Харківський окружний ад міністративний суд
61004 м. Харків вул. Мар'їнс ька, 18-Б-3
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
01 червня 2011 р. № 2-а- 5728/11/2070
Харківський окружний ад міністративний суд у складі
головуючого судді Лук'яне нко М.О.,
при секретарі судового зас ідання Чупіковій О.С.,
розглянувши у порядку пись мового провадження в приміще нні суду справу за адміністр ативним позовом Харківськог о обласного відділення Фонду соціального захисту інвалід ів до товариства з обмеженою відповідальністю "Водянське хлібоприймальне підприємст во" про стягнення коштів за н езайняті робочі місця,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач, Харківське обл асне відділення Фонду соціал ьного захисту інвалідів, зве рнувся до Харківського окруж ного адміністративного суду з адміністративним позовом до товариства з обмеженою ві дповідальністю "Водянське хл ібоприймальне підприємство " в якому просить суд: стягнути з товариства з обмеженою від повідальністю "Водянське хл ібоприймальне товариство" (ю ридична адреса: індекс 62053, Харк івська область, Краснокутськ ий район, с. Водяне, вул.Підліс на, 2, код ЄДРПОУ 30957225, МФО 350589, р/р 26003789 1 у АТ "Райффайзен Банк Ава ль") на користь Харківського о бласного відділення Фонду со ціального захисту інвалідів (індекс 61022, м. Харків, Держпром, 1 під., 1 пов., к. 16, код ЄДРПОУ 14070760, од ержувач: р/р 31219230700003, МФО 851011, код оде ржувача: 24134567, УДК у Дзержинсько му районі м. Харкова) адмініст ративно - господарські санкц ії за незайняті робочі місця , призначені для працевлашту вання інвалідів, в сумі 14876,09 грн . та пеню за порушення терміні в сплати адміністративно - го сподарських санкцій в сумі 115, 96 грн., всього: 14992,05 грн.
В обґрунтування позову поз ивач зазначив, що відповідно до статті 20 Закону України ( в р едакції від 06.10.2005 року Закон № 2960 -IV) "Про основи соціальної захи щеності інвалідів в Україні" (на далі - Закон) підприємств а, установи, організації, у том у числі підприємства, органі зації громадських організац ій інвалідів, фізичні особи, я кі використовують найману пр ацю, де середньооблікова чис ельність працюючих інваліді в менша, ніж установлено норм ативом, передбаченим статте ю 19 цього Закону, щороку сплач ують відповідним відділення м Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-г осподарські санкції, сума як их визначається в розмірі се редньої річної заробітної пл ати на відповідному підприєм стві, установі, організації, у тому числі підприємстві, орг анізації громадських органі зацій інвалідів, фізичної ос оби, яка використовує найман у працю, за кожне робоче місце , призначене для працевлашту вання інваліда і не зайняте і нвалідом. Згідно звіту відпо відача за 2010 рік середньооблі кова кількість штатних праці вників у 2010 році становила 46 ос іб, з них середньооблікова чи сельність фактично працюючи х інвалідів - 1 особи, а також кі лькість інвалідів - штатних п рацівників, які повинні прац ювати на робочих місцях, ство рених, відповідно до вимог ст . 19 Закону України "Про основи с оціальної захищеності інвал ідів в Україні" - 2 осіб. Відпові дач за 1 робоче місце, признач ене для працевлаштування інв алідів і не зайняте інваліда ми повинен був сплатити адмі ністративно господарські са нкції у розмірі 14992,05 грн.
Представники позивача в су дове засідання не з'явився, на дав до суду клопотання про ро згляд справи без його участі , в якому також зазначив, що по зовні вимоги підтримує та пр осив суд позов задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідача н адав в судове засідання заяв у з проханням розглядати спр аву за його відсутності, а так ож письмові заперечення, з як их вбачається що, на думку від повідача, обов'язок підприєм ства по створенню робочих мі сць для інвалідів не супрово джується його обов'язком зай матись пошуком інвалідів для працевлаштування. Такий обо в'язок згідно ст. 18 Закону Укра їни "Про основи соціальної за хищеності інвалідів в Україн і" покладено на органи викона вчої влади з питань праці та с оціальної політики, органи м ісцевого самоврядування, гро мадські організації інвалід ів. Згідно положень ст. 19 Закон у №875 кількість інвалідів - шта тних працівників, які повинн і працювати на робочих місця х у відповідача в 2010 році склад ало 2 особи. На протязі 2010 року у товариства з обмеженою відп овідальністю "Водянське хліб оприймальне підприємство" пр ацювало 2 особи, які мали встан овлену інвалідність. З огляд у на той факт, що з початку 2010 ро ку у відповідача працював од ин інвалідів замість двох ос іб, відповідач здійснив всі д ії, передбачені чинним закон одавством щодо недопущення п равопорушення, а саме постій но на протязі 2010 року починаюч и з січня 2010 року товариство з о бмеженою відповідальністю "В одянське хлібоприймальне пі дприємство" інформувало Крас нокутський районний центр за йнятості про наявність вакан тних робочих місць для інвал ідів.
Дослідивши подані докази, з аперечення, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обст авини, на яких ґрунтуються по зовні вимоги, об'єктивно оцін ивши докази, які мають значен ня для розгляду справи і вирі шення спору по суті, суд дійш ов наступного висновку:
Статтею 19 Закону України "Пр о основи соціальної захищено сті інвалідів в Україні", вста новлено, що для підприємств (о б'єднань), установ і організац ій незалежно від форми власн ості і господарювання встано влюється норматив робочих мі сць для забезпечення працевл аштування інвалідів у розмір і чотирьох відсотків від заг альної чисельності працюючи х, а якщо працює від 8 до 25 чолов ік - у кількості одного робочо го місця.
Згідно зі ст. 20 Закону Україн и "Про основи соціальної захи щеності інвалідів в Україні" підприємства (об'єднання ), ус танови і організації незалеж но від форми власності і госп одарювання, де кількість пра цюючих інвалідів менша, ніж у становлено нормативом, перед баченим частиною першою ст.19 ц ього Закону, щороку сплачуют ь відповідним відділенням Фо нду України соціального захи сту інвалідів штрафні санкці ї, сума яких визначається у ро змірі середньорічної заробі тної плати на відповідному п ідприємстві (в об'єднанні), в у станові, організації за кожн е робоче місце, не зайняте інв алідом. Згідно ч.3 ст.20 Закону сп лату штрафних санкцій підпри ємства (об'єднання), установи і організації провадять відпо відно до ч.3 ст.20 Закону за рахун ок прибутку, який залишаєтьс я в їх розпорядженні після сп лати всіх податків і зборів (о бов'язкових платежів).
Суд згідно наведеної норми зазначає, що суму, яку просить стягнути позивач є штрафним и санкціями. По своїй правові й природі штрафні санкції за стосовуються за порушення за конодавства діями чи бездіял ьністю, тобто за неналежне ви конання обов'язку покладеног о законом.
Згідно ст. 18 Закону забезпеч ення прав інвалідів на праце влаштування та оплачувану ро боту, а в тому числі з умовою п ро виконання роботи вдома, зд ійснюється шляхом їх безпосе реднього звернення до підпри ємств, установ, організацій ч и до державної служби зайнят ості.
Відповідно до Положення "Пр о робоче місце інваліда і про порядок працевлаштування ін валідів", затвердженого Пост ановою Кабінету Міністрів Ук раїни від 3 травня 1995 р. „Про орг анізацію робочих місць та пр ацевлаштування інвалідів", п рацевлаштування інвалідів з дійснюється державною служб ою зайнятості, органами Мінс оцзахисту, місцевими Радами народних депутатів, громадсь кими організаціями інваліді в з урахуванням побажань, ста ну здоров'я інвалідів, їхніх з дібностей і професійних нави чок відповідно до висновків МСЕК.
Згідно з Наказом Міністерс тва праці та соціальної полі тики України від 19.12.2005 № 420 "Про за твердження форм звітності та інструкцій щодо їх заповнен ня" формою звітності роботод авців про наявність вакантни х місць, в тому числі призначе них для працевлаштування інв алідів, є форма № 3-ПН "Звіт про н аявність вакансій", яка відпо відно до пункту 4 статті 20 Зако ну України "Про зайнятість на селення" подається роботодав цями до державної служби зай нятості щомісячно. У графі 15 ц ього Звіту наводяться дані п ро можливість працевлаштува ння на вільне робоче місце (ва кантну посаду) особи, що належ ить до окремої категорії гро мадян, які потребують соціал ьного захисту і не здатні на р івних умовах конкурувати на ринку праці, у рахунок річної броні, установленої місцеви ми державними адміністрація ми, виконавчими органами від повідних рад за поданням цен трів зайнятості, відповідно до статті 5 Закону України "Про зайнятість населення", із змі нами та доповненнями, а також інвалідів, пенсіонерів, студ ентів та інших. З огляду на вик ладене, звіт за формою 3-ПН є ак том інформування органу прац евлаштування про створені ро ботодавцем робочі місця для працевлаштування інвалідів . Цей звіт є водночас і запитом про направлення до роботода вця інвалідів для працевлашт ування, оскільки центр зайня тості, отримавши інформацію від інвалідів насамперед про їх бажання працювати, а від ро ботодавця - про намір та мож ливості працевлаштувати інв алідів, не тільки має змогу, а й зобов' язаний відреагуват и на можливості конкретного роботодавця забезпечити інв алідів певною працею та бажа ння конкретних інвалідів реа лізувати своє право на праце влаштування з врахуванням ін дивідуальних функціональни х можливостей, обумовлених і нвалідністю, наявних у них кв аліфікації та знань. До таког о висновку можна дійти, виход ячи зі змісту норм статті 18-1 За кону України "Про основи соці альної захищеності інваліді в в Україні" та пункту 2 статті 19 Закону України "Про зайняті сть населення". Так, відповідн о до статті 18-1 Закону України "П ро основи соціальної захищен ості інвалідів в Україні" інв алід, який не досяг пенсійног о віку, не працює, але бажає пр ацювати, має право бути зареє строваним у державній службі зайнятості як безробітний. Р ішення про визнання інваліда безробітним і взяття його на облік для працевлаштування приймається центром зайнято сті за місцем проживання інв аліда на підставі поданих ни м рекомендацій МСЕК та інших передбачених законодавство м документів.
Державна служба зайнятост і здійснює пошук підходящої роботи відповідно до рекомен дацій МСЕК, наявних у інвалід а кваліфікації та знань, з ура хуванням його побажань.
Державна служба зайнятост і може за рахунок Фонду соціа льного захисту інвалідів над авати дотацію роботодавцям н а створення спеціальних робо чих місць для інвалідів, заре єстрованих у державній служб і зайнятості, а також проводи ти професійну підготовку, пі двищення кваліфікації і пере підготовку цієї категорії і нвалідів у порядку, встановл еному Кабінетом Міністрів Ук раїни.
Згідно з пунктом 2 статті 19 За кону України “Про зайнятість населення” Державна служба зайнятості має право направл яти для працевлаштування на підприємства, в установи і ор ганізації всіх форм власност і при наявності там вільних р обочих місць (вакантних поса д) громадян, які звертаються д о служби зайнятості, відпові дно до рівня їх освіти і профе сійної підготовки, а інвалід ів, крім того, - відповідно до р екомендацій МСЕК, наявних у н их кваліфікації і знань та з у рахуванням їх побажань.
Підприємства, установи і ор ганізації, фізичні особи, які використовують найману прац ю, зобов' язані виділяти та с творювати робочі місця для п рацевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робоч і місця, створювати для них ум ови праці з урахуванням інди відуальних програм реабілі тації і забезпечувати інші с оціально-економічні гаранті ї, передбачені чинним законо давством, надавати державній службі зайнятості інформаці ю, необхідну для організації працевлаштування інвалідів , і звітувати Фонду соціально го захисту інвалідів про зай нятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встанов леному Кабінетом Міністрів У країни.
Частина 3 статті 18-1 Закону вк азує, що державна служба зайн ятості здійснює пошук підход ящої роботи відповідно до ре комендацій МСЕК, наявних у ін валіда кваліфікації та знань , з урахуванням його побажань .
Наведене свідчить про те, що обов'язок підприємства щодо створення робочих місць для інвалідів не супроводжуєтьс я його обов'язком підбирати і працевлаштовувати інваліді в на створені робочі місця. Та кий обов'язок покладається н а органи працевлаштування, щ о перелічені в частині перші й ст. 18 Закону України "Про осно ви соціальної захищеності ін валідів в Україні".
Однак на підприємство покл адається обов'язок створюват и робочі місця для працевлаш тування інвалідів та формува ти про таку кількість створе них робочих місць органи пра цевлаштування інвалідів.
Згідно форми 10-ПН "Звіту про з айнятість та працевлаштуван ня інвалідів" від 21.02.2011 року за 201 0 рік", що надавався відповідач ем до Харківського обласног о відділення Фонду соціально го захисту інвалідів, середн ьооблікова чисельність штат них працівників облікового с кладу підприємства у 2010 році с тановила 46 осіб, з них середнь ооблікова чисельність інвал ідів - штатних працівників на підприємстві становить 1 осо ба, чисельність інвалідів - шт атних працівників, які повин ні працювати на робочих місц ях, створених відповідно до в имог - 2 особи.
Наказом державного коміте ту статистики №420 від 19.12.05 затве рджена форма статистичної зв ітності №3-ПН "Звіт про наявніс ть вакансій", яка подається пі дприємствами, установами та організаціями щомісячно на а дресу державної служби зайня тості.
Судом встановлено, що на адр есу Харківського міського це нтру зайнятості відповідаче м вчасно направлялись звіти за формою 3-ПН про наявність ва кансій. Так, вказаними звітам и підприємство інформувало о рган державної служби зайнят ості про наявність вакантних робочих місць для працевлаш тування інвалідів.
За таких обставин суд погод жується з твердженнями предс тавника товариства з обмежен ою відповідальністю "Водянсь ке хлібоприймальне підприєм ство" про те, що відповідач нал ежним чином інформував Красн окутський районний центр зай нятості про наявність вільни х робочих місць на підприємс тві та потребу у направленні йому центром зайнятості інв алідів для працевлаштування .
Крім того, з матеріалів спра ви вбачається, а саме: листа Кр аснокутського районного цен тру зайнятості від 05.05.2011 року №3 44/01-18, що товариство з обмеженою відповідальністю "Водянське хлібоприймальне підприємст во" не відмовляло у працевлаш туванні інвалідів. А навпаки , на протязі 2010 року на товарист ві працювало 2 особи - інваліда : ОСОБА_2 - на посаді слюсаря 4 розряду згідно наказу №121 від 02.06.2008 року; ОСОБА_3 - на посаді прибиральника згідно наказу №ВД/К-00028 від 28.04.2010 року, звільнени й за згодою сторін 13.05.2010 року зг ідно наказу №ВД/К-00038 від 13.05.2010 рок у.
Викладене свідчить про вик онання відповідачем вимог що до створення робочих місць в ідповідно до нормативів вста новлених ст. 19 Закону України "Про основи соціальної захищ еності інвалідів" та належне інформування центру зайнято сті про наявність вільних ро бочих місць на його підприєм стві та потребу у направленн і йому центром зайнятості ін валідів для працевлаштуванн я.
Згідно ч.1 ст. 217 ГК України гос подарськими санкціями визна ються заходи впливу на право порушника у сфері господарюв ання, в результаті застосува ння яких для нього настають н есприятливі економічні та/аб о правові наслідки.
Відповідно до ч.1 ст. 218 ГК Укра їни підставою господарсько -правової відповідальності у часника господарських відно син є вчинене ним правопоруш ення у сфері господарювання.
Судом встановлено, що відпо відачем були виконані вимоги Закону України "Про основи со ціальної захищеності інвалі дів в Україні" щодо вжиття зах одів для працевлаштування ін валідів. Доказів, які б свідчи ли про те, що підприємство від мовило у прийнятті на роботу інвалідам, які безпосереднь о зверталися до підприємства відповідача або які були нап равлені переліченими у ст. 18 З акону України "Про основи соц іальної захищеності інвалід ів в Україні" органами позива чем не були представлені і у с праві відсутні.
Враховуючи вищевикладене, суд не вбачає підстав для зад оволення позовних вимог.
Відповідно ст. 94 КАС України у справах, в яких позивачем є суб' єкт владних повноважен ь, а відповідачем - фізична чи юридична особа судові витра ти з відповідача не стягують ся.
Керуючись ст.ст. 8 і 19 Констит уції України, ст.ст. 7-11, ч. 1 ст. 158, с т. 159, ч. ч. 1, 2 ст. 160, ст. 161, ч. 1 ст. 162, ст. 163 К АС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
В задоволенні адміністр ативного позову Харківськог о обласного відділення Фонду соціального захисту інвалід ів до товариства з обмеженою відповідальністю "Водянське хлібоприймальне підприємст во" про стягнення коштів за не зайняті робочі місця - відмов ити в повному обсязі.
Постанова може бути оскарж ена в апеляційному порядку д о Харківського апеляційного адміністративного суду чере з Харківський окружний адмін істративний суд шляхом подач і апеляційної скарги у 10-денни й строк з дня отримання копії постанови.
Постанова набирає законно ї сили у порядку, передбачено му ст. 254 КАС України.
Суддя М.О.Лук'яненко
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.06.2011 |
Оприлюднено | 20.06.2011 |
Номер документу | 16086737 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Лук'яненко М.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні