ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"16" лютого 2011 р. справа № 2а-186/09
Колегія суддів Дніпропет ровського апеляційного адмі ністративного суду у складі: головуючого судді: Туркіної Л.П.
суддів: М ельник В.В. Проценко О.А.
при секретарі судового зас ідання: Потапові К.О.
розглянувши у відкритом у судовому засіданні в м. Дніп ропетровську апеляційну скаргу Управління Пенс ійного фонду України в Вільн янському районі Запорізької області
на постанову Вільнянсь кого районного суду Запорізь кої області від 08 грудня 2009 р.
у справі № 2а-186/09
за позовом: ОСОБА_1
до: Управління Пенсійно го фонду України в Вільнянсь кому районі Запорізької обла сті; Державного казначейства України
про: стягнення н едоплаченої щомісячної держ авної соціальної допомоги “Д ітям війни”, -
ВСТАНОВИЛА:
30.06.2009 р. позивач зве рнувся до Вільнянського райо нного суду Запорізької облас ті з позовом до Управління Пе нсійного фонду України в Віл ьнянському районі Запорізьк ої області (далі - УПФУ в Віль нянському районі Запорізько ї області) про зобов' язання відповідача нарахувати та в иплатити позивачу щомісячну державну соціальну допомогу як дитині війни за 2006-2008 р. р. в су мі 3891, 90 грн.
Постановою Вільнянськог о районного суду Запорізької області від 08 грудня 2009 р. позов ні вимоги задоволено частков о, визнано неправомірною без діяльність УПФУ в Вільнянськ ому районі Запорізької облас ті, зобов' язано відповідача здійснити перерахунок та ви платити ОСОБА_1 недоплаче ну соціальну допомогу як дит ині війни в розмірі 30% мінімал ьної пенсії за віком за періо ди з 09.07.2007 р. по 31.12.2007 р. та з 22.05.2008 р. по 31. 12.2008 р. Зобов' язано Державне к азначейство України виділит и та перерахувати необхідні кошти УПФУ в Вільнянському р айоні Запорізької області дл я виплати ОСОБА_1 нарахова ної надбавки до пенсії як дит ині війни за періоди з 09.07.2007 р. по 31.12.2007 р. та з 22.05.2008 р. по 31.12.2008 р. відпові дно до Закону України «Про со ціальний захист дітей війни» , в іншій частині позову відмо влено.
Відповідач, не погодившись з вищезазначеною постановою суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, у якій про сить скасувати постанову суд у першої інстанції у даній ад міністративній справі та ухв алити у справі нове рішення, я ким відмовити позивачу у зад оволені заявлених ним позовн их вимог у повному обсязі.
В апеляційній скарзі апеля нт вказує на помилкове засто сування судом норм ч. 1 ст. 28 Зак ону України «Про загальнообо в' язкове державне пенсійне страхування», відповідно до якої за наявності достатньо го страхового стажу мінімаль ний розмір пенсії за віком вс тановлюється у розмірі прожи ткового мінімуму для осіб, як і втратили працездатність, в изначеного Законом. Зазначає , що відповідно до ч. 3 тієї ж ста тті мінімальний розмір пенсі ї за віком, встановлений част иною першою, застосовується виключно для визначення розм ірів пенсій, призначених згі дно з цим Законом, тобто Закон ом України «Про загальнообов ' язкове державне пенсійне с трахування».
Апелянт також зазначає, що с уд порушив норми матеріально го права, не застосувавши до с пірних правовідносин норми, визначені постановою Кабіне ту Міністрів України № 530 "Про д еякі питання соціального зах исту окремих категорій грома дян".
Апелянт вважає, що діяв відп овідно до чинного законодавс тва, що виключає підстави для задоволення позову.
Перевіривши доводи апеля ційної скарги та матеріали с прави, колегія суддів вважає , що апеляційна скарга підляг ає частковому задоволенню, а рішення суду - скасуванню з на ступних підстав.
Судом першої та апеляційн ої інстанції встановлено, що позивач народився ІНФОРМА ЦІЯ_1 р., і відповідно до вимо г ст. 1 Закону України «Про соц іальний захист дітей війни», який набрав чинності з 01.01.2006 ро ку, позивач набув статус «дит ини війни», що надає йому прав о на отримання пільг та держа вної соціальної підтримки, в становлених Законом Україн и «Про соціальний захист діт ей війни», у тому числі і ст. 6 вк азаного Закону, якою встанов лено право на підвищення пен сії, яка нараховується та спл ачується особам, які мають ст атус «дитини війни», на 30% міні мальної пенсії за віком.
З матеріалів даної адміні стративної справи вбачаєтьс я, що позивач перебуває на обл іку в Управлінні Пенсійного фонду України в Вільнянськом у районі Запорізької області , яким позивачу, як особі з ста тусом «дитини війни»у 2006-2007 рок ах не призначалося, не нарахо вувалося та не виплачувалося підвищення до пенсії відпов ідно до ст. 6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни», яке повинно було бути р озраховане виходячи із мінім ального розміру пенсії за ві ком, а у 2008 році вказаний вид пі двищення до пенсії призначав ся позивачу та виплачувався частково у розмірі 10%.
Обґрунтовуючи рішення що до вимог позивача, які стосую ться 2006 року, суд першої інстан ції правильно зазначив, що ві дповідно до вимог ст. 110 Зако ну України "Про Державний бюд жет України на 2006 рік" від 20.12.2005 (із змінами, внесеними 19.01.2006) заз начене підвищення в 2006 році по винно було запроваджуватись поетапно за результатами ви конання бюджету у першому пі вріччі згідно з порядком, яки й мав бути визначений Кабіне том Міністрів України та пог оджений Комітетом Верховної Ради України з питань бюджет у.
Оскільки Кабінет Міністрі в України в 2006 році так і не виз начив порядку виплати 30 % надб авки до пенсії дітям війни, то суди першої та апеляційної і нстанцій дійшли правильного висновку про те, що вимоги поз ивача, які стосуються 2006 року, з адоволенню не підлягають.
Вирішуючи позовні вимоги щ одо 2007 року, районний суд зазна чив, що дію ст. 6 Закону Украї ни "Про соціальний захист діт ей війни" на 2007 рік було зупи нено ст. 111 Закону України ві д 19.12.2006 "Про Державний бюджет Ук раїни на 2007 рік" (з урахуванн ям положень п. 12 ст. 71 цього Зако ну) та визначено, що у 2007 році пі двищення до пенсії відповідн о до ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей вій ни", виплачується особам, я кі є інвалідами (крім тих, на я ких поширюється дія Закон у України "Про статус ветеран ів війни, гарантії їх соціаль ного захисту") у розмірі 50% в ід розміру надбавки, встанов леної для учасників війни.
Разом з тим, Рішенням Кон ституційного Суду України ві д 09.07.2007 № 6-рн/2007 (справа про соці альні гарантії громадян) виз нані неконституційними поло ження п. 12 ст. 71 Закону Україн и "Про Державний бюджет Украї ни на 2007 рік" щодо зупинення дії на 2007 рік ст. 6 Закону Укр аїни "Про соціальний захист д ітей війни".
Правові підстави вирішенн я позовних вимог щодо 2008 року т акож були правильно визначен і судом попередньої інстанці ї, який керувався нормами ст. 6 Закону України "Про соціал ьний захист дітей війни" т а рішеннями Конституційного суду України.
Так, Законом України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів Ук раїни" від 28.12.2007 р. внесено зм іни до Закону України "Про соціальний захист дітей війн и", зокрема статтею 6 вказан ого Закону після внесення зм ін передбачалось, що дітям ві йни до пенсії або щомісячног о довічного грошового утрима ння чи державної соціальної допомоги, що виплачується за мість пенсії, виплачується п ідвищення у розмірі надбавки , встановленої для учасників війни.
Однак, Рішенням Конститу ційного Суду України № 10-рп/2008 в ід 22.05.2008 положення пункту 28 р озділу II "Внесення змін до дея ких законодавчих актів Украї ни" Закону України "Про Дер жавний бюджет України на 2008 рі к та про внесення змін до деяк их законодавчих актів Україн и" від 28.12.2007 щодо внесення змі н до Закону України "Про со ціальний захист дітей війни" визнані такими, що не відп овідають Конституції Укр аїни.
Отже, судом правомірно покл адено на Управління Пенсійно го фонду обов'язок зробити пе рерахунок пенсії та правильн о визначено початкову та кін цеву дати здійснення такого перерахунку.
Однак, суд першої інстанції всупереч діючому законодавс тву зобов' язав Державне каз начейство України виділити т а перерахувати необхідні кош ти Управлінню Пенсійного фон ду України в Вільнянському р айоні Запорізької області дл я виплати позивачу заборгова ності з щомісячної державної соціальної допомоги.
Таке рішення суду не можна в изнати законним та обґрунтов аним, оскільки Державне казн ачейство України згідно діюч ого законодавства не несе ві дповідальності за боргами де ржави.
Отже, рішення суду не відпов ідає фактичним обставинам сп рави, що згідно ст. 202 КАС Україн и є підставою для його скасув ання, а також часткового задо волення позову.
Дослідивши обставин и справи стосовно застосуван ня строків звернення до суду , колегія суддів вважає за нео бхідне зазначити наступне.
Враховуючи похилий вік по зивача, наведені ним в позові причини пропуску строку зве рнення до суду, а також врахов уючи неодноразове внесення з аконодавцем змін до ст.6 За кону № 2195-IV від 18.11.2004 р., якими пр изупинялася дія цієї норми т а змінювався розмір надбавки до пенсії, що вочевидь заважа ло позивачу розумітися в нор мах Законів та дотриматися в изначеного КАС України річного строку звернення до суду, слід дійти висновку про відсутність підстав для зас тосування до позивача негати вних наслідків пропущення ст року звернення до суду за зах истом порушеного права та не обхідності задоволення його клопотання.
Доводи апелянта стосовно т ого, що УПФУ є неналежним відп овідачем, оскільки відповідн і бюджетні кошти відсутні, не приймаються, виходячи з тако го.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядув ання, їх посадові особи зобов 'язані діяти лише на підставі , в межах повноважень та у спос іб, що передбачені Конституц ією та законами України.
Відповідно до п.15 Положення «Про Пенсійний фонд України », Пенсійний фонд України зді йснює свої повноваження чере з створенні в установленому порядку територіальні управ ління
Надання дітям війни соціал ьної підтримки є державною п рограмою соціальної допомог и, яка згідно ст. 87 Бюджетного к одексу України відноситься д о видатків Державного бюджет у, а Пенсійний фонд України зг ідно ст. 21 Бюджетного кодексу України є розпорядником бюдж етних коштів для здійснення програми соціальної підтрим ки дітям війни та відповідно до ч. 4 ст. 22 Бюджетного кодексу України розробляє план своє ї діяльності відповідно до з авдань та функцій, визначени х нормативно-правовими актам и, виходячи з необхідності до сягнення конкретних результ атів за рахунок бюджетних ко штів, а також розробляє на під ставі плану діяльності проек т кошторису та бюджетні запи ти і подає їх до Мінфіну Украї ни чи місцевому фінансовому органу, затверджує кошториси розпорядників бюджетних кош тів ніжчого рівня (до яких від носиться і відповідач) та інш е.
Вищенаведені норми свідча ть про те, що обов' язок по нар ахуванню та вчинення дій по в иплаті доплати до пенсії поз ивача (який має статус дитини війни), яка передбачена ст.6 За кону України «Про соціальний захист дітей війни»- поклад ено на відповідні територіал ьні управління Пенсійного фо нду України за місцем прожив ання позивача.
Доводи апеляційної скарги про неможливість застосуван ня до спірних правовідносин розміру мінімальної пенсії з а віком, оскільки це суперечи ть вимогам статті 28 Зако ну України «Про загальноо бов'язкове державне пенсійне страхування» - колегія су ддів вважає безпідставними, оскільки ст. 6 Закону Украї ни «Про соціальний захист ді тей війни»визначає, що діт ям війни пенсії або щом ісячне довічне грошове ут римання чи державна соціа льна допомога, що випла чується замість пенсії, пі двищуються на 30 % мінімальної пенсії за віком.
На час розгляду цієї справи судом розмір мінімальної пе нсії за віком визначався згі дно ст. 28 Закону України «Про з агальнообов`язкове державне пенсійне страхування»та дор івнював прожитковому мініму му, встановленому для осіб, що втратили працездатність.
Відповідно до ст. 2 ч. 1 Закон у України «Про прожитковий м інімум»від 15 липня 1999 року, про житковий мінімум застосовує ться для встановлення розмір ів мінімальної заробітної пл ати та мінімальної пенсії за віком.
Посилання апелянта на нор ми постанови Кабінету Мініст рів України № 530 "Про деякі пита ння соціального захисту окре мих категорій громадян" тако ж не приймаються колегією су ддів, як такі, що не відповідаю ть нормам ч. 2 ст. 9 КАС України, з гідно якої визначено пріорит ет Закону над підзаконним но рмативним актом.
Виходячи з вищевикладеног о, апеляційну скаргу Управлі ння Пенсійного фонду України в Вільнянському районі Запо різької області слід задовол ьнити частково. Постанову Ві льнянського районного суду З апорізької області від 08 груд ня 2009 р. скасувати. Позовні вим оги до Управління Пенсійного фонду України в Вільнянсько му районі Запорізької област і задовольнити частково. Виз нати неправомірною бездіяль ність Управління Пенсійного фонду України в Вільнянсько му районі Запорізької област і щодо нарахування і виплати на користь ОСОБА_1 недопл аченої щомісячної державної соціальної допомоги як дити ні війни в розмірі 30% мінімаль ної пенсії за віком за період и з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 р оку та з 22 травня 2008 року по 31 гру дня 2008 року. Зобов' язати Упра вління Пенсійного фонду Укра їни в Вільнянському районі З апорізької області нарахува ти і виплатити на користь О СОБА_1 недоплачену щомісячн у державну соціальну допомог у як дитині війни в розмірі 30% м інімальної пенсії за віком з а періоди з 09 липня 2007 року по 31 г рудня 2007 року та з 22 травня 2008 рок у по 31 грудня 2008 року. У задоволе нні позовних вимог до Держав ного казначейства України ві дмовити.
Керуючись ст. ст. 19 5, 196, 198, 202, 205, 207 Кодексу адміністрат ивного судочинства України, колегія суддів, -
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Уп равління Пенсійного фонду Ук раїни в Вільнянському районі Запорізької області задовол ьнити частково.
Постанову Вільнянського р айонного суду Запорізької об ласті від 08 грудня 2009 р. - скасу вати.
Позовні вимоги до Управлін ня Пенсійного фонду України в Вільнянському районі Запор ізької області задовольнити частково.
Визнати неправомірною без діяльність Управління Пенсі йного фонду України в Вільня нському районі Запорізької о бласті щодо нарахування і ви плати на користь ОСОБА_1 н едоплаченої щомісячної держ авної соціальної допомоги як дитині війни в розмірі 30% міні мальної пенсії за віком за пе ріоди з 09 липня 2007 року по 31 груд ня 2007 року та з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 року.
Зобов' язати Управління П енсійного фонду України в Ві льнянському районі Запорізь кої області нарахувати і вип латити на користь ОСОБА_1 недоплачену щомісячну держа вну соціальну допомогу як ди тині війни в розмірі 30% мініма льної пенсії за віком за пері оди з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року та з 22 травня 2008 року по 31 г рудня 2008 року.
У задоволенні позовних вим ог до Державного казначейств а України відмовити.
Постанова набира є законної сили відповідно д о ст. 254 КАС України.
Постанова може бути оскаржена відповідно до ст. 212 КАС України.
Головуючий: Л .П. Туркіна
Суддя: В.В. Мельни к
Суддя: О.А. Проце нко
Суд | Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.02.2011 |
Оприлюднено | 16.06.2011 |
Номер документу | 16114818 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Туркіна Л.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні