ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД мі ста КИЄВА
01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницьк ого,44-Б тел. 284-18-98
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 52/132 25.05.11
Господарський суд міста Києва у складі судді Чебикін ої С.О., розглянувши справу за позовом Відкритого акціонер ного товариства «Сумиагропр омбуд»до Державного територ іально - галузевого об' єдн ання «Південно - Західна зал ізниця» про стягнення 40 014, 78 грн . за участю представників поз ивача - ОСОБА_1., довірені сть № б/н від 05.03.2011 року, відповід ача - ОСОБА_2., довіреніст ь № 1273-НЮ від 29.03.2011 року,
ВСТАНОВИВ:
У березні 2011 року позива ч звернувся до господарськог о суду м. Києва з позовом до ві дповідача про стягнення 40 014, 78 г рн. збитків, завданих нестаче ю вантажу.
Ухвалою Господарського су ду міста Києва від 09.03.2011 року по рушено провадження у справі та призначено до розгляду на 30.03.2011 року.
В судовому засіданні 30.03.2011р. о голошувалась перерва на 13.04.2011р .
04.04.2011 року відповідач через к анцелярію суду подав відзив на позовну заяву, в якому прот и позову заперечує.
04.05.2011 року через канцелярію с уду надійшла заява позивача про забезпечення доказів, в я кій позивач просить суд витр ебувати у ТОВ «Донуголь-Алья нс»та ТОВ «Востокресурс»як в антажовідправників копії до кументів, що підтверджують к ількість і вартість спірного вантажу. Зазначене клопотан ня судом відхилене як необґр унтоване.
25.05.2011 року позивачем було под ано заяву про уточнення позо вних вимог, в якій позивач про сить суд стягнути з відповід ача 39 280, 16 грн. в якості відшкоду вання збитків від нестачі ва нтажу.
Заслухавши пояснення пре дставників сторін, дослідивш и наявні в матеріалах справи докази, всебічно і повно з' я сувавши всі фактичні дані, на яких ґрунтується позов, об' єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по с уті, суд вважає, що позовні вим оги не підлягають задоволенн ю з наступних підстав.
Судом встановлено, що 25 лист опада 2010 року між ВАТ «Сумиагр опромбуд»та TOB «Поліпромінве ст»був укладений договір пос тавки № 251, згідно з умовами яко го TOB «Поліпромінвест»зобов' язалось поставляти на протяз і 2010-2011 років на адресу ВАТ «Суми агропромбуд»вугілля марки А С 6-13.
На виконання умов вищезазн аченого договору 06 грудня 2010 ро ку TOB «Донуголь-Альянс»відван тажило на адресу ВАТ «Сумиаг ропромбуд» зі станції Красни й Луч Донецької залізниці 68 то нн вугілля у вагоні № 65702078, що пі дтверджується накладною № 52967 387.
При прийманні вантажу на ст . Глухів Південно-Західної за лізниці 12 грудня 2010 року була в иявлена недостача вугілля у кількості 14, 6 тонни, що підтвер джується комерційним актом № АК308166/2 від 12 грудня 2010 року.
Також, 17.12.2010 року відправнико м - TOB «Востокресурс»зі ст. Торе з Донецької залізниці на адр есу ВАТ «Сумиагропромбуд»у з алізничних вагонах № 67912121 та № 66 735069 було відвантажено 139, 84 тонни вугілля (70, 9 тонни та 68, 94 тонни ві дповідно), що підтверджуєтьс я накладною № 52957572.
При прийманні вантажу на ст . Глухів Південно-Західної за лізниці 31 грудня 2010 року була в иявлена недостача вугілля у кількості 26, 52 тонни, у т.ч. у ваго ні № 67912121 - 13, 94 тонни, у вагоні № 66735069 - 12, 58 тонни, що підтверджується к омерційним актом № АК308167/3 від 31. 12.2010 року.
Недопоставка вугілля з ура хуванням природної втрати ск ладає у вагоні № 65702078 - 13, 24 тони , у вагоні № 67912121 - 13, 23 тони та у ва гоні № 66735069 - 11, 89 тони.
У комерційному акті № АК308166/2 в ід 12 грудня 2010 року зазначено, щ о при зовнішньому огляді ваг ону № 65702078 виявлено, що завантаж ення здійснено нижче бортів на 400 мм., над 1 та 2 люками правору ч мається заглиблення довжин ою 2 500 мм., шириною 1500 мм., глибино ю 400 мм, справа не щільно приляг ають 1 та 2 люки до поїзда з утво ренням щілин 20 мм., довжиною 600 м м, щілина закладена шматками тканини, на хребтовій балці є сліди розсипання вантажу.
У комерційному акті № АК308167/3 в ід 31.12.2010 року зазначено, що при в ізуальному огляді виявлено, що у вагоні № 67912121 завантаження нижче рівня на 500 мм, поверхня в антажу не ущільнена, не марко вана, зліва над 5 люком на пове рхні вантажу мається заглибл ення довжиною 2500 мм., шириною 2500 мм., глибиною 1200 мм, на балці є сл іди вантажу, який перевозить ся - антрациту. Навантаження в антажу у вагоні № 66735069 нижче рів ня бортів на 500 мм., вантаж не ущ ільнений та не маркований, зл іва над 1 люком мається заглиб лення довжиною 2000 мм., шириною 1 000 мм., глибиною 300 мм., над 3 люком н а поверхні вантажу є заглибл ення довжиною 1500 мм., шириною 2000 мм., глибиною 700 мм., на балці є сл іди вантажу, що перевозиться - антрациту.
Відповідно до актів загаль ної форми від 11.12.2010р. та 29.12.2010р. при перевезенні вантажу у спірн их вагонах мали місце нещіль не прилягання люка та щілини , через які відбувалось витік ання та розсипання вантажу.
Хоча в актах загальної форм и від 11.12.2010р. та 29.12.2010р. та актах про технічний стан вагонів від 11. 12.2010р. та 29.12.2010р. зазначено, що спір ні вагони були технічно спра вними, проте, в них зазначено п ро комерційну несправність в агонів (наявність щілин), у зв' язку з якою і відбулась втрат а вантажу (висипання вантажу через щілини).
Відповідно до листа Головн ого комерційного управління Укрзалізниці № ЦМ-10/735 від 12.08.2010 року рекомендовано такий порядок оформлення випадків втрати вантажу: 1. При оформле нні акта загальної форми ф. ГУ -23 у разі виявлення витікання вантажу внаслідок нещільног о прилягання люків до кузова вагона описувати характер з аглиблень на поверхні вантаж у, наявність течії вантажу аб о наявність слідів течії на д еталях вагона під щілинами (з азорами). 2. При оформленні акт а про технічний стан вагона (к онтейнера) ф. ГУ-106: 2.1. У графі "Вия влена несправність" зазначат и "вагон технічно справний". 2.2. У графі "Причина виявлення не справності" проставляти проч ерк. 2.3. У графі "Висновок про мо жливість втрати, псування ва нтажу внаслідок указаної вищ е несправності" зазначати ро зміри щілин (зазорів); чи є мож ливість втрати вантажу через нещільне прилягання люка; чи міг вантажовідправник бачит и нещільне прилягання люка т а чи були ним вжиті заходи щод о запобіганні втраті вантажу . 3. При оформленні комерційног о акта:
3.1. При перевезеннях у внутр ішньодержавному сполученні у графі "Вагон у технічному ст ані виявився" розділу А комер ційного акта ф. ГУ-22 вчиняєтьс я відмітка "справним''. 3.2. При пе ревезеннях у міжнародному сп олученні у графі 41 комерційно го акта ф. ШУ-67 викреслюється с лово "несправним". 3.3. У розділі Д комерційного акта ф. ГУ-22 (при перевезеннях у внутрішньоде ржавному сполученні) або у гр афі 66 комерційного акта ф. ШУ-67 (при перевезеннях у міжнарод ному сполученні) також можут ь бути викладені обставини, щ о свідчать про втрату вантаж у через нещільне прилягання люків.
За вимогами ст. 129 Статуту з алізниць України обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідально сті залізниці, вантажовідпра вника, вантажоодержувача, па сажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або акта ми загальної форми, які склад ають станції залізниць.
Судом встановлено, що комер ційні акти складені у відпов ідності з Правилами складанн я актів.
Згідно ст. 105 Статуту залізни ць України залізниці, вантаж овідправники, вантажоодержу вачі, пасажири, транспортні, е кспедиторські і посередниць кі організації та особи, які в иступають від імені вантажов ідправника і вантажоодержув ача, несуть матеріальну відп овідальність за перевезення у межах і розмірах, передбаче них цим Статутом та окремими договорами.
Відповідно до ст. 31 Статуту з алізниць України залізниця з обов'язана подавати під зава нтаження справні, придатні д ля перевезення відповідного вантажу, очищені від залишкі в вантажу, сміття, реквізиту, а у необхідних випадках - проде зінфіковані вагони та контей нери. Додаткова підготовка в агонів та контейнерів під за вантаження вантажів, що потр ебують особливих умов переве зення і зберігання, може здій снюватися залізницею на підс таві договору за рахунок від правника. Під наливання пови нні подаватися цистерни та б ункерні напіввагони, що відп овідають роду наливного вант ажу. Підготовка під наливанн я спеціальних цистерн та бун керних напіввагонів усіх фор м власності здійснюється від правником. Придатність рухом ого складу для перевезення в антажу в комерційному віднош енні визначається: вагонів - в ідправником, якщо завантажен ня здійснюється його засобам и, або залізницею, якщо завант аження здійснюється засобам и залізниці; контейнерів, цис терн та бункерних напіввагон ів - відправником.
У випадках, коли під заванта ження подано несправний за с воїм технічним станом вагон або контейнер, відправник по винен відмовитись від їх вик ористання. Якщо він цього не з робив, відповідальність за в трату, недостачу, псування аб о пошкодження вантажу, що ста лися внаслідок технічної нес правності рухомого складу, п окладається на відправника. Винятки з цього правила можу ть мати місце тоді, коли з мате ріалів справи вбачається, що технічна несправність мала прихований характер або вини кла у процесі перевезення ва нтажу. Прихованими є такі тех нічні несправності, які не мо гли бути виявлені відправник ом під час звичайного огляду вагону або контейнера. У тако му разі відповідальність за незбереження вантажу поклад ається на залізницю.
Відповідно до п. 5. Правил пер евезення вантажів у вагонах відкритого типу, які затверд жені наказом Міністерства тр анспорту України від 20.08.2001р. № 542, перед навантаженням вантажі в, які містять дрібні фракції , відправник зобов'язаний пер есвідчитися, що перевезення у наданому вагоні не призвед е до втрати вантажу. Якщо втра та можлива через конструктив ні зазори, відправник зобов' язаний вжити додаткових захо дів щодо їх ущільнення, для чо го йому залізницею надається безоплатний час користуванн я вагонами до 30 хвилин на всю о дночасно подану групу вагоні в.
Згідно ст. 113 Статуту залізни ць України за незбереження (в трату, нестачу, псування і пош кодження) прийнятого до пере везення вантажу, багажу, вант ажобагажу залізниці несуть в ідповідальність у розмірі фа ктично заподіяної шкоди, якщ о не доведуть, що втрата, неста ча, псування, пошкодження вин икли з не залежних від них при чин.
Нещільне прилягання люків та наявність щілин, через які відбувалось витікання та ро зсипання вантажу, свідчать п ро комерційну непридатність вагонів для перевезення ван тажу, який містить дрібні фра кції.
Комерційну несправність в агонів вантажовідправник мі г бачити при здійсненні зава нтаження вугілля, що підтвер джується актами про технічни й стан вагонів (контейнерів) в ід 11.12.2010р. та 29.12.2010р., проте заходів щодо її усунення не вжив.
Таким чином, недостача стал ася з вини вантажовідправник а, оскільки завантаження ван тажу здійснено ним у комерці йно непридатні вагони, від як их вантажовідправник не відм овився при завантаженні вант ажу та не вжив необхідних і до статніх заходів щодо їх ущіл ьнення.
Тому, правові підстави для покладення на Державне тери торіально-галузеве об' єдна ння “Південно-Західна залізн иця” відповідальності у вигл яді відшкодування збитків у вигляді вартості нестачі ву гілля відсутні.
Судові витрати відповідно до статті 49 Господарського пр оцесуального кодексу Україн и покладаються на позивача.
Враховуючи викладене, керу ючись ст.ст. 33, 49, 82-85 ГПК України, с уд
ВИРІШИВ:
В позові відмовити.
Рішення господарського су ду набирає законної сили піс ля закінчення десятиденного строку з дня його прийняття, а у разі, якщо у судовому засіда нні було оголошено лише всту пну та резолютивну частини р ішення, воно набирає законно ї сили після закінчення деся тиденного строку з дня підпи сання рішення, оформленого в ідповідно до статті 84 Господа рського процесуального коде ксу України.
Суддя С.О. Чебикіна
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 25.05.2011 |
Оприлюднено | 02.06.2011 |
Номер документу | 15867253 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Чебикіна С.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні