Постанова
від 20.06.2011 по справі 4376/11/2070
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адм іністративний суд

61004 м. Харків вул. Мар'їнськ а, 18-Б-3

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

місто Харків

20.06.2011 р. справа № 2а- 4376/11/2070

Харківський окружний адміністративний суд у скла ді:

головуючого судді - Сліденк о А.В.,

за участю

секретаря судового засіда ння - Алексєєнко О.В.,

представників

позивача - Логвиненко Л.Г. , Никуліна Н.Г., Тимошен ко М.В.,

відповідача - Токар І.В.,

розглянувши у відкритому с удовому засіданні в приміщен ні Харківського окружного ад міністративного суду адміні стративну справу за позовом

Приватного підприємства " Буд-Прогрес-2006"

до Лозівської об'єднаної дер жавної податкової інспекції у Харківській області

про визнання податкового пові домлення-рішення нечинним , -

встановив:

Позивач, Приватне пі дприємство «Буд-Прогрес-2006»зв ернувся до Харківського окру жного адміністративного суд у з позовом, в якому просив виз нати нечинним податкове пові домлення - рішення відповід ача, Лозівської об' єднаної державної податкової інспек ції у Харківській області ві д 13.04.2011р. №0000251502.

В обґрунтування заявлени х вимог позивач зазначив, що с пірне податкове повідомленн я - рішення було винесено су б' єктом владних повноважен ь за відсутності передбачени х законом підстав, п.п.7.4.1 п.7.4 ст.7 Закону України «Про ПДВ»прив атним підприємством не поруш увався, відсутність товарно- транспортних накладних не мо же бути визнана причиною для донарахування податкових зо бов' язань з ПДВ. В судовому з асіданні представник позива ча підтримав вимоги і доводи заявленого позову, просив су д прийняти рішення про задов олення позову.

Відповідач, Лозівська об' єднана державна податкова ін спекція у Харківській област і з поданим позовом не погоди вся.

В обґрунтування заперечен ь проти позову відповідач за значив, що укладені між ПП «Бу д-Прогрес-2006»та ПП «Нафта-Капі тал»правочини є нікчемними, жодних юридичних наслідків н е створюють, складені з посил анням на нікчемні правочини первинні документи не мають юридичної сили і доказовості , а відтак, не можуть бути врах овані платником податку в по датковому обліку. В судовому засіданні представник відпо відача підтримав доводи і ви моги заперечень проти позову , просив суд ухвалити рішення про відмову в задоволенні по зову.

Суд, вивчивши доводи позову та заперечень проти нього, за слухавши пояснення представ ників сторін, дослідивши зіб рані по справі докази в їх сук упності, проаналізувавши змі ст норм матеріального і проц есуального права, які врегул ьовують спірні правовідноси ни, виходить з таких підстав т а мотивів.

За матеріалами справи з 16.03.2011 р. по 22.03.2011р. Лозівською ОДПІ бул а проведена документальна не виїзна перевірка ПП «Буд-Про грес-2006»(ідентифікаційний код - 34173104) з питань формування под аткового кредиту за період 01.1 1.2010р.-31.12.2010р.

Результати перевірки офо рмлені актом від 29.03.2011р. №24/15-228.

13.04.2011р. з посиланням на даний а кт ОДПІ було винесено податк ове повідомлення-рішення №00002 51502 про визначення податковог о зобов' язання з ПДВ в загал ьному розмірі 63.068,00грн. (основни й платіж - 42.045,00грн.; штраф - 21.023,00 грн.).

Як з' ясовано судом, фактич ною підставою для винесення спірного податкового повідо млення-рішення слугував відо бражений в акті від 29.03.2011р. №24/15-228 в исновок суб' єкта владних по вноважень про порушення ПП « Буд-Прогрес-2006»п.п.7.4.1 п.7.4 ст.7 Зако ну України «Про ПДВ», а саме: ф ормування податкового креди ту з ПДВ в розмірі 240.843,00грн. за вз аємовідносинами з контраген том ПП «Нафта-Капітал», які ві дбувались в межах нікчемних правочинів.

Перевіряючи юридичну та ф актичну обґрунтованість мот ивів, які покладені суб' єкт ом владних повноважень в осн ову спірного правового акту індивідуальної дії на відпов ідність вимогам ч.3 ст.2 КАС Укр аїни, суд зазначає таке.

Правові відносини з привод у формування податкового кре диту з податку на додану варт ість унормовані Законом Укра їни «Про податок на додану ва ртість», згідно з п.п.7.4.1 п.7.4 ст.7 я кого податковий кредит звітн ого періоду визначається вих одячи із договірної (контрак тної) вартості товарів (послу г), але не вище рівня звичайних цін, у разі якщо договірна цін а на такі товари (послуги) відр ізняється більше ніж на 20 відс отків від звичайної ціни на т акі товари (послуги), та склада ється із сум податків, нарахо ваних (сплачених) платником п одатку за ставкою, встановле ною пунктом 6.1 статті 6 та статт ею 81 цього Закону, протягом та кого звітного періоду у зв'яз ку з: придбанням або виготовл енням товарів (у тому числі пр и їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяль ності платника податку; прид банням (будівництвом, споруд женням) основних фондів (осно вних засобів, у тому числі інш их необоротних матеріальних активів та незавершених кап італьних інвестицій в необор отні капітальні активи), у том у числі при їх імпорті, з метою подальшого використання у в иробництві та/або поставці т оварів (послуг) для оподатков уваних операцій у межах госп одарської діяльності платни ка податку.

За змістом норм Закону Укра їни «Про податок на додану ва ртість» податковий кредит як сума, на яку платник податку м ає право зменшити податкове зобов'язання звітного період у (п.1.7 ст.1 Закону України «Про П ДВ», виникає в межах господар ських операцій, що є об' єкто м оподаткування ПДВ.

Підпунктом 3.1.1 п.3.1 ст.3 З акону України «Про ПДВ»перед бачено, що об'єктом оподаткув ання є операції платників по датку з поставки товарів та п ослуг, місце поставки яких зн аходиться на митній територі ї України.

За визначенням п.1.4 ст.1 Закону України «Про ПДВ»пост авка товарів - будь-які операц ії, що здійснюються згідно з д оговорами купівлі-продажу, м іни, поставки та іншими цивіл ьно-правовими договорами, як і передбачають передачу прав власності на такі товари за к омпенсацію незалежно від стр оків її надання, а також опера ції з безоплатної поставки т оварів (результатів робіт) та операції з передачі майна ор ендодавцем (лізингодавцем) н а баланс орендаря (лізингоот римувача) згідно з договорам и фінансової оренди (лізингу ) або поставки майна згідно з б удь-якими іншими договорами, умови яких передбачають від строчення оплати та передачу права власності на таке майн о не пізніше дати останнього платежу.

Не належать до поставки оп ерації з передачі товарів в м ежах договорів схову (відпов ідального зберігання), довір чого управління, оперативної оренди (лізингу), інших цивіль но-правових договорів, які не передбачають передачу права власності (користування або розпорядження) на такі товар и іншій особі.

Поставка послуг - будь-які о перації цивільно-правового х арактеру з виконання робіт, н адання послуг, надання права на користування або розпоря дження товарами, у тому числі нематеріальними активами, а також з поставки будь-яких ін ших, ніж товари, об'єктів власн ості за компенсацію, а також о перації з безоплатного викон ання робіт, надання послуг. По ставка послуг, зокрема, включ ає надання права на користув ання або розпорядження товар ами у межах договорів оренди (лізингу), поставки, ліцензува ння або інші способи передач і права на патент, авторське п раво, торговий знак, інші об'єк ти права інтелектуальної, в т ому числі промислової, власн ості.

Дослідивши зібрані по спр аві докази в їх сукупності за правилами ст.86 КАС України, су д відзначає, що між позивачем , ПП «Буд-Прогрес-2006»(в якості п окупця) та ПП «Нафта-Капітал» (в якості продавця) були уклад ені договори купівлі-продажу без номерів від 01.11.2010р., від 19.11.2010р ., від 25.11.2010р., від 01.12.2010р., від 13.12.2010р., пр едметом яких є поставка прод укції (товару) будівельного п ризначення.

За переліченими договорам и позивачем було включено до складу податкового кредиту з ПДВ суму податку в розмірі 24 0.843,00грн., що відображено в акті п еревірки від 29.03.2011р. №24/15-228 та визн ано представниками позивача в судовому засіданні.

На виконання вимог ст.11 КАС України щодо офіційного з' ясування всіх обставин по сп раві судом у позивача були ви требувані докази понесення в итрат у взаємовідносинах з П П «Нафта-Капітал», в тому числ і і в частині оплати суми пода тку. На вимогу суду представн ики позивача пояснили, що зоб ов'язання по оплаті вартості товару за переліченими вище правочинами шляхом перераху вання безготівкових грошови х коштів ПП «Буд-Прогрес-2006»не виконувались. Розрахунки зд ійснювались в готівковій фор мі. З цього приводу суд зауваж ує, що в силу приписів Закону У країни «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» та Закону України «Про запоб ігання та протидію легалізац ії (відмиванню) доходів, одерж аних злочинним шляхом»лише о перації суб' єктів права з п ерерахування безготівкових грошових коштів є прозорими для контролю з боку Держави, т ак як здійснюються виключно у встановлений самою ж Держа вою спосіб - через банківсь кі установи і підлягають обо в' язковому фінансовому мон іторингу.

Розрахункові операції з ви користанням готівкових кошт ів такому контролю не підляг ають.

Правила проведення розрах унків із використанням готів кових грошових коштів унормо вані приписами Положення про ведення касових операцій у н аціональній валюті в Україні (затверджено постановою Пра вління НБУ від 15.12.2004р. №637, зареєс тровано в Міністерстві юстиц ії України 13.01.2005р. за №40/10320; далі за текстом - Положення №637).

Відповідно до п.3.4 Положення №637 видача готівки з кас прово диться за видатковими касови ми ордерами (додаток 3) або вид атковими відомостями. Докуме нти на видачу готівки мають п ідписувати керівник і головн ий бухгалтер або працівник п ідприємства, який на це уповн оважений керівником. До вида ткових ордерів можуть додава тися заява на видачу готівки , розрахунки тощо (абз.1 п.3.4); якщо на доданих до видаткових кас ових ордерів документах, зая вах, рахунках тощо є дозвільн ий напис керівника підприємс тва, то його підпис на видатко вих касових ордерах не обов'я зковий (абз.2 п.3.4); підприємства , що займаються закупівлею то варів сільськогосподарсько ї продукції, проведення розр ахунків за які не врегульова но законодавством України, м ожуть проводити видачу готів ки здавальникам такої сільсь когосподарської продукції з а відомостями, в яких зазнача ються прізвища здавальників , їх адреси, обсяги зданої прод укції і сума виплаченої готі вки, що засвідчуються підпис ом здавальника (абз.3 п.3.4).

За правилами п.3.5 Положення № 637 у разі видачі окремим фізич ним особам готівки (у тому чис лі працівникам підприємства ) за видатковим касовим ордер ом або видатковою відомістю касир вимагає пред'явити пас порт чи документ, що його замі нює, записує його найменуван ня і номер, ким і коли він вида ний. Фізична особа розписуєт ься у видатковому касовому о рдері або видатковій відомос ті про одержання готівки із з азначенням одержаної суми (г ривень - словами, копійок - циф рами), використовуючи чорнил ьну або кулькову ручку з чорн илом темного кольору. Якщо ви даткова відомість складена н а видачу готівки кільком осо бам, то одержувачі також пред 'являють паспорти чи докумен ти, що їх замінюють, і розписую ться у відповідній графі док умента.

За твердженням директора П П «Буд-Прогрес-2006»долучені до справи копії прибуткових ка сових ордерів були отримані позивачем за адресою: місто Л озова, де знаходиться ПП і зді йснювались розрахунки за тов ар з ПП «Нафта-Капітал». Перев іряючи юридичну обґрунтован ість наведеного твердження, суд доходить висновку, що дан е твердження не узгоджується з приписами Положення про ве дення касових операцій у нац іональній валюті в Україні (з атверджено постановою Правл іння Національного банку Укр аїни від 15.12.2004р. №637, зареєстрован о в Міністерстві юстиції Укр аїни 13.01.2005р. за №40/10320; далі за текст ом - Положення), згідно з яким и касовий ордер - первинний до кумент (прибутковий або вида тковий касовий ордер), що заст осовується для оформлення на дходжень (видачі) готівки з ка си. Відповідно до п.3.1 Положенн я касовий ордер складається на підтвердження проведення касової операції, здійсненн я якої поза межами каси суб' єкта господарювання Положен ням не передбачено.

За таких обставин, копії над аних позивачем прибуткових к асових ордерів, які згідно з п оясненнями представника поз ивача були одержані як доказ проведення готівкового розр ахунку, що відбувався за місц ем здійснення господарської діяльності даного суб' єкта господарювання, тобто у міст і Лозова (Харківська область ), замість проведення таких ро зрахунків за місцем знаходже ння каси ПП «Нафта-Капітал»(п .Кременчук, Полтавська облас ть) не сприймаються судом як н алежні та допустимі докази п о справі через дефект їх похо дження.

При цьому, суд враховує тако ж і пояснення представників позивача, згідно з якими опла та вартості товару частково здійснювалась за рахунок вла сних коштів директора ПП «Бу д-Прогрес-2006»як засновника да ного суб' єкта господарюван ня. Оскільки засновник суб' єкта господарювання та сам с уб' єкт господарювання в сил у закону є різними суб' єкта ми права, то здійснення будь-я ких платежів засновником ПП не може бути визнано витрата ми безпосередньо суб' єкта г осподарювання.

Окрім того, суд бере до ува ги, що на вимогу суду позиваче м не подано до матеріалів спр ави товарно-транспортних нак ладних, тобто документів, кот рі в силу Правил перевезення вантажів автомобільним тран спортом в України (затвердже но наказом Міністерства тран спорту України від 14.10.1997р. №363, за реєстровано в Міністерстві ю стиції України 20.02.1998р. за №128/2568) ма ють обов' язково опосередко вувати процес фізичного руху активів від одного суб' єкт а господарювання до іншого.

Статтею 86 КАС України перед бачено, що суд оцінює докази, я кі є у справі, за своїм внутріш нім переконанням, що ґрунтує ться на їх безпосередньому, в себічному, повному та об'єкти вному дослідженні (ч.1 ст.86); нія кі докази не мають для суду на перед встановленої сили (ч.2 ст .86); суд оцінює належність, допу стимість, достовірність кожн ого доказу окремо, а також дос татність і взаємний зв'язок д оказів у їх сукупності (ч.3 ст.86) .

З огляду на добуті по справі докази в їх сукупності суд кр итично ставиться до тверджен ня позивача про реальність г осподарських операцій між ПП «Буд-Прогрес-2006»та ПП «Нафта-К апітал»за договорами куплів лі-продажу без номерів від 01.11.2 010р., від 19.11.2010р., від 25.11.2010р., від 01.12.2010р., від 13.12.2010р., бо позивачем не нада но до суду належних, достатні х та переконливих доказів по несення витрат у спірних пра вовідносинах, реальності фіз ичного переміщення активів у просторі та часі від ПП «Нафт а-Капітал»до ПП «Буд-Прогрес -2006», дотримання засад розумно сті та добросовісності у вза ємовідносинах з ПП «Нафта-Ка пітал».

Провівши системний аналі з норм Закону України “Про ПД В”, Цивільного кодексу Украї ни та Господарського кодексу України, суд доходить до висн овку про відсутність правови х підстав для віднесення на р озрахунки з державою по ПДВ д окументів, складених за нікч емним правочином, позаяк нік чемний правочин в силу ч.1 ст.216 Цивільного кодексу України н е створює юридичних наслідкі в, крім тих, що пов'язані з його недійсністю.

Матеріалами справ и встановлено, що за укладени ми з ПП "Нафта-Капітал" правочи нами у формі договорів купів лі-продажу від 01.11.2010р., від 19.11.2010р., в ід 25.11.2010р., від 01.12.2010р., від 13.12.2010р. пози вач, ПП «Буд-Прогрес-2006»отрима в податкову вигоду без понес ення реальних витрат, а тому з гідно зі статтею 228 Цивільного кодексу України згадані пра вочини є нікчемними.

Оскільки недійсний право чин не створює юридичних нас лідків, то складені в межах та кого правочину первинні доку менти не мають юридичної сил и та доказовості внаслідок д ефекту їх походження.

За таких обставин, висновок ДПІ про порушення п озивачем, ПП «Буд-Прогрес-2006»в имог п.п.7.4.1 п.7.4 ст.7 Закону Україн и «Про ПДВ»визнається судом юридично обґрунтованим.

При розв' язанні спору су д також відмічає, що звертаюч ись до суду, позивач просив ви знати нечинним податкове пов ідомлення - рішення, які за с воєю правовою суттю та харак тером владних приписів є пра вовим актом індивідуальної д ії.

Суд бере до уваги, що згідно з ч.3 ст.105 КАС України адмініст ративний позов може містити вимоги про:

1) скасування або визнання н ечинним рішення відповідача - суб'єкта владних повноважен ь повністю чи окремих його по ложень;

2) зобов'язання відповідача - суб'єкта владних повноважен ь прийняти рішення або вчини ти певні дії;

3) зобов'язання відповідача - суб'єкта владних повноважен ь утриматися від вчинення пе вних дій;

4) стягнення з відповідача - с уб'єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкод и, завданої його незаконним р ішенням, дією або бездіяльні стю;

5) виконання зупиненої чи не вчиненої дії;

6) встановлення наявності чи відсутності компетенції (по вноважень) суб'єкта владних п овноважень;

7) примусове відчуження земе льної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній ро зміщені, з мотивів суспільно ї необхідності.

Положення наведеної норми процесуального закону щодо права позивача самостійно об ирати спосіб захисту порушен ого права або охоронюваного законом інтересу кореспонду ють приписам ч.2 ст.162 КАС Україн и щодо повноважень адміністр ативного суду при вирішенні справи по суті, де указано, що у разі задоволення адміністр ативного позову суд може при йняти постанову про:

1) визнання протиправними рі шення суб'єкта владних повно важень чи окремих його полож ень, дій чи бездіяльності і пр о скасування або визнання не чинним рішення чи окремих йо го положень, про поворот вико нання цього рішення чи окрем их його положень із зазначен ням способу його здійснення;

2) зобов'язання відповідача вчинити певні дії;

3) зобов'язання відповідача утриматися від вчинення певн их дій;

4) стягнення з відповідача к оштів;

5) тимчасову заборону (зупин ення) окремих видів або всієї діяльності об'єднання грома дян;

6) примусовий розпуск (лікві дацію) об'єднання громадян;

7) примусове видворення іноз емця чи особи без громадянст ва за межі України;

8) визнання наявності чи від сутності компетенції (повнов ажень) суб'єкта владних повно важень.

Провівши системний аналіз статей 105, 162, 171 КАС України, суд д оходить висновку, що така вим ога як визнання нечинним мож е стосуватися лише випадків оскарження нормативно-право вих актів. Відмінність між вс тановленою судом незаконніс тю (протиправністю) актів інд ивідуальних та нормативно-пр авових є істотною і полягає, з окрема в моменті втрати чинн ості такими актами. У разі виз нання незаконним (протиправн им) індивідуальний акт є таки м, що не діє з моменту його при йняття, а нормативно-правови й, якщо інше не встановлено за коном або не зазначено судом , втрачає чинність після набр ання законної сили судовим р ішенням.

Оскільки у спірних правові дносинах відповідач, ДПІ не в иносив відносно позивача пра вового акту, який би був наділ ений чинністю, то поданий поз ов належить залишити без зад оволення.

Керуючись ст.ст. 8 і 19 К онституції України, ст.ст.7-11, ст .ст.158-163 Кодексу адміністративн ого судочинства України, суд , -

постановив:

Адміністративни й позов Приватного підприємс тва "Буд-Прогрес-2006" до Лозівськ ої об'єднаної державної пода ткової інспекції у Харківськ ій області про визнання пода ткового повідомлення-рішенн я нечинним - залишити без за доволення.

Постанова набирає з аконної сили згідно з ст..254 Код ексу адміністративного судо чинства України, а саме: після закінчення строку подання з аяви про апеляційне оскаржен ня, встановленого цим Кодекс ом, якщо таку заяву не було под ано. Якщо було подано заяву пр о апеляційне оскарження, але апеляційна скарга не була по дана у строк, встановлений ци м Кодексом, постанова або ухв ала суду першої інстанції на бирає законної сили після за кінчення цього строку. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не с касовано, набирає законної с или після повернення апеляці йної скарги, відмови у відкри тті апеляційного провадженн я або набрання законної сили рішенням за наслідками апел яційного провадження. Якщо с трок апеляційного оскарженн я буде поновлено, то вважаєть ся, що постанова чи ухвала суд у не набрала законної сили.

Постанова може бути о скаржена в апеляційному поря дку до Харківського апеляцій ного адміністративного суду згідно з ст..186 Кодексу адмініс тративного судочинства Укра їни, а саме: шляхом подачі чере з Харківський окружний адмін істративний суд протягом дес яти днів з дня її проголошенн я (у разі застосування судом ч .3 ст.160 цього Кодексу, а також пр ийняття постанови у письмово му провадженні - з дня отриман ня копії постанови, у разі пов ідомлення суб'єкта владних п овноважень у випадках та пор ядку, передбачених ч.4 ст.167 цьог о Кодексу, про можливість отр имання копії постанови суду безпосередньо в суді, то деся тиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду о бчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденно го строку з моменту отриманн я суб'єктом владних повноваж ень повідомлення про можливі сть отримання копії постанов и суду) апеляційної скарги з о дночасним надсиланням копії апеляційної скарги до суду а пеляційної інстанції.

Постанова у повному о бсязі виготовлена 24.06.2011р.

Суддя С ліденко А.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.06.2011
Оприлюднено29.06.2011
Номер документу16478151
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —4376/11/2070

Ухвала від 27.04.2011

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Сліденко А.В.

Ухвала від 26.04.2011

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Сліденко А.В.

Постанова від 20.06.2011

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Сліденко А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні