Рішення
від 15.04.2011 по справі 45/4-20/026-11
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИ ЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

01032, м. Київ, вул. Комінтерну, 16 тел. 235-24-26

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"15" квітня 2011 р. Справа № 45/4-20/026-11

Господарський суд Киї вської області у складі судд і Бабкіної В.М., розгляну вши у відкритому судовому за сіданні справу

за позовом Державної екологічної інспекції в Киї вській області

до Товариства з обмежен ою відповідальністю «Ескару н»

про стягнення 5861,61 грн.

секретар судового засід ання (пом. судді): Новікова І.С.

за участю представників:

від позивача: ОСОБА_1, довір. б/н від 26.08.2010 р.

від відповідача: не з' я вився

Обставини справи:

Державна екологічна і нспекція в Київській області (далі - позивач) звернулась до господарського суду м. Києва з позовом до Товариства з обм еженою відповідальністю «Ес карун»(далі - відповідач) про с тягнення 5861,61 грн.

Ухвалою господарського су ду м. Києва від 31.01.2011 р. справу № 45/4 було передано для розгляду з а територіальною підсудніст ю до господарського суду Киї вської області.

Ухвалою господарського су ду Київської області від 01.03.2011 р . справу № 45/4 було прийнято до п ровадження суддею В.М. Бабкін ою та присвоєно їй № 45/4-20/026-11.

В обґрунтування своїх вимо г позивач посилається на те, щ о державними інспекторами з охорони навколишнього приро дного середовища Київської о бласті було проведено позапл анову перевірку дотримання в имог природоохоронного зако нодавства ТОВ «Ескарун»та вс тановлено, що відповідачем з дійснювалося самовільне вод окористування без відповідн ого дозволу в період з 04.12.2009 р. до 29.03.2010 р.

У зв' язку з викладеним поз ивач просить суд стягнути з в ідповідача 5861,61 грн. збитків, за вданих державі внаслідок пор ушення природоохоронного за конодавства.

Розгляд справи відкладавс я.

Представник позивача у суд овому засіданні 15.04.2011 р. позовні вимоги підтримав.

Представник відповідача у судові засідання 15.03.2011 р., 29.03.2011 р., 1 5.04.2011 р. не з' явився, хоча про ча с та місце судового засіданн я був повідомлений належним чином. Відзиву на позов не над ав.

Відповідно до ст. 75 Господар ського процесуального кодек су України в разі, якщо відзив на позовну заяву і витребува ні господарським судом докум енти не подано, справу може бу ти розглянуто за наявними в н ій матеріалами.

У судовому засіданні 15.04.2011 р. б уло оголошено вступну та рез олютивну частину рішення.

Розглянувши матеріали спр ави, заслухавши пояснення пр едставника позивача, досліди вши докази та оцінивши їх в су купності, суд

встановив:

Відповідно до наказу Де ржавної екологічної інспекц ії в Київській області № 215 від 14.06.2010 р. державними інспекторам и з охорони навколишнього пр иродного середовища в Київсь кій області Туровським Я.С. та Шафіровим М.М., у присутності виконавчого директора «Еска рун»Скляренка Ю.М. було прове дено позапланову перевірку д отримання вимог природоохор онного законодавства ТОВ «Ес карун».

За результатами перевірки було складено акт перевірки дотримання вимог природоохо ронного законодавства № 442 від 18.06.2010 р., відповідно до якого бул о встановлено, що ТОВ «Ескару н»в період з 04.12.2009 р. до 29.03.2010 р. здій снювалося самовільне водоко ристування без відповідного дозволу, що протирічить стат тям 44, 49, 50 Водного кодексу Украї ни, а також ст. 38 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища».

18.06.2010 р. державним інспекторо м з охорони навколишнього пр иродного середовища Туровсь ким Я.С. було винесено припис б /н директору ТОВ «Ескарун», ві дповідно до якого відповідач а було зобов' язано до 21.06.2010 р. н адати довідку про самовільне водокористування за період з 04.12.2009 р. до 29.03.2010 р.

Відповідно до довідки б/н, б /д, наданої ТОВ «Ескарун», за п еріод самовільного водокори стування з 04.12.2009 р. до 29.03.2010 р. відпо відачем використано 416,9 м3 води із артезіанської свердловин и.

Державною екологічною інс пекцією в Київській області було надіслано на адресу ТОВ «Ескарун»претензію № 77 від 24.06 .2010 р. про відшкодування збиткі в у сумі 5861,61 грн., заподіяних дер жаві внаслідок самовільного використання води із підзем них джерел ТОВ «Ескарун».

Відповідь на претензію отр имано не було.

Як зазначає позивач, акт пер евірки дотримання вимог прир одоохоронного законодавств а № 442 від 18.06.2010 р. ТОВ «Ескарун»в с удовому порядку не було оска ржено, скарг на дії державних інспекторів з охорони навко лишнього природоохоронного середовища під час перевіро к до Державної екологічної і нспекції в Київській області не надходило.

У зв' язку із наведеним Дер жавна екологічна інспекція в Київській області і звернул ася до суду з даним позовом.

Слід зазначити, що державне управління в галузі охорони навколишнього природного се редовища здійснюють Кабінет Міністрів України, Ради та їх виконавчі і розпорядчі орга ни, а також спеціально уповно важені на те державні органи по охороні навколишнього пр иродного середовища і викори станню природних ресурсів та інші державні органи відпов ідно до законодавства Україн и; спеціально уповноваженими державними органами управлі ння в галузі охорони навколи шнього природного середовищ а і використання природних р есурсів у республіці є спеці ально уповноважений централ ьний орган виконавчої влади з питань екології та природн их ресурсів, його органи на мі сцях та інші державні органи , до компетенції яких законод авством України та Автономно ї Республіки Крим віднесено здійснення зазначених функц ій як це передбачено частина ми 2, 3 статті 16 Закону України « Про охорону навколишнього пр иродного середовища» від 25 че рвня 1991 року № 1264-XII.

Згідно зі статтею 20 Закону У країни «Про охорону навколиш нього природного середовища », до компетенції спеціально уповноваженого центральног о органу виконавчої влади з п итань екології та природних ресурсів і його органів на мі сцях належать: державний кон троль за використанням і охо роною земель, надр, поверхнев их і підземних вод, атмосферн ого повітря, лісів та іншої ро слинності, тваринного світу, морського середовища та при родних ресурсів територіаль них вод, континентального ше льфу і виключної (морської) ек ономічної зони республіки, д отриманням заходів біологіч ної і генетичної безпеки щод о біологічних об'єктів навко лишнього природного середов ища при створенні, досліджен ні та практичному використан ні генетично модифікованих о рганізмів у відкритій систем і, а також за додержанням норм екологічної безпеки (підпун кт б частини 1 статті 20 Закону); подання позовів про відшкоду вання збитків і втрат, заподі яних в результаті порушення законодавства про охорону на вколишнього природного сере довища; складання протоколів та розгляд справ про адмініс тративні правопорушення в га лузі охорони навколишнього п риродного середовища і викор истання природних ресурсів ( підпункти з, и частини 1 статті 20 Закону).

Відповідно до пункту 1 Полож ення про Державну екологічну інспекцію в Київській облас ті, затвердженого Наказом Мі ністерства охорони навколиш нього природного середовища № 55 від 19 лютого 2007 року, державн а екологічна інспекція в Киї вській області є спеціальни м підрозділом Мінприроди, як ий підзвітний та підконтроль ний в частині здійснення дер жавного контролю Державній е кологічній інспекції; інспек ція в межах своїх повноважен ь забезпечує реалізацію держ авної політики у сфері охоро ни навколишнього природного середовища, раціонального в икористання, відтворення та охорони природних ресурсів, поводження з відходами (крім поводження з радіоактивними відходами), екологічної та в м ежах своєї компетенції радіа ційної безпеки на території Київської області.

Інспекція має право обстеж увати у встановленому порядк у підприємства, установи і ор ганізації з метою перевірки додержання ними вимог законо давства про охорону навколиш нього природного середовища , відтворення та охорону прир одних ресурсів; перевіряти д окументи на право спеціально го використання природних ре сурсів (ліцензії, дозволи); скл адати акти перевірок і прото коли про адміністративні пра вопорушення та розглядати сп рави про адміністративні пра вопорушення у межах повноваж ень, визначених законом; дава ти обов' язкові для виконанн я приписи щодо усунення вияв лених порушень вимог законод авства з питань, що належать д о її повноважень; уживати в ус тановленому порядку заходів досудового врегулювання спо рів та подавати позови про ві дшкодування втрат і збитків, завданих унаслідок порушенн я вимог законодавства про ох орону навколишнього природн ого середовища (підпункти 1, 5, 6, 7, 9 пункту 5 Положення).

Згідно пункту 9 статті 44 Водн ого кодексу України водокори стувачі зобов'язані здійснюв ати спеціальне водокористув ання лише за наявності дозво лу.

Спеціальне водокористуван ня - це забір води з водних об'є ктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, вик ористання води та скидання з абруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих ре човин із зворотними водами і з застосуванням каналів. Спе ціальне водокористування зд ійснюється юридичними і фізи чними особами насамперед для задоволення питних потреб н аселення, а також для господа рсько-побутових, лікувальних , оздоровчих, сільськогоспод арських, промислових, трансп ортних, енергетичних, рибого сподарських та інших державн их і громадських потреб (стат тя 48 Водного кодексу України).

Відповідно до частин 1, 3 та 6 с татті 49 Водного кодексу Украї ни спеціальне водокористува ння здійснюється на підставі дозволу; видача дозволу на сп еціальне водокористування з дійснюється за клопотанням в одокористувача з обгрунтува нням потреби у воді, погоджен им з державними органами вод ного господарства - в разі вик ористання поверхневих вод, д ержавними органами геології - в разі використання підземн их вод та державними органам и охорони здоров'я - в разі вик ористання водних об'єктів, ві днесених до категорії лікува льних; спеціальне водокорист ування є платним.

Крім того, органами, які вид али дозвіл на спеціальне вод окористування, встановлюють ся строки спеціального водок ористування (частина 1 статті 50 Водного кодексу України).

Як передбачено частиною 1 та пунктом 6 частини 3 статті 110 Во дного кодексу України поруше ння водного законодавства тя гне за собою дисциплінарну, а дміністративну, цивільно-пра вову або кримінальну відпові дальність згідно з законодав ством України; відповідальні сть за порушення водного зак онодавства несуть особи, вин ні у недотриманні умов дозво лу або порушенні правил спец іального водокористування.

Відповідно до статті 111 Водн ого кодексу України підприєм ства, установи, організації і громадяни України, а також ін оземні юридичні і фізичні ос оби та особи без громадянств а зобов'язані відшкодувати з битки, завдані ними внаслідо к порушень водного законодав ства, в розмірах і порядку, вст ановлених законодавством Ук раїни.

Частиною 1 статті 68 Закону Ук раїни «Про охорону навколишн ього природного середовища» передбачено, що порушення за конодавства України про охор ону навколишнього природног о середовища тягне за собою в становлену цим Законом та ін шим законодавством України д исциплінарну, адміністратив ну, цивільну і кримінальну ві дповідальність.

Відповідальність за поруш ення законодавства про охоро ну навколишнього природного середовища несуть особи, вин ні у самовільному спеціально му використанні природних ре сурсів; підприємства, устано ви, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслі док порушення законодавства про охорону навколишнього п риродного середовища, в поря дку та розмірах, встановлени х законодавством України (пу нкт «з» частини 2 та частина 4 с татті 68 Закону України «Про ох орону навколишнього природн ого середовища»).

Сума збитків, заподіяних де ржаві порушенням законодавс тва про охорону та раціональ не використання водних ресур сів внаслідок самовільного в одокористування без відпові дного дозволу ТОВ «Ескарун», згідно розрахунку позивача, проведеного у відповідності до Методики розрахунку розм ірів відшкодування збитків, заподіяних державі в наслідо к порушення законодавства пр о охорону та раціональне вик ористання водних ресурсів, з атвердженої наказом Мінприр оди України від 20.07.2009 р. № 389, стано вить 5861,61 грн.

В частині 1 статті 69 Закону Ук раїни «Про охорону навколишн ього природного середовища» зафіксовано, що шкода, заподі яна внаслідок порушення зако нодавства про охорону навкол ишнього природного середови ща, підлягає компенсації, як п равило, в повному обсязі без з астосування норм зниження ро зміру стягнення та незалежно від збору за забруднення нав колишнього природного серед овища та погіршення якості п риродних ресурсів.

Відповідно до пункту 1.6 роз' яснення президії Вищого госп одарського суду України від 27 червня 2001 року № 02-5/744 «Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних із застосу ванням законодавства про охо рону навколишнього природно го середовища», вирішуючи сп ір про відшкодування шкоди, з аподіяної навколишньому при родному середовищу, господар ському суду слід виходити з п резумпції вини правопорушни ка (стаття 1166 Цивільного кодек су України).

У відповідності з приписам и ст. 33 ГПК України, кожна сторо на повинна довести ті обстав ини, на які вона посилається я к на підставу своїх вимог чи з аперечень.

Відповідач у судові засіда ння не з' явився, відзив на по зов, контррозрахунок або док ази оплати збитків, заподіян их державі порушенням законо давства про охорону та раціо нальне використання водних р есурсів внаслідок самовільн ого водокористування без від повідного дозволу, суду не на дав.

Отже, факт порушення відпов ідачем законодавства про охо рону навколишнього природно го середовища судом встановл ений та по суті не оспорений в ідповідачем

З урахуванням викладеного позовні вимоги щодо стягнен ня 5861,61 грн. збитків, завданих ві дповідачем державі внаслідо к порушення природоохоронно го законодавства, є доведени ми, обгрунтованими та підляг ають задоволенню судом.

Судові витрати відповідно до вимог ст.ст. 44, 49 Господарськ ого процесуального кодексу У країни покладаються на відпо відача.

Керуючись ст. 124 Конституції України, ст.ст. 44, 49, 75, 82 - 85 Господар ського процесуального кодек су України, суд

вирішив:

1. Позовні вимог и задовольнити повністю.

2. Стягнути з Товари ства з обмеженою відповідаль ністю «Ескарун»(08700, Київська о бл., м. Обухів, вул. Жовтнева, 174, к од ЄДРПОУ 36507146) на користь спеці ального фонду місцевого бюдж ету р/р 33119331700450 в ГУ ДКУ в Київські й області, МФО 821018, отримувач - Обухівська міська рада, код

ЄДРПОУ 23571662, по коду бюджетн ої класифікації 24062100 «Грошові стягнення за шкоду, заподіян у порушенням законодавства п ро охорону навколишнього при родного середовища в наслідо к господарської та іншої дія льності»- 5861 (п' ять тисяч вісі мсот шістдесят одну) грн. 61 коп . збитків.

3. Стягнути з Товар иства з обмеженою відповідал ьністю «Ескарун»(08700, Київська обл., м. Обухів, вул. Жовтнева, 174, код ЄДРПОУ 36507146) в доход Державн ого бюджету України

на р/р 31118095700001, банк ГУ ДКУ в Ки ївській області, МФО 821018, ЄДРПО У 24074109, одержувач платежу У ДКУ в Київській області, код бюдже тної класифікації 22090200, символ звітності банку 095, державне м ито в сумі 102 (сто дві) грн. 00 коп.

на р/р 31217264700001, банк ГУ ДКУ в Київ ській області, МФО 821018, ЄДРПОУ 240 74109, одержувач платежу державн ий Київська область, код бюдж етної класифікації 22050003, 236 (двіс ті тридцять шість) 00 коп. за інф ормаційно-технічне забезпеч ення судового процесу.

Видати наказ и після набрання рішенням за конної сили.

Суддя В.М. Бабкіна

Дата підписання рішення - 15.04.2010 р.

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення15.04.2011
Оприлюднено06.06.2011
Номер документу15930619
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —45/4-20/026-11

Рішення від 15.04.2011

Господарське

Господарський суд Київської області

Бабкіна В.М.

Ухвала від 15.03.2011

Господарське

Господарський суд Київської області

Бабкіна В.М.

Ухвала від 01.03.2011

Господарське

Господарський суд Київської області

Бабкіна В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні