Постанова
від 22.06.2011 по справі 2а-1670/4348/11
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІ НІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 червня 2011 року м. Полтава Справа № 2а-1670/4348/11

Полтавський окружний ад міністративний суд у складі:

головуючого судді - Клоч ка К.І.,

при секретарі - Міщенко Р .В.,

розглянувши у відкритом у судовому засіданні справу за адміністративним позовом Полтавського обласного відд ілення Фонду соціального зах исту інвалідів до Приватног о підприємства "Транспортний союз" про стягнення адмініст ративно-господарських санкц ій та пені, -

В С Т А Н О В И В:

24 травня 2011 року Полтав ське обласне відділення Фонд у соціального захисту інвалі дів (далі - позивач) звернулос ь до Полтавського окружного адміністративного суду з адм іністративним позовом до При ватного підприємства " Транс портний союз " (далі - відповід ач) про стягнення адміністра тивно-господарських санкцій у розмірі 11 478,95 грн та пені у роз мірі 134,16 грн, посилаючись на по рушення вимог статей 19, 20 Зако ну України “Про основи соціа льної захищеності інвалідів в Україні” від 21.03.1991 №875-ХІІ (нада лі - Закон №875-ХІІ), що полягає у незабезпеченні нормативу ро бочих місць працевлаштуванн я інвалідів у 2010 році.

Позивач явку уповноважено го представника не забезпечи в, надавши суду клопотання пр о розгляд справи за відсутно сті уповноваженого представ ника (вх. №21754/11 від 22.06.11).

Відповідач явку уповноваж еного представника у судове засідання не забезпечив, про причини неприбуття не повід омив, про час, дату, місце судо вого розгляду повідомлений н алежним чином та своєчасно, щ о підтверджується наявними у матеріалах справи повідомле ннями про вручення поштового відправлення.

Відповідно до положень час тини четвертої статті 128 Кодек су адміністративного судочи нства України, у разі неприбу ття відповідача - суб'єкта вла дних повноважень, належним ч ином повідомленого про дату, час і місце судового розгляд у, без поважних причин або без повідомлення ним про причин и неприбуття розгляд справи не відкладається і справу мо же бути вирішено на підставі наявних у ній доказів. Ці ж на слідки застосовуються у разі повторного неприбуття за та ких самих умов відповідача, я кий не є суб'єктом владних пов новажень.

За викладених обставин суд вважає за можливе провести р озгляд справи за даної явки т а на підставі наявних у ній до казів.

Дослідивши матеріали спра ви, суд встановив наступне.

28.02.2011 відповідач подав до По лтавського обласного відділ ення Фонду соціального захис ту інвалідів звіт про зайнят ість населення та працевлашт ування інвалідів за 2010 рік (фор ма № 10-ПІ).

Згідно відомостей, зазначе них у Звіті, середньообліков а кількість штатних працівни ків облікового складу підпри ємства у 2010 році становила 38 ос іб. Норматив для працевлашту вання інвалідів склав 2 робоч их місця. Разом з тим, згідно ц ього ж Звіту, на підприємстві протягом 2010 року працювала од на особа, якій відповідно до ч инного законодавства встано влено інвалідність.

За недотримання нормативу робочих місць по кількості п рацюючих інвалідів позиваче м нараховано відповідачу адм іністративно-господарські с анкції у розмірі 11 478,95 грн.

Прострочення терміну опла ти адміністративно-господар ських санкцій відповідачем с кладає 39 днів (з 16.04.2011 по 24.05.2011), у зв' язку з чим відповідачу нарах овано пеню у розмірі 134,16 грн.

Відповідно до статті 19 Кон ституції України, органи дер жавної влади та органи місце вого самоврядування, їх поса дові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повн оважень та у спосіб, що передб ачені Конституцією та закона ми України.

Згідно статті 92 Конституції України, виключно законами У країни визначаються, зокрема засади цивільно-правової ві дповідальності; діяння, які є злочинами, адміністративним и або дисциплінарними правоп орушеннями, та відповідальні сть за них.

Статтею 8 Закону №875-ХІІ встан овлено, що державне управлін ня в галузі забезпечення соц іальної захищеності інвалід ів здійснюється центральним органом виконавчої влади з п итань праці та соціальної по літики, Міністерством охорон и здоров'я України та органам и місцевого самоврядування У країни.

Відповідно до пункту 1 Полож ення про Фонд соціального за хисту інвалідів, затверджено го постановою Кабінету Мініс трів України від 26.09.2002 №1434, Фонд с оціального захисту інваліді в (далі - Фонд) є урядовим орган ом державного управління, як ий діє у складі Мінпраці та пі дпорядковується йому.

Пункт 9 цього ж Положення пе редбачає, що для реалізації п окладених на Фонд завдань за погодженням з Мінпраці утво рюються територіальні відді лення Фонду в межах гранично ї чисельності його працівник ів. Положення про територіал ьні відділення затверджує ди ректор Фонду.

За змістом статті 20 Закону № 875-ХІІ Фонд соціального захист у інвалідів, його відділення мають право захищати свої пр ава та законні інтереси, у том у числі в суді. Тобто, саме Фон ду соціального захисту інвал ідів надано право на стягнен ня адміністративно-господар ських санкції за недодержанн я законодавчо встановленого нормативу робочих місць для забезпечення працевлаштува ння інвалідів.

Позивач у позовній заяві по силається на порушення відпо відачем частини першої статт і 19 Закону №875-ХІІ щодо недотрим ання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалі дів.

Частиною першою статті 19 За кону №875-ХІІ визначено, що для підприємств, установ, органі зацій, у тому числі підприємс тв, організацій громадських організацій інвалідів, фізич них осіб, які використовують найману працю, установлюєть ся норматив робочих місць дл я працевлаштування інваліді в у розмірі чотирьох відсотк ів середньооблікової чисель ності штатних працівників об лікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кілько сті одного робочого місця.

Частиною четвертою статті 19 Господарського кодексу Ук раїни передбачено, що органи державної влади і посадові о соби, уповноважені здійснюва ти державний контроль і держ авний нагляд за господарсько ю діяльністю, їх статус та заг альні умови і порядок здійсн ення контролю і нагляду визн ачаються законами.

Згідно статей 216-218 Господарс ького кодексу України, учасн ики господарських відносин н есуть господарсько-правову в ідповідальність за правопор ушення у сфері господарюванн я шляхом застосування до пра вопорушників господарських санкцій на підставах і в поря дку, передбачених цим Кодекс ом, іншими законами та догово ром.

Застосування господарськи х санкцій повинно гарантуват и захист прав і законних інте ресів громадян, організацій та держави, в тому числі відшк одування збитків учасникам г осподарських відносин, завда них внаслідок правопорушенн я, та забезпечувати правопор ядок у сфері господарювання.

До суб'єктів господарюванн я за порушення ними правил зд ійснення господарської діял ьності застосовуються адмін істративно-господарські сан кції.

Господарські санкції заст осовуються у встановленому з аконом порядку за ініціативо ю учасників господарських ві дносин, а адміністративно-го сподарські санкції - уповнов аженими органами державної в лади або органами місцевого самоврядування.

Підставою господарсько-пр авової відповідальності уча сника господарських відноси н є вчинене ним правопорушен ня у сфері господарюван ня.

Учасник господарських від носин відповідає за невикона ння або неналежне виконання господарського зобов'язання чи порушення правил здійсне ння господарської діяльност і, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього захо дів для недопущення господар ського правопорушення.

Статтею 614 Цивільного кодек су України встановлено, що ос оба, яка порушила зобов'язанн я, несе відповідальність за н аявності її вини (умислу або н еобережності), якщо інше не вс тановлено договором або зако ном. Особа є невинуватою, якщо вона доведе, що вжила всіх зал ежних від неї заходів щодо на лежного виконання зобов'язан ня.

Згідно зі статтею 238 Господа рського кодексу України за п орушення встановлених закон одавчими актами правил здійс нення господарської діяльно сті до суб'єктів господарюва ння можуть бути застосовані уповноваженими органами дер жавної влади або органами мі сцевого самоврядування адмі ністративно-господарські са нкції, тобто заходи організа ційно-правового або майновог о характеру, спрямовані на пр ипинення правопорушення суб 'єкта господарювання та лікв ідацію його наслідків.

Види адміністративно-госп одарських санкцій, умови та п орядок їх застосування визна чаються цим Кодексом, іншими законодавчими актами. Адмін істративно-господарські сан кції можуть бути встановлені виключно законами.

Види адміністративно-госп одарських санкцій передбаче ні статтею 239 Господарського к одексу України: органи держа вної влади та органи місцево го самоврядування відповідн о до своїх повноважень та у по рядку, встановленому законом , можуть застосовувати до суб 'єктів господарювання такі а дміністративно-господарськ і санкції: вилучення прибутк у (доходу); адміністративно-го сподарський штраф; стягнення зборів (обов'язкових платежі в); застосування антидемпінг ових заходів; припинення екс портно-імпортних операцій; з астосування індивідуальног о режиму ліцензування; зупин ення дії ліцензії (патенту) на здійснення суб'єктом господ арювання певних видів господ арської діяльності; анулюван ня ліцензії (патенту) на здійс нення суб'єктом господарюван ня окремих видів господарськ ої діяльності; обмеження або зупинення діяльності суб'єк та господарювання; скасуванн я державної реєстрації та лі квідація суб'єкта господарюв ання; інші адміністративно-г осподарські санкції, встанов лені цим Кодексом та іншими з аконами.

Статтею 241 Господарського к одексу України встановлено, що адміністративно-господар ський штраф - це грошова сума, що сплачується суб'єктом гос подарювання до відповідного бюджету у разі порушення ним встановлених правил здійсне ння господарської діяльност і.

Перелік порушень, за які з с уб'єкта господарювання стягу ється штраф, розмір і порядок його стягнення визначаються законами, що регулюють подат кові та інші відносини, в яких допущено правопорушення.

Частиною другою статті 20 З акону України "Про основи соц іальної захищеності інвалід ів в Україні" передбачено, що п орушення термінів сплати штр афних санкцій тягне за собою нарахування пені в розмірі 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку У країни за кожний календарний день її прострочення, включа ючи день сплати.

У ході судового розгляду сп рави судом встановлено, що зг ідно листа Полтавського обла сного центру зайнятості від 07.06.2011 №043-02-2090/0-11, Приватне підприємс тво " Транспортний союз " подал о до органів служби зайнятос ті інформацію про наявність вільних робочих місць (вакан тних посад) за формою №3-ПН з за повненням графи 15 (наявність в ільних робочих місць для інв алідів) для працевлаштування осіб з обмеженими фізичними можливостями у квітні-листо паді 2010 року. Таким чином, відпо відач не інформував службу з айнятості про створення на п ідприємстві робочих місць дл я працевлаштування інваліді в у період з січня по березень 2010 року та у грудні 2010 року.

Згідно наказу Міністерст ва праці та соціальної політ ики України від 19.12.2005 №420 «Про зат вердження форм звітності та інструкцій щодо їх заповненн я»формою звітності про наявн ість вакантних місць на підп риємстві є форма № 3-ПН „Звіт п ро наявність вакансій”, яка п одається підприємствами щом ісячно до державної служби з айнятості.

З огляду на вищезазначене, м ожна стверджувати, що звіт за формою 3-ПН є актом інформуван ня органів працевлаштування про створені на підприємств і робочі місця для працевлаш тування інвалідів і, водноча с, запитом про направлення на підприємство для працевлашт ування.

Частиною третьою статті 19 З акону №875-ХІІ передбачено, що п ідприємства, установи, орган ізації, у тому числі підприєм ства, організації громадськи х організацій інвалідів, фіз ичні особи, які використовую ть найману працю, самостійно здійснюють працевлаштуванн я інвалідів у рахунок нормат ивів робочих місць виходячи з вимог статті 18 цього Закону.

Частиною першою статті 18 За кону №875-ХІІ встановлено, забе зпечення прав інвалідів на п рацевлаштування та оплачува ну роботу, в тому числі з умово ю про виконання роботи вдома , здійснюється шляхом їх безп осереднього звернення до під приємств, установ, організац ій чи до державної служби зай нятості.

З наведених норм статей 18, 19 З акону №875-ХІІ вбачається, що пі дприємства здійснюють самос тійно працевлаштування інва лідів, але виходячи з вимог ст атті 18 Закону.

Отже, стаття 18 Закону №875-ХІІ н е встановлює правил, за якими підприємство було б зобов' язано самостійно здійснюват и пошук інвалідів для їх прац евлаштування на своєму підпр иємстві.

Частиною третьою статті 18 З акону №875-ХІІ чітко визначено зобов'язання підприємства, щ о використовує найману працю , а саме, виділяти та створюват и робочі місця для працевлаш тування інвалідів, у тому чис лі спеціальні робочі місця, с творювати для них умови прац і з урахуванням індивідуальн их програм реабілітації і за безпечувати інші соціально-е кономічні гарантії, передбач ені чинним законодавством, н адавати державній службі зай нятості інформацію, необхідн у для організації працевлашт ування інвалідів, звітувати Фонду соціального захисту ін валідів про зайнятість та пр ацевлаштування інвалідів у п орядку, встановленому Кабіне том Міністрів України.

Позивач, посилаючись на пор ушення з боку відповідача пр авил господарської діяльнос ті, встановлених Законом, не н адав суду доказів того, що у пе ріод, коли відповідач подава в до органів служби зайнятос ті інформацію про наявність вільних робочих місць (вакан тних посад) за формою №3-ПН з за повненням графи 15 (наявність в ільних робочих місць для інв алідів) для працевлаштування осіб з обмеженими фізичними можливостями (квітень-листо пад 2010 року), державною службою зайнятості направлялись осо би, яким відповідно до чинног о законодавства встановлена інвалідність для працевлашт ування, а відповідачем у їх пр ацевлаштуванні відмовлено.

З огляду на вищевикладене , суд приходить до висновку, що позовні вимоги Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалід ів про стягнення адміністрат ивно-господарських санкцій т а пені підлягають задоволенн ю в частині стягнення штрафн их санкцій за ті місяці, коли в ідповідачем не здійснено зах одів, спрямованих на працевл аштування осіб, які мають інв алідність, а саме, за період з січня по березень 2010 року та у г рудні 2010 року у розмірі 3 826,33 грн (14 479,00 грн, середня річна заробі тна плата штатного працівник а : 12 місяців х 4 місяці неподанн я інформації до органів служ би зайнятості за формою 3-ПН = 3 826,33 грн) та, відповідно, в части ні стягнення пені у розмірі 44, 76 грн (3 826,33 грн адміністративно -господарських санкцій х 0,03%, од ноденний розмір пені х 39 днів прострочення = 44,76 грн).

На підставі викладеного, ке руючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 К одексу адміністративного су дочинства України,-

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний поз ов Полтавського обласного ві дділення Фонду соціального з ахисту інвалідів до Приватн ого підприємства "Транспортн ий союз" про стягнення адміні стративно-господарських сан кцій та пені - задовольнити частково.

Стягнути з Приватного підп риємства "Транспортний союз" (вул. Леніна, 9/16,кВ. 29, м. Кременч ук, Полтавська область, 39000, ЄД РПОУ:31773307, р/р2600101645658 в АТ «Укрексім банк», МФО: 331649) на користь Полта вського обласного відділенн я Фонду соціального захисту інвалідів (вул. Зигіна, 1, м. Полт ава, одержувач УДК в м. Кременч ук, код ЄДРПОУ УДК: 34698778, р/р31212230700008 в ГУДК у Полтавській обл., МФО 8310 19) адміністративно-господарс ькі санкції у розмірі 3 826 (три т исячі вісімсот двадцять шіст ь) гривень 33 (тридцять три) копі йки та пеню у розмірі 44,76 (сорок чотири) гривні 76 (сімдесят шіс ть) копійок.

В іншій частині позовних ви мог відмовити.

Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання апеляційної скарг и. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо й ого не скасовано, набирає зак онної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного про вадження або набрання законн ої сили рішенням за наслідка ми апеляційного провадження .

Постанова може бути оскарж ена до Харківського апеляцій ного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня пр оголошення постанови з одноч асним поданням її копії до су ду апеляційної інстанції. У р азі складення постанови у по вному обсязі відповідно до с татті 160 Кодексу адміністрат ивного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апе ляційна скарга подається про тягом десяти днів з дня отрим ання копії постанови.

Повний текст постанови виг отовлено 29 червня 2011 року.

Суддя К.І. Клочко

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.06.2011
Оприлюднено04.07.2011
Номер документу16534268
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-1670/4348/11

Ухвала від 05.03.2015

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.В. Гіглава

Постанова від 22.06.2011

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

К.І. Клочко

Ухвала від 26.05.2011

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

К.І. Клочко

Ухвала від 26.05.2011

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

К.І. Клочко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні