КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУ ЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
-------------------------------------------------------------------------------------- ---------------------------------------------------------------------------------------------------- -------------------------------------------------------------
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 квітня 2011 року Спра ва № 1170/2а-401/11
Кіровоградський окруж ний адміністративний суд
в складі головуючого: судді Петренко О.С.
за участю секретаря: Господ арікова М.О.
представників
позивача - ОСОБА_1
відповідача - ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому с удовому засіданні адміністр ативну справу
за позовом: Кіровоградс ького обласного відділення Ф онду соціального захисту інв алідів
до відповідача: Житлов о- експлуатаційної контори № 3
про стягнення сум адміні стративно-господарських сан кцій, суд - ,
ВСТАНОВИВ:
У липні 2008 року Кіровог радське обласне відділення Ф онду соціального захисту інв алідів звернулося до Кіровог радського окружного адмініс тративного суду із позовом д о Житлово- експлуатаційної контори № 3 про стягнення адмі ністративно-господарських с анкцій та пені.
Постановою суду від 24.11.2008 рок у, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляці йного адміністративного суд у від 11 листопада 2009 року, в задо волені позову відмовлено.
Не погодившись із рішенням судів попередніх інстанцій, позивач звернувся з касацій ною скаргою, в якій просив їх с касувати та ухвалити нове рі шення, яким позов задовольни ти.
Ухвалою Вищого адміністра тивного суду України від 23.12.2010 р оку, постанову Кіровоградськ ого окружного адміністратив ного суду від 24.11.2008 року та ухва лу Дніпропетровського апеля ційного адміністративного с уду від 11 листопада 2009 року бул о скасовано, а справу направл ено до Кіровоградського окру жного адміністративного суд у на новий розгляд.
Адміністративній справі п рисвоєно №1170/2а-401/11 та передано н а розгляд судді Петренко О.С.
Позовні вимоги обґрунтову ються тим, що звітом відповід ача про зайнятість та працев лаштування інвалідів за 2007 рі к підтверджено невиконання н им нормативу робочих місць д ля працевлаштування інвалід ів, оскільки на підприємстві не було зайнятими одне з 2 роб очих місць, призначених для п рацевлаштування інваліда. У зв'язку з цим позивачем нарах овано відповідачеві адмініс тративно-господарські санкц ії за невиконання цього норм ативу у розмірі 11906,98 грн., а тако ж пеня за їх несвоєчасну спла ту у розмірі 471,72 грн., які позива ч просить суд стягнути на сво ю користь.
В судовому засіданні предс тавник позивача підтримав по зовні вимоги в повному обсяз і із зазначених підстав.
Представник відповідача в судове засідання прибув та п озовні вимоги не визнав поси лаючись на те, що відповідаче м вживаються всі можливі зах оди по створенню робочих міс ць для інвалідів та їх працев лаштуванню. До районної служ би зайнятості ними регулярно подаються заявки на вакантн і посади для людей з фізичним и вадами, що підтверджується звітністю. Так, відповідач вв ажає що неподання ним щоміся ця звітів форми №3-ПН не порушу є права інвалідів на працевл аштування.
Суд, вислухавши доводи пред ставника позивача та відпові дача, дослідивши письмові до кази, вважає, що позовні вимог и підлягають задоволенню, ви ходячи з наступних підстав.
Відповідно до п.1 Положення про Фонд соціального захисту інвалідів, затвердженого по становою Кабінету Міністрів України від 26.09.2002 №1434, Фонд є уряд овим органом державного упра вління, який діє у складі Міні стерства праці та соціальної політики і підпорядковуєтьс я йому.
Згідно з п.9 зазначеного Пол оження для реалізації поклад ених на Фонд соціального зах исту інвалідів завдань за по годженням з Мінпраці утворюю ться територіальні відділен ня Фонду в межах граничної чи сельності його працівників.
Судом встановлено, що відпо відно до Положення про Кіров оградське обласне відділенн я Фонду соціального захисту інвалідів, затвердженого Нак азом директора від 01.03.07р. №16, Кір овоградське обласне відділе ння Фонду соціального захист у інвалідів є територіальним органом урядового державног о управління - Фонду соціальн ого захисту інвалідів і має с татус юридичної особи.
Основним завданням Фонду с оціального захисту інваліді в є, зокрема, контроль за викон анням підприємствами, устано вами, організаціями, у тому чи слі підприємствами, організа ціями громадських організац ій інвалідів, фізичними особ ами, які використовують найм ану працю, нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, установленого ста ттею 19 Закону України "Про осн ови соціальної захищеності і нвалідів в Україні" (далі - Зак ону). У відповідності до покла дених на Фонд завдань останн ій здійснює контроль за спла тою роботодавцями адміністр ативно-господарських санкці й і пені.
Таким чином, Фонд та його ві дділення є органами державно ї влади, які у правовідносина х з роботодавцями, зокрема у з в'язку із здійсненням контро лю за перерахуванням адмініс тративно-господарських санк цій, передбачених статтею 20 За кону, реалізують владні упра влінські функції.
З огляду на викладене, та ві дповідно до п.1 ч.1 ст.3, п.4 ч.1 ст.17 КА С України, спори за позовами с уб'єктів владних повноважень - відділень Фонду до роботода вців про стягнення адміністр ативно-господарських санкці й та пені за кожне робоче місц е, призначене для працевлашт ування інваліда і не зайняте ним, є публічно-правовими і ві дносяться до юрисдикції адмі ністративних судів.
Відповідно до ч.1 ст.19 Закону для підприємств (об'єднань), ус танов і організацій незалежн о від форм власності і господ арювання встановлюється нор матив робочих місць для забе зпечення працевлаштування і нвалідів у розмірі чотирьох відсотків від середньооблік ової чисельності штатних пра цівників облікового складу з а рік, а якщо працює від 8 до 25 чо ловік - у кількості одного роб очого місця.
Згідно з п.1.9 Інструкції зі ст атистики кількості працівни ків, затвердженої наказом Де ржавного комітету статистик и України від 28.09.2005р. №286, показни ки кількості працівників у ф ормах державних статистични х спостережень відображають ся у цілих одиницях. Тому робо тодавцям слід визначати сере дньооблікову чисельність пр ацівників та чисельність пра цівників за встановленим Зак оном нормативом у цілих числ ах, округлюючи дробові числа відповідно до встановлених правил математики.
Відповідно до ч.ч. 2,3 ст.19 Закон у роботодавці самостійно зді йснюють працевлаштування ін валідів у рахунок нормативів робочих місць, виходячи з вим ог ст.18 цього Закону.
Забезпечення прав інвалід ів на працевлаштування та оп лачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання робот и вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього зверненн я до підприємств, установ, орг анізацій чи до державної слу жби зайнятості (ч.1 ст.18 Закону).
Згідно з ч.3 ст.18 Закону підпр иємства, установи, організац ії, фізичні особи, які викорис товують найману працю, зобов 'язані виділяти та створюват и робочі місця для працевлаш тування інвалідів.
Статтею 20 Закону передбачен о обов'язок підприємств (об'єд нань), установ і організацій, к рім тих, що повністю утримуют ься за рахунок коштів держав ного або місцевих бюджетів, н езалежно від форм власності і господарювання, де середнь ооблікова кількість працююч их інвалідів менша, ніж устан овлено нормативом, передбаче ним ч.1 ст.19 Закону, щороку сплач увати відповідним відділенн ям Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-г осподарські санкції, сума як их визначається у розмірі се редньої річної заробітної пл ати на відповідному підприєм стві (в об'єднанні), в установі , організації за кожне робоче місце не зайняте інвалідом. Д ля підприємств, установ, орга нізацій, у тому числі підприє мств, організацій громадськи х організацій інвалідів, фіз ичних осіб, на яких працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністрат ивно-господарських санкцій з а робоче місце, призначене дл я працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом, визна чається в розмірі половини с ередньої річної заробітної п лати на відповідному підприє мстві, в установі, організаці ї, у тому числі підприємстві, о рганізації громадських орга нізацій інвалідів, у фізично ї особи, яка використовує най ману працю.
Судом встановлено, що відпо відно до звіту відповідача п ро зайнятість і працевлаштув ання інвалідів за 2007 рік від 21.07. 2008 року середньорічна заробіт на плата штатного працівника на підприємстві в 2007 році скла дала 11 906 грн. 98 коп.
Згідно даних, наданих відпо відачем у звіті за 2007 рік, форма № 10-ПІ, вбачається, що при серед ньообліковій чисельності пр ацюючих на підприємстві відп овідача в 2007році - 43 осіб та вихо дячи з нормативу, передбачен ого ч.1 ст.19 Закону України "Про основи соціальної захищенос ті інвалідів в Україні", у відп овідача мало бути створено д ва робочих місця для працевл аштування інваліда.
При цьому, відповідно до роз ділу 2 зазначеного звіту на пі дприємстві протягом 2007 року п рацював лише один інвалід.
Відповідно до вимог частин 1, 2 ст. 18 Закону , забезпеч ення прав інвалідів на праце влаштування та оплачувану ро боту, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здій снюється шляхом їх безпосере днього звернення до підприєм ств, установ, організацій чи д о державної служби зайнятост і. Підбір робочого місця здій снюється переважно на підпри ємстві, де настала інвалідні сть, з урахуванням побажань і нваліда, наявних у нього проф есійних навичок і знань, а так ож рекомендацій медико-соціа льної експертизи.
Частиною 3 ст.18-1 Закону пер едбачено, що державна служба зайнятості здійснює пошук п ідходящої роботи відповідно до рекомендацій МСЕК, наявни х у інваліда кваліфікації та знань, з урахуванням його поб ажань.
З огляду на викладене, обов' язок по працевлаштуванню інв алідів відповідно до встанов леного Законом нормативу пок ладається як на роботодавців , так і на державну службу зайн ятості.
Стверджуючи про відс утність своєї вини у невикон анні нормативу робочих місць для працевлаштування інвалі дів, відповідач посилається на те, що ним упродовж 2007 року н аправлялися дані про наявну вакансію до міськрайонного ц ентру зайнятості, на якого по кладено обов'язок підбирати та працевлаштовувати інвал ідів на створене у підприємс тві робоче місце.
Пунктом 2 ст.19 Закону України "Про зайнятість насе лення" передбачено, що держав на служба зайнятості має пра во одержувати від підприємст в, установ і організацій, неза лежно від форм власності, адм іністративні дані по наявніс ть вакантних робочих місць, у тому числі призначених для п рацевлаштування інвалідів, х арактер і умови праці на них, п ро всіх вивільнюваних, прийн ятих і звільнених працівникі в та інформацію про передбач увані зміни в організації ви робництва і праці, інші заход и, що можуть призвести до виві льнення працівників; направл яти для працевлаштування на підприємства, в установи і ор ганізації усіх форм власност і при наявності там вільних р обочих місць (вакантних поса д) громадян, які звертаються д о служби зайнятості, відпові дно до рівня їх освіти і профе сійної підготовки, а інвалід ів, крім того, - відповідно до р екомендацій МСЕК, наявних у н их кваліфікації і знань та з у рахуванням їх побажань.
Частиною 1 ст. 20 Закону У країни "Про зайнятість насел ення" зазначено, що підприємс тва, установи і організації, н езалежно від форм власності, їх службові особи зобов'язан і сприяти проведенню державн ої політики зайнятості, зокр ема, на основі працевлаштува ння осіб, які потребують соці ального захисту і не здатні н а рівних умовах конкурувати на ринку праці, в кількості, ви значеній місцевими державни ми адміністраціями, виконавч ими органами відповідних рад , та інвалідів у кількості, виз наченій згідно із Законом Ук раїни "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Укр аїні".
Згідно з п.2 Порядку по дання підприємствами, устано вами, організаціями та фізич ними особами, що використову ють найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштуван ня інвалідів та інформації, н еобхідної для організації їх працевлаштування, затвердже ного постановою Кабінету Мін істрів України від 31.01.07 №70 "Про р еалізацію статей 19 і 20 Закону У країни "Про основи соціально ї захищеності інвалідів в Ук раїні", інформацію про наявні сть вільних робочих місць (ва кантних посад) для працевлаш тування інвалідів роботодав ці подають центру зайнятості за місцем їх реєстрації як пл атників страхових внесків на загальнообов'язкове державн е соціальне страхування на в ипадок безробіття за формою, затвердженою Мінпраці за по годженням з Держкомстатом.
Наказом Міністерства праці та соціальної політик и України від 19.12.05 №420, зареєстро ваним в Міністерстві юстиції України 21.12.05 за №1534/11814, затвердже но форму звітності №3-ПН "Звіт про наявність вакансій" та Ін струкцію щодо її заповнення.
Відповідно до цієї Ін струкції форма №3-ПН "Звіт про наявність вакансій" використ овується для інформування на селення про наявність ваканс ій, сприяння працевлаштуванн ю громадян, зареєстрованих у центрах зайнятості як такі, щ о шукають роботу, для підбору персоналу на замовлення роб отодавців, для оцінки поточн ої потреби в кадрах та органі зації професійної підготовк и населення відповідно до по треб ринку праці. У графі 15 фор ми наводяться дані про можли вість працевлаштування на ві льне робоче місце (вакантну п осаду) особи, що належить до ок ремої категорії громадян, як і потребують соціального зах исту і не здатні на рівних умо вах конкурувати на ринку пра ці, зокрема, інвалідів.
У відповідностіц до ч . 4 ст. 20 Закону України "Про зайн ятість населення", підприємс тва, установи і організації н езалежно від форми власності реєструються у місцевих цен трах зайнятості за їх місцез находженням як платники збор у до Фонду загальнообов'язко вого державного соціального страхування України на випа док безробіття, щомісяця под ають цим центрам адміністрат ивні дані у повному обсязі пр о наявність вільних робочих місць (вакансій), у тому числі призначених для працевлашту вання інвалідів.
Як встановлено у судо вому засіданні, відповідачем у жовтні 2007 року до Світловодс ького міськрайонного центру зайнятості подавалася звітн ість №3-ПН "Звіт про наявність вакансій" з інформацією про н аявність 1 вільного робочого місця (вакантної посади) для працевлаштування інваліда н а посаду двірника; у листопад і 2007 року - про наявність 2 вільн их робочих місць для працевл аштування інваліда на посаду двірника. У січні, лютому, бер езні, квітні, травні, червні, л ипні, серпні, вересні, грудні 2 007 року такі звіти відповідаче м не подавалися.
Відповідно до п.2 Поряд ку сплати підприємствами, ус тановами, організаціями та ф ізичними особами, що викорис товують найману працю, суми а дміністративно-господарськ их санкцій та пені за невикон ання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалі дів, затвердженого постаново ю Кабінету Міністрів України від 31.01.07 №70 "Про реалізацію стат ей 19 і 20 Закону України "Про осн ови соціальної захищеності і нвалідів в Україні", роботода вці сплачують суму адміністр ативно-господарських санкці й відділенням Фонду соціальн ого захисту інвалідів за міс цем їх державної реєстрації як юридичних осіб або фізичн их осіб - підприємців на рахун ки, відкриті в органах Держав ного казначейства, до 15 квітня року, що настає за роком, в яко му відбулося порушення норма тиву робочих місць для праце влаштування інвалідів. Обчис лення суми адміністративно-г осподарських санкцій провод иться роботодавцями самості йно згідно з порядком заповн ення звіту про зайнятість і п рацевлаштування інвалідів, з атвердженим Мінпраці за пого дженням з Держкомстатом.
Кіровоградським обласни м відділенням Фонду соціальн ого захисту інвалідів, в зв'яз ку з порушенням відповідачем ст.19 Закону, нараховано адмін істративно-господарські сан кції в розмірі половини сере дньої річної заробітної плат и на відповідному підприємст ві, що становить 11906 грн.98 коп.
Відповідно до ч.2 ст.20 Закону порушення термінів сплати ад міністративно-господарськи х санкцій тягне за собою нара хування пені. Механізм нарах ування пені встановлено Поря дком нарахування пені та її с плати.
Згідно Порядку нарахуванн я пені та її сплати, затвердже ного Міністерством праці та соціальної політики України від 15.05.2007р. №223, порушення строку сплати адміністративно-госп одарських санкцій тягне за с обою нарахування пені, розмі р якої обчислюється виходячи зі 120 відсотків річних обліко вої ставки Національного Бан ку України, що діє на момент по дання позовної заяви.
Сума пені, що виникла в зв'яз ку з порушенням відповідачем термінів сплати адміністрат ивно-господарських санкцій, становить 461 грн. 72 коп.
Враховуючи те, що відповіда чем, в порушення ст.ст. 19, 20 Закон у України "Про основи соціаль ної захищеності інвалідів в Україні", не здійснено працев лаштування інваліда у рахуно к нормативів робочих місць, в иходячи з вимог ст.18 цього Зак ону, не сплачено адміністрат ивно-господарські санкції, с уд дійшов висновку, що позовн і вимоги є обґрунтованими, а т ому підлягають задоволенню.
Відповідно до п.34 ст.4 Декрету КМУ від 21.03.1991р. №7-93 "Про державне м ито" Кіровоградське обласне відділення Фонду соціальног о захисту інвалідів звільняє ться від сплати державного м ита.
Згідно з ч.4 ст.94 КАС України у справах, в яких позивачем є су б'єкт владних повноважень, а в ідповідачем - фізична чи юрид ична особа, судові витрати, зд ійснені позивачем, з відпові дача не стягуються.
Зважаючи на викладене, судо ві витрати підлягають компен сації за рахунок Державного бюджету України.
Відповідно до ч.1 ста тті 9 Кодексу адміністративн ого судочинства України, суд при вирішенні справи керуєт ься принципом законності, ві дповідно до якого органи дер жавної влади, органи місцево го самоврядування, їхні поса дові і службові особи зобов'я зані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосі б, що передбачені Конституці єю та законами України.
Відповідно до ст. ст. 11, 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна с торона повинна довести ті об ставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а с уд згідно ст. 86 цього Кодексу, о цінює докази, які є у справі, з а своїм внутрішнім переконан ням, що ґрунтується на їх безп осередньому, всебічному, пов ному та об'єктивному дослідж енні.
За таких обставин суд при йшов до висновку, що позовні в имоги підтверджені належним и та допустимими доказами та підлягають задоволенню в по вному обсязі.
Керуючись ст.ст. 86, 159-163, 167 КАС Ук раїни, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позо в задовольнити.
Стягнути з житлово- експ луатаційної контори № 3 (27500, Кір овоградська область, м. Світл оводськ, вул. Богуна 5, ідентиф ікаційний код 03347371) на користь К іровоградського обласного в ідділення Фонду соціального захисту інвалідів (25009, м. Кіров оград, вул. 50 років Жовтня, 7а, от римувач: УДК м. Світловодськ, б анк отримувача: ГУДКУ у Кіров оградській області, рахунок №31216230700012, МФО 823016, код 23231432) адміністр ативно-господарські санкції у розмірі 11906,98 грн. (одинадцять тисяч дев' ятсот шість гриве нь 98 копійок ) та пеню у розмірі 461,72 грн. (чотириста шістдесят о дну гривню 72 коп.).
Судові витрати компенсув ати за рахунок Державного бю джету України.
Постанова суду набирає зак онної сили після закінчення строку апеляційного оскарже ння.
Постанова суду може бути о скаржена до Дніпропетровськ ого апеляційного адміністра тивного суду через Кіровогра дський окружний адміністрат ивний суд шляхом подачі в 10- де нний строк з дня її проголоше ння, а в разі складення постан ови у повному обсязі, відпові дно до ст. 160 КАС України - з дня отримання копії постанови у повному обсязі, апеляційної скарги.
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду підпис О.С. Петренко
Згідно з оригіналом
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.04.2011 |
Оприлюднено | 10.05.2011 |
Номер документу | 15129568 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
О.С. Петренко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні