ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М
Автономна Республіка Крим, 95003, м.Сімферополь, вул.О.Н евського/Річна, 29/11, к. 101
РІШЕННЯ
Іменем України
07.04.2011 Справа №5002-7/693-2011
До відповідача Закритог о акціонерного товариства "Завод марочних вин та коньяк ів "Коктебель" (98100, м. Феодосія, с мт. Щебетівка, вул. Леніна, 27, ід ентифікаційний код 31382382)
Про зміну умов договору оре нди землі.
Суддя І. І. Дворний
пред ставники:
Від позивача - не з' явивс я.
Від відповідача - не з' яв ився
Прокурор - Шехірєва Н. Ю., пос в. №11016.
Суть спору Заступник проку рора м. Феодосії звернувся до Господарського суду АР Крим в інтересах держави в особі Щ ебетівської селищної ради з позовною заявою до Закрито го акціонерного товариств а "Завод марочних вин та конья ків "Коктебель", в якій просить суд змінити умови укладеног о між сторонами Договору оре нди землі №20 від 01.06.2005 р., зареєст рованого у Феодосійському мі ському відділі Кримської рег іональної філії ДП «Центр де ржавного земельного кадастр у при Держкомземі України» з а №040501900014 від 18.08.2005 р., виклавши пунк ти договору в наступній реда кції:
п. 3 - читати в наступній ред акції: «Нормативна грошова о цінка земельної ділянки пров одилась та складає 33 770,36 грн. (тр идцять три тисячі сімсот сім десят гривень тридцять три к опійки)»;
п. 6 - читати в наступній реда кції: «Орендна плата вносить ся орендарем у грошовій форм і та розмірі 1 013,11 грн. (одна тися ча тринадцять гривень одинад цять копійок) на рік за земель ну ділянку комунальної власн ості Щебетівської селищної р ади».
Позовні вимоги мотивовані тим, що на момент укладення мі ж сторонами договору оренди землі від 01.06.2005 р. нормативна гр ошова оцінка земельної ділян ки не проводилася, у зв' язку з чим вихідна база для здійсн ення операцій з землею була в ідсутня. Прокурор зазначає, щ о рішенням Щебетівської сели щної ради №1838 від 20.03.2009 р. було зат верджено нормативну грошову оцінку земель с. Курортне, у з в' язку з чим, враховуючи вне сені законодавством зміни до Закону України «Про оренду з емлі», в подальшому було прий нято рішення №1872 від 24.04.2009 р., яким розмір річної орендної плат и за земельні ділянки, що нада ються в оренду, був встановле ний у розмірі 3% від нормативно ї грошової оцінки. За таких об ставин, відповідачеві був на правлений проект додаткової угоди до договору оренди зем лі, яким було запропоновано в нести відповідні зміни в час тині зазначення розміру грош ової оцінки землі та вирахув аної з неї розміру орендної п лати. Враховуючи ухилення ві дповідача від внесення змін до договору оренди, прокурор звернувся до суду з позовом п ро внесення відповідних змін у судовому порядку.
Позивач у судове засідання не з' явився, однак в направл ених до суду письмових поясн еннях підтримав вимоги проку рора.
Відповідач у судове засіда ння жодного разу не з' явивс я, відзив на позов не надав, пр о причини неявки суд не повід омив, про час та місце слуханн я справи був проінформований належним чином рекомендован ою кореспонденцією.
Оскільки матеріали справи в достатній мірі характериз ують взаємовідносини сторін , підстав для відкладення роз гляду справи судом не вбачає ться. При цьому суд вважає за м ожливе розглянути справу за наявними в ній матеріалами у порядку статті 75 Господарськ ого процесуального кодексу У країни.
Розгляд справи відкл адався у порядку статті 77 Госп одарського процесуального к одексу України.
Розглянувши матеріал и справи, заслухавши пояснен ня представника прокуратури , суд
ВСТАНОВИВ :
01.06.2005 р. між Щебетівською сели щною радою (Орендодавець) та Закритим акціонерним това риством "Завод марочних вин т а коньяків "Коктебель" (Оренда р) був укладений договір орен ди землі №20, пунктом 1 якого пер едбачено, що на підставі ріше ння 30 сесії 4 скликання Щебеті вської селищної ради від 27.01.2005 р . №22 Орендодавець надає, а Орен дар приймає в строкове платн е користування земельну діля нку, яка знаходиться: ділянка №1 - м. Феодосія, смт. Курортне .
Відповідно до пункту 2 Догов ору в оренду передається зем ельна ділянка №1 загальною пл ощею 0,6380 га, кадастровий номер 01 116 465 00 03 001 0279.
Пунктом 5 Договору оренди пе редбачено, що його укладено н а строк - з моменту державно ї реєстрації договору до 27 січ ня 2014 року.
Згідно з пунктом 6 Договору орендна плата за земельну ді лянку вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 206 грн. 97 коп. у рік.
В пункті 13 Договору оренди с торони передбачили, що земел ьна ділянка передається в ор енду під багаторічні насадже ння, виноградники.
Цільове призначення земел ьної ділянки - для ведення т оварного сільськогосподарс ького виробництва (п. 14 Догово ру).
З пункту 3 Договору оренди в бачається, що нормативна гро шова оцінка земельної ділянк и не проводилася.
Відповідно до частини 1 стат ті 2 Закону України «Про плату за землю» (що діяв на момент в иникнення між сторонами спір них правовідносин та до набр ання законної сили Податкови м кодексом України) використ ання землі в Україні є платни м. Плата за землю справляєтьс я у вигляді земельного подат ку або орендної плати, що визн ачається залежно від грошово ї оцінки земель. Розміри пода тку за земельні ділянки, грош ову оцінку яких не встановле но, визначаються до її встано влення в порядку, визначеном у цим Законом.
Законом України «Про внесе ння змін до деяких законодав чих актів України» №309-УІ від 03. 06.2008 р. частини четверта та п'ята статті 21 Закону України «Про оренду землі» були викладені у такій редакції:
"Річна орендна плата за земе льні ділянки, які перебувают ь у державній або комунальні й власності, надходить до від повідних бюджетів, розподіля ється і використовується від повідно до закону і не може бу ти меншою:
для земель сільськогоспод арського призначення - розмі ру земельного податку, що вст ановлюється Законом України "Про плату за землю";
для інших категорій земель - трикратного розміру земель ного податку, що встановлюєт ься Законом України "Про плат у за землю".
Річна орендна плата за земе льні ділянки, які перебувают ь у державній або комунальні й власності, не може перевищу вати 12 відсотків їх нормативн ої грошової оцінки. При цьому у разі визначення орендаря н а конкурентних засадах може бути встановлений більший ро змір орендної плати, ніж зазн ачений у цій частині".
В подальшому, Законом Украї ни N 2756-VI від 02.12.2010 р. «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прий няттям Податкового кодексу У країни» вказані частини четв ерта та п' ята статті 21 Закону України «Про оренду землі» б ули виключені.
У той же час, частиною 1 статт і 7 Закону України «Про плату з а землю» було передбачено, що ставки земельного податку з земель, грошову оцінку яких в становлено, встановлюються у розмірі одного відсотка від їх грошової оцінки, за винятк ом земельних ділянок, зазнач ених у частинах п'ятій - десяті й цієї статті та частині друг ій статті 6 цього Закону.
Таким чином, внесеними у зем ельне законодавство змінами передбачено, що орендна плат а за передану в користування відповідачу земельну ділянк у не може бути меншою 3% від гро шової оцінки. При цьому, саме г рошова оцінка земельної діля нки є вихідною базою для обчи слення розміру плати за земл ю.
Згідно з пунктом 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встан овлюється у договорі оренди, але річна сума платежу за кор истування земельною ділянко ю «інших категорій земель» н е може бути меншою трикратно го розміру земельного податк у, що встановлюється цим розд ілом, та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грош ової оцінки.
Відповідно до пункту 274.1 стат ті 274 Податкового кодексу Укра їни ставка податку за земель ні ділянки, нормативну грошо ву оцінку яких проведено, вст ановлюється у розмірі 1 відсо тка від їх нормативної грошо вої оцінки, за винятком земел ьних ділянок, зазначених у ст аттях 272, 273, 276 і 278 цього Кодексу.
Статтею 5 Закону України «Пр о оцінку земель» передбачено , що нормативна грошова оцінк а земельних ділянок використ овується для визначення розм іру земельного податку, держ авного мита при міні, спадкув анні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, ор ендної плати за земельні діл янки державної та комунально ї власності, втрат сільськог осподарського і лісогоспода рського виробництва, а також при розробці показників та м еханізмів економічного стим улювання раціонального вико ристання та охорони земель.
Матеріали справи свідчать , що станом на момент укладенн я між сторонами договору оре нди землі №20 від 01.06.2005 р. норматив на грошова оцінка земель смт . Курортне проведена не була.
Однак, з метою виконання вищ евказаних змін до земельного законодавства, внесених Зак оном України №309-УІ від 03.06.2008 р., ві дповідна грошова оцінка була проведена саме в 2008 році, про щ о свідчить позитивний виснов ок державної землевпорядної експертизи №9786/24 від 29.12.2008 р. (а. с. 17) .
Після цього, рішенням Щебет івської селищної ради №1838 від 20.03.2009 р. була затверджена техні чна документація по норматив ній грошовій оцінці земель с мт. Курортне Щебетівської се лищної ради. Вказаним рішенн ям передбачено ввести оцінку в дію з 01.04.2009 р.
В подальшому, рішенням Щебе тівської селищної ради №1872 ві д 24.04.2009 р. були встановлені наст упні розміри річної орендної плати за земельні ділянки см т. Курортне, надані в оренду:
- для індивідуального житло вого, гаражного та дачного бу дівництва - в розмірі 1 відсо тка від нормативної грошової оцінки;
- для потреб сільськогоспод арського виробництва, водног о та лісового господарства - в розмірі 1 відсотка від норма тивної грошової оцінки;
- інші види діяльності згідн о Українського класифікатор а цільового використання зем ельних ділянок - в розмірі 3 в ідсотків від нормативної гро шової оцінки.
Вказане рішення було перед бачено ввести в дію з 1 травня 2009 року.
Крім того, приписано укласт и з орендарями додаткові уго ди до діючих договорів оренд и в частині проведення норма тивної грошової оцінки земел ьних ділянок в нових умовах т а розміру орендної плати згі дно затверджених ставок.
З доданого прокурором до по зовної заяви Витягу з техніч ної документації про нормат ивну грошову оцінку земельно ї ділянки вбачається, що норм ативна грошова оцінка переда ної відповідачу в оренду за д оговором №20 від 01.06.2005 р. (реєстрац ійний запис №040501900014 від 18.08.2005 р.) зем ельної ділянки складає 33 770,36 гр н. Вказаний розмір визначени й виходячи з того, що площа зем ельної ділянки складає 0,6380 га, вартість 1 га дорівнює 43 387,70 грн ., а коефіцієнт індексації гро шової оцінки за 2008 рік складає 1,152, за 2009 рік - 1,059.
Так, відповідно до частини 2 статті 23 Закону України «Про плату за землю», що діяв на мом ент виникнення спірних право відносин, грошова оцінка зем ельної ділянки щороку станом на 1 січня уточнюється на коеф іцієнт індексації, порядок п роведення якої затверджуєть ся Кабінетом Міністрів Украї ни.
Умови щодо індексації норм ативної грошової оцінки земе ль визначені і статтею 289 чинн ого Податкового кодексу Укра їни.
Згідно з пунктом 1 Порядку п роведення індексації грошов ої оцінки земель, затверджен ого постановою Кабінету Міні стрів України від 12 травня 2000 р . N 783, який діяв на час виникненн я спірних правовідносин, гро шова оцінка сільськогоспода рських угідь, земель населен их пунктів та інших земель не сільськогосподарського при значення індексується стано м на 1 січня поточного року на коефіцієнт, що визначається за формулою:
Кі = [І - 10] : 100,
де І - середньорічний індек с інфляції року, за результат ами якого проводиться індекс ація.
Якщо значення Кі не перевищ ує одиниці, індексація не про водиться.
Згідно з Листом Державного комітету України із земельн их ресурсів від 11.01.2010 р. N 641/22/6-10 у 2010 р оці нормативна грошова оцінк а земель населених пунктів, я ка проведена за вихідними да ними станом на 01.04.96, земель сіль ськогосподарського признач ення, яка проведена станом на 01.07.95, та земель несільськогосп одарського призначення за ме жами населених пунктів (крім земель під торфовищами, нада ними підприємствам торфовид обувної промисловості, земел ь під водою, природоохоронно го, оздоровчого, рекреаційно го, історико-культурного при значення та лісових земель), п роведеної станом на 01.01.97, підля гає індексації станом на 01.01.2010 н а коефіцієнт 3,2, який визначає ться виходячи з добутку коеф іцієнтів індексації за 1996 рік - 1,703, 1997 рік - 1,059, 1998 рік - 1,006, 1999 рік - 1,127, 2000 р ік - 1,182, 2001 рік - 1,02, 2005 рік - 1,035, 2007 рік - 1,028, з а 2008 рік - 1,152 та за 2009 рік - 1,059.
Таким чином, зазначені у Вит ягу вихідні дані для обчисле ння розміру нормативної грош ової оцінки в 2010 році відповід ають фактичним обставинам сп рави.
Отже, нормативна грошова оц інка земельної ділянки, що пе ребуває в користуванні у від повідачів, в 2010 році дорівнює 33 770,36 грн. (43 387,70 грн. х 0,6380 га х 1,152 х 1,059).
На виконання вищевказаних рішень за змін в законодавст ві позивачем на адресу Закр итого акціонерного товари ства "Завод марочних вин та ко ньяків "Коктебель" була напра влена Додаткова угода ві д 03.11.2010 р., якою передбачалося вн ести наступні зміни до догов ору оренди землі:
п. 3 - читати в наступній ред акції: «Нормативна грошова о цінка земельної ділянки пров одилась та складає 33 770,36 грн. (тр идцять три тисячі сімсот сім десят гривень тридцять три к опійки)»;
п. 6 - читати в наступній реда кції: «Орендна плата вносить ся орендарем у грошовій форм і та розмірі 1 013,11 грн. (одна тися ча тринадцять гривень одинад цять копійок) на рік за земель ну ділянку комунальної власн ості Щебетівської селищної р ади».
Надаючи оцінку правильнос ті визначення позивачем розм іру орендної плати суд виход ить з наступного.
Так, як вже було зазначено в ище, орендована відповідачем земельна ділянка відноситьс я до земель сільськогосподар ського призначення та була н адана під багаторічні насадж ення (виноградники), у зв' язк у з чим, виходячи з рішення Щеб етівської селищної ради №1872 в ід 24.04.2009 р., річний розмір орендн ої плати має дорівнювати 1 від сотку від нормативної грошов ої оцінки, тобто 337,70 грн.
Однак, статтею 6 Закону Укра їни «Про плату за землю», який діяв на час виникнення спірн их правовідносин, було перед бачено, що ставки земельного податку з одного гектара сіл ьськогосподарських угідь вс тановлюються у відсотках від їх грошової оцінки у таких ро змірах:
- для ріллі, сіножатей та пас овищ - 0,1;
- для багаторічних насаджен ь - 0,03.
За сільськогосподарські у гіддя, що надані у встановлен ому порядку і використовують ся за цільовим призначенням, незалежно від того, до якої ка тегорії земель вони віднесен і, земельний податок справля ється згідно з частиною перш ою цієї статті.
Згідно з пунктом 288.5.1 статті 28 8 чинного Податкового кодекс у України розмір орендної пл ати встановлюється у договор і оренди, але річна сума плате жу не може бути меншою: для зем ель сільськогосподарського призначення - розміру земель ного податку, що встановлюєт ься цим розділом.
В свою чергу, відповідно до статті 272 Податкового кодексу України ставки податку за од ин гектар сільськогосподарс ьких угідь встановлюються у відсотках від їх нормативної грошової оцінки у таких розм ірах:
- для ріллі, сіножатей та пас овищ - 0,1;
- для багаторічних насаджен ь - 0,03.
За сільськогосподарські у гіддя, що надані в установлен ому порядку і використовують ся за цільовим призначенням, у тому числі військовими сіл ьськогосподарськими підпри ємствами, незалежно від того , до якої категорії земель вон и віднесені, податок справля ється за ставками, визначени ми пунктом 272.1 цієї статті.
Отже, позивачем правомірно був визначений річний розмі р орендної плати на рівні 1013,11 г рн., що складає 0,03% від норматив ної грошової оцінки земельно ї ділянки (33 770,36 грн. х 0,03).
Проект додаткової угоди бу в отриманий відповідачем 05.11.201 0 р., про що свідчить відповідн ий примірник поштового повід омлення (а. с. 13).
Однак, від підписання відпо відної Додаткової угоди відповідач ухилився, відпов ідь на звернення позивача не направив, що змусило Феодосі йську міську раду звернутися до суду з позовом про внесенн я змін до договору в примусов ому порядку.
Суд зазначає, що земельні ві дносини в Україні регулюютьс я Земельним кодексом України , Цивільним кодексом України та Законом України “Про орен ду землі”, а також прийнятими відповідно до них нормативн о - правовими актами.
Згідно з частиною 1 статті 626 Цивільного кодексу України д оговором є домовленість двох або більше сторін, спрямован а на встановлення, зміну або п рипинення цивільних прав та обов'язків.
Статтею 13 Закону України “П ро оренду землі” визначено, щ о договір оренди землі - це дог овір, за яким орендодавець зо бов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування н а певний строк, а орендар зобо в'язаний використовувати зем ельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земел ьного законодавства.
Істотними умовами договор у оренди землі згідно зі стат тею 15 Закону України “Про орен ду землі” є, зокрема, орендна п лата із зазначенням її розмі ру, індексації, форм платежу, с троків, порядку її внесення і перегляду та відповідальнос ті за її несплату.
Відповідно до статті 21 Зако ну України “Про плату за земл ю” (який діяв на час виникненн я спірних правовідносин) роз мір, умови і строки внесення о рендної плати за землю встан овлюються за угодою сторін у договорі оренди між орендод авцем (власником) і орендарем (крім строків внесення оренд ної плати за земельні ділянк и державної та комунальної в ласності).
Відповідно до пункту 288.4 стат ті 288 Податкового кодексу Укра їни розмір та умови внесення орендної плати встановлюють ся у договорі оренди між орен додавцем (власником) і оренда рем.
Згідно з частиною 1 статті 651 Цивільного кодексу України з міна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановл ено договором або законом.
Згідно з пунктом 11 Договору оренди землі розмір орендно ї плати переглядається щоріч но у разі:
- зміни умов господарювання , передбачених договором;
- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тари фів, у тому числі внаслідок ін фляції;
- погіршення стану орендова ної земельної ділянки не з ви ни орендаря, що підтверджено документами;
- в інших випадках, передбач ених законом.
В пункті 31 Договору сторони передбачили, що зміна умов до говору здійснюється в письмо вій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення з годи щодо зміни умов договор у спір розв' язується в судо вому порядку.
Отже, сторонами на договірн их засадах була обумовлена м ожливість зміни умов договор у у випадку збільшення розмі ру ставок орендної плати.
Крім того, в Листі «Про Зако н України «Про оренду землі» від 14.01.99 р. N 01-8/10 (з наступними змін ами та доповненнями) Вищий ар бітражний суд України зазнач ив, що підставами для порушен ня питання про зміну орендно ї плати згідно з частинами др угою і третьою статті 21 Закону є, зокрема, для орендодавця: з більшення відповідно до зако нів України розміру земельно го податку, якщо умовами дого вору оренди не передбачено і нше, тобто незмінність розмі ру орендної плати незалежно від збільшення розміру зазна ченого податку. Розмір земел ьного податку визначається в ідповідно до Закону України "Про плату за землю".
Як зазначалося вище, рішенн ями органу місцевого самовря дування, на підставі яких поз ивачем був здійснений перера хунок плати за оренду земель ної ділянки, стали рішення Ще бетівської селищної ради №1838 від 20.03.2009 р. “Про затвердження н ормативної грошової оцінки з емель селища Курортне Щебеті вської селищної ради” та № 1872 в ід 24.04.2009 р. “Про ведення ставок о рендної плати за землю”.
Даними рішеннями було здій снене нормативне обчислення розміру плати за землю.
Відповідно до статті 144 Конс титуції України органи місце вого самоврядування в межах повноважень, визначених зако ном, приймають рішення, які є о бов'язковими до виконання на відповідній території. Ріше ння органів місцевого самовр ядування з мотивів їх невідп овідності Конституції чи зак онам України зупиняються у в становленому законом порядк у з одночасним зверненням до суду.
Частиною 1 статті 73 Закону Ук раїни “Про місцеве самовряду вання в Україні” передбачено , що акти ради, сільського, сел ищного, міського голови, голо ви районної в місті ради, вик онавчого комітету сільської , селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ра ди, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язкови ми для виконання всіма розта шованими на відповідній тер иторії органами виконавчої в лади, об'єднаннями громадян, п ідприємствами, установами та організаціями, посадовими о собами, а також громадянами, я кі постійно або тимчасово пр оживають на відповідній тери торії.
Всупереч положенням стате й 33, 34 Господарського процесуа льного кодексу України суду не були надані докази скасув ання або визнання недійсними вищевказаних рішень Щебетів ської селищної ради №1838 від 20.03.2 009 р. та № 1872 від 24.04.2009 р., у зв' язку з чим вказані рішення є обов' язковими для виконання на ві дповідній території.
Також суд звертає увагу на п озицію Президії Вищого госпо дарського суду України, викл адену в пункті 3.4.7 Рекомендаці й «Про практику застосування господарськими судами земел ьного законодавства» від 02.02.201 0 р. N 04-06/15, за якою у разі прийнятт я уповноваженим органом ріше ння про внесення змін щодо ст авок орендної плати за землю та затвердження нових коефі цієнтів, що використовуються для розрахунку орендної пла ти за земельні ділянки, такі о бставини можуть бути не взят і судом до уваги лише у разі ск асування такого рішення орга ну виконавчої влади або орга ну місцевого самоврядування в установленому законом пор ядку.
Відповідно до частини 1 стат ті 628 Цивільного кодексу Украї ни зміст договору становлять умови (пункти), визначені на р озсуд сторін і погоджені ним и, та умови, які є обов'язковим и відповідно до актів цивіль ного законодавства.
Згідно з частиною 1 статті 638 Цивільного кодексу України д оговір є укладеним, якщо стор они в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов до говору. Істотними умовами до говору є умови про предмет до говору, умови, що визначені за коном як істотні або є необхі дними для договорів даного в иду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї і з сторін має бути досягнуто з годи.
Відповідно до статті 188 Госп одарського кодексу України з міна та розірвання господарс ьких договорів в односторонн ьому порядку не допускаються , якщо інше не передбачено зак оном або договором. Сторона д оговору, яка вважає за необхі дне змінити або розірвати до говір, повинна надіслати про позиції про це другій сторон і за договором. Сторона догов ору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання дого вору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У раз і якщо сторони не досягли зго ди щодо зміни (розірвання) дог овору або у разі неодержання відповіді у встановлений ст рок з урахуванням часу пошто вого обігу, заінтересована с торона має право передати сп ір на вирішення суду.
Як вбачається з матеріалів справи, запропонована позив ачем Додаткова угода бул а отримана відповідачем 05.11.2010 р ., про що свідчить повідомленн я про вручення поштового від правлення, але відповіді на н ього не надійшло (а. с. 13).
Відповідно до частин 3, 4 стат ті 11 Цивільного кодексу Украї ни цивільні права та обов'язк и можуть виникати безпосеред ньо з актів цивільного закон одавства. У випадках, встанов лених актами цивільного зако нодавства, цивільні права та обов'язки виникають безпосе редньо з актів органів держа вної влади, органів влади Авт ономної Республіки Крим або органів місцевого самов рядування.
Згідно з частиною 1 статті 632 Цивільного кодексу України ц іна в договорі встановлюєтьс я за домовленістю сторін. У ви падках, встановлених законом , застосовуються ціни (тарифи , ставки тощо), які встановлюют ься або регулюються уповнова женими органами державної вл ади або органами місцевого с амоврядування.
Статтею 30 Закону України «П ро оренду землі» передбачено , що зміна умов договору оренд и землі здійснюється за взає мною згодою сторін. У разі нед осягнення згоди щодо зміни у мов договору оренди землі сп ір вирішується в судовому по рядку. Як вже було вказано вищ е, аналогічні умови були закр іплені сторонами в пункті 31 До говору оренди землі.
Отже, нормами чинного закон одавства передбачено можлив ість зміни умов договору за р ішенням суду на вимогу одніє ї із сторін у випадках встано влених договором або законом . При цьому, суд враховує, що ст оронами в договорі оренди пе редбачена можливість збільш ення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні д ілянки державної та комуналь ної власності є регульованою ціною.
Відповідно до статті 1 Госп одарського процесуального к одексу України підприємства , установи, організації, інші ю ридичні особи (у тому числі ін оземні), громадяни, які здійсн юють підприємницьку діяльні сть без створення юридичної особи і в установленому поря дку набули статусу суб' єкта підприємницької діяльності , мають право звертатися до го сподарського суду згідно з в становленою підвідомчістю г осподарських справ за захист ом своїх порушених або оспор юваних прав і охоронюваних з аконом інтересів, а також для вжиття передбачених цим Код ексом заходів, спрямованих н а запобігання правопорушенн ям.
Статтею 15 Цивільного кодекс у України передбачено, що кож на особа має право на захист с вого цивільного права у разі його порушення, невизнання а бо оспорювання. Кожна особа м ає право на захист свого інте ресу, який не суперечить зага льним засадам цивільного зак онодавства.
Статтею 16 Цивільного к одексу України закріплено, щ о кожна особа має право зверн утися до суду за захистом сво го особистого немайнового аб о майнового права та інтерес у. Причому способом захисту ц ивільних прав та інтересів, м оже бути, у тому числі, зміна п равовідношення.
В пункті 3.4 7 Рекомендацій «Пр о практику застосування госп одарськими судами земельног о законодавства» від 02.02.2010 р. N 04-06/ 15 Президія Вищого господарсь кого суду України зазначила, що судам слід враховувати, що при розгляді спору про внесе ння змін до договору, зацікав лена сторона або прокурор в ї ї інтересах повинен ставити перед судом питання про внес ення змін до договору, а не про зобов'язання відповідача вн ести такі зміни до договору. О скільки відповідно до частин и 1 статті 626 ЦК України договір є узгодженим волевиявленням двох або більше сторін, зобов 'язання в судовому порядку др угої сторони за договором вн ести до нього зміни суперечи ть законодавству.
На підставі викладеного су д дійшов висновку про те, що пр ийняття Щебетівською селищн ою радою рішень щодо затверд ження ставок орендної плати за землю та нормативної грош ової оціни земель смт. Курорт не, які є обов' язковими для в иконання, є обставинами, обум овленими сторонами в якості перегляду розміру орендної п лати, та дає підстави для висн овку про обґрунтованість зая влених позовних вимог про вн есення змін до договору орен ди земельної ділянки.
За таких обставин, позов під лягає задоволенню в повному обсязі.
Відповідно до частини 5 стат ті 188 Господарського кодексу У країни якщо судовим рішенням договір змінено або розірва но, договір вважається зміне ним або розірваним з дня набр ання чинності даним рішенням , якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за р ішенням суду.
Державне мито та витрати на інформаційно-технічне забез печення судового процесу під лягають стягненню з відповід ача на користь державного бю джету України згідно з полож еннями ст. 49 Господарського пр оцесуального кодексу Україн и.
З урахуванням викладеного , керуючись ст.ст. 82-84 Господарс ького процесуального кодекс у України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Змінити умови укладе ного між Щебетівською селищн ою радою (98100, м. Феодосія, смт. Ще бетівка, вул. Леніна, 26, ідентиф ікаційний код 04367430) та Закрит им акціонерним товариство м "Завод марочних вин та конья ків "Коктебель" (98100, м. Феодосія, смт. Щебетівка, вул. Леніна, 27, і дентифікаційний код 31382382) Дого вору оренди землі №20 від 01.06.2005 ро ку, який зареєстрований у Фео досійському міському відділ і Кримської регіональної філ ії ДП «Центр державного земе льного кадастру при Держкомз емі України» за №040501900014 від 18.08.2005 р ., виклавши пункти Договору в н аступній редакції:
«п. 3 - читати в наступній ре дакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки про водилась та складає 33 770,36 грн. (т ридцять три тисячі сімсот сі мдесят гривень тридцять три копійки)»;
п. 6 - читати в наступній реда кції: «Орендна плата вносить ся орендарем у грошовій форм і та розмірі 1 013,11 грн. (одна тися ча тринадцять гривень одинад цять копійок) на рік за земель ну ділянку комунальної власн ості Щебетівської селищної р ади».
3. Стягнути з Закрито го акціонерного товариств а "Завод марочних вин та конья ків "Коктебель" (98100, м. Феодосія, смт. Щебетівка, вул. Леніна, 27, і дентифікаційний код 31382382) в дох од державного бюджету Україн и (код платежу 22090206, одержувач - держбюджет м. Сімферополя, р/р 31115095700002 у банку одержувача Управ ління Держказначейства в АР Крим м. Сімферополь, МФО 824026, оде ржувач: Держбюджет м. Сімферо поля, ЗКПО 34740405) держмито в сумі 85,00 грн.
4. Стягнути з Закрито го акціонерного товариств а "Завод марочних вин та конья ків "Коктебель" (98100, м. Феодосія, смт. Щебетівка, вул. Леніна, 27, і дентифікаційний код 31382382) в дох од Державного бюджету Україн и (р/р 31214264700002, код платежу 22050003, в бан ку одержувача: ГУ ДКУ в АРК, м. С імферополь, МФО 824026, одержувач: Держбюджет м. Сімферополя, ко д ЄДРПОУ 34740405) 236,00 грн. витрат на ін формаційно-технічне забезпе чення судового процесу.
5. Видати накази після н абрання судовим рішенням зак онної сили.
Суддя Господарсько го суду
Автономної Республіки Крим Дворний І.І.
Суд | Господарський суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 07.04.2011 |
Оприлюднено | 17.06.2011 |
Номер документу | 16095610 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Автономної Республіки Крим
Дворний І.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні