5024/527/2011
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
73000, м. Херсон, вул. Горького, 18
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19.04.2011 Справа № 5024/527/2011
Господарський суд Херсонської області у складі судді Гридасова Ю.В. при секретарі Бєлій Є.Ю., розглянув у відкритому судовому засіданні справу
за позовом: Державного підприємства "Придніпровська залізниця", м. Дніпропетровськ,
до: Товариства з обмеженою відповідальністю "Укртранс-Бут", м. Цюрупинськ Херсонської області,
про стягнення 67 635 грн. 00 коп. штрафу,
за участю представників
позивача: Мотова С.П., начальник юр. відділу, дов. № 41 від 01.01.11 р.,
відповідача: Юрченко С.В., представник, дов. від 12.04.11 р.
Позивач у позовній заяві просить стягнути з відповідача штраф за неправильно зазначену масу вантажу у розмірі 67635,00грн. В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на положення ст.. ст.. 24, 118, 122, 129 Статуту залізниць України.
Представник позивача в ході судового засідання підтримав вимоги, викладені у позовній заяві.
Представник відповідача у судовому засіданні заперечував проти позовних вимог, відповідно до відзиву на позовну заяву, посилаючись на те, що відповідач не знав та міг знати про обставини які призвели до перевантаження вагонів, тім більш що на станції відправлення зважування було зроблено на бункерних вагах станції Цюрупинськ Одеської залізниці. На думку відповідача, комерційний акт є тільки одним із доказів, який господарський суд оцінює в сукупності з усіма іншими доказами у справі. Враховуючи, що зазначені в позові обставини не спричинили збитків для державного підприємства «Придніпровська залізниця», а заявлений до стягнення штраф у сумі 67635,0 грн. надмірно великій для відповідача, виходячи із вартості вантажу (при ціні закупівлі 20 грн. (без урахування транспортних витрат) вартість реалізації відповідачем піску складала в середньому 64 грн. за тонну (з урахуванням транспортних витрат) тобто за надлишок маси в кількості 27 200 кг. (за комерційним актом) відповідач отримав 1740,8 грн.), та в даний час відповідач не веде господарської діяльності, що підтверджується деклараціями з бухгалтерського обліку за період з 01.01.2011 р. по даний час, отже не отримує прибутку, відповідач просить господарський суд зазначені обставини також урахувати при вирішенні справи та скористатися своїм правом щодо зменшення суми штрафних санкцій, нарахованих позивачем.
Судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення по справі.
Заслухавши пояснення представників учасників судового процесу, що прибули в судове засідання, дослідивши матеріали справи, господарський суд
в с т а н о в и в :
27 жовтня 2010 року за станції Цюрупинськ Одеської залізниці Товариство з обмеженою відповідальністю "УКртранс-Бут" (надалі за текстом - Товариство) на станцію Сімферополь-Вантажний Придніпровської залізниці на адресу ТОВ "Таврія-Буд" згідно накладної № 42294511 відправило вантаж - пісок будівельний, у 9 полувагонах № № 66102567, 66188277, 66713835, 63837272, 65538274, 67862730, 67876102, 67869438, 66741604. Загальна маса вантажу, визначена відправником на бункерних вагах, становила 623000 кг.
Відповідно до ст. 24 Статуту залізниць України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України 06.04.1998 р. № 457 (надалі за текстом – Статут), вантажовідправники несуть відповідальність за усі наслідки неправильності, неточності або неповноту відомостей, зазначених ними у накладній.
Залізниця має право перевіряти відповідність даних, зазначених у накладній, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, які указані в накладній.
Відповідно до статті 129 Статуту обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.
Комерційний акт складається для засвідчення таких обставин, як невідповідність найменування, маси і кількості місць вантажу, багажу чи вантажобагажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах.
Залізниця зобов'язана скласти комерційний акт, якщо вона сама виявила зазначені вище обставини або якщо про існування хоча б однієї з них заявив одержувач або відправник вантажу, багажу чи вантажобагажу.
29 жовтня 2010 р. ст. Джанкой Придніпровської залізниці була здійснена контрольна перевірка маси вантажу на справних 150-тонних вагонних вагах залізниці. При перевірці маси було встановлено, що згідно накладній вага нетто 623000 кг, тара 198700 кг, а фактично виявилось, що нетто 651300 кг, тара 197600 кг, що більш ніш зазначено у накладній на 27200 кг. Так, у вагоні № 66102567 виявилось вага брутто 93100 кг, тара 21000 кг, нетто 72100 кг, по накладній значиться тара 21000 кг, нетто 69000 кг, що більш ніж зазначено у накладній на 3100 кг; у вагоні № 66188277 виявилось вага брутто 94550 кг, тара 22400 кг, нетто 72150 кг, згідно з накладної тара 22400 кг, нетто 69000 кг, що більш на 3150 кг; у вагоні № 66713835 виявилось вага брутто 92750 кг, тара 22200 кг, нетто 70550 кг, згідно з накладної тара 22200 кг, нетто 69000 кг, що більш на 1550 кг; у вагоні № 63837272 вага брутто 94950 кг, тара 22200 кг, нетто 72750 кг, згідно з накладної тара 22200 кг, нетто 69000 кг, що більш документу на 3750 кг; у вагоні № 65538274 виявилось вага брутто 95150 кг, тара 22300 кг, нетто 72850 кг, згідно з накладної тара 22300 кг, нетто 69000 кг, що більш документу на 3850 кг; у вагоні № 67862730 вага брутто 95150 кг, тара 22000 кг, нетто 73150 кг, за документом значиться тара 22000 кг, нетто 69000 кг, що більш документу на 4150 кг; у вагоні № 67876102 виявилось вага брутто 94550 кг, тара 21800 кг, нетто 72750 кг, за документом значиться тара 21800 кг, нетто 69000 кг, що більш на 3750 кг; у вагоні № 67869438 виявилось вага брутто 96050 кг, тара 22400 кг, нетто 73650 кг, за документом значиться тара 22400 кг, нетто 71000 кг, що більш документу на 2650 кг; у вагоні № 66741604 виявилось вага нетто 71350 кг, тара 21300 кг, вага брутто 92650 кг, за документом значиться тара 22400 кг, нетто 69000 кг, згідно паспортних даних ІСЦ вага нетто 21300 кг, що більш на 1250 кг.
Перевірка маси була здійснена з зупинкою локомотива, без розчеплення вагонів. Навантаження у вагонах нижче бортів від 80 до 110 см, рівномірна, не укатана. Маркування вантажу відсутнє. Течі вантажу та заглиблень немає. Люки та двері щільно закриті. Вагони технічно справні.
Для засвідчення цієї обставини ст. Джанкой 29.10.10 р. було складено комерційний акт № АА034217/21 з дотриманням вимог, передбачених Правилами складання актів, затвердженими наказом Мінтрансу України 28.05.2002 р. № 334 та зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 08.07.2002 р. за № 567/6855..
Дані обставини було засвідчено актами загальної форми № 385,1432,1433,1442 від 29.10.2010 р. Із вищезазначених вагонів надлишок вантажу у кількості 27200 кг було перевантажено у вагон № 66182957 та відправлено на станцію призначення - Сімферополь-Вантажний згідно накладної № 47087132.
Відповідно до пункту 12 Правил складання актів при перевірці вантажу, що прибув з актом попутної станції, під час перевірки на станції призначення не буде виявлено різниці між даними акта, складеного на попутній станції, і фактичною наявністю та станом вантажу, багажу або вантажобагажу, та станція в розділі "Є" вносить відповідну відмітку. Новий акт у цьому разі не складається.
На підставі цього станція призначення - Сімферополь-Вантажний, після перевірки вантажу зробила відповідну відмітку про відповідність ваги вантажу даним, зазначеним у розділі "Д" комерційного акту.
Статтею 122 Статуту залізниць України передбачено, що за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника, порта стягується штраф згідно зі статтею 118 Статуту. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.
Стаття 118 Статуту передбачає стягнення з відправника штрафу у розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.
Згідно з накладною № 42294511 провізна плата склала 13527,00 грн., тому нарахований позивачем штраф складає 13527,00 * 5= 67635,00 грн.
Оскільки накладна є письмовою формою договору перевезення вантажу, що укладається вантажовідправником із залізницею згідно зі статтею 24 Статуту і вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ними у накладній, належним відповідачем за позовом є ТОВ "УКртранс-Бут".
Відповідачеві 23.12.2010 р. була направлена претензія № 1-137/ДНЮ-4 з вимогою у добровільному порядку перерахувати нарахований штраф на рахунок залізниці. Але дана претензія була залишена відповідачем без розгляду.
Відповідно до положень ст. 526 Цивільного кодексу України (435-4) зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
За вказаних обставин, позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідно до ст.. 83 ГПК України господарському суду надано право, ухвалюючи рішення, зменшувати у виняткових випадках розмір неустойки (штрафу, пені), яка підлягає стягненню зі сторони, що порушила зобов'язання.
У відповідності до правової позиції, викладеної у п. 22 Листа ВГСУ від 29.11.2007р. № 01-8/917 «Про деякі питання судової практики застосування Статуту залізниць України, інших норм транспортного законодавства»виходячи із загальних засад, встановлених у статуті 3 Цивільного кодексу України, а саме - справедливості та розумності - слід визнавати право судів при винесені рішення про стягнення штрафу зменшувати його розмір, з урахуванням всіх конкретних обставин справи. Підстави та розмір, на який зменшується стягуваний штраф, повинні бути в рішенні суду мотивовані та обґрунтовані.
Пунктом 1 ст. 233 Господарського кодексу України передбачено, що суд має право зменшити розмір санкцій, якщо належні штрафні санкції надмірно великі порівняно із збитками кредитора. При цьому повинно бути взято до уваги ступень виконання зобов'язання боржником, майновий стан сторін, які беруть участь у зобов'язані, але не лише майнові, а й інші інтереси сторін, що заслуговують на увагу.
Відповідно до ч. 3 ст. 551 Цивільного процесуального кодексу України розмір неустойки може бути зменшений за рішенням суду, якщо він значно перевищує розмір збитків, та за наявності інших обставин, які мають істотне значення.
Враховуючи, що зазначені в позові обставини не спричинили збитків для державного підприємства "Придніпровська залізниця", а заявлений до стягнення штраф у сумі 67635,0 грн. надмірно великій для відповідача, виходячи із вартості вантажу (при ціні закупівлі 20 грн. (без урахування транспортних витрат) вартість реалізації відповідачем піску складала в середньому 64 грн. за тонну (з урахуванням транспортних витрат) тобто за надлишок маси в кількості 27 200 кг. (за комерційним актом) відповідач отримав 1740,8 грн.), на даний час відповідач не веде господарської діяльності, що підтверджується деклараціями з бухгалтерського обліку за період з 01.01.2011 по даний час, отже відповідач не отримує прибутку, сума штрафу, що підлягає стягненню з відповідача, підлягає зменшенню до розміру 60871грн.50коп.
Під час розподілу судових витрат сума, на яку господарським судом зменшено позовні вимоги щодо стягнення штрафу, відноситься до суми задоволених позовних вимог, відповідно до рекомендацій ВГСУ, викладених у п. 6.3. Роз'яснень ВГСУ N 02-5/78 від 04.03.98 "Про деякі питання практики застосування розділу VI Господарського процесуального кодексу України". Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на відповідача.
На підставі зазначених вище норм матеріального права, керуючись ст. ст. 82-85 Господарського процесуального кодексу України,
в и р і ш и в :
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "УКртранс-Буд" (95053, Херсонська обл.. м. Цюрупинськ, вул. Гвардейська, 23 кв.94, р/р № 26003313372 у відділенні "Райфайзен банк Аваль" м. Цюрупинськ МФО 380805, код ЄДРПОУ - 37263825) на користь Державного підприємства "Придніпровська залізниця" (49600, м. Дніпропетровськ, пр. К. Маркса, 108, р/р № 26006000012, Дніпропетровська філія АБ "Експрес-Банк", МФО - 306964, код ЄДРПОУ - 01073828) штраф за неправильно зазначену масу вантажу у розмірі 60871грн.50коп., витрати по сплаті держмита у розмірі 676грн.35коп., витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу у розмірі 236грн.00коп. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його прийняття, а у разі, якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну і резолютивну частини рішення, воно набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня підписання рішення, оформленого відповідно до вимог статті 84 Господарського процесуального кодексу України (вступна, описова, мотивувальна і резолютивна частини).
Суддя Ю.В. Гридасов
Дата оформлення та підписання рішення
відповідно до вимог ст. 84 Господарського
процесуального кодексу України "20" квітня 2011 р.
Суд | Господарський суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 19.04.2011 |
Оприлюднено | 22.04.2011 |
Номер документу | 14976455 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Херсонської області
Гридасов Ю.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні