ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКО Ї ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"25" травня 2011 р. Справа № 34/17-1011-2011
За позовом Відкрито го акціонерного товариства " ПІВДЕНАТОМЕНЕРГОКОМПЛЕКТ"
до відповідачів Дер жавного підприємства Одеськ а залізниця
Товарист ва з обмеженою відповідальні стю "ТК СХІД-РЕГІОН"
за участю третьої особи, я ка не заявляє самостійних ви мог на предмет спору на сторо ні відповідача Товариств о з обмеженою відповідальніс тю "ТК ОРБІТА"
про стягнення 4804,8грн.
Суддя Фаєр Ю.Г.
Представники
від позивача: не з' явилися ;
від Одеської залізниці: О СОБА_1, діючий на підставі до віреності від 03.04.11р., реєстраці йний №31;
від ТОВ "ТК СХІД-РЕГІОН": не з' явилися;
від третьої особи: не з'явил ися.
СУТЬ СПОРУ: Позивач, ВА Т "ПІВДЕНАТОМЕНЕРГОКОМПЛЕКТ ", звернувся до суду з позовною заявою, в якій просить стягну ти з відповідачів солідарно вартість нестачі вантажу на суму 4804,80грн.
Ухвалою господарського су ду Одеської області від 21.03.2011р. позовну заяву прийнято до ро згляду та порушено проваджен ня у справі №34/17-1011-2011.
В судовому засіданні 16.05.2011р. п редставник позивача надав за яву про уточнення позовних в имог вих№01-1/97/п (вх№15327/2011), згідно я кої просить стягнути з відпо відачів на користь Відкритог о акціонерного товариства "П ІВДЕНАТОМЕНЕРГОКОМПЛЕКТ" су му вартості нестачі вантажу у розмірі 4804,80грн. солідарно, а с аме: з Державного підприємст ва „Одеська залізниця” 2402,40грн . та з Товариства з обмеженою в ідповідальністю "ТК СХІД-РЕГ ІОН" 2402,40грн.
За клопотанням позивача, ух валою господарського суду Од еської області від 16.05.2011р. строк розгляду справи продовжено по 02.06.11р., в порядку ст.69 Господар ського процесуального кодек су України.
Відповідач, Одеська залізн иця проти позову заперечує з підстав, викладених у запере ченні на позов від 15.04.2011р. вих№б /н (вх№11948/211 від 18.04.2011р.). Так, відпові дач зазначив, що відповідно д о записів у залізничній накл адній №52625609 завантаження вагон у №65289340 проводилось на підприє мстві вантажовідправника, за собами і силами відправника вантажу, ним же самостійно бу ло визначено масу вантажу пе ред відправленням вагонів, б ез участі представника заліз ниці. Вагон з вантажем прибув на станцію Знам' янка в техн ічно несправному стані, що пі дтверджується комерційним а ктом №056270/790/11 від 17.09.2010р.
Також Одеська залізниця по силається на те, що відправни ком вантажу є товариство з об меженою відповідальністю "ТК СХІД-РЕГІОН", а в підтвердженн я ціни відправленої продукці ї позивачем надано до суду ра хунок ТОВ „ТК Орбіта” №2614 від 14 .09.2010р., що суперечить вимогам ст .115 Статуту залізниць України, згідно з якою, вартість ванта жу визначається на підставі загальної суми рахунка або і ншого документа відправника , а відповідно до п.3 Роз' ясне нь президії ВГСУ від 29.09.2008р. №04-5/225 про внесення змін та доповне нь до роз' яснення президії Вищого господарського суду У країни від 29.05.2002р. за №04-5/601, у разі к оли під завантаження подано несправний за своїм технічни м станом вагон, відправник зо бов' язаний відмовитися від його використання. Якщо він ц ього не зробив, відповідальн ість за втрату, недостачу, псу вання або пошкодження вантаж у, що сталися внаслідок техні чної несправності рухомого с кладу, покладається на відпр авника.
Відповідач, ТОВ "ТК СХІД-РЕГ ІОН" проти позовних вимог зап еречує з підстав, викладених у відзиві на позов від 12.04.2011р. (вх №12714/2011 від 21.04.2011р.), посилаючись на те, що маса вантажу була перев ірена і зафіксована у наклад ній робітниками ст.Дар'ївка, у зв'язку з тим що при завантаже нні вагону кожний раз зважув ати навантажник неможливо, в становлення, визначення маси вантажу проводилося на 150 тон них вагових електронних тенз ометричних вагах ВВЕТ-150, які н алежать ПП «Континент». Згід но проведеного визначення ма си вантажу, в накладних на пер евезення була зроблена поміт ка кількості вантажу, після ч ого був сплачений тариф за пе ревезення, згідно з тарифом з алізниці. На ст.Знаменка Одес ької залізниці, 17.09.2011р. проведен е комісійне переважування вк азаного вагону, і складено ко мерційний акт №056270/790/11, яким зафі ксовано факт нестачі і стану поверхового слою вантажу у в агоні №6528934. При перевірці вияв лено навантаження рівномірн е нижче бортів 300мм., на поверхн і вантажу мається воронкопод ібне заглиблення з права за х одом над 1-2 люками довжиною 3000м м, шириною 2500мм, глибиною 1000мм. П росипання вантажу відсутнє. Маються старі залишки просип ання вантажу. Щілина між криш кою люка і поперечною балкою 1 люка з права, шириною 50мм на в сю довжину кришки люка, закла дена дошкою і паклею. В вагоні глухі торцеві стінки, інші лю ка щільно закриті. На поверхн і вантажу мається захисне ма ркування вапном. В місці погл иблення маркування відсутнє . Згідно даного акту недостач а вугілля становить 7100кг. У міс цях заглиблення маркування в ідсутнє, просипання вантажу на момент перевірки не було, ц е свідчить про те що дане вугі лля було розкрадене у процес і слідування вагону. На момен т передачі вагонів, слідів те чії вантажу не було, дані ваго ни були прийняті до перевезе ння залізницею, складений за лізничний состав, і вагони ві дправлені за місцем призначе ння. Враховуючі те що у відпов ідача відсутня технічна служ ба, у зв' язку з чим визначит и технічний стан вагону є нем ожливим, візуально вагони сп равні і нашим підприємством прийняті усі міри по схоронн ості. Нестача вугілля утвори лася під час перевезення ван тажу тому вина відправника Т ОВ "ТК СХІД-РЕГІОН" відсутня.
Розглянувши матеріали спр ави, суд встановив.
24.03.2010р. між товариством з обме женою відповідальністю "ТК О РБІТА" (постачальник) та відкр итим акціонерним товариство м "ПІВДЕНАТОМЕНЕРГОКОМПЛЕКТ " (покупець) укладено договір п оставки №24/03-10У/17, відповідно до умов якого постачальник зобо в' язується постачати покуп цю вугілля марки А(антрацит)/т овар/, а покупець - приймати т овар та здійснювати його опл ату.
Ціна, кількість, об' єми пос тавки товару визначаються в додатку, який є невід' ємною частиною даного договору (п.1. 2. договору).
Згідно п.2.1. даного договору с троки та об' єми поставок, а т акож реквізити вантажоотрим увачів визначаються у затвер джених постачальником замов леннях покупця.
Пунктом 2.11.(2.1.1) цього договору сторони дійшли згоди, що відв антаження товару вантажовід правником або постачальнико м здійснюється лише у техніч но справних з.д.вагонах.
За п.2.2. зазначеного договору , поставка товару за цим догов ором здійснюється залізничн им транспортом на умовах FCA- ст анція відправлення, згідно п равил ІНКОТЕРМС 2000. Мінімальн а партія - вагон (65 тон метрич них).
Перехід права власності на товар відбувається в момент прийняття вагонів до переве зення залізницею (п.2.3. договор у).
Відповідно до п.2.4. даного дог овору перехід рисків втрати, гибелі товару відбувається в момент прийняття вагонів д о перевезення залізницею від повідно до Статуту залізниць України.
Згідно п.2.5. договору у відван тажувальних документах прос тавляється найменування зба гачувальної фабрики постача льника, яка є вантажовідправ ником. В графі 4 залізничної на кладної вантажовідправник о бов' язково фіксує причетні сть постачальника до даної в ідправки з метою обліку в рах унок виконання цього договор у. У випадку виявлення нестач і вугілля у вагоні постачаль ник зобов' язаний надати дов ідку або рахунок вантажовідп равника щодо кількості та ва ртості відвантаженого вугіл ля, а також документи, підтвер джуючі власність постачальн ика на поставлений товар про тягом 10 робочих днів з моменту отримання запиту від покупц я.
Датою поставки (відвантаже ння) вважається дата штампу з алізничної станції відправл ення на залізничній накладні й (п.2.6. договору).
За п.2.7. договору за кожною па ртією товару продавець, прот ягом 5 календарних днів з дати поставки зобов' язаний наді слати покупцю наступні докум енти: посвідчення якості; рах унок-фактуру; податкову накл адну.
Відповідно до п.2.8. вказаного договору приймання вугілля за кількістю здійснюється по купцем в місці призначення в ідповідно до інструкції П-6 „П ро порядок приймання продукц ії виробничо-технічного приз начення та товарів народного споживання за кількістю”, за твердженою Держарбітражем п ри Раді Міністрів СРСР 15.06.1965р. з і змінами та доповненнями ві д 14.11.1974р.
Згідно п.2.9. зазначеного дого вору контрольне опробування та виставлення претензій за якістю поставленої продукці ї здійснюється покупцем відп овідно до вимог Інструкції П -7 „Про порядок приймання прод укції виробничо-технічного п ризначення та товарів народн ого споживання за якістю”, за твердженої Держарбітражем п ри Раді Міністрів СРСР 25.04.1966р. з і змінами та доповненнями ві д 14.11.1974р. та іншими нормативними актами.
Постачання товару здійсню ється протягом 10 календарних днів з дати отримання постач альником платежів, передбаче них п.3.2., 3.4. цього договору.
Згідно п.8.7. даного договору ц ей договір набуває чинності з дати підписання та діє до 31.12. 2010р. включно.
На виконання умов вищезазн аченого договору, 14.09.2010р. зі ста нції відправлення Дар' ївка Донецької залізниці Товарис твом з обмеженою відповідаль ністю "ТК СХІД-РЕГІОН" згідно н акладної №52625609 від 14.09.2010р. у півва гоні №65289340 на адресу відкритог о акціонерного товариства "П ІВДЕНАТОМЕНЕРГОКОМПЛЕКТ" ст .Вигода Одеської залізниці б уло відправлено вугілля марк и антрацит АС 6-13мм (нетто 69000кг).
По прибуттю на станцію Деба льцево-Сортувальна Донецько ї залізниці начальником стан ції 14.09.10р. складено акт загальн ої форми №4680, згідно якого півв агон №65289340 відкріплено від пот ягу №3030-17 у зв' язку із технічн ою несправністю, про що здійс нено відповідну відмітку в н акладній №52625609.
15.09.2010р. по досилочній накладн ій №52589796 зі станції Дебальцево -Сортувальна Донецької заліз ниці вагон був відправлений до станції призначення - ст. Вигода Одеської залізниці.
Актами загальної форми №24601 в ід 16.09.2010р., №24610 від 16.09.2010р. станції Зн ам' янка встановлено, що у ва гоні №65289340, згідно накладної за вантаження навалом нижче бор тів, розмір завантаження від носно висоти бортів не вказа ний, фактично завантаження р івномірно нижче ботів на 300мм, на поверхні вантажу є поглиб лення над 1-2 люками праворуч д овжиною 3000мм., шириною 2500мм, глиб иною 1000мм, теча вантажу відсут ня, вантаж маркований вапном в місцях поглиблення маркув ання відсутнє, зазор 1 люці пра воруч закладено доскою та па клею, каток не застосовувавс я, глухі торцеві стінки вагон у та інші люки щільно закриті , об' єм кузову 73м3, вагон відче плено на ваги з метою перевір ки. При зважуванні на тензова гах виявлена різниця ваги бр утто - згідно протоколу 83000бр утто, натурного листа - 91800, різ ниця склала 8800. Наявні старі сл іди течі вантажу над попереч ною балкою 1 люку праворуч за р ухом потягу, на момент прибут тя вагону теча вантажу відсу тня. Деформована кришка 1 люку праворуч. Наявний зазор між к ришкою люку та поперечною ба лкою шириною 50мм на всю довжин у люку. Глухі торцеві стінки в агони, інші люки щільно закри ті, деформація 1 люку праворуч старого походження вкрита і ржою, зазор між кришкою люку т а поперечною балкою заклали в парку за допомогою досок та паклі. За висновком вагонног о мастера Титяниченко після усунення зазору вагон може с лідувати за призначенням, пр о що складено акт щодо техніч ного стану вагону.
16.09.2010р. виконуючим обов' язки станції Знам' янка складено акт про технічний стан вагон у (контейнеру) №65289340, в якому вст ановлено, що деформована кри шка 1 люку, праворуч ходу, наяв ний зазор між кришкою люку та поперечною балкою шириною 50м м на всю довжину люку; деформа ція 1 люку праворуч старого по ходження покрита іржою, ваго н технічно несправний, що бул о виявлено в процесі заванта жувальних робіт. За висновко м цього Акту втрата вантажу м ожлива, відправник міг бачит и несправність, але заходів у сунення не прийняв.
Згідно комерційного акту А А№056270/790/11, складеного 17.09.10р. предст авниками Одеської залізниці , при прибутті вантажу на стан цію Знам' янка Одеської залі зниці згідно актів загальної форми №24601 від 16.09.2010р., №24610 від 16.09.2010р. вагон відчеплений на переві рку ваги, в документі зазначе но, що вантаж навантажений на валом, розмір навантаження в ідповідно висоти бортів не з азначено, вага брутто 91800кг, тар а 22800кг, нетто 69000кг. При перевірц і виявлено навантаження рівн омірне нижче бортів 300мм, на по верхні вантажу мається ворон коподібне заглиблення: зправ а за ходом над 1-2 люками довжин ою 3000мм, шириною 2500мм, глибиною 1 000мм, просипання вантажу відсу тнє. Маються старі залишки пр осипання вантажу. Щілина між кришкою люка і поперечною ба лкою 1 люка праворуч шириною 50 мм, на всю довжину кришки люка закладена дошка паклею. В ваг оні глухі торцеві стінки, інш і - щільно закриті. Об' єм кузо ва 73м3. На поверхні вантажу має ться захисне маркування вапн ом. В місці заглиблення марку вання відсутнє. Каток не заст осовувався. Зважування вагон а здійснене 17.09.2010р. на 150 тонних в агонних вагах ст.Знам' янка Од.(держповірка вагів 06.09.10р.) при ймальником поїздів у присутн ості в.о заступника ДС, ВОХР, Л В.
Комісійним переважуванням вагону №65289340 на 150-тоних вагонни х вагах залізниці, що пройшли державну повірку 06.09.2010р. виявле но, що брутто 83700кг, тара з бруса 21800кг, нетто 61900кг, що складає різ ницю ваги проти документу в с торону зменшення на 7100кг. В дос илкі вказана тара 22800кг, яким за собом визначена не вказано, ф актично на вагоні на брусі та ра 21800кг. Зважування здійснюва лось двічі, нестача підтверд илась. Недостаючий вантаж в в агоні вміститися міг.
З наявної в матеріалах спра ви бухгалтерської довідки Ві дкритого акціонерного товар иства "ПІВДЕНАТОМЕНЕРГОКОМП ЛЕКТ" від 07.10.2010р. вих№01-1/221 вбачаєт ься надходження від Товарист ва з обмеженою відповідальні стю "ТК СХІД-РЕГІОН" на адресу позивача 20.09.2010р. за досилочною н акладною №52589796 вагону №65289340 з вуг іллям, в якому виявлено неста чу вугілля у кількості 7,1т.
Наявною в матеріалах справ и довідкою Товариства з обме женою відповідальністю "ТК С ХІД-РЕГІОН" підтверджена вар тість вугілля марки АС(6-13) у роз мірі 840грн. за 1т.
Згідно з розрахунком варто сті недостачі вантажу, здійс неного позивачем, маса відпо відальної недостачі, з враху вання норми недостачі 2% маси н етто вантажу (вантаж заванта жений у вогкому стані), станов ить 7100кг, а її вартість 4804,80грн., в иходячи із вартості вантажу 840грн. з ПДВ за 1 тону, що встанов лена у довідці Товариства з о бмеженою відповідальністю "Т К СХІД-РЕГІОН".
Суд, проаналізувавши наявн і у справі докази, та надавши ї м правову оцінку, дійшов наст упних висновків.
В силу вимог ч.3 ст.909 ЦК Украї ни, ч.2 ст.307 ГК України ст.6 Статут у залізниць України наявна у матеріалах справи залізничн а накладна свідчить про укла дення між Товариством з обме женою відповідальністю "ТК С ХІД-РЕГІОН" (вантажовідправн ик) і Державним підприємство м „Одеська залізниця” (перев ізник) договору перевезення вантажу на користь позивача (вантажоодержувач).
Вказана залізнична наклад на свідчить, що завантаження вантажу у піввагони №65289340 зді йснювалося відправником, а в ідповідно до вимог ч.3 ст.308 ГПК України, які кореспондуються з вимогами ч.2 ст.917 ЦК України, в антажовідправник зобов' яз аний підготувати вантаж до п еревезення з урахуванням нео бхідності забезпечення тран спортабельності та збережен ня його в процесі перевезенн я. Аналогічні вимоги щодо обо в' язку вантажовідправника підготувати вантаж до перев езення містяться і у п.4 Правил приймання вантажів до перев езення, затверджених Наказом Міністерства транспорту Укр аїни 21.11.2000 №644 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції Укра їни 24.11.2000р. за №861/5082.
Згідно вимог ч.1 ст.918 ЦК Украї ни завантаження вантажу здій снюється відправником у поря дку, встановленому договором , із додержанням правил, встан овлених транспортними кодек сами (статутами), іншими норма тивно-правовими актами та пр авилами, що видаються відпов ідно до них.
Статтею 32 Статуту залізниць України встановлено, що відп равник зобов' язаний підгот увати вантаж з урахуванням й ого схоронності під час тран спортування і здійснювати на вантаження з виконанням Техн ічних умов.
Як вбачається з матеріалів справи, вантаж розміщув ався і закріплювався вантаж овідправником відповідно до розділу 2 параграфів 3-5 Техніч них умов, що підтверджується відповідними відмітками сам ого відправника у залізничні й накладній.
Параграфи 3-5 розділу 2 Техніч них умов містять умови щодо р озрівняння та ущільнення ван тажів дрібних фракцій та умо ви щодо захисту сипучих вант ажів від просипання у зазори кузову піввагону.
Підпис прийомоздвальника станції Дар' євка Донецької залізниці на вагонному лист і свідчить, що вантаж прийнят ий до перевезення залізницею без жодних зауважень щодо йо го завантаження.
Відповідно до ст.110 Статуту з алізниць України залізниця н есе відповідальність за збер еження вантажу від часу його прийняття для перевезення і до моменту видачі одержувач у.
Водночас у ст.111 Статуту залі зниць України наведено перел ік обставин, наявність яких з вільняє залізницю від відпов ідальності, зокрема, якщо ван таж прибув у непошкодженому відкритому рухомому складі, завантаженому засобами відп равника, якщо не має ознак втр ати, псування або пошкодженн я вантажу під час його переве зення.
Між тим, як свідчать матеріа ли справи, в процесі перевезе ння вантажу встановлені обст авини щодо його недостачі, зо крема, у вагоні №65289340 - 7100кг, а та кож обставини, які свідчать п ро доступ до вантажу та ознак и втрати вантажу (наявність п оглиблень) при його перевезе нні.
Статтею 115 Статуту залізниц ь України, встановлено, що вар тість вантажу визначається н а підставі загальної суми ра хунка або іншого документа в ідправника, який підтверджує кількість і вартість відпра вленого вантажу; Вартість ва нтажів, які належать громадя нам і вартість яких не було ог олошено під час відправлення , визначається за цінами, що ді ють у тому місці і на той час, д е і коли здійснюється відшко дування збитків.
Згідно ст.31 Статуту залізни ць України залізниця зобов'я зана подавати під завантажен ня справні, придатні для пере везення відповідного вантаж у, очищені від залишків ванта жу, сміття, реквізиту, а у необ хідних випадках - продезінфі ковані вагони та контейнери.
Придатність рухомого скла ду для перевезення вантажу в комерційному відношенні виз начається: вагонів - відправн иком, якщо завантаження здій снюється його засобами, або з алізницею, якщо завантаження здійснюється засобами заліз ниці.
Відповідно до залізничної накладної вугілля завантажу валось засобами відправника , ним же визначена маса вантаж у.
Відповідно до вимог ч.2 ст.32 С татуту залізниць України від правник зобов'язаний підготу вати вантаж з урахуванням йо го схоронності під час транс портування і здійснювати нав антаження з виконанням Техні чних умов.
З матеріалів справи вбачає ться, що технічні несправнос ті вагону №65289340 не мали сховано го характеру, та могли бути ви явлені вантажовідправником перед завантаженням, однак в ін від завантаження не відмо вився та завантажив вантаж в технічно несправний вагон, а перевізник подав під завант аження та прийняв до перевез ення технічно несправний ваг он, в результаті чого відбула ся часткова втрата вантажу.
Враховуючи вищевикладене, уточнений позов Відкритого акціонерного товариства "ПІВ ДЕНАТОМЕНЕРГОКОМПЛЕКТ" про с тягнення з відповідачів варт ості нестачі вантажу у розмі рі 4804,80грн. солідарно, а саме: з Д ержавного підприємства „Оде ська залізниця” 2402,40грн. та з То вариства з обмеженою відпові дальністю "ТК СХІД-РЕГІОН" 2402,40г рн., суд доходить висновку про обґрунтованість заявлених п озовних вимог.
Згідно ст.ст.44, 49 Господарськ ого процесуального кодексу У країни слід стягнути солідар но з відповідачів на користь позивача витрати по сплаті д ержмита на суму 102грн. та витра ти на інформаційно-технічне забезпечення розгляду справ у судах на суму 236грн.
Керуючись ст.ст.22, 44, 49, 82-85 Господарського процесуа льного кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2.Стягнути з Державного підп риємства Одеська залізниця ( код 01071315; адреса: м.Одеса, вул.Пан телеймонівська, 19) на користь Відкритого акціонерного тов ариства "ПІВДЕНАТОМЕНЕРГОКО МПЛЕКТ" (код 19356455; адреса: 67620, с.Виг ода, Біляївського району, Оде ської області, вул.Енергетик ів, 12/16; п/р№26003305215001 в Южному ГРУ ПАТ КБ „Приватбанк”, м.Одеса, МФО 328704) вартість нестачі вантажу у сумі 2402(дві тисячі чотириста д ві)грн.40коп., державне мито у ро змірі 51(п' ятдесят одна)грн., в итрати на ІТЗ судового проце су у сумі 118(сто вісімнадцять)г рн.
3. Стягнути з товариства з об меженою відповідальністю „Т К СХІД-РЕГІОН” (код 34703447; адреса: 94217, м.Алчевськ, Луганська обла сть, вул.Горького, 99а, п/р26008064970401 в П АТ „УкрСиббанк”, м.Харків, МФО 351005) на користь Відкритого акц іонерного товариства "ПІВДЕН АТОМЕНЕРГОКОМПЛЕКТ" (код 19356455; а дреса: 67620, с.Вигода, Біляївсько го району, Одеської області, в ул.Енергетиків, 12/16; п/р№26003305215001 в Юж ному ГРУ ПАТ КБ „Приватбанк” , м.Одеса, МФО 328704) вартість неста чі вантажу у сумі 2402(дві тисячі чотириста дві)грн.40коп., держа вне мито у розмірі 51(п' ятдеся т одна)грн., витрати на ІТЗ суд ового процесу у сумі 118(сто віс імнадцять)грн.
Рішення господарськог о суду набирає законної сили у порядку ст.85 ГПК України.
Накази видати у порядку ст .116 ГПК України.
Суддя Фаєр Ю .Г.
Повний текст рішення склад ено 30.05.2011р.
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 25.05.2011 |
Оприлюднено | 06.06.2011 |
Номер документу | 15931025 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Фаєр Ю.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні