Постанова
від 25.05.2011 по справі 2-а-6797/10/1470
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ А ДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 травня 2011 р. Справа № 2-а-6797/10/1470

Категорія: 8.2.3 Головуючий в 1 інстанції: Же лєзний І.В.

Колегія суддів Одесь кого апеляційного адміністр ативного суду у складі:

Головуючого судді - Семенюк Г.В.

судді - Потапчук В.О.

судді - Зуєва Л.Є.

при секретарі Капустинській А.М.

за участю сторін:

СДПІ ОСОБА_5 (довіреність)

ДП НВКГ«Зоря-Машпроект» ОСОБА_6 (довіреність)

Прокуратура ОСОБА_7 (посвідчення)

розглянувши у відкрито му судовому засіданні у прим іщенні Одеського апеляційно го адміністративного суду ад міністративну справу за апел яційною скаргою Спеціалізов аної державної податкової ін спекції по роботі з великими платниками податків у м. Мико лаєві на Постанову Миколаївс ького окружного адміністрат ивного суду від «09»грудня 2010 ро ку по справі за позовом Держа вного підприємства «Науково -виробничий комплекс газотур бобудування «Зоря-Машпроект »до Спеціалізованої державн ої податкової інспекції по р оботі з великими платниками податків у м. Миколаєві за уча стю прокуратури Миколаївсь кої області про визнання про типравним та скасування под аткового повідомлення-рішен ня від 06.09.2010 року за № 00009136/0, -

встановиЛА:

Позивач, державне підп риємство «Науково-виробничи й комплекс газотурбобудуван ня «Зоря-Машпроект», звернув ся до Миколаївського окружно го адміністративного суду з адміністративним позовом до Спеціалізованої державної п одаткової інспекції по робот і з великими платниками пода тків у м. Миколаєві про визнан ня протиправним та скасуванн я податкового повідомлення-р ішення від 06.09.2010 року за № 00009136/0.

Постановою Миколаївського окружного адміністративног о суду від «09»грудня 2010 року по зов задоволено. Визнано прот иправним та скасовано податк ове повідомлення-рішення Спе ціалізованої державної пода ткової інспекції по роботі з великими платниками податкі в у м. Миколаєві від 06.09.2010 року за № 00009136/0. Стягнуто з Державного б юджету України на користь де ржавного підприємства «Наук ово-виробничий комплекс газо турбобудування «Зоря-Машпро ект»3,40 грн.

Спеціалізована державна п одаткова інспекція по роботі з великими платниками подат ків у м. Миколаєві не погодивш ись з постановою суду першої інстанції, подала апеляційн у скаргу, в якій просить су д апеляційної інстанції ск асувати постанову Миколаївс ького окружного адміністрат ивного суду від «09»грудня 2010 ро ку та прийняти нову постанов у, якою відмовити у задоволен і позову.

В обґрунтування вимог апел яційної скарги відповідач по силається на те, що постанова суду першої інстанції винес ена з порушенням норм матері ального права. Крім того, апел янт зазначає, що право на відш кодування виникає лише при ф актичній надмірній сплаті ПД В, а не факту існування зобов'я зання по сплаті такого подат ку в ціні товару.

Заслухавши допов ідача, перевіривши доводи ап еляційної скарги, матеріали справи, колегія суддів вважа є, що скарга підлягає задовол енню виходячи з наступного:

Судом першої інстанції в становлено, державне підприє мство «Науково-виробничий ко мплекс газотурбобудування « Зоря-Машпроект»перебуває на податковому обліку в Спеціа лізованій державній податко вій інспекції по роботі з вел икими платниками податків у м. Миколаєві.

В період з 25.08.2010 по 30.08.2010 відпові дачем проведено невиїзну док ументальну перевірку Держав ного підприємства "Науково-в иробничий комплекс газотурб обудування «Зоря»-«Машпроек т»", за підсумками якої контро люючим органом складено акт перевірки за № 874/36/31821381 від 31.08.2010 «Пр о результати невиїзної докум ентальної перевірки Державн ого підприємства "Науково-ви робничий комплекс газотурбо будування «Зоря»-«Машпроект »" (код за ЄДРПОУ 31821381) з питань до тримання вимог податкового з аконолавства з податку на до дану вартість під час відобр аження операцій з ТОВ «Велєн »(і.п.н. 305733926094), ТОВ «МеталІнвестР есурс»(і.п.н. 322427208298), ТОВ «РАНГ»(і.п .н. 138636414012), ТОВ «Діал-Сервіс»(і.п.н. 347730214024), ПП «Турботех»(і.п.н. 363172614021), Т ОВ «УПК-Енерго»(і.п.н. 362776408291), ТОВ « Владис»(і.п.н. 365873414206), ТОВ «Ларго-г руп»(і.п.н. 365793314058), ПП ВКФ «УТС»(і.п .н. 333677614024), ТОВ «Турбо-центр»(код Є ДРПОУ 36813768) за періоди квітень, т равень, липень, серпень, жовте нь, листопад 2009 року та лютий, б ерезень та квітень 2010 року (над алі по тексту - акт перевірки).

Перевіркою (далі відповідн о до тексту акта перевірки - ро зділ «висновки») встановлено порушення позивачем п.1.8 ст.1, п п.7.7.1 пп.7.7.2. пп.7.7.10 п.7.7 ст.7 ЗУ «Про под аток на додану вартість», в ре зультаті чого Державним підп риємством "Науково-виробничи й комплекс газотурбобудуван ня «Зоря»-«Машпроект»" (надал і по тексту - підприємство) зав ищено заявлену суму бюджетно го відшкодування у розмірі 578 884,20 грн., в т.ч. по періодах: квіте нь 2009 року у розмірі 43 333,34 грн., тра вень 2009 року у розмірі 42 009,60 грн., л ипень 2009 року у розмірі 21 666,67 грн. , серпень 2009 року у розмірі 30333,34 г рн., жовтень 2009 року у розмірі 2600 0,00 грн., листопад 2009 року у розмі рі 66 468,33 грн., лютий 2010 року у розмі рі 140 023,60 грн., березень 2010 року у ро змірі 104 968,80 грн., квітень 2010 року у розмірі 104 080,52 грн.

За результатами перевірки контролюючим органом прийня то податкове повідомлення-рі шення № 00009136/0 від 06.09.2010 року про зме ншення суми бюджетного відшк одування за квітень, травень , липень, серпень, жовтень, лис топад 2009 року, лютий, березень, квітень 2010 року на суму 578 884,20 грн .

Постановою від «09»г рудня 2010 року суд першої інста нції визнав вказане вище под аткове повідомлення-рішення протиправним та скасовував його.

Колегія суддів апеля ційного суду не погоджується з таким висновком суду першо ї інстанції з огляду на насту пне:

Пунктом 1.3 статті 1 Закону України "Про податок на додан у вартість" платника податку визначено як особу, яка згідн о із цим Законом зобов'язана з дійснювати утримання та внес ення до бюджету податку, що сп лачується покупцем, або особ у, яка імпортує товари на митн у територію України.

Відповідно до пунк ту 10.2 статті 10 цього ж Закону пл атники податку, визначені у п ідпунктах "а", "в", "г", "д" пункту 10.1 ц ієї статті, відповідають за д отримання достовірності та с воєчасності визначення сум п одатку, а також за повноту та с воєчасність його внесення до бюджету відповідно до закон у.

Із наведеного виплив ає, що сама по собі несплата ць ого податку продавцем (у тому числі внаслідок ухилення ві д сплати) в разі фактичного зд ійснення господарської опер ації не впливає на формуванн я податкового кредиту покупц ем та суму бюджетного відшко дування.

Однак факт порушення контрагентами-постачальник ами позивача своїх податкови х зобов'язань може бути підст авою для висновку про необґр унтованість заявлених платн иком податку вимог про надан ня податкової вигоди - відшко дування ПДВ з державного бюд жету, якщо податковий орган д оведе, зокрема, що платник под атку діяв без належної обачн ості й обережності і йому мал о бути відомо про порушення, я кі допускали його контрагент и, або що діяльність платника податку спрямована на здійс нення операцій, пов'язаних з п одатковою вигодою, переважно з контрагентами, які не викон ують своїх податкових зобов' язань, зокрема й у випадках, ко ли такі операції здійснюютьс я через посередників.

Крім того, у разі безто варності здійснених операці й визначення податкового кре диту було би безпідставним і ПДВ не підлягав би відшкодув анню з бюджету, незважаючи на наявність у платника податк у (позивача у справі) податков ої накладної, що за формою від повідає вимогам чинного зако нодавства, а також доказів сп лати продавцю вартості товар у з ПДВ.

Аналогічну правову п озицію висловив Вищий адміні стративний суд України в сво їй Ухвалі від 22 квітня 2010 року п о справі № К-19664/09.

Перевіркою встановлено , що за квітень 2009 р. Позивачем с формовано податковий кредит за договором поставки з ТОВ "В елєн". Встановлено, що дане під приємство не є виробником то вару, який було придбано пози вачем, а є посередником, придб авши товар у ТОВ «Кемплер Кон салт»та ТОВ «Віланд Партнер» , яке в свою чергу придбало тов ар у ТОВ Інтелтрейд». ТОВ «Кем плер Консалт»відсутнє за міс цем реєстрації, а ТОВ «Інтелт рейд»визнано банкрутом.

Аналогічно Позивачем сфор мовано податковий кредит і з а травень, липень, серпень, жов тень, листопад 2009 року, лютий, б ерезень, квітень 2010 року.

Всі партнери-постачальник и Позивача або їх постачальн ики, які зобов'язані включити суму ПДВ за укладеними угода ми, відсутні за місцем реєстр ації та своїх зобов'язань зі с плати ПДВ не виконали.

Відповідно до п. 1.8 ст.1 Закону України „Про податок на дода ну вартість", бюджетне відшко дування - це сума, що підлягає поверненню платнику податку з бюджету у зв'язку з надмі рною сплатою податку у вип адках, визначених цим Законо м.

Згідно підп. 7.7.1 п.7.7 ст .7 вищезгаданого Закону бюдже тне відшкодування визначаєт ься як різниця між сумою пода ткового зобов'язання та сумо ю податкового кредиту звітно го періоду. Відповідно до під п. 7.7.2 а) п.7.7. ст. 7 Закону України „П ро податок на додану вартіст ь" бюджетному відшкодуванню підлягає частина такої різни ці (від'ємне значення), яка спл ачена у попередньому податко вому періоді постачальникам , а також відповідно до п.п. 7.4.1 ст .7 та 6.1 ст. 6 цього Закону сплачен а постачальником до бюджету.

Отже, зі змісту Закону Ук раїни „Про податок на додану вартість" випливає, що право н а бюджетне відшкодування вин икає лише при фактичній надм ірній сплаті податку до бюдж ету, а не з самого факту існува ння зобов'язання по сплаті по датку на додану вартість в ці ні товару або послуг, як вважа є суд. Цей висновок можна зроб ити й з самої суті поняття под атку, його функції - формуванн я доходів Державного бюджету України (ст. 9 Бюджетного коде ксу України), а також з поняття платника податку як осо би, яка згідно п.1.3. ст. 1 Закону Ук раїни „Про податок на додану вартість" зобов'язана здій снювати утримання та внесенн я до бюджету податку, що сплач ується покупцем.

Тобто, існує прямий зв'язок між сплатою - надходже нням до бюджету податку на до дану вартість та відшкодуван ням такого податку. При цьому зазначені етапи нерозривно пов'язані між собою: сплата по датку, надходження відповідн ої суми до бюджету, а вже потім відшкодування податку на до дану вартість за рахунок кош тів, що були сплачені у вигляд і ПДВ.

Аналогічну правову п озицію висловив Вищий адміні стративний суд України в сво їй «Довідці, про вивчення та у загальнення судової практик и Вищого адміністративного с уду України про відшкодуванн я податку на додану вартість з державного бюджету" від 20.10.2006 року.

Як було встановлено пров еденою Відповідачем перевір кою, у фінансово-господарськ их операціях (постачання пос луг, робіт), за результатами як их останній сформував податк овий кредит та в подальшому з аявив до відшкодування ПДВ, в ін виступав у якості покупця (послуг, продукції).

Сплачений Позивачем вищев казаним постачальникам у цін і за придбану продукцію ПДВ, з гідно вищенаведеної норми п. 1.3 ст.1 Закону № 168, підлягав внесе нню останніми до бюджету. Але , як було встановлено, в ході п еревірки Позивача, його прям і постачальники не є виробни ком продукції, а придбавали о станню у інших підприємств.

Слід зазначити, що ПДВ це не прямий податок, тому підприє мство-посередник декларує по даткові зобов'язання при про дажу продукції та податковий кредит при її придбанні, тому фактично ПДВ до бюджету спла чує з торгівельної націнки (у разі, якщо вона є).

З метою встановлення факти чних обставин здійснених опе рацій, у тому числі факту спла ти відповідних сум ПДВ до бюд жету органами ДПІ за місцем р еєстрації підприємств-поста чальників за другим-третім л анцюгом постачання були пров едені зустрічні перевірки, в ході яких встановлено, суми П ДВ за господарськими операці ями, у яких кінцевим покупцем продукції є Позивач, не задек ларовані та несплачені до Де ржбюджету.

При цьому посилання Позива ча на те, що він не може нести в ідповідальність у вигляді ві дмови у відшкодуванні ПДВ за дії інших осіб по несплаті ць ого податку до бюджету, не мож е братися до уваги, оскільки, я к вже зазначалось вище, відшк одування ПДВ є наслідком лиш е надмірної сплати цього под атку до бюджету, а в ланцюгови х поставках (де постачальник и є як правило посередниками ), сплачений наступним постач альником попередньому в ціні придбаної продукції ПДВ пер еходить в податкове зобов'яз ання кожного з попередніх по стачальників, який однак до б юджету його не вносить, «пере криваючи»його податковим кр едитом, що виник в зв'язку з пр идбанням цієї ж продукції у п опереднього постачальника (п осередника), а отже ПДВ має вно ситись до бюджету первинним постачальником (або виробник ом), але в даному випадку подат ок до бюджету не надійшов, що с відчить про порушення вимог Закону № 168 в частині порядку в ідшкодування ПДВ.

Посилання суду першої інс танції як на перешкоду для ві дмови у позові на невизнання недійсними укладених відпов ідачем угод суперечить закон у. За змістом частини першої с татті 228 Цивільного кодексу Ук раїни правочин, спрямований, зокрема, на незаконне заволо діння майном держави, вважає ться таким, що порушує публіч ний порядок, а отже, згідно з ч астиною другою цієї статті є нікчемним. Тому відповідно д о частини другої статті 215 тог о самого Кодексу визнання йо го судом недійсним не вимага ється. Відповідно до частини першої статті 216 зазначеного Кодексу недійсний правочин н е створює юридичних наслідкі в, крім тих, що пов'язані з його недійсністю.

Аналогічну правову позиці ю висловив Верховний Суд Укр аїни в своїй Постанові від 3 че рвня 2008 року по справі № 08/121.

Висновок суду стосовно нік чемності правочину має бути викладений у мотивувальній, а не в резолютивній частині с удового рішення (Ухвала Вищо го адміністративного суду Ук раїни від 01.12.2009 року по справі № К-7987/09).

Посилання позивача на Ухва лу Одеського апеляційного ад міністративного суду від 15 бе резня 2011 року є безпідставним , оскільки вказане рішення ст осується іншого періоду пере вірки оформленого Актом від 15.06.10 року № 582/36/31821381, а не Акту № 874/36/31821381 від 31.08.2010 року, на підста ві якого було прийнято оскар жуване податкове повідомлен ня-рішення Спеціалізованої д ержавної податкової інспекц ії по роботі з великими платн иками податків у м. Миколаєві від 06.09.2010 року за № 00009136/0.

Посилання позивача на Пос танову про відмову в порушен ні кримінальної справи від 20 в ересня 2010 року також є безпідс тавним, оскільки слідчим за в казаною встановлювалась ная вність підстав для порушення кримінальної справи відносн о посадових осіб відповідача , а не правомірність прийнятт я відповідачем оскаржуваног о податкового повідомлення-р ішення, яке повинно вирішува тись в порядку адміністратив ного судочинства.

З огляду на вищевикладене, к олегія суддів не вбачає підс тав для задоволення позову, о скільки оскаржувані позивач ем податкове повідомлення-рі шення прийняте відповідачем за наявними в нього документ ами та з дотриманням вимог за кону, а суд першої інстанції п ри прийнятті оскаржуваної по станови неповно з' ясував об ставини, що мають значення до справи, що призвело до її непр авильного вирішення.

Згідно п. 3 ч. 1 ст. 198, п. 1 ч. 1 ст. 202 КА С України, за наслідками розг ляду апеляційної скарги на п останову суду першої інстанц ії суд апеляційної інстанції скасовує її та приймає нову П останову, якщо визнає, що судо м першої інстанції неповно з ' ясовані обставини, що мают ь значення до справи.

Керуючись ст.ст. 195, 196, 202, 205, 254 К АС України, колегія суддів, -

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Сп еціалізованої державної под аткової інспекції по роботі з великими платниками податк ів у м. Миколаєві на Постанову Миколаївського окружного ад міністративного суду від «09» грудня 2010 року по справі № 2-а-6797/10 /1470, -задовольнити.

Постанову Миколаївського окружного адміністративног о суду від «09»грудня 2010 року по справі за позовом державног о підприємства «Науково-виро бничий комплекс газотурбобу дування «Зоря-Машпроект»до С пеціалізованої державної по даткової інспекції по роботі з великими платниками подат ків у м. Миколаєві за участю пр окуратури Миколаївської обл асті про визнання протиправн им та скасування податкового повідомлення-рішення від 06.09.20 10 року за № 00009136/0, - скасувати.

Прийняти нову постанову, як ою у задоволені позовних вим ог державному підприємству « Науково-виробничий комплекс газотурбобудування «Зоря-Ма шпроект», -відмовити.

Постанова набирає законно ї сили з моменту її проголоше ння та може бути оскаржена у к асаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складанн я постанови у повному обсязі шляхом подачі касаційної ск арги безпосередньо до Вищого адміністративного суду Укра їни.

Постанову складено у повно му обсязі - 26 травня 2011 року.

Головуючий суддя Г.В. Семенюк

суддя В.О. Потапчук

суддя Л.Є. Зуєва

СудОдеський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.05.2011
Оприлюднено17.06.2011
Номер документу16135693
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-6797/10/1470

Постанова від 25.05.2011

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні