ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІ НІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 червня 2011 року м. Полтава Справа № 2а-1670/5023/11
Полтавський окружний ад міністративний суд у складі:
головуючого судді - Гігл ави О.В.,
при секретарі - Дрижирук М.І.,
за участю:
представника позивача - Ф ищука В.В.,
представника відповідача - Накіська М.А.,
розглянувши у відкритому с удовому засіданні справу за адміністративним позовом По лтавського обласного відділ ення Фонду соціального захис ту інвалідів до Приватного с ільськогосподарського підп риємства "Приорілля" про стяг нення адміністративно-госпо дарських санкцій та пені, -
В С Т А Н О В И В:
09 червня 2011 року Полтавс ьке обласне відділення Фонду соціального захисту інвалід ів звернулося до Полтавсько го окружного адміністративн ого суду з адміністративним позовом до Приватного сільсь когосподарського підприємс тва "Приорілля" про стягнення адміністративно-господарсь ких санкцій та пені у розмірі 9127,95 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що ві дповідачем в 2010 році не викона но норматив робочих місць дл я працевлаштування інваліді в, установлений статтею 19 Зако ну України "Про основи соціал ьної захищеності інвалідів в Україні" на 1 робоче місце, в зв 'язку з чим він повинен був згі дно статті 20 даного Закону до 16 квітня 2011 року самостійно спл атити адміністративно-госпо дарські санкції в розмірі се редньорічної заробітної пла ти штатного працівника - 8980,00 гр н. Оскільки зазначену суму ві дповідачем не сплачено, то на підставі частини 2 статті 20 За кону України "Про основи соці альної захищеності інваліді в в Україні" на суму заборгов аності було нараховано пеню в розмірі 147,95 грн.
В судовому засіданні предс тавник позивача позов підтри мав та просив його задовольн ити, посилаючись на обставин и, викладені в позовній заяві .
Представник відповідача в судовому засіданні запереч ував проти задоволення позов них вимог та просив суд відмо вити в задоволені позову.
В обґрунтування своїх запе речень вказував на те, що Прив атним сільськогосподарськи м підприємством "Приорілля" н е подавалися звіти форми № 3-ПН до Новосанжарського районно го центру зайнятості, оскіль ки дане сількогосподарське п ідприємство займається виро щуванням зернових і технічни х культур і приймає працівни ків лише на сезонну роботу, а в подальшому після виконання сезонних робіт всіх працівни ків звільняють з підприємств а і ставлять на облік в Новоса нжарський районний центр зай нятості. З огляду на викладен е, вважає, що до відповідача не повинна застосовуватись від повідальність, передбачена с таттею 20 Закону України "Про о снови соціальної захищеност і інвалідів".
Розглянувши подані сторон ами документи та заслухавши пояснення їх представників, всебічно і повно з' ясувавши всі фактичні обставини, на як их ґрунтуються позовні вимог и та заперечення, об' єктивн о оцінивши докази, які мають ю ридичне значення для розгляд у справи і вирішення спору по суті, суд приходить до виснов ку, що позов підлягає частков ому задоволенню з наступних підстав.
Як зазначено у статті 8 Зако ну України "Про основи соціал ьної захищеності інвалідів в Україні" від 21.03.1991 № 875-XII (в редакці ї, чинній на час виникнення сп ірних правовідносин) державн е управління в галузі забезп ечення соціальної захищенос ті інвалідів здійснюється це нтральним органом виконавчо ї влади з питань праці та соці альної політики, Міністерств ом охорони здоров'я України т а органами місцевого самовря дування України.
Відповідно до пункту 1 Полож ення про Фонд соціального за хисту інвалідів, затверджено го постановою Кабінету Мініс трів України від 26 вересня 2002 № 1434 (далі - Положення), Фонд є уряд овим органом державного упра вління, який діє у складі Мінп раці та підпорядковується йо му.
Згідно з пунктом 9 цього Пол оження для реалізації поклад ених на Фонд завдань за погод женням з Мінпраці утворюютьс я територіальні відділення Ф онду в межах граничної чисел ьності його працівників. Пол оження про територіальні від ділення затверджує директор Фонду. Керівники територіал ьних відділень Фонду признач аються на посаду та звільняю ться з посади Міністром прац і та соціальної політики.
Згідно з частиною 7 статті 19 З акону України "Про основи соц іальної захищеності інвалід ів в Україні" порядок реєстра ції у Фонді соціального захи сту інвалідів, його відділен нях, строки подання йому звіт ів про зайнятість та працевл аштування інвалідів, зарахув ання кількості робочих місць для працевлаштування інвалі дів, контролю за виконанням н ормативів робочих місць та п еревірки підприємств, устано в, організацій, у тому числі пі дприємств, організацій грома дських організацій інваліді в, фізичних осіб, які використ овують найману працю, щодо їх реєстрації у Фонді соціальн ого захисту інвалідів, його в ідділеннях, подачі щорічного звіту та сплати ними адмініс тративно-господарських санк цій, а також надання державні й службі зайнятості інформац ії, необхідної для організац ії працевлаштування інвалід ів, визначаються Кабінетом М іністрів України.
Постановою Кабінету Мініс трів України "Про реалізацію статей 19 і 20 Закону України "Пр о основи соціальної захищено сті інвалідів в Україні" від 31 .01.2007 №70 затверджений, зокрема, П орядок подання підприємства ми, установами, організаціям и та фізичними особами, що вик ористовують найману працю, з вітів про зайнятість і праце влаштування інвалідів та інф ормації, необхідної для орга нізації їх працевлаштування . Вказаний Порядок визначає п роцедуру подання підприємст вами, установами, організаці ями, у тому числі підприємств ами, організаціями громадськ их організацій інвалідів, фі зичними особами, що використ овують найману працю, в яких з а основним місцем роботи пра цює вісім і більше осіб (далі - роботодавці), звітів про зайн ятість і працевлаштування ін валідів відділенням Фонду со ціального захисту інвалідів (далі - відділення Фонду) та ін формації про наявність вільн их робочих місць (вакантних п осад) для працевлаштування і нвалідів - центру зайнятості .
Відповідно до абзаців 1, 2 пун кту 2 даного Порядку звіт про з айнятість і працевлаштуванн я інвалідів роботодавці пода ють (надсилають рекомендован им листом) щороку до 1 березня відділенням Фонду, в яких вон и зареєстровані, за формою, за твердженою Мінпраці за погод женням з Держкомстатом. Дато ю надходження звіту про зайн ятість і працевлаштування ін валідів вважається дата пода ння роботодавцем звіту до ві дділення Фонду, а у разі надси лання його поштою - дата на пош товому штемпелі.
На підставі вказаних норм, в ідповідачем 12.04.2011 подано до Пол тавського обласного відділе ння Фонду соціального захист у інвалідів звіт про зайняті сть та працевлаштування інва лідів за 2010 рік, що підтверджує ться вхідним штампом з відмі ткою про отримання.
Згідно поданого відповіда чем звіту про зайнятість та п рацевлаштування інвалідів з а 2010 рік (форма № 10-ПІ, реєстрацій ний номер 53/234/111), середньообліко ва кількість штатних працівн иків облікового складу на пі дприємстві за 2010 рік становил а 15 осіб, фонд оплати праці шта тних працівників - 134,683 тис. гр н.
Частиною 1 статті 19 Закону Ук раїни "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Укр аїні" передбачено, що для підп риємств, установ, організаці й, у тому числі підприємств, ор ганізацій громадських орган ізацій інвалідів, фізичних о сіб, які використовують найм ану працю, установлюється но рматив робочих місць для пра цевлаштування інвалідів у ро змірі чотирьох відсотків сер едньооблікової чисельності штатних працівників обліков ого складу за рік, а якщо працю є від 8 до 25 осіб, - у кількості од ного робочого місця.
Згідно з частинами 2, 3 в казаної статті підприємства , установи, організації, у тому числі підприємства, організ ації громадських організаці й інвалідів, фізичні особи, як і використовують найману пра цю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до нормативу, вст ановленого частиною першою ц ієї статті, і забезпечують пр ацевлаштування інвалідів. Пр и розрахунках кількість робо чих місць округлюється до ці лого значення. Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організ ації громадських організаці й інвалідів, фізичні особи, як і використовують найману пра цю, самостійно здійснюють пр ацевлаштування інвалідів у р ахунок нормативів робочих мі сць виходячи з вимог статті 18 цього Закону.
Статтею 18 Закону України "Пр о основи соціальної захищено сті інвалідів в Україні" пере дбачено, що забезпечення пра в інвалідів на працевлаштува ння та оплачувану роботу, в то му числі з умовою про виконан ня роботи вдома, здійснюєтьс я шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, ус танов, організацій чи до держ авної служби зайнятості. Під приємства, установи, організ ації, фізичні особи, які викор истовують найману працю, зоб ов'язані виділяти та створюв ати робочі місця для працевл аштування інвалідів, у тому ч ислі спеціальні робочі місця , створювати для них умови пра ці з урахуванням індивідуаль них програм реабілітації і з абезпечувати інші соціально -економічні гарантії, передб ачені чинним законодавством , надавати державній службі з айнятості інформацію, необхі дну для організації працевла штування інвалідів, і звітув ати Фонду соціального захист у інвалідів про зайнятість т а працевлаштування інваліді в у порядку, встановленому Ка бінетом Міністрів України.
Відповідно до статті 18-1 Зако ну України "Про основи соціал ьної захищеності інвалідів в Україні" інвалід, який не дося г пенсійного віку, не працює, а ле бажає працювати, має право бути зареєстрованим у держа вній службі зайнятості як бе зробітний.
Рішення про визнання інвал іда безробітним і взяття йог о на облік для працевлаштува ння приймається центром зайн ятості за місцем проживання інваліда на підставі поданих ним рекомендацій МСЕК та інш их передбачених законодавст вом документів.
Державна служба зайнятост і здійснює пошук підходящої роботи відповідно до рекомен дацій МСЕК, наявних у інвалід а кваліфікації та знань, з ура хуванням його побажань.
Державна служба зайнятост і може за рахунок Фонду соціа льного захисту інвалідів над авати дотацію роботодавцям н а створення спеціальних робо чих місць для інвалідів, заре єстрованих у державній служб і зайнятості, а також проводи ти професійну підготовку, пі двищення кваліфікації і пере підготовку цієї категорії і нвалідів у порядку, встановл еному Кабінетом Міністрів Ук раїни.
Згідно з пунктом 2 статті 19 За кону України "Про зайнятість населення" державна служба з айнятості має право одержува ти від підприємств, установ і організацій, незалежно від ф орм власності, адміністратив ні дані про наявність вакант них робочих місць, у тому числ і призначених для працевлашт ування інвалідів, характер і умови праці на них, про всіх в ивільнюваних, прийнятих і зв ільнених працівників та інфо рмацію про передбачувані змі ни в організації виробництва і праці, інші заходи, що можут ь призвести до вивільнення п рацівників та направляти для працевлаштування на підприє мства, в установи і організац ії всіх форм власності при на явності там вільних робочих місць (вакантних посад) грома дян, які звертаються до служб и зайнятості, відповідно до р івня їх освіти і професійної підготовки, а інвалідів, крім того, - відповідно до рекоменд ацій МСЕК, наявних у них квалі фікації і знань та з урахуван ням їх побажань.
Підприємства, установи і ор ганізації незалежно від форм и власності реєструються у м ісцевих центрах зайнятості з а їх місцезнаходженням як пл атники збору до Фонду загаль нообов'язкового державного с оціального страхування Укра їни на випадок безробіття, що місяця подають цим центрам а дміністративні дані у повном у обсязі про наявність вільн их робочих місць (вакансій), у тому числі призначених для п рацевлаштування інвалідів, т а про працівників, які працюю ть неповний робочий день (тиж день), якщо це не передбачено т рудовим договором, або не пра цюють у зв'язку з простоєм вир обництва з незалежних від ни х причин, і в десятиденний стр ок - про всіх прийнятих праців ників у порядку, встановлено му законодавством.
Згідно з Інструкцією щодо з аповнення форми звітності № 3-ПН "Звіт про наявність ваканс ій", затвердженої наказом Мін істерства праці та соціально ї політики України від 19.12.2005 № 420, зареєстрованого в Міністерс тві юстиції України 21.12.2005 № 1534/11814, форма використовується для і нформування населення про на явність вакансій, сприяння п рацевлаштуванню громадян, за реєстрованих у центрах зайня тості як такі, що шукають робо ту, для підбору персоналу на з амовлення роботодавців, для оцінки поточної потреби в ка драх та організації професій ної підготовки населення від повідно до потреб ринку прац і. У разі необхідності підбор у працівників за сприяння це нтрів зайнятості фізичні осо би, у тому числі підприємці, та кож можуть інформувати центр и зайнятості про наявність в акансій за цією формою.
У графі 15 Звіту наводяться д ані про можливість працевлаш тування на вільне робоче міс це (вакантну посаду) особи, що належить до окремої категорі ї громадян, які потребують со ціального захисту і не здатн і на рівних умовах конкурува ти на ринку праці, у рахунок рі чної броні, установленої міс цевими державними адміністр аціями, виконавчими органами відповідних рад за поданням центрів зайнятості, відпові дно до статті 5 Закону України "Про зайнятість населення", із змінами та доповненнями, а та кож інвалідів, пенсіонерів, с тудентів та інших.
Згідно поданого відповіда чем звіту, чотирьохвідсотков ий норматив для працевлаштув ання інвалідів для Приватног о сільськогосподарського пі дприємства "Приорілля" стано вить 1 особу, проте фактично на підприємстві не було зайнят о робоче місце, що призначало ся для забезпечення працевла штування інваліда.
Позивач розцінив даний фак т як невиконання нормативу т а нарахував відповідачу адмі ністративно-господарські са нкції в сумі 8980,00 грн, а через їх несвоєчасну сплату нарахува в 147,95 грн пені за період простр очення з 16.04.2011 по 09.06.2011 включно.
Згідно довідки Полтавсько го обласного центру зайнятос ті №043-02-2090/0-11 від 07.06.2011 відповідач у 2010 році звітів за формою № 3-ПН п ро наявність вільних робочих місць, призначених для праце влаштування інвалідів до цен тру зайнятості не подавав.
Відповідачем не надано суд у доказів щодо створення роб очих місць для інвалідів та п овідомлення органів працевл аштування інвалідів про потр ебу в працевлаштуванні інвал ідів на виконання нормативу, встановленого Законом Украї ни "Про основи соціальної зах ищеності інвалідів в Україні ".
Крім того, із пояснень предс тавника відповідача судом вс тановлено, що Приватне сільс ькогосподарське підприємст во "Приорілля" не подавало зві ти форми № 3-ПН до Новосанжарсь кого районного центру зайнят ості, оскільки дане сільсько господарське підприємство з аймається вирощуванням зерн ових і технічних культур і пр иймає працівників лише на се зонну роботу, а по закінченню сезонних робіт працівники д аного підприємства звільняю ться з роботи і стають на облі к в Новосанжарський районний центр зайнятості.
Відповідно до інформації, з азначеній в листі Новосанжар ського районного центру зайн ятості №1532 від 22.06.2011, за 2010 рік в рай онному центрі зайнятості пер ебували на обліку, як безробі тні 15 осіб, звільнені з Приват ного сільськогосподарськог о підприємства "Приорілля" (ли ст наявний в матеріалах спра ви).
Згідно з частинами 1, 2 статті 20 Закону України "Про основи с оціальної захищеності інвал ідів в Україні" підприємства , установи, організації, у тому числі підприємства, організ ації громадських організаці й інвалідів, фізичні особи, як і використовують найману пра цю, де середньооблікова чисе льність працюючих інвалідів менша, ніж установлено норма тивом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачую ть відповідним відділенням Ф онду соціального захисту інв алідів адміністративно-госп одарські санкції, сума яких в изначається в розмірі середн ьої річної заробітної плати на відповідному підприємств і, установі, організації, у том у числі підприємстві, органі зації громадських організац ій інвалідів, фізичної особи , яка використовує найману пр ацю, за кожне робоче місце, при значене для працевлаштуванн я інваліда і не зайняте інвал ідом. Для підприємств, уста нов, організацій, у тому числі підприємств, організацій гр омадських організацій інвал ідів, фізичних осіб, на яких пр ацює від 8 до 15 осіб, розмір адмі ністративно-господарських с анкцій за робоче місце, призн ачене для працевлаштування і нваліда і не зайняте інвалід ом, визначається в розмірі по ловини середньої річної заро бітної плати на відповідному підприємстві, в установі, орг анізації, у тому числі підпри ємстві, організації громадсь ких організацій інвалідів, у фізичної особи, яка використ овує найману працю. П оложення цієї частини не пош ирюється на підприємства, ус танови і організації, що повн істю утримуються за рахунок коштів державного або місцев их бюджетів. Порушення термі нів сплати адміністративно-г осподарських санкцій тягне з а собою нарахування пені. Пен я обчислюється виходячи з 120 в ідсотків річних облікової ст авки Національного банку Укр аїни, що діяла на момент сплат и, нарахованої на повну суму н едоїмки за весь її строк.
Звітом відповідача про зай нятість та працевлаштування інвалідів за 2010 рік, поданого д о Полтавського обласного від ділення Фонду соціального за хисту інвалідів, підтверджує ться, що середньооблікова кі лькість штатних працівників на підприємстві відповідача в 2010 році становила 15 працівни ків, фонд оплати праці у вказа ному році складав 134683,00 грн., так им чином середньорічна зароб ітна плата одного штатного п рацівника складає 134683,00 грн : 15 = 8978 ,87 грн.
Враховуючи викладене, за 1 р обоче місце, призначене для п рацевлаштування інвалідів і не зайняте інвалідом, відпов ідач до 15 квітня 2011 року (термін сплати встановлено частиною 4 статті 20 Закону України "Про о снови соціальної захищеност і інвалідів в Україні" до 15 кві тня року, наступним за роком, у якому відбулося порушення н ормативу) повинен був самост ійно сплатити адміністратив но-господарські санкції у ро змірі половини середньої річ ної заробітної плати штатног о працівника, а саме (8978,87 грн : 2) х 1 = 4489,44 грн.
У встановлений частиною 4 ст атті 20 Закону України "Про осн ови соціальної захищеності і нвалідів в Україні" строк адм іністративно-господарські с анкції відповідачем не сплач ені, а тому у зв' язку із прост роченням сплати адміністрат ивно-господарських санкцій н а 55 днів, відповідачу згідно в имог частини 2 статті 20 даного Закону належить до сплати та кож пеня у розмірі 74,25 грн ((4489,44 гр н х 0,03%) х 55дн.= 74,25 грн).
Таким чином, заборгованіст ь відповідача зі сплати адмі ністративно-господарських с анкцій та пені становить 4563,69 г рн.
Оскільки вказані суми так і не були сплачені відповідач ем, то відповідно до частини 5 статті 20 Закону України "Про о снови соціальної захищеност і інвалідів в Україні" ці суми можуть бути стягнуті в приму совому порядку за відповідни м рішенням суду.
Судом відхиляються доводи представника позивача щодо обов'язку відповідача сплати ти адміністративно-господа рські санкції в розмірі сере дньої річної заробітної плат и, оскільки законодавцем чіт ко визначено, що в разі, коли н а підприємстві працює від 8 до 15 осіб (тобто включно 8-15 осіб) ро змір адміністративно-господ арських санкцій за робоче мі сце, призначене для працевла штування інваліда і не зайня те інвалідом, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на в ідповідному підприємстві.
Приймаючи рішення про част кове задоволення позовних ви мог, судом також враховуєтьс я та обставина, що підприємст во відповідача займається ви рощуванням зернових і техніч них культур та приймає праці вників лише на сезонну робот у, а по закінченню сезонних ро біт працівники даного підпри ємства звільняються з роботи і стають на облік в центр зайн ятості, що підтверджується і нформацією Новосанжарськог о районного центру зайнятост і №1532 від 22.06.2011, згідно якої за 2010 рі к в районному центрі зайнято сті перебували на обліку, як б езробітні 15 осіб, звільнені з Приватного сільськогоспода рського підприємства "Приорі лля".
На підставі викладеного, ке руючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 К одексу адміністративного су дочинства України, -
П О С Т А Н О В И В:
Позовні вимоги Полтав ського обласного відділення Фонду соціального захисту і нвалідів задовольнити частк ово.
Стягнути з Приватного сіль ськогосподарського підприє мства "Приорілля" (ідентифіка ційний код 31040902) на користь Полт авського обласного відділен ня Фонду соціального захисту інвалідів (р/р 31213230700331 в ГУДК в Пол тавській області, МФО 831019, код 346 98757, одержувач - УДК в Новосанжа рському районі) адміністрати вно-господарські санкції в р озмірі 4489 грн 44 коп. (чотири тися чі чотириста вісімдесят дев' ять гривень сорок чотири коп ійки) та пеню за порушення тер мінів сплати адміністративн о-господарських санкцій в ро змірі 74 грн 25 коп. (сімдесят чот ири гривні двадцять п'ять коп ійок).
Постанова набирає з аконної сили після закінченн я строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляц ійної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набир ає законної сили після повер нення апеляційної скарги, ві дмови у відкритті апеляційно го провадження або набрання законної сили рішенням за на слідками апеляційного прова дження.
Постанова може бути оскарж ена до Харківського апеляцій ного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня пр оголошення постанови з одноч асним поданням її копії до су ду апеляційної інстанції. У р азі складення постанови у по вному обсязі відповідно до с татті 160 Кодексу адміністрат ивного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апе ляційна скарга подається про тягом десяти днів з дня отрим ання копії постанови.
Повний текст постанови виг отовлено 04 липня 2011 року.
Суддя О.В. Гіглава
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.06.2011 |
Оприлюднено | 07.07.2011 |
Номер документу | 16570146 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
О.В. Гіглава
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні