Ухвала
від 12.05.2011 по справі 4/35/2011/5003
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

21036, м. Вінниця, Хмельницьке шосе, 7 тел. 66-03-00, 66-11-31 http://vn.arbitr.gov.ua



У Х В А Л А

"12" травня 2011 р.

Справа № 4/35/2011/5003

за позовом:Заступника п рокурора м. Вінниці (пров. Цег ельний, 8, м. Вінниця, 21100) в інтере сах держави - Державного підп риємства "Національна енерге тична компанія "Укренерго" в о собі відокремленого підрозд ілу "Держенергонагляд у Півд еннно - Західному регіоні" (вул .І.Богуна, 5, м. Вінниця, 21100)

до:Товариства з обмежен ою відповідальністю "Брік" (в ул. Примакова, 1, с. Лука-Мелешкі вська, Вінницький район, Вінн ицька область, 23234)

штраф на суму 2210 грн.

Головуючий суддя Білоус В.В.

Cекретар судового засідан ня Гнилюк О.В.

Представники :

прокурора : Мельниченко В .М. - згідно посвідчення;

позивача : ОСОБА_1 - зг ідно довіреності;

відповідача : Швець І.І. - згі дно наказу.

В С Т А Н О В И В :

Подано позов про стягн ення 2210 грн. штрафу до Державно го бюджету України за поруше ння в галузі електроенергети ки на підставі розпорядження № 06/10-0560 від 20.05.2010 р., акту перевірки (протоколу) № 06/10-0124 від 07.10.2010 р., пост анови № 06/10-0125 про накладення штр афу за порушення законодавст ва про електроенергетику від 27.10.2010 р.

В обгрунтування позовних в имог надано копії наказів на чальника інспекції Держенер гонагляду у Вінницькій облас ті від 05.05.2010 р. № 06/10-0429, від 27.09.2010 р. № 06/10-078 2 про проведення заходу - пер евірки енергетичних об»єкті в на предмет виконання припи сів, розпоряджень або інших р озпорядчих документів щодо у сунення порушень вимог закон одавства, виявлених за резул ьтатами здійснення заходів з державного енергетичного на гляду, копії направлень на пр оведення заходу (планових пе ревірок) № 06/10-0429 від 05.05.2010 р., № 06/10-0782 ві д 27.09.2010 р., копії актів перевірки (протоколів) № 06/10-0078 від 19.05.2010 р., № 06/1 0-0124 від 07.10.2010 р., складених державн им інспектором з енергетично го нагляду Гусаком В.І., в яких зазначені порушення в галуз і електроенергетики, копію р озпорядження № 06/10-0560 від 20.05.2010 р., в иданого начальником інспекц ії Держенергонагляду у Вінни цькій області Федоренко В.А., я ке містить приписи відповіда чеві з вимогою усунути поруш ення вимог законодавства в г алузі електроенергетики, коп ію постанови № 06/10-0125 про накладе ння штрафу за порушення зако нодавства про електроенерге тику винесену начальником ін спекції Держенергонагляду у Вінницькій області - старш им державним інспектором з е нергетичного нагляду Федоре нко В.А. якою до відповідача за стосовано штраф у розмірі 2210 г рн. до Державного бюджету Укр аїни за ухилення від виконан ня вимог розпорядження № 06/10-0560 в ід 20.05.2010 р. про усунення порушен ь законодавства в галузі еле ктроенергетики.

В позовній заяві прокурор з азначив, що дана справа підві домча господарським судам, м отивуючи це тим, що предметом спору є стягнення адміністр ативно - господарської санк ції, а не оскарження фізичною особою або юридичною особою рішення суб»єкта владних по вноважень. При цьому зіславс я на постанову Вищого господ арського суду України від 30.10.20 07 р. в справі № 2/424-06. Таку ж позиці ю в судовому засіданні висло вили представник прокурора і представник позивача.

Господарський суд не погод ився із вказаними доводами п рокурора і позивача і прийшо в до висновку про те, що даний спір, з огляду на суб»єктий ск лад згідно якому до позивача входить суб»єкт владних пов новажень - державна інспекц ія з енергетичного нагляду з а режимами споживання енерге тичної і теплової енергії у В інницькій області, як структ урна одиниця Держенергонагл яду, з огляд на характер право відносин, які є публічно-прав овими, а не господарськими, ос кільки грунтуються на праві органу Держенергонагляду пр оводити перевірки дотриманн я законодавства в галузі еле ктроенергетики, давати суб»є кту господарювання обов»язк ові до виконання приписи, роз порядження обов»язкові до ви конання, застосовувати штраф ні санкції за порушення в гал узі електроенергетики, тобто на владних повноваженнях ор гану Держенергонагляду і під порядкуванню йому суб»єкта г осподарювання, що перевіряєт ься, а тому прийшов до виснов ку, що даний спір не підвідомч ий господарським судам, а під відомчий адміністративним с удам в зв»язку з чим провадже ння у справі підлягає припин енню згідно п.1 ст.80 ГПК України . До такого висновку господар ський суд прийшов з огляду на таке.

Відповідно статті 1 Господа рського процесуального коде ксу України підприємства, ус танови, організації, інші юри дичні особи (у тому числі іноз емні), громадяни, які здійснюю ть підприємницьку діяльніст ь без створення юридичної ос оби і в установленому порядк у набули статусу суб'єкта під приємницької діяльності (дал і - підприємства та організац ії), мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчіст ю господарських справ за зах истом своїх порушених або ос порюваних прав і охоронювани х законом інтересів, а також д ля вжиття передбачених цим К одексом заходів, спрямованих на запобігання правопорушен ням.

У випадках, передбачених за конодавчими актами України, до господарського суду мають право звертатися державні т а інші органи, громадяни, що не є суб'єктами підприємницько ї діяльності.

Статтею 12 Господарського пр оцесуального кодексу Україн и визначена підвідомчість сп рав господарським судам. Пун ктом 1 частини 1 цієї статті ви значено, що господарським су дом не підвідомчі спори, що ви никають із публічно-правових відносин та віднесені до ком петенції адміністративних с удів.

Виходячи з положень пункті в 1, 7, 9 статті 3 Кодексу адмініст ративного судочинства Украї ни публічно-правовий спір, у я кому хоча б однією зі сторін є суб'єкт владних повноважень - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, ї хня посадова чи службова осо ба або інший суб'єкт, який здій снює владні управлінські фун кції на основі законодавства , в тому числі на виконання дел егованих повноважень, є спра вою адміністративної юрисди кції (адміністративною справ ою).

Відповідно до статті 17 Коде ксу адміністративного судоч инства України компетенція адміністративних судів п оширюється на спори фізич них чи юридичних осіб із суб 'єктом владних повноважень щ одо оскарження його рішень (н ормативно-правових актів ч и правових актів індивіду альної дії), дій чи бездіял ьності, у тому числі відповід но до пункту 4 частини 1 цієї но рми - спори за зверненням су б'єкта владних повноважень у випадках, встановлених зако ном.

Згідно ст.9 Закону України "П ро електроенергетику" держав ний нагляд в електроенергет иці здійснюють Державна інс пекція з експлуатації електр ичних станцій і мереж та Держ авна інспекція з енергетично го нагляду за режимами спожи вання електричної та теплово ї енергії у порядку, встановл еному Кабінетом Міністрів Ук раїни, та інші органи, визначе ні законодавством України.

Державні інспектори з ене ргетичного нагляду за режи мами споживання електричної та теплової енергії мають пр аво, зокрема, давати споживач ам та суб'єктам електроенерг етики обов'язкові для викона ння приписи про усунення пор ушень нормативно-правових ак тів, застосовувати в установ леному законодавством Украї ни порядку санкції до суб'єкт ів господарської діяльності за порушення нормативно-пра вових актів та складати прот околи про адміністративні п равопорушення.

Відповідно до ст. 26 Закону Ук раїни "Про електроенергетику ", споживач енергії зобов'язан ий додержуватися вимог норма тивно-правових документів та договору про постачання ене ргії.

Безпечну експлуатацію еле ктричних установок споживач а та їх належний стан забезпе чує сам споживач.

Споживач несе відповідаль ність за порушення умов дого вору з електропостачальнико м та правил користування еле ктричною та тепловою енергіє ю та виконання приписів держ авних інспекцій з енергетичн ого нагляду за режимами спож ивання електричної енергії т а теплової енергії згідно за конодавства України.

Статтею 27 названого Закону встановлено, що суб'єкти госп одарської діяльності несуть відповідальність за ухиленн я від виконання або несвоєча сного виконання приписів у в игляді накладення штрафу у р озмірі до п'яти тисяч неопода ткованих мінімумів доходів г ромадян.

Порядок накладання держав ними інспекторами з енергети чного нагляду за режимами ел ектричної та теплової енергі ї на суб'єктів господарської діяльності незалежно від фо рм власності штрафів за пору шення законодавства про елек троенергетику визначений По ложенням про порядок наклада ння на суб'єктів господарськ ої діяльності штрафів за пор ушення законодавства про еле ктроенергетику, затверджени м постановою КМУ від 21.07.1999р. №1312.

Відповідно до пункту 2 назва ного Положення, у редакції, чи нній на момент накладення на відповідача штрафу, за ухиле ння від виконання або несвоє часне виконання, зокрема, при писів Державної інспекції з енергетичного нагляду за реж имами споживання електрично ї та теплової енергії, на суб'є ктів господарської діяльнос ті накладаються штрафи.

Згідно пунктів 7, 8 Положення , рішення про накладення штра фу приймається на підставі а кту перевірки суб'єкта госпо дарської діяльності, складен ого посадовими особами, зокр ема, Державної інспекції з ен ергетичного нагляду за режим ами споживання електричної т а теплової енергії.

Рішення про накладення штр афу оформляється постановою відповідно Державної інспек ції з енергетичного нагляду за режимами споживання елект ричної та теплової енергії.

Пунктами 10, 11 Положення пере дбачено, що суб'єкт господарс ької діяльності повинен спла тити штраф протягом 30 днів з д ня винесення постанови про й ого накладення. У разі неспла ти штрафу у зазначений термі н він стягується в судовому п орядку. Рішення про накладен ня на суб'єктів господарсько ї діяльності штрафів може бу ти оскаржене в установленому законом порядку.

Згідно п.1, 3, підп. 2 п.4, п.5, підп.1, 9, 10, 11 п.12, підп.2, 4, 5, 7, п.13, п.14 Положення про державний енергетичний н агляд за режимами споживання електричної і теплової енер гії, затвердженого постаново ю Кабінету Міністрів України від 07.08.1996 р. № 929 «Про посилення ко нтролю за режимами споживанн я електричної і теплової ене ргії», п.1. 2, 1.3, 2.2, 3.3, 3.4, 4.1, 4.2.1, 4.2.3, 4.4, 4.5, 4.6, 5.1, 5.2, 5.3 , 6.1, 7.1, 8.1, 10.1 Інструкції з організа ції проведення заходів держа вного енергетичного нагляду за суб»єктами електроенерге тики, суб»єктами відносин у с фері теплопостачання і спожи вачами електричної енергії т а оформлення їх результатів, затвердженої наказом Мініст ерства палива та енергетики України від 24.12.2004 р. № 817 (зі змінам и), зареєстроаного в Міністер стві юстиції України 01.08.2008 р. за № 714/15405 вбачається, що Державна інспекція з енергетичного на гляду за режимами споживання електричної і теплової енер гії (Держенергонагляд) і її п ідрозділи - державні інспек ції з енергетичного нагляду за режимами споживання елект ричної і теплової енергії у р егіонах (кількох областях), де ржавні інспекції з енергетич ного нагляду за режимами спо живання електричної і теплов ої енергії в Автономній Респ убліці Крим, областях, м.м. Киє ві і Севастополі проводять п ланові, позапланові перевірк и з приводу дотримання суб»є ктами господарювання законо давства в галузі електроенер гетики, в порядку визначеном у Законом України «Про основ ні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарсь кої діяльності » (№ 877-16) складаю ть за результатами таких пер евірок акти перевірки, на під ставі цих актів видають обов »язкові до виконання суб»єкт ам господарювання розпорядч і документи - розпорядження , приписи про усунення виявле них порушень законодавства в галузі електроенергетики, з астосовують до суб»єктів гос подарювання штрафні санкції до Державного бюджету Украї ни за допущені порушення зак онодавства в галузі електрое нергетики.

Згідно з пунктом 1 частини 1 с татті 17 Кодексу адміністрати вного судочинства України, д о компетенції адміністратив них судів входить розгляд сп орів фізичних чи юридичних о сіб із суб'єктом владних повн оважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів інди відуальної дії), дій чи бездія льності.

Пунктом 1 частини 1 статті 3 Ко дексу адміністративного суд очинства України встановлен о, що справа адміністративно ї юрисдикції - переданий на ви рішення адміністративного с уду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орг ан місцевого самоврядування , їхня посадова чи службова ос оба або інший суб'єкт, який зді йснює владні управлінські фу нкції на основі законодавств а, в тому числі на виконання де легованих повноважень.

Згідно з пунктом 7 частини 1 с татті 3 Кодексу адміністрати вного судочинства України, с уб'єкт владних повноважень - о рган державної влади, орган м ісцевого самоврядування, їхн я посадова чи службова особа , інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавс тва, в тому числі на виконання делегованих повноважень. Дл я визначення спору як такого , що підлягає вирішенню в поря дку адміністративного судоч инства, має бути законодавче уповноваження хоча б одного суб'єкта владно керувати пов едінкою іншого (інших) суб'єкт ів, а ці суб'єкта відповідно зо бов'язані виконувати вимоги та приписи такого владного с уб'єкта.

Державна інспекція з енерг етичного нагляду за режимами споживання електричної та т еплової енергії законодавчо уповноважена здійснювати на гляд за електричними і тепло використовуючими установка ми та тепловими мережами спо живачів та суб'єктів електро енергетики, давати споживача м та суб'єктам електроенерге тики приписи про приведення засобів обліку.

У даному випадку мало місце винесення енергонаглядаючо ю організацією припису з вим огою до його виконання із вст ановленням граничної дати, а також дії з контролю на викон анням припису за наслідками якого було застосовано санкц ії.

Наведене свідчить про те, що Державні інспекції з енерге тичного нагляду за режимами споживання електричної та те плової енергії є суб'єктами в ладних повноважень, які у від повідності із пунктом 4 части ни 1 статті 17 КАС України мають право звертатися з адмініст ративними позовами у випадка х встановлених законом.

Оскільки в п.10 Положення про порядок накладення на суб»є ктів господарювання штрафів за порушення законодавства в галузі електроенергетики та сфері теплопостачання, за твердженого постановою Кабі нету Міністрів України від 21.0 7.1999 р. № 1312 передбачено, що у разі несплати штрафу протягом 30-ти днів з дня прийняття Державн ою інспекцією з енергонагляд у постанови (розпорядження) п ро його накладення, він стягу ється в судовому порядку без зазначення суду якої юрисди кції, то підвідомчість спору про стягнення такого штрафу має визначатися процесуальн ими законами з урахуванням с уб»єктного складу і характер у правовідносин, що виникли м іж сторонами у сфері електро енергетики.

Отримані господарським су дом Вінницької області із Єд иного державного реєстру су дових рішень України судові акти - постанови Вінницьког о окружного адміністративно го суду від 18.09.2008 р. № 2а-10287/08, від 09.06.2010 р. № 2-а-1842/10/0270, від 22.10.2010 р. № 2-а-3896/10/0270, від 25.10.2010 р. № 2-а-3901/10/0270, від 02.12.2010 р. № 2-а-4380/10/0270, постанови Тернопільського о кружного адміністративного суду від 20.03.2009 р. № 2-а-721/09/1970, від 01.04.2009 р . № 2-а-723/09/1970, постанова Хмельниць кого окружного адміністрати вного суду від 27.10.2010 р. № 2-а-6581/10/2270/13 с відчать про те, що прокурор м. Вінниці і позивач самостійно зверталися з адміністративн им позовами про стягнення шт рафів до Державного бюджету України за порушення законо давства в галузі електроене ргетики до судів адміністрат ивного, а не господарського с удочинства. В якості предста вника позивача в цих справах брав участь також ОСОБА_1

Суд не бере до уваги пояснен ь представника позивача і пр окурора з приводу звернення з такими позовами як до адмін істративних так і господарсь ких судів, тим, що в п.10 вказаног о вище Положення не вказано д о якої юрисдикції суду має пр аво звернення з позовом про с тягнення штрафу, у випадку не сплати в установлений строк, і не бере до уваги їх пояснен ь про те, що законодавець таки м чином всановив альтернатив ну підвідомчість таких спорі в, а відтак і право прокурора і позивача звертатися з таким и позовами за їх вибором чи до адміністративного чи господ арського суду. Господарський суд вважає такі пояснення пр едставника позивача, прокуро ра безпідставними, оскільки нормами процесуального зако нодавства допускається альт ернативна територіальна під судність справ судом однієї юрисдикції (ч.3 ст.15 ГПК України - право позивача подати поз ов про визнання виконавчого напису нотаріуса таким, що не підлягає виконанню до госпо дарського суду за місцезнахо дженням відповідача або за м ісцем виконання виконавчого напису за вибором позивача; ч .3 ст.18 КАС України - справи щодо оскарження дій або бездіяль ності посадових чи службових осіб місцевих органів викон авчої влади розглядаються і вирішуються місцевим загаль ним судом як адміністративни м або окружним адміністратив ним судом за вибором позивач а). Ні нормами процесуального законодавства, ні матеріаль ного законодавства не передб ачено, щоб одні й ті ж спору бу ли підвідомчі (а не підсудні) с удам господарської і адмініс тративної юрисдикції і перед бачали право розгляду одних і тих же спорів за правилами г осподарського чи адміністра тивного судочинства за вибор ом позивача.

Отже, за суб»єктим складом і характером правовідносин, щ о виникли між сторонами у гал узі електроенергетики, даний спір є публічно - правовим с пором, тому дана справа є спра вою адміністративної юрисди кції і її розгляд має здійсню ватися адміністративним суд ом за нормами Кодексу адміні стративного судочинства Укр аїни.

До таких же висновків прийш ов і Вищий господарський суд України в постанові від 12.05.2009 р . № 33/166/08, Вищий адміністративни й суд України в ухвалі № К-13815/08.

Враховуючи викладене, кер уючись ст. 1, 12, п. 1 ст. 80, 86 ГПК Украї ни, -

У Х В А Л И В :

1.Провадження у справі пр ипинити.

2.Копії даної ухвали направи ти прокурору Вінницької обла сті, прокурору м. Вінниці, пози вачеві, відповідачеві (22800, Вінн ицька область, Немирівський район, м. Немирів, вул. Горьког о, буд.149) .

Суддя Білоус В.В.

віддрук. прим.:

1 - до справи

2 - прокурору (пров. Цегельни й, 8, м. Вінниця, 21100)

3- позивачу (вул.І.Богуна, 5, м. В інниця, 21100)

4 - відповідачу (вул. Примако ва, 1, с. Лука-Мелешківська, Вінн ицький район, Вінницька обла сть, 23234)

5-прокуратурі Вінницької об ласті

СудГосподарський суд Вінницької області
Дата ухвалення рішення12.05.2011
Оприлюднено18.05.2011
Номер документу15225824
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —4/35/2011/5003

Постанова від 20.06.2011

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Тимошенко О.М.

Ухвала від 07.06.2011

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Тимошенко О.М.

Ухвала від 12.05.2011

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Білоус В.В.

Ухвала від 14.04.2011

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Білоус В.В.

Ухвала від 17.03.2011

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Білоус В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні