ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙН ИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 червня 2011 р. Справа № 29/190-0 8
Колегія суддів у складі:
головуючого судді Шепітьк о І.І., судді Пелипенко Н.М., судд і Терещенко О.І.
при секретарі Новиковій Ю .В.
за участю представникі в сторін:
особи, яка подала апеляцій ну скаргу - ОСОБА_2 за дор ученням № 6 від 18.01.2011 року
позивача - ОСОБА_1 за до рученням №15 від 01.09.2009 року
відповідача - не з' явив ся
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщ енні Харківського апеляцій ного господарського суду Інс пекції державного архітекту рно - будівельного контролю у Харківській області (вх. № 2139Х/1-32) на рішення господар ського суду Харківської обла сті від "23" квітня 2008 року у справ і
за позовом Акціонерно го банку "Факторіал-Банк" м. Ха рків
до Харківської місько ї ради м. Харків
про визнання права вла сності
ВСТАНОВИЛА:
Рішенням господарсько го суду Харківської області від "23" квітня 2008 р. у справі № 29/190-08 ( суддя Тихий П.В.) позов задовол ено повністю. Визнано за АБ "Фа кторіал-Банк" право власност і на нежитлові приміщення пе ршого поверху №№ 1-1,1-а, 1-б, 1-в, 1-г, 1-д , 1-е, 1-ж, 1-з загальною площею 99,8 кв .м., що розташовані у літ. “А-3” п о вул. Римарській, 23-а у м. Харко ві.
Інспекція державного архітектурно-будівельного к онтролю у Харківській област і, подала апеляційну скаргу, в якій просить рішення господ арського суду Харківської об ласті від 23.04.2008 року скасувати т а прийняти нове рішення, яким в позові відмовити.
Ухвалою Харківського апеляційного господарськог о суду від 21 лютого 2011 року апел яційну скаргу Інспекції держ авного архітектурно - будів ельного контролю у Харківськ ій області залишено без розг ляду.
Постановою Вищого госп одарського суду України від 12 квітня 2011 року касаційну скар гу Інспекції державного архі тектурно - будівельного кон тролю у Харківській області задоволено, ухвалу Харківськ ого апеляційного господарсь кого суду від 21 лютого 2011 року с касовано, справу передано на розгляд до Харківського апе ляційного господарського су ду.
Ухвалою Харківського а пеляційного господарського суду від 23 травня 2011 року задов олено клопотання Інспекції д ержавного архітектурно - бу дівельного контролю у Харків ській області, відновлено ст рок на подачу апеляційної ск арги, прийнято її до провадже ння та призначено до розгляд у.
У апеляційній скарзі Ін спекція державного архітект урно - будівельного контрол ю у Харківській області вказ ує на те, що господарський суд прийняв рішення про визнанн я права власності на самочин не збудоване майно без наявн ості у позивача наданої упов новаженим органом територіа льної громади, а саме Харківс ькою міською радою, дозволу н а збереження об'єкту самочин ного будівництва, надання зе мельної ділянки під уже збуд оване нерухоме майно та наяв ності акту про прийняття нер ухомого майна в експлуатацію . Також зазначає, що ухвалюючи рішення про визнання права в ласності на об'єкт самочинно го будівництва суд фактично дозволив використовувати об 'єкт, таким чином прийнявши рі шення про права і обов'язки Ін спекції державного архітект урно - будівельного контрол ю у Харківській області, яка н е була залучена до участі у сп раві з питань експлуатації о б'єкту.
Позивач у відзиві на ап еляційну скаргу зазначив, що скарга не підлягає задоволе нню з тих підстав, що оскаржен е рішення прийняте при повно му та всебічному з' ясуванні обставин справи, воно є обґру нтованим і відповідає як фак тичним обставинам, так і вимо гам чинного законодавства. Н а цій підставі просить рішен ня господарського суду рішен ня господарського суду Харкі вської області від 23.04.2008 року за лишити без змін, а апеляційну скаргу залишити без задовол ення. Вказує на те, що рішення господарського суду не стосу ється прав та обов' язків Ін спекції державного архітект урно - будівельного контрол ю у Харківській області. Тако ж зазначає, що господарський суд встановив, що право власн ості у позивача на нежитлові приміщення 1-го поверху в літ. «А-3», які розташовані за адре сою: м. Харків, вул. Римарська 23- А виникло на підставі догово ру купівлі-продажу від 11.07.2007 рок у.
Відповідач відзив на а пеляційну скаргу не подав, у с удове засідання не з' явився , про час та місце судового зас ідання повідомлений належни м чином про що в матеріалах сп рави є зворотнє повідомлення про вручення ухвали суду.
Приймаючи до уваги нале жне повідомлення відповідач а про час та місце проведення судового засідання та ненад ання сторонами відзиву на ап еляційне подання, колегія су ддів вважає можливим розгляд ати апеляційну скаргу у спра ві відповідно до ст.75 ГПК Укра їни без участі представника відповідача за наявними в ма теріалах справи документами .
Розглянувши наявні ма теріали справи, перевіривши повноту встановлених судом п ершої інстанції обставин та докази на їх підтвердження, ю ридичну оцінку, правильність застосування господарським судом Харківської області н орм матеріального та процесу ального права та доводи апел яційної скарги в межах вимог , передбачених ст. 101 ГПК Україн и, заслухавши пояснення пред ставників позивача та Інспек ції державного архітектурно -будівельного контролю у Хар ківській області, колегія су ддів встановила наступне.
Приймаючи оскаржува не рішення господарський су д зазначив, що право власност і у позивача на нежитлові при міщення 1-го поверху в літ. «А-3» , які розташовані за адресою: м . Харків, вул. Римарська 23-А вини кло на підставі договору куп івлі-продажу від 11.07.2007 року. Рек онструкція здійснювалась за рахунок лише тих приміщень, щ о є власністю позивача та нія ким чином не порушує прав від повідача та інших осіб. Статт ею 331 Цивільного кодексу Украї ни передбачено, що право влас ності на нову річ набуваєтьс я особою, яка її створила.
Відповідно до ст. 328 Цивільно го кодексу України право вла сності вважається набутим пр авомірно, якщо інше прямо не в ипливає із закону або незако нність набуття права власнос ті не встановлена судом. Скар г або заперечень щодо поруше ння або оспорювання чиїхось прав до позивача та відповід ача не надходило. Згідно ст. 392 Ц ивільного кодексу України вл асник майна може пред'явити п озов про визнання його права власності, а відповідно до ч.2 ст. 16 Цивільного кодексу Укра їни одним із способів захист у цивільного права є його виз нання. Також, слід зазначити, щ о підставою для проведення д ержавної реєстрації прав вла сності на нерухоме майно від повідно до п. 10 додатку № 1 до Ти мчасового положення про поря док реєстрації прав власност і на нерухоме майно затвердж еного наказом Мін'юсту № 7/5 від 07.02.2002 року є рішення судів, трет ейських судів про визнання п рава власності на об'єкти нер ухомого майна, про встановле ння факту права власності на об'єкти нерухомого майна, про передачу безхазяйного нерух омого майна до комунальної в ласності. З огляду на викладе не, господарський суд дійшов висновку про те, що позовні ви моги позивача є обґрунтовани ми, законними, підтвердженим и матеріалами справи і таким и, що підлягають задоволенню .
На думку колегії судд ів, зазначені висновки місце вого суду не відповідають ма теріалам справи та нормам чи нного законодавства виходяч и з наступного.
З Договору купівлі-продаж у від 11 липня 2007 року та Акту при ймання-передачі вбачається, що позивач придбав у Остапен ко Д.С.нежитлові приміщення 1-г о поверху в літ. "А-3", загальною площею103,8 м2, які розташовані за адресою: м. Харків, вул. Римарс ька, 23-а (а.с.11-13).
Вказане приміщення зареєс троване в Комунальному підпр иємстві "Харківське міське б юро технічної інвентаризаці ї" за позивачем на праві прива тної власності відповідно до витягу про реєстрацію права власності на нерухоме майно № 15217687 від 12.07.2007 року (а.с.14).
В позовній заяві позивач в казує на те, що користуючись н аданим правом, з метою здійсн ення господарської діяльнос ті та для задоволення власни х потреб він власними силами та за власні кошти здійснив р еконструкцію та перепланува ння нежитлових приміщень з у лаштуванням окремого входу, в результаті чого було створ ено фактично нове майно. За ре зультатами технічної інвент аризації, проведеною КП «Хар ківське міське бюро технічно ї інвентаризації», відображе ної в технічному паспорті, пі сля проведеної реконструкці ї, спірним нерухомим майном є нежитлові приміщення першог о поверху №№ 1-1, 1-а, 1-6, 1-в, 1-г, 1-д, 1-е, 1-ж, І-з загальною площею 99,8 м , що ро зташовані у Літ. «А-3»по вул. Ри марський, 23-а у м. Харкові.
02 лютого 2011 року головним дер жавним інспектором відділу к онтролю за будівництвом об'є ктів Північного та Південног о районів м. Харкова Територі ального управління з контрол ю за будівництвом об'єктів №1 і нспекції державного архітек турно-будівельного контролю у Харківській області Чорно мазом О. В. на підставі службов ої записки відділу правового забезпечення проведено пере вірку щодо дотримання законо давства з питань будівництва , містобудування та архітект ури на об'єкті містобудуванн я за адресою м. Харків, Дзержин ський район, вул. Римарська, 23а за результатами якої складе но Акт перевірки об' єкту мі стобудування за адресою: м.Ха рків, Дзержинський район, вул . Римарська,23,а (а.с.69).
З Акту вбачається, що в ході перевірки встановлено факт наявності об'єкта місто будування (фото додається). До звіл на виконання будівельни х робіт з будівництва зазнач еного об'єкт інспекцією ДАБК у Харківській області не над авався та в експлуатацію в ус тановленому законодавством порядку об'єкт не приймався. І нформація про початок будіве льних робіт до Інспекції не н адходила.
Згідно з ч. 2 ст. 31 Закону Укра їни «Про місцеве самоврядува ння в Україні»до відання вик онавчих органів сільських, с елищних, міських рад належит ь, зокрема, видача забудовник ам архітектурно-планувальни х завдань та технічних умов н а проектування, будівництво, реконструкцію будинків і сп оруд, благоустрій територій та надання дозволу на провед ення цих робіт.
Відповідно до Положення пр о Державну архітектурно-буді вельну інспекцію, затверджен им постановою Кабінету Мініс трів України №1434 від 18.10.2006, а тако ж з Положенням про інспекції державного архітектурно-буд івельного контролю в Автоном ній Республіці Крим, областя х, мм. Києва і Севастополі, зат вердженого Наказом Міністер ства регіонального розвитку та будівництва України №317 ві д 19.11.2007 року основними завдання ми інспекції та її територіа льних органів є виконання до звільних, реєстраційних функ цій та здійснення контролю і нагляду у сфері будівництва , містобудування та архітект ури. Крім того, інспекція держ авного архітектурно-будівел ьного контролю видає замовни кам та реєструє у встановлен ому порядку дозволи на викон ання підготовчих робіт та до зволи на виконання будівельн их робіт (нове будівництво, ре конструкція, реставрація, ка пітальний ремонт, розширення та технічне переоснащення п ідприємств), забезпечує реал ізацію встановленого порядк у в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, видає свідоцтва про відповідність закінченого будівництвом об 'єкта проектній документації , державним будівельним норм ам, стандартам і правилам та і нше.
Згідно з ч.2 ст.328 ЦК Укр аїни, право власності вважає ться набутим правомірно, якщ о інше прямо не випливає із за кону або незаконність набутт я права власності не встанов лена судом.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 331 Ц К України право власності на новостворене нерухоме майно (житлові будинки, будівлі спо руди тощо) виникає з моменту з авершення будівництва (створ ення майна). Якщо договором аб о законом передбачено прийня ття нерухомого майна до експ луатації, право власності ви никає з моменту його прийнят тя до експлуатації.
У відповідності з п.п. 1.6., 6.1. Наказу Міністерства юстиції України N 7/5 від 07.02.02. «Про затвер дження Тимчасового положенн я про порядок реєстрації пра ва власності на нерухоме май но»(зі змінами та доповнення ми) оформлення права власнос ті на об'єкти нерухомого майн а провадиться з видачею свід оцтва про право власності ор ганами місцевого самоврядув ання фізичним особам, юридич ним особам на новозбудова ні, перебудовані або рекон струйовані об'єкти нерухомо го майна за наявності акта пр о право власності на землю аб о рішення про відведення зем ельної ділянки для цієї мети та за наявності документа, що відповідно до вимог законод авства засвідчує відповідні сть закінченого будівниц твом об'єкта проектній док ументації, державним будів ельним нормам, стандартам і правилам.
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 08.10.2008 року № 923 «Про Порядок п рийняття в експлуатацію закі нчених будівництвом об'єктів »прийняття в експлуатацію за кінчених будівництвом об'єкт ів здійснюється на підставі свідоцтва про відповідність збудованого об'єкта проектн ій документації, вимогам дер жавних стандартів, будівельн их норм і правил (далі - свідоц тво), що видається інспекціям и державного архітектурно-бу дівельного контролю (далі - ін спекція) за формою згідно з до датком 1. Експлуатація закінч ених будівництвом об'єктів, щ о не відповідають проектній документації, державним буді вельним нормам, стандартам і правилам, забороняється.
У ч. З ст.18 Закону Украї ни „Про основи містобудуванн я" зазначено, що закінчені буд івництвом об'єкти підлягають прийняттю в експлуатацію в п орядку, встановленому Кабіне том Міністрів України. Експл уатація не прийнятих у встан овленому законодавством пор ядку об'єктів забороняється.
"Порядком прийняття в ек сплуатацію закінчених будів ництвом об'єктів", затверджен ого постановою Кабінету Міні стрів України від 22.09.2004р. № 1243 пер едбачено затвердження акту д ержавної приймальної комісі ї органом виконавчої влади ч и органом місцевого самовряд ування, що утворив цю комісію , та реєстрацію в інспекції де ржавного архітектурно-будів ельного контролю, яка видала дозвіл на виконання будівел ьних робіт.
Згідно з п.12 „Порядк у прийняття в експлуатацію з акінчених будівництвом об'єк тів" затвердженого постаново ю Кабінету Міністрів України від 22.09.2004р. № 1243, до складу державн ої приймальної комісії включ аються представники органу в иконавчої влади чи органу мі сцевого самоврядування, що у творив комісію, виконавчого комітету місцевої ради, на те риторії якої розташовано зак інчений будівництвом об'єк т, замовника, генеральног о підрядника, генерального проектувальника (автора прое кту), експлуатаційної органі зації, інспекції державного архітектурно-будівельного к онтролю, органів державного санітарно-епідеміологічног о та державного пожежного на гляду. У випадках, визначених законодавством, до складу де ржавної приймальної комісії включаються також представн ики Мінприроди, Мінпраці, Дер жнаглядохоронпраці, Держком енергозбереження, Держатомр егулювання.
Позивачем не надано н і суду першої інстанції, ні су ду апеляційної інстанції док ументів, які підтверджують н адання Харківською міською р адою архітектурно-плануваль ного завдання та технічних у мов на реконструкцію будинкі в і споруд, благоустрій терит орій та надання дозволу на пр оведення цих робіт, а також до кументів щодо надання Держав ною архітектурно-будівельно ю інспекцією дозволу на пров едення реконструкції нерухо мого майна, яке розташоване з а адресою: м. Харків, вул. Римар ська,23-а, а також свідоцтва про відповідність закінченої ре конструкції об'єкта проектні й документації, державним бу дівельним нормам, стандартам і правилам та інше.
Колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що пози вачем не надано доказів звер нення до Харківської міської ради з проханням призначенн я державної технічної комісі ї для прийняття в експлуатац ію новоствореного нерухомог о майна. Крім того, позивач не надав доказів прийняття об' єкту в експлуатацію в устано вленому законом порядку.
Приймаючи до уваги, щ о позивач не надав доказів зв ернення до відповідача для в ирішення в установленому пор ядку питання оформлення прав а власності на новостворене нерухоме майно та доказів пр ийняття відповідачем рішенн я про збереження збудованого об' єкту, колегія суддів дій шла висновку про відсутність правових підстав для визнан ня за позивачем права власно сті на нежитлові приміщення в літ. „А-3" в м. Харкові по вул. Су мській, 23/34, загальною площею 174,0 кв.м.
За таких обставин, прийма ючи до уваги, що позивач не зве ртався до відповідача для ви рішення в установленому поря дку питання збереження та оф ормлення виконаної реконст рукції приміщень, а відповід ачем, в свою чергу, не порушено ніяких прав та законних інте ресів позивача, колегія судд ів вважає, що правові підстав и для задоволення позову від сутні.
На підставі виклад еного судова колегія дійшла висновку, що апеляційна скар га Інспекції державного архі тектурно - будівельного кон тролю у Харківській області підлягає задоволенню, а ріше ння господарського суду Харк івської області від 23 квітня 2 008 року скасуванню, як таке, що п рийняте при неправильному за стосуванні норм матеріально го права.
Керуючись ст. ст. 99, 101, 102, п. 2 ст. 103, п. 4 ч. 1, ст. 104, ст. 105 ГПК Україн и,
постановила:
Апеляційну скаргу Інсп екції державного архітектур но - будівельного контролю у Харківській області задовол ьнити.
Рішення господарськ ого суду Харківської області від 23 квітня 2008 року у справі № 29/190-08 скасувати та прийняти нов е рішення.
У задоволенні позову в ідмовити.
Постанова набирає зак онної сили з дня її прийняття .
Постанову апеляційно ї інстанції може бути оскарж ено в касаційному порядку пр отягом двадцяти днів з дня на брання постановою апеляційн ого господарського суду зако нної сили.
Головуючий суд дя Шепітько І.І.
су ддя Пелипенко Н.М.
су ддя Терещенко О.І.
Постанову підписано 20.06.2011 р оку
Суд | Харківський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 23.06.2011 |
Оприлюднено | 30.06.2011 |
Номер документу | 16494753 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Харківський апеляційний господарський суд
Шепітько І.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні