Постанова
від 23.06.2011 по справі 2а/0270/2382/11
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 червня 2011 р. Справа № 2а/0270/2382/11

м. Ві нниця

Вінницький окружний адмін істративний суд в складі

Головуючого судді Загород нюка Андрія Григоровича,

при секретарі судового зас ідання: Задерей Ірині Василі вні,

за участю представників ст орін:

позивача: Данилюка В.М .,

відповідача: Гончар А .В.,

розглянувши у відкритому с удовому засіданні матеріали справи

за позовом: Вінницького обласного відділення Фонду соціального захисту інвалід ів

до: комунального підпр иємства "Липовецька районна аптека"

про: стягнення адмініст ративно-господарських санкц ій у розмірі 13562,50 грн. та пені в р озмірі 134,31 грн., -

ВСТАНОВИВ :

до Вінницького окружн ого адміністративного суду з вернулось Вінницьке обласне відділення Фонду соціальног о захисту інвалідів (далі - від ділення Фонду) з позовом до ко мунального підприємства "Лип овецька районна аптека" (далі - КП "Липовецька районна аптек а") про стягнення адміністрат ивно-господарських санкцій у розмірі 13562,50 грн. та пені в розм ірі 134,31 гривень.

Позов мотивовано тим, що від повідачем, всупереч вимог ст . 19 Закону України "Про основи с оціальної захищеності інвал ідів в Україні" не забезпечен о встановленого нормативу 1 р обочого місця для працевлашт ування інвалідів, самостійно не розраховано та не сплачен о суму адміністративно-госпо дарських санкцій за невикона ння нормативу по працевлашту ванню інваліда у розмірі 13562,5 г рн. За порушення вимог даного Закону відділенням Фонду ві дповідачеві нараховано пеню в сумі 134,31 грн. Оскільки, КП "Лип овецька районна аптека" адмі ністративно-господарські са нкції та пеню в добровільном у порядку не сплачено, відділ ення Фонду звернулось до Він ницького окружного адмініст ративного суду з проханням с тягнути з КП "Липовецька райо нна аптека" адміністративно- господарські санкції в розмі рі 13562,5 грн. та пеню в розмірі 134,31 г ривень.

Представник позивача в суд овому засіданні позовні вимо ги підтримала та просила суд адміністративний позов задо вольнити повністю.

Представник відповідача у судовому засіданні позов ві дділення Фонду визнала.

Заслухавши пояснення пред ставників сторін, дослідивши матеріали справи, оцінивши д окази в їх сукупності, суд дій шов до висновку про задоволе ння адміністративного позов у повністю, з огляду на наступ не.

Статтею 19 Закону України "Пр о основи соціальної захищено сті інвалідів в Україні" вста новлено, що для підприємств, у станов, організацій, у тому чи слі підприємств, організацій громадських організацій інв алідів, фізичних осіб, які вик ористовують найману працю, у становлюється норматив робо чих місць для працевлаштуван ня інвалідів у розмірі чотир ьох відсотків середньооблік ової чисельності штатних пра цівників облікового складу з а рік, а якщо працює від 8 до 25 ос іб, - у кількості одного робочо го місця.

Крім того, ст. 20 Закону Україн и "Про основи соціальної захи щеності інвалідів в Україні" передбачено, що підприємств а, установи, організації, у том у числі підприємства, органі зації громадських організац ій інвалідів, фізичні особи, я кі використовують найману пр ацю, де середньооблікова чис ельність працюючих інваліді в менша, ніж установлено норм ативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачу ють відповідним відділенням Фонду соціального захисту і нвалідів адміністративно-го сподарські санкції, сума яки х визначається в розмірі сер едньої річної заробітної пла ти на відповідному підприємс тві, установі, організації, у т ому числі підприємстві, орга нізації громадських організ ацій інвалідів, фізичної осо би, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлашту вання інваліда і не зайняте і нвалідом.

Представник позивача у суд овому засіданні підтвердив, що відповідно до ч. 2 Порядку н адання підприємствами, устан овами, організаціями та фізи чними особами, що використов ують найману працю, звітів пр о зайнятість і працевлаштува ння інвалідів та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування, затверд женого постановою Кабінету М іністрів України від 31.01.2007 року №70, відповідач подав до відді лення Фонду звіт про зайняті сть та працевлаштування інва лідів за 2010 рік за формою 10-ПІ, за твердженою наказом Міністер ства праці та соціальної пол ітики України від 10.02.2007 року №42 (а .с. 5). У даному звіті відповідач чітко зазначив, що на його під приємстві в 2010 році середньоо блікова кількість штатних пр ацівників становила 16 осіб, се редньооблікова кількість шт атних працівників, яким відп овідно до чинного законодавс тва встановлена інвалідніст ь - 0 особи, фонд оплати праці шт атних працівників становив 2 17,0 тис. грн., середньорічна заро бітна плата штатного працівн ика становила 13600,0 грн. Кількіс ть інвалідів штатних працівн иків, які повинні працювати н а робочих місцях відповідно до вимог ст. 19 Закону України "П ро основи соціальної захищен ості інвалідів в Україні" та с ума адміністративно-господа рських санкцій за невиконанн я нормативу робочих місць дл я працевлаштування інваліді в у даному звіті за 2010 рік КП "Ли повецька районна аптека" не в ідображено.

Відповідно до ч. 3 ст. 18 Закону України "Про основи соціальн ої захищеності інвалідів в У країні", підприємства, устано ви, організації, фізичні особ и, які використовують найман у працю, зобов' язані виділя ти та створювати робочі місц я для працевлаштування інвал ідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахування м індивідуальних програм реа білітації і забезпечувати ін ші соціально-економічні гара нтії, передбачені чинним зак онодавством, надавати держав ній службі зайнятості інформ ацію, необхідну для організа ції працевлаштування інвалі дів, і звітувати Фонду соціал ьного захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштува ння інвалідів у порядку, вста новленому Кабінетом Міністр ів України.

Поряд з тим, абз.3 п.2 Порядк у подання підприємствами, ус тановами, організаціями та ф ізичними особами, що викорис товують найману працю, звіті в про зайнятість і працевлаш тування інвалідів та інформа ції, необхідної для організа ції їх працевлаштування, зат вердженого постановою Кабін етом Міністрів України від 31.0 1.2007 року №70, передбачено, що інфо рмацію про наявність вільних робочих місць (вакантних пос ад) для працевлаштування інв алідів роботодавці подають ц ентру зайнятості за місцем ї х реєстрації як платників ст рахових внесків на загальноо бов' язкове державне соціал ьне страхування на випадок б езробіття за формою, затверд женою Мінпраці за погодження м з Держкомстатом.

Крім того, ч. 4 ст. 20 Закону Ук раїни "Про зайнятість населе ння" передбачено, що підприєм ства, установи і організації незалежно від форми власнос ті реєструються у місцевих ц ентрах зайнятості за їх міс цезнаходженням як платники з бору до Фонду загальнообов'я зкового державного соціаль ного страхування України на випадок безробіття, щомісяця подають цим центрам адмініс тративні дані у повному обся зі про наявність вільних ро бочих місць (вакансій), у том у числі призначених для пра цевлаштування інвалідів, та про працівників, які працюю ть неповний робочий день (т иждень), якщо це не передбач ено трудовим договором, або не працюють у зв'язку з прос тоєм виробництва з не залеж них від них причин, і в десятид енний строк - про всіх прийнят их працівників у порядку, вст ановленому законодавством.

На підставі вищезазначе ного суд приходить до виснов ку про те, що підприємство пов инно виділити і створити роб очі місця для інвалідів та по відомити державну службу зай нятості про те, яку категорію інвалідів воно може прийнят и на такі створені ним місця. А державна служба зайнятості направляє на ці створені під приємством робочі місця заре єстрованих у ній інвалідів з врахуванням їх побажань, рек омендацій МСЕК та професійни х навичок.

Доказів на підтвердження ф акту виділення та створення робочих місць для інвалідів сума адміністративно-господ арських санкцій за невиконан ня нормативу робочих місць д ля працевлаштування інвалід ів КП "Липовецька районна апт ека" та подання ним до Липовец ького районного центру зайня тості звітів про наявність в акансій протягом 2010 року до су ду не надано.

Згідно наданого в судове засідання листа Липовецьког о районного центру зайнятост і від 11.04.2011 року за №02-17/582 КП "Липове цька районна аптека" звіти 3-ПН про наявність вільних робоч их місць для працевлаштуванн я інвалідів не подавало (а.с. 10).

Враховуючи вищевикладене суд погоджується з позицією позивача, що відповідачем по рушено ст. 18 Закону України "Пр о основи соціальної захищено сті інвалідів в Україні", в які й передбачено, що підприємст ва, установи, організації, фіз ичні особи, які використовую ть найману працю, зобов'язані виділяти та створювати робо чі місця для працевлаштуванн я інвалідів, у тому числі спец іальні робочі місця, створюв ати для них умови праці з урах уванням індивідуальних прог рам реабілітації і забезпечу вати інші соціально-економіч ні гарантії, передбачені чин ним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для ор ганізації працевлаштування інвалідів.

Відповідно до ч. 1 ст. 20 Закону України "Про основи соціальн ої захищеності інвалідів в У країні" підприємства, устано ви, організації, у тому числі п ідприємства, організації гр омадських організацій інва лідів, фізичні особи, які вик ористовують найману працю, д е середньооблікова чисельні сть працюючих інвалідів менш а, ніж установлено нормативо м, передбаченим статтею 19 цьо го Закону, щороку сплачують в ідповідним відділенням Фонд у соціального захисту інвалі дів адміністративно-господа рські санкції.

Частиною 4 ст. 20 того ж Закону встановлено, що адміністрат ивно-господарські санкції ро зраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організація ми громадських організацій і нвалідів, фізичними особами, зазначеними в частині перші й цієї статті, самостійно в ст рок до 15 квітня року, наступно го за роком, в якому відбулос я порушення нормативу, вста новленого частиною першою ст атті 19 цього Закону.

Тобто, ч.ч. 1, 4 ст. 20 Закону Украї ни "Про основи соціальної зах ищеності інвалідів в Україні " пов'язують настання відпові дальності саме з кількістю п рацюючих інвалідів, а не лише з кількістю створених для ни х робочих місць.

Судом встановлено, що, всупе реч вимогам ч.4 ст.20 Закону Укра їни "Про основи соціальної за хищеності інвалідів в Україн і" та п. 3.7 Інструкції щодо запов нення форми №10-ПІ (річна) "Звіт п ро зайнятість і працевлаштув ання інвалідів", затверджено ї наказом Міністерства праці та соціальної політики Укра їни від 10.02.2007 року №42, відповідач в поданому звіті за 2010 рік не р озрахував та в рядку 06 не відо бразив суму коштів адміністр ативно-господарських санкці й, але не сплатив її, як передб ачено чинним законодавством в строк до 15 квітня року, насту пного за роком, в якому відбул ося порушення нормативу, вст ановленого ч.1 ст. 19 Закону Укра їни "Про основи соціальної за хищеності інвалідів в Україн і".

Частиною 2 ст. 20 Закону Україн и "Про основи соціальної захи щеності інвалідів в Україні" та Порядку нарахування пені та її сплати, затвердженої на казом Мінпраці №223 від 15.05.2007 року передбачено, що порушення те рмінів сплати адміністратив но-господарських санкцій тяг не за собою нарахування пені . Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних обліков ої ставки Національного банк у України, що діяла на момент с плати, нарахованої на повну с уму недоїмки за весь її строк .

Згідно наданого до суду лис та від 14.03.2011 року №01-08/171-10/88 (а.с. 6) відд ілення Фонду зверталось до в ідповідача з повідомленням п ро необхідність сплати адмін істративно-господарських са нкцій до 15.04.2010, як передбачено с т. 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інва лідів в Україні".

Відповідачем не надано до с уду доказів в підтвердження створення робочих місць, при значеного для працевлаштува ння інвалідів, та сплату адмі ністративно-господарських с анкцій до 15.04.2010.

Суд погоджується з позивач ем, що за таких умов відповіда ч не забезпечив нормативу ро бочих місць для працевлаштув ання інвалідів та не сплатив адміністративно-господарсь кі санкції в сумі 13562,5 грн., що зу мовило нарахування пені у су мі 134,31 гривень.

Адміністративно-господа рські санкції за незайняті і нвалідами робочі місця не є п одатком, збором (обов' язков им платежем), обов' язкова сп лата яких передбачена Консти туцією України та Законом Ук раїни "Про систему оподаткув ання", а є заходом впливу до пр авопорушника у сфері господа рювання у зв' язку зі скоєнн ям правопорушення.

Згідно ч. 1 ст. 238 ГК України, за порушення встановлених за конодавчими актами правил зд ійснення господарської діял ьності до суб'єктів господар ювання можуть бути застосова ні уповноваженими органами д ержавної влади або органами місцевого самоврядування ад міністративно-господарські санкції, тобто заходи органі заційно-правового або майно вого характеру, спрямовані н а припинення правопорушення суб'єкта господарювання та л іквідацію його наслідків.

Крім того, елементами право порушення, виходячи із загал ьних норм права, є вина та наяв ність причинного зв' язку м іж самим порушенням та його н аслідками. Однак, позивач суд у не надав доказів, які б вказу вали на наявність в діях робо тодавця складу правопорушен ня за яке застосовується юри дична відповідальність у виг ляді адміністративно-господ арських санкцій (ст. 218 ГК Украї ни).

У силу ч.1 статті 9 КАС України суд при вирішенні справи кер ується принципом законності , відповідно до якого органи д ержавної влади, органи місце вого самоврядування, їхні по садові і службові особи зобо в'язані діяти лише на підстав і, в межах повноважень та у спо сіб, що передбачені Конститу цією та законами України.

Підпункту 3 п. 4 Положення п ро Фонд соціального захисту інвалідів, затвердженого пос тановою Кабінету Міністрів У країни від 26.09.2002 року №1434 передба чає, що Фонд, відповідно до пок ладених на нього завдань, зді йснює контроль за виконанням підприємствами нормативу ро бочих місць для працевлаштув ання інвалідів та сплатою ни ми адміністративно-господар ських санкцій і пені.

Відповідальність за нез абезпечення зазначених норм ативів відповідно до ч.2 ст. 19 За кону України "Про основи соці альної захищеності інваліді в в Україні" покладається на к ерівників підприємств. А в ра зі, коли кількість працюючих інвалідів менша, ніж установ лено нормативом, то відповід альність покладається на під приємства у вигляді щорічної сплати штрафних санкцій, сум а яких визначається у розмір і середньої річної заробітно ї плати на підприємстві за ко жне робоче місце, не зайняте і нвалідом.

Судом з'ясовано, що відповід ач не приймав міри по створен ню робочих місць для інвалід ів, належним чином центр зайн ятості не інформував про ная вність вакансій для інваліді в, адміністративно-господарс ькі санкції в сумі 13562,5 грн. не сп латив, що призвело до нарахув ання пені у сумі 134,31 гривень.

Суду доказів сплати вказан их вище фінансових санкцій в ідповідачем не надано.

У відповідності зі ст. 124 Конс титуції України, юрисдикція судів поширюється на всі пр авовідносини, що виникають у державі, водночас ч. 2 ст. 19 Конс титуції України визначено, щ о органи державної влади та о ргани місцевого самоврядува ння, їх посадові особи зобов'я зані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосі б, що передбачені Конституці єю та законами України.

Відповідно до ст. ст. 11, 71 КАС У країни кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та зап еречення, а суд, згідно ст. 86 цьо го ж Кодексу, оцінює докази, як і є у справі, за свої внутрішні м переконання, що ґрунтуєтьс я на їх безпосередньому, всеб ічному, повному та об' єктив ному дослідженні.

На підставі викладеного та з урахуванням того, що на день розгляду справи відповідач адміністративно-господарсь кі санкції та пеню, які підтве рджується матеріалами справ и не сплатив, та повне визнанн я представником КП "Липовець ка районна аптека" адміністр ативного позову відділення Ф онду у судовому засіданні, су д приходить до висновку, що по зов є обґрунтованим та підля гає задоволенню.

Що стосується розподілу су дових витрат, то згідно з ч. 4 ст . 94 КАС України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних п овноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, су дові витрати, здійснені пози вачем, з відповідача не стягу ються.

Керуючись ст.ст. 70, 71, 79, 86, 94, 128, 158, 162, 163, 167, 255, 257 КАС України, суд -

ПОСТАНОВИВ :

адміністративний поз ов задовольнити повністю.

Стягнути з комунального пі дприємства "Липовецька район на аптека" (22500, м. Липовець, вул. П ирогова, 9; код ЄДРПОУ 35097795, банкі вські реквізити: р/р 2600586016502, ВФ ВА Т КБ "Хрещатик", МФО 302786) на корис ть Вінницького обласного від ділення Фонду соціального за хисту інвалідів (одержувач: д ержбюджет Липовецького райо ну, р/р 31214230700273, код 34701099, банк одержу вач: ГУ ДКУ у Вінницькій облас ті, м. Вінниця, МФО 802015, символ зв ітності 230, код бюджетної клас ифікації 50070000) адміністративн о-господарські санкції у роз мірі 13562,50 грн. (тринадцять тисяч п'ятсот шістдесят дві гривні п'ятдесят копійок) та пеню в р озмірі 134,31 грн. (сто тридцять чо тири гривні тридцять одну ко пійку).

Постанова суду першої ін станції набирає законної сил и в порядку, визначеному ст. 254 К АС України.

Відповідно до ст. 186 КАС Украї ни, апеляційна скарга на пост анову суду першої інстанції подається протягом десяти дн ів з дня її проголошення. У раз і застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодек су, а також прийняття постано ви у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня от римання копії постанови. Якщ о суб'єкта владних повноваже нь у випадках та порядку, пере дбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було п овідомлено про можливість от римання копії постанови суду безпосередньо в суді, то деся тиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду о бчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденно го строку з моменту отриманн я суб'єктом владних повноваж ень повідомлення про можливі сть отримання копії постанов и суду.

Суддя Загородню к Андрій Григорович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.06.2011
Оприлюднено05.07.2011
Номер документу16520705
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а/0270/2382/11

Ухвала від 25.05.2011

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Загороднюк Андрій Григорович

Постанова від 23.06.2011

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Загороднюк Андрій Григорович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні