Рішення
від 29.04.2008 по справі 40/82пн
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

40/82пн

                                ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ  

                                  83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

                                                             Р І Ш Е Н Н Я   

                                                            іменем України

29.04.08 р.                                                                                                     Справа № 40/82пн                               

Суддя господарського суду Донецької області Підченко Ю.О.

При секретарі судового засідання Ротар Н.Ю.

Розглянув у відкритому судовому засіданні господарського суду справу

за позовом товариства з обмеженою відповідальністю „УКРОПТ - 2007” м.Донецьк

до відповідача Донецької міської ради м.Донецьк       

за участю третьої особи державного комунального підприємства „Спеціалізований комбінат комунально-побутового обслуговування”  м.Донецьк       

про визнання права

за участю:

представників сторін:

від позивача Лаврін О.В. - юрисконсульт

від відповідача Устименко В.А. - начальник  юридичного управління

від третьої особи не з'явився

          

СУТЬ СПОРУ:

Заявлені вимоги про визнання за товариством з обмеженою відповідальністю „УКРОПТ-2007” права на набуття земельної ділянки в оренду для розміщення об'єкту – центру оптово-роздрібної торгівлі по проспекту Павших Комунарів, 95 в Калінінському районі м.Донецька, площею 2,64 га, зобов'язання Донецької міської ради прийняти рішення про вилучення зазначеної земельної ділянки із користування державного комунального підприємства „Спеціалізований комбінат комунально-побутового обслуговування” та надання даної ділянки позивачу в оренду строком на 49 років шляхом укладення прямого договору оренди в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України „Про оренду землі” в редакції, чинній на момент звернення товариства з обмеженою відповідальністю „УКРОПТ-2007” з заявкою до Донецького міського голови.

Представник відповідача позовні вимоги не визнав. Обґрунтовуючи свої заперечення проти позову, відповідач посилається на прийняття Закону України “Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України”, яким внесено зміни до ст. 124 Земельного кодексу України, та визначено виключно конкурсні засади передання в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності.

Представник третьої особи у судове засідання не прибув, однак письмово повідомив суд, що не має заперечень проти позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню.

З'ясувавши  фактичні  обставини справи, докази на їх підтвердження, надавши правову кваліфікацію  відносинам сторін і виходячи з фактів, встановлених у процесі розгляду справи та правову норму, яка підлягає застосуванню, приймаючи до уваги доводи сторін, суд встановив:

Позов обґрунтовано тим, що листом № 01 від 15.03.07р. товариство з обмеженою відповідальністю „УКРОПТ-2007” (далі – позивач) звернулось до Донецького міського голови з заявкою про надання в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 2,5 га за адресою: м. Донецьк, Калінінський район, пр. Павших Комунарів, 95, для розміщення центру оптово-роздрібної торгівлі (далі – об'єкт) строком на 49 років.

Зазначена земельна ділянка раніше знаходилась в користуванні державного комунального підприємства „Спеціалізований комбінат комунально-побутового обслуговування” (далі – третя особа). Однак, листом № 01/140 від 12.06.07р. третя особа звернулась до Донецького міського голови, де зазначила, що не заперечує проти відводу вказаної земельної ділянки на користь  товариства з обмеженою відповідальністю "УКРОПТ – 2007”. В обґрунтування своєї заяви посилається на те, що у виробничому процесі вона не використовується, однак потребує догляду та прибирання, що є обтяжливим для підприємства.

Листом від 21.06.07р. постійно діюча комісія з питань вибору земельних ділянок Донецької міської ради надала згоду на забудову зазначеної земельної ділянки при умові розроблення, погодження та затвердження містобудівного обґрунтування розміщення цього об'єкту з урахуванням прав існуючих землекористувачів.

З метою отримання зазначеної земельної ділянки в оренду для розміщення об'єкту  позивачем був укладений договір з проектною організацією на виготовлення містобудівного обґрунтування, роботи по якому було оплачено. Містобудівне обґрунтування було погоджено та затверджено у відповідних державних органах та органах місцевого самоврядування, зокрема отримані наступні дозволи на розміщення об'єкту:

-          висновок Донецького міського управління земельних ресурсів № 05-6-81 від 17.01.08р.;

-          висновок Донецької міської СЕС № 2509/07 від 08.11.07р.;

-          висновок відділу регуляторної політики державного управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області № 05/87 від 16.01.08р.;

-          висновок відділу культури Донецької міської ради № 01-1/94.з від 21.01.08р.

Позивач вважає, що на підставі викладених фактів він має всі законні підстави для набуття права оренди земельної ділянки для розміщення об'єкту – центру оптово-роздрібної торгівлі по проспекту Павших Комунарів, 95 в Калінінському районі м. Донецька, площею 2,64 га, а бездіяльність органів місцевого самоврядування на цей час щодо оформлення документів на відведення земельної ділянки в оренду позивачу є необґрунтованою та незаконною.

У зв'язку з викладеним позивачем заявлені вимоги про визнання за ним права на набуття земельної ділянки в оренду для розміщення об'єкту – центру оптово-роздрібної торгівлі по проспекту Павших Комунарів, 95 в Калінінському районі м. Донецька, площею 2,64 га, зобов'язання відповідача прийняти рішення про вилучення зазначеної земельної ділянки із користування державного комунального підприємства „Спеціалізований комбінат комунально-побутового обслуговування” та надання даної ділянки позивачу в оренду строком на 49 років шляхом укладення прямого договору оренди в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України „Про оренду землі” в редакції, чинній на момент звернення позивача з заявкою до Донецького міського голови.

Так, земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Приписи ст. ст. 13 і 41 Конституції України визначають, що від імені Українського народу права власності здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією, і усі суб'єкти права власності рівні перед законом. Кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю.

Відповідно ст. ст. 142, 143, 144, 145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальної громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.

Статтею 116 ЗК України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

Порядок надання у постійне користування земельних ділянок юридичним особам та порядок передачі земельних ділянок в оренду визначені ст. ст. 123, 124 Земельного кодексу України та ст. 16 Закону України "Про оренду землі".

В силу ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

У відповідності до ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, до яких, зокрема, належить розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Юридична особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у постійне користування із земель державної або комунальної власності, звертається з відповідним клопотанням до районної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій або сільської, селищної, міської ради, як це  передбачено ст. 123 Земельного кодексу України. Тобто волевиявлення майбутнього орендаря щодо укладення договору оренди реалізується шляхом подання відповідної заяви.

Згідно зі ст. 16 Закону України "Про оренду землі" в редакції законів, які діяли на момент звернення позивача до Донецького міського голови, особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання). Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом України. У разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього Закону.

Крім того, згідно Порядку вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 31.03.04р. № 427 юридична особа, заінтересована у відведенні земельної ділянки, звертається з клопотанням до сільської, селищної, міської ради, районної, Київської чи Севастопольської міської держадміністрації, до повноважень якої належить вирішення питання про вибір земельної ділянки, яка реєструє клопотання в день його подання з присвоєнням реєстраційного номера, розглядає клопотання і в п'ятиденний строк після реєстрації надсилає постійно діючій комісії з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів (далі - комісія), утвореній відповідною радою або держадміністрацією.

Результати роботи комісії оформляються актом вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, який підписується головою і членами комісії, скріплюється печатками і разом з матеріалами, що використовувалися під час його складання, передається юридичній особі, для подання до сільської, селищної, міської ради, районної, Київської чи Севастопольської міської держадміністрації з метою прийняття відповідного рішення.

Стаття 16 Закону України "Про оренду землі" та стаття 124 Земельного кодексу України у редакції Закону України від 28.12.2007 р. N 107-VI визначають, що набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється виключно на аукціонах, крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, які перебувають у власності громадян і юридичних осіб і в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі.

Після звернення позивача до Донецького міського голови з заявою від 15.03.07р. про надання в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 2,5 га за адресою: м. Донецьк, Калінінський район, пр. Павших Комунарів, 95, для розміщення центру оптово-роздрібної торгівлі строком на 49 років, постійно діюча комісія з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів листом від 21.06.07р. надала згоду на забудову зазначеної земельної ділянки.

Проте, листом № 191/1 від 04.04.08р. відповідач поставив до відома позивача про неможливість розгляду документів по відведенню земельної ділянки у зв'язку із внесенням змін до Земельного кодексу України та ст. 16 Закону України „Про оренду землі”.

Згідно ст. 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.

Таким чином, посилання відповідача на неможливість розгляду документів по відведенню земельної ділянки у зв'язку із внесенням змін до Земельного кодексу України та ст. 16 Закону України „Про оренду землі” є необґрунтованим та таким, що порушує права позивача на оренду земельної ділянки.

Відповідно до п. 34 ст. 26, п. 2 ст. 77 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання надання земельної ділянки в оренду вирішується на пленарному засіданні ради - сесії, а спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.

Порушені права позивача підлягають захисту способами, передбаченими ст. 152 ЗК України, з обов'язковим дотриманням норм чинного законодавства. Згідно вказаної статті захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав, визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, а також застосування інших, передбачених законом, способів, у тому числі шляхом поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, в судовому порядку, що передбачено п. 2 ст. 77 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Судом з'ясовано, що позивач звернувся до відповідача в передбаченому законодавством порядку з клопотанням про надання земельної ділянки в оренду з наданням для цього всіх необхідних документів.

Як вказувалось вище, після звернення позивача до Донецького міського голови з заявою від 15.03.07р. про надання в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 2,5 га за адресою: м. Донецьк, Калінінський район, пр. Павших Комунарів, 95, для розміщення центру оптово-роздрібної торгівлі строком на 49 років, постійно діюча комісія з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів листом від 21.06.07р. надала згоду на забудову зазначеної земельної ділянки.

Таким чином, бездіяльність відповідача на даний час щодо оформлення документів на відведення земельної ділянки в оренду позивачу є незаконною.

За таких обставин суд вважає позов в частині вимог про визнання права позивача  на оренду обґрунтованим, а тому слід задовольнити позовні вимоги щодо визнання за товариством з обмеженою відповідальністю „УКРОПТ-2007” права на набуття земельної ділянки в оренду для розміщення об'єкту – центру оптово-роздрібної торгівлі по проспекту Павших Комунарів, 95 в Калінінському районі м .Донецька, площею 2,64 га.

Згідно із ст. 627 Цивільного кодексу України сторони є вільними в укладанні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням цього кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обігу, вимог розумності та справедливості.

Відповідно до ст. 187 Господарського кодексу України спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов'язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом.

За приписом ст. 179 Господарського кодексу України укладення господарського договору є обов'язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов'язком для суб'єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладення договору для певних категорій суб'єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.

Як вказувалось вище, за змістом ст. 124 Земельного кодексу України у разі прийняття рішення органом місцевого самоврядування про передачу в оренду земельної ділянки, обов'язковим є укладання договору оренди земельної ділянки.   

Таким чином, враховуючи факт надання згоди постійно діючою комісією з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів на забудову земельної ділянки по проспекту Павших Комунарів, 95 в Калінінському районі м. Донецька, суд дійшов висновку про обов'язковість укладання відповідного договору оренди земельної ділянки між сторонами.

Статтею 16 Цивільного кодексу України передбачено право особи звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

За приписом ст. 1 Господарського процесуального кодексу України підприємства,  установи,  організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності, мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів.

          

За таких обставин, враховуючи, що бездіяльність відповідача в укладанні договору оренди земельної ділянки порушує право позивача на оренду цієї земельної ділянки, позов в частині вимог про зобов'язання Донецької міської ради надати товариству з обмеженою відповідальністю „УКРОПТ-2007” земельну ділянку, розташовану по проспекту Павших Комунарів, 95 в Калінінському районі м. Донецька, площею 2,64 га, в оренду строком на 49 років для розміщення центру оптово-роздрібної торгівлі шляхом укладення прямого договору оренди в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України „Про оренду землі” в редакції, чинній на момент звернення товариства з обмеженою відповідальністю „УКРОПТ-2007” з заявкою до Донецького міського голови підлягає задоволенню.

             Щодо вимог позивача у частині зобов'язання Донецької міської ради прийняти рішення про вилучення зазначеної земельної ділянки із користування державного комунального підприємства „Спеціалізований комбінат комунально-побутового обслуговування”, то вони є хибними та спростовуються наступним:

Частиною 5 ст. 116 Земельного кодексу України встановлено, що надання у користування земельної ділянки, що перебуває у власності або у користуванні, провадиться лише після вилучення її в порядку, передбаченому цим Кодексом.

Відповідно до вимог ст. 123 Земельного кодексу України юридична особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування із земель державної або комунальної власності, звертається з відповідним клопотанням до місцевих органів самоврядування.

Стаття 140 Земельного кодексу України містить підстави для припинення права власності на земельну ділянку.

Пунктами а) та б) ст. 141 Земельного кодексу України визначені підстави припинення права користування земельною ділянкою, якими зокрема є добровільна відмова від права користування земельною ділянкою та вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом.

Судом встановлено, що третя особа листом № 01/140 від 12.06.07р. звернулась до Донецького міського голови з проханням вилучити із користування спірну земельну ділянку на користь позивача, на тих підставах, що оскільки у виробничому процесі вона не використовується її утримання є нерентабельним.

Згідно пункту 3 ст. 142 Земельного кодексу України припинення права постійного користування земельною ділянкою у разі добровільної відмови землекористувача здійснюється за його заявою до власника земельної ділянки.

Таким чином, заява третьої особи про передачу земельної ділянки на користь товариства з обмеженою відповідальністю” УКРОПТ – 2007" та її подальше відведення відповідно до закону є підставою для припинення права її користування.  Тобто, з урахуванням обставин  даної справи, користування земельною ділянкою припиняється з моменту звернення третьої особи до органів місцевого самоврядування з заявою про передачу її до суб'єкта господарювання - товариства з обмеженою відповідальністю” УКРОПТ – 2007” відповідно до порядку   передбаченого  Земельним кодексом України.

На підставі викладеного, у задоволенні позову у частині зобов'язання Донецької міської ради прийняти рішення про вилучення земельної ділянки, розташованої по проспекту Павших Комунарів, 95 в Калінінському районі м. Донецька, площею 2,64 га із користування державного комунального підприємства „Спеціалізований комбінат комунально-побутового обслуговування” слід відмовити, оскільки право користування земельною ділянкою припинено з моменту звернення третьої особи до органів місцевого самоврядування із заявою про вилучення земельної ділянки.

Спір виник внаслідок неправильних дій відповідача, тому господарський суд покладає на нього державне мито та витрати по забезпеченню судового процесу незалежно від результатів вирішення спору.

А саме, витрати по держмиту в сумі 85 грн. та забезпеченню судового процесу в сумі 118 грн. покладаються на відповідача згідно ст. ст. 44, 49 Господарського процесуального кодексу України.

             На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 13, 41, 58, 142, 143, 144, 145 Конституції України, ст. 16 Закону України „Про оренду землі”, п. 34 ст. 26, п. 2 ст. 77 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні”, ст. ст. 12, 116, 123, 124,  140, 141, 142, 152 Земельного кодексу України, ст.ст. 16, 627 Цивільного кодексу України, ст.ст. 187, 179 Господарського кодексу України, ст.ст. 1, 4-2, 4-3, 44, 49,75, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

В И Р І Ш И В :

1.Позов задовольнити частково.

2.Визнати за товариством з обмеженою відповідальністю „УКРОПТ-2007” (83005, м. Донецьк, вул. Світлоградська, 15, ід. код 34876978) право на набуття земельної ділянки в оренду для розміщення об'єкту – центру оптово-роздрібної торгівлі по проспекту Павших Комунарів, 95 в Калінінському районі м. Донецька, площею 2,64 га.

3.Зобов'язати Донецьку міську раду надати товариству з обмеженою відповідальністю „УКРОПТ-2007” земельну ділянку, розташовану по проспекту Павших Комунарів, 95 в Калінінському районі м. Донецька, площею 2,64 га, в оренду строком на 49 років для розміщення центру оптово-роздрібної торгівлі шляхом укладення прямого договору оренди з Донецькою міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України „Про оренду землі” в редакції, чинній на момент звернення товариства з обмеженою відповідальністю „УКРОПТ-2007” з заявкою до Донецького міського голови, видавши наказ.

4.У задоволенні позову щодо зобов'язання Донецької міської ради прийняти рішення про вилучення земельної ділянки, розташованої по проспекту Павших Комунарів, 95 в Калінінському районі м. Донецька, площею 2,64 га із користування державного комунального підприємства „Спеціалізований комбінат комунально-побутового обслуговування” відмовити.

5.Стягнути з Донецької міської ради, 83050, м. Донецьк, вул. Артема, 98, ід. код 26502957, на користь:

- товариства з обмеженою відповідальністю „УКРОПТ-2007”, 83005, м. Донецьк, вул. Світлоградська, 15, ід. код 34876978, витрати по державному миту в сумі 85 грн. 00 коп., витрати по забезпеченню судового процесу в сумі 118 грн. 00 коп., видавши наказ.

6.Рішення суду набирає законної сили після десятиденного строку з дня його прийняття.  

          

               Суддя                                                                                                                                  

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення29.04.2008
Оприлюднено28.05.2008
Номер документу1638627
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —40/82пн

Рішення від 29.04.2008

Господарське

Господарський суд Донецької області

Підченко Ю.О.

Ухвала від 21.04.2008

Господарське

Господарський суд Донецької області

Підченко Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні