Рішення
від 26.04.2011 по справі 5005/2715/2011
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

  

26.04.11р.

Справа № 5005/2715/2011

За позовом  Дніпродзержинської міської ради, м. Дніпродзержинськ 

до  Відкритого акціонерного товариства "Дніпровагонмаш", м. Дніпродзержинськ 

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки

Суддя  Юзіков С.Г.

Представники:

позивача - ОСОБА_1, головний спеціаліст відділу з правових питань управління земельних відносин, дов. №42-мр від 24.01.11р.

відповідача - ОСОБА_2, юрисконсульт 1-ої категорії, дов. від 18.04.11р.

СУТЬ СПОРУ:

Позивач, з урахуванням зміни підстав позову, просить внести зміни до п. 3.1 Договору оренди земельної ділянки від 16.07.03р., укладеного Дніпродзержинською міською радою з Відкритим акціонерним товариством "Дніпровагонмаш", виклавши його в такій редакції: "3.1. Орендна плата вноситься Орендарем виключно у грошовій формі в розмірі 11 585,64 грн./рік, що становить 965,47 грн./міс., і вноситься на рахунок місцевого бюджету". Позов мотивований змінами у діючому законодавстві.

Згідно зі ст.75 ГПК України справа розглядається за наявними у ній матеріалами.

У судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення сторін, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

16.07.03р. Дніпродзержинською міською радою (орендодавець) та Відкритим акціонерним товариством "Дніпровагонмаш" (орендар), на підставі рішення Дніпродзержинської міської ради № 172-06/ХХІУ, укладено договір оренди земельної ділянки (далі Договір), за яким орендодавець передав, а орендар прийняв у строкове платне володіння і користування земельну ділянку, площею 0,1184 га, що знаходиться за адресою: пр. Аношкина, 142, згідно з планом земельної ділянки (кадастровий номер: 1210400000:03:006:0031).

          Даний договір посвідчений приватним нотаріусом Першої Дніпродзержинської державної нотаріальної контори ОСОБА_3,  зареєстрований в реєстрі за № 1-2023, а також зареєстрований в книзі реєстрації договорів  за № 0954 від 23.07.03р.

23.07.03р. сторонами підписано акт прийому-передачі спірної земельної ділянки.

Згідно з п.1.4. Договору грошова оцінка земельної ділянки на момент укладання цього договору: 273 280,00 грн.

Відповідно до п.1.5. Договору земельна ділянка передана в оренду з метою несільськогосподарського використання для розміщення адміністративної будівлі - 0,0465 га; під проходами, проїздами, площадками - 0,0719 га.

Договір укладено до 13.06.2013 р. (п.2.1. Договору).

Пунктами 3.1., 3.2. Договору сторони узгодили, що орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі в розмірі 3279,36 грн./рік, що становить 273,28 грн./міс. і вноситься на розрахунковий рахунок Держказначейства за місцем податкового звіту. Орендна плата сплачується щомісяця до 15 числа наступного місяця і на майбутній період може вноситися на термін не більше одного календарного року.

Як зазначено в пункті 3.3 Договору розмір орендної плати щорічно переглядається у випадках і з моменту: зміни умов господарювання, передбачених договором; підвищення цін, тарифів, тощо, у тому числі внаслідок інфляційних процесів; збільшення розміру ставки земельного податку; інших випадках, передбачених законодавчими актами України.

Згідно з п. 7.6 Договору у разі недосягнення згоди щодо умов договору оренди, його дострокового розірвання на вимогу заінтересованої сторони та інші спори вирішуються у судовому порядку.

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України № 309-VI від 03.06.2008р. у Закон України "Про оренду землі" внесено зміни, зокрема  ч.4, 5 ст. 21 викладені у редакції: "Річна орендна плата за земельні ділянки,  які перебувають  у державній  або  комунальній  власності,  надходить  до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою:

для земель   сільськогосподарського   призначення  -  розміру земельного податку,  що встановлюється Законом України "Про  плату за землю";

для інших  категорій  земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про  плату  за  землю".

Річна орендна  плата  за земельні ділянки,  які перебувають у державній або  комунальній  власності,  не  може  перевищувати  12 відсотків  їх  нормативної  грошової  оцінки.  При  цьому  у  разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині".

З 01.01.2011р. набув чинності Податковий кодекс України, відповідно до ст. 288 якого підставою  для  нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Розмір   орендної   плати  встановлюється  у  договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою:

- для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом;

- для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Відповідно до  довідки Дніпродзержинського міського управління земельних ресурсів на липень 2008р. вартість земельної ділянки переданої в оренду Відповідачеві становить  331 019,29 грн.

Рішенням Дніпродзержинської міської ради від 30.09.2008р. № 473-26/V "Про затвердження розміру орендної плати за земельні ділянки, які надаються у користування"  затверджено для Відповідача розмір орендної плати за даним Договором 3,5 відсотків.

З посиланням на зазначене рішення ради, управлінням земельних ресурсі Позивача направлено Відповідачеві листа, у якому повідомлялось про рішення ради про зміну розміру орендної плати за земельну ділянку та  запропоновано направити свого представника для внесення змін до договорів оренди землі.

Позивач вважає, що прийняття нового законодавства, яким внесено зміни щодо розміру орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, є підставою для внесення змін до Договору, що є причиною спору.

Відносини, пов’язані з орендою землі, регулюються Земельним, Податковим та Цивільним кодексами України, іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов’язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами (ст. 6 ЦК України).

Відповідно до ст. 759, 762 ЦК України законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.

Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" (з відповідними змінами) орендна плата за землю -  це  платіж,  який  орендар  вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.   Розмір, форма і  строки  внесення  орендної  плати  за  землю встановлюються  за  згодою  сторін у договорі оренди (крім строків внесення   орендної   плати   за  земельні  ділянки  державної  та комунальної    власності,   які   встановлюються   відповідно   до Податкового кодексу України.

Згідно зі ст. 15 Закону України "Про оренду землі" орендна плата із зазначенням  її  розміру,  індексації,  форм платежу,   строків,   порядку   її   внесення   і  перегляду   та відповідальності за її несплату є однією із суттєвих умов договору оренди.

Зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни  умов договору спір розглядається у судовому порядку (ст. 30 Закону України "Про оренду землі").

Відповідно до ст. 654 ЦК України зміна умов договору вчинюється в такій самій формі, що й договір, що змінюється, якщо інше не встановлено договором, законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

Відповідно до ч.2 ст. 651 ЦК України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Частиною 2 ст. 652 ЦК України визначено, якщо  сторони  не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами,  які істотно змінились, або щодо його розірвання,   договір   може   бути   розірваний,   а  з  підстав, встановлених  частиною  четвертою  цієї  статті,  -  змінений   за рішенням  суду  на  вимогу  заінтересованої  сторони  за наявності одночасно таких умов:  1)в момент укладення договору сторони виходили  з  того,  що така зміна обставин не настане;  2) зміна  обставин  зумовлена  причинами,  які заінтересована сторона  не  могла  усунути   після   їх   виникнення   при   всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися; 3) виконання  договору  порушило  б  співвідношення  майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того,  на що вона розраховувала при укладенні договору;  4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.

Відповідно до ст. 33, 34  ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень. Обставини справи, які  відповідно  до  законодавства  повинні бути  підтверджені  певними  засобами  доказування,   не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Відповідач позов заперечує, мотивуючи тим, що до спірних правовідносин повинна застосовуватись саме та редакція закону, яка була чинною на момент виникнення спірних правовідносин, оскільки згідно зі ст. 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, за винятком коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи. У даному випадку, остаточні правовідносини оренди виникли між сторонами у 2003р., тому на них неможливо поширити дію норм Податкового кодексу України від 02.12.10р., з огляду на наведені приписи Конституції України. Також зазначає, що Відповідач звертався до Позивача з проханням не збільшувати розмір орендної плати, а залишити її на попередньому рівні, посилаючись на тяжке фінансове положення підприємства. Вважає, що вимоги Позивача не мають жодних правових підстав, є абсолютно необґрунтованими та такими, що порушують основні принципи законодавства та земельних відносин в Україні, у зв'язку з чим, просидь суд у позові відмовити.

Відповідачем не надано доказів оскарження рішення Дніпродзержинської міської ради від 30.09.2008р. № 473-26/V. Відповідно, з урахуванням ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", рішення є чинним і обов’язковим до виконання.

Статтею 124 Конституції України передбачено, що  юрисдикція  судів  поширюється  на  всі  правовідносини,   що виникають  у  державі.  Відповідно, Позивач має право на звернення безпосередньо до суду із заявою про внесення змін до Договору.

З урахуванням викладеного, беручи до уваги, що відбулась зміна законодавства щодо визначення розміру орендної плати за користування землею; рішення Дніпродзержинської міської ради від 30.09.2008р. № 473-26/V; у п. 3.3 Договору сторони погодили,  що  розмір орендної плати щорічно переглядається у випадах і з моменту: зміни умов господарювання, передбачених договором; підвищення цін, товарів тощо, у тому числі внаслідок інфляційних процесів; збільшення розміру ставки земельного податку; інших випадках, передбачених законодавчими актами України, суд вважає, що позов підлягає задоволенню.  

Відповідно до статті 49 ГПК України судові витрати слід покласти  на Відповідача.

Керуючись ст. 1, 33, 34, 44, 49, 82-85, 115-117  Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити.

Змінити п. 3.1 Договору оренди земельної ділянки від 16.07.03р. (державна реєстрація № 0954 від 23.07.2003р.), укладеного Дніпродзержинською міською радою (451931, м. Дніпродзержинськ,  пл. Дзержинського, 2  (код ЄДРПОУ 24604168) з Відкритим акціонерним товариством "Дніпровагонмаш" (51925, м. Дніпродзержинськ, вул. Українська, 4 (код ЄДРПОУ 05669819), виклавши його в такій редакції: "3.1. Орендна плата вноситься Орендарем виключно у грошовій формі в розмірі 11 585,64 грн./рік, що становить 965,47 грн./міс., і вноситься на рахунок місцевого бюджету".

Стягнути з Відкритого акціонерного товариства "Дніпровагонмаш", 51925, м. Дніпродзержинськ, вул. Українська, 4 (код ЄДРПОУ 05669819) на користь  Дніпродзержинської міської ради, 451931, м. Дніпродзержинськ,  пл. Дзержинського, 2  (код ЄДРПОУ 24604168) державне мито - 85,00 грн., витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу - 236,00 грн.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня підписання його повного тексту.

Суддя                                                                                                            С.Г. Юзіков           

Рішення підписане


СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення26.04.2011
Оприлюднено17.06.2011
Номер документу16099249
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5005/2715/2011

Постанова від 07.06.2011

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Тищик Ірина Валентинівна

Рішення від 26.04.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Юзіков Станіслав Георгійович

Ухвала від 31.03.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Юзіков Станіслав Георгійович

Ухвала від 02.03.2011

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Юзіков Станіслав Георгійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні