Рішення
від 14.05.2008 по справі 8/63пн
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

8/63пн

                                ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ  

                                  83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

                                                             Р І Ш Е Н Н Я   

                                                            іменем України

14.05.08 р.                                                                                                     Справа № 8/63пн                               

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробничо-фінансова компанія «Адміністративний центр», ЄДРПОУ 34899707, м.Донецьк

до відповідача Донецької міської ради, ЄДРПОУ 26502957, м.Донецьк

про визнання права

Суддя  Ємельянов А.С.

Представники:

від позивача: Смаргон О.О. - по дов.

від відповідача: Даніленко Л.А.- заст. нач. упр.

В засіданні суду брали участь:

СУТЬ СПРАВИ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Виробничо-фінансова компанія «Адміністративний центр», м.Донецьк, позивач, звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до відповідача, Донецька міська рада, м.Донецьк про визнання права позивача на отримання в оренду земельної ділянки площею 1,8440 га для будівництва будівлі дворівневої автостоянки, будівлі торгівельно-побутового обслуговування зі станцією технічного  обслуговування, з гостьовою автостоянкою, будівлі торгівельно-побутового обслуговування з зупиночним навісом та стоянкою загального транспорту (в тому числі для розміщення будівлі дворівневої автостоянки на 50 машиномісць на земельній ділянці №1, загальною площею 0,3093 га; будівлі торгівельно-побутового обслуговування зі станцією технічного обслуговування на 9 постів з гостьовою автостоянкою на 28 машиномісць на земельній ділянці №2, загальною площею 0,4803 га; будівлі торгівельно-побутового обслуговування з зупиночним навісом та стоянкою загального транспорту на 20 машиномісць та 7 платформ на земельній ділянці №3, загальною площею 1,0544 га), розташованої  за адресою: вул.301-ї Донецької дивізії (між вул.Роздольною та вул.Армавірською) у Пролетарському районі м.Донецька шляхом підписання договору оренди з Донецькою міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з клопотанням до Донецького міського голови.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на наявність у нього права на отримання спірної земельної ділянки в оренду на умовах та в порядку, передбачених Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з заявкою до Донецького міського голови.

Відповідач  надав відзив на позовну заяву №01/15-2737 від 13.05.2008р., в якому позовні вимоги не визнав. Обґрунтовуючи свої заперечення проти позову відповідач  посилається на ті обставини, що внаслідок внесення змін Законом України "Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі", отримання права оренди земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, на теперішній час відбувається виключно на аукціонах.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення сторін, господарський суд встановив:

31.05.2007р. позивач звернувся до Донецького міського голови з заявою про надання в оренду земельної ділянки для розміщення об'єкту роздрібної торгівлі та побутового обслуговування населення у Пролетарському районі м.Донецька.

На підставі рішення Донецької міської ради від 30.09.2005р. №21/2 "Про затвердження правил забудови м.Донецька", рішення Донецького міського голови (віза) питання щодо надання позивачу в оренду земельної ділянки було передано на розгляд постійно діючої комісії з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів.

25.10.2007р. постійно діючою комісією з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів позивачу було надано акт вибору земельної ділянки, в якому зазначено, що земельна ділянка по вул.301-ї Донецької дивізії (між вул.Роздольною та вул.Армавірською) у Пролетарському районі м.Донецька є придатною для проектування та будівництва дворівневої автостоянки, станції технічного  обслуговування, адміністративної будівлі, зупинки загального траспорту.

15.11.2007р. Донецьким міським управлінням земельних ресурсів позивачу надано висновок №01/35-8401 про погодження місця розташування  вказаних вище об'єктів.

Одночасно, позивачем були отримані наступні дозволи державних органів та органів місцевого самоврядування на розміщення зазначеного об'єкту:

-          висновоки (технічні умови) Головного управління МНС України в Донецькій області №12/1/5279 від 16.11.2007р.; №12/1/5277 від 16.11.2007р.; №12/1/5278 від 16.11.2007р.;

-          висновок відділу регуляторної політики Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області №05/2472 від 12.11.2007р.;

-          висновок Донецької міської санітарно-епідеміологічної  станції №2491/07 від 07.11.2007р.;

-          висновок відділу культури Донецької міської ради №01-1/2065з від 06.11.2007р.;

-          висновок №01/14-5930 від 30.10.2007р. Головного управління містобудування і архітектури Донецької міської ради.

-          висновок Головного управління МВС України в Донецькій області №9/1538дп від 09.11.2007р.;

-          висновок № 01/35-8401 від 15.11.2007р. Донецького міського управління земельних ресурсів;

-          висновок Головного управління містобудування і архітектури Донецької міської ради.

У відповідності з п.6 глави 2 частини 3 додатку «Правила забудови міста Донецька» до рішення Донецької міської ради №23/17 від 16.12.2005р. у випадку, коли розташування об'єкта принципово заперечує рішенням затвердженої містобудівної документації або у разі недоцільності розміщення об'єкта за місцем розташування, запропонованим зацікавленою особою, з містобудівних, екологічних, санітарних, земельних, історико-культурних міркувань, інших обмежень та обтяжень, що підтверджуються висновками відповідних служб, зацікавленій особі за підписом Донецького міського голови видається мотивована відмова.

Проте, як вказує позивач, відповідної відмови, підписаної Донецьким міським головою не приймалося, розташування об'єктів будівництва погоджено з відповідними органами місцевого самоврядування, їх підрозділами і службами.

З урахуванням викладеного, за твердженням позивача, він має законні підстави для набуття права оренди на земельну ділянку орієнтованою площею 1,8440 га для будівництва дворівневої автостоянки,  будівлі торгівельно-побутового обслуговування зі станцією технічного  обслуговування, з гостьовою автостоянкою, будівлею торгівельно-побутового обслуговування з зупиночним навісом та стоянкою загального користування по вул.301-ї Донецької дивізії (між вул.Роздольною та вул.Армавірською) у Пролетарському районі м.Донецька.

Листом №01/17-38 від 25.03.2008р. виконавчим комітетом Донецької міської ради було повідомлено позивача про неможливість передачі в оренду спірної земельної ділянки.

Підставою для відмови в передачі позивачу земельної ділянки на праві оренди відповідач вказав ті обставини, що внаслідок внесення змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" отримання права оренди земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, на теперішній час відбувається виключно на аукціонах.

Як вказує позивач, бездіяльність органів місцевого самоврядування щодо оформлення документів на відведення спірної земельної ділянки в оренду є необґрунтованою та незаконною, внаслідок чого позивачем заявлені вимоги про визнання права на отримання в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 1,8440 га для будівництва дворівневої автостоянки,  будівлі торгівельно-побутового обслуговування зі станцією технічного  обслуговування, з гостьовою автостоянкою, будівлею торгівельно-побутового обслуговування з зупиночним навісом та стоянкою загального користування по вул.301-ї Донецької дивізії (між вул.Роздольною та вул.Армавірською) у Пролетарському районі м.Донецька шляхом підписання договору оренди з Донецькою міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з заявкою до Донецького міського голови.

Відповідач проти позовних вимог заперечує з підстав, викладених у відзиві №01/15-2737 від 13.05.2008р.

Виходячи з принципу повного, всебічного та об'єктивного розгляду всіх обставин справи, суд вважає вимоги позивача до відповідача такими, що підлягають задоволенню, враховуючи наступне:

Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно із ст.ст.13, 41 Конституції України передбачено, що від імені українського народу права власника, зокрема, на землю здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

Відповідно до ст.ст.142, 143, 144, 145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальної громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.

Зокрема, у відповідності із ст.12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього кодексу.

Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим кодексом.

Порядок надання у постійне користування земельних ділянок юридичним особам та порядок передачі земельних ділянок в оренду визначені ст.ст.123, 124 Земельного кодексу України та ст.16 Закону України "Про оренду землі".

В силу ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

У відповідності з п.3 глави 2 частини 3 додатку «Правила забудови міста Донецька» до рішення Донецької міської ради №23/17 від 16.12.2005р. особа, зацікавлена у відведенні земельної ділянки для будівництва, звертається з клопотанням про погодження місця розташування об'єкта до Донецької міської ради.

Згідно зі ст.16 Закону України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача до Донецького міського голови, особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання). Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом України. У разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього закону.

Таким чином, волевиявлення майбутнього орендаря щодо укладення договору оренди реалізується шляхом подання відповідної заяви.

Крім цього, згідно Порядку вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.03.2004р. №427 юридична особа, заінтересована у відведенні земельної ділянки, звертається з клопотанням до сільської, селищної, міської ради, районної, Київської чи Севастопольської міської держадміністрації, до повноважень якої належить вирішення питання про вибір земельної ділянки, яка реєструє клопотання в день його подання з присвоєнням реєстраційного номера, розглядає клопотання і в п'ятиденний строк після реєстрації надсилає постійно діючій комісії з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів (далі - комісія), утвореній відповідною радою або держадміністрацією.

Результати роботи комісії оформляються актом вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, який підписується головою і членами комісії, скріплюється печатками і разом з матеріалами, що використовувалися під час його складання, передається юридичній особі, для подання до сільської, селищної, міської ради, районної, Київської чи Севастопольської міської держадміністрації з метою прийняття відповідного рішення.

Внаслідок внесення змін Законом України від 28.12.2007р. N107-VI до ст.16 Закону України "Про оренду землі" та ст.124 Земельного кодексу України, набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, має здійснюватись виключно на аукціонах, крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, які перебувають у власності громадян і юридичних осіб і в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі.

Згідно ст.58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.

Відповідно до ч.4 п.3 мотивувальної частині рішення Конституційного суду України від 09.02.1999р. №1-рп/99 норми ст.58 Конституції України можуть розповсюджуватись на юридичні особи.

Таким чином, посилання органів місцевого самоврядування на неможливість розгляду документів з відведення позивачу спірної земельної ділянки у зв'язку із внесенням змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" є необґрунтованими та такими, що порушують права позивача на оренду земельної ділянки.

Відповідно до п.34 ст.26, п.2 ст.77 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання надання земельної ділянки в оренду вирішується на пленарному засіданні ради - сесії, а спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.

За висновками суду, порушені права позивача підлягають захисту способами, передбаченими ст.152 Земельного кодексу України.

Зокрема, згідно з вказаною статтею захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав.

Як встановлено судом вище, позивач звернувся до Донецького міського голови в передбаченому законодавством порядку з клопотанням про надання земельної ділянки в оренду з наданням для цього всіх необхідних документів.

Згідно з рішенням від 24.06.2005р. №20/16 Донецькою міською радою було делеговано виконавчому комітету міської ради повноваження щодо зміни цільового призначення земель, погодження місця розташування об'єктів на земельних ділянках, передачі у власність, надання в постійне користування та оренду, продаж, викуп земельних ділянок, припинення права користування та власності на земельні ділянки, укладання угод про передачу права власності на земельні ділянки.

Рішенням №18/12 від 28.03.2008р. Донецькою міською радою скасоване рішення від 24.06.2005р. №20/16 "Про делегування виконкому міської ради повноважень щодо зміни цільового призначення земель, погодження місця розташування об'єктів на земельних ділянках, передачі у власність, надання в постійне користування та оренду, продаж, викуп земельних ділянок, припинення права користування та власності на земельні ділянки, укладання угод про передачу права власності на земельні ділянки".

Враховуючи зміст рішення №18/12 від 28.03.2008р., судом встановлено, що особою, яка на момент розгляду справи є уповноваженою на надання в оренду юридичним особам земельних ділянок є відповідач  – Донецька міська рада.

За таких обставин, враховуючи вищевикладене, позовні вимоги до відповідача про визнання права позивача на отримання в оренду земельної ділянки орієнтовною площею 1,8440 га для будівництва будівлі дворівневої автостоянки, будівлі торгівельно-побутового обслуговування зі станцією технічного  обслуговування, з гостьовою автостоянкою, будівлі торгівельно-побутового обслуговування з зупиночним навісом та стоянкою загального транспорту по вул.301-ї Донецької дивізії (між вул.Роздольною та вул.Армавірською) у Пролетарському районі м.Донецька шляхом підписання договору оренди з Донецькою міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з заявкою до Донецького міського голови, є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

При визначенні підвідомчості цієї справи господарським судам суд виходив з того, що між сторонами існує спір про право позивача на отримання в оренду спірної земельної ділянки.

Тобто, правовідносини, що склалися між сторонами з приводу наявності чи відсутності у позивача права на оренду носять договірний характер, який є наслідком виниклих між сторонами господарських відносин у сфері землеустрою.

При цьому, відповідач у спірних правовідносинах не здійснюють владних повноважень, а виступають як суб'єкти господарських відносин.

У відповідності до вимог ст.49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати підлягають віднесенню на відповідача повністю.

 

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.43, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробничо-фінансова компанія «Адміністративний центр», м.Донецьк до Донецької міської ради, м.Донецьк задовольнити повністю.

Визнати право Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробничо-фінансова компанія «Адміністративний центр», м.Донецьк на отримання в оренду земельної ділянки площею 1,8440 га для будівництва будівлі дворівневої автостоянки, будівлі торгівельно-побутового обслуговування зі станцією технічного  обслуговування, з гостьовою автостоянкою, будівлі торгівельно-побутового обслуговування з зупиночним навісом та стоянкою загального транспорту (в тому числі для розміщення будівлі дворівневої автостоянки на 50 машиномісць на земельній ділянці №1, загальною площею 0,3093 га; будівлі торгівельно-побутового обслуговування зі станцією технічного обслуговування на 9 постів з гостьовою автостоянкою на 28 машиномісць на земельній ділянці №2, загальною площею 0,4803 га; будівлі торгівельно-побутового обслуговування з зупиночним навісом та стоянкою загального транспорту на 20 машиномісць та 7 платформ на земельній ділянці №3, загальною площею 1,0544 га), розташованої за адресою: вул.301-ї Донецької дивізії (між вул.Роздольною та вул.Армавірською) у Пролетарському районі м.Донецька шляхом підписання договору оренди з Донецькою міською радою в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробничо-фінансова компанія «Адміністративний центр» з клопотанням до Донецького міського голови.

Стягнути з Донецької міської ради, м.Донецьк на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробничо-фінансова компанія «Адміністративний центр», м.Донецьк витрати по сплаті державного мита в сумі 85 грн. 00 коп., витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 118  грн. 00 коп.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

За згодою сторін в судовому засіданні 14.05.2008р. оголошено вступну та резолютивну частині рішення.

Повний текст рішення складено та підписано 14.05.2008р.

          

               Суддя                                                                                                   Ємельянов А.С.                               

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення14.05.2008
Оприлюднено30.05.2008
Номер документу1654739
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —8/63пн

Ухвала від 02.09.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

Рішення від 14.05.2008

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ємельянов А.С.

Ухвала від 24.04.2008

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ємельянов А.С.

Рішення від 29.05.2007

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ємельянов А.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні