ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАН О-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 березня 2011 р. Справа № 5010/189/2011-П-25/9
Господарський суд Івано-Ф ранківської області у складі судді Валєєвої Т.Е.,
при секретарі судового за сідання Андріїв Л.Я., розгляну вши у відкритому судовому за сіданні справу
за позовом Івано-Фра нківського міжрайонного при родоохоронного прокурора (вул. Василіянок, 48, м. Івано-Фр анківськ, 76019) в інтересах де ржави в особі Державної екол огічної інспекції в Івано-Фр анківській області (вул. Са харова, 23 а, м. Івано-Франківськ , 76000)
до товариства з обмеж еною відповідальністю "Захід Шпон"
(вул. Вітовського, 32 Б, м. Галич , Івано-Франківська область, 77 100)
про стягнення 52 252,00 грн. заподіяної шкоди,
за участю представників с торін:
від позивача: ОСОБА_1 - де ржавний інспектор з охорони навколишнього природного се редовища в Івано-Франківські й області, (доручення № 02-34/312 від 03.03.2011 р.);
від позивача: ОСОБА_2 - за відуючий юридичним сектором , (доручення № 02-34/68 від 17.01.2011 р.);
від відповідача: ОСОБА_4 . - директор (довідка з ЄДРПОУ А Б № 083491 від 24.12.2009 р.);
за участю прокуратури: О СОБА_3. - помічник Івано-Франк івського міжрайонного приро доохоронного прокурора (дові реність № 81-356 вих. 11 від 21.03.2011 р.),
ВСТАНОВИВ:
Івано-Франківський мі жрайонний природоохоронний прокурор звернувся до госпо дарського суду Івано-Франків ської області з позовом в інтересах держави в особі Д ержавної екологічної інспек ції в Івано-Франківській обл асті до товариства з обмежен ою відповідальністю "Захід Ш пон" про стягнення 173 567,09 грн. заподіяно ї шкоди.
Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідачем внаслід ок його діяльності здійснюв алися викиди забруднюючих ре човин в атмосферне повітря з а відсутності відповідного д озволу, чим завдано шкоди нав колишньому природному серед овищу.
Ухвалою господарського су ду Івано-Франківської област і від 07.02.2011 р. порушено провадже ння у справі та призначено сп раву до розгляду на 22.02.2011 р.
У судовому засіданні 22.02.2011 р. п редставником відповідача по дано суду відзив на позовну з аяву від 21.02.2011 р. № 25 (вх. № 1525/2011-с вх в ід 22.02.2011 р.), в якому він просив су д у позові відмовити.
У судовому засіданні 22.02.2011 р. т а 04.03.2011 р. оголошено перерву до 04. 03.2011 р. та до 22.03.2011 р. відповідно.
У судовому засіданні 22.03.2011 р. п редставник позивача подав су ду клопотання б/н (вх. № 2455/2011-с вх від 22.03.2011 р.) про зменшення позов них вимог, в якому він просив с уд стягнути з відповідача шк оду за забруднення навколишн ього природного середовища у розмірі 52 252,00 грн.
Вказане клопотання підтри мано представником Івано-Фра нківського міжрайонного при родоохоронного прокурора, як им подано позов.
Враховуючи диспозитивн ий характер ст. 22 ГПК України, я ка передбачає право позивача змінити підставу або предме т позову, збільшити розмір по зовних вимог, відмовитись ві д позову або зменшити розм ір позовних вимог, су д вбачає в наявності правові підстави для розгляду справ и відповідно до змінених поз овних вимог.
За таких обставин позовні вимоги у справі становлять с тягнення 52 252,00 грн. шкоди за забр уднення навколишнього приро дного середовища.
У судовому засіданні 22.03.2011 р. п редставник позивача заявлен і вимоги підтримав з підстав , викладених у позовній заяві , з урахуванням клопотання пр о зменшення позовних вимог.
Представник відповідача в судовому засіданні проти за явлених вимог не заперечував .
Заслухавши пояснення учас ників судового засідання, ро зглянувши матеріали справи т а дослідивши фактичні обстав ини справи, суд дійшов виснов ку, що позов підлягає задовол енню, виходячи з наступного.
Відповідно до ст. 10 Закону Ук раїни "Про охорону атмосферн ого повітря" підприємства, ус танови, організації та грома дяни - суб'єкти підприємницьк ої діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діял ьність яких пов'язана з вплив ом фізичних та біологічних ф акторів на його стан, зобов'яз ані здійснювати організацій но-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечен ня виконання вимог, передбач ених стандартами та норматив ами екологічної безпеки у га лузі охорони атмосферного по вітря, дозволами на викиди за бруднюючих речовин тощо.
Згідно зі ст. 11 цього Закону в икиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціона рними джерелами можуть здійс нюватися після отримання дозволу, який видається те риторіальним органом спеціа льно уповноваженого централ ьного органу виконавчої влад и з питань екології та природ них ресурсів за погодженням із територіальним органом сп еціально уповноваженого цен трального органу виконавчої влади з питань охорони здоро в'я.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом , Державною екологічною інсп екцією в Івано-Франківській області та Івано-Франківськи м міжрайонним природоохорон ним прокурором здійснено спі льну перевірку відповідача н а предмет дотримання природо охоронного законодавства (а. с. №10), під час якої встановлено , що у відповідача відсутній, з окрема, дозвіл спеціально уп овноваженого органу на викид и забруднюючих речовин у атм осферне повітря стаціонарни ми джерелами, які здійснюють ся від промислової котельні відповідача.
За результатами перевірки складено відповідний акт ві д 08.12.2010 р. б/н (а.с. №№12-14).
Відповідно до листа Держав ного управління охорони навк олишнього природного середо вища в Івано-Франківській об ласті від 09.12.2010 р. № 05-50/1056 відповіда чу не видавався дозвіл на вик иди забруднюючих речовин в а тмосферне повітря стаціонар ними джерелами (а.с. № 24).
Вказане також підтверджен о самим відповідачем, відпов ідно до довідки відповідача від 08.12.2010 р. № 88, за підписом його д иректора, станом на 08.12.2010 р. у від повідача відсутній дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціо нарними джерелами (а.с. № 20).
У силу ст. 33 Закону України "П ро охорону атмосферного пові тря" особи, винні у викидах забруднюючих речовин в атмос ферне повітря без дозво лу спеціально уповноваже них на те органів виконавчої влади відповідно до закону н есуть відповідальність згід но з законом.
Також, відповідно до п. 2.1.2. Методики розрахунку розм ірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в резу льтаті наднормативних викид ів забруднюючих речовин в ат мосферне повітря, затверджен ої наказом Міністерства охор они навколишнього природног о середовища України від 10.12.2008 р . № 639 та зареєстрованої наказо м Міністерства юстиції Укра їни від 21.01.2009 р. за N 48/16064 (далі - М етодика), викиди забруднюю чих речовин, на які в ідсутній дозвіл на вики ди забруднюючих речовин в атмосферне повітря
стаціонарними джерел ами, уключаючи окремі забруд нюючі речовини, викиди яких п ідлягають регулюванню відпо відно до законодавства, вваж аються наднормативними в икидами забруднюючих речови н в атмосферне повітря.
За приписами п. "є" ч. 2 ст. 68 За кону України "Про охорону нав колишнього природного серед овища" особи, винні у допуще нні наднормативних , аварійних і залпових вики дів і скидів забруднюючих речовин та інших шкідливих впливів на навколишнє приро дне середовище несуть відпов ідальність за порушення зако нодавства про охорону навкол ишнього природного середови ща.
Згідно зі ч. 1 цієї статті пор ушення законодавства Украї ни про охорону навколишньо го природного середовища тяг не за собою встановлену цим Законом та іншим законодавс твом України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповід альність.
Статтею 69 Закону України "Пр о охорону навколишнього прир одного середовища", яка визна чає особливості застосуванн я цивільної відповідальност і, передбачено, що шкода, запо діяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного с ередовища, підлягає компенса ції в повному обсязі.
Також, відповідно до ст. 34 Зак ону України "Про охорону атмо сферного повітря" шкода, завд ана порушенням законодавств а про охорону атмосферного п овітря, підлягає відшкодуван ню у порядку та розмірах, вста новлених законом.
За приписами ст. 1166 Цивільног о кодексу України майнова шк ода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяль ністю особистим немайновим п равам фізичної або юридичної особи відшкодовується в пов ному обсязі особою, яка її зав дала.
З метою усунення виявлених перевіркою порушень природо охоронного законодавства Де ржавною екологічною інспекц ією в Івано-Франківській обл асті направлено відповідачу припис від 08.12.2010 р. б\н, яким зобо в' язано відповідача до 31.12.2010 р . отримати, зокрема, дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціо нарними джерелами, відповідн ий припис вручено відповідач у під розписку (а.с. № 70).
Також, Івано-Франківським м іжрайонним природоохоронни м прокурором направлено відп овідачу припис від 04.01.2011 р. № 81-14ви х.11 про усунення порушень Зако ну України "Про охорону атмос ферного повітря", який 10.01.2011 р. от римано відповідачем (а.с. № 33), в якому вимагалося вжити неві дкладних заходів з усунення виявлених перевіркою поруше нь та відшкодувати завдану ц ими порушеннями шкоду (а.с. № 31 ).
Проте, вимоги в добровільно му порядку виконані відповід ачем не були.
У своєму листі від 19.01.2011 р. № 7 ві дповідач повідомив, що ним зд ійснюються заходи для задово лення вимоги про усунення по рушень природоохоронного за конодавства, однак, він не в зм озі відшкодувати нараховані збитки (а.с. №№ 34-35).
У зв' язку з вищевикладени м, 03.02.2011 р. Івано-Франківський мі жрайонний природоохоронний прокурор в інтересах держав и в особі Державної екологіч ної інспекції в Івано-Франкі вській області звернувся до суду з позовом до відпов ідача.
Під час розгляду справи суд ом позивачем проведено перер ахунок розмірів відшкодуван ня шкоди за наднормативні ви киди забруднюючих речовин в атмосферне повітря відповід ачем від 18.03.2011 р. б\н (а.с. № 94) у зв'яз ку з наданням приватним підп риємством "Заговда" звітної т ехнічної документації по про мисловій котельні відповіда ча (а.с. №№ 95-96) на виконанням умов договору від 28.12.2010 р. № 73 про здій снення режимно-налагоджувал ьних робіт та еколого-теплот ехнічного випробування водо грійного котла, укладеного з метою отримання дозволу на в икиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря між назв аним підприємством та відпов ідачем, та, як наслідок, встано вленням реального обсягу мас и наднормативного викиду за бруднюючих речовин в атмосфе рне повітря.
У зв' язку з чим, позивачем, з яким погодився представни к прокурора, яким заявлено по зов, зменшено позовні вимоги до стягнення з відповідача ш коди за порушення законодав ства про охорону навколишньо го природного середовища за 2010 р. у розмірі 52 252,00 грн. (а.с. № 97).
Пункт 3.11 Методики передбач ає, що час роботи джерела в реж имі наднормативного викиду в изначається з моменту виявле ння порушення до моменту йог о усунення, з урахуванням фак тично відпрацьованого часу.
Однак, виходячи з положень п . 2.1.2 Методики, здійснення викид ів без відповідного на це доз волу вважається наднорматив ним з моменту їх здійснення і до моменту отримання відпов ідного дозволу.
Згідно із п. 3.6 Методики розра хунок маси наднормативного в икиду забруднюючої речовини в атмосферне повітря від дже рела викиду, який здійснюєть ся без дозволу на викиди забр уднюючих речовин в атмосферн е повітря стаціонарними джер елами, здійснюється за парам етрами джерела викиду (джере ла утворення), зафіксованими у відповідній документації суб'єкта господарювання (мат еріали інвентаризації стаці онарних джерел викидів, техн ологічні регламенти виробни цтва, режимні карти роботи па ливовикористовувального об ладнання, питомі викиди (пока зники емісії), дані державних статистичних спостережень з охорони атмосферного повітр я за формою N 2-ТП (повітря)), або з гідно з методиками для розра хунків маси викидів забрудню ючих речовин за час роботи джерела без дозволу на викид и.
При цьому, відповідно до п. 3.7 Методики за відсутності у відповідній документації суб'єкта господарювання інф ормації щодо параметрів джер ел викидів та/або джерел утво рення забруднюючої речовини розрахунок маси наднорматив ного викиду забруднюючої реч овини в атмосферне повітря в ід джерела викиду (утворення ), який здійснюється без дозво лу на викиди, визначається за результатами інструменталь но-лабораторних вимірювань з а формулою:
-6
m = 3,6 х 10 х (ро) х q х Т ,
i Вi v
де, зокрема, Т - час роботи джерела викиду (утворення) i-т ої забруднюючої речовини без дозволу, год.
Отже, посилання відповіда ча у письмових поясненнях (вх . № 1907/2011с-вх від 04.03.2011 р.) (а.с. №№ 78-79) на безпідставність нарахуванн я позивачем шкоди, завданої н авколишньому природному сер едовищу, за період до 08.12.2010 р. (то бто, дати перевірки), є необґру нтованими.
Крім того, у судовому засіда нні 22.03.2011 р. представник позивач а (його керівник) визнав заявл ені до нього вимоги та не запе речував проти стягнення шкод и за порушення законодавств а про охорону навколишнього природного середовища у розм ірі 52 252,00 грн., про що свідчить ві дповідний протокол судового засідання, зауважень до яког о в порядку ст. 811 ГПК України не подано.
За таких обставин справи су д дійшов висновку про наявні сть всіх складових цивільно- правової відповідальності з а заподіяння шкоди, яка виник ла внаслідок порушення відпо відачем законодавства про ох орону навколишнього природн ого середовища.
Враховуючи вищенаведене, п озовні вимоги про стягнення з відповідача 52 252,00 грн. шкоди є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Водночас суд вважає за необ хідне зазначити, що позовна з аява подана Івано-Франківськ им міжрайонним природоохоро нним прокурором в інтересах держави в особі Державної ек ологічної інспекції в Івано- Франківській області, що від повідає нормам п. п. 4, 5 Положенн я про Державну екологічну ін спекцію України, затверджено го постановою Кабінету Мініс трів України від 17.11.2001 р. N 1520, які п ередбачають, що Державна еко логічна інспекція України ві дповідно до покладених на не ї завдань організовує та зді йснює державний контроль за додержанням правил, норматив ів, стандартів у сфері охорон и навколишнього природного с ередовища, а також має право п одавати позови про відшкодув ання втрат і збитків, завдани х унаслідок порушенням вим ог законодавства про охорону навколишнього природного се редовища, тому доводи відпов ідача у відзиві на позовну за яву про те, що позов подано нен алежним позивачем, є необґру нтованими.
Відповідно до ст. 47 Закону України "Про охорону навколи шнього природного середовищ а" за рахунок частини грошови х стягнень за шкоду, заподіян у порушенням законодавства п ро охорону навколишнього при родного середовища в результ аті господарської та іншої д іяльності, згідно з чинним за конодавством утворюються мі сцеві фонди охорони навколиш нього природного середовища у складі відповідного місце вого бюджету за місцем запод іяння екологічної шкоди з ме тою фінансування заходів щод о охорони навколишнього прир одного середовища.
За правилами, встановленим и ст. 49 ГПК України, судові витр ати у справі покладаються на відповідача.
На підставі наведеного та к еруючись ст. 1166 Цивільного код ексу України, ст. ст. 10, 11, 33, 34 Закон у України "Про охорону атмосф ерного повітря", ст. ст. 47, 68, 69 Зак ону України "Про охорону навк олишнього природного середо вища", ст. ст. ст. 82, 43, 22, 33, 43, 49, 83 - 85 Госп одарського процесуального к одексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Івано-Франківсь кого міжрайонного природоох оронного прокурора в інтерес ах держави в особі Державної екологічної інспекції в Іва но-Франківській області до т овариства з обмеженою відпов ідальністю "Захід Шпон" про стягнення 52 252,00 г рн. заподіяної шкоди задовол ьнити.
Стягнути з товариства з обм еженою відповідальністю "Зах ід Шпон" (вул. Вітовського, 32 Б, м. Галич, Івано-Франківська область, 77100; ідентифікаційний код 33162610) на користь Фонду ох орони навколишнього природн ого середовища Галицької міс ької ради Івано-Франківської області (банк отримувача: УДК у Галицькому районі Івано-Фр анківської області, ЗКПО 20567967, М ФО 836014, р/р 31511921700080, код бюджетної кл асифікації платежу 24062100) 52 252,00 грн. (п'ятдесят дві тисячі двіс ті п'ятдесят дві гривні) за подіяної шкоди.
Стягнути з товариства з обм еженою відповідальністю "Зах ід Шпон" (вул. Вітовського, 32 Б, м. Галич, Івано-Франківська область, 77100; ідентифікаційний код 33162610) в доход Державного бюджету м. Івано-Франківська (банк отримувача: ГУДК Україн и в Івано-Франківській облас ті, код ЄДРПОУ 20568100, МФО 836014, р/р 31113095700 002, код платежу 22090200) 522,52 грн. (п'ят сот двадцять дві гривні п'ятд есят дві копійки) державно го мита.
Стягнути з товариства з обм еженою відповідальністю "Зах ід Шпон" (вул. Вітовського, 32 Б, м. Галич, Івано-Франківська область, 77100; ідентифікаційний код 33162610) в доход Державного бюджету м. Івано-Франківська (банк отримувача: ГУДК Україн и в Івано-Франківській облас ті, код ЄДРПОУ 20568100, МФО 836014, р/р 31216259700 002, код платежу 22050000) 236,00 грн. (двісті тридцять шість гриве нь) витрат на інформаційно -технічне забезпечення судов ого процесу.
Видати накази після набран ня рішенням законної сили.
Рішення господарського су ду набирає законної сили піс ля закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апе ляційну скаргу не було подан о. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не с касовано, набирає законної с или після розгляду справи ап еляційним господарським суд ом.
Суддя Т.Е. Валєєва
Повне рішення складено 30.05.11
Виготовлено в КП "Документ ообіг госп. судів"
Суд | Господарський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 22.03.2011 |
Оприлюднено | 06.06.2011 |
Номер документу | 15871038 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Івано-Франківської області
Валєєва Т. Е.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні