ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М
Автономна Республіка К рим, 95003, м.Сімферополь, вул.О.Нев ського/Річна, 29/11, к. 307
РІШЕННЯ
Іменем України
20.05.2011 Справа №5002-33/1862-2011
за позовом Ради міністрів Автономної Республіки Крим (пр.Кірова, 13, м.Сімферополь, 95000)
до Феодосійського регіона льного козацького товариств а всеукраїнської громадсько ї організації «Українське ре єстрове козацтво» (Сімферопо льське шосе, 56, м.Феодосія, 98100)
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимо г на предмет спору, на стороні позивача: Берегова селищна р ада (м. Феодосія, с. Берегове, ву л.. Приморська, 1)
про спонукання до звільнен ня самовільно зайнятої земел ьної ділянки та виконання пе вних дій
Головуючий суддя: Радванов ська Ю.А.
Судді: ПотопальськийС.С.
Медведчук О.Л.
Представники:
Від позивача: ОСОБА_1, пре дставник, довіреність № 01-01/409 ві д 24.02.11 р.
Від відповідача: ОСОБА_2 , представник, довіреність № б /н від 10.05.11 р., Бораєв К.М., керівни к.
Від третьої особи: ОСОБА_3 , представник, довіреність в ід 30.11.2010 р. №2589/02-40.
Суть спору: Рада міністрів АР Крим звернулася до господ арського суду АР Крим з позов ом до відповідача, Феодосійс ького регіонального козацьк ого товариства всеукраїнськ ої громадської організації « Українське реєстрове козацт во», та просить суд відновити становище, яке існувало до по рушення, та знести самовільн о зведену споруду - правосл авний символ Поколінний хрес т, розташований на земельній ділянці, площею 0.00015 га, що знахо диться в районі траси Феодос ія - Владіславівка, за межам и населеного пункту м. Феодос ія шляхом зобов' язання від повідача звільнити, привести у придатний для використанн я стан та повернути Раді міні стрів АР Крим самовільно зай няту вищевказану земельну ді лянку.
Позовні вимоги вмотивован і порушенням відповідачем но рм чинного земельного законо давства, зокрема, статей 16, 122, 211, 2 12 Земельного кодексу України , а також - цивільного, зокрем а, статей 376, 391 Цивільного кодек су України, що виразилося в з айнятті земельної ділянки ш ляхом спорудження на неї пам ' ятнику за відсутності відп овідної дозвільної документ ації на це.
Відповідач позов не визнав з підстав, викладених у відзи ві (а.с. 29-31).
Фіксування судового проце су за ініціативою суду здійс нювалося в порядку частини 7 с татті 81-1 Господарського проце суального кодексу України за допомогою звукозаписувальн ого технічного засобу.
Ухвалою господарського су ду АР Крим від 13 травня 2011 року в порядку статті 27 Господарськ ого процесуального кодексу У країни до участі у справі у я кості третьої особи, яка не за являє самостійних вимог на п редмет спору, на стороні пози вача, залучено Берегову сели щну раду (а.с. 62-64).
У зв' язку зі складністю да ної справи ухвалою голови го сподарського суду АР Крим ві д 18 травня 2011 року в порядку ста тті 4-6 Господарського процесу ального кодексу України при значено колегію суддів для ї ї колегіального розгляду у с кладі: головуючий суддя - Ра двановська Ю.А., судді - Медве дчук О.Л., Потопальський С.С. (а.с . 66).
До початку судового засіда ння, призначеного на 20 травня 2011 року, від представника відп овідача надійшло клопотання про призначення у справі суд ової земельної геодезичної е кспертизи з метою встановлен ня, в чиїх адміністративних г раницях розташований правос лавний символ - Поклінний х рест (а.с. 102).
В судовому засіданні предс тавники позивача та третьої особи заперечували проти зад оволення зазначеного клопот ання з огляду на те, що для вир ішення поставленого предста вником відповідача питання с уду не потребуються спеціаль ні знання, оскільки наявніст ь права розпоряджуватися зем ельною ділянкою повинна підт верджуватися документально з підстав, визначених статте ю 11 Цивільного кодексу Україн и.
Судовою колегією було відм овлено в задоволенні клопота ння представника відповідач а про призначення у справі су дової земельної геодезичної експертизи з наступних підс тав.
Відповідно до статті 1 Закон у України «Про судову експер тизу» судова експертиза - ц е дослідження експертом на о снові спеціальних знань мате ріальних об' єктів, явищ і пр оцесів, які містять інформац ію про обставини справи, що пе ребуває у провадженні, зокре ма, суду.
Згідно зі статтею 41 Господа рського кодексу України для роз' яснення питань, що вини кають при вирішенні господар ського спору і потребують сп еціальних знань, господарськ ий суд призначає судову експ ертизу.
За змістом частини першої с татті 41 Господарського проце суального кодексу України с удова експертиза призначаєт ься для роз' яснення не будь -яких питань, що виникають при вирішенні господарського сп ору, а лише таких, які потребую ть спеціальних знань ( у відпо відній галузі науки, техніки , мистецтва тощо).
В абзацах третьому та четве ртому пункту 2 Роз' яснення п резидії Вищого господарсько го суду України від 11 листопад а 1998 року № 02-5/424 та в пункті 24 Інфо рмаційного листа Вищого госп одарського суду України від 18 березня 2008 року № 01-8/164 вказане, що «судова експертиза повинн а призначатися лише у разі ді йсної потреби у спеціальних знаннях для встановлення фак тичних даних, що входять до пр едмета доказування, тобто у р азі, коли висновок експерта н е можуть замінити інші засоб и доказування».
Отже, необхідність проведе ння експертизи має бути відп овідним чином обґрунтована.
Представник відповідача в обґрунтування свого клопота ння про необхідність проведе ння судової земельної експер тизи посилається на невизнач еність особи, якої належить п раво розпорядження земельно ю ділянкою, на якій відповіда чем був споруджений спірний об' єкт.
Статтею 32 Господарського пр оцесуального кодексу Україн и встановлено, що доказами у с праві є будь-які фактичні дан і, на підставі яких господарс ький суд у визначеному закон ом порядку встановлює наявні сть чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також і нші обставини, які мають знач ення для правильного вирішен ня господарського спору.
Так, з огляду на вищевикладе не, колегія суддів не вбачає необхідності в призначенні у справі судової земельної (зе млевпорядної) експертизи, ос кільки вирішення питання щод о наявності або відсутності у позивача права розпоряджат ися спірною земельною ділян кою не потребує спеціальних знань, а повинно доводитися с торонами в порядку статті 4-3 Г осподарського процесуально го кодексу України за допомо гою документальних доказів.
Відповідно до статті 43 Госп одарського процесуального к одексу України, господарськи й суд оцінює докази за своїх в нутрішнім переконанням, що ґ рунтується на всебічному, по вному і об' єктивному розгля ді в судовому процесі всіх об ставин в їх сукупності, керую чись законом.
Аналогічна за своїм змісто м норма міститься і в Законі У країни «Про судоустрій та ст атус суддів», в якій зазначен о, що суддям забезпечується с вобода неупередженого виріш ення судових справ відповідн о до їх внутрішнього перекон ання, що ґрунтується на вимог ах закону.
Так, колегія суддів вважає, що, враховуючи право суду оці нювати докази за своїм внутр ішнім переконанням, а також т е, що представником відповід ача необхідність призначенн я експертизи належним чином доведена не була, а суд такої н еобхідності не вбачає, підст ави для задоволення відповід ного клопотання відсутні.
Крім того, позивачем до дода ткових пояснень по суті спор у, наданих до початку судовог о засідання, призначеного на 20 травня 2011 року, була долучена заява про уточнення позовни х вимог, в порядку статті 22 Гос подарського процесуального кодексу України, у зв' язку з допущеною опискою шляхом ви кладення прохальної частини позову наступним чином: «1.Зоб ов' язати Феодосійське регі ональне козацьке товариство всеукраїнської громадської організації «Українське реє строве козацтво» знести само вільно зведену споруду - пр авославний символ - Поклінн ий хрест, розташований на зем ельній ділянці, площею 0.00015 га, в районі траси Феодосія - Вла диславівка, за межами населе ного пункту м. Феодосія. 2. Зобо в' язати Феодосійське регіо нальне козацьке товариство в сеукраїнської громадської о рганізації «Українське реєс трове козацтво» звільнити, п ривести у придатний для вико ристання стан та повернути Р аді міністрів АР Крим самові льно зайняту земельну ділянк у, площею 0.00015 га, в районі траси Феодосія - Владиславівка, з а межами населеного пункту м . Феодосія.»(а.с. 80).
Згідно зі статтею 22 Господа рського процесуального коде ксу України позивач вправі д о прийняття рішення по справ і збільшити розмір позовних вимог «..», відмовитись від поз ову або зменшити розмір позо вних вимог. До початку розгля ду господарським судом справ и по суті позивач має право зм інити предмет або підставу п озову шляхом подання письмов ої заяви.
Отже, оскільки не мало місця ані збільшення або зменшенн я позовних вимог, ані зміни пр едмету або підстав позову, а п озивачем лише були внесені в иправлення до прохальній час тині позову, суд приймає заяв у до розгляду.
Згідно зі статтями 20, 22, 81-1 Госп одарського процесуального к одексу України в судовому за сіданні представникам сторі н роз'яснені процесуальні пр ава та обов'язки.
За клопотанням представни ків сторін та третьої особи, в ідповідно до статті 10 Констит уції України, статті 12 Закону України «Про судоустрій та с татус суддів», пояснення та к лопотання по справі надавали ся ними російською мовою.
Розглянувши матеріали спр ави, заслухавши пояснення пр едставників сторін та третьо ї особи, дослідивши представ лені докази, суд
встановив:
Як вбачається з матеріалів справи, 14 лютого 2011 року до Бере гової селищної ради звернувс я отаман Феодосійського регі онального козацького товари ства всеукраїнської громадс ької організації «Українськ е реєстрове козацтво» Бораєв К.М. із заявою про надання зго ди на розміщення православно го символу Поколінного хрест а на земельній ділянці, площе ю 0.0004 га, що розташована на трас і Феодосія - Владіславівка, с. Берегове, строком на 20 років (а.с. 92).
Рішенням Берегової селищн ої ради від 28 лютого 2011 року № 65 з а результатом розгляду вищев казаного листа отамана ОСО БА_4 вирішено узгодити розм іщення православного симво лу Поколінного хреста на зем ельній ділянці, площею 0.0004 га, щ о розташована на трасі Феодо сія - Владіславівка, с. Берег ове, строком на 20 років, та клоп отати перед Радою міністрів АР Крим про узгодження таког о розміщення (пункти 1, 2 рішенн я) (а.с. 91).
Пунктом 3 рішення контроль з а його виконанням покладений на постійнодіючу комісію з п итань архітектури, градобуді вництва та землекористуванн я житлово-комунального госпо дарства, екології, транспорт у та зв' язку.
04 травня 2011 року розпоряджен ням голови Берегової селищно ї ради № 60 створено комісію у с кладі заступника селищного г олови з діяльності виконавчи х органів ради, землевпорядн ика Берегової селищної ради, юриста та депутатів Берегов ої селищної ради, якої пункто м 2 даного розпорядження дору чено провести перевірку фак ту встановлення Поклінного х реста в районі траси Феодосі я - Владіславівка, результа ти роботи оформити актом та п одати на розгляд ради (а.с. 10).
В матеріалах справи містит ься акт вищевказаної комісії , з якого вбачається, що в ході перевірки був встановлений факт встановлення Поклінног о хреста в районі траси Феодо сія - Владіславівка за відс утності дозвільних документ ів (а.с. 11).
Згідно зверненню Берегово ї селищної ради сектором Дер жавної Інспекції з контролю за використанням та охороною земель АР Крим в м. Феодосія б уло проведено перевірку дотр имання вимог земельного зако нодавства, за результатами я кої був складений акт, з якого вбачається, що факт встановл ення Поклінного хреста в рай оні траси Феодосія - Владіс лавівка за відсутності дозві льних документів на земельні й ділянці, площею 0.00015 га, знайшо в своє підтвердження, встано влено порушення статей 125, 125, пу нкту «б» статті 211 Земельного кодексу України, статті 53-1 КУп АП (а.с. 12).
При цьому, інспекцією було в становлено, що даний об' єкт споруджений Феодосійським р егіональним козацьким товар иством всеукраїнської грома дської організації «Українс ьке реєстрове козацтво», коп ію акту вручено керівнику то вариства - отаману Бораєву К.М .
Також представнику Феодос ійського регіонального коза цького товариства всеукраїн ської громадської організац ії «Українське реєстрове коз ацтво» Бораєву К.М. вручений п рипис про усунення допущених порушень земельного та адмі ністративного законодавств а та звільнення самовільно з айнятої земельної ділянки (а .с.13).
В матеріалах справи також м істіться протокол Управлінн я Державної інспекції з конт ролю за використанням та охо роною земель Республіканськ ого комітету по земельних ре сурсах АР Крим від 04 травня 2011 р оку № 000216 про вчинення адмініст ративного правопорушення, пе редбаченого статтею 53-1 КУпАП, складеного відносно отамана Феодосійського регіонально го козацького товариства все української громадської орг анізації «Українське реєстр ове козацтво» ОСОБА_4 (а.с. 1 4).
Також судом був досліджени й акт обстеження земельної д ілянки, складений державним інспектором сектору державн ої інспекції по контролю за в икористанням і охороною земе ль відділу Держкомзему у м. Фе одосії АР Крим 05 травня 2011 року , з якого вбачається, що поза м ежами населеного пункту м. Фе одосії в районі траси Феодос ія - Владіславівка представ никами Феодосійського регіо нального козацького товарис тва всеукраїнської громадсь кої організації «Українське реєстрове козацтво» здійсне не самовільне зайняття земел ьної ділянки, площею приблиз но 0.00015 га, шляхом зведення Покл інного хреста за відсутності дозвільних документів на це (а.с. 9).
Крім того, 05 травня 2011 року Упр авлінням Державної інспекці ї з контролю за використання м та охороною земель Республ іканського комітету по земел ьних ресурсах АР Крим було пр ийнято постанову про накладе ння на гр.. ОСОБА_4, отамана Феодосійського регіонально го козацького товариства все української громадської орг анізації «Українське реєстр ове козацтво», адміністратив ного стягнення у вигляді штр афу за порушення статей 125, 126, 211 З емельного кодексу України та статті 53-1 КУоАП, що виразилося у самовільному зайнятті зем ельної ділянки (а.с. 18).
Отже, за твердженням позива ча, відповідач, Феодосійське регіональне козацьке товари ство всеукраїнської громадс ької організації «Українськ е реєстрове козацтво», здійс нив порушення чинного земел ьного законодавства шляхом с амовільного зайняття земель ної ділянки, право розпорядж ення якої належить Ради міні стрів АР Крим, та дій, які б сві дчили про усунення перешкод, не вчиняє, що з' явилося під ставою для звернення до госп одарського суду АР Крим з дан им позовом.
Розглянувши матеріали спр ави, дослідивши представлені докази, заслухавши поясненн я представників сторін, суд в важає позовні вимоги такими, що підялгають задоволенню з наступних підстав.
Предметом даного позову є в имоги про звільнення самовіл ьно зайнятої земельної ділян ки та приведення її у придатн ий для використання стан.
Так, позивач, як вже зазнача лося, стверджує, що відповіда чем, Феодосійським регіональ ним козацьким товариством вс еукраїнської громадської ор ганізації «Українське реєст рове козацтво», здійснене са мовільне зайняття земельної ділянки, площею приблизно 0.00015 га, право на розпорядження як ою належить Раді міністрів А Р Крим, шляхом зведення Поклі нного хреста за відсутності дозвільних документів на це.
В обґрунтування своїх вимо г позивач посилається на чис ленні акти та інші документи , які підтверджують викладен і в позові обставини (а.с. 8-16, 18).
Судом був ретельно дослідж ений зміст зазначених докуме нтів, з яких вбачається, що сам овільне зайняття земельної д ілянки відбулося шляхом звед ення пам' ятнику - Поклінно го хреста.
Згідно з частиною 1 статті 376 Цивільного кодексу України ж итловий будинок, будівля, спо руда, інше нерухоме майно вва жаються самочинним будівниц твом, якщо вони збудовані або будуються на земельній діля нці, що не була відведена для ц ієї мети, або без належного до зволу чи належно затверджено го проекту, або з істотними по рушеннями будівельних норм і правил.
Представник відповідача в процесі розгляду даної спра ви підтвердив відсутність у Феодосійського регіонально го козацького товариства все української громадської орг анізації «Українське реєстр ове козацтво» будь-яких прав овстановлюючих документів н а спірну земельну ділянку, од нак, зазначив, що козацьке тов ариство вважає свої дії прав омірними, в обґрунтування чо го послався на згоду на розмі щення хреста, надану рішення м Берегової селищної ради ві д 28 лютого 2011 року № 65 (а.с. 91).
Також, відповідач, згідно з думкою, висловленою його пре дставником, вважає, що Рада мі ністрів АР Крим не є належним позивачем у даній справі, оск ільки відсутні докази того, щ о право розпорядження земель ною ділянкою, на якій розташо ваний спірний об' єкт, належ ить до повноважень саме Ради міністрів АР Крим.
Дійсно, в матеріалах справи міститься рішення Берегової селищної ради від 28 лютого 2011 р оку № 65, пунктом 1 якого рада над ає згоду на розміщення право славного символу - Поклінно го хреста (а.с. 91).
Статтею 13 Конституції Укра їни встановлено, що земля, її н адра, атмосферне повітря, вод ні та інші природні ресурси, я кі знаходяться в межах терит орії України, природні ресур си її континентального шельф у, виключної (морської) економ ічної зони є об' єктами прав а власності Українського нар оду. Від імені Українського н ароду права власника здійсню ють органи державної влади т а органи місцевого самовряду вання в межах, визначених ціє ю Конституцією.
Статтею 11 Цивільного кодекс у України встановлений перел ік підстав виникнення цивіль них прав та обов' язків, зокр ема, частинами 3, 4 вказаної пра вової норми передбачено, що ц ивільні права та обов' язки можуть виникати безпосередн ьо з актів цивільного законо давства, а у випадках, встанов лених актами цивільного зако нодавства, цивільні права та обов' язки виникають безпос ередньо з актів органів держ авної влади, органів влади АР Крим або органів місцевого с амоврядування.
Відповідно до статті 16 Земе льного кодексу України до по вноважень Ради міністрів АР Крим у сфері земельних відно син належить розпорядження з емлями державної власності в межах, визначених цим Кодекс ом.
Абзацом 3 пункту 12 розділу Х П ерехідних положень Земельно го кодексу України встановле но, що до розмежування земель державної та комунальної вл асності Рада міністрів АР Кр им на території АР Крим здійс нює розпорядження землями за межами населених пунктів ві дповідно до повноважень, виз начених цим Кодексом.
Частиною 6 статті 122 Земельно го кодексу України передбаче но, що Рада міністрів Автоном ної Республіки Крим на терит орії Автономної Республіки К рим передає земельні ділянки із земель державної власнос ті у власність або у користув ання у межах сіл, селищ, міст т а за їх межами для всіх потреб , крім випадків, визначених ча стинами третьою, сьомою цієї статті, а також погоджує пере дачу таких земель у власніст ь або у користування районни ми державними адміністрація ми на їх території для будівн ицтва об'єктів, пов'язаних з об слуговуванням жителів терит оріальної громади району (шк іл, закладів культури, лікаре нь, підприємств торгівлі тощ о).
Статтею 6 Закону України «Пр о державний контроль за вико ристанням та охороною земель » визначений перелік повнова жень органів виконавчої влад и з питань земельних ресурсі в у сфері державного контрол ю за використанням та охорон ою земель до яких, зокрема, нал ежать:
а) здійснення державного ко нтролю за використанням та о хороною земель у частині:
додержання органами держа вної влади, органами місцево го самоврядування, юридичним и та фізичними особами вимог земельного законодавства Ук раїни та встановленого поряд ку набуття і реалізації прав а на землю;
передачі у власність, надан ня у користування, в тому числ і в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок;
ведення державного обліку і реєстрації земель, достові рності інформації про земель ні ділянки та їх використанн я;
розміщення, проектування, б удівництва та введення в дію об'єктів, що негативно вплива ють або можуть вплинути на ст ан земель;
додержання строків розгля ду заяв чи клопотань щодо наб уття і реалізації прав на зем лю;
б) внесення до органів викон авчої влади або органів місц евого самоврядування клопот ань щодо:
приведення у відповідніст ь із законодавством прийняти х ними рішень з питань регулю вання земельних відносин, ви користання та охорони земель ;
припинення будівництва та експлуатації об'єктів у разі порушення вимог земельного законодавства України до пов ного усунення виявлених пору шень і ліквідації їх наслідк ів;
д) вжиття відповідно до зако ну заходів щодо повернення с амовільно зайнятих земельни х ділянок їх власникам або ко ристувачам;
е) вирішення інших питань ві дповідно до закону.
З акту обстеження земельно ї ділянки, складеного держав ним інспектором сектору держ авної інспекції по контролю за використанням і охороною земель відділу Держкомзему у м. Феодосії АР Крим 05 травня 2011 р оку, вбачається, що поза межам и населеного пункту м. Феодос ії в районі траси Феодосія - Владіславівка представника ми Феодосійського регіональ ного козацького товариства в сеукраїнської громадської о рганізації «Українське реєс трове козацтво» здійснене са мовільне зайняття земельної ділянки, площею приблизно 0.00015 га, шляхом зведення Поклінно го хреста за відсутності доз вільних документів на це (а.с. 9).
Також, на запит суду Республ іканський комітет по земельн их ресурсах АР Крим надав від повідь (а.с. 68-70), з якої вбачаєтьс я, що земельна ділянка, на які й представниками Феодосійсь кого регіонального козацько го товариства всеукраїнсько ї громадської організації «У країнське реєстрове козацтв о» зведено споруду - Поклін ний хрест, знаходиться в АР Кр им за межами населених пункт ів ( у т.ч. за межами с. Берегове та м. Феодосія), а органом, упов новаженим розпоряджатися вк азаною земельною ділянкою є Рада міністрів АР Крим.
Дані обставині були також п ідтверджені представником Б ерегової селищної ради в суд овому засіданні 20 травня 2011 рок у.
Згідно зі статтею 33 Господа рського процесуального коде ксу України кожна сторона по винна довести ті обставини, н а які вона посилається як на п ідставу своїх вимог і запере чень, однак, доказів в обґрунт ування своїх заперечень щодо неналежності позивача у дан ій справі відповідачем надан о не було.
Отже, суд дійшов висновку пр о те, що право розпоряджувати ся земельною ділянкою, на які й був розташований спірній о б' єкт - Поклінний хрест, на лежить саме Раді міністрів А Р Крим.
Таким чином, посилання відп овідача на наявність узгодже ння рішенням Берегової сели щної ради від 28 лютого 2011 року № 65 місця розташування такого о б' єкту є неспроможними, що т акож підтверджується пункто м 2 цього рішення, де зазначен о про необхідність звернення до Ради міністрів АР Крим з ме тою узгодження спорудження хреста (а.с. 91).
Крім того, суд вважає, що від повідач намагається ввести с уд до омани, коли стверджує, що йому було невідомо про необх ідність узгодження розміщен ня будь-якого об' єкту на спі рній земельній ділянці з Рад ою міністрів АР Крим, оскільк и в матеріалах справи містит ься звернення від 28 березня 2 011 року отамана Феодосійсько го регіонального козацького товариства всеукраїнської г ромадської організації «Укр аїнське реєстрове козацтво» ОСОБА_4 до голові Ради мін істрів АР Крим з проханням ви лучити земельну ділянку, пло щею 0.0004 га, строком на 20 років дл я розміщення Поклінного хрес та - пам' ятнику біля траси Херсон - Джанкої - Феодосі я - Керч (а.с.36).
Доказів наявності відпові дної згоди Ради міністрів АР Крим або інших правовстанов люючих документів на спірну земельну ділянку відповідач ем надано не було.
Більш того, в матеріалах спр ави міститься лист Республік анського комітету по земельн их ресурсах АР Крим від 28 бере зня 2011 року, з якого вбачається , що за результатами розгляду заяви отамана Феодосійськог о регіонального козацького т овариства всеукраїнської гр омадської організації «Укра їнське реєстрове козацтво» ОСОБА_4 у наданні згоди на вилучення вищевказаної земе льної ділянки відповідачу бу ло відмовлено (а.с. 84-85).
Також, з огляду на звернення відповідача від 28 березня 2011 р оку до Ради міністрів АР Крим (а.с.36), та враховуючи, що рішенн я Берегової селищної ради ві д 28 лютого 2011 року № 65 було прийн ято на підставі звернення Фе одосійського регіонального козацького товариства всеук раїнської громадської орган ізації «Українське реєстров е козацтво» (а.с. 92), суд відхиля є як необґрунтовані тверджен ня представника відповідача , які були надані ним в судовом у засіданні 20 травня 2011 року, пр о те, що відповідачем спірний об' єкт не встановлювався, т а розцінює такі дії відповід ача як намагання ввести суд д о омани та зловживання своїм и процесуальними правами.
Отже, матеріали даної справ и достовірно свідчать про те , що відповідачем, Феодосійсь ким регіональним козацьким т овариством всеукраїнської г ромадської організації «Укр аїнське реєстрове козацтво» , був зведений об' єкт - Покл інній хрест на земельній діл янці, площею 0.00015 га, що розташов ана біля трасі Феодосія - Вл адіславівка.
Крім викладених вище запер ечень, представник відповіда ча зазначив, що не вважає розт ашований на спірній земельні й ділянці об' єкт її самовіл ьним зайняттям, оскільки, на й ого думку, не мало місця будь -яке будівництво, та послався на норми Порядку спорудженн я (створення) пам' ятників і м онументів, затвердженого нак азом Державного комітету Укр аїни з будівництва та архіте ктури, Міністерства культури і мистецтв України від 30 лист опада 2004 року № 231/806 (далі - Поря док № 231/806).
Згідно його преамбули, цей П орядок встановлює вимоги щод о підготовки та внесення про позицій стосовно спорудженн я (створення) пам' ятників (мо нументів) державного і місце вого значення, їх проектуван ня, виготовлення та встановл ення. Порядок є обов' язкови м для виконання центральним и та місцевими органами вико навчої влади, об' єднаннями громадян, підприємствами, ус тановами, організаціями при вирішенні питань організаці ї, фінансування, проектуванн я, виготовлення та встановле ння пам' ятників (монументів ).
Кабінет Міністрів України в своєї постанові від 08 верес ня 2004 року № 1181 «Про деякі питанн я спорудження (створення) пам ' ятників і монументів» зазн ачив, що пам' ятники і монуме нти, присвячені увічненню зн аменних подій в історії Укра їни та світу, що мали націонал ьне і світове значення, а тако ж пам' яті видатних державни х, громадських та історичних діячів, діячів національної науки, культури, мистецтва і п раці, мають державне, інші - м ісцеве значення.
З численного листування ві дповідача з державними уста новами вбачається, що споруд жений ним об' єкт - Поклінн ий хрест, - це пам' ятник, прис вячений 66-річчю перемоги у Вел икій Вітчизняній війні (а.с. 36).
Згідно з пунктом 2.1 Порядку № 231/806 рішення про спорудження (с творення) пам' ятників (мону ментів) місцевого значення п риймаються місцевими органа ми виконавчої влади або орга нами місцевого самоврядуван ня.
Розділом 3 Порядку № 231/806 перед бачені вимоги до організації проектування, виготовлення та встановлення пам' ятникі в і монументів державного та місцевого значення.
Так, наприклад, пунктом 3.4 По рядку № 231/806, передбачено, що піс ля прийняття місцевими орган ами виконавчої влади рішення про спорудження (створення) п ам' ятників і монументів міс цевого значення Міністерств о культури АР Крим, управлінн я культури обласних, Київськ ої та севастопольської міськ их державних адміністрацій п роводять конкурс на кращу пр оектну пропозицію щодо пам' ятника (монумента) у порядку, в изначеному постановою Кабін ету Міністрів України від 25 ли стопада 1999 року № 2137 «Про затвер дження Порядку проведення ар хітектурних та містобудівни х конкурсів», та забезпечуют ь створення ескізного проект у за рахунок коштів місцевих бюджетів.
Відповідно до пунктів 3.5 Пор ядку № 231/806 проекти пам'ятників (монументів) місцевого значе ння погоджуються на спільних засіданнях архітектурно-міс тобудівних рад при управлінн ях містобудування та архітек тури (для міст обласного знач ення), Міністерстві архітект ури та будівельної політики Автономної Республіки Крим, управліннях містобудування та архітектури обласних, Киї вської та Севастопольської м іських державних адміністра цій та художніх рад при Мініс терстві культури Автономної Республіки Крим, управління х культури обласних, Київськ ої та Севастопольської міськ их державних адміністрацій і з залученням до розгляду обл асних організацій Національ ної спілки художників Україн и та Національної спілки арх ітекторів України (за згодою ).
Пунктом 3.6 Порядку № 231/806 визна чений склад ескізного проект у пам' ятника (монумента).
Відповідно до обраного на к онкурсній основі та рекоменд ованого містобудівною та худ ожньо-експертною радою ескіз ного проекту пам'ятника (мону мента) замовник доручає вико нання окремих видів проектни х і будівельних робіт особам , які мають відповідну ліценз ію (кваліфікаційний сертифік ат).
Архітектурно-планувальне завдання на спорудження пам' ятника (монумента) та перелік необхідних технічних умов в изначається з урахуванням сп ецифіки спорудження та експл уатації пам'ятника (монумент а).
Розроблення проектної док ументації на спорудження пам 'ятників (монументів) та визна чення вартості проектних і б удівельно-монтажних робіт пр оводиться згідно з державним и будівельними нормами.
З урахуванням протокольни х рішень засідань відповідни х містобудівних та художньо- експертних рад генеральний п роектувальник за участю замо вника забезпечує погодження проектної документації, про ведення комплексної державн ої експертизи і затвердження її в установленому порядку (п ункти 3.7; 3.8; 3.9; 3.10 Порядку № 231/806).
Постановою Кабінету Мініс трів України від 11 квітня 2002 ро ку № 483 затверджений Порядок з атвердження інвестиційних п рограм і проектів будівництв а та проведення їх комплексн ої державної експертизи.
Пунктом 2 вказаного порядку передбачено, що до проектів б удівництва належать предпро ектна документація (техніко- економічні обґрунтування і т ехніко-економічні розрахунк и інвестицій, ескізні проект и) і проектно-кошторисна доку ментація (проекти, робочі про екти, робоча документація) дл я нового будівництва, реконс трукції, реставрації, капіта льного ремонту будинків, спо руд та інших об' єктів (далі - Порядок № 483).
Затвердження інвестиційни х програм і проектів будівни цтва здійснюється за наявнос ті позитивного висновку комп лексної державної експертиз и (пункт 5 Порядку № 483).
Інвестиційні програми і пр оекти будівництва незалежно від джерел фінансування під лягають обов' язковій компл ексній державній експертизі у повному обсязі, крім об' єк тів, затвердження проектів б удівництва яких не потребує висновку державної експерти зи (пункт 7 Порядку затверджен ня інвестиційних програм і п роектів будівництва та прове дення їх комплексної державн ої експертизи). Перелік таких об' єктів встановлюється Мі нбудом відповідно до законод авства.
Наказом Державного коміте ту України з будівництва та а рхітектури від 12 листопада 2003 р оку № 187 затверджений Перелік об' єктів, затвердження прое ктів будівництва яких у межа х законодавства України не п отребує висновку комплексно ї державної експертизи, одна к, таких об' єктів як пам' ят ники або монументи до цього П ереліку не включено.
Пунктом 9 Порядку затвердже ння інвестиційних програм і проектів будівництва та пров едення їх комплексної держав ної експертизи № 483 передбачен о, що проведення комплексної державної експертизи забезп ечується відповідальними ви конавцями - службами Укрінв естекспертизи, які згідно із законодавством, у тому числі , видають комплексні експерт ні висновки.
Для проведення комплексно ї державної експертизи інвес тор (замовник) подає відповід ній службі Укрінвестексперт изи документацію у складі зг ідно з державними будівельни ми нормами (пункт 12 Порядку № 483 ).
Висновок комплексної держ авної експертизи складаєтьс я на підставі висновків вико навців її складових частин, з атверджується керівником сл ужби Укрінвестекспертизи і д ійсний протягом терміну дії вихідних даних на проектуван ня.
Пунктом 3.11 Порядку спорудже ння (створення) пам' ятників і монументів № 231/806, зокрема, вст ановлено, що проектна докуме нтація на спорудження пам' я тника розробляється у дві ст адії: 1) проект та 2) робоча докум ентація.
Згідно з пунктом 3.13 Порядку с порудження (створення) пам' ятників і монументів № 231/806 доз віл на виконання будівельних робіт надається відповідно до законодавства та Положенн я про порядок надання дозвол у на виконання будівельних р обіт, затвердженого наказом Державного комітету будівни цтва, архітектури та житлово ї політики України від 05 грудн я 2000 року № 273 (далі - Положення № 273).
Так, у «Загальних положення х» вказаного Положення про п орядок надання дозволу на ви конання будівельних робіт за значається, що воно встановл ює порядок та умови надання д озволу на виконання будівель них робіт з нового будівницт ва, розширення, реконструкці ї, технічного переоснащення, реставрації та капітального ремонту об' єктів, та є обов' язковим для застосування усі ма суб' єктами будівництва н езалежно від форм власності, відомчої належності та джер ел фінансування.
Так, згідно з пунктом 1.1 Полож ення № 273 дозвіл на виконання б удівельних робіт з нового бу дівництва, реконструкції, ре ставрації та капітального ре монту будинків, споруд та інш их об' єктів, розширення і те хнічного переоснащення є док ументом, що посвідчує право з абудовника (замовника) та ген ерального підрядника на вико нання будівельних робіт, у ві дповідності до затвердженої проектної документації, під ключення до інженерних мереж та споруд та надає право відп овідним службам на видачу ор дера на проведення земляних робіт. Дозвіл на виконання бу дівельних робіт надається ін спекціями державного архіте ктурно-будівельного контрол ю, які одночасно ведуть реєст р наданих дозволів. Виконанн я будівельних робіт без вище зазначеного дозволу заборон яється.
У розділі 2 Положення № 273 вст ановлений перелік документі в, які подаються для одержанн я дозволу, зокрема, рішення в иконавчого органу відповідн ої ради або місцевої державн ої адміністрації про дозвіл на будівництво об' єкта міст обудування; документ, що посв ідчує право власності забудо вника (замовника) чи право кор истування (у тому числі на умо вах оренди) земельною ділянк ою, на якій буде розміщено об' єкт; комплексний висновок де ржавної інвестиційної експе ртизи; документи про признач ення відповідальних виконав ців робіт; затверджену в уста новленому порядку проектну д окументацію.
Згідно з пунктом 5.1 Положенн я № 273 виконання будівельних р обіт на об' єктах без одержа ння дозволу або його завчасн ої перереєстрації, а також ви конання не зазначених у дозв олі будівельних робіт уважає ться самовільним і тягне за с обою відповідальність згідн о з чинним законодавством.
Крім того, пунктами 3.14 та 3.15 По рядку спорудження (створення ) пам' ятників і монументів № 231/806 передбачені авторський та технічний нагляд за спорудж енням (створенням) пам' ятни ків, а також прийняття споруд жених пам' ятників в експлуа тацію згідно з вимогами зако нодавства та державних будів ельних норм.
Отже, з огляду на викладене, в спростування доводів відп овідача про законність зведе ння пам' ятнику, оскільки рі шенням Берегової селищної ра ди було надане відповідне уз годження, - суд вважає за необ хідне звернути його увагу не те, що таке рішення органу вик онавчої влади є лише одним із етапів в процесі узгодження спорудження пам' ятників та не замінює інших дозвільних документів, отримання яких є обов' язковим.
Судом в процесі розгляду сп рави у відповідача було витр ебувано докази дотримання ви щевказаних вимог чинного зак онодавства та встановленого ними порядку, зокрема, ухвало ю господарського суду від 13 тр авня 2011 року (а.с. 62-64), але, відпові дачем наведені докази надані не були, в судовому засіданні 20 травня 2011 року його представ ником були надані пояснення, що усі перелічені вище докум енти, такі як проектна докуме нтація, дозвіл на виконання б удівельних робіт, документи, що посвідчують будь-яке прав о на земельну ділянку, та акт в ведення пам' ятнику до експл уатації відсутні.
Так, суд вважає, що надані в процесі справи докази безпер ечно свідчать про те, що спору дження відповідачем об' єкт у на спірній земельній ділян ці є самочинним будівництвом в розумінні статті 376 Цивільн ого кодексу України, а оскіль ки відповідач не має законни х прав на цю земельну ділянку , самочинне будівництво у дан ому випадку поєднується із с амовільним зайняттям земель ної ділянки, юридичні ознаки якого закріплені у Законі Ук раїни «Про державний контрол ь за використанням та охорон ою земель», де зазначено, що са мовільне зайняття земельної ділянки - це будь-які дії, як і свідчать про фактичне вико ристання земельної ділянки з а відсутності відповідного р ішення органу виконавчої вла ди чи органу місцевого самов рядування про її передачу у в ласність або надання у корис тування (оренду) або за відсут ності вчиненого правочину що до такої земельної ділянки.
Для особи, яка самочинно заб удувала земельну ділянку, Ци вільний кодекс України перед бачає настання таких негатив них наслідків майнового хара ктеру: знесення збудованого об' єкту; проведення перебу дові; відшкодування витрат, п ов' язаних з приведенням зем ельної ділянки до попередньо го стану.
Так, згідно з частиною 4 стат ті 376 Цивільного кодексу Украї ни якщо власник (користувач) з емельної ділянки заперечує п роти визнання права власност і на нерухоме майно за особою , яка здійснила (здійснює) само чинне будівництво на його зе мельній ділянці, або якщо це п орушує права інших осіб, майн о підлягає знесенню особою, я ка здійснила (здійснює) самоч инне будівництво, або за її ра хунок.
У разі істотного відхиленн я від проекту, що суперечить с успільним інтересам або пору шує права інших осіб, істотно го порушення будівельних нор м і правил, суд за позовом відп овідного органу державної вл ади або органу місцевого сам оврядування може постановит и рішення, яким зобов' язати особу, яка здійснила (здійсню є) будівництво, провести відп овідну перебудову.
Якщо проведення такої пере будові є неможливим або особ а, яка здійснила (здійснює) буд івництво, відмовляється від її проведення, таке нерухоме майно за рішенням суду підля гає знесенню за рахунок особ и, яка здійснила (здійснює) буд івництво. Особа, яка здійснил а (здійснює) самочинне будівн ицтво, зобов' язана відшкоду вати витрати, пов' язані з пр иведенням земельної ділянки до попереднього стану (части на 7 статті 376 Цивільного кодек су України).
У відповідності до статті 21 2 Земельного кодексу України самовільно зайняті земельні ділянки підлягають повернен ню власникам землі або земле користувачам без відшкодува ння затрат, понесених за час н езаконного користування ним и. Приведення земельних діля нок у придатний для використ ання стан, включаючи знесенн я будинків, будівель і споруд , здійснюється за рахунок гро мадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки. Повернення самовіл ьно зайнятих земельних ділян ок провадиться за рішенням с уду.
Відповідно до статті 391 Циві льного кодексу України власн ик майна має право вимагати у сунення перешкод у здійсненн і ним права користування та р озпорядження своїм майном.
Враховуючи вищевикладене, а також те, що матеріалами спр ави безспірно підтверджуєть ся порушення відповідачем но рм земельного та цивільного законодавства шляхом споруд ження об' єкту на земельній ділянці, що не передана йому у будь-яке користування або у в ласність за відсутністю будь -яких дозвільних документів на це, з порушенням відповідн их порядків та положень, пере дбачених чинним законодавст вом, суд вбачає правові підст ави для задоволення позовних вимог Ради міністрів АР Крим .
Відповідно до статті 49 Госп одарського процесуального к одексу України судові витрат и відносяться на відповідача .
Оскільки більш клопотань а бо пояснень від сторін не над ходило в судовому засіданні була оголошена вступна та ре золютивна частини рішення. Повне рішення складено 24 трав ня 2011 року.
На підставі викладеного, ке руючись статтями 82-84 Господар ського процесуального Кодек су України, суд
вирішив:
1. Позов задовольнити в повному обсязі.
2. Зобов' язати Феодос ійське регіональне козацьке товариство всеукраїнської г ромадської організації «Укр аїнське реєстрове козацтво» (Сімферопольське шосе, 56, 98100, м.Ф еодосія, ЄДРПОУ 36517222) знести са мовільно зведену споруду - православний символ - Поклі нний хрест, розташований на з емельній ділянці, площею 0.00015 г а, в районі траси Феодосія - В ладиславівка, за межами насе леного пункту м. Феодосія.
3. Зобов' язати Феодос ійське регіональне козацьке товариство всеукраїнської г ромадської організації «Укр аїнське реєстрове козацтво» (Сімферопольське шосе, 56, 98100, м.Ф еодосія, ЄДРПОУ 36517222) звільнити , привести у придатний для вик ористання стан та повернути Раді міністрів АР Крим (пр. Кір ова, 13, м. Сімферополь, 95005) самові льно зайняту земельну ділянк у, площею 0.00015 га, в районі траси Феодосія - Владиславівка, з а межами населеного пункту м . Феодосія.
4. Стягнути з Феодосійс ького регіонального козацьк ого товариства всеукраїнськ ої громадської організації « Українське реєстрове козацт во» (Сімферопольське шосе, 56, 981 00, м.Феодосія, ЄДРПОУ 36517222) на кор исть Раді міністрів АР Крим (п р. Кірова, 13, м. Сімферополь, 95005) д ержавне мито у розмірі 170. 00 грн . та витрати на інформаційно-т ехнічне забезпечення судово го процесу - 236.00 грн..
5. Видати накази.
Суддя Господарсько го суду
Автономної Республіки Кр им Рад вановська Ю.А.
Суд | Господарський суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 20.05.2011 |
Оприлюднено | 20.06.2011 |
Номер документу | 16119007 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Автономної Республіки Крим
Радвановська Ю.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні