ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВН ИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИ М
вул. Севастопольська, 43, м . Сімферополь, Автономна Респ убліка Крим, Україна, 95013
ПОСТАНОВА
Іменем України
м. Сімферополь
14 березня 2011 р. (12:11 год.) Справа №2а-294/11/8/0170
Окружний адміністративн ий суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого су дді Кушнової А.О., при секретар і Гнатенко І.О., розглянув у ві дкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом Керченської мі ської ради
до Кримського республіка нського підприємства "Керчен ське міське бюро реєстрації і технічної інвентаризації"
треті особи, які не заявляют ь самостійних вимог на предм ет спору на стороні відповід ача: ОСОБА_1 (третя особа 1), ОСОБА_2 (третя особа 2)
про спонукання до виконанн я певних дій
за участю представників ст орін та третіх осіб:
від позивача: ОСОБА_3, дов іреність №02-23/8 від 04.01.11
від відповідача: ОСОБА_4 , довіреність № 557 від 16.01.10
від третьої особи 1 (ОСОБА_ 1): ОСОБА_6
від третьої особи 2 (ОСОБА_ 2): не з' явився
Суть справи: Позивач - Керче нська міська рада звернувся до Окружного адміністративн ого суду АР Крим із позовною з аявою та просить зобов' язат и Кримське республіканське п ідприємство «Керченське бюр о реєстрації та технічної ін вентаризації» скасувати в Є диному Державному реєстрі за пис про реєстрацію за ОСОБА _2 право власності на нерухо ме майно, розташоване за адре сою: м. Керч, вул. Желябова, 10.
Ухвалами Окружного а дміністративного суду АР Кри м від 12.01.2011р. було відкрито пров адження по справі, закінчено підготовче провадження та с права призначена до судового розгляду, до участі по справі залучено в якості третіх осі б, які не заявляють самостійн их вимог на предмет спору на с тороні відповідача ОСОБА_1 та ОСОБА_2.
Позовні вимоги обґру нтовані положеннями ч.2 ст.26 За кону України «Про державну р еєстрацію речових прав на не рухоме майно та їх обтяжень» , відповідно до якої записи в Д ержавному реєстрі прав скасо вуються, якщо підстави, за яки х вони були внесені, визнані с удом недійсними, а відтак, й у зв' язку зі скасуванням ріше ння суду першої інстанції, як им було визнано за гр. ОСОБА _2 право власності на нерухо ме майно, державну реєстраці ю якого позивач й просить ска сувати, скасуванню підлягає й державна реєстрацію такого права власності.
Відповідач клопотанням ві д 14.02.2011р. №524, яке надійшло на адре су суду 01.03.2011р. просить вирішенн я спору провести без участі й ого представника та розгляд справи залишає на розсуд суд у.
В судовому засіданні 14.03.2011р. п редставник відповідача покл ався на правильне вирішення спору судом, не зазначивши св оєї правової позиції по спра ві, надав письмові пояснення від 14.03.2011р., в яких додатково пов ідомив, що чинним законодавс твом не встановлено процедур и скасування державної реєст рації права власності, зокре ма, не встановлено кола осіб, я кі можуть бути ініціаторами такого скасування.
Третя особа 1 - ОСОБА_1 у пи сьмових поясненнях по суті с пору позовні вимоги підтриму є у повному обсязі та вважає ї х такими, що підлягають задов оленню.
Третя особа 2 - ОСОБА_2 пис ьмових пояснень по суті спра ви не надав, в судові засіданн я по справі не з' являвся, був повідомлений належним чином - рекомендованою кореспонд енцією, про причини неявки не повідомив.
Справа розглядається за на явними матеріалами та доказа ми, які були надані сторонами та третьою особою 1 та дослідж ені судом.
Слухання справи відк ладалось в порядку ст. 150 КАС Ук раїни.
Розглянувши матеріал и справи, заслухавши предста вників сторін та третьої осо би 1, суд -
ВСТАНОВИВ:
04.07.2008р. Кримським республ іканським підприємством «Ке рченське бюро реєстрації та технічної інвентаризації» н а підставі рішення Керченськ ого міського суду від 23.06.2008р. по справі №2-2561 була проведена дер жавна реєстрація права власн ості за ОСОБА_2 на нежитло ві будівлі, які розташовані з а адресою: АДРЕСА_1, що підт верджується витягом відпові дача про реєстрацію права вл асності №23096089 від 23.06.2009р. (а.с.6).
Разом з тим, з матеріалів сп рави вбачається, що ухвалою К ерченського міського суду ві д 03.11.2009р. по справі №8-34/2009р. вищезаз начене рішення суду було ска соване у зв' язку з нововияв леними обставинами, у задово ленні позову відмовлено (а.с.8) . Зазначена ухвала суду була з алишена без змін ухвалою Апе ляційного суду АР Крим у м.Фео досії від 24.03.2010р. (а.с.10-11).
Судом було також досліджен о довідку Керченської місько ї ради від 14.03.2011р. вих. №02-23/498, відпо відно якої орган місцевого с амоврядування не приймав ріш ень про передачу фізичним аб о юридичним особам у власніс ть або постійне користування , оренду, тощо, земельної ділян ки, яка розташована в АДРЕС А_1 (а.с. 101).
При цьому, суд зауважує, що з а змістом положень Цивільног о кодексу України, право влас ності набувається на законни х підставах. Таким чином, укла дення договору купівлі-прода жу об' єкту нерухомості без дотримання форми, встановлен ої за законом для такого виду договорів тягне за собою нас лідки нікчемності такого пра вочину, що не є у розумінні пол ожень 328 ЦК України підставою для набуття у суб' єкта прав а права власності на таку спо руду.
У зв' язку з чим, суд вважає за необхідне зауважити наст упне.
Відносини, пов'язані з держ авною реєстрацією речових пр ав на нерухоме майно усіх фор м власності, їх обмежень та пр авочинів щодо нерухомості ре гулюються нормами Закону Ук раїни "Про державну реєстрац ію речових прав на нерухоме м айно та їх обмежень", що визна чено ст. 1 цього Закону.
Відповідно до п. 1 ст.4 цього З акону, обов'язковій державні й реєстрації підлягають речо ві права на нерухоме майно, що знаходиться на території Ук раїни, фізичних та юридичних осіб, держави, територіальни х громад, іноземців та осіб бе з громадянства, іноземних юр идичних осіб, міжнародних ор ганізацій, іноземних держав, зокрема, право власності на н ерухоме майно.
В силу п.4 ст.5 Закону України "Про державну реєстрацію реч ових прав на нерухоме майно т а їх обмежень", державна реєст рація прав проводиться місце вими органами державної реє страції прав виключно за міс цем знаходження нерухомого майна, а саме: в містах Києві т а Севастополі, місті обласно го підпорядкування, районі.
Місцевими органами держав ної реєстрації у відповіднос ті до ст. 7 Закону є відділенн я державної госпрозрахунков ої юридичної особи з консолі дованим балансом (центр держ авного земельного кадастру).
У відповідності з п. 5 Прикі нцевих положень зазначеног о Закону, до створення єдиної системи органів реєстрації прав, а також до формування Де ржавного реєстру прав у скла ді державного земельного кад астру реєстрація об'єктів не рухомості проводиться ком унальними підприємствами бю ро технічної інвентаризації . Повноваження бюро технічно ї інвентаризації щодо реєстр ації прав власності на нерух оме майно на час звернення по зивача щодо здійснення реєст рації також визначені п.1.3 Тим часового положення про поря док реєстрації прав власност і на нерухоме майно, що затвер джено наказом Міністерства юстиції України від 7 лютого 2 002 року N 7/5.
Реєстрація прав власності згідно п.1.3 Тимчасового полож ення про порядок реєстрації прав власності на нерухоме м айно здійснюють комунальні п ідприємства бюро технічної і нвентаризації.
В силу підпункту 10 п. "б" ст. 30 За кону України "Про місцеве сам оврядування в Україні" до від ання виконавчих органів сіль ських, селищних, міських рад н алежить, зокрема, делеговане повноваження щодо обліку та реєстрації відповідно до за кону об'єктів нерухомого май на незалежно від форм власно сті.
Відповідно до ч. 1 ст. 19 Закону України «Про державну реєст рацію речових прав на нерухо ме майно та їх обмежень», а так ож відповідно до п.10 Додатку № №1,2 Тимчасового положення про порядок реєстрації права вл асності на нерухоме майно, за твердженого наказом Міністе рства юстиції України від 07.02.20 02р. №7/5, державна реєстрація пра ва власності на нерухомість проводиться відповідно до по ложень п. 2.1 Тимчасового поряд ку.
Відповідно до положень ст. 3 0 Закону України «Про державн у реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжен ь» дії або бездіяльність дер жавного реєстратора можуть б ути оскаржені до суду.
Згідно до ст. 26 зазначеного З акону записи до Державного р еєстру прав вносяться на під ставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, а скасовуються, я кщо підстави, за яких вони бул и внесені, визнані судом неді йсними.
Враховуючи скасування ріш ення суду, за яким було визнан о право власності за ОСОБА_ 2 на об' єкти нерухомості, н ікчемність правочину, за яки м ОСОБА_2 придбав нерухомість в АДРЕСА_1, ві дсутність у нього будь-яких п равовстановлюючих документ ів на земельну ділянку, на які й розташований такий об' єкт та ненадання ним відомостей щодо дотримання порядку, вст ановленого чинним законодав ством для отримання права на забудову земельної ділянки, суд вважає, що зазначена спор уда має всі ознаки самочинно го будівництва через наступн е.
Згідно з частинами першою т а другою статті 376 ЦК України ж итловий будинок, будівля, спо руда, інше нерухоме майно вва жаються самочинним будівниц твом, якщо вони збудовані або будуються на земельній діля нці, що не була відведена для ц ієї мети, або без належного до зволу чи належно затверджено го проекту, або з істотними по рушеннями будівельних норм і правил. Особа, яка здійснила а бо здійснює самочинне будівн ицтво нерухомого майна, не на буває права власності на ньо го. Статтею 376 ЦК України також визначені певні правила, за я кими можливе визнання за осо бою права власності на самоч инно збудоване нерухоме майн о.
За таких обставин, враховую чи положення Закону України "Про основи містобудування" т а Закону України "Про планува ння і забудову територій" для вирішення питання про визна ння за особою права власност і на об'єкт нерухомого майна в тому разі, коли в прийнятті та кого об'єкту в експлуатацію в ідмовлено, обов'язковою умов ою є дотримання усіх визначе них законом вимог та умов, які необхідні для прийняття в ек сплуатацію закінченого буді вництвом об'єкта.
До того ж частиною третьою с татті 376 ЦК України передбачен о, що право власності на самоч инно збудоване нерухоме майн о може бути за рішенням суду в изнане за особою, яка здійсни ла самочинне будівництво на земельній ділянці, що не була їй відведена для цієї мети, за умови надання земельної діл янки у встановленому порядку особі під уже збудоване неру хоме майно.
Проте, як вбачається з вищен аведеного, ані за ОСОБА_2, а ні за особами, які були продав цями за договором купівлі-пр одажу, за яким ОСОБА_2 отри мав спірний об' єкт нерухомо сті, не було оформлено у встан овленому законом право на ко ристування земельною ділянк ою, зокрема, на умовах оренди, або шляхом отримання права в ласності на таку земельну ді лянку.
Отже, при будівництві таког о об' єкту були порушені вим оги абз. 2 ч. 2, ч. 3 ст. 331 ЦК України, в ідповідно до яких право влас ності на новостворене нерухо ме майно виникає з моменту йо го прийняття до експлуатації , якщо прийняття цього майна д о експлуатації передбачено д оговором або законом. До заве ршення будівництва (створенн я майна) особа вважається вла сником матеріалів, обладнанн я тощо, які були використані в процесі цього будівництва (с творення майна).
Необхідність прийняття за кінчених будівництвом об'єкт ів в експлуатацію в порядку, в становленому Кабінетом Міні стрів України, передбачена ч . 3 ст. 18 Закону України "Про осно ви містобудування".
Так, відповідно до постанов и Кабінету Міністрів України "Про Порядок прийняття в експ луатацію закінчених будівни цтвом об'єктів" від 22 вересня 200 4 року N 1243 (що була чинною станом на момент прийняття рішення Керченського міського суду від 23.06.2008р. по справі №2-2561) прийнят тя в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів поляг ає у підтвердженні державним и приймальними комісіями гот овності до експлуатації закі нчених будівництвом об'єктів . За результатами роботи держ авної приймальної комісії ск ладається акт про прийняття в експлуатацію закінченого б удівництвом об'єкта. Акт держ авної приймальної комісії пі длягає затвердженню у 15-денни й строк органом виконавчої в лади чи органом місцевого са моврядування, що утворив цю к омісію, та реєструється в інс пекції державного архітекту рно-будівельного контролю, я ка видала дозвіл на виконанн я будівельних робіт.
Одночасно слід зазначити, щ о відповідно до ст. 24 Закону Ук раїни "Про планування і забуд ову територій" фізичні та юри дичні особи, які мають намір з дійснити будівництво об'єкті в містобудування на земельни х ділянках, що належать їм на п раві власності чи користуван ня, зобов'язані отримати від в иконавчих органів відповідн их рад, Київської та Севастоп ольської міських державних а дміністрацій, у разі делегув ання їм таких повноважень ві дповідними радами, дозвіл на будівництво об'єкта містобу дування.
Статтею 29 цього Закону пере дбачено, що здійснення будів ельних робіт на об'єктах міст обудування без дозволу на ви конання будівельних робіт аб о його перереєстрації, а тако ж здійснення не зазначених у дозволі будівельних робіт в важається самовільним будів ництвом і передбачає відпові дальність згідно із законода вством.
При цьому, можливо зробити л ише один висновок, що об' єкт и самочинного будівництва не можуть виступати об' єктами цивільних правовідносин, а в ідтак на них не набувається п раво власності за цивільно-п равовими договорами.
Крім того, суд вважає за нео бхідне зауважити наступне.
Згідно з вимогами ч. 7 ст. 41 Кон ституції України використан ня власності не може завдава ти шкоди правам, свободам та г ідності громадян, інтересам суспільства, погіршувати еко логічну ситуацію і природні якості землі.
Згідно зі ст.2 Закону Україн и "Про місцеве самоврядуванн я в Україні" місцеве самовряд ування в Україні - це гарантов ане державою право та реальн а здатність територіальної г ромади - жителів села чи добро вільного об'єднання у сільсь ку громаду жителів кількох с іл, селища, міста - самостійно або під відповідальність орг анів та посадових осіб місце вого самоврядування вирішув ати питання місцевого значен ня в межах Конституції і зако нів України. Місцеве самовря дування здійснюється терито ріальними громадами сіл, сел ищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міс ькі ради та їх виконавчі орга ни, а також через районні та об ласні ради, які представляют ь спільні інтереси територіа льних громад сіл, селищ, міст.
Отже, факт проведення держа вної реєстрації права власно сті на об' єкт, який був збудо ваний на землях місцевої рад и без встановленого законом порядку та є самочинним буді вництвом, й не може виступати об' єктом цивільного оборот у, безумовно порушує право ін ших осіб, а саме Керченської м іської ради, як органу відпов ідної територіальної громад и, яким гарантовано державою право та реальна здатність в олодіти, економно, ефективно користуватися і розпоряджат ися на свій розсуд і в своїх ін тересах майном, що належить ї й як безпосередньо, так і чере з органи місцевого самовряду вання.
Отже, за таких обставин, поз овні вимоги підлягають задо воленню.
Відповідно до ч.1 ст.94 КАС Укр аїни, якщо судове рішення ухв алене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повнов ажень, суд присуджує всі здій снені нею документально підт верджені судові витрати з Де ржавного бюджету України (аб о відповідного місцевого бюд жету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядува ння, його посадова чи службов а особа).
У зв' язку зі складністю сп рави судом 14.03.2011 року проголоше ні вступна та резолютивна ча стина постанови, а 18.03.2011 року по станова складена у повному о бсязі.
З урахуванням викладеного , керуючись ст. ст. 160-163 Кодексу а дміністративного судочинст ва України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Позов задовольнити.
2. Зобов' язати Кримське рес публіканське підприємство « Керченське міське бюро реєст рації та технічної інвентари зації» (ідентифікаційний код юридичної особи 34571796, м.Керч, ву л.Генерала Петрова, 37) провест и скасування державної реєст рації права власності за ОС ОБА_2 (ідентифікаційний ном ер НОМЕР_1) на об' єкт неру хомого майна - нежитлові буді влі, розташований за адресою : АДРЕСА_1, зареєстрований в Реєстрі прав власності на н ерухоме майно 04.07.2008р. за номером 23865681 на підставі рішення Керче нського міського суду АР Кри м №2-2561 від 23.06.2008р.
3. Стягнути з Державного бюд жету України на користь Керч енської міської ради 3,40 гриве нь судового збору.
Постанова набирає законно ї сили через 10 днів з дня її про голошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну части ну постанови або справу розг лянуто у порядку письмового провадження, постанова набир ає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі непо дання апеляційної скарги.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо й ого не скасовано, набирає зак онної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного про вадження або набрання законн ої сили рішенням за наслідка ми апеляційного провадження .
Апеляційна скарга подаєть ся до Севастопольського апел яційного адміністративного суду через Окружний адмініс тративний суд Автономної Рес публіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі прог олошення вступної та резолют ивної частини постанови або розгляду справи у порядку пи сьмового провадження, апеля ційна скарга подається протя гом 10 днів з дня отримання.
Копія апеляційної скарги о дночасно надсилається особо ю, яка її подає, до Севастополь ського апеляційного адмініс тративного суду.
Суддя Ку шнова А.О.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 14.03.2011 |
Оприлюднено | 24.06.2011 |
Номер документу | 16455140 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Кушнова А.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні