04/1132а
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 04/1132а
"15" квітня 2008 р.
Господарський суд Черкаської області в складі головуючого - судді Упиря І.І. при секретарі –Голосінській Н.М. ,
за участю представників сторін :
від позивача –Стариш В.М., Давтян Л.С. –представники за довіреностями,
від відповідача –Ященко В.В. –представник за довіреністю, від третьої особи - не з”явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Черкаси справу за позовом Черкаського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності до Товариства з обмеженою відповідальністю “Робочий одяг”, третя особа на стороні відповідача –Черкаська організація “Солідарні профспілки Черкащини” про стягнення 85482 грн. 38 коп.
в засіданні суду оголошувалась перерва до 14 год. 30 хв. 15.04.2008р.
ВСТАНОВИВ:
Позивач заявив позов про стягнення з відповідача 85482 грн. 38 коп. заборгованості по страхових внесках з тимчасової втрати працездатності згідно п.2 і п.4, ч.2 ст. 27 Закону України “Про загальнообов”язкове державне соціальне страхування у зв”язку з тимчасовою тратою працездатності та витратами, зумовленими похованням” від 18.01.2001 року №2240-ІІІ ( далі Закон №2240).
В обгрунтування своїх позовних вимог позивач посилається на те, що згідно ст. 9 Закону №2240 Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов”язковим державним соціальним страхуваням у зв”язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, проводить збір та акумуляцію страхових внесків та інших коштів, призначених для фінансування матеріального забезпечення та соціальних послуг і забезпечує їх надання, а також здійснює контроль за використанням цих коштів.
Відповідно до ст. 27 вищевказаного Закону та Інструкції про порядок надходження, обліку та витрачання коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затвердженої постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності ( далі ФСС з ТВП) від 26.06.2001 року №16, ТОВ “Робочий одяг” з 14.03.2002 року зареєстроване в Соснівській районній виконавчій дирекції м. Черкаси, Черкаського обласного відділення ФСС з ТВП, як страхувальник- роботодавець, який використовує найману працю.
Страхувальник, відповідно до п.2 і п.4 ч. 2 ст. 27 Закону № 2240, зобов”язаний нараховувати та сплачувати в установлені строки та в повному обсязі страхові внески і вести облік коштів загальнообов”язкового державного соціального страхування у зв”язку з тимчасовою втратою працездатності та витрати зумовленими похованням, і своєчасно надавати органам Фонду встановлену звітність щодо цих коштів.
Згідно ст. 1 Закону України від 11.01.2001 року №2213-ІІІ “Про розмір внесків на деякі види загальнообов”язкового державного соціального страхування” розмір внесків на загальнообов”язкове державне соціальне страхування становить для роботодавців : 2,9 відсотка ( з 1 .01.2007р. –1,5 відсотка згідно зі ст. 93 Закону України “Про державний бюджет на 2007 рік” від 19.12.2006 р. №489-ІУ) суми фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, що включають витрати на виплату основної та додаткової заробітної плати, інші заохочувальні і компенсаційні виплати, у тому числі натуральній формі, які визначаються згідно з нормативно-правовими актами прийнятими відповідно до Закону України “Про оплату праці”, та підлягають обкладанню податком з доходів фізичних осіб. Розмір внесків працівників становить 0,5 відсотків –для найманих працівників, заробітна плата яких нижче прожиткового мінімуму, встановленого для працездатної особи і 1,0 відсотка для найманих працівників, заробітна плата яких вища прожиткового мінімуму встановленого для працездатної особи.
Збір та акумуляція внесків на загальнообов”язкове державне соціальне страхування, відповідно до ст. 13 Закону №2240, входить до кола повноважень виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, робочими органами якої, відповідно до п. 5 ст. 10 вищезазначеного Закону, є виконавчі дирекції відділень Фонду в Автономній республіці Крим, містах Києва та Севастополі, а також виконавчої дирекції відділень у районах та містах республіканського та обласного значення. Жодна професійна спілка, що діє в Україні, в тому числі і Черкаська організація “Солідарні профспілки Черкащини”, не належить до робочих органів Фонду і не має їх повноважень.
Згідно п.2 ст.19 Закону № 2240 кошти загальнообов”язкового державного соціального страхування у зв”язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, зараховуються на єдиний централізований рахунок Фонду. Такі рахунки відкриті в Черкаському обласному відділенню ФСС з ТВП та його робочими органами , якими є виконавчі дирекції в районах та м. Черкаси, зокрема і Соснівська районна виконавча дирекція, в ЧОД ”Райффайзен Банк “Аваль”.
Таким чином, належним отримувачем страхових внесків на загальнообов”язкове державне соціальне страхування з тимчасової втрати працездатності є органи ФСС з ТВП, а профспілкові організації, зокрема і Черкаська організація “Солідарні профспілки Черкащини” не належать до робочих органів ФСС з ТВП, а отже не мають права на отримання страхових внесків, які нараховуються відповідно до вищезазначених норм Закону.
В порушення зазначених вимог Закону №2240 ТОВ “Робочий одяг”, що сплачувало страхові внески до ФСС з тимчасової втрати працездатності до 1 грудня 2002 року, з січня 2003 року відмовилося перераховувати страхові внески до Соснівської районної виконавчої дирекції м. Черкаси і звіт Ф4- ФСС з ТВП з 01.01.2003 року до неї не подає.
Незважаючи на те, що ТОВ “Робочий одяг” відмовилося перераховувати внески до ФСС з ТВП за 2005 рік даним підприємством сплачено 17 грн. 00 коп., за 2006 рік –16 грн. 00 коп., за 9 місяців 2007 року –12 грн. 00 коп.
Оскільки, ТОВ “Робочий одяг” страхові внески не сплачує, документи для проведення перевірки не надає, звіт Ф4-ФСС з ТВП не здає, а база для нарахування страхових внесків, як до Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності так і до Фонду загальнообо”язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття визначається відповідно до ст. 1 Закону України “Про розмір внесків на деякі види загальнообов”язкового державного соціального трахування” від 11.01.2001року №2213-ІІІ то Соснівською районною виконавчою дирекцією нараховано відповідачу страхові внески в сумі 85482 грн. 38 коп. на фонд оплати найманих працівників за період з 2005 року по 2006 рік та 9 місяців 2007 року за довідкою, наданою Черкаським міським центром зайнятості.
Відповідно до ч.1 ст. 30 Закону №2240 роботодавець несе відповідальність за несплату чи не своєчасну сплату страхових внесків, що сплачують застраховані особи через рахунки роботодавців.
Представники позивача в засіданні суду позовні вимоги підтримали з обставин викладених в позовній заяві.
До суду звернувся з клопотанням представник відповідача в якому просить суд зупинити провадження у справі оскільки, ним подана апеляційна скарга на ухвалу господарського суду від 05.04.2008 року про забезпечення доказів .
Представник відповідача клопотання в засіданні суду підтримав.
Представники позивача проти задоволення клопотання заперечують з мотивів, що відповідно до ст. 75 КАС України оскарження такої ухвали не перешкоджає розгляд справи.
Вислухавши пояснення предтаників сторін суд ухвалив, в задоволенні клопотання відмовити оскільки, відповідно до п. 5 ст. 75 КАС України оскаржена ухвала про забезпечення доказів не зупиняє її виконання, а також не перешкоджає розгляд справи.
Відповідач у запереченні проти позову та представник відповідача в засіданні суду позовні вимоги не визнають повністю з таких мотивів.
ТОВ “Робочий одяг” уклало договір від 01.11.2002 року №371 з Черкаською організацією “Солідарні профспілки Черкащини” як платник страхових внесків до Фонду соціального страхування. Відповідно до цього договору Черкаська організація “Солідарні профспілки Черкащини” взяла на себе виконання функцій, передбачених п.3 ст.50 Закону України №2240 “Про загальнообов”язкове державне соціальне страхування у зв”язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням”
Відповідно до п.п.2.1.1 Інструкції про порядок надходження, обліку та витрачання коштів Фонду соціального страхування України, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 21.09.1999 року №634/3927, платниками збору на загальнообов”язкове соціальне страхування є юридичні особи.
Згідно абз.1 п.3.1 вищевказаної Інструкції платники збору на обов”язкове соціальне страхування повинні зареєструватися, як страхувальники у всеукраїнських галузевих профспілках, регіональних галузевих профспілках.
Вказана Інструкція нині діюча і є єдиними документом Фонду соціального страхування, що зареєстрований у Міністерстві Юстиції України та діє на підставі постанови КМУ від 28.12.1992 року “Про затвердження Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади” та наказу Мінюсту від 31.07.2000 року ”Про затвердження порядку скасування рішення про державну реєстрацію нормативно-правових актів, занесених до державного реєстру”.
Відповідно до п.3 ст. 9 Закону №2240 ФСС з ТВП є некомерційною самоврядною організацією і тому не може бути суб”єктом владних повноважень за обставин, що цим органом є, відповідно ст. 17 цього ж Закону, спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у сфері праці та соціальної політики, який здійснює державний нагляд у сфері державного соціального страхування у зв”язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням.
Інструкція про порядок надходження, обліку та витрачення коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, яка затверджена постановою правління ФСС з ТВП від 26.06.2001 року за №16 і не зареєстрована в Міністерстві Юстиції України, не є нормативно-розпорядчим документом, а являється внутрішньо-розпорядчим документом і відноситься до внутрішньої діяльності Фонду –некомерційної самоврядної організації, яка не є суб”єктом владних повноважень , а тому позов не може розглядатися в порядку адміністративного судочинства.
Діяльність Фонду СС зТВП та його робочих органів є неправомірною.
За заявою від 13.03.2008 року Черкаської організації “Солідарні профспілки Черкащини”, ухвалою суду від 20.03.2008 року була залучена до участі у справі в якості третьої особи без самостійних вимог на стороні відповідача.
Представник третьої особи в засідання суду не з”явився, витребувані ухвалою суду додаткових документів суду не надав. Поважності причин неявки в засідання, суд не повідомив.
Представники сторін вважають, що справу можливо розглянути у відсутність представника третьої особи, оскільки його нез”явлення в засідання суду та неподання третьою особою додаткових документів, витребуваних у неї судом не є перешкодою у розгляді справи по суті.
Суд ухвалив справу розглядати за наявними в ній матералами та у відсутність представника третьої особи.
Вислухавши пояснення представників сторін та оцінивши надані докази у їх сукупності суд вважає, що позовні вимоги підлягають до задоволення з таких обставин. Відповідно до ч.1 ст.9 Закону № 2240 Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов”язковим державним соціальним страхуванням у зв”язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, проводить збір і акумуляцію страхових внесків та інших коштів призначених для фінансування матеріального забезпечення та соціальних послуг, види яких передбачені ст. 34 цього Закону, та забезпечує їх надання, а також здійснює контроль за використанням цих коштів.
Фонд, згідно ч.4 ст. 9 Закону №2240, не може проводити будь-яку іншу діяльність, крім зазначеної в частині першій цієї статті, та використовувати страхові кошти не за цільовим призначенням.
Відповідно до ч.5 ст. 10 Закону №2240, робочими органами виконавчої дирекції Фонду та його відділень є виконавчі дирекції відділень в Автономній республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі, а відповідно до Статуту Фонду також виконавчі дирекції відділень у районах та містах республіканського обласного значення є робочими органами виконавчої дирекції Фонду та його відділень.
Таким чином, суд вважає, що позивач відноситься до суб”єктів владних повноважень, а тому даний спір є адміністративним спором і підлягає розгляду за правилами Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до ст. 27 Закону №2240, відповідач зобов”язаний нараховувати і сплачувати в установлені строки та в повному обсязі страхові внески, вести облік коштів загальнообов”язкового державного соціального страхування у зв”язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням і своєчасно надавати органам Фонду встановлену звітність щодо цих коштів, надавати виконавчій дирекції відділення Фонду відомості про численність найманих працівників, розмір їх заробітної плати за встановленою формою звітності.
Страхувальники –роботодавці, згідно ч.1 ст.23 Закону №2240, сплачують до Фонду різницю між нарахованими для роботодавців і найманих працівників страховими внесками та витратами пов”язаними з наданням матеріального забезпечення та соціальних послуг застрахованим особам відповідно до цього Закону. Перерахування коштів здійснюється один раз на місяць у день, встановлений для одержання в установах банку коштів на оплату праці за відповідний період.
Відповідач зареєсрований у Соснівській районній виконавчій дирекції в м.Черкаси, Черкаського обласного відділення Фонду як страхувальник-роботодавець, який використовує найману працю.
Незважаючи на те, що відповідач з 2003 року відмовився перераховувати внески до Фонду, але в 2005 році до Фонду було перераховано 17 грн., за 2006 рік –16 грн, за 9 місяців 2007 року –12 грн.
Відповідно до ст. 21 Закону № 2240, у п. 1 ст. 1 Закону України № 2213–ІІІ від 11.01.2001 року “Про розмір внесків на деякі види загальнообов'язкового державного соціального страхування” встановлено розміри внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням” і визначаються вони від суми фактичних витрат на оплату праці найманих працівників.
Отже, Законами України встановлені розміри, строки сплати страхових внесків, визначено порядок їх розрахунку, вказано страховика, якому страхові внески повинні сплачуватися. За Законом їх сплата є обов'язком підприємства, а не правом. Закон №2240 є законом прямої дії і у відповідача відсутні правові підстави для несплати страхових внесків до Фонду.
Вимога позивача про стягнення з відповідача 85482 грн. 38 коп. внесків несплачених за період з 2005 року, 2006 року, та 9 місяців 2007 року відповідно до його розрахунку є обґрунтованою та законною.
Доводи представника відповідача в засіданні суду про те, що відповідач уклав договір з Черкаською організацією “Солідарні профспілки Черкащини” на сплату їй цих внесків, суд вважає є помилковими і спростовуються вищевказаними нормативними актами. Закон №2240 не звільняє страхувальника від оплати страховних внесків до Фонду за наявності договору з профспілками.
Посилання відповідача на Інструкцію від 21.09.1999 року №634/3927 за якою страхувальники повинні зареєструватися у всеукраїнських галузевих профспілках, регіональних галузевих профспілках є помилковими оскільки, дана Інструкція відповідно до Постанови правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 26.06.2001 року №16 втратила чинність.
Законом №2240 встановлений обов”язок відповідача сплачувати страхові внески незалежно від перевірки чи ревізії по їх сплаті.
Доводи відповідача, щодо неправомірності діяльності Фонду та його робочих органів і відсутності у них права звернення до суду суд вважає є безпідставними та необґрунтованими.
Кожна сторона, відповідно до ст. 71 КАС України повинна довести ті обставини, на яких ґрунтується її вимога та заперечення. Відповідач не спростував доводи позивача, кошти у Фонд не перерахував.
Отже, суд важає, що позовні вмоги в сумі 85482 грн. 38 коп. підлягають до задоволення.
На підставі статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України з відповідача в доход державного бюджету підлягає стягненню судовий збір в сумі 854 грн. 82 коп.
Керуючись ст. ст. 94, 161-163 Кодексу адміністративного судочинства України, -
ПОСТАНОВИВ:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з: Товариства з обмеженою відповідальністю “Робочий одяг”, вул. Сумгаіїтська, 23/1, код 30238750 :
- на користь Черкаського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, м. Черкаси вул. Б. Вишневецького, 18, к.29, р/р 2560447 в ЧОД “Райффайзен Банк Аваль” , МФО 354411, код 21355026 - 85482 грн. 38 коп. заборгованості по страхових внесках ;
- в доход державного бюджету на рахунок № 31117095700002, банк –ГУДКУ в Черкаській області, МФО –854018, код бюджетної класифікації –22090200, символ звітності банку –095, отримувач УДК в м. Черкаси через ДПІ у м. Черкаси - 854 грн. 82 коп. судового збору.
Постанова може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду в порядку та строки встановлені відповідно до ст. 186 КАС України.
СУДДЯ І.І.Упир
Постанова підписана 15.04.2008р.
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 15.04.2008 |
Оприлюднено | 18.04.2008 |
Номер документу | 1542431 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Упир І.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні