Постанова
від 12.04.2011 по справі 57/375-09
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУ Д УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 квітня 2011 р. № 57/375-09

Вищий господарський суд України у складі колегії су ддів:

Т. Дроботової - головуючого

Н. Волковицької

Л.Рогач

за участю представників:

позивача ОСОБА_2 - довіреність ві д 12.05.2008 р.

відповідачів Струкова Л.В. - довіреніст ь від 31.12.2010 р.

розглянувши у відкритому с удовому засіданні касаційну скаргу Харківської сільської рад и

на постанову від 02.02.2011 р. Харківського ап еляційного господарського суду

у справі № 57/375-09 господарського суду Харківської області

за позовом Фізичної особи - підприє мця ОСОБА_1

до Харківської сільської ра ди

про визнання незаконним ріш ення та спонукання до вчинен ня дій

В С Т А Н О В И В :

ФОП ОСОБА_1 звернул ась до господарського суду Х арківської області з позовом до Харківської міської ради (з урахуванням заяв про зміну предмету позову том 1 а.с. 84, 99) пр о:

- визнання незаконним рішен ня 10 - ї сесії Харківської місь кої ради 5- го скликання від 27 .12.2006 року № 217/06 "Про скасування рі шень Харківської міської рад и" в частині скасування рішен ня ХХХVІ сесії Харківської мі ської ради 4-го скликання від 0 6.07.2005 року № 121/05 "Про надання юриди чним та фізичним особам земе льних ділянок для будівництв а (реконструкції) та подальшо ї експлуатації об' єктів про надання ФОП ОСОБА_1 земел ьної ділянки по АДРЕСА_1, з агальною площею 199,97 кв.м , у тому числі 119,99 кв.м., площа забудови т а 79 кв.м додаткової території, відведеної на період будівн ицтва магазину непродовольч их товарів;

- спонукати Харківську місь ку раду у встановленому зако ном порядку укласти договір оренди земельної ділянки по АДРЕСА_1, загальною площею 199,97 кв.м , у тому числі 119,99 кв.м., пло ща забудови та 79 кв.м додатков ої території з ОСОБА_1

Позовні вимоги обґрунтова ні тим, що позивачу рішенням р ади від 06.07.2005 р. № 121/5 було ви ділено земельну ділянку для здійснення будівництва мага зину непродовольчих товарів , а також позивачем були отрим ані всі дозволи та погодженн я, проте, оскаржуваним рішенн ям ради, з безпідставним поси ланням на порушення суспільн их та приватних інтересів пр и здійсненні планування та п ередбачуваного будівництва виділеної земельної ділянки , рішення ради № 121/5 від 06.07.2005 р. чим порушені права позивача.

У відзиві на позовну заяву Х арківська міська рада просил а відмовити у її задоволенні , вказуючи на те, що оспорюване позивачем радою було прийня то з метою реалізації Законі в України "Про планування і за будову територій", "Про основи містобудування" та усунення порушень вимог містобудівно го та земельного законодавст ва.

Відповідач зазначив, що під ставою для розгляду питання щодо скасування рішення ради 06.07.2005 р. № 121/5 про виділення позива чу земельної ділянки для буд івництва, стали скарги мешка нців будинку, до якого планув алось добудувати приміщення магазину, а також не врахуван ня та недотримання приписів статті 5 Закону України "Про ос нови містобудування" та стат ті 18 Закону України "Про плану вання і забудову територій".

Крім того, Харківська міськ а рада вказувала на те, що пози вачем не було дотримано вимо г, встановлених у рішенні від 06.07.2005 р. № 121/5 щодо здійснення від повідних дій, направлених на оформлення договору оренди земельної ділянки.

Рішенням господарського Х арківської області від 09.12.2010 р. (судді: Аюпова Р.М., Бринцев О.В., Рильова В.В.) позовні вимоги з адоволені частково, визнано недійсним рішення 10 - ї сесії Х арківської міської ради 5- г о скликання від 27.12.2006 року № 217/06 "П ро скасування рішень Харківс ької міської ради" в частині с касування рішення Харківськ ої міської ради 4-го скликання від 06.07.2005 року № 121/05 "Про надання ю ридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівн ицтва (реконструкції) та пода льшої експлуатації об' єкті в про надання ОСОБА_1 земе льної ділянки по АДРЕСА_1, загальною площею 199,97 кв.м , у том у числі 119,99 кв.м., площа забудови та 79 кв.м додаткової територі ї, відведеної на період будів ництва магазину непродоволь чих товарів. В задоволенні ре шти позовних вимог відмовлен о.

Мотивуючи рішення суд перш ої інстанції дійшов висновку щодо обґрунтованості позовн их вимог в частині визнання н едійним рішення ради від 27.12.2006 р оку № 217/06, при цьому зазначивши , що покладання на відповідач а обов' язку по вчиненню дій , зокрема, щодо укладення з поз ивачем договору оренди, не пе редбачені нормами права.

За апеляційною скаргою О СОБА_1. Харківський апеляці йний господарський суд (судд і: Сіверін В. І., Білоконь Н. Д., Те рещенко О.І.) перегляну вши рішення господарського с уду Харківської області від 09.12.2010 р. в апеляційному порядку, постановою від 02.02.2011 р. залишив його без змін.

Харківська міська рада под ала до Вищого господарського суду України касаційну скар гу, в якій просить скасувати р ішення господарського суду Х арківської області від 09 груд ня 2010 р. та постанову Харківськ ого апеляційного господарсь кого суду від 02.02.2011р. в частині з адоволення позовних вимог ФО П ОСОБА_1. про скасування п равового акту індивідуально ї дії в частині визнання неді йсним рішення Харківської мі ської ради від 27.12.2006 року № 217/06 та припинити провадження у спра ві в цій частині позовних вим ог. В решті рішення та постано ву залишити без змін.

Скаржник зазначає, що справ а в частині позовних вимог пр о скасування рішення Харківс ької міської ради від 27.12.2006 року № 217/06 не підвідомча господарсь ким судам відповідно до стат ті 12 Господарського процесуа льного кодексу України та є п редметом розгляду в суді адм іністративної юрисдикції, а спір є публічно - правовим, о скільки в даному випадку рад а виступає як суб'єкт власних повноважень.

Заявник касаційної скарги також зазначив, що саме скарг и та вимоги мешканців навкол ишніх житлових будинків щодо скасування рішення Харківсь кої міської ради від 06.07.2005 року № 121/05 стали підставою для прийн яття радою оскаржуваного ріш ення від 27.12.2006 р. № 217/06, оскільки рі шення № 121/05 радою було прийнято всупереч статті 5 Закону Укра їни "Про основи містобудуван ня" та статті 18 Закону України "Про планування і забудову те риторій", оскільки мешканці п рилеглих будинків не були пр оінформовані про проектуван ня та будівництво позивачем на спірній земельній ділянці магазину непродовольчих тов арів, не приймали участь в обг оворенні вищезазначеного пи тання.

Крім того, скаржник зазнача в, що позивачем було порушено та відповідно не виконано ви моги пунктів 4.1., 4.2. рішенн я від 06.07.2005 р. № 121/05, відповідно до я ких позивача було зобов'язан о одержати та виконати техні чні умови управління соціаль но-економічного розвитку, пл анування та обліку по пайові й участі у розвитку соціальн ої та інженерно-транспортної інфраструктури міста (при не обхідності) та в трьохмісячн ий термін оформити в управлі нні земельних ресурсів акт в становлення меж земельних ді лянок на місцевості та догов ір оренди землі. Із заявами до Харківської міської ради що до оформлення договору оренд и або щодо продовження строк ів укладання договору оренди позивач не звертався.

У запереченнях на касаційн у скаргу ФОП ОСОБА_1 проси ла судові рішення у справі за лишити без змін, а скаргу без з адоволення, вказуючи на неві дповідність доводів скаржни ка обставинам справи та прип исам законодавства.

Заслухавши доповідь судді - доповідача та пояснення п рисутніх у судовому засіданн і представників сторін, пере віривши наявні матеріали спр ави на предмет правильності юридичної оцінки обставин сп рави та повноти їх встановле ння в рішенні та постанові ко легія суддів вважає, що касац ійна скарга не підлягає задо воленню з таких підстав.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судам и під час розгляду справи, ріш енням Харківської міської ра ди № 121/05 від 06.07.2005 року "Про наданн я юридичним та фізичним особ ам земельних ділянок для буд івництва (реконструкції) та п одальшої експлуатації об' є ктів" ПП ОСОБА_1 надано зем ельну ділянку по АДРЕСА_1 у м. Харкові загальною площею 199,97 кв.м. (у тому числі земельна ділянка № 1 площею 119,99 кв.м., земе льна ділянка № 2 площею 79,0 кв.м.) в оренду для будівництва мага зину непродовольчих товарів до 31.12.2007 року (але не пізніше при йняття об'єкту до експлуатац ії) та для подальшої експлуат ації об'єкту ділянку № 2 до 31.12.2030 р оку.

Рішенням Харківської місь кої ради від 27.12.2006 року № 217/06 "Про с касування рішень Харківсько ї міської ради" скасовано пун кт 53 додатку 1 до рішення Харкі вської міської ради від 06.07.2005 ро ку № 121/05 стосовно надання ПП О СОБА_1 земельної ділянки по АДРЕСА_1 загальною площею 199,99 кв.м. (у тому числі земельна ділянка № 1 площею 119,99 кв.м., земе льна ділянка № 2 площею 79,98 кв.м.) в оренду для будівництва маг азину непродовольчих товарі в до 31.12.2007 року (але не пізніше пр ийняття об'єкту до експлуата ції) та для подальшої експлуа тації об'єкту ділянку № 2 до 31.12.20 30 року.

Предметом спору у даній спр аві є, зокрема, вимога ОСОБА _1. про визнання незаконним р ішення Харківської міської р ади від 27.12.2006 року № 217/06 "Про скасу вання рішень Харківської міс ької ради", з посиланням на пор ушення прав позивача та норм закону.

Згідно зі статтею 13 Констит уції України, земля, її надра, атмосфера, повітря, водні та і нші природні ресурси, які зна ходяться в межах території У країни, є об'єктами права влас ності Українського народу. В ід імені Українського народу права власника здійснюють о ргани державної влади.

Статтею 26 Закону України "Пр о місцеве самоврядування в У країні" до виключної компете нції міських рад віднесено в ирішення відповідно до закон у питань регулювання земельн их відносин.

Відповідно до статті 2 Земел ьного кодексу України до зем ельних відносин належать від носини щодо володіння, корис тування і розпорядження земл ею.

За приписами пункту 1 статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності т а права користування земельн ими ділянками із земель держ авної або комунальної власно сті за рішенням органів вико навчої влади або органів міс цевого самоврядування в межа х їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результа тами аукціону.

Відповідно до частини 2 стат ті 19 Конституції України, орга ни місцевого самоврядування зобов' язані діяти лише на п ідставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Ко нституцією та законами Украї ни.

Статтею 12 Земельного кодекс у України передбачено, що до п овноважень сільських, селищн их, міських рад у галузі земел ьних відносин на території с іл, селищ, міст належить розпо рядження землями територіал ьних громад, передача земель них ділянок комунальної влас ності у власність громадян т а юридичних осіб відповідно до цього Кодексу, надання зем ельних ділянок у користуванн я із земель комунальної влас ності відповідно до цього Ко дексу.

Відповідно до пункту 34 стат ті 26, пункту другого статті 77 За кону України "Про місцеве сам оврядування в Україні" питан ня регулювання земельних від носин (у тому числі надання зе мельної ділянки в оренду та п оновлення договору оренди зе мельної ділянки) вирішується на пленарному засіданні рад и - сесії, а спори про поновлен ня порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бе здіяльності органів або поса дових осіб місцевого самовря дування, вирішуються в судов ому порядку.

За приписами статті 59 Закон у України "Про місцеве самовр ядування в Україні" Харківсь ка міська рада в межах своїх п овноважень приймає норматив ні та інші акти у формі рішень .

Тобто, способом волевиявле ння ради, яка здійснює право в ласності від імені відповідн ої територіальної громади, щ одо регулювання земельних ві дносин є прийняття рішення с есії.

Згідно зі статтею 21 Цивільн ого кодексу України суд визн ає незаконним та скасовує пр авовий акт індивідуальної ді ї, виданий органом місцевого самоврядування, якщо він суп еречить актам цивільного зак онодавства і порушує цивільн і права або інтереси.

Частиною 10 статті 59 Закону Ук раїни "Про місцеве самовряду вання в Україні" встановлено , що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядуван ня з мотивів їхньої невідпов ідності Конституції або зако нам України визнаються незак онними в судовому порядку.

Акт державного чи іншого ор гану - це юридична форма рішен ь цих органів, тобто офіційни й письмовий документ, який по роджує певні правові наслідк и, спрямований на регулюванн я тих чи інших суспільних від носин і має обов'язковий хара ктер для суб'єктів цих віднос ин.

Підставами для визнання ак та недійсним є невідповідніс ть його вимогам чинного зако нодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язков ою умовою визнання акта неді йсним є також порушення у зв'я зку з прийняттям відповідног о акта прав та охоронюваних з аконом інтересів підприємст ва чи організації - позивача у справі.

Судами першої та апеляційн ої інстанції було зазначено, що підставою для скасування спірним рішенням Харківсько ї міської ради від 27.12.2006 року № 217 /06 пункту 53 додатку 1 до рішення Харківської міської ради ві д 06.07.2005 року № 121/05 стосовно наданн я ПП ОСОБА_1 земельної діл янки в оренду для будівництв а магазину непродовольчих то варів до 31.12.2007 року (але не пізні ше прийняття об'єкту до експл уатації) та для подальшої екс плуатації об'єкту ділянку № 2 д о 31.12.2030 року визначено реалізац ію положень Закону України "П ро планування і забудову тер иторій", Закону України "Про ос нови містобудування", усунен ня порушень вимог містобудув ання та земельного законодав ства, враховуючи порушення у мов надання земельних діляно к, на підставі Земельного код ексу України, Закону України "Про оренду землі", статті 25 Зак ону України "Про місцеве само врядування", статті 59 Закону У країни "Про місцеве самовряд ування", враховуючи громадсь кі та приватні інтереси при з дійснені планування та забуд ови земельних ділянок.

У відповідності до частини 5 статті 16 Закону України "Про м ісцеве самоврядування в Укра їни" від імені та в інтересах т ериторіальних громад права с уб'єкта комунальної власност і здійснюють відповідні ради .

За приписами статті 123 Земел ьного кодексу України наданн я земельних ділянок у постій не користування здійснюєтьс я на підставі рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування за проектами відведення цих ді лянок. Особа, зацікавлена в од ержанні у користування земел ьної ділянки із земель держа вної або комунальної власнос ті за проектом землеустрою щ одо її відведення, звертаєть ся з клопотанням про надання дозволу на його розробку до в ідповідної сільської, селищн ої, міської, районної, обласно ї ради, Кабінету Міністрів Ук раїни, Ради міністрів Автоно мної Республіки Крим, місцев ої державної адміністрації. Відповідний орган виконавчо ї влади або орган місцевого с амоврядування у двотижневий строк з дня отримання проект у землеустрою щодо відведенн я земельної ділянки, а в разі н еобхідності здійснення обов 'язкової державної експертиз и землевпорядної документац ії згідно із законом - після от римання позитивного висновк у такої експертизи приймає р ішення про надання земельної ділянки у користування.

Пунктом 9 статті 123 Земельног о кодексу України передбачен о, що рішенням про надання зем ельної ділянки у користуванн я за проектом землеустрою що до її відведення здійснюютьс я затвердження проекту земле устрою щодо відведення земел ьної ділянки, надання земель ної ділянки особі у користув ання з визначенням умов її ви користання і затвердженням у мов надання, у тому числі (у ра зі необхідності) вимог щодо в ідшкодування втрат сільсько господарського та лісогоспо дарського виробництва.

Здійснюючи судовий розгля д справи судами першої та апе ляційної інстанції було вста новлено, що 13.12.2006 року відбулось засідання № 5 робочої групи по перевірці дотримання вимог чинного законодавства, у том у числі, врахування громадсь ких та приватних інтересів п ри здійсненні планування та забудови земельних ділянок, і згідно з пунктом 4 порядку де нного даного засідання, на ро згляд було винесено питання щодо будівництва магазину не продовольчих товарів по АД РЕСА_1.

До участі у засіданні було з апрошені представники ПП О ОСОБА_1 та мешканців будинк у АДРЕСА_1.

За результатами розгляду п итання щодо будівництва мага зину непродовольчих товарів по АДРЕСА_1 було вирішено віднести на розгляд чергово ї сесії Харківської міської ради питання щодо скасування пункту 53 додатку 1 до рішення Х арківської міської ради від 06.07.2005 року № 121/05 стосовно надання ПП ОСОБА_1 земельної діля нки по АДРЕСА_1 загальною площею 199,97 кв.м. в оренду для буд івництва магазину непродово льчих товарів до 31.12.2007 року (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації) та для подал ьшої експлуатації об'єкту ді лянку № 2 до 31.12.2030 року.

Питання про скасування ріш ення міської ради в частині н адання ПП ОСОБА_1 земельно ї ділянки по АДРЕСА_1 внос илось на розгляд пленарного засідання сесії Харківської міської ради від 27.12.2006 року від повідно до Закону України "Пр о місцеве самоврядування" та на підставі статті 5 Закону Ук раїни "Про основи містобудув ання" та статті 18 Закону Украї ни "Про планування і забудову території".

Статтею 5 Закону України "Пр о основи містобудування" пер едбачено, що при здійсненні м істобудівної діяльності пов инні бути забезпечені: - розро бка містобудівної документа ції, проектів конкретних об'є ктів згідно з вихідними дани ми на проектування, з дотрима нням державних стандартів, н орм і правил, регіональних і м ісцевих правил забудови; - роз міщення і будівництво об'єкт ів відповідно до затверджени х у встановленому порядку мі стобудівної документації та проектів цих об'єктів; - раціо нальне використання земель т а територій для містобудівни х потреб, підвищення ефектив ності забудови та іншого вик ористання земельних ділянок ; - охорона культурної спадщин и, збереження традиційного х арактеру середовища населен их пунктів; - урахування держа вних та громадських інтересі в при плануванні та забудові територій; - урахування закон них інтересів та вимог власн иків або користувачів земель них ділянок та будівель, що от очують місце будівництва; - ін формування через засоби масо вої інформації громадян про плани перспективного розвит ку територій і населених пун ктів, розміщення важливих мі стобудівних об'єктів; - участь громадян, об'єднань громадян в обговоренні містобудівної документації, проектів окре мих об'єктів і внесення відпо відних пропозицій до державн их органів, органів місцевог о самоврядування, підприємст в, установ і організацій; - зах ист прав громадян та громадс ьких організацій згідно із з аконодавством.

Статтею 7 Закону України "Пр о основи містобудування" до о рганів, що здійснюють держав не регулювання у сфері місто будування віднесено, зокрема , органи місцевого самовряду вання.

За приписами статті 18 Закон у України "Про планування та забудову територій" (в редакц ії, що діяла на момент прийнят тя спірного рішення) для врах ування громадських і приват них інтересів виконавчі орга ни сільських, селищних, міськ их рад, Київська та Севастопо льська міські державні адмін істрації в межах повноважень , визначених законом зобов'я зані здійснювати ряд заходів , таких як, повідомлення через засоби масової інформації п ро початок розроблення міст обудівної документації, про форми, місце і строк подання ф ізичними та юридичними особ ами пропозицій щодо цієї док ументації, оприлюднення ріше ння про затвердження містобу дівної документації, місцеви х правил забудови та змін до них, а також надання роз'яснен ь про їх зміст, інформування про правові, економічні та ек ологічні наслідки плануванн я території, а також про поряд ок врахування законних інтер есів та вимог власників або к ористувачів земельних ділян ок, будівель і споруд, що оточу ють місце будівництва.

Судами першої та апеляційн ої інстанції було встановлен о, що на виконання рішення 37 се сії Харківської міської ради 4 скликання від 06.07.2005 року: позив ачем в установленому законом порядку були замовлені та ви готовлені:

- Українським державним про ектним інститутом "Укрміськб удпроект" - "Ескізний проект м агазину непродовольчих това рів з кафетерієм по АДРЕСА_ 1";

- ТОВ "Розвідувальник" був ви готовлений "Проект відведенн я земельної ділянки ПП ОСОБ А_1 для будівництва магазин у непродовольчих товарів та подальшої експлуатації об' єкту по АДРЕСА_1 у Дзержин ському районі м. Харкова";

- Харківським міським Управ лінням земельних ресурсів ви готовлений Акт встановлення меж земельної ділянки за адр есою: АДРЕСА_1 у Дзержинсь кому районі";

- КП "Міськпроект" виготовле не "Архітектурне завдання на розробку будівного обґрунту вання розташування об' єкту ";

- Науково - виробничою фірм ою ТОВ "Левел" виготовлене "Мі стобудівне обґрунтування".

Судами також встановлено, щ о проектна документація пог оджена відповідно до вимог ч инного законодавства, затвер джена Харківським міським уп равлінням земельних ресурсі в, архітектором міста, саніта рним лікарем міста та ін.

Проектні матеріали переві рені та погоджені відповідни ми органами, а саме:

- Головним управлінням міст обудування, архітектури та з емельних відносин та затверд жені головним архітектором м іста і 25.03.2005 року забудовнику ви дано позитивний комплексни й висновок по будівництву ма газину непродовольчих товар ів по АДРЕСА_1 у Дзержинсь кому районі в м. Харкові. Висно вком встановлено, що межи зе мельної ділянки по погодженн ю архітектурному завданню дл я проектування та будівництв а об' єкту відповідають межа м земельної ділянки по місто будівному обґрунтуванню, вра ховуючи це управлення місто будування, архітектури земел ьних відносин вважає, що земе льна ділянка по АДРЕСА_1 п ридатна для будівництва мага зину непродовольчих товарів у Дзержинському районі в м. Ха ркові;

- Управлінням містобудуван ня та архітектури та 24.05.2005 року за вих. № 5121 забудовнику видано позитивний висновок по прое кту відведення земельної діл янки ПП ОСОБА_1 для будівн ицтва та подальшої експлуата ції магазину непродовольчих товарів по АДРЕСА_1 у Дзер жинському районі в м. Харкові , яким встановлено, що Управл інням містобудування та архі тектури погоджує проект відв едення земельної ділянки, в ч астині меж земельної ділянки по АДРЕСА_1 для будівницт ва магазину непродовольчих т оварів та подальшої експлуат ації магазину непродовольчи х товарів, та вважає за можлив им надати земельну ділянку № 1 на період будівництва та екс плуатації, земельну ділянку № 2 на період будівництва ОС ОБА_1 в оренду згідно діючог о законодавства;

- Харківською міською санеп ідстанцією та 24.05.2005 року забуд овнику видано позитивний ви сновок № 990-31, яким встановлено, що земельна ділянка по АДР ЕСА_1 у Дзержинському район і в м. Харкові придатна для роз ташування магазину непродов ольчих товарів , проект відве дення земельної ділянки ПП ОСОБА_1 для будівництва та п одальшої експлуатації магаз ину непродовольчих товарів по АДРЕСА_1 у Дзержинськом у районі в м. Харкові погоджує ться, при умові отримання пог оджень інженерних служб міст а та перенос інженерних мере ж /електрокабелю та каналіза ції/

- Інститутом археології НАН України ДП "НДЦ "Охоронна архі тектурна служба України" ДП "С лобідська археологічна служ ба" погоджено на підставі нау кового звіту № 314-19/04-285 від 30.05.2005 рок у та висновку наукової експе ртизи № 314-19/04-285 від 30.05.2005 року проек т відведення земельної ділян ки ПП ОСОБА_1 загальною пл ощею 0,0200 га для будівництва та подальшої експлуатації мага зину непродовольчих товарів по АДРЕСА_1 у Дзержинсько му районі в м. Харкові, у зв' я зку з відсутністю на всій пло щі ділянки археологічних об' єктів;

- Державним Управлінням еко логії та природних ресурсів в Харківської області, 31.05.2005 рок у забудовнику видано позитив ний висновок № 11-20-1889, яким встан овлено, що Держуправлінням р озглянуто проект відведення земельної ділянки ОСОБА_1 для будівництва та подальшо ї експлуатації магазину непр одовольчих товарів по АДР ЕСА_1 у Дзержинському район і в м. Харкові площею 0,0200 га за ум ови дотримання вимог природо охоронного законодавства;

- Харківським міським Управ лінням земельних ресурсів, 31.0 5.05 року забудовнику видано по зитивний висновок № 1812/05, яким в становлено, що розглянувши п роект відведення земельної д ілянки ПП ОСОБА_1 та рішен ня ХХХV сесії ІV скликання Харк івської міської ради від 27.04.2005 року № 80/05 управління земельни х відносин погоджує його та в важає за можливе відвести О СОБА_1 в оренду земельну діл янку "2" площею 79.0 кв.м. та ділянку 1 площею 119,99 кв.м. за рахунок зем ель житлової та громадської забудови для будівництва та подальшої експлуатації мага зину непродовольчих товарів ;

- Управління культури Харкі вської облдержадміністраці ї, 02.06.2005 року забудовнику видано позитивний висновок № 08-20/1558, як им встановлено, що ДП ОАСУ "Сло бідської археологічної служ би" від 30.05.2005 року № 314-19/06-285, управлін ня культури облдержадмініст рації погоджує проект відвед ення земельної ділянки на вк азані цілі ОСОБА_1 , діяльн ість зазначеної особи повинн а відповідати пам' яткоохор онного законодавства.

- Харківським обласним голо вним управлінням земельних р есурсів, 06.06.2005 року забудовнику видано позитивний висновок № 1798 державної землевпорядної експертизи, яким встановлен о, що поданий на державну земл евпорядну експертизу проект відведення ОСОБА_1 для бу дівництва та подальшої експл уатації магазину непродовол ьчих товарів у Дзержинському районі м. Харкова позитивно п огоджується при умові виправ лення зауваження - поставити дати на технічному завданні

- Депутатом міської ради 3 ок ругу ОСОБА_2 (17.03.2005 року за ви х. № 60).

Судами встановлено, що пози вачем також був розроблений проект договору оренди землі від 13.03.2006 року.

Відповідно до пункту 63 дода тку 1 до рішення Харківської м іської ради від 06.03.2006 року № 51/06 на дано ПП ОСОБА_1 земельну д ілянку по АДРЕСА_1 загальн ою площею 0,019997 га (у тому числі з емельна ділянка № 1 площею 0,011999 г а, земельна ділянка № 2 площею 0,007998 га) в межах акту встановлен ня меж земельної ділянки на м ісцевості від 02.12.2005 року № 2674/05 для будівництва магазину непрод овольчих товарів з кафетеріє м до 06.03.2008 року (але не пізніше пр ийняття об'єкту до експлуата ції) та ділянку № 1 для подальш ої експлуатації об'єкту до 06.03.2 031 року.

Судами першої та апеляційн ої інстанції було зазначено, що рішенням Харківської міс ької ради, із змінами і доповн еннями, затверджено "Порядок вирішення питань у містобуд івній сфері в м. Харкові" (із зм інами і доповненнями), в редак ції на момент прийняття радо ю спірного рішення, порядок і нформування мешканців житло вих будинків, що оточують міс це будівництва, врахування ї х думки щодо можливості буді вництва об'єкту визначається , наданням згоди з депутатом м ісцевого округу якого знаход иться будівельний майданчик .

Здійснюючи судовий розгля д справи суди першої та апеля ційної інстанції дійшли висн овку, що позивачем були дотри мані вимоги чинного законод авства, що ставляться до особ и, зацікавленої у наданні зем ельних ділянок в оренду в пор ядку відведення для містобуд івної діяльності та отриманн я дозволу на будівництво.

Згідно з Рішенням Конститу ційного Суду (справа про скас ування актів органів місцево го самоврядування) по справі 1-9/2009 від 16.04.2009р. № 7-рп/2009 органи місц евого самоврядування є відп овідальними за свою діяльніс ть перед юридичними і фізич ними особами. Органи місцево го самоврядування не можуть скасовувати свої попередн і рішення, вносити до них зм іни, якщо відповідно до припи сів цих рішень виникли право відносини, пов'язані з реалі зацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законо м інтересів, і суб'єкти цих пра вовідносин заперечують прот и їх зміни чи припинення.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судам и під час розгляд справи, пози вач після прийняття Харківсь кої міської ради рішення № 121/05 від 06.07.2005 року "Про надання юрид ичним та фізичним особам зем ельних ділянок для будівницт ва (реконструкції) та подальш ої експлуатації об' єктів" н а його виконання вчинював ді ї щодо замовлення та отриман ня всіх дозволів необхідних для здійснення будівництва об' єкту нерухомості, тобто відповідно до вказаного ріше ння ради у позивача виникли п равовідносини, пов'язані з р еалізацією суб'єктивних пра в та охоронюваних законом ін тересів.

Враховуючи викладене суди дійшли обґрунтованого висно вку, що спірне рішення Харків ської міської ради від 27.12.2006 рок у № 217/06 "Про скасування рішень Х арківської міської ради" в ча стині скасування пункту 53 дод атку 1 до рішення Харківської міської ради від 06.07.2005 року № 121/05 стосовно надання ПП ОСОБА_1 земельної ділянки по АДР ЕСА_1 загальною площею 199,97 кв. м. (у тому числі земельна ділян ка № 1 площею 119,99 кв.м., земельна д ілянка № 2 площею 79,0 кв.м.) в оренд у для будівництва магазину н епродовольчих товарів до 31.12.200 7 року (але не пізніше прийнятт я об'єкту до експлуатації) та д ля подальшої експлуатації об 'єкту ділянку № 2 до 31.12.2030 року, не відповідає вимогам законів України, зокрема, Закону Укра їни "Про планування і забудов у територій", Закону України "П ро основи містобудування", ст атті 59 Закону України "Про міс цеве самоврядування".

При цьому, вказане оспорюва не рішення не містить посила нь в чому саме полягає поруше ння закону або будь - чиї інт ереси, що стали підставою для скасування радою раніше при йнятого рішення від 06.07.2005 року № 121/05.

Судом апеляційної інстанц ії також були визнані безпід ставними посилання Харківсь кої міської ради на те, що ріше нням від 06.03.2006 р. № 51/06 ним було ска совано раніше прийняте рішен ня від 06.07.2005 р. № 51/06 та змінено фун кціональне призначення земе льної ділянки, наданої позив ачу, оскільки зазначені дово ди суперечать положенням Зем ельного кодексу України, так як та обставина, що рішенням в ід 06.03.2006 р. № 51/06 позивачу було нада но в оренду земельну ділянку для функціонування в магази ні непродовольчих товарів пр иміщення кафетерію ніяким чи ном не змінює цільового приз начення земельної ділянки в розумінні норм Земельного ко дексу України, а також це не є обставиною, яка свідчить про скасування раніше прийнятог о рішення.

Відповідно до статті 1117 Госп одарського процесуального к одексу України, переглядаючи у касаційному порядку судов і рішення, касаційна інстанц ія на підставі встановлених фактичних обставин справи пе ревіряє застосування судом п ершої чи апеляційної інстанц ії норм матеріального і проц есуального права. Касаційна інстанція не має права встан овлювати або вважати доведен ими обставини, що не були вста новлені у рішенні або постан ові господарського суду чи в ідхилені ним, вирішувати пит ання про достовірність того чи іншого доказу, про переваг у одних доказів над іншими, зб ирати нові докази або додатк ово перевіряти докази.

Беручи до уваги приписи зак онодавства та встановлені пі д час здійснення судового пр овадження обставини справи, на підставі оцінених судами першої та апеляційної інстан ції наявних у матеріалах спр ави доказів за приписами ста тей 42 - 43 Господарського проц есуального кодексу України, судова колегія вважає прийня ті у справі рішення та постан ову такими, що відповідають н ормам матеріального та проце суального права, підстав для їх зміни чи скасування не вба чається.

Викладені у касаційній ска рзі доводи заявника зводятьс я до переоцінки наданих до ма теріалів справи доказів, що з а приписами статті 1117 Господа рського процесуального коде ксу України виходить за межі повноважень касаційної інст анції, а тому судова колегія в важає їх непереконливими та такими, що спростовуються вс тановленими під час розгляду справи обставинами справи.

Доводи скаржника стосовно того, що вказаний спір є адмін істративним колегія суддів в важає такими, що також не відп овідають приписам чинного за конодавства, оскільки правов ідносини, які склалися між ст оронами, стосуються права та підстав набуття у користува ння земельної ділянки,і рада , як власник землі, вільна у ви борі суб'єкта щодо надання йо му цього права в порядку, вста новленому законом, разом із ц им, відповідач владних управ лінських функцій не здійснюв ав і суб'єктом владних повнов ажень у цих відносинах не вис тупав.

Керуючись пунктом 1 статті 1 119, статтями 1115, 11110, 11111 Господарськ ого процесуального кодексу У країни, Вищий господарський суд України

П О С Т А Н О В И В :

Постанову Харківськог о апеляційного господарсько го суду від 02.02.2011 р. у справі № 57/375-09 та рішення господарського с уду Харківської області від 09.12.2010 р. залишити без змін, а каса ційну скаргу - без задоволен ня.

Головуючий суддя Т. Дроботова

Судді: Н. Волковицька

Л. Рогач

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення12.04.2011
Оприлюднено19.04.2011
Номер документу14884925
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —57/375-09

Ухвала від 10.01.2011

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Білоконь Н. Д.*

Ухвала від 20.01.2011

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Білоконь Н. Д.*

Ухвала від 11.10.2010

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аюпова Р.М.

Ухвала від 15.04.2010

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аюпова Р.М.

Ухвала від 29.11.2010

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аюпова Р.М.

Ухвала від 18.02.2010

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аюпова Р.М.

Ухвала від 28.01.2010

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аюпова Р.М.

Ухвала від 27.01.2010

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аюпова Р.М.

Постанова від 12.04.2011

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 18.03.2011

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні