ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІ НІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 червня 2011 року м. Полтава Справа № 2а-1670/4442/11
Полтавський окружний ад міністративний суд у складі:
головуючого судді - Клоч ка К.І.,
при секретарі - Міщенко Р .В.,
за участю:
представника позивача - Фищука В.В.,
представника відповідача - Сокальської В.М.,
розглянувши у відкритом у судовому засіданні справу за адміністративним позовом Полтавського обласного відд ілення Фонду соціального зах исту інвалідів до Приватног о сільськогосподарського пі дприємства "Першотравневе" п ро стягнення адміністративн о-господарських санкцій та п ені, -
В С Т А Н О В И В:
26 травня 2011 року Полтав ське обласне відділення Фонд у соціального захисту інвалі дів (надалі - позивач) звернул ось до Полтавського окружног о адміністративного суду з а дміністративним позовом до П риватного сільськогосподар ського підприємства "Першотр авневе" (надалі - відповідач) про стягнення адміністратив но-господарських санкцій та пені у розмірі 14 588,88 грн, посила ючись на порушення вимог ста тей 19, 20 Закону України “Про ос нови соціальної захищеності інвалідів в Україні” від 21.03.1991 №875-ХІІ (надалі - Закон №875-ХІІ), щ о полягає у незабезпеченні н ормативу робочих місць праце влаштування інвалідів у 2010 ро ці.
У судовому засіданні предс тавник позивача вимоги позов ної заяви підтримав, просив с уд їх задовольнити.
Представник відповідача у судовому засіданні вимоги п озовної заяви не визнав, прос ив суд у їх задоволенні відмо вити посилаючись на те, що у пе ріод з серпня по грудень 2010 рок у підприємств подавало до Пи рятинського районного центр у зайнятості інформацію про наявність вільних робочих мі сць (вакантних посад) за формо ю № 3-ПН з заповненням графи 15 (н аявність вільних робочих міс ць для інвалідів). Крім того, в ідповідач звертався до управ ління праці та соціального з ахисту населення в Пирятинсь кому районі з проханням напр авити для працевлаштування і нваліда.
Заслухавши пояснення пред ставників сторін, розглянувш и матеріали справи, суд встан овив наступне.
23.02.2011 відповідач подав до По лтавського обласного відділ ення Фонду соціального захис ту інвалідів звіт про зайнят ість населення та працевлашт ування інвалідів за 2010 рік (фор ма № 10-ПІ).
Згідно відомостей, зазначе них у Звіті, середньообліков а кількість штатних працівни ків облікового складу підпри ємства у 2010 році становила 17 ос іб. Норматив для працевлашту вання інвалідів склав 0,5 робоч е місце. Разом з тим, згідно ць ого ж Звіту, на підприємстві у 2010 році особи, яким відповідно до чинного законодавства вс тановлена інвалідність, не п рацювали.
За недотримання нормативу робочих місць по кількості п рацюючих інвалідів позиваче м нараховано відповідачу адм іністративно-господарські с анкції у розмірі 14 411,76 грн.
Прострочення терміну опла ти адміністративно-господар ських санкцій відповідачем с кладає 41 день (з 16.04.2011 по 26.05.2011), у зв' язку з чим відповідачу нарах овано пеню у розмірі 177,12 грн.
Відповідно до статті 19 Кон ституції України, органи дер жавної влади та органи місце вого самоврядування, їх поса дові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повн оважень та у спосіб, що передб ачені Конституцією та закона ми України.
Згідно статті 92 Конституції України, виключно законами У країни визначаються, зокрема засади цивільно-правової ві дповідальності; діяння, які є злочинами, адміністративним и або дисциплінарними правоп орушеннями, та відповідальні сть за них.
Статтею 8 Закону №875-ХІІ встан овлено, що державне управлін ня в галузі забезпечення соц іальної захищеності інвалід ів здійснюється центральним органом виконавчої влади з п итань праці та соціальної по літики, Міністерством охорон и здоров'я України та органам и місцевого самоврядування У країни.
Відповідно до пункту 1 Полож ення про Фонд соціального за хисту інвалідів, затверджено го постановою Кабінету Мініс трів України від 26.09.2002 №1434, Фонд с оціального захисту інваліді в (далі - Фонд) є урядовим орган ом державного управління, як ий діє у складі Мінпраці та пі дпорядковується йому.
Пункт 9 цього ж Положення пе редбачає, що для реалізації п окладених на Фонд завдань за погодженням з Мінпраці утво рюються територіальні відді лення Фонду в межах гранично ї чисельності його працівник ів. Положення про територіал ьні відділення затверджує ди ректор Фонду.
За змістом статті 20 Закону № 875-ХІІ Фонд соціального захист у інвалідів, його відділення мають право захищати свої пр ава та законні інтереси, у том у числі в суді. Тобто, саме Фон ду соціального захисту інвал ідів надано право на стягнен ня адміністративно-господар ських санкції за недодержанн я законодавчо встановленого нормативу робочих місць для забезпечення працевлаштува ння інвалідів.
Позивач у позовній заяві по силається на порушення відпо відачем частини першої статт і 19 Закону №875-ХІІ щодо недотрим ання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалі дів.
Частиною першою статті 19 За кону №875-ХІІ визначено, що для підприємств, установ, органі зацій, у тому числі підприємс тв, організацій громадських організацій інвалідів, фізич них осіб, які використовують найману працю, установлюєть ся норматив робочих місць дл я працевлаштування інваліді в у розмірі чотирьох відсотк ів середньооблікової чисель ності штатних працівників об лікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кілько сті одного робочого місця.
Частиною четвертою статті 19 Господарського кодексу Ук раїни передбачено, що органи державної влади і посадові о соби, уповноважені здійснюва ти державний контроль і держ авний нагляд за господарсько ю діяльністю, їх статус та заг альні умови і порядок здійсн ення контролю і нагляду визн ачаються законами.
Згідно статей 216-218 Господарс ького кодексу України, учасн ики господарських відносин н есуть господарсько-правову в ідповідальність за правопор ушення у сфері господарюванн я шляхом застосування до пра вопорушників господарських санкцій на підставах і в поря дку, передбачених цим Кодекс ом, іншими законами та догово ром.
Застосування господарськи х санкцій повинно гарантуват и захист прав і законних інте ресів громадян, організацій та держави, в тому числі відшк одування збитків учасникам г осподарських відносин, завда них внаслідок правопорушенн я, та забезпечувати правопор ядок у сфері господарювання.
До суб'єктів господарюванн я за порушення ними правил зд ійснення господарської діял ьності застосовуються адмін істративно-господарські сан кції.
Господарські санкції заст осовуються у встановленому з аконом порядку за ініціативо ю учасників господарських ві дносин, а адміністративно-го сподарські санкції - уповнов аженими органами державної в лади або органами місцевого самоврядування.
Підставою господарсько-пр авової відповідальності уча сника господарських відноси н є вчинене ним правопорушен ня у сфері господарюван ня.
Учасник господарських від носин відповідає за невикона ння або неналежне виконання господарського зобов'язання чи порушення правил здійсне ння господарської діяльност і, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього захо дів для недопущення господар ського правопорушення.
Статтею 614 Цивільного кодек су України встановлено, що ос оба, яка порушила зобов'язанн я, несе відповідальність за н аявності її вини (умислу або н еобережності), якщо інше не вс тановлено договором або зако ном. Особа є невинуватою, якщо вона доведе, що вжила всіх зал ежних від неї заходів щодо на лежного виконання зобов'язан ня.
Згідно зі статтею 238 Господа рського кодексу України за п орушення встановлених закон одавчими актами правил здійс нення господарської діяльно сті до суб'єктів господарюва ння можуть бути застосовані уповноваженими органами дер жавної влади або органами мі сцевого самоврядування адмі ністративно-господарські са нкції, тобто заходи організа ційно-правового або майновог о характеру, спрямовані на пр ипинення правопорушення суб 'єкта господарювання та лікв ідацію його наслідків.
Види адміністративно-госп одарських санкцій, умови та п орядок їх застосування визна чаються цим Кодексом, іншими законодавчими актами. Адмін істративно-господарські сан кції можуть бути встановлені виключно законами.
Види адміністративно-госп одарських санкцій передбаче ні статтею 239 Господарського к одексу України: органи держа вної влади та органи місцево го самоврядування відповідн о до своїх повноважень та у по рядку, встановленому законом , можуть застосовувати до суб 'єктів господарювання такі а дміністративно-господарськ і санкції: вилучення прибутк у (доходу); адміністративно-го сподарський штраф; стягнення зборів (обов'язкових платежі в); застосування антидемпінг ових заходів; припинення екс портно-імпортних операцій; з астосування індивідуальног о режиму ліцензування; зупин ення дії ліцензії (патенту) на здійснення суб'єктом господ арювання певних видів господ арської діяльності; анулюван ня ліцензії (патенту) на здійс нення суб'єктом господарюван ня окремих видів господарськ ої діяльності; обмеження або зупинення діяльності суб'єк та господарювання; скасуванн я державної реєстрації та лі квідація суб'єкта господарюв ання; інші адміністративно-г осподарські санкції, встанов лені цим Кодексом та іншими з аконами.
Статтею 241 Господарського к одексу України встановлено, що адміністративно-господар ський штраф - це грошова сума, що сплачується суб'єктом гос подарювання до відповідного бюджету у разі порушення ним встановлених правил здійсне ння господарської діяльност і.
Перелік порушень, за які з с уб'єкта господарювання стягу ється штраф, розмір і порядок його стягнення визначаються законами, що регулюють подат кові та інші відносини, в яких допущено правопорушення.
Частиною другою статті 20 З акону України "Про основи соц іальної захищеності інвалід ів в Україні" передбачено, що п орушення термінів сплати штр афних санкцій тягне за собою нарахування пені в розмірі 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку У країни за кожний календарний день її прострочення, включа ючи день сплати.
У ході судового розгляду сп рави судом встановлено, що зг ідно листа Полтавського обла сного центру зайнятості від 07.06.2011 №043-02-2090/0-11, Приватне сільськог осподарське підприємство "Пе ршотравневе" подало до орган ів служби зайнятості інформа цію про наявність вільних ро бочих місць (вакантних посад ) за формою №3-ПН з заповненням графи 15 (наявність вільних ро бочих місць для інвалідів) дл я працевлаштування осіб з об меженими фізичними можливос тями у серпні - жовтні 2010 року . Таким чином, відповідач не ін формував службу зайнятості п ро створення на підприємстві робочих місць для працевлаш тування інвалідів у період з січня по липень 2010 року та з ли стопада по грудень 2010 року.
Згідно наказу Міністерст ва праці та соціальної політ ики України від 19.12.2005 №420 «Про зат вердження форм звітності та інструкцій щодо їх заповненн я»формою звітності про наявн ість вакантних місць на підп риємстві є форма № 3-ПН „Звіт п ро наявність вакансій”, яка п одається підприємствами щом ісячно до державної служби з айнятості.
З огляду на вищезазначене, м ожна стверджувати, що звіт за формою 3-ПН є актом інформуван ня органів працевлаштування про створені на підприємств і робочі місця для працевлаш тування інвалідів і, водноча с, запитом про направлення на підприємство для працевлашт ування.
Частиною третьою статті 19 З акону №875-ХІІ передбачено, що п ідприємства, установи, орган ізації, у тому числі підприєм ства, організації громадськи х організацій інвалідів, фіз ичні особи, які використовую ть найману працю, самостійно здійснюють працевлаштуванн я інвалідів у рахунок нормат ивів робочих місць виходячи з вимог статті 18 цього Закону.
Частиною першою статті 18 За кону №875-ХІІ встановлено, забе зпечення прав інвалідів на п рацевлаштування та оплачува ну роботу, в тому числі з умово ю про виконання роботи вдома , здійснюється шляхом їх безп осереднього звернення до під приємств, установ, організац ій чи до державної служби зай нятості.
З наведених норм статей 18, 19 З акону №875-ХІІ вбачається, що пі дприємства здійснюють самос тійно працевлаштування інва лідів, але виходячи з вимог ст атті 18 Закону.
Отже, стаття 18 Закону №875-ХІІ н е встановлює правил, за якими підприємство було б зобов' язано самостійно здійснюват и пошук інвалідів для їх прац евлаштування на своєму підпр иємстві.
Частиною третьою статті 18 З акону №875-ХІІ чітко визначено зобов'язання підприємства, щ о використовує найману працю , а саме, виділяти та створюват и робочі місця для працевлаш тування інвалідів, у тому чис лі спеціальні робочі місця, с творювати для них умови прац і з урахуванням індивідуальн их програм реабілітації і за безпечувати інші соціально-е кономічні гарантії, передбач ені чинним законодавством, н адавати державній службі зай нятості інформацію, необхідн у для організації працевлашт ування інвалідів, звітувати Фонду соціального захисту ін валідів про зайнятість та пр ацевлаштування інвалідів у п орядку, встановленому Кабіне том Міністрів України.
Позивач, посилаючись на пор ушення з боку відповідача пр авил господарської діяльнос ті, встановлених Законом, не н адав суду доказів того, що у пе ріод, коли відповідач подава в до органів служби зайнятос ті інформацію про наявність вільних робочих місць (вакан тних посад) за формою №3-ПН з за повненням графи 15 (наявність в ільних робочих місць для інв алідів) для працевлаштування осіб з обмеженими фізичними можливостями (серпень - жов тень 2010 року), державною службо ю зайнятості направлялись ос оби, яким відповідно до чинно го законодавства встановлен а інвалідність для працевлаш тування, а відповідачем у їх п рацевлаштуванні відмовлено .
З огляду на вищевикладене , суд приходить до висновку, що позовні вимоги Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалід ів про стягнення адміністрат ивно-господарських санкцій т а пені підлягають задоволенн ю в частині стягнення штрафн их санкцій за ті місяці, коли в ідповідачем не здійснено зах одів, спрямованих на працевл аштування осіб, які мають інв алідність, а саме, за період з січня по липень 2010 року та з лис топада по грудень 2010 року у роз мірі 10 808,82 грн (14 411,76 грн, середня р ічна заробітна плата штатног о працівника : 12 місяців х 9 міся ців неподання інформації до органів служби зайнятості з а формою 3-ПН = 10 808,82 грн) та, відпов ідно, в частині стягнення пен і у розмірі 132,95 грн (10 808,82 адмініст ративно-господарських санкц ій х 9 місяців неподання інфор мації до органів служби зайн ятості за формою 3-ПН х 0,03%, одно денний розмір пені х 41 день = 132,95 грн).
На підставі викладеного, ке руючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 К одексу адміністративного су дочинства України,-
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний поз ов Полтавського обласного ві дділення Фонду соціального з ахисту інвалідів до Приватн ого сільськогосподарського підприємства "Першотравневе " про стягнення адміністрати вно-господарських санкцій та пені - задовольнити частко во.
Стягнути з Приватного сіль ськогосподарського підприє мства "Першотравневе" (с. Першо травневе, Пирятинський район , Полтавська область, 37032, код ЄД РПОУ 31539152, р/р260039655 в ВАТ "Райффай зен Банк Аваль" МФО 380805) на кор исть Полтавського обласного відділення Фонду соціальног о захисту інвалідів (вул. Зигі на, 1, м. Полтава, одержувач УДКУ у Пирятинському районі, код Є ДРПОУ 34698810, р/р 31219230700379 в ГУДК Україн и в Полтавській обл., МФО 831019) адм іністративно-господарські с анкції та пеню у розмірі 10 941 (де сять тисяч дев' ятсот сорок одна) гривня 77 (сімдесят сім) ко пійок.
В іншій частині позовних ви мог відмовити.
Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання апеляційної скарг и. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо й ого не скасовано, набирає зак онної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного про вадження або набрання законн ої сили рішенням за наслідка ми апеляційного провадження .
Постанова може бути оскарж ена до Харківського апеляцій ного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня пр оголошення постанови з одноч асним поданням її копії до су ду апеляційної інстанції. У р азі складення постанови у по вному обсязі відповідно до с татті 160 Кодексу адміністрат ивного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апе ляційна скарга подається про тягом десяти днів з дня отрим ання копії постанови.
Повний текст постанови виг отовлено 20 червня 2011 року.
Суддя К.І. Клочко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.06.2011 |
Оприлюднено | 22.06.2011 |
Номер документу | 16287723 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
К.І. Клочко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні