свою діяльність у м ежах встановленого правовог о господарського порядку, до держуючись вимог законодавс тва (ч. 3 ст. 5 Господарського Код ексу України).

Відповідно до вимог с татті 218 ГК України підставою господарської відповідальн ості учасника господарських відносин, у тому числі, для за стосування адміністративно -господарських санкцій, є вчи нене таким суб' єктом господ арське правопорушення. Згідн о з частиною другою зазначен ої статті учасник господарсь ких відносин відповідає за п орушення правил здійснення г осподарської діяльності, якщ о не доведе, що ним ужито всіх залежних від нього заходів д ля недопущення господарсько го правопорушення. При цьому , слід ураховувати, що елемент ами правопорушення є вина та наявність причинного зв' яз ку між самим порушенням та йо го наслідками, а застосуванн я принципу вини як умови відп овідальності пов' язане з не обхідністю доведення поруше ння зобов' язання.

Таким чином, вина суб' єкта господарювання у недотр иманні вимог щодо використан ня гральних автоматів, які ви конують фіскальні функції, м оже бути наявна лише в тому ви падку, коли існувала об' єкт ивна можливість ужити всіх з аходів для забезпечення вико ристання таких пристроїв, а н есумісність комп' ютерно-ка сової системи «Фіскал»із вве деними раніше в експлуатацію гральними автоматами виключ ає можливість вчинення право порушення тими суб' єктами г осподарювання, чиї гральні а втомати не є сумісними з комп ' ютерно-касовою системою «Ф іскал»з технічних причин.

У відповідності до ви мог частини другої статті 218 Г К України саме суб' єкти гос подарювання повинні підтвер дити вжиття ними заходів із в становлення технічної можли вості використання комп' ют ерно-касової системи «Фіскал »у тих гральних автоматах, що ними використовуються.

Це означає, що суб' є кт господарювання, який в сил у певних обставин чи причин н е мав можливості перевести с вої гральні автомати з липня 2008 року в режим застосування Р РО, не повинен здійснювати го сподарську діяльність у сфер і грального бізнесу із засто суванням автоматів, що не вик онують фіскальні функції, ос кільки така діяльність на те перішній час є порушенням ви мог законодавства.

Так, відповідно до п.4.4. Порядку реєстрації, опломбув ання та застосування РРО за т овари (послуги), затвердженог о Наказом ДПА України від 01.12.2000 р. № 164, реєстрація продажу това ру (оплати послуги) через РРО п роводиться одночасно з розра хунковою операцією. Розрахун ковий документ повинен видав атися покупцеві не пізніше з авершення розрахункової опе рації. Розрахункова операція вважається проведеною через РРО, якщо дані про її обсяг ув едені в режимі реєстрації.

Згідно з п.2 ст.17 Закону №265/95-ВР за порушення вимог цьог о Закону до суб' єктів підпр иємницької діяльності, які з дійснюють розрахункові опер ації за товари (послуги), за рі шенням відповідних органів д ержавної податкової служби У країни застосовуються фінан сові санкції у таких розміра х: двадцять неоподатковувани х мінімумів доходів громадян - у разі застосування при зд ійсненні розрахункових опер ацій непереведеного у фіскал ьний режим роботи, незареєст рованого, неопломбованого аб о опломбованого з порушенням встановленого порядку реєст ратора розрахункових операц ій. З огляду на вищевикладене , застосування Відповідачем суми штрафу у розмірі 3 740,00 грн. в ідповідає чинному законодав ству.

У відповідності до ч. 3 ст. 2 Кодексу адміністративно го судочинства України у спр авах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб' є ктів владних повноважень адм іністративні суди перевіряю ть, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноваж ень та у спосіб, що передбачен і Конституцією та законами У країни; з використанням повн оваження з метою, з якою це пов новаження надано; обґрунтова но, тобто з урахуванням усіх о бставин, що мають значення дл я прийняття рішення (вчиненн я дії); безсторонньо (неуперед жено); добросовісно; розсудли во; з дотриманням принципу рі вності перед законом, запобі гаючи несправедливій дискри мінації; пропорційно, зокрем а з дотриманням необхідного балансу між будь-якими неспр иятливими наслідками для пра в, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких сп рямоване це рішення (дія); з ур ахуванням права особи на уча сть у процесі прийняття ріше ння; своєчасно, тобто протяго м розумного строку.

Частиною 1 статті 9 Код ексу адміністративного судо чинства України, встановлено , що суд при вирішенні справи к ерується принципом законнос ті, відповідно до якого орган и державної влади, органи міс цевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зо бов' язані діяти лише на під ставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конс титуцією та Законами України . Аналогічна норма закріплен а і в ч. 2 ст. 19 Конституції Украї ни.

Враховуючи викладене суд дійшов висновку, що Відпо відач прийнявши оскаржуване рішення, діяв на підставі, в м ежах повноважень та у спосіб , що передбачені Конституціє ю та законами України, в той ча с як Позивач не довів суду ті о бставини на які він посилавс я в обґрунтування позовних в имог, відповідно, в задоволен і адміністративного позову « Компанії АСК»у вигляді Товар иства з обмеженою відповідал ьністю до Державної податков ої інспекції у Малиновському районі м. Одеси про визнання н еправомірними та скасування рішення про застосування шт рафних (фінансових) санкцій с лід відмовити.

Керуючись ст.ст. 2, 7, 8, 9, 11, 86, 159 - 164, 16 7, 254 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В :

У задоволенні адміністра тивного позову «Компанії АСК »у вигляді Товариства з обме женою відповідальністю до Де ржавної податкової інспекці ї у Малиновському районі м. Од еси про визнання неправомірн ими та скасування рішення пр о застосування штрафних (фін ансових) санкцій від 17 червня 2009р. за № 0001592340 у сумі 3 740грн. 00 ко п. - відмовити.

Постанова набирає за конної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скар гу не було подано.

У разі подання апеляц ійної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набир ає законної сили після повер нення апеляційної скарги, ві дмови у відкритті апеляційно го провадження або набрання законної сили рішенням за на слідками апеляційного прова дження.

Постанову може бути о скаржено до Одеського апеляц ійного адміністративного су ду шляхом подання апеляційно ї скарги до адміністративно го суду апеляційної інстанці ї через суд першої інстанції , який ухвалив оскаржуване су дове рішення. Копія апеляцій ної скарги одночасно надсила ється особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції. Апеляційна скарга на постано ву суду першої інстанції под ається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі з астосування судом частини тр етьої статті 160 КАС України, а т акож прийняття постанови у п исьмовому провадженні апеля ційна скарга подається протя гом десяти днів з дня отриман ня копії постанови

Суддя Л.М. Бойко

25 лютого 2011 року .

/

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.02.2011
Оприлюднено18.04.2011
Номер документу14876737
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —6406/10/1570

Ухвала від 18.06.2010

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бойко Л. М.

Ухвала від 26.07.2010

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бойко Л. М.

Постанова від 25.02.2011

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Бойко Л. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні