ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИ Й ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
14.06.11 Спр ава № 24/179 (2010)
Львівський апеляційний г осподарський суд в складі ко легії:
головуючого - судді Зварич О.В.
суддів Юрченко Я.О.
Якімець Г.Г.
розглянувши у відкрито му судовому засіданні апе ляційну скаргу Державного те риторіально-галузевого об' єднання «Львівська залізниц я»(надалі ДТГО «Львівська за лізниця») за № 25-С/140 від 24.03.2011р.
на рішення Господ арського суду Львівської обл асті від 15.03.2011р.
у справі № 24/179 (2010)
за позовом: Тов ариства з обмеженою відповід альністю «Експорттрансбуд» (надалі ТзОВ «Експорттрансбу д»), м. Чоп
до відповідача: ДТ ГО «Львівська залізниця», м. Л ьвів
про внесення змін до договору про подачу та заб ирання вагонів № 442, шляхом доп овнення його пунктом 16.6 «Плат а за користування вагонами і нозалізниць колії 1435 мм нарах овується за період з моменту подання на під' їзну колію д остатньої кількості порожнь ого рухомого складу колії 1520 м м, придатного, як у комерційно му, так і в технічному відноше нні для перевезення відповід ного вантажу і до надання вла сником повідомлення про гото вність вагонів до забирання» ,
за участю представник ів сторін:
від позивача: ОСОБА_1 - представник (довіреність №31 в ід 04.01.2011р.; ОСОБА_2 - представ ник (довіреність №32 від 04.01.2011р.); ОСОБА_3 - представник (дові реність №35 від 29.03.2011р.);
від відповідача: ОСОБ А_4 - представник (довірені сть №НЮ-459 від 29.07.2010р.),
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарськ ого суду Львівської області від 15.03.2011р. у справі № 24/179(2010) (суддя Хабіб М.І.) задоволено позов Тз ОВ «Експорттрансбуд», внесен о зміни до договору про пода чу та забирання вагонів № 442 ві д 10.11.2010р., укладеного між ДТГО «Л ьвівська залізниця»в особі н ачальника відокремленого пі дрозділу «Ужгородська дирек ція залізничних перевезень» та ТзОВ «Експорттрансбуд», ш ляхом доповнення його пункто м 16.6 наступного змісту: «Плата за користування вагонами ін озалізниць колії 1435 мм нарахо вується за період з моменту п одання на під'їздну колію дос татньої кількості порожньог о рухомого складу колії 1520 мм, п ридатного, як у комерційному , так і в технічному відношенн і для перевезення відповідно го вантажу і до надання власн иком повідомлення про готовн ість вагонів до забирання».
Приймаючи рішення, суд перш ої інстанції виходив з того, щ о запропоновані позивачем до повнення до договору відпові дають вимогам чинного законо давства, оскільки стосуються виключно плати за користува ння вагонами при здійсненні перевантаження вантажів з ва гонів однієї колії у вагони і ншої колії.
Не погоджуючись з прийняти м рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу та доповн ення до неї, в яких оскаржуван е рішення місцевого суду вва жає незаконним, прийнятим з н еповним з' ясуванням всіх об ставин справи, просить його с касувати. Зокрема, зазначає, щ о судом неправильно трактуєт ься предмет договору про под ачу і забирання вагонів. На ду мку апелянта, договір передб ачає, що залізницею здійснює ться подача, розставляння на місця навантаження, виванта ження і забирання вагонів з п ід'їздної колії, що належить в ласнику. Відтак, відсутні під стави вважати, що залізниця п одає вагони саме для проведе ння перевантажувальних опер ацій. Вважає, що відсутні підс тави для звільнення позивача від плати за користування ва гонами інозалізниць з момент у їх передачі в розпорядженн я власника колії. В апеляційн ій скарзі просить скасувати рішення господарського суду Львівської області від 15.03.2011р. у справі № 24/179 (2010), прийняти нове рішення, яким припинити пров адження по даній справі на пі дставі п. 1-1 ст. 80 ГПК України у зв ' язку із відсутністю предме та спору. В доповненні до апел яційної скарги просить скасу вати рішення суду та прийнят и нове рішення про відмову в з адоволенні позову.
Позивач у відзиві на апеляц ійну скаргу, доповненнях до в ідзиву та додаткових запереч еннях на апеляційну скаргу в казує, що запропоновані ним д оповнення до договору стосую ться виключно плати за корис тування вагонами при здійсне нні перевантаження вантажів з вагонів однієї колії у ваго ни іншої колії. На його думку, якщо зазначений підпункт не буде включений до договору і той залишиться в початковій редакції залізниці, тим сами м залізниця позбавиться свої х обов' язків щодо своєчасно го забезпечення перевантажу вального терміналу необхідн ими для процесу перевантажен ня вагонами, а також свої збит ки по простою вагонів перекл аде «на плечі»підприємства, тобто підприємство неминуче потрапляє до ситуації, коли в оно буде нести матеріальні з битки за бездіяльність заліз ниці та неспроможність заліз ниці виконати свої обов' язк и. Просить залишити без змін о скаржуване рішення місцевог о суду, апеляційну скаргу - б ез задоволення.
Дослідивши матеріали спра ви, апеляційну скаргу з допов неннями, відзив з доповнення ми та запереченнями на апеля ційну скаргу, заслухавши пре дставників сторін, колегія с уддів Львівського апеляційн ого господарського суду прий шла до висновку про відсутні сть підстав для скасування р ішення господарського суду Л ьвівської області від 15.03.2011р. у справі № 24/179 (2010) з огляду на наст упне:
Як вбачається з матеріалів справи, 10 листопада 2010 року між ДТГО «Львівська залізниця»в особі начальника відокремле ного підрозділу «Ужгородськ а дирекція залізничних перев езень»(надалі залізниця) та Т зОВ «Експорттрансбуд»(надал і власник) укладено договір п ро подачу та забирання вагон ів № 442.
Відповідно до умов даного д оговору здійснюється подача , розставляння на місця наван таження, вивантаження і заби рання вагонів з під' їзної к олії, що належить власнику.
В п. 10 договору сторони погод или, що час перебування вагон ів на під' їзній колії обчис люється з моменту подачі ваг онів на під' їзну колію до мо менту отримання залізницею п овідомлення власника про гот овність вагонів до забирання .
Згідно п. 14.2 договору за кори стування вагонами (контейнер ами) власник сплачує залізни ці плату згідно з Правилами к ористування вагонами і конте йнерами; за користування ваг онами інозалізниць колії 1435 м м - згідно ставок ПГВ та РІВ.
Відповідно до п. 17 договору з міни та доповнення умов дого вору вносяться порядком і в т ерміни, встановлені Правилам и перевезення вантажів. Спор и за договором розглядаються згідно із законодавством.
Одностороння відмова від в иконання договору і одностор оння зміна його умов не допус кається. Розірвання договору або зміна його умов можуть ма ти місце за згодою сторін, які уклали договір, а в разі спору - за рішенням господарськог о суду (п. 18 договору).
Договір № 442 від 10.11.2010р. про пода чу та забирання вагонів підп исаний та скріплений печатка ми обох сторін, що свідчить пр о погодження сторонами всіх істотних умов даного договор у.
Матеріалами справи підтве рджується, що листом вих.№197 ві д 18.11.2010р. позивач надіслав відпо відачу для погодження в 3-х при мірниках Додаткову угоду до договору про подачу та забир ання вагонів, згідно якої зап ропонував доповнити пункт 16 д оговору підпунктом 16.6 наступн ого змісту: «Плата за користу вання вагонами інозалізниць колії 1435 мм нараховується за п еріод з моменту подання на пі д'їздну колію достатньої кіл ькості порожнього рухомого с кладу колії 1520 мм, придатного, я к у комерційному, так і в техні чному відношенні для перевез ення відповідного вантажу і до надання власником повідом лення про готовність вагонів до забирання».
07.12.2010р. позивач повторно наді слав відповідачу додаткову у году від 18.11.2010р. про доповнення договору № 442 підпунктом 16.6 (а.с. 6-8).
03.12.2010р. ДГТО «Львівська заліз ниця»підписала дану угоду з протоколом розбіжностей, в я кому вказала, що підпункт 16.6 з д оговору належить виключити. В примітці відповідач зазнач ив, що згідно п.14 договору Влас ник сплачує залізниці плату за користування вагонами (ко нтейнерами) згідно з правила ми користування вагонами і к онтейнерами, за користування вагонами інозалізниць колії 1435мм згідно ставок ПГВ та РІВ. Розділ ІІ Правил встановлює, що час користування вагонам и обчислюється з моменту їх п ередачі вантажовласникові д о моменту їх фактичного прий няття від вантажовласника. Ч ас подачі та забирання вагон ів указується в пам' ятці пр о користування вагонами, яка заповнюється під час подава ння або забирання вагонів і к онтейнерів (а.с.9, 10).
В листі № 220 від 09.12.2010р. позивач з вернувся до відповідача з пр оханням провести нараду по р озгляду вказаних у протоколі розбіжностей відповідно до пункту 3.4 розділу 12 Правил пере везення вантажів (а.с.11).
Залізниця листом № 25-С/394 від 13 .12.2010р. повідомила позивача, що п ідписання останнім протокол у розбіжностей означає визна ння ним редакції залізниці п ро виключення пункту 16.6 з дого вору та про відсутність будь -яких розбіжностей між сторо нами (а.с.12).
ТзОВ «Експорттрансбуд», по силаючись на пункт 3.4 Розділу 12 Правил перевезення вантажі в, не погодилося з позицією за лізниці, звернувши увагу на т е, що 29.12.2010р. закінчується 20-ти де нний термін призначення нара ди (а.с.13).
Як вбачається з листа № 235 від 21.12.2010р., позивач повідомив відп овідача про проведення 23.12.2010р. н аради по розгляду розбіжност ей, викладених в протоколі ві д 03.12.2010р., у відповідь на який від повідач надіслав факсом лист № 1499/03 від 23.12.2010р. про те, що признач ення наради вважає безпідста вним, оскільки між сторонами відсутні будь-які розбіжнос ті (а.с.14,15).
Вказані обставини послужи ли підставою для звернення п озивача в господарський суд з даним позовом.
При винесенні постанови, ко легія суддів керувалася наст упним:
Згідно зі ч. 2 ст.11 ЦК України п ідставами виникнення прав та обов' язків, зокрема, є догов ори та інші правочини.
В силу положень ст. 71 Статуту залізниць України (надалі Ст атут) взаємовідносини залізн иці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізн ичних під'їзних колій визнач аються договором.
Порядок подачі і забирання вагонів і контейнерів на зал ізничній під'їзній колії вст ановлюється договором на екс плуатацію залізничної колії (договором на подачу та забир ання вагонів).
Статтею 73 Статуту встановле но, що у разі обслуговування з алізничної під'їзної колії л окомотивом залізниці між зал ізницею і контрагентом уклад ається договір на подачу і за бирання вагонів. Усі розраху нки за обслуговування здійсн юються безпосередньо між ним и.
Час перебування вагонів пі д навантаженням і вивантажен ням у разі обслуговування за лізничної під'їзної колії ло комотивом залізниці визнача ється з моменту фактичної по дачі вагонів на місце навант аження або вивантаження до м оменту одержання станцією ві д підприємства повідомлення про готовність вагонів до за бирання.
Договір про експлуатацію з алізничної під'їзної колії т а договір про подачу та забир ання вагонів розробляється з урахуванням єдиного техноло гічного процесу роботи під'ї зної колії із станцією прими кання.
Порядок розроблення та фор ма договорів встановлюються Правилами перевезення ванта жів (надалі Правила) (ст. 76 Стату ту).
Облік часу і порядок визнач ення, внесення плати за корис тування вагонами (контейнера ми) встановлюється Правилами користування вагонами і кон тейнерами, затвердженими нак азом Міністерства транспорт у України від 25.02.99 N 113 і зареєстро ваними в Міністерстві юстиці ї України 15.03.99 за N 165/3458, з наступни ми змінами та доповненнями.
Пунктом 1 вказаних Правил пе редбачено, що вони визначают ь порядок і умови користуван ня вагонами і контейнерами: 1)п арку залізниць України; 2) парк у залізниць інших держав; 3)які належать підприємствам, орг анізаціям, портам, установам і громадянам, а також орендов ані ними (за час затримки на ко ліях залізниць загального ко ристування).
В п. 2 даних Правил встановле но, що за користування вагона ми і контейнерами вантажовід правники, вантажоодержувачі , власники під'їзних колій, пор ти, організації, установи, фіз ичні особи - суб'єкти підприєм ницької діяльності (далі - ван тажовласники) вносять плату.
Згідно із п. 3 вищевказаних П равил облік часу користуванн я вагонами і контейнерами та нарахування плати за корист ування ними провадиться на с танціях відправлення та приз начення за Відомістю плати з а користування вагонами форм и ГУ-46 (додаток 1), Відомістю пла ти за користування контейнер ами форми ГУ-46к (додаток 11), які с кладаються на підставі Пам'я ток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45 (додаток 2), П ам'яток про видачу/приймання контейнерів форми ГУ-45к (дода ток 8), Повідомлення про закінч ення вантажних операцій з ва гонами (додаток 12), Актів про за тримку вагонів форми ГУ-23а (до даток 3), Актів загальної форми ГУ-23 (додаток 6).
Відомості плати за користу вання вагонами, контейнерами складаються на вагони, конте йнери, що подаються під наван таження та вивантаження, є до кументами обліку часу перебу вання вагонів, контейнерів у пунктах навантаження та вив антаження та на під'їзних кол іях і містять розрахунки пла тежів за користування вагона ми, контейнерами.
Час користування вагонами обчислюється з моменту їх пе редачі вантажовласникові до моменту їх фактичного прийн яття від вантажовласника.
Час передання вагонів залі зницею вантажовласнику, а та кож вантажовласником залізн иці зазначається у Пам'ятці п ро подавання/забирання вагон ів, яка оформляється після за кінчення приймально-здаваль них операцій.
Про закінчення вантажних о перацій і готовність вагонів до забирання локомотивом за лізниці вантажовласник пови нен повідомити станцію. Спос іб повідомлення встановлюєт ься в договорі про експлуата цію під'їзної колії (договоро м про подавання та забирання вагонів) (п. 4 Правил користува ння вагонами і контейнерами) .
Проаналізувавши вищезазна чені норми Правил та досліди вши зміст запропонованого по зивачем підпункту 16.6 пункту 16 д оговору, колегія суддів пого джується з висновком місцево го господарського суду про т е, що вказані доповнення до до говору не стосуються ні часу користування вагонами, які п одаються на під' їзну колію під навантаження чи під вива нтаження, ні плати за користу вання такими вагонами. Вони с тосуються виключно плати за користування вагонами при зд ійсненні перевантаження ван тажів з вагонів однієї колії у вагони іншої колії, а саме - п ри здійсненні позивачем пере вантаження вантажів з вагоні в колії 1435 мм у вагони колії 1520 м м.
На думку суду апеляційної і нстанції, обґрунтованим є та кож і висновок місцевого суд у про те, що при здійсненні пер евантаження вантажів з вагон ів однієї колії у вагони іншо ї колії позивач не є вантажов ласником, вантажовідправник ом чи вантажоодержувачем, ві н не здійснює навантаження ч и вивантаження вагонів. Пози вач є власником під' їзної к олії, який за домовленістю з в антажовласником, вантажовід правником чи вантажоодержув ачем здійснює перевантаженн я вантажів з вагонів однієї к олії у вагони іншої колії, для виконання яких одночасно не обхідні вагони як колії 1435 мм, т ак і вагони колії 1520 мм, оскільк и перевантаження полягає в т ому, що один і той же вантаж ви вантажується з вагонів одніє ї колії і одночасно навантаж ується у вагони іншої колії.
Згідно із п. 12 Правил перевез ення вантажів залізничними л ініями вузької колії, затвер джених наказом Міністерства транспорту України від 21 лист опада 2000 р. N 644, зареєстрованих в Міністерстві юстиції Україн и 24 листопада 2000 р. за N 871/5092, з насту пними змінами і доповненнями , внесеними наказом Міністер ства транспорту та зв'язку Ук раїни від 1 грудня 2008 року N 1454, у р азі перевантаження вантажів з вагонів однієї колії у ваго ни іншої колії засобами відп равника (одержувача) з нього с тягується плата за користува ння вагонами широкої і вузьк ої колії згідно з Правилами к ористування вагонами і конте йнерами за весь час перевант аження з моменту подачі ваго нів під перевантаження до за кінчення перевантажувальни х операцій (закріплення вант ажу, пломбування вагонів та о формлення перевізних докуме нтів).
Отже, при перевантаженні ва нтажів з вагонів однієї колі ї у вагони іншої колії засоба ми відправника (одержувача) п лата стягується за користува ння вагонами широкої і вузьк ої колії за весь час перевант аження з моменту подачі ваго нів під перевантаження до за кінчення перевантажувальни х операцій, тобто, з моменту по дачі як мінімум двох вагонів під перевантаження: вагона к олії 1435 мм та вагона колії 1520 мм, оскільки здійснення переван таження вантажу з вагонів ко лії 1435 мм у вагони колії 1520 мм за відсутності будь-якого з ваг онів є неможливим.
Посилання апелянта на те, що судом першої інстанції непр авильно застосовано до спірн их правовідносин пункт 12 Прав ил перевезення вантажів залі зничними коліями вузької кол ії, з тих підстав, що лінії вуз ької колії - це лінії внутрішн ього сполучення залізниці Ук раїни шириною 750мм та 980мм, не пр иймається до уваги тому, що вк азаними Правилами не встанов лено обмежень щодо конкретно го розміру ліній вузької кол ії.
Також не заслуговують на ув агу твердження скаржника про порушення процесуальних нор м внаслідок неподання позива чем письмової заяви про відм ову від частини позовних вим ог, так як норми ст. 22 ГПК Україн и не вимагають письмової зая ви про зменшення позовних ви мог, що мало місце в даному вип адку, а усна заява представни ків позивача про уточнення п озовних вимог відображена у протоколі судового засіданн я від 27.01.2011р., що узгоджується із вимогами п.6 ст.81-1 ГПК України (а .с.88).
Статтею 32 ГПК України встан овлено, що доказами у справі є будь-які фактичні дані, на під ставі яких господарський суд у визначеному законом поряд ку встановлює наявність чи в ідсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і запере чення сторін, а також інші обс тавини, які мають значення дл я правильного вирішення госп одарського спору.
Згідно зі ст. 33 ГПК України ко жна сторона повинна довести ті обставини, на які вона поси лається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази по даються сторонами та іншими учасниками судового процесу .
Всупереч вимог ст.33 ГПК Укра їни відповідачем не було над ано суду доказів, які б спрост ували факти, викладені в позо вній заяві.
З огляду на вищевказане, дов оди скаржника, зазначені в ап еляційній скарзі, апеляційни м судом не визнаються такими , що можуть бути підставою згі дно ст.104 ГПК України для скасу вання чи зміни оскаржуваного рішення, тому суд апеляційно ї інстанції вважає, що рішенн я місцевого господарського с уду прийняте у відповідності до норм матеріального та про цесуального права, відповідн о його слід залишити без змін , а апеляційну скаргу - без за доволення.
Керуючись, ст. ст. 43, 99, 101, 103, 105 Господарського процесуальн ого кодексу України, Львівсь кий апеляційний господарськ ий суд -
ПОСТАНОВИВ :
1. Рішення гос подарського суду Львівської області від 15.03.2011р. у справі № 24/17 9 (2010) залишити без змін, а апеляц ійну скаргу - без задоволенн я.
2. Постанова набира є законної сили з дня її прийн яття і може бути оскаржена в к асаційному порядку згідно з Розділом ХІІ-1 ГПК України.
3. Справу повернути в господарський суд Львівсь кої області.
Головуючий суддя Зва рич О.В.
судді Юрченк о Я.О.
Якімець Г. Г.
Суд | Львівський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 14.06.2011 |
Оприлюднено | 30.06.2011 |
Номер документу | 16471942 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Львівський апеляційний господарський суд
Зварич О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні