Рішення
від 13.05.2011 по справі 07-12/1684
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКА СЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 травня 2011 року Спр ава № 07-12/1684

За позовом державної еко логічної інспекції в Черкась кій області

до сільськогосподарського товариства з обмеженою відп овідальністю “Тясмин”

про стягнення 40822 грн. 32коп.

Суддя Дорошенко М.В.

Секретар судового засідан ня Ковба І.М.

Представники сторін:

від позивача: ОСОБА_1 - за довіреністю від 26.04.2011р.;

від відповідача: ОСОБА_2 - за довіреністю від 01.03.2011р.

Державна екологічна інсп екції в Черкаській області з вернулася до господарського суду Черкаської області із п озовом до сільськогосподарс ького товариства з обмеженою відповідальністю “Тясмин” п ро стягнення з відповідача н а користь бюджету в особі поз ивача для зарахування на рах унок Новоселицької сільсько ї ради 40822 грн. 32 коп. збитків, зав даних самовільним водокорис туванням.

В обґрунтування позову поз ивач вказав на встановлений проведеною ним перевіркою фа кт самовільного (без належно го на те спеціального дозвол у) використання відповідачем поверхневої води у 2008р. у кільк ості 3600 м3, у період з 01.01.2009р. по 31.08.2009р . у кількості 3600 м3 і з 01.09.2009р. по 09.07.20 10р. у кількості 2754 м3, що завдало державі шкоди, яка підлягає в ідшкодуванню шляхом стягнен ня збитків у сумі 40822 грн. 32 коп.

Відповідач заперечив прот и позову в частині стягнення 34430 грн. 51 коп. збитків, оскільки вважає безпідставним застос ування позивачем для визначе ння розміру збитків за самов ільне використання поверхне вих вод у період з 01.09.2009р. по 09.07.2010р . Методики розрахунку розмір ів відшкодування збитків, за подіяних державі внаслідок п орушення законодавства про о хорону та раціональне викори стання водних ресурсів, затв ердженої наказом Міністерст ва охорони навколишнього при родного середовища України в ід 20.07.2009р. №389 (далі - Методика №389) .

Рішенням від 04.10.2010р. у цій спра ві господарський суд Черкась кої області позов задовольни в частково в сумі 2728 грн. 06 коп., а в задоволенні решти позову в ідмовив, погодившись при цьо му з доводами відповідача пр о безпідставність застосув ання позивачем для визначенн я розміру збитків за самовіл ьне використання відповідач ем поверхневих вод у період з 01.09.2009р. по 09.07.2010р. Методики №389.

Постановою від 22.11.2010р. Київсь кий апеляційний господарськ ий суд рішення господарськог о суду Черкаської області ві д 04.10.2010р. в частині відмови у зад оволені позовних вимог скасу вав і прийняв нове рішення, як им позов в частині стягнення 38094 грн. 26 коп. збитків задовольн ив, визнавши при цьому підста вним застосування позивачем для визначення розміру збит ків за самовільне використан ня відповідачем поверхневих вод у період з 01.09.2009р. по 09.07.2010р. Мет одики №389.

Постановою від 16.03.2011р. Вищий г осподарський суд України ска сував прийняті у цій справі р ішення господарського суду Ч еркаської області від 04.10.2010р. та постанову Київського апеляц ійного господарського суду в ід 22.11.2010р. і передав справу до го сподарського суду Черкасько ї області на новий розгляд. Пр и цьому Вищий господарський суд України погодився з висн овком суду апеляційної інста нції про підставність застос ування позивачем для визначе ння розміру збитків за самов ільне використання відповід ачем поверхневих вод у періо д з 01.09.2009р. по 09.07.2010р. Методики №389.

Разом з тим, Вищий господарс ький суд України у своїй пост анові від 16.03.2011р. зазначив, що су ди попередніх інстанцій, стя гуючи присуджену суму збиткі в в доход бюджету із зарахува нням на рахунок Новоселицько ї сільської ради, не дали прав ової оцінки вимогам позивача про стягнення коштів на кори сть бюджету в особі Державно ї екологічної інспекції в Че ркаській області, не перевір или чи має ця інспекція право ототожнювати себе з відпові дним бюджетом і не дослідили у якій частині заявлених до с тягнення коштів розпорядник ами їх є відповідний бюджет, н е перевірили чи підлягають с тягненню кошти на користь ли ше одного бюджету і прийняли рішення про права та обов' я зки особи, яка не була залучен а до участі у справі.

У письмових поясненнях від 12.05.20011р. (а. с. 127) і у засіданні суду представник позивача уточни в позовні вимоги і просив стя гнути заявлену суму збитків на користь держави.

У засіданні суду представн ик відповідача підтримав зап еречення проти позову.

Дослідивши наявні у справі письмові докази, заслухавши пояснення представників сто рін, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

9 липня 2010р. старшим державн им інспектором з охорони нав колишнього природного серед овища Черкаської області Боб ухом І.П. та державним інспект ором з охорони навколишнього природного середовища Черка ської області Осокіним А.В. в п рисутності директора сільсь когосподарського товариств а з обмеженою відповідальніс тю “Тясмин” Куришка О.М. була п роведене позапланова переві рка дотримання цим товариств ом вимог природоохоронного з аконодавства.

Цією перевіркою було встан овлено, що водопостачання сі льськогосподарського товар иства з обмеженою відповідал ьністю “Тясмин” здійснюєтьс я з поверхневого водоймища з а допомогою насосу (технічно го пристрою) за відсутності д озволу на спеціальне водокор истування і відповідних типо вих облікових документів, що є порушенням вимог ст. ст. 44, 48, 49, 105, 110 Водного кодексу України В одного кодексу України, ст. 68 З акону України “Про охорону н авколишнього природного сер едовища”.

За результатами перевірки складено акт від 09.07.2010р. та прот окол про адміністративне пра вопорушення від 09.07.2010р. №002957 відн осно керівника товариства.

Постановою державної екол огічної інспекції в Черкаськ ій області від 12.07.2010р. №002415 директ ора сільськогосподарського товариства з обмеженою відп овідальністю “Тясмин” на під ставі ст. 36, 48, 60, 61 ч. 2 Кодексу Украї ни про адміністративні право порушення притягнуто до адмі ністративної відповідально сті у вигляді штрафу.

Згідно з довідкою сільсько господарського товариства з обмеженою відповідальністю “Тясмин” від 09.07.2010р. №52 ним було використано води з відкритог о водоймища без дозволу на сп еціальне водокористування у 2008р. - 3600 м3, у період з 01.01.2009р. по 31.08.2009р . - 3360 м3 та з 01.09.2009р. по 09.07.2010р. - 2754 м3 .

На підставі даних сільсько господарського товариства з обмеженою відповідальністю “Тясмин” про кількість вико ристаної ним води державна е кологічна інспекція в Черкас ькій області зробила розраху нок розміру збитків, завдани х самовільним використанням води на суму 40822 грн. 32 коп., у тому числі: 4579 грн. 68 коп. за 2008 р. і за пе ріод з 01.01.2009р. по 31.08.2009р. на підстав і Методики розрахунку розмір ів відшкодування збитків, за подіяних державі внаслідок п орушення правил охорони водн их ресурсів на землях водног о фонду, пошкодження водогос подарських споруд і пристрої в, порушення правил їх експлу атації, затвердженої наказом Державного комітету України по водному господарству 18.12.2001р . №290 (далі - Методика №290) і 36242 грн . 64 коп. за період з 01.09.2009р. по 09.07.2010р. н а підставі Методики №389.

Сільськогосподарське това риство з обмеженою відповіда льністю “Тясмин” не спростув ало встановлений перевіркою факт користування ним водою без дозволу на спеціальне во докористування.

Стаття 1 Водного кодексу Укр аїни визначає водокористува ння як використання вод (водн их об'єктів) для задоволення п отреб населення, промисловос ті, сільського господарства, транспорту та інших галузей господарства, включаючи пра во на забір води, скидання сті чних вод та інші види викорис тання вод (водних об'єктів).

Пункт 9 ст. 44 Водного кодексу України передбачає, що водок ористувачі зобов'язані здійс нювати спеціальне водокорис тування лише за наявності до зволу.

Статтею 48 Водного кодексу У країни визначено, що спеціал ьне водокористування - це заб ір води з водних об'єктів із за стосуванням споруд або техні чних пристроїв, використання води та скидання забруднююч их речовин у водні об'єкти, вкл ючаючи забір води та скиданн я забруднюючих речовин із зв оротними водами із застосува нням каналів. Спеціальне вод окористування здійснюється юридичними і фізичними особ ами насамперед для задоволен ня питних потреб населення, а також для господарсько-побу тових, лікувальних, оздоровч их, сільськогосподарських, п ромислових, транспортних, ен ергетичних, рибогосподарськ их та інших державних і грома дських потреб.

Стаття 49 Водного кодексу Ук раїни встановлено, що спеціа льне водокористування здійс нюється на підставі дозволу. Дозвіл на спеціальне водоко ристування видається:

державними органами охоро ни навколишнього природного середовища - у разі використа ння води водних об'єктів зага льнодержавного значення;

Верховною Радою Автономно ї Республіки Крим, обласними , Київською та Севастопольсь кою міськими Радами за погод женням з державними органами охорони навколишнього приро дного середовища - у разі вико ристання води водних об'єкті в місцевого значення.

Відповідно до ст. 68 Закону Ук раїни „Про охорону навколишн ього природного середовища” підприємства, установи, орга нізації та громадяни зобов'я зані відшкодовувати шкоду, з аподіяну ними внаслідок пору шення законодавства про охор ону навколишнього природног о середовища, в порядку та роз мірах, встановлених законода вством України.

До такого законодавства ві дносяться, зокрема, Методика №290 і Методика №389.

Розділом 6 Методики №290 встан овлений порядок розрахунку р озмірів відшкодування збитк ів при самовільному водокори стуванні, переуступці права водокористування, заборі вод и з порушенням планів водоко ристування, при безгосподарс ькому використанні води, при порушенні правил ведення пе рвинного обліку кількості во ди, що забирається з водних об 'єктів і скидається до них.

Розділом 9 Методики №389 встан овлений порядок розрахунку р озмірів збитків, обумовлених самовільним використанням в одних ресурсів без дозволу н а спеціальне водокористуван ня та порушенням умов водоко ристування, встановлених у д озволі на спеціальне водокор истування

Таким чином, обидві вказані Методики регулюють відносин и, пов' язані із здійсненням розрахунку розмірів збитків , завданих самовільним водок ористуванням, проте Методика №389, як спеціальний нормативн ий акт, регулює відносини, пов ' язані із здійсненням розра хунку розмірів збитків, завд аних саме використанням води без дозволу на спеціальне во докористування, а не взагалі самовільним водокористуван ням.

Відтак застосування держа вною екологічною інспекцією в Черкаській області для виз начення розміру збитків за с амовільне використання відп овідачем поверхневих вод без дозволу на спеціальне водок ористування за 2008 р. та за періо д з 01.01.2009р. по 31.08.2009р. Методики №290, а з а період з 01.09.2009р. по 09.07.2010р. Методи ки №389, є правомірним.

Сам розрахунок стягуваної суми збитків зроблено вірно .

Статтею 13 Конституції Украї ни встановлено, що земля, її на дра, атмосферне повітря, водн і та інші природні ресурси, як і знаходяться в межах терито рії України, природні ресурс и її континентального шельфу , виключної (морської) економі чної зони є об'єктами права вл асності Українського народу . Від імені Українського наро ду права власника здійснюють органи державної влади та ор гани місцевого самоврядуван ня в межах, визначених цією Ко нституцією.

Аналогічні норми передбач ає ст. 324 Цивільного кодексу Ук раїни.

Відповідно до п. 3 ст. 116 Консти туції України Кабінет Мініст рів України забезпечує прове дення політики у сферах охор они природи, екологічної без пеки і природокористування.

Згідно з п. 1 Положення про Де ржавну екологічну інспекцію України, затвердженого пост ановою Кабінету Міністрів Ук раїни від 17.11.2001р. №1520 в редакції п останови Кабінету Міністрів України від 16.06.2004р. №770, з урахува нням подальших змін і доповн ень, державна екологічна інс пекція України є урядовим ор ганом державного управління , який діє у складі Мінприроди і йому підпорядковується.

Відповідно до п. 4 та п. 5 цього Положення Державна екологіч на інспекція України організ овує та здійснює державний к онтроль за додержанням вимог законодавства про охорону н авколишнього природного сер едовища, раціональне викорис тання, відтворення та охорон и природних ресурсів. Їй нада но право вживати в установле ному порядку заходів досудов ого врегулювання спорів та п одавати позови про відшкодув ання втрат і збитків, завдани х унаслідок порушення вимог законодавства про охорону на вколишнього природного сере довища.

Такі ж повноваження має дер жавна екологічна інспекція у Черкаській області відповід но до Положення про неї, затве рдженого наказом Міністерст ва охорони навколишнього при родного середовища від 19.02.2007р. № 55.

Отже, державна екологічна і нспекція у Черкаській област і є органом державної викона вчої влади, уповноваженим де ржавою здійснювати функції щ одо відшкодування у судовому порядку втрат і збитків, завд аних унаслідок порушення вим ог законодавства про охорону навколишнього природного се редовища.

Частина 2 ст. 1 Господарськог о процесуального кодексу Укр аїни передбачає, що у випадка х, передбачених законодавчим и актами України, до господар ського суду мають право звер татися державні органи.

Таким чином, у даному випадк у державна екологічна інспек ція в Черкаській області, як д ержавний орган, правомірно п одала позов про відшкодуванн я збитків, завданих державі в наслідок порушення вимог зак онодавства про охорону навко лишнього природного середов ища.

Згідно з ч. 2 ст. 2 Цивільного к одексу України держава Украї на є учасником цивільних від носин.

Вимога державної екологіч ної інспекції в Черкаській о бласті про стягнення із сіль ськогосподарського товарис тва з обмеженою відповідальн істю “Тясмин” на користь дер жави в особі позивача 40822 грн. 32 к оп. збитків відповідає таком у, передбаченому ч. 2 ст. 16 Цивіл ьного кодексу України, спосо бу захисту цивільних прав та інтересів як відшкодування збитків та вимогам Господарс ького процесуального кодекс у України.

Даний спір є спором про прав о держави Україна на відшкод ування збитків, завданих їй в наслідок порушення вимог зак онодавства про охорону навко лишнього природного середов ища.

Питання про зарахування ст ягуваної суми збитків до від повідного бюджету (відповідн их бюджетів) не має значення д ля вирішення цього спору, том у не має потреби у його виріше нні при розгляді даної справ и. Це питання має значення і по винно вирішуватися стягувач ем та органами державної вик онавчої служби під час викон ання рішення суду у відповід ності із вимогами Закону Укр аїни про Державний бюджет Ук раїни на той рік, у якому відбу деться стягнення збитків із боржника.

За таких обставин позов під лягає задоволенню повністю.

Відповідно до ст. 49 Господар ського процесуального кодек су України з відповідача під лягає стягненню в доход Держ авного бюджету України 408 грн. 22 коп. державного мита та 236 грн . витрати на інформаційно-тех нічне забезпечення судового процесу.

На підставі викладеного, ке руючись ст.ст. 80, 82-84 Господарськ ого процесуального кодексу У країни, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повні стю.

Стягнути з сільськогоспод арського товариства з обмеже ною відповідальністю “Тясми н” (с. Новоселиця, Чигиринськи й район, Черкаська область, ід ентифікаційний код 03793768):

- на користь держави Україна через державну екологічну і нспекцію в Черкаській област і (вул. Вернигори, 17, м. Черкаси, 18 000, ідентифікаційний код 34924240) - 40822 грн. 32 коп. шкоди;

- у доход Державного бюджету України через державну пода ткову інспекцію у Чигиринськ ому районі (вул. Б. Хмельницько го, буд. 25, м. Чигирин, Черкаська область, 20901) для зарахування н а реєстраційний рахунок УДК у м. Черкаси №31117095700002 в головному управлінні державного казна чейства України в Черкаській області, МФО 854018, - 408 грн. 22 коп. де ржавного мита;

- у доход бюджету через відд іл державної виконавчої служ би Чигиринського районного у правління юстиції (вул. Груше вського, 23, м. Чигирин, 20900) для зар ахування на реєстраційний ра хунок УДК у м. Черкаси №31216264700002 в г оловному управлінні державн ого казначейства України в Ч еркаській області, МФО 854018, - 236г рн. витрат на інформаційно-те хнічне забезпечення судовог о процесу.

Це рішення може бути оскарж ене до Київського апеляційно го господарського суду у пор ядку та строки, передбачені р озділом ХІІ Господарського п роцесуального кодексу Украї ни.

СУДДЯ М.В. Дорошенко

Повне рішення скл адено і підписано 16.05.2011р.

СудГосподарський суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення13.05.2011
Оприлюднено18.05.2011
Номер документу15227731
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —07-12/1684

Постанова від 23.05.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Мачульський Г.М.

Ухвала від 11.05.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Мачульський Г.М.

Постанова від 07.02.2012

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Тарасенко К.В.

Ухвала від 06.09.2011

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Тарасенко К.В.

Рішення від 13.05.2011

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Дорошенко М.В.

Ухвала від 05.04.2011

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Дорошенко М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні