Постанова
від 11.05.2011 по справі 4146/11/2070
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний ад міністративний суд

61004 м. Харків вул. Мар'їнс ька, 18-Б-3

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

11 травня 2011 р. № 2-а- 4146/11/2070

Харківський окружний ад міністративний суд у складі

головуючого судді Лук'ян енко М.О.,

при секретарі судового зас ідання Чупіковій О.С.,

за участю сторін:

представник позивача - Ле щенко Н.О.

представник відповідача - Головченко В.О.

розглянувши у відкритому с удовому засіданні в приміще нні суду справу за адміністр ативним позовом Харківськог о обласного відділення Фонду соціального захисту інвалід ів до Товариства з обмеженою відповідальністю науково-ви робниче підприємство "Технох олод" про стягнення коштів,-

В С Т А Н О В И В:

Позивач, Харківське обласне відділення Фонду соц іального захисту інвалідів, звернувся до Харківського ок ружного адміністративного с уду з адміністративним позов ом до Товариства з обмеженою відповідальністю науково-ви робниче підприємство "Технох олод" в якому просить суд, стяг нути з Товариства з обмежено ю відповідальністю науково-в иробниче підприємство "Техно холод" (юридична адреса: індек с 61050, м. Харків, вул. Шота Руста велі, 36, кв. 5, код ЄДРПОУ 25179922, МФО 3504872, р/р 26006000004460у Філія №1 Акціонерн ого банку "Факторіал-Банк") на користь Харківського обласн ого відділення Фонду соціаль ного захисту інвалідів (інде кс 61022, м. Харків, Держпром, 1 під., 1 пов., к. 16, код ЄДРПОУ 14070760, одержув ач: р/р 31219230700003, МФО 851011, код одержува ча: 24134567, УДК у Дзержинському рай оні м. Харкова)адміністратив но-господарські санкції за н езайняті робочі місця, призн ачені для працевлаштування і нвалідів, в сумі 86022,88 грн.

В обґрунтування позову поз ивач зазначив, що відповідно до статті 20 Закону України ( в р едакції від 06.10.2005 року Закон № 2960 -IV) «Про основи соціальної зах ищеності інвалідів в Україні »(на далі - Закон) підприємст ва, установи, організації, у то му числі підприємства, орган ізації громадських організа цій інвалідів, фізичні особи , які використовують найману працю, де середньооблікова ч исельність працюючих інвалі дів менша, ніж установлено но рмативом, передбаченим стат тею 19 цього Закону, щороку спл ачують відповідним відділен ням Фонду соціального захист у інвалідів адміністративно -господарські санкції, сума я ких визначається в розмірі с ередньої річної заробітної п лати на відповідному підприє мстві, установі, організації , у тому числі підприємстві, ор ганізації громадських орган ізацій інвалідів, фізичної о соби, яка використовує найма ну працю, за кожне робоче місц е, призначене для працевлашт ування інваліда і не зайняте інвалідом. Згідно звіту відп овідача за 2010 рік середньообл ікова кількість штатних прац івників у 2010 році становила 350 о сіб, з них середньооблікова ч исельність штатних працівни ків, яким відповідно до чинно го законодавста, встановлена інваліднісь - становить 6 осіб , чисельність інвалідів - штат них працівників, які повинні працювати на робочих місцях , створених відповідно до вим ог ст. 19 Закону України "Про осн ови соціальної захищеності і нвалідів в Україні" становит ь 14 осіб. Отже відповідачем не виконано норматив робочих м ісць з працевлаштуванням інв алідів у кількості 8 осіб, за щ о і були призначені адмініст ративно господарські санкці ї у розмірі 86022,88 грн.

Представник позивача в суд овому засіданні підтримала в имоги адміністративного поз ову та просила його задоволь нити в повному обсязі.

Представник відповідача в судовому засіданні проти по зову заперечував, надав суду письмові пояснення, позиція яких повністю збігається з в икладеною в судовому засідан ні, де зазначили, що позивач по силається на норми ст. 19 Закон у України №2602-4 від 21.03.1991 року "Про основи соціальної захищенно сті інвалідів в Україні", але н е бере до уваги ст. 18 даного зак ону. Згідно цієї статті забез печення прав інвалідів на пр ацевлаштування і оплату прац і здійснюється шляхом їх без посереднього звернення на пі дприємство, установу, органі зацію або в державну службу з айнятості. Таким чином ТОВ на уково-виробниче підприємств о "Технохолод" не є суб`єктом, я кий зобов`заний займатись по шуком інвалідів для працевла штування. Такий обов'язок згі дно ст. 18 Закону України "Про ос нови соціальної захищеності інвалідів в Україні" покладе но на органи виконавчої влад и з питань праці та соціально ї політики, органи місцевого самоврядування, громадські організації інвалідів. Відпо відач щомісяця на вимогу пос танові Кабінету Міністрів Ук раїни №70 від 31.01.2007 року направля в Харківському обласному цен тру зайнятості звіти про ная вність 15 вакантних робочих мі сць на підприємстві, а саме бу ли запропоновані наступні ва кансії: бугалтер, бугалтер-фі нансит, економіст, економіст з матеріально-технічного за безпечення, зварювальник. Пр отягом 2010 року відповідач по н аправленю служби зайнятості Червонозаводського району м . Харкова, Обласного центру за йнятості, служб зайнятості і нших районів м. Харкова в ТОВ н ауково-виробничого підприєм ства "Технохолод" звертались громадяни з питань працевла штування, лише 25 осіб. Але жоде н з них не був прийнятий на роб оту у зв`язку з тим, що жодна ос оба не мала будь-яких професі йних навичок для роботи по ви ще вказаних професіях. В 2011 ро ці була прийнята на роботу ОСОБА_3 на посаду кладовщик а (наказ №11 - к від 01.02.2011 року). Врах овуючи наведене, вина Відпов ідача в незайнятті створених робочих місць для працевлаш тування інвалідів відсутня. Зі змісту ст. 5 Закону "Про осно ви соціальної захищеності ін валідів в Україні" виходить, щ о без самого інваліда створи ти робоче місце, де б він зміг працювати неможливо, оскільк и наперед не відомо висновок медико-соціальної експертиз и, а даний висновок відповідн о до ст. 5 вище вказаного закон у повинен враховуватись при створенні конкретного робоч ого місця.

Заслухавши думку представ ників сторін, дослідивши под ані докази, заперечення, всеб ічно і повно з'ясувавши всі фа ктичні обставини, на яких ґру нтуються позовні вимоги, об'є ктивно оцінивши докази, які м ають значення для розгляду с прави і вирішення спору по су ті, суд дійшов наступного вис новку:

Статтею 19 Закону України "Пр о основи соціальної захищено сті інвалідів в Україні", вста новлено, що для підприємств (о б'єднань), установ і організац ій незалежно від форми власн ості і господарювання встано влюється норматив робочих мі сць для забезпечення працевл аштування інвалідів у розмір і чотирьох відсотків від заг альної чисельності працюючи х, а якщо працює від 8 до 25 чолов ік - у кількості одного робочо го місця.

Згідно зі ст. 20 Закону Україн и "Про основи соціальної захи щеності інвалідів в Україні" підприємства (об'єднання ), ус танови і організації незалеж но від форми власності і госп одарювання, де кількість пра цюючих інвалідів менша, ніж у становлено нормативом, перед баченим частиною першою ст.19 ц ього Закону, щороку сплачуют ь відповідним відділенням Фо нду України соціального захи сту інвалідів штрафні санкці ї, сума яких визначається у ро змірі середньорічної заробі тної плати на відповідному п ідприємстві (в об'єднанні), в у станові, організації за кожн е робоче місце, не зайняте інв алідом. Згідно ч.3 ст.20 Закону сп лату штрафних санкцій підпри ємства (об'єднання), установи і організації провадять відпо відно до ч.3 ст.20 Закону за рахун ок прибутку, який залишаєтьс я в їх розпорядженні після сп лати всіх податків і зборів (о бов'язкових платежів).

Суд згідно наведеної норми зазначає, що суму, яку просить стягнути позивач є штрафним и санкціями. По своїй правові й природі штрафні санкції за стосовуються за порушення за конодавства діями чи бездіял ьністю, тобто за неналежне ви конання обов'язку покладеног о законом.

Згідно ст. 18 Закону забезпеч ення прав інвалідів на праце влаштування та оплачувану ро боту, а в тому числі з умовою п ро виконання роботи вдома, зд ійснюється шляхом їх безпосе реднього звернення до підпри ємств, установ, організацій ч и до державної служби зайнят ості.

Відповідно до Положення «П ро робоче місце інваліда і пр о порядок працевлаштування і нвалідів», затвердженого Пос тановою Кабінету Міністрів У країни від 3 травня 1995 р. „Про ор ганізацію робочих місць та п рацевлаштування інвалідів", працевлаштування інвалідів здійснюється державною служ бою зайнятості, органами Мін соцзахисту, місцевими Радами народних депутатів, громадс ькими організаціями інвалід ів з урахуванням побажань, ст ану здоров'я інвалідів, їхніх здібностей і професійних на вичок відповідно до висновкі в МСЕК.

Згідно з Наказом Міністерс тва праці та соціальної полі тики України від 19.12.2005 № 420 “Про з атвердження форм звітності т а інструкцій щодо їх заповне ння ” формою звітності робот одавців про наявність вакант них місць, в тому числі призна чених для працевлаштування і нвалідів, є форма № 3-ПН „Звіт п ро наявність вакансій”, яка в ідповідно до пункту 4 статті 20 Закону України “Про зайняті сть населення” подається роб отодавцями до державної служ би зайнятості щомісячно. У гр афі 15 цього Звіту наводяться д ані про можливість працевлаш тування на вільне робоче міс це (вакантну посаду) особи, що належить до окремої категорі ї громадян, які потребують со ціального захисту і не здатн і на рівних умовах конкурува ти на ринку праці, у рахунок рі чної броні, установленої міс цевими державними адміністр аціями, виконавчими органами відповідних рад за поданням центрів зайнятості, відпові дно до статті 5 Закону України "Про зайнятість населення", із змінами та доповненнями, а та кож інвалідів, пенсіонерів, с тудентів та інших. З огляду на викладене, звіт за формою 3-ПН є актом інформування органу працевлаштування про створе ні роботодавцем робочі місця для працевлаштування інвалі дів. Цей звіт є водночас і запи том про направлення до робот одавця інвалідів для працевл аштування, оскільки центр за йнятості, отримавши інформац ію від інвалідів насамперед про їх бажання працювати, а ві д роботодавця - про намір та можливості працевлаштувати інвалідів, не тільки має змог у, а й зобов' язаний відреагу вати на можливості конкретно го роботодавця забезпечити і нвалідів певною працею та ба жання конкретних інвалідів р еалізувати своє право на пра цевлаштування з врахуванням індивідуальних функціональ них можливостей, обумовлених інвалідністю, наявних у них к валіфікації та знань. До тако го висновку можна дійти, вихо дячи зі змісту норм статті 18-1 З акону України “Про основи со ціальної захищеності інвалі дів в Україні” та пункту 2 стат ті 19 Закону України “Про зайня тість населення”. Так, відпов ідно до статті 18-1 Закону Украї ни “Про основи соціальної за хищеності інвалідів в Україн і ” інвалід, який не досяг пенс ійного віку, не працює, але баж ає працювати, має право бути з ареєстрованим у державній сл ужбі зайнятості як безробітн ий. Рішення про визнання інва ліда безробітним і взяття йо го на облік для працевлаштув ання приймається центром зай нятості за місцем проживання інваліда на підставі подани х ним рекомендацій МСЕК та ін ших передбачених законодавс твом документів.

Державна служба зайнятост і здійснює пошук підходящої роботи відповідно до рекомен дацій МСЕК, наявних у інвалід а кваліфікації та знань, з ура хуванням його побажань.

Державна служба зайнятост і може за рахунок Фонду соціа льного захисту інвалідів над авати дотацію роботодавцям н а створення спеціальних робо чих місць для інвалідів, заре єстрованих у державній служб і зайнятості, а також проводи ти професійну підготовку, пі двищення кваліфікації і пере підготовку цієї категорії і нвалідів у порядку, встановл еному Кабінетом Міністрів Ук раїни.

Згідно з пунктом 2 статті 19 За кону України “Про зайнятість населення” Державна служба зайнятості має право направл яти для працевлаштування на підприємства, в установи і ор ганізації всіх форм власност і при наявності там вільних р обочих місць (вакантних поса д) громадян, які звертаються д о служби зайнятості, відпові дно до рівня їх освіти і профе сійної підготовки, а інвалід ів, крім того, - відповідно до р екомендацій МСЕК, наявних у н их кваліфікації і знань та з у рахуванням їх побажань.

Підприємства, установи і ор ганізації, фізичні особи, які використовують найману прац ю, зобов' язані виділяти та с творювати робочі місця для п рацевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робоч і місця, створювати для них ум ови праці з урахуванням інди відуальних програм реабілі тації і забезпечувати інші с оціально-економічні гаранті ї, передбачені чинним законо давством, надавати державній службі зайнятості інформаці ю, необхідну для організації працевлаштування інвалідів , і звітувати Фонду соціально го захисту інвалідів про зай нятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встанов леному Кабінетом Міністрів У країни.

Частина 3 статті 18-1 Закону вк азує, що державна служба зайн ятості здійснює пошук підход ящої роботи відповідно до ре комендацій МСЕК, наявних у ін валіда кваліфікації та знань , з урахуванням його побажань .

Наведене свідчить про те, що обов'язок підприємства щодо створення робочих місць для інвалідів не супроводжуєтьс я його обов'язком підбирати і працевлаштовувати інваліді в на створені робочі місця. Та кий обов'язок покладається н а органи працевлаштування, щ о перелічені в частині перші й ст. 18 Закону України "Про осно ви соціальної захищеності ін валідів в Україні".

Однак на підприємство покл адається обов'язок створюват и робочі місця для працевлаш тування інвалідів та формува ти про таку кількість створе них робочих місць органи пра цевлаштування інвалідів.

Згідно форми 10-ПН "Звіту про з айнятість та працевлаштуван ня інвалідів" від 22.02.2011 року за 201 0 рік, що надавався відповідач ем до Харківського обласног о відділення Фонду соціально го захисту інвалідів, середн ьооблікова чисельність штат них працівників облікового с кладу підприємства у 2010 році с тановила 350 осіб, з них середнь ооблікова чисельність штатн их працівників, яким відпові дно до чинного законодавста, встановлена інваліднісь - ст ановить 6 осіб, чисельність ін валідів - штатних працівникі в, які повинні працювати на ро бочих місцях, створених відп овідно до вимог ст. 19 Закону Ук раїни "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Укр аїні" становить 14 осіб.

Наказом державного коміте ту статистики №420 від 19.12.05 затве рджена форма статистичної зв ітності №3-ПН "Звіт про наявніс ть вакансій", яка подається пі дприємствами, установами та організаціями щомісячно на а дресу державної служби зайня тості.

Судом встановлено, що на адр есу Харківського міського це нтру зайнятості відповідаче м було направлено звіти за фо рмою З-ПН про наявність вакан сій станом на 01.01.2010 року, 01.02.2010 року , 01.03.2010 року, 01.04.2010 року, 01.05.2010 року, 01.06.2010 року, 01.07.2010 року, 01.08.2010 року, 01.09.2010 року , 01.10.2010 року, 01.11.2010 року, 01.12.2010 року. Так , вказаними звітами підприєм ство інформувало орган держа вної служби зайнятості про н аявність вакантних робочих м ісць для працевлаштування ін валідів: станом на 01.01.2010 року - в кількості 3 робочих місця на посаду економіста, 2 - на посад у економіста по МТС, 3 - бугалте р-фінансист, 3 - на посаду бугал тера, 3 - на посаду бугалтера, 1 - на посаду зварювальника; ста ном на 01.02.2010 року - 3 робочих міс ця на посаду економіста, 2 - на п осаду економіста по МТС, 3 - буг алтер-фінансист, 3 - на посаду б угалтера, 3 - на посаду бугалте ра, 1 - на посаду зварювальника ; станом на 01.03.2010 року - 3 робочих місця на посаду економіста, 2 - на посаду економіста по МТС, 3 - бугалтер-фінансист, 3 - на пос аду бугалтера, 3 - на посаду буг алтера, 1 - на посаду зварюваль ника; станом на 01.04.2010 року - 3 ро бочих місця на посаду економ іста, 2 - на посаду економіста п о МТС, 3 - бугалтер-фінансист, 3 - н а посаду бугалтера, 3 - на посад у бугалтера, 1 - на посаду зварю вальника; станом на 01.05.2010 року - 3 робочих місця на посаду екон оміста, 2 - на посаду економіст а по МТС, 3 - бугалтер-фінансист , 3 - на посаду бугалтера, 3 - на по саду бугалтера, 1 - на посаду зв арювальника; станом на 01.06.2010 рок у - 3 робочих місця на посаду економіста, 2 - на посаду еконо міста по МТС, 3 - бугалтер-фінан сист, 3 - на посаду бугалтера, 3 - на посаду бугалтера, 1 - на поса ду зварювальника; станом на 01. 07.2010 року - 3 робочих місця на п осаду економіста, 2 - на посаду економіста по МТС, 3 - бугалтер -фінансист, 3 - на посаду бугалт ера, 3 - на посаду бугалтера, 1 - н а посаду зварювальника; стан ом на 01.08.2010 року - 3 робочих місц я на посаду економіста, 2 - на по саду економіста по МТС, 3 - буга лтер-фінансист, 3 - на посаду бу галтера, 3 - на посаду бугалтер а, 1 - на посаду зварювальника; с таном на 01.09.2010 року - 3 робочих міс ця на посаду економіста, 2 - на п осаду економіста по МТС, 3 - буг алтер-фінансист, 3 - на посаду б угалтера, 3 - на посаду бугалте ра, 1 - на посаду зварювальника ; станом на 01.10.2010 року - 3 робочих м ісця на посаду економіста, 2 - н а посаду економіста по МТС, 3 - б угалтер-фінансист, 3 - на посад у бугалтера, 3 - на посаду бугал тера, 1 - на посаду зварювальни ка; станом на 01.11.2010 року - 1 робоче місце на посаду менеджера по збуту, 4 - на посаду економіста по МТС, 3 - бугалтер-фінансист, 3 - на посаду бугалтера, 3 - на пос аду бугалтера, 1 - на посаду зва рювальника; станом на 01.12.2010 рок у - 3 робочих місця на посаду ек ономіста, 2 - на посаду економі ста по МТС, 3 - бугалтер-фінанси ст, 3 - на посаду бугалтера, 3 - на посаду бугалтера, 1 - на посаду зварювальника.

За таких обставин суд погод жується з твердженнями предс тавника ТОВ НВП "Технохолод" п ро те, що відповідач належним чином інформував Харківськи й міский центр зайнятості пр о наявність вільних робочих місць на підприємстві та пот ребу у направленні йому цент ром зайнятості інвалідів для працевлаштування.

Викладене свідчить про вик онання відповідачем вимог що до створення робочих місць в ідповідно до нормативів вста новлених ст. 19 Закону України „Про основи соціальної захищ еності інвалідів” та належне інформування центру зайнято сті про наявність вільних ро бочих місць на його підприєм стві та потребу у направленн і йому центром зайнятості ін валідів для працевлаштуванн я.

Згідно ч.1 ст. 217 ГК України гос подарськими санкціями визна ються заходи впливу на право порушника у сфері господарюв ання, в результаті застосува ння яких для нього настають н есприятливі економічні та/аб о правові наслідки.

Відповідно до ч.1 ст. 218 ГК Укра їни підставою господарсько -правової відповідальності у часника господарських відно син є вчинене ним правопоруш ення у сфері господарювання.

Судом встановлено, що відпо відачем були виконані вимоги Закону України "Про основи со ціальної захищеності інвалі дів в Україні" щодо вжиття зах одів для працевлаштування ін валідів. Доказів, які б свідчи ли про те, що підприємство від мовило у прийнятті на роботу інвалідам, які безпосереднь о зверталися до підприємства відповідача або які були нап равлені переліченими у ст. 18 З акону України "Про основи соц іальної захищеності інвалід ів в Україні" органами позива чем не були представлені і у с праві відсутні.

Враховуючи вищевикладене, суд не вбачає підстав для зад оволення позовних вимог.

Відповідно ст. 94 КАС України у справах, в яких позивачем є суб' єкт владних повноважен ь, а відповідачем - фізична чи юридична особа судові витра ти з відповідача не стягують ся.

Керуючись ст.ст. 8 і 19 Констит уції України, ст.ст. 7-11, ч. 1 ст. 158, с т. 159, ч. ч. 1, 2 ст. 160, ст. 161, ч. 1 ст. 162, ст. 163 К АС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

В задоволенні адміністр ативного позову Харківськог о обласного відділення Фонду соціального захисту інвалід ів до Товариства з обмеженою відповідальністю науково-ви робниче підприємство "Технох олод" про стягнення коштів- в ідмовити в повному обсязі.

Постанова може бути оскарж ена в Харківський апеляційни й адміністративний суд через Харківський окружний адміні стративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в десяти денний строк з дня її проголо шення, копія апеляційної ска рги одночасно надсилається о собою, яка її подає, до суду ап еляційної інстанції. У разі з астосування судом частини тр етьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні ап еляційна скарга подається пр отягом десяти днів з дня отри мання копії постанови.

Якщо суб'єкта владних повно важень у випадках та порядку , передбачених частиною четв ертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можлив ість отримання копії постано ви суду безпосередньо в суді , то десятиденний строк на апе ляційне оскарження постанов и суду обчислюється з наступ ного дня після закінчення п'я тиденного строку з моменту о тримання суб'єктом владних п овноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання апеляційної скарг и. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не с касовано, набирає законної с или після закінчення апеляці йного розгляду справи.

Повний текст постанови виг отовлено 16 травня 2011 року.

Суддя Лук'яненко М.О.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.05.2011
Оприлюднено09.06.2011
Номер документу16039190
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —4146/11/2070

Ухвала від 21.04.2011

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Лук'яненко М.О.

Постанова від 11.05.2011

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Лук'яненко М.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні