Постанова
від 22.06.2011 по справі 2а/0470/2410/11
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

   

                                                                                                                                                                                                                                                                     

                                   

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

                              

02 червня 2011 р.  

Справа № 2а/0470/2410/11

          Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді

Горбалінського В.В.  

при секретарі

Кошлі А.О.

за участю:

представника позивача – Карнаух С.І.,

представника відповідача 1 – ОСОБА_4, довіреність №1125 від 15.04.2011 року

представника відповідача 2 - ОСОБА_4, довіреність №1193

розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпропетровську адміністративну справу за адміністративним позовом сільського господарського рибодобувного товариства з обмеженою відповідальністю "Хвиля" до Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області про визнання протиправним та скасування розпорядження, -

ВСТАНОВИВ:

24.02.2011 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов сільського господарського рибодобувного товариства з обмеженою відповідальністю «Хвиля» до Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області (відповідач -1) про визнання протиправним та скасування розпорядження голови Нікопольської районної державної адміністрації від 18.01.2011 року №23-р-11 «Про затвердження акта визначення збитків, завданих СГР ТОВ «Хвиля» безоплатним користуванням земельною ділянкою».

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що розпорядженням голови Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області від 18.01.2011 року №23-р-11 був затверджений акт комісії від 30.12.2010 року щодо визначення збитків, завданих СГР ТОВ «Хвиля» безоплатним користуванням земельною ділянкою загальною площею 2,7094 га на території Покровської сільської ради. В акті від 30.12.2010 року, комісія, керуючись Постановою КМУ від 19.03.1993 року №284 «Про порядок відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам», встановила можливий розмір втрат бюджету, завданих підприємством в наслідок безоплатного користування земельною ділянкою загальною площею 2, 7094 га для виробничого використання в межах населеного пункту с. Покровське за період з січня по грудень 2010 року в розмірі 16107,66 грн.

Позивач вважає розпорядження голови Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області від 18.01.2011 року №23-р-11 «Про затвердження акта визначення збитків, завданих СГР ТОВ «Хвиля» безоплатним користуванням земельною ділянкою» неправомірним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки на вимогу ст.2 та ч.2 ст.15 Закону України «Про плату за землю», підприємство сплачувало земельний податок за користування земельною ділянкою у розмірі 13,59 грн. щомісячно протягом 2010 року, що підтверджується виписками по рахунку.

Крім того, Порядок відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затверджений постановою КМУ від 19.03.1993 року №284 не може бути застосований до правовідносин щодо відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок безоплатного користування земельною ділянкою, оскільки предметом його правового регулювання є відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, заподіяних внаслідок вилучення земель на користь законних землекористувачів у встановленому порядку, їх тимчасового зайняття такими користувачами та обумовленого цим неодержання власником доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

Представник позивача в судове засідання з’явився, надав пояснення аналогічні доводам, викладеним у позовній заяві, та просив задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Ухвалою суду від 31.03.2011 року до участі у справі в другого відповідача залучено виконуючого обов’язки голови Нікопольської районної державної адміністрації ОСОБА_5, який підписав оскаржуване розпорядження.

Представник відповідачів в судовому засіданні проти задоволення позову заперечував та зазначив, що між СГР ТОВ «Хвиля» та Покровською сільською радою Дніпропетровської області було укладено договір оренди земельної ділянки від 29.09.2005 року, відповідно до якого земельна ділянка, яка розташована за адресою: Дніпропетровська область, с. Покровське, вул. Шевченко, 1, загальною прощею 2,7094 га (забудовані землі для виробничого призначення), передається в оренду СГР ТОВ «Хвиля». Вказана земельна ділянка була передана в оренду строком на 5 (п’ять) років, починаючи з 01.01.2005 року по 31.12.2009 року.

До Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області надійшла вимога Нікопольського міжрайонного прокурора Дніпропетровської області від 07.12.2010 року № 7022 вих. № 10 про створення комісії щодо визначення та відшкодування збитків, в якій зазначено, що перевіркою прокуратури виявлено порушення вимог чинного законодавства, а саме: користування земельними ділянками за відсутності належним чином оформленого права власності або права користування. На виконання вимоги прокурора та керуючись Постановою КМУ від 19.03.1993 року № 284 «Про порядок відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам» відповідачем було створено комісію та 18.01.2011 року на засіданні виконуючим обов’язки голови Нікопольської районної державної адміністрації ОСОБА_5 своїм розпорядженням затверджено акт, яким визначена сума збитків, завданих безоплатним користуванням земельною ділянкою загальною площею 2,7094 га за період з січня по грудень 2010 року, СР ТОВ «Хвиля» в розмірі 16107,66 грн.

Таким чином, відповідач -1 та відповідач-2 діяли на вимогу Нікопольського міжрайонного прокурора Дніпропетровської області від 07.12.2010 року №7022 вих.№10, а розпорядження Нікопольської районної державної адміністрації від 18.01.2011 року №23-р-11 «Про затвердження акта визначення збитків, завданих СГР ТОВ «Хвиля» безоплатним користуванням земельною ділянкою» прийняте в межах компетенції, визначеної законом, та не суперечить вимогам чинного законодавства України.

Суд, заслухавши пояснення осіб, що беруть участь у справі, та вивчивши письмові докази в ній, встановив.

Сільське господарське рибодобувне товариство з обмеженою відповідальністю «Хвиля» зареєстроване, як суб’єкт підприємницької діяльності, Нікопольською районною державною адміністрацією Дніпропетровської області 12.10.2000 року (номер запису 1 208 120 0000 000221) та присвоєно код ЄДРПОУ 31164087.

29.09.2005 року між Покровською сільською радою Дніпропетровської області та СГР ТОВ «Хвиля» було укладено договір оренди земельної ділянки площею 2,7094 га, яка розташована: Дніпропетровська область, с. Покровське, вул. Шевченко, 1. Зазначена земельна ділянка обліковується, згідно п. 1.2. Договору, як забудовані землі виробничого призначення, та, відповідно до п. 1.4. Договору, на земельній ділянці розташовані будівлі виробничого призначення. Вказаний договір зареєстровано за № 1 21.03.2006 року. Строк дії договору 5 (п’ять) років, починаючи з 01 січня 2005 року по 31 грудня 2009 року.

03.11.2006 року додатковою угодою до зазначеного договору були внесені зміни, відповідно до яких з 01 січня 2006 року розмір орендної плати складає 6,27 грн. за 1м2 або 401,69 грн.

До Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області надійшла вимога Нікопольського міжрайонного прокурора Дніпропетровської області від 07.12.2010 року №7022 вих.№10 про створення комісії щодо визначення та відшкодування збитків, в якій зазначено, що перевіркою прокуратури виявлено порушення вимог чинного законодавства, а саме: користування земельними ділянками за відсутності належним чином оформленого права власності або права користування.

На виконання вимоги прокурора та на підставі Постанови КМУ від 19.03.1993 року № 284 «Про порядок відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам» розпорядженням голови Нікопольської районної державної адміністрації від 17.12.2010 року № 1024-р-10 «Про створення комісії з визначення та відшкодування збитків» було створено комісію з визначення та відшкодування збитків.

18.01.2011 року за результатами засіданні комісії з визначення та відшкодування збитків ОСОБА_5, як виконуючий обов’язки голови Нікопольської районної державної адміністрації, підписав розпорядження № 23-р-11 «Про затвердження акта визначення збитків, завданих СГ ТОВ «Хвиля» безоплатним користуванням земельною ділянкою», яким було затверджено акт комісії щодо визначення збитків від 18.01.2011 року. Відповідно до зазначеного акта, сума збитків, завданих безоплатним використанням земельною ділянкою загальною площею 2,7094 га на території Покровської сільської ради, становить 16305,17 грн. В основу розміру збитків покладено розмір річної орендної плати, не отриманої у зв’язку з безпідставним користуванням позивачем земельною ділянкою.

Правовідносини щодо користування земельними ділянками державної та комунальної власності, порядок видачі розпоряджень місцевими державними адміністраціями з земельних питань регулюються нормами Конституції України, Земельного кодексу України, Закону України «Про плату за землю», Порядком визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 року №284, в редакції, які діяли на момент виникнення цих правовідносин.

Статтею 17 Земельного Кодексу України, встановлено, що до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин відноситься, зокрема: розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом; координація здійснення землеустрою та державного контролю за використанням та охороною земель; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Відповідно до ст. 80 зазначеного Кодексу суб’єктами права власності на землю є громадяни та юридичні особи; територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування; держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади на землі приватної, комунальної та державної власності відповідно.

Згідно із ч. 2 ст. 84 Земельного Кодексу України право державної власності набувається і реалізується державою в особі Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, Київської та Севастопольської міських, районних державних адміністрацій, державних органів приватизації відповідно до закону.

Відповідно до ч.7 ст. 93 Земельного Кодексу України орендодавцями земельних ділянок є їх власники або уповноважені ними особи.

У відповідності до ст. 13 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України належить і вирішення питань, зокрема, щодо використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля.

Статтею 39 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» встановлено, що до повноважень голів місцевих державних адміністрацій відносяться, також, і повноваження щодо очолювання відповідних місцевих державних адміністрацій, здійснення керівництва їх діяльністю, відповідальності за виконання покладених на місцеві державні адміністрації завдань і за здійснення ними своїх повноважень.

Відповідно до ст.41 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» голови місцевих державних адміністрацій видають розпорядження одноособово і несуть за них відповідальність згідно із законодавством.

Згідно із ч.3 ст.43 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» розпорядження голови державної місцевої адміністрації, що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, іншим актам законодавства або є недоцільними, неекономними, неефективними за очікуваними чи фактичними результатами, скасовуються Президентом України, головою місцевої державної адміністрації вищого рівня або в судовому порядку.

Статтею 156 Земельного Кодексу України визначені підстави відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, згідно якої власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок:

-          вилучення (викупу) сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників для потреб, не пов’язаних із  сільськогосподарським і лісогосподарським виробництвом;

-          тимчасового зайняття сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників для інших видів використання;

-          встановлення обмежень щодо використання земельних ділянок;

-          погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників;

-          приведення сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників у непридатний для використання стан;

-          неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки

У відповідності до ст. 157 Земельного Кодексу України відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи державної влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами. При цьому порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 1 Порядку визначення і відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993р. № 284 з відповідними змінами і доповненнями, власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв’язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.

Згідно пункту 3 зазначеного вище Порядку відшкодуванню підлягають:

-          вартість житлових будинків, виробничих та інших будівель і споруд, включаючи незавершене будівництво;

-          вартість плодоягідних та інших багаторічних насаджень;

-          вартість лісових і деревно – чагарникових насаджень;

-          вартість водних джерел (колодязів, ставків, водоймищ, свердловин тощо), зрошувальних і осушувальних систем, протиерозійних і проти селевих споруд;

-          понесені затрати витрати на поліпшення якості земель за період використання земельних ділянок з урахуванням економічних показників, на незавершене сільськогосподарське виробництво (оранка, внесення добрив, посів, інші види робіт), на розвідувальні та проектні роботи;

-          інші збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані.

При цьому під неодержаним доходом розуміється дохід, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій.

Враховуючи вищевикладене, Земельний кодекс України та Порядок визначення і відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 року № 284, на які посилається відповідач, встановлюють, що збитків підлягають відшкодуванню власникам землі та землекористувачам, у тому числі орендарям, внаслідок вилучення земель або їх тимчасового зайняття, і такі збитки, включаючи неодержані доходи, повинні бути обґрунтовані. При цьому власник землі або землекористувач, у тому числі орендар, повинні довести, що неодержані доходи, які вони могли би одержати, були неодержані саме внаслідок вилучення або зайняття земельної ділянки.

Оскільки, відповідно до пояснень представника СГР ТОВ «Хвиля» та на підставі договору оренди земельної ділянки, судом встановлено, що на земельній ділянці, за зайняття якої позивачу нараховані збитки, перебувають будівлі, які використовуються підприємством для ведення господарської діяльності, та інше використання вказаної земельної ділянки, окрім виробничого використання для вказаних будівель, не можливо, суд вважає не доведеним з боку відповідачів ту обставину, що за використання сказаної земельної ділянки можливо було отримати дохід у вигляді недоотриманої орендної плати з будь-якої іншої особи окрім позивача.

Тобто при прийнятті оскаржуваного розпорядження виконуючим обов’язки голови Нікопольської районної державної адміністрації від 18.01.2011 року № 23-р-11 не було враховано ту обставину, що в Акті визначення збитків, завданих безоплатним користуванням земельною ділянкою СГР ТОВ «Хвиля», не обґрунтована можливість отримання доходів з зазначеної земельної ділянки у випадку її невикористання зі сторони позивача.

Крім того, не відповідає дійсності сам факт безоплатного користування земельною ділянкою.

Так, судом встановлено, що 29.09.2005 року між Покровською сільською радою Дніпропетровської області та СГР ТОВ «Хвиля» було укладено договір оренди, який зареєстровано за № 1 21.03.2006 року.

Відповідно до п.1 договору оренди, Покровська сільська рада на підставі рішення від 09.09.2005 року № 232 надає, а СГР ТОВ «Хвиля» приймає в строкове, платне володіння і користування земельну ділянку площею 2,7094 га, яка розташована: Дніпропетровська область, с. Покровське, вул. Шевченко, 1.

Згідно з п.2 зазначеного договору, земельна ділянка надається в оренду строком на 5 (п’ять) років, починаючи з 01 січня 2005 року по 31 грудня 2009 року.

03.11.2006 року додатковою угодою до зазначеного договору були внесені зміни, відповідно до яких з 01 січня 2006 року розмір орендної плати складає 401,69 грн.

Статтею 125 Земельного кодексу України, встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Відповідно до ст.126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом, крім випадків, визначених частиною другою цієї статті. Право власності на земельну ділянку, набуту у власність із земель приватної власності без зміни її меж, цільового призначення, посвідчується: цивільно-правовою угодою щодо відчуження земельної ділянки, укладеною в порядку, встановленому законом, у разі набуття права власності на земельну ділянку за такою угодою; свідоцтвом про право на спадщину. Право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державним актом на право постійного користування земельною ділянкою. Форми державних актів на право власності на земельну ділянку, право постійного користування земельною ділянкою затверджуються Кабінетом Міністрів України. Право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону.

Відповідно до ст. 5 Закону України «Плату за землю» об'єктом плати за землю є земельна ділянка, а також земельна частка (пай), яка перебуває у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди. Суб'єктом плати за землю (платником) є власник земельної ділянки, земельної частки (паю) і землекористувач, у тому числі орендар.

У відповідності до ст. 13 Закону України «Про плату за землю» підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру, а орендної плати за земельну ділянку, яка перебуває у державній або комунальній власності, - договір оренди такої земельної ділянки.

Статтею 15 зазначеного Закону встановлено, що власники землі та землекористувачі сплачують земельний податок, а також орендну плату за земельні ділянки державної та комунальної власності з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою податок, а також орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році.

Із матеріалів справи вбачається, що з 1 січня 2010 року сплинув строк дії договору оренди №1 від 21.03.2006 року та позивач з січня по грудень 2010 року сплачував земельний податок, що підтверджується виписками по рахунку за січень-грудень 2010 року та копією листа Нікопольської об’єднаної державної податкової інспекції Дніпропетровської області № 964/10/15-332 від 12.01.2011 року, в якому визначена сума сплаченого земельного податку позивачем.

Таким чином, твердження відповідача, щодо правомірності розпорядження голови Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області від 18.01.2011 року №23-р-11 «Про затвердження акта визначення збитків, завданих СГР ТОВ «Хвиля» безоплатним користуванням земельною ділянкою» спростовуються, оскільки позивач сплачував земельний податок за користування земельною ділянкою.

За змістом частин 4, 5 ст. 11 КАС України суд повинен визначити характер спірних правовідносин та зміст правової вимоги, матеріальний закон, який їх регулює, а також факти, що підлягають встановленню і лежать в основі вимог та заперечень; з’ясувати, які є докази на підтвердження зазначених фактів.

Таким чином, суд дійшов висновку, що поданих доказів достатньо для встановлення обставин справи та для ухвалення судового рішення.

Одним з принципів адміністративного судочинства, передбачених ст.7 Кодексу адміністративного судочинства України, є принцип законності, який відповідно до ст.9 Кодексу адміністративного судочинства України, полягає в наступному, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.1 ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу, а суд згідно ст.86 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об‘єктивному дослідженні.

З урахуванням викладеного, позовні вимоги слід задовольнити в повному обсязі.

Керуючись ст.ст. 158-163, 167, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

                                                  ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов сільського господарського рибодобувного товариства з обмеженою відповідальністю «Хвиля» до Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області (відповідач -1), виконуючого обов’язки голови Нікопольської районної державної адміністрації ОСОБА_5 (відповідач-2) про визнання протиправним та скасування розпорядження – задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області від 18.01.2011 року №23-р-11 «про затвердження акта визначення збитків, завданих СГР ТОВ «Хвиля» безоплатним користуванням земельною ділянкою».  

          Постанова суду набирає законної сили відповідно до ст.254 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена в порядку та у строки, встановлені ст.186 Кодексу адміністративного судочинства України.

Текст постанови у повному обсязі виготовлений 07.06.2011 року.

Суддя                       

В.В. Горбалінський

 

                  

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.06.2011
Оприлюднено29.06.2011
Номер документу16472800
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а/0470/2410/11

Постанова від 20.06.2011

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Горбалінський Володимир Володимирович

Ухвала від 28.02.2011

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Горбалінський Володимир Володимирович

Постанова від 22.06.2011

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Горбалінський Володимир Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні