Постанова
від 22.04.2008 по справі 14/79-пд-08
ЗАПОРІЗЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

14/79-пд-08

У к р а ї н а

ЗАПОРІЗЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

  ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

Іменем України

22.04.08                                                                                               Справа №14/79-пд-08

Колегія суддів Запорізького апеляційного господарського суду у складі:

Головуючий суддя Хуторной В.М. судді  Хуторной В.М.    , Зубкова Т.П.  , Мойсеєнко Т. В.

при секретарі Лола Н.О.

          За участю представників сторін: від відповідача – Серогодська Т.І., довіреність № 01-05/305 від 22.04.08 р., від позивача – не з'явився.

Розглянувши в судовому засіданні апеляційну скаргу Управління житлового господарства виконавчого комітету Херсонської міської ради на рішення господарського суду Херсонської області від 25.02.2008 р. у справі № 14/79-ПД-08

за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю виробничо-житлового центру «Декорум», м. Херсон (далі ТОВ «Декорум»);

до відповідача: Управління житлового господарства виконавчого комітету Херсонської міської ради, м. Херсон (Управління житлового господарства);

про визнання недійсним договору          

ВСТАНОВИВ:

Розпорядженням голови Запорізького апеляційного господарського суду №805 від 21.04.2008 р. справу передано на розгляд колегії суддів у складі: головуючий суддя – Хуторной В.М., судді – Зубкова Т.П., Мойсеєнко Т.В., якою справу прийнято до свого провадження.

Рішенням господарського суду Херсонської області (суддя Гридасов Ю.В.) від 25.02.2008 р. у справі №14/79-ПД-08 позов задоволено, визнано недійсним Договір № 5 про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкової території від 03.05.2007 р. (далі Договір № 5), стягнуто з управління житлового господарства виконавчого комітету Херсонської міської ради на користь позивача 85 грн. 00 коп. витрат по сплаті державного мита, 118 грн.00 коп. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

Вказане рішення мотивоване тим, що Договір №5 було укладено в порушення норм діючого законодавства України - ст. 28 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» 24 червня 2004 року № 1875-IV, якою передбачено проведення конкурсу для визначення переможця з яким буде укладено договір про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, тому, відповідно до ст. 215 ЦК України, він є недійсним.

Не погоджуючись з судовим рішенням, Управління житлового господарства, відповідач по справі звернулася з апеляційною скаргою, в якій вважає, що твердження суду про недійсність договору через відсутність проведення конкурсу є хибним, оскільки вказаний договір було лише приведено у відповідність до діючого законодавства та переукладено без здійснення змін у дислокації обслуговування житлового фонду житловими організаціями.

Представник відповідача в судовому засіданні підтримав апеляційну скаргу, просить її задовольнити, а рішення суду першої інстанції скасувати.

ТОВ «Декорум», позивач по справі, у поданому відзиві зазначає, що рішення суду прийнято з дотриманням всіх норм матеріального та процесуального права, вважає апеляційну скаргу необґрунтованою, просить відмовити у її задоволенні, а рішення суду залишити без змін.

За клопотанням представника відповідача судовий процес вівся без застосування технічних засобів фіксації, в судовому засіданні 22.04.2008 р. за його згодою, оголошено лише вступну та резолютивну частину постанови.

Відповідно до ст. 99 ГПК України, апеляційний господарський суд, переглядаючи рішення в апеляційному порядку, користується правами наданими суду першої інстанції.

Згідно ст. 101 ГПК України, апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.

Сутність спору:

03 травня 2007 року між Позивачем і Відповідачем було укладено Договір № 5 про надання послуг з утримання будинків і споруд та при будинкової території (далі - договір № 5 від 03.05.07 р.).

Згідно п. 1.1 предметом Договору №5 є забезпечення Виконавцем (ТОВ «Декорум») надання послуг з утримання будинків і споруд та при будинкових територій (прибирання внутрішньо будинкових приміщень, прибудинкової території, санітарно-технічне обслуговування, обслуговування внутрішньо будинкових мереж, утримання місць загального користування, поточний ремонт, вивезення побутових відходів) (далі-послуги) Споживачу (Управління житлового господарства) та здійснення розрахунків з квартиронаймачами, власниками житлових і нежитлових приміщень та орендарів житлових і нежитлових приміщень.

Колегія суддів, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм процесуального права при винесенні оскаржуваного рішення, знаходить апеляційну скаргу такою, що підлягає частковому задоволенню з таких підстав.

Згідно ч. 1 ст. 901 ЦК України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов'язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов'язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

Господарським судом Херсонської області невірно встановлено, що договір № 5 від 03.05.07 р. є різновидом договорів підряду.

За свою правовою природою договір № 5 від 03.05.07 р. є різновидом договорів про надання послуг, оскільки його предметом, по-перше є забезпечення виконавцем надання послуг з утримання будинків і споруд та при будинкових територій, тобто в даному за договором надаються житлово-комунальні послуги, по-друге, сторонами договору визначено замовника та виконавця, а не замовника та підрядника, що характерно для суб'єктного складу правовідносин підряду.

Спеціальні норми, що регулюють даний вид договорів по наданню послуг, містяться в Законі України «Про житлово-комунальні послуги» від 24 червня 2004 року № 1875-IV (далі Закон «Про житлово-комунальні послуги»), згідно преамбули якого, Закон визначає основні засади організаційних, господарських відносин, що виникають у сфері надання та споживання житлово-комунальних послуг між їхніми виробниками, виконавцями і споживачами, а також їхні права та обов'язки.

Проаналізувавши зміст спірного договору, колегія суддів не погоджується з твердженням господарського суду про недійсність оспорюваного договору № 5 від 03.05.07 р. та приходить до висновку, що сторонами у передбаченому законом порядку не досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов.

Статтею 638 Цивільного Кодексу України встановлено, що договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.

Відповідно до частин 2 та 3 ст. 180 Господарського кодексу України господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін повинна бути досягнута згода. При укладенні господарського договору сторони зобов'язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору.

Статтею 26 Закону «Про житлово-комунальні послуги» визначені істотні умови, які мають бути погоджені при укладенні, зокрема договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та при будинкової території:

1. Істотними умовами договору на надання житлово-комунальних послуг є:

1) найменування сторін;

2) предмет договору;

3) вичерпний перелік житлово-комунальних послуг, тарифи та їх складові на кожну з цих послуг, загальна вартість послуг;

4) порядок оплати за спожиті житлово-комунальні послуги;

5) порядок перерахунків розміру плати за житлово-комунальні послуги в разі їх ненадання або надання не в повному обсязі, зниження їх якості;

6) права та обов'язки сторін;

7) порядок контролю та звіту сторін;

8) порядок вимірювання обсягів та визначення якості наданих послуг;

9) визначення точок розподілу, в яких відбувається передача послуг від виконавця/виробника споживачу;

10) порядок обслуговування мереж та розподіл повноважень щодо їх експлуатації та відновлення (ремонту);

11) умови доступу в квартиру, будинок, приміщення, на земельну ділянку для усунення аварій, неполадок, огляду мереж,

зняття контрольних показників засобів обліку;

12) порядок здійснення ремонту;

13) відповідальність сторін та штрафні санкції за невиконання умов договору;

14) порядок вирішення спорів;

15) перелік форс-мажорних обставин;

16) строк дії договору;

17) умови зміни, пролонгації, припинення дії договору;

18) дата і місце укладення договору.

Сторонами за Договором №5 не досягнуто згоди щодо наступних істотних умов, які взагалі в оспорюваному договорі відсутні: порядок перерахунків розміру плати за житлово-комунальні послуги в разі їх ненадання або надання не в повному обсязі, зниження їх якості; порядок вимірювання обсягів та визначення якості наданих послуг; визначення точок розподілу, в яких відбувається передача послуг від виконавця/виробника споживачу; порядок обслуговування мереж та розподіл повноважень щодо їх експлуатації та відновлення (ремонту); умови доступу в квартиру, будинок, приміщення, на земельну ділянку для усунення аварій, неполадок, огляду мереж, зняття контрольних показників засобів обліку; порядок здійснення ремонту; перелік форс-мажорних обставин.

Таким чином, Договір № 5 про надання послуг з утримання будинків і споруд та при будинкової території є неукладеним, тобто таким, що не відбувся.

Колегія суддів не приймає до уваги договір № 1 від 01.07.05 р. про обслуговування житлових будинків і при будинкової території, оскільки він не є предметом розгляду по даній справі та не впливає на дійсність чи недійсність оспорюваного договору № 5 від 03.05.07 р.

Крім того, господарським судом Херсонської області помилково застосовано ст. 28 Закону «Про житлово-комунальні послуги», якою врегульовано порядок проведення конкурсу, з фактичним посиланням на ч. 1 ст. 27 вказаного Закону.

Таким чином, рішення господарського суду Херсонської області підлягає скасуванню відповідно до пунктів 3, 4 ч. 1 ст. 104 ГПК України.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 101 - 105 Господарського процесуального кодексу України, суд -          

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Управління житлового господарства виконавчого комітету Херсонської міської ради задовольнити частково. Рішення господарського суду Херсонської області від 25.02.2008 р. у справі № 14/79-ПД-08 скасувати.

У задоволенні позову відмовити.

  

Головуючий суддя Хуторной В.М.

 судді  Хуторной В.М.  

 Зубкова Т.П.  Мойсеєнко Т. В.

СудЗапорізький апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення22.04.2008
Оприлюднено05.05.2008
Номер документу1573850
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —14/79-пд-08

Постанова від 22.04.2008

Господарське

Запорізький апеляційний господарський суд

Хуторной В.М.

Рішення від 25.02.2008

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Гридасов Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні