Рішення
від 22.04.2011 по справі 5013/257/11
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Кіровоградської області

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"22" квітня 2011 р. Справа № 5013/257/11

Господарський суд Кіров оградської області в складі судді Тимошевської В.В. при се кретарі судового засідання Ю рчик К.І., розглянув у відкрито му судовому засіданні справу № 5013/257/11

за позовом: Фермерського го сподарства "БЛІСЛІН", Кіровог радська область, Новгородків ський район, с. Інгуло-Кам"янка

до відповідачів:

І - Долинської районної держ авної адміністрації Кіровог радської області, Кіровоград ська область, м. Долинська

ІІ - Лаврівської сільської р ади Долинського району Кіров оградської області, Кіровогр адська область, Долинський р айон, с. Лаврівка

про визнання поновленим до говору оренди земельної діля нки

Представники сторін:

від позивача - ОСОБА_1, до віреність № 1 від 03.02.2011р.;

від відповідача І - участі н е брали;

від відповідача ІІ - участі не брали.

В судовому засіданні прог олошено вступну та резолютив ну частини рішення.

Фермерське господарство "Б ЛІСЛІН" звернулось до господ арського суду з позовною зая вою від 24.02.2011р. з вимогами насту пного змісту:

- визнати поновленим догові р оренди земельної ділянки в ід 26 травня 2009р., укладеного між Лаврівською сільською радою Долинського району Кіровогр адської області та фермерськ им господарством "БЛІСЛІН" на той самий строк на тих умовах , які передбачені договором;

- зобов'язати Долинську райо нну державну адміністрацію К іровоградської області поно вити договір оренди земельно ї ділянки, яка орендується фе рмерським господарством "БЛІ СЛІН" на території Лаврівськ ої сільської ради Долинськог о району Кіровоградської обл асті, шляхом укладення новог о договору оренди.

Позов обґрунтовано наявні стю права позивача, як оренда ря землі за договором від 26.05.2009 р., на поновлення вказаного до говору.

Розгляд справи в судових за сіданнях 15.03.2011р. та 05.04.2011р. відклад ався з підстав, викладених в у хвалах господарського суду.

В судовому засіданні 22.04.2011р. п редставник позивача позовні вимоги підтримав.

Представники відповідачів І та ІІ в судове засідання не з'явились, хоча належним чино м повідомленні про дату, час т а місце його проведення, що пі дтверджується повідомлення ми про вручення поштових від правлень (а.с. 74-75).

Натомість, 14.03.2011р. на адресу го сподарського суду від Долинс ької районної державної адмі ністрації Кіровоградської о бласті надійшов відзив на по зовну заяву, в якому останній просить відмовити в задовол енні позовних вимог позивача у повному обсязі (а.с. 40-42).

Відповідач ІІ відзив на поз ов або пояснення щодо причин неможливості явки в судове з асідання і подання документі в до суду не подав.

Стаття 22 Господарського про цесуального кодексу України зобов' язує сторін добросов існо користуватись належним и їм процесуальними правами. Оскільки явка в судове засід ання представників сторони - це право, а не обов' язок, спр ава може розглядатись без їх участі, якщо нез' явлення ци х представників не перешкодж ає вирішенню спору.

Згідно зі статтею 77 Господа рського процесуального коде ксу України господарський су д відкладає розгляд справи л ише в межах строків, встановл ених статтею 69 цього Кодексу, та коли за якихось обставин с пір не може бути вирішено в да ному засіданні.

За даних обставин, враховую чи граничний строк вирішення спору та належне повідомлен ня відповідачів І та ІІ про да ту, час і місце проведення суд ового засідання, господарськ ий суд розглядає справу за їх відсутності та на підставі н аявних у справі документів.

Розглянувши матеріали спр ави, заслухавши пояснення пр едставника позивача, з'ясува вши фактичні обставини, на як их ґрунтуються позовні вимог и, об'єктивно оцінивши докази , які мають значення для прави льного розгляду справи і вир ішення спору по суті, господа рський суд

ВСТАНОВИВ:

З матеріалів справи слідує , що на підставі рішення Лавр івської сільської ради Долин ського району Кіровоградськ ої області від 16.04.2009 р. № 61 та підп исаного договору оренди від 26.05.2009 р. фермерське господарств о "БЛІСЛІН" отримало в оренду з емельну ділянку сільськогос подарського призначення заг альною площею 73,89 га ріллі (фонд невитребуваних земельних па їв) строком на один рік (а.с. 17-20, 24, 26, 37).

До закінчення строку дії за значеного договору, фермерсь ке господарство "БЛІСЛІН" (поз ивач) подав 26.03.2010 р. заяву до Лавр івської сільської ради Долин ського району Кіровоградськ ої області про продовження с троку його дії (а.с. 21).

З огляду на відсутність буд ь-яких дій з боку орендодавця за договором та органу, в розп орядженні якого перебуває ві дповідна земельна ділянка (Д олинська районна державна ад міністрація), спрямованих на поновлення договору оренди, та вказуючи на належне викон ання обов'язків за договором і наявність права на його пон овлення, позивач звернувся д о господарського суду з дани м позовом по справі.

При розгляді позовних вимо г, господарський суд врахову є наступне.

Приписи статті 13 Конституці ї України визначають, що від і мені Українського народу пра ва власника землі здійснюють органи державної влади та ор гани місцевого самоврядуван ня в межах, визначених Консти туцією.

Відповідно до статті 13 Зако ну України "Про порядок виділ ення в натурі (на місцевості) з емельних ділянок власникам з емельних часток (паїв)" нерозп оділені (невитребувані) земе льні ділянки за рішенням від повідної сільської (селищної ), міської ради чи районної дер жавної адміністрації можуть передаватися в оренду для ви користання за цільовим призн аченням на строк до моменту о тримання її власниками держа вних актів на право власност і на земельну ділянку, про що з азначається в договорі оренд и земельної ділянки, а власни ки земельних часток (паїв) чи ї х спадкоємці, які не взяли уча сть у розподілі земельних ді лянок, повідомляються про ре зультати проведеного розпод ілу земельних ділянок у пись мовій формі, у разі якщо відом о їх місцезнаходження.

У тих же випадках, коли земе льна ділянка є невитребувано ю, відповідно до пункту 12 Поря дку організації робіт та мет одики розподілу земельних ді лянок між власниками земельн их часток (паїв), затвердженог о постановою Кабінету Мініст рів України від 04.02.2004 р. N 122, нерозп оділені (невитребувані) земе льні ділянки передаються в р озпорядження сільських, сели щних, міських рад чи райдержа дміністрацій з метою надання їх в оренду.

Згідно із Законом України "П ро оренду землі", оренда землі - це засноване на договорі стр окове платне володіння і кор истування земельною ділянко ю, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності (ст . 1 Закону).

Орендодавцями земельних д ілянок, що перебувають у кому нальній власності, є сільськ і, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених зак оном; орендодавцями земельни х ділянок, що перебувають у сп ільній власності територіал ьних громад, є районні, обласн і ради та Верховна Рада Автон омної Республіки Крим у межа х повноважень, визначених за коном (ст. 4 Закону).

В той же час, відповідно до п ункту 12 Перехідних положень З емельного кодексу України до розмежування земель державн ої та комунальної власності повноваження щодо розпорядж ення землями (крім земель, пер еданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзац і другому цього пункту) в межа х населених пунктів здійснюю ть відповідні сільські, сели щні, міські ради з урахування м вимог абзацу третього цьог о пункту, а за межами населени х пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

У відповідності зі статтею 6 Закону України "Про оренду з емлі" орендарі набувають пра ва оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, пере дбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими закона ми України і договором оренд и землі.

Як визначено статтею 116 Земе льного кодексу України, гром адяни та юридичні особи набу вають права власності та пра ва користування земельними д ілянками із земель державної або комунальної власності з а рішенням органів виконавчо ї влади або органів місцевог о самоврядування в межах їх п овноважень, визначених цим К одексом, або за результатами аукціону.

В силу статті 124 Земельного к одексу України передача в ор енду земельних ділянок, що пе ребувають у державній або ко мунальній власності, здійсню ється на підставі рішення ві дповідного органу виконавчо ї влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх п овноваженнями, визначеними с таттею 122 цього Кодексу, чи дог овору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у р азі продажу права оренди) шля хом укладення договору оренд и земельної ділянки.

Отже, способом волевиявлен ня органу виконавчої влади а бо органу місцевого самовряд ування щодо розпорядження зе мельною ділянкою є відповідн е рішення органу.

Згідно зі статтею 19 Закону У країни "Про оренду землі" стр ок дії договору оренди землі визначається за згодою стор ін, але не може перевищувати 50 років.

Закінчення строку, на який б уло укладено договір, є підст авою його припинення (стаття 31 Закону).

Поряд з цим, стаття 33 Закону У країни "Про оренду землі" (в ре дакції, яка діяла на момент з акінчення строку дії договор у від 26.05.2009 р.) передбачала, що пі сля закінчення строку, на яки й було укладено договір орен ди землі, орендар, який належн о виконував обов'язки відпов ідно до умов договору, має за і нших рівних умов переважне п раво на поновлення договору. У разі поновлення договору о ренди землі на новий строк йо го умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі якщо орендар продовжує користува тися земельною ділянкою післ я закінчення строку договору оренди, то за відсутності пис ьмових заперечень орендодав ця протягом одного місяця пі сля закінчення строку догово ру він підлягає поновленню н а той самий строк і на тих сами х умовах, які були передбачен і договором. Письмове запере чення здійснюється листом-по відомленням.

Тобто цією нормою не передб ачався порядок автоматичног о поновлення договору оренди земельної ділянки в разі від сутності заперечень з боку с торін, а лише визначалось, що в цьому разі договір підлягає поновленню. Наявність у добр осовісного орендаря переваж ного права на поновлення дог овору також не означає його о бов'язкове поновлення за буд ь-яких умов. До того ж вказана норма не передбачала заміну відповідного рішення органу , яке є підставою для надання в оренду земельної ділянки, що до встановлених в ньому стро ків оренди.

Як слідує з матеріалів спра ви, розпорядженням голови До линської районної державної адміністрації, земельні діл янки під № № 149, 150, 151, 152, 153, 158, які надав ались позивачеві в оренду за договором, передані до вільн их земель запасу державної в ласності (а.с. 27, 43).

Поміж тим, рішення вказаног о органу про надання в оренду або про поновлення договору оренди відносно фермерськог о господарства "БЛІСЛІН" не пр иймалось (а.с. 40-42). Не приймалос ь будь-яке рішення стосовно в ідповідної земельної ділянк и і Лаврівською сільською ра дою.

Зважаючи на те, що для уклад ення та поновлення договору оренди земельної ділянки, як а перебуває у державній або к омунальній власності, потріб но було відповідне рішення о ргану місцевого самоврядува ння чи виконавчої влади, зобо в'язання цього органу укласт и або поновити договір оренд и земельної ділянки за відсу тності такого рішення є пору шенням його виключного перед баченого Конституцією Украї ни права на здійснення права власності від імені Українс ького народу та управління з емлями.

Законом України від 17.02.2011 р. N 3038 -VI внесено зміни до статті 33 Зак ону України "Про оренду землі " та викладено її у новій, чинн ій на момент вирішення спору , редакції.

Так, вказаними змінами пере дбачено, що у разі якщо оренда р продовжує користуватися зе мельною ділянкою після закін чення строку договору оренди і за відсутності протягом од ного місяця після закінчення строку договору листа-повід омлення орендодавця про запе речення у поновленні договор у оренди землі такий договір вважається поновленим на то й самий строк і на тих самих ум овах, які були передбачені до говором. У цьому випадку укла дання додаткової угоди про п оновлення договору оренди зе млі здійснюється із:

власником земельної ділян ки (щодо земель приватної вла сності);

уповноваженим керівником органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядув ання без прийняття рішення о рганом виконавчої влади або органом місцевого самовряду вання про поновлення договор у оренди землі (щодо земель де ржавної або комунальної влас ності).

Керівник органу виконавчо ї влади або органу місцевого самоврядування, який уповно важений підписувати додатко ву угоду до договору оренди з емлі щодо земельної ділянки державної або комунальної вл асності, визначається рішенн ям цього органу. Додаткова уг ода до договору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячн ий строк в обов'язковому поря дку.

Отже, названими змінами до с татті 33 Закону України "Про ор енду землі" також не передбач ено автоматичної пролонгаці ї договору оренди землі, а виз начено порядок його поновлен ня, зокрема, шляхом укладення в обов'язковому порядку дода ткової угоди.

При цьому, частиною 9 зазнач еної норми визначено спосіб захисту прав орендаря на пон овлення договору оренди шлях ом оскарження в суді відмови , а також наявного зволікання органу в укладенні додатков ої угоди до договору оренди з емлі.

Більш того, обов'язковою умо вою для набрання чинності до говором оренди землі є його д ержавна реєстрація (ст. 18 Зак ону України "Про оренду землі ").

Згідно з пунктом 4 Тимчасово го порядку ведення державног о реєстру земель, затверджен ого наказом Держкомзему Укра їни від 02.07.2003 N 174, державна реєстр ація договору оренди землі з дійснюється шляхом внесення записів реєстрації до книги реєстрації.

Державну реєстрацію догов ору оренди землі у книзі реєс трації здійснює оператор (ре єстратор), яким є структурний підрозділ Центру державного земельного кадастру, у межах повноважень якого є земельн а ділянка.

Постановою Кабінету Мініс трів України від 17.07.2003 N 1088 повнов аження щодо ведення державно го реєстру земель покладені на Центр державного земельно го кадастру.

Зазначені нормативно-прав ові акти прийнято пізніше, ні ж Порядок державної реєстрац ії договорів оренди землі (по станова Кабінету Міністрів У країни від 25.12.98 N 2073), яким встанов лювалось, що державна реєстр ація договорів оренди землі проводиться виконавчим комі тетом, зокрема сільської рад и за місцем розташування зем ельної ділянки, а отже застос уванню підлягає нормативно-п равовий акт, який прийнятий п ізніше.

Як вбачається з матеріалів справи, при укладенні між Лав рівською сільською радою (ор ендодавець) та фермерським г осподарством "БЛІСЛІН" (оренд ар) договору оренди землі від 26.05.2009 р. порядок реєстрації дог оворів оренди землі дотриман о не було та вказаний договір посвідчено у Лаврівській сі льській раді. Державна реєст рація договору Центром держ авного земельного кадастру в ідсутня (а.с. 20, 65-66).

З огляду на вищевикладене, п озовні вимоги фермерського г осподарства "БЛІСЛІН" про виз нання поновленим договору ор енди землі від 26.05.2009 р. та зобов'я зання Долинської РДА поновит и договір оренди землі шляхо м укладення нового договору оренди, є необґрунтованими т а задоволенню не підлягають.

У відповідності до статті 49 Господарського процесуальн ого кодексу України державне мито та витрати на інформаці йно-технічне забезпечення су дового процесу покладаються на позивача.

Керуючись ст. ст. 32-34, 43, 44, 49, 82, 84, 85 Го сподарського процесуальног о кодексу України, господарс ький суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову відмо вити повністю.

Згідно частини 5 статті 85 Гос подарського процесуального кодексу України рішення гос подарського суду набирає зак онної сили після закінчення строку подання апеляційної с карги, якщо апеляційну скарг у не було подано. У разі поданн я апеляційної скарги рішення , якщо його не скасовано, набир ає законної сили після розгл яду справи апеляційним госпо дарським судом.

Дане рішення може бути оска ржено до Дніпропетровського апеляційного господарськог о суду через господарський с уд Кіровоградської області в порядку, встановленому Госп одарським процесуальним код ексом України.

Суддя В.В.Тимошевська

Повне рішення складено 27.0 4.2011 р.

СудГосподарський суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення22.04.2011
Оприлюднено30.06.2011
Номер документу16470609
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5013/257/11

Рішення від 22.04.2011

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 05.04.2011

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 05.04.2011

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 15.03.2011

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

Ухвала від 25.02.2011

Господарське

Господарський суд Кіровоградської області

Тимошевська В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні