Постанова
від 21.04.2011 по справі 15129/10/2070
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адмі ністративний суд

61004 м. Харків вул. Мар'їнська, 18-Б-3

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

"21" квітня 2011 р. № 2а- 15129/10/2070

Харківський окружний адм іністративний суд у складі г оловуючого судді - Шляхова О. М.,

при секретарі судового зас ідання - Чмутової К.А.,

за участі представника позивача - ОСОБА_1 (довір еність № б/н від 12.11.2010р.);

за участі представника в ідповідача - ОСОБА_2 (пос відчення № 237 від 16.12.2009 р.);

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміще нні Харківського окружного а дміністративного суду адмін істративну справу за позовом Козіївського сільського сп оживчого товариства до Дер жавної податкової інспекції у Краснокутському районі Ха рківської області про скас ування податкових повідомл ень-рішень,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Козіївське сіл ьське споживче товариство зв ернувся до Харківського окру жного суду з адміністративни м позовом, у якому просив скас увати у повному обсязі подат кові повідомлення - рішення Державної податкової інспек ції у Краснокутському районі Харківської області: від 09.11.2010р . №001971501/0, від 09.11.2010р. №0002001501/0, від 09.11.2010р. №0 001991501/0, від 09.11.2010 №0002011501/0.

В обґрунтування заявлених вимог позивач указував, що сп ірні податкові повідомлення -рішення були винесені з поси ланням на акти від 27.10.2010р. №503/126/15-01768 111, від 27.10.2010 №503/124/15-01768111 але викладені в цих актах висновки є хибним и. Також зазначав, що як платни к єдиного податку позивач не є платником податку за землю .

В судовому засіданні предс тавник позивача підтримав до води і вимоги поданого позов у, просив суд ухвалити рішенн я про задоволення позову.

Відповідач, Державна подат кова інспекція у Краснокутсь кому районі Харківської обла сті проти позову заперечував , та в судовому засіданні підт римав заперечення.

В обґрунтування заперечен ь указав, що оскільки Указ Пре зидента України від 03.07.98 № 727/98 "Пр о спрощену систему оподаткув ання, обліку та звітності суб 'єктів малого підприємництва " (ст. 6) встановлює, що платник є диного податку звільняється саме від податку за землю, том у за земельні ділянки, надані платнику єдиного податку в о ренду для використання їх у п ідприємницькій діяльності, в ін сплачує орендну плату на з агальних підставах. Крім тог о позивач не використовує дл я провадження підприємницьк ої діяльності власні земельн і ділянки, а здає їх в оренду д ля здійснення підприємницьк ої діяльності орендарями, зв ажаючи на що статус позивача як платника єдиного податку не звільняє його від обов' я зку сплачувати земельний под аток

Дослідивши матеріали спра ви, заслухавши пояснення пре дставників сторін, дослідивш и зібрані по справі докази в ї х сукупності, проаналізувавш и зміст норм матеріального і процесуального права, які вр егульовують спірні правовід носини, суд вважає, що позов не підлягає задоволенню з наст упних підстав.

Позивач, Козіївське сільсь ке споживче товариство пройш ов процедуру державної реєст рації, набув правового стату су суб' єкта господарювання , на обліку як платник податкі в, зборів (обов' язкових плат ежів) знаходиться в ДПІ у Крас нокутському районі Харківсь кої області.

З 27.10.2010р. по 27.10.2010р. ДПІ у Красноку тському районі Харківської о бласті були проведені докуме нтальні невиїзні перевірки К озіївське сільське споживче товариство (код ЄДРПОУ- 01768111) з питань дотримання вимог под аткового законодавства по пл аті за землю за період 2008,2009 рік та 8 місяців 2010 року. Результати проведених перевірок оформл ені актами від 27.10.2010р. №503/126/15-01768111, ві д 27.10.2010 №503/124/15-01768111.

З посиланням на дані акти ві дповідачем, ДПІ у Краснокутс ькому районі Харківської обл асті були винесені податкові повідомлення-рішення від 09.11.20 10р. №001971501/0, від 09.11.2010р. №0002001501/0, від 09.11.2010р. №0001991501/0, від 09.11.2010 №0002011501/0. про визначе ння податкового зобов' язан ня з земельного податку в заг альному розмірі 11855,03грн. (основ ний платіж - 7903,35грн. штраф 3951,68), т а штрафних санкцій у розмірі 1020,00 грн.

Як з' ясовано судовим розг лядом фактичною підставою дл я винесення всіх спірних под аткових повідомлень-рішень с лугував викладений в актах п еревірки від 2927.10.2010р. №503/126/15-01768111, від 27.10.2010 №503/124/15-01768111 висновок ДПІ у Комі нтернівському районі Харків ської області про порушення позивачем ст. 2, 14 Закону Україн и «Про плату за землю», а саме: не нарахування та несплата з емельного податку в розмірі 7903,35грн..

Перевіряючи наведені висн овки, і прийняті на їх підста ві спірні податкові повідомл ення - рішення, на відповідн ість вимогам ч.3 ст.2 КАС Україн и, суд виходить з такого.

Позивач є платником єдиног о податку. Вказані обставини відповідачем не заперечують ся.

Абзацом 2 ст.1 Указу Президен та «Про спрощену систему опо даткування обліку та звітнос ті суб' єктів малого підприє мництва»передбачено, що спро щена система оподаткування, обліку та звітності запровад жена, зокрема, для таких суб'єк тів малого підприємництва як юридичні особи - будь-якої о рганізаційно-правової форми та форми власності, в яких за рік середньооблікова чисе льність працюючих не переви щує 50 осіб і обсяг виручки я ких від реалізації продукці ї (товарів, робіт, послуг) за рі к не перевищує 1 млн. гривень.

За приписами абзацу 5 частин и 1 пункту 6 УказуПрезидента Ук раїни "Про спрощену систему о податкування, обліку та звіт ності суб'єктів малого підпр иємництва" від 03.07.1998 р. № 727/98 (у ред акції Указу Президента Украї ни від 28.06.99 № 746/99) суб'єкт малого пі дприємництва, який перейшов на сплату єдиного податку, не є платником, зокрема, плати (п одатку) за землю.

Крім цього, згідно пункту 6 П останови Кабінету Міністрів України "Про роз'яснення Указ у Президента України від 3 лип ня 1998 року № 727"від 16.03.2000 р. № 507 суб'єк т малого підприємництва, яки й на підставі абзацу 5 частини 1 статті 6 Указу Президента Ук раїни від 03.07.1998 р. № 727 не є платник ом плати (податку) за землю, зв ільняється від плати (податк у) за землю лише за земельні ді лянки, які використовуються ним для провадження підприєм ницької діяльності.

Відповідно до ч. ч. 1, 4 ст. 2 Зако ну України “Про плату за земл ю” використання землі в Укра їні є платним; плата за землю с правляється у вигляді земель ного податку або орендної пл ати, що визначається залежно від грошової оцінки земель; з а земельні ділянки, надані в о ренду, справляється орендна плата.

Об' єктом плати за землю є з емельна ділянка, а також земе льна частка (пай), яка перебува є у власності або користуван ні, у тому числі на умовах орен ди; суб' єктом плати за землю (платником) є власник земельн ої ділянки, земельної частки (паю) і землекористувач, у том у числі орендар (ст. 5 вказаног о Закону).

Власники землі та землекор истувачі, крім орендарів, спл ачують земельний податок. За земельні ділянки, надані в ор енду, справляється орендна п лата.

Відповідно до ста тті 120 Земельного кодексу при переході права власності на будівлю i споруду право власн ості на земельну ділянку або її частину може переходити н а підставі цивільно-правових угод, а право користування - н а підставі договорів оренди.

Статтею 1 Закону Укр аїни від 06.10.98р. №161-ХІV «Про оренду землі»визначено, що оренда з емлі - це засноване на договор і строкове платне володіння і користування земельною діл янкою, необхідною орендареві для проведення підприємниць кої та інших видів діяльност і.

У разі якщо орендодавце м землі виступає відповідна місцева рада, то орендар, укла вши з нею договір на оренду зе млі, самостійно сплачує до бю джету орендну плату за землю . Договір на оренду землі є під ставою для сплати орендної п лати за землю.

Згідно ст. 13 цього Закону пі дставою для нарахування земе льного податку є дані держав ного земельного кадастру, а о рендної плати за земельну ді лянку, яка перебуває у держав ній або комунальній власност і, - договір оренди такої земел ьної ділянки.

Статтею 36 ЗКУ встановлено, щ о користування землею в Укра їнi є платним. При цьому згiдно з частиною третьою статтi 4 ЗК У земля може надаватися в кор истування, в тому числi в оренд у. Отже, оренда є лише окремим випадком землекористування .

Власники землi та землекор истувачi щороку вносять плат у за землю у виглядi земельног о податку або орендної плати , якi визначаються залежно вiд якостi та мiсця розташування з емельної дiлянки виходячи з к адастрової оцiнки земель.

У той же час статтею 2 Закон у № 2535 уточнено, що земельний по даток сплачується власникам и землi та землекористувачам и, крiм орендарiв. Орендар спла чує орендну плату за землю, ро змiр якої встановлюється в до говорi оренди за згодою сторiн .

Згiдно зi статтею 8 ЗКУ орендо давцями можуть бути:

- власники землi;

- сiльськi, селищнi, мiськi, район нi ради.

Якщо орендодавцем виступ ає власник землi, то орендар, у клавши з ним договiр на оренду землi, вносить на рахунок влас ника орендну плату за землю, а власник у свою чергу сплачує земельний податок.

Плата (податок) за землю в За конi України «Про систему опо даткування»вiд 25.06.91 р. № 1251-XII, зi змiн ами i доповненнями, визначена як загальнодержавний подато к i збiр (обов'язковий платiж), то бто згiдно зi статтею 2 цього ж З акону є обов'язковим внеском до бюджету вiдповiдного рiвня або державного цiльового фон ду. Орендуючи землю у власник а, орендар сплачує орендну пл ату за землю не до бюджету (або державного цiльового фонду), а на рахунок орендодавця, прич ому «єдино податники»згiдно з абзацем 1 статтi 6 Указу № 746 звiл ьненi саме вiд «сплати податкiв i зборiв (обов'язкових платежiв )». Отже, в цьому випадку говор ити про те, що орендар зв iльнений вiд орендної плати, не має жодних пiдстав, навiть якщо суму податку на землю включе но до складу орендної плати.

Орендар оформляє свої вiдно сини з орендодавцем шляхом с кладання договору оренди, в я кому застерiгаються його iсто тнi умови: термiн оренди, сума о рендної плати тощо. Отже, розм iр, умови i термiни внесення оре ндної плати за землю встанов люються виключно за угодою с торiн, як це визначено статтею 19 Закону № 2535 i статтею 19 Закону У країни «Про оренду землi» вiд 0 6.10.98 р. № 161-XIV, iз змiнами i доповнення ми.

Таким чином, цi вiдносини ма ють цивiльно-правовий характ ер, тому регулювати питання с плати (або несплати) орендної плати можна виключно в межах таких договiрних вiдносин мiж їх суб'єктами.

Вивчивши надані дого вори оренди нежитлових примі щень суд ввважає за нобхідне зазначити, що їх зміст вміщу є ознаки різних цивільно-пра вових угод.

Тому необхідно дати оцінку усім умовам договору, з'ясува ти обставини їх виконання, і у хвалити рішення, застосував ши законодавство, яке відп овідає умовам договору та ді ям сторін й вирішити питання щодо законності цього дого вору за правилами, що стосуют ься визнання угод недійсними .

Суд розглянувши д оговори вважає, що умови міс тять ознаки різних цивільно- правових угод, у тому числі д оговору безоплатного корист ування.

Оскільки протягом пе ріоду, що перевірявся, позива ч частину належних йому об' єктів нерухомості здавав в о ренду, про що свідчать наявні в справі договори оренди.

Приміщення є невідді льними від земельної ділянки , на якій вони розташовані.

В договорах не врегул ьовано відносини стосовно ор ендної плати за землю тому вб ачається наявність ознак уго ди безоплатного користуванн я земельною ділянкою які пер едбачають передачу в тимчасо ве безоплатне користування з емельної ділянки

Статтею 36 ЗКУ встановлено, що користування землею в Укр аїнi є платним.

Положенням статті 797 Циві льного кодексу встановлено т е, що плата, яка справляється з наймача будівлі або іншої ка пітальної споруди (їх окремо ї частини), складається з плат и за користування нею і плати за користування земельною д ілянкою.

Разом з тим статтею 15 Закону передбачено, що власники зем лі та користувачі сплачують земельний податок, а також ор ендну плату за земельні діля нки державної та комунальної власності з дня виникнення п рава власності або права кор истування земельною ділянко ю.

У разі припинення права вла сності або права користуванн я земельною ділянкою виникаю ть з дня виникнення права вла сності або права користуванн я земельною ділянкою і діють лише протягом фактичний пер іод перебування землі у влас ності або користуванні у пот очному році.

Отже, Закон чітко визначає, що зобов' язання зі сплати з емельного податку виникають з дня виникнення права власн ості або права користування земельною ділянкою і діють л ише протягом фактичний періо д перебування землі у власно сті або користуванні у поточ ному році.

Згідно ст. 6 Указу Президент а України від 03.07.98 № 727/98 «Про спро щену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єкті в малого підприємництва»(у р едакції Указу Президента Укр аїни від 28.06.99 № 746/99) суб'єкт малого підприємництва, який перейш ов на сплату єдиного податку , не є платником, зокрема, плат и (податку) за землю. Відповідн о до п. 6 постанови Кабінету Мі ністрів України від 16.03.00 № 507 «Пр о роз'яснення Указу Президен та України від 3 липня 1998 року № 727»суб'єкт малого підприємниц тва, який згідно з абзацом п'ят им частини першої ст. 6 цього У казу не є платником плати (под атку) за землю, звільняється в ід плати (податку) за землю лиш е за земельні ділянки, які вик ористовуються ним для провад ження підприємницької діяль ності. Позивач є власником не житлових будівель, які склад ають 1350,5 м. кв. (згідно Свідоцтв п ро право власності на нерухо ме майно. Свідоцтва містятьс я в матеріалах справи). Загаль на площа земельльних ділянок , зайнятих під об' єктами вищ евказаного нерухомого майна , складає 1,4000 га. згідно інформа ції відділу Держкомзему у Кр аснокутському районі Харків ської області від 20.09.2010 року № 1-15 /6543.

За таких обставин, з огляду на положення п.7 ст.9 КАС Україн и, де вказано, що у разі відсут ності закону, що регулює відп овідні правовідносини, суд з астосовує закон, що регулює п одібні правовідносини (анало гія закону), а за відсутності т акого закону суд виходить із конституційних принципів і загальних засад права (анало гія права), , суд вважає за можл иве при вирішенні спору керу ватись визначенням «продаж т оварів», яке наведено у п.1.31 ст. 1 Закону України «Про податок на додану вартість».

Згідно п.1.4. Поставка послу г - будь-які операції циві льно-правового характеру з виконання робіт, надання п ослуг, надання права на корис тування або розпорядженн я товарами, у тому числі н ематеріальними активами, а т акож з поставки будь-яких інш их, ніж товари, об'єктів власн ості за компенсацію, а також операції з безоплатного ви конання робіт, надання посл уг. Поставка послуг, зокрема, включає надання права на кор истування або розпорядження товарами у межах договор ів оренди (лізингу), постав ки, ліцензування або інші спо соби передачі права на патен т, авторське право, торговий знак, інші об'єкти права інте лектуальної, в тому числі про мислової, власності. Абзац тр етій пункту 1.4 статті 1 в редакц ії Закону N 2505-IV ( 2505-15 ) від 25.03.2005; із зм інами, внесеними згідно із За коном N 2771-IV ( 2771-15 ) від 07.07.2005 Пункт 1.4 с татті 1 в редакції Закону N 550/97-ВР від 26.09.97 Згідно п.4.1. ст.4 База опо даткування операції з постав ки товарів (послуг) визначаєт ься виходячи з їх договірно ї (контрактної) вартості, виз наченої за вільними цінами, але не нижче за звичайні ціни , з урахуванням акцизного збору, ввізного мита, і нших загальнодержавних под атків та зборів (обов'язкови х платежів), згідно із закона ми України з питань оподатк ування (за винятком

пода тку на додану вартість, а так ож збору на обов'язкове держа вне пенсійне страхування на послуги стільникового рухом ого зв'язку, що включається д о ціни товарів (послуг)). До с кладу договірної (контрактн ої) вартості включаються буд ь-які суми коштів, вартість

матеріальних і нематеріа льних активів, що передають ся платнику податку безпосер едньо покупцем або через буд ь-яку третю особу в зв'язку з компенсацією вартості тов арів (послуг).

Аналізуючи положення наве дених норм закону, суд доходи ть висновку, що До складу дого вірної (контрактної) вартост і включаються будь-які суми к оштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податк у безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у з в'язку з компенсацією вартос ті товарів/послуг

Таким чином, у разі якщо ор ендар відшкодовує земельний податок орендодавцю згідно з умовами договору оренди не жилого приміщення, то таке ві дшкодування вважається част иною оплати вартості послуг оренди.

Якщо земельний податок не входить до вартості послуг о ренди то він повинен сплачув атися за рахунок коштів орен додавця. У договорі найму сто рони можуть визначити розмір земельної ділянки, яка перед ається наймачеві.

Відповідно до ст. 2 Закону Ук раїни від 03.07.92 № 2535-XII «Про плату за землю»використання землі в Україні є платним. Як зазначе но у ст. 5 Закону № 2535-XII, об'єктом п лати за землю є земельна діля нка, яка перебуває у власност і або користуванні, у тому чис лі на умовах оренди, а суб'єкто м плати за землю (платником) є власник земельної ділянки і землекористувач, у тому числ і орендар. Власники землі та з емлекористувачі, крім оренда рів, сплачують земельний под аток. За земельні ділянки, над ані в оренду, справляється ор ендна плата (ст. 2 Закону № 2535-XII). П ри передачі суб'єктом підпри ємницької діяльності, який є платником єдиного податку, б удівель або споруд (їх частин ) іншим суб'єктам господарюва ння земельні ділянки викорис товують наймачі будівель чи споруд, які проводять діяльн ість в орендованих будівлях або спорудах, а, - відповідно, й на земельних ділянках під ни ми (використовуються лише бу дівлі або їх частини). Отже, су б'єкт підприємницької діяльн ості-власник землі чи землек ористувач, який є платником є диного податку та звільняєть ся від сплати земельного под атку, за земельні ділянки під будівлями, спорудами або їх ч астинами, переданими в оренд у іншим суб'єктам господарюв ання, повинен сплачувати зем ельний податок у порядку та з а ставками, визначеними Зако ном N 2535-XII

Відповідно до ч.1 ст.2 КАС Укра їни завданням адміністратив ного судочинства є захист пр ав, свобод та інтересів фізич них осіб, прав та інтересів юр идичних осіб у сфері публічн о-правових відносин від пору шень з боку органів державно ї влади, органів місцевого са моврядування, їхніх посадови х і службових осіб, інших суб'є ктів при здійсненні ними вла дних управлінських функцій н а основі законодавства, в том у числі на виконання делегов аних повноважень.

Оскільки відповідачем, яки й в силу Закону України «Про д ержавну податкову службу в У країні»та за ознаками ст.3 КАС України є суб' єктом владни х повноважень, при розгляді і вирішенні судом справи в пор ядку ч.2 ст.71 КАС України повніс тю доведено правомірність сп ірних податкових повідомлен ь-рішень, суд доходить виснов ку, що ці податкові повідомле ння - рішення не підлягають ск асуванню.

Керуючись ст.ст. 8 і 19 Констит уції України, Указом Президе нта України "Про спрощену сис тему оподаткування, обліку т а звітності суб'єктів малого підприємництва" від 03.07.1998 р. № 727/98 , Указом Президента України від 03.07.98 № 727/98 «Про спрощену сист ему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого п ідприємництва», Законом Укра їни від 03.07.92 № 2535-XII «Про плату за з емлю», Законом України «Про о ренду землi»вiд 06.10.98 р. № 161-XIV , Закон ом України «Про систему опод аткування»вiд 25.06.91 р. № 1251-XII, Полож еннями Цивільного кодексу, с т.ст. 11, ч. 1 ст. 158, ст. 159, ч.ч. 1, 2 ст. 160, ст. 16 1, ч. 1 ст. 162, ст. 163 Кодексу адмініст ративного судочинства Украї ни, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

У задоволенні адмініст ративного позову Козіївськ ого сільського споживчого то вариства до Державної подат кової інспекції у Краснокут ському районі Харківської об ласті про скасування подат кових повідомлень-рішень - відмовити у повному обсязі.

Постанова може бути оскар жена.

Апеляційна скарга подаєть ся до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ух валив оскаржуване судове ріш ення протягом десяти днів з д ня її проголошення, у разі зас тосування судом частини трет ьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апел яційна скарга подається прот ягом десяти днів з дня отрима ння копії постанови.

У разі подання апеля ційної скарги судове рішення , якщо його не скасовано, набир ає законної сили після повер нення апеляційної скарги, ві дмови у відкритті апеляційно го провадження або набрання законної сили рішенням за на слідками апеляційного п ровадження.

Постанова виготовлена 2 6 квітня 2011 року.

Суддя Шляхова О.М.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.04.2011
Оприлюднено09.06.2011
Номер документу16039141
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —15129/10/2070

Ухвала від 29.11.2010

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шляхова О.М.

Постанова від 21.04.2011

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шляхова О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні