Постанова
від 11.04.2011 по справі 2а-15218/10/1/0170
СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Копія

СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯ ЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУ Д

Постанова

Іменем України

Справа № 2а-15218/10/1/0170

11.04.11 м. Севастополь

Севастопольськ ий апеляційний адміністрати вний суд у складі колегії суд дів:

головуючого судді Привалової А.В.,

суддів Курапової З.І. ,

Лядової Т.Р.

секретар судового засі дання Галайдіна Г.І.

за участю сторін:

представника позивача, Ф еодосійської міжрайонної д ержавної податкової інспекц ії АР Крим - ОСОБА_2, довіре ність № 2 від 17.06.10

розглянувши апеляційн у скаргу Феодосійської мі жрайонної державної податко вої інспекції Автономної Рес публіки Крим на постанову Ок ружного адміністративного с уду Автономної Республіки К рим (суддя Трещова О.Р.) від 27.01.11 у справі № 2а-15218/10/1/0170

за позовом Феодосійськ ої міжрайонної державної под аткової інспекції Автономно ї Республіки Крим (вул. Кримс ька, 82-в, місто Феодосія, Автоно мна Республіка Крим, 98100)

до Відкритого акціонер ного товариства "Бухта Двуяк ірна" (вул. Леніна, 20, смт. Орджон ікідзе, місто Феодосія, Автон омна Республіка Крим, 98184)

третя особа:

КП "Орджонікідзе" (вул. Бон даренко, 12, смт. Орджонікідзе, м істо Феодосія, Автономна Рес публіка Крим, 98184)

про стягнення дебіторськ ої заборгованості

ВСТАНОВИВ:

Постановою Окружного адміністративного суду Авт ономної Республіки Крим від 27 січня 2011 року у задоволенні п озову Феодосійської міжрайо нної державної податкової ін спекції Автономної Республі ки Крим до Відкритого акціон ерного товариства «Бухта Дву якірна», третя особа КП «Ордж онікідзе»про стягнення дебі торської заборгованості - в ідмовлено.

Не погодившись з судовим рі шенням Феодосійська міжрайо нна державна податкова інспе кція Автономної Республіки К рим звернулася до Севастопол ьського апеляційного адміні стративного суду з апеляційн ою скаргою, в якій просить ска сувати постанову суду першої інстанції, прийняти нове ріш ення про задоволення позовни х вимог, посилаючись на поруш ення судом норм матеріальног о та процесуального права.

У судовому засіданні позив ач наполягав на задоволенні апеляційної скарги.

Відповідач та третя особа я вку своїх представників у су дове засідання не забезпечил и, про час та місце судового ро згляду справи повідомлені на лежним чином, про причину нея вки суд не повідомили.

Проте, неявка представникі в відповідача та третьої осо би не перешкоджає судовому р озгляду справи. Відповідно д о ч.4 ст.196 КАС України судова ко легія знаходить можливим апе ляційний розгляд справи у ві дсутність представників від повідача та третьої особи, ви знаючи достатніми для розгл яду апеляційної скарги наявн і в матеріалах справи письмо ві докази.

Розглянувши справу в поряд ку ст..195, 196 Кодексу адміністрат ивного судочинства України, заслухавши пояснення предст авника позивача, обговоривши доводи апеляційної скарги, п еревіривши юридичну оцінку о бставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши пр авильність застосування суд ом першої інстанції норм мат еріального та процесуальног о права, колегія суддів вважа є, що апеляційна скарга підля гає задоволенню з наступних підстав.

Матеріалами справи встано влено, що Комунальне підприє мство «Орджонікідзе»має уз годжену податкову заборгова ність, яка станом на 04.11.2010 склад ала 241129,30грн. Для погашення пода ткового боргу податковим орг аном були здійснені певні за ходи, передбачені Законом Ук раїни «Про порядок погашення зобов' язань платників пода тків перед бюджетами та держ авними цільовими фондами»ві д 21 грудня 2000 року № 2181-III (далі - Закон №2181), які не призвели до його погашення.

Так, податковим органом бул и складені і надіслані боржн ику перша та друга податкові вимоги від 08.01.2008 №1/27 та від 15.02.2008 № 2/1 41, отримані боржником 16.01.2008 та 22.02. 2008 відповідно.

Прийнято рішення №1 від 12.03.2008 р оку про стягнення коштів та п родаж активів платника подат ків - КП «Орджонікідзе»в рах унок погашення його податков ого боргу.

Складено акт опису активів від 17.03.2008 року за № 2, на які пошир юється право податкової заст ави, а саме: каналізаційної на сосної КП «Орджонікідзе», за лишковою балансовою вартіст ю 62630,91 гривень.

Але, враховуючи, що дане май но є цілісним майновим компл ексом комунального підприєм ства, яке не підлягає привати зації, і відповідно до п.п.7.3.1. п.7 .3 ст.7 Закону №2181 не може бути в икористане як джерело пога шення податкового боргу пла тника податків за його самос тійним рішенням або за рішен ням органу стягнення, тобто н е підлягає реалізації, позив ач звернувся до власника бор жника Орджонікідзівської селищної ради з пропозиціє ю щодо погашення КП «Орджоні кідзе»податкового боргу, про що свідчать листи вих.№3/96/9/24-01 ві д 28.09.2009 року, №9988/10/24-01 від 07.12.2009 року, № 332/10/24-01 від 25.01.2010 року, № 1133/9/24-01 від 28.04.2010 р оку.

Відповідно до п.7.4. ст..7 Закону №2181 податковим органом прийн ято рішення від 20.10.2008 про продаж активів, які віднесені до дод аткових джерел погашення под аткового боргу платника пода тків, відповідно до якого под атковим органом у зв' язку з непогашенням КП «Орджонікі дзе»податкового боргу і нем ожливості продажу його актив ів, додатковим джерелом пога шення податкового боргу виз начено всі види дебіторської заборгованості КП «Орджонік ідзе».

20.10.2010 року Феодосійською МДПІ складено та надіслано боржн ику повідомлення про застос ування заходів стягнення за рахунок додаткових джерел по гашення податкового боргу.

27.10.2010 року між КП «Орджонікід зе»та Феодосійською МДПІ ук ладено договір про переведен ня права на отримання суми за боргованості інших осіб пере д платником податків, відпов ідно до умов якого платник по датків передав податковому органу свої права по стягне нню з контрагента ВАТ «Бухта Двуякірна»дебіторської заб оргованості. У підтвердження наявності дебіторської забо ргованості платником до дого вору передано податковому ор гану договір №9 від 20.02.2007 з надан ня комунальних послуг з виве зення сміття та побутових ві дходів, укладений на умовах м овчазної згоди сторін щодо й ого пролонгації, акт звірки р озрахунків від 01.09.2010. за надані послуги.

Також Феодосійською МДПІ з дійснено опис активів, на які поширюється право податково ї застави, а саме: дебіторсько ї заборгованості ВАТ «Бухта Двуякірна»в розмірі 29990,74 гриве нь, про що складено відповідн ий акт за №9 від 27.10.2010, який затвер джено заступником начальник а ФДМПІ.

Дані активи платника подат ків були передані у податков у заставу, яка згідно витягу № 29019205 від 28.10.2010 зареєстрована у ві дповідному Державному реєст рі обтяжень рухомого майна.

02.11.2010 року Феодосійською МДПІ директору ВАТ «Бухта Двуякі рна»направлено листа за вих. № 3411/10/24-1, в якому податковий орга н повідомив про застосування заходів стягнення за рахуно к додаткових джерел погашенн я податкового боргу та необх ідність перерахування кред иторської заборгованості п еред КП «Орджонікідзе»в розм ірі 29990,74 гривень на розподільч ий рахунок ФО Держказначейст ва.

У зв' язку з нездійсненням ВАТ «Бухта Двуякірна»заході в щодо перерахування кредито рської заборгованості в розм ірі 29990,74 гривень позивач зверн увся з позовом до суду про її с тягнення.

Відмовляючи у позові суд пе ршої інстанції послався на т і обставини, що податковим ор ганом не вичерпано усіх захо дів щодо погашення податково го боргу, передбачених ст.11 За кону України №2181 відносно бор жника - комунального підприє мства, що виключає можливіст ь застосування додаткових дж ерел погашення податкового б оргу такого платника, зокрем а стягнення дебіторської заб оргованості. Також суд першо ї інстанції дійшов висновку, що такий порядок застосуван ня додаткових джерел погашен ня податкового боргу взагал і не застосовується для кому нальних підприємств, оскільк и регламентується окремою но рмою - ст.11 Закону №2181. Крім тог о суд послався на те, що факт н аявності дебіторської забор гованості не доведений позив ачем, а уклавши договір про пе реведення боргу податковий о рган фактично списав податко ву заборгованість, що перешк оджає стягненню цього боргу з дебітора, так як одночасно у податкового органу не може б ути два боржника на одну й ту с уму боргу.

Колегія суддів не погоджує ться з наведеними висновками суду першої інстанції виход ячи з наступного.

Спірні правовідносини вин икли з приводу погашення под аткового боргу комунального підприємства за рахунок вик ористання додаткових джерел його погашення і регулюютьс я діючим на час їх виникнення Законом України «Про порядо к погашення зобов' язань пл атників податків перед бюдже тами та державними цільовими фондами»від 21 грудня 2000 року № 2181-III (далі - Закон №2181).

Статтею 11 цього Закону визн ачено порядок погашення пода ткового боргу державних або комунальних підприємств, яки й передбачає продаж активів такого платника податків, як і не входять до цілісного май нового комплексу; уразі недо статності коштів отриманих в ід продажу - обов' язок звер нення податкового органу до органу виконавчої влади, що з дійснює управління таким пла тником податків, з пропозиці єю щодо прийняття рішення про продаж частини акцій кор поратизованого підприємств а за кошти або під зобов'язанн я щодо погашення його подат кового боргу протягом поточ ного бюджетного року; у разі к оли зазначений орган не при йме такого рішення податкови й орган зобов'язаний у міся чний строк з дня отримання ві дмови або після закінчення встановленого для надання відповіді строку звернутис я до суду із заявою про визнан ня такого платника податків банкрутом.

У разі коли податковим бор жником визнається платник п одатків, який не підлягає при ватизації, податковий орган здійснює заходи щодо продаж у його активів, які не вход ять до складу цілісного май нового комплексу, що забезпе чує ведення його основної ді яльності; у разі недостатнос ті суми коштів, отриманих від такого продажу - податковий орган зобов'язаний звернут ися до органу виконавчої вл ади, до сфери управління яког о належить такий платник под атків, з поданням про прийнят тя рішення щодо: надання від повідної компенсації бюдж ету, до якого має зараховув атися сума податкового боргу такого платника податків, за рахунок коштів, призначених для утримання такого органу виконавчої влади, до сфери уп равління якого належить плат ник податків; реорганізації такого платника податків з у рахуванням правил, встановл ених цим Законом; ліквідації такого платника податків т а списання податкового боргу ; оголошення такого платн ика податків банкрутом у п орядку, встановленому Закон ом України "Про відновлення п латоспроможності боржника а бо визнання його банкрутом". У разі коли податковий орган не отримує зазначену відпов ідь у визначений цим пункто м строк або отримує незадові льну відповідь, податковий о рган зобов'язаний звернутис я до суду із заявою про визнан ня такого платника податків банкрутом.

За диспозицією вказаної ст атті вбачається, що всі ці пол оження мають застосовуватис ь податковим органом якщо су ма коштів, отримана від прод ажу активів такого платника податків, які не входять до с кладу цілісного майнового к омплексу, що забезпечує зді йснення основної діяльності платника податків, не покрив ає суму податкового боргу та витрат, пов'язаних з продаже м активів.

В даному випадку в боржника відсутнє майно, яке може бути реалізоване податковим орга ном в порядку ст.11 Закону №2181. Т ому помилковим є висновок су ду першої інстанції щодо не в чинення податковим органом о бов' язкових дій, які мають п ередувати рішенню про застос ування додаткових джерел пог ашення податкового боргу.

Судова колегія зазначає, що статтею 11 Закону №2181 встановле ні особливі вимоги, що пред' являються для погашення пода ткового боргу державних або комунальних підприємств, та особливий перелік дій податк ового органу, які можуть учин ятися в процесі реалізації а ктивів такого платника подат ків.

Водночас у частині, що не вр егульована статтею 11 Закону України №2181, застосуванню під лягають загальні норми цього Закону щодо погашення подат кового боргу.

Відповідно до підпункту 10.1.1 пункту 10.1 статті 10 Закону N 2181 у ра зі коли інші, передбачені цим Законом, заходи з погашення п одаткового боргу не дали поз итивного результату, податко вий орган здійснює за платни ка податків та на користь дер жави заходи щодо залучення д одаткових джерел погашення с уми податкового боргу.

Перелік додаткових джерел , за рахунок яких податковим о рганам надано можливість пог ашати борги платників податк ів, визначено пунктом 7.4 статт і 7 Закону N 2181.

При цьому, Закон не пере дбачає обмежень чи особливих умов застосування додатков их джерел погашення податков ого боргу з розподілом на ком унальні підприємства та інши х платників податків або заб орону їх застосування щодо к омунальних підприємств.

Тому помилковим є висновок суду першої інстанції щодо н е поширення порядку застосу вання додаткових джерел пога шення податкового боргу на к омунальні підприємства.

Пункт 7.4 статті 7 Закону №2181 до додаткових джерел погашення податкового боргу відносить суму заборгованості інших о сіб перед платником податків , право на вимогу якої перевод иться на орган стягнення, вкл ючаючи право на отримання ос новної суми депозиту або кре диту, а також доходу за ними (д ебіторська заборгованість).

З метою практичної реаліза ції положень пункту 7.4 статті 7 Закону №2181 ДПА України був зат верджений наказ від 19.09.2003 №439 "Про затвердження Порядку викори стання додаткових джерел пог ашення податкового боргу за рішенням органу стягнення" (д алі - Порядок N 439), зареєстрован ий в Міністерстві юстиції Ук раїни 03.10.2003 р. за №926/8247 (із змінами і доповненнями, внесеними нак азом ДПА України від 12.08.2009 №434), як ий втратив чинність у зв' яз ку з прийняттям нового Поряд ку використання додаткових д жерел погашення податкового боргу, затвердженого наказо м ДПА України від 24.12.2010 №1040 (далі - Порядок №1040), зареєстрований в Міністерстві юстиції Україн и за №1435/18730 від 30.12.2010, який прийняти й з метою реалізації пунктів 87.5, 87.6 статті 87 та пункту 95.22 статт і 95 розділу ІІ Податкового код ексу України.

На момент виникнення спірн их правовідносин та зверненн я позивача до суду з даним поз овом діяв Порядок №439, відпові дно до якого при недостатнос ті коштів, отриманих від прод ажу самостійно залучених дже рел сплати податкових зобов' язань або погашення податков ого боргу, або неможливості ї х продажу, може бути прийняте рішення про продаж активів, я кі віднесені до додаткових д жерел погашення податкового боргу платника податків, зок рема щодо реалізації дебітор ської заборгованості платни ка податків, строк погашення якої настав та право вимоги я кої переведено на органи дер жавної податкової служби.

Пунктом 1.3. Порядку №439 передб ачено, що залучення додатков их джерел погашення податков ого боргу здійснюється на пі дставі рішення про продаж ак тивів, які віднесені до додат кових джерел погашення подат кового боргу платника податк ів, підписаного керівником о ргану стягнення - податковог о органу (заступником керівн ика) і скріпленого гербовою п ечаткою податкового органу з а формою згідно з додатком 1.

Пунктом 4.2 Порядку №439 передб ачено, що визначення такої де біторської заборгованості з дійснюється шляхом перевірк и податковим органом дебітор ської заборгованості, яка ві дображена на рахунках бухгал терського обліку платника по датків та в аналітичному обл іку. Реалізації підлягає лиш е та дебіторська заборговані сть, яку можна використати як джерело погашення податково го боргу (реальну до стягненн я).

Опис дебіторської заборго ваності здійснюється за перв існою вартістю дебіторської заборгованості, яка відобра жається у бухгалтерському об ліку платника податків, без п роведення незалежної оцінки (пункт 4.3 Порядку №439).

Переведення платником под атків прав вимоги боргу (дебі торської заборгованості), що випливає з відносин платник а податків з дебітором, на орг ан стягнення здійснюється на основі договору переведення права на отримання суми забо ргованості інших осіб перед платником податків, укладено го в письмовій формі між плат ником податків та податковим органом. Платник податків пе редає податковому органу всі документи, що свідчать про пр аво вимоги і відповідає за не дійсність переданої йому вим оги (пункти 4.5, 4.6 Порядку).

Враховуючи вищенаведене, а також виходячи із специфіки дебіторської заборгованост і (сума заборгованості дебіт орів підприємству на певну д ату), у випадку неможливості п родажу майна підприємства - б оржника, керівником податков ого органу, або його заступни ком може бути прийнято рішен ня про продаж активів, які від несені до додаткових джерел погашення податкового боргу платника податків, в тому чис лі і за рахунок дебіторської заборгованості.

Матеріали справи свідчать , що Феодосійською міжрайонн ою державною податковою інсп екцією дотримано вимоги цьог о Порядку щодо залучення деб іторської заборгованості ВА Т «Бухта Двуякірна»перед пла тником податків КП «Орджонік ідзе»на певну дату 01.09.2010 у якост і додаткового джерела погаше ння податкового боргу такого платника.

Висновки суду першої інста нції про недоведеність позив ачем факту виникнення дебіто рської заборгованості не від повідають обставинам справи і спростовуються наявними у справі доказами.

Суд першої інстанції дійшо в невірних висновків про те, щ о укладення договору про пер еведення права на отримання суми дебіторської заборгова ності свідчить про наявність одночасно двох боржників на одну й ту ж суму боргу, у зв' я зку з чим не може бути стягне но борг з дебітора судом не б уло враховано положень Поря дку №439, які також містяться і у новому Порядку №1040, які визнач ають, що до моменту стягнення у судовому порядку дебіторс ька заборгованість продовжу є залишатися активом платник а податків, що має податковий борг, і до цього моменту плат ежі продовжують надходити на рахунки такого платника под атків.

Право податкового органу н а стягнення дебіторської заб оргованості безпосередньо в судовому порядку шляхом зве рнення до суду з відповідним позовом передбачено пункто м 4.15 Порядку №439. Аналогічні пол оження містить пункт 95.22 Подат кового кодексу України, а так ож пункт 3.10 діючого на даний ч ас Порядку №1040.

Виходячи з наведеного, суд п ершої інстанції прийшов до п омилкових висновків щодо від сутності права податкового о ргану на залучення додаткови х джерел погашення податково го боргу відносно боржника - комунального підприємства. Т акож не ґрунтуються на закон і висновки суду про фактичне списання податкової заборго ваності укладенням договору про переведення права на отр имання суми заборгованості і нших осіб перед платником по датків, оскільки права на спи сання податкової заборгован ості при укладенні такого до говору норми Закону № 2181 та Пор ядку № 439 не предоставляють.

Аналізуючи наведені закон одавчі норми, позовні вимоги позивача законні та обґрунт овані.

Колегія суддів вважає, що до води апеляційної скарги пози вача дають підстави для висн овку про невідповідність вис новків суду обставинам справ и та неправильне застосуванн я судом першої інстанції нор м матеріального права, яке пр извело до неправильного вирі шення справи.

Згідно ст. 202 КАС України неві дповідність висновків суду о бставигами справи та прийнят тя судового рішення з поруше нням норм матеріального чи п роцесуального права, що приз вело до неправильного виріше ння справи, є підставою для ск асування судового рішення з ухваленням нового рішення по справі.

З урахуванням викладеного , постанова суду першої інста нції підлягає скасуванню, з у хваленням нового рішення по справі про задоволення позов них вимог у повному обсязі.

Керуючись ст.195, ст.196, п.3 ч.1ст.198, п .4 ч.1ст.202, ч.2 ст.205, ст.207 Кодексу адм іністративного судочинства України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Фео досійської міжрайонної держ авної податкової інспекції А втономної Республіки Крим з адовольнити.

2. Постанову Окружного адмін істративного суду Автономн ої Республіки Крим від 27.01.11 у с праві № 2а-15218/10/1/0170 скасувати.

3.Прийняти нове рішення по с праві.

Позовні вимоги Феодосійсь кої міжрайонної державної по даткової інспекції Автономн ої Республіки Крим - задовол ьнити

Стягнути з Відкритого акці онерного товариства "Бухта Д вуякірна" (ЗКПО 14312513, м.Феодосія, смт.Орджонікідзе, вул..Леніна , 20) на користь Державного бюдж ету міста Феодосії (р/р № 34122999700024, М ФО 824026, код 24043468, призначення плат ежу - Державний бюджет м. Феодо сія) дебіторську заборговані сть у сумі 29990,74грн.

Постанова набирає закон ної сили з моменту проголоше ння. Постанова може бути оска ржена безпосередньо до Вищог о адміністративного суду Укр аїни, у порядку та в строки, вс тановлені статтею 212 Кодексу а дміністративного судочинст ва України, з дня складання по станови в повному обсязі.

Повний текст судового ріш ення виготовлений 18 квітня 2011 року.

Головуючий суддя підпис А .В.Привалова

Судді підпис З.І.Курапова

підпис Т.Р.Лядова

З оригіналом згідно

Головуючий суддя А.В.П ривалова

Дата ухвалення рішення11.04.2011
Оприлюднено23.05.2011
Номер документу15590573
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-15218/10/1/0170

Постанова від 11.04.2011

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Привалова Анжеліка Вячеславівна

Постанова від 27.01.2011

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Трещова О.Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні