Рішення
від 25.04.2008 по справі 8/51пн
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

8/51пн

                                ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ  

                                  83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

                                                             Р І Ш Е Н Н Я   

                                                            іменем України

25.04.08 р.                                                                                                     Справа № 8/51пн                               

за позовом Закритого акціонерного товариства „Донбасбудмеханізація”,                    ЄДРПОУ 01237081, м.Донецьк

до відповідача 1 Виконавчого комітету Макіївської міської ради Донецької області,  

                             ЄДРПОУ 04052815, м.Макіївка

                              

до відповідача 2 Макіївської міської ради, ЄДРПОУ 26040617, м.Макіївка

про визнання права та спонукання виконати дії

Суддя  Ємельянов А.С.

Представники:

від позивача: Гробовод О.Г. – по дов.

від відповідача 1: Філіна Н.О. – по дов.

від відповідача 2: Аксьончикова Н.О. – по дов.

В засіданні суду брали участь:

СУТЬ СПРАВИ:

Закрите акціонерне товариство „Донбасбудмеханізація”, м.Донецьк, позивач, звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до відповідача 1, Виконавчий комітет Макіївської міської ради Донецької області, м.Макіївка, до відповідіча 2, Макіївська міська рада, м.Макіївка про:

-  визнання права позивача на отримання в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 0,6980 га для розміщення об'єкту – торгівельного комплексу за адресою: м.Макіївка, Гірницький район, мікрорайон Зелений (район жилого будинку №57) шляхом підписання прямого договору оренди з Макіївською міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з заявкою до Макіївського міського голови;

- зобов'язання відповідача 2 затвердити проект землеустрою та прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою та про передачу земельної ділянки позивачу;

- зобов'язання відповідача 2 укласти договір оренди земельної ділянки площею 0,6980 га для розміщення об'єкту – торгівельного комплексу за адресою: м.Макіївка, Гірницький район, мікрорайон Зелений (район жилого будинку №57);

- зобов'язання Донецьку філію Державного підприємства „Центр державного земельного кадастру” Державного комітету України по земельним ресурсам  зареєструвати договір оренди земельної ділянки площею 0,6980 га для розміщення об'єкту – торгівельного комплексу за адресою: м.Макіївка, Гірницький район, мікрорайон Зелений (район жилого будинку №57) відповідно до Порядку державної реєстрації договорів оренди землі.

Згідно із ст.22 Господарського процесуального кодексу України позивач заявою без номеру та дати, яка надійшла на адресу господарського суду 25.04.2008р., заявив вимоги про визнання права на отримання в оренду земельної ділянки площею 0,6980 га для будівництва та функціонування об'єкту торгівлі за адресою: м.Макіївка, Гірницький район, мікрорайон Зелений (район жилого будинку №57) шляхом підписання прямого договору оренди, а також оформлення та підписання відповідних документів та вчинення дій, необхідних для укладання договору оренди з Макіївською міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з заявкою до Макіївського міського голови.

За таких обставин, позивачем заявлені, а судом розглянуті позовні вимоги, викладені у вказаній заяві.

В обгрунтування позовних вимог позивач посилається на наявність у нього права на отримання спірної земельної ділянки в оренду на умовах та в порядку, передбачених Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з заявкою до Донецького міського голови.

Відповідач 1 у відзиві без номеру та дати, який надійшов на адресу господарського суду Донецької області 25.04.2008р., проти позовних вимог заперечує з огляду на те, що укладання договорів оренди земельних ділянок відноситься до повноважень Макіївської міської ради.  

Відповідач 2 надав відзив без номеру та дати, що надійшов на адресу господарського суду Донецької області 25.04.2008р., в якому позовні вимоги не визнав. Обґрунтовуючи свої заперечення проти позову відповідач 2 посилається на ті обставини, що внаслідок внесення змін Законом України "Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі", отримання права оренди земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, на теперішній час відбувається виключно на аукціонах.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення сторін, господарський суд встановив:

11.09.2006р. позивач звернувся до Макіївського міського голови з заявою про надання в оренду земельної ділянки для розміщення об'єкту торгівлі у Гірницькому районі м.Макіївки (біля будинку №57).

13.09.2006р. комісією було надано акт вибору та обстеження земельної ділянки, в якому зазначено, що земельна ділянка орієнтованою площею 0,1 га у мікрорайоні Зелений Гірницького району м.Макіївки є придатною для будівництва об'єкту торгівлі.

15.11.2007р. Макіївським міським управлінням земельних ресурсів позивачу надано висновок №5893 про погодження та можливість передання  земельної ділянки площею 0,6980 га в оренду строком на 49 років за рахунок земель житлової та громадської забудови для будівництва та функціонування об'єкту торгівлі за вказаною адресою.

Одночасно, позивачем були отримані наступні дозволи державних органів та органів місцевого самоврядування на розміщення зазначеного об'єкту:

-          попередній висновок Макіївської міської санітарно-епідеміологічної  станції №2649 від 14.09.2006р.;

-          висновки №01/624 від 13.09.2006р., №208 від 11.09.2007р., №01/1844-13/30 від 24.10.2007р. Головного управління містобудування і архітектури Макіївської міської ради;

-          висновок Макіївської регіональної екологічної інспекції Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області №40-980 від 15.09.2006р.;

-          висновок Донецького обласного управління лісового господарства №02-145/лг від 02.04.2007р.

-          висновок Макіївської міської санітарно-епідеміологічної  станції №199/03.1 від 25.10.2007р.;

-          висновок №779/22 від 05.11.2007р. відділу охорони пам'яток археології  Донецького обласного краєзнавчого музею Управління культури Донецької обласної державної адміністрації;

-          висновок відділу регуляторної політики Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області №02/613 від 06.11.2007р.;

-          висновки відділу культури Макіївської міської ради №65 від 14.09.2006р., №448 від 12.11.2007р.

З урахуванням викладеного, за твердженням позивача, він має законні підстави для набуття права оренди на земельну ділянку орієнтованою площею 0,6980 га для розміщення об'єкту торгівлі у мікрорайоні Зелений Гірницького району м.Макіївки.

Листом №01-1021 від 18.04.2008р. Макіївською міською радою повідомлено позивача про неможливість передачі в оренду спірної земельної ділянки.

Підставою для відмови в передачі позивачу земельної ділянки на праві оренди відповідачем 2 вказано ті обставини, що внаслідок внесення змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" отримання права оренди земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, на теперішній час відбувається виключно на аукціонах.

Як вказує позивач, бездіяльність органів місцевого самоврядування щодо оформлення документів на відведення спірної земельної ділянки в оренду є необґрунтованою та незаконною, внаслідок чого позивачем заявлені вимоги про визнання права на отримання в оренду земельної ділянки площею 0,6980 га для будівництва та функціонування об'єкту торгівлі за адресою: м.Макіївка, Гірницький район, мікрорайон Зелений (район жилого будинку №57) шляхом підписання прямого договору оренди, а також оформлення та підписання відповідних документів та вчинення дій, необхідних для укладання договору оренди з Макіївською міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з заявкою до Макіївського міського голови.

Відповідач 1 та відповідач 2 проти позовних вимог заперечують з підстав, викладених у відзивах без номеру та дати, які надійшли на адресу господарського суду 25.04.2008р.

Виходячи з принципу повного, всебічного та об'єктивного розгляду всіх обставин справи, суд вважає вимоги позивача до відповідача 2 такими, що підлягають задоволенню, враховуючи наступне:

Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно із ст.ст.13, 41 Конституції України передбачено, що від імені українського народу права власника, зокрема, на землю здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

Відповідно до ст.ст.142, 143, 144, 145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальної громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.

Зокрема, у відповідності із ст.12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього кодексу.

Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим кодексом.

Порядок надання у постійне користування земельних ділянок юридичним особам та порядок передачі земельних ділянок в оренду визначені ст.ст.123, 124 Земельного кодексу України та ст.16 Закону України "Про оренду землі".

В силу ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Юридична особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у постійне користування із земель державної або комунальної власності, звертається з відповідним клопотанням до районної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій або сільської, селищної, міської ради, як це передбачено ст.123 Земельного кодексу України.

Таким чином, волевиявлення майбутнього орендаря щодо укладення договору оренди реалізується шляхом подання відповідної заяви.

Згідно зі ст.16 Закону України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача до Донецького міського голови, особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання). Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом України. У разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього закону.

Крім цього, згідно Порядку вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.03.2004р. №427 юридична особа, заінтересована у відведенні земельної ділянки, звертається з клопотанням до сільської, селищної, міської ради, районної, Київської чи Севастопольської міської держадміністрації, до повноважень якої належить вирішення питання про вибір земельної ділянки, яка реєструє клопотання в день його подання з присвоєнням реєстраційного номера, розглядає клопотання і в п'ятиденний строк після реєстрації надсилає постійно діючій комісії з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів (далі - комісія), утвореній відповідною радою або держадміністрацією.

Результати роботи комісії оформляються актом вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, який підписується головою і членами комісії, скріплюється печатками і разом з матеріалами, що використовувалися під час його складання, передається юридичній особі, для подання до сільської, селищної, міської ради, районної, Київської чи Севастопольської міської держадміністрації з метою прийняття відповідного рішення.

Внаслідок внесення змін Законом України від 28.12.2007р. N107-VI до ст.16 Закону України "Про оренду землі" та ст.124 Земельного кодексу України, набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, має здійснюватись виключно на аукціонах, крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, які перебувають у власності громадян і юридичних осіб і в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі.

Згідно ст.58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.

Відповідно до ч.4 п.3 мотивувальної частині рішення Конституційного суду України від 09.02.1999р. №1-рп/99 норми ст.58 Конституції України можуть розповсюджуватись на юридичні особи.

Таким чином, посилання відповідача 2 на неможливість розгляду документів з відведення позивачу спірної земельної ділянки у зв'язку із внесенням змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" є необґрунтованими та такими, що порушують права позивача на оренду земельної ділянки.

Відповідно до п.34 ст.26, п.2 ст.77 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання надання земельної ділянки в оренду вирішується на пленарному засіданні ради - сесії, а спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.

За висновками суду, порушені права позивача підлягають захисту способами, передбаченими ст.152 Земельного кодексу України.

Зокрема, згідно з вказаною статтею захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав.

Як встановлено судом вище, позивач звернувся до Макіївського міського голови в передбаченому законодавством порядку з клопотанням про надання земельної ділянки в оренду з наданням для цього всіх необхідних документів.

Листом №01-1021 від 18.04.2008р. Макіївською міською радою було повідомлено позивача про неможливість передання в оренду спірної земельної ділянки з огляду на внесення змін до Земельного кодексу України та Закону України „Про оренду землі”.

Враховуючи повноваження відповідача 2 щодо розпорядження земельними ділянками, які перебувають у комунальній власності, а також зміст листа №01-1021 від 18.04.2008р.,  судом встановлено, що особою, яка є уповноваженою на надання в оренду юридичним особам земельних ділянок та яка оспорює права позивача є відповідач 2 – Макіївська міська рада.

          

За таких обставин, позовні вимоги до відповідача 2 про визнання права на отримання в оренду земельної ділянки площею 0,6980 га для будівництва та функціонування об'єкту торгівлі за адресою: м.Макіївка, Гірницький район, мікрорайон Зелений (район жилого будинку №57) шляхом підписання прямого договору оренди, а також оформлення та підписання відповідних документів та вчинення дій, необхідних для укладання договору оренди з Макіївською міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з заявкою до Макіївського міського голови, є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Одночасно, позов в частині вимог до відповідача 1 підлягає залишенню без задоволення, враховуючи відсутність у Виконавчого комітету Макіївської міської ради Донецької області повноважень на укладання договорів оренди землі. Крім того, судом також прийнято до уваги, що права та законні інтереси позивача з боку відповідача 1 ніяким чином не оспорюються та не порушуються.

При визначенні підвідомчості цієї справи господарським судам суд виходив з того, що між сторонами існує спір про право позивача на отримання в оренду спірної земельної ділянки.

Тобто, правовідносини, що склалися між сторонами з приводу наявності чи відсутності у позивача права на оренду носять договірний характер.

При цьому, відповідачі у спірних правовідносинах не здійснюють владних повноважень, а виступають як суб'єкти господарських відносин.

У відповідності до вимог ст.49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати підлягають віднесенню на відповідача 2 повністю.

 

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.22, 43, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

Відмовити повністю у задоволенні позовних вимог Закритого акціонерного товариства „Донбасбудмеханізація”, м.Донецьк до Виконавчого комітету Макіївської міської ради Донецької області, м.Донецьк.

Позовні вимоги Закритого акціонерного товариства „Донбасбудмеханізація”, м.Донецьк до Макіївської міської ради, м.Донецьк задовольнити повністю.

Визнати право Закритого акціонерного товариства „Донбасбудмеханізація”, м.Донецьк на отримання в оренду земельної ділянки площею 0,6980 га для будівництва та функціонування об'єкту торгівлі за адресою: м.Макіївка, Гірницький район, мікрорайон Зелений (район жилого будинку №57) шляхом підписання прямого договору оренди, а також оформлення та підписання відповідних документів та вчинення дій, необхідних для укладання договору оренди з Макіївською міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з заявкою до Макіївського міського голови.

Стягнути з Макіївської міської ради, м.Макіївка на користь Закритого акціонерного товариства „Донбасбудмеханізація”, м.Донецьк витрати по сплаті державного мита в сумі 85 грн. 00 коп., витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 118  грн. 00 коп.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

За згодою сторін у судовому засіданні 25.04.2008р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Повний текст рішення підписано 25.04.2008р.

          

               Суддя                                                                                                                                  

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення25.04.2008
Оприлюднено30.05.2008
Номер документу1654484
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —8/51пн

Рішення від 25.04.2008

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ємельянов А.С.

Ухвала від 18.04.2008

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ємельянов А.С.

Рішення від 31.05.2007

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ємельянов А.С.

Ухвала від 15.05.2007

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ємельянов А.С.

Ухвала від 16.04.2007

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ємельянов А.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні