ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІ НІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 червня 2011 року м. Полтава Справа № 2а-1670/4585/11
Полтавський окружний ад міністративний суд у складі:
головуючого судді - Гарн ика К.Ю.,
при секретарі - Онищенку С.В.,
за участю:
представника позивача - Л япоти І.М.,
розглянувши у відкри тому судовому засіданні в пр иміщенні суду справу за адмі ністративним позовом Полтав ського обласного відділення Фонду соціального захисту і нвалідів до селянського фер мерського господарства "Світ оч" про стягнення адміністра тивно - господарських санкці й та пені, -
В С Т А Н О В И В:
31 травня 2011 року Полтав ське обласне відділення Фонд у соціального захисту інвалі дів (далі по тексту - позивач) з вернулось до Полтавського ок ружного адміністративного с уду з адміністративним позов ом до селянського фермерсько го господарства "Світоч" (далі по тексту - відповідач, СФГ "Св іточ" ) про стягнення адмініст ративно - господарських санк цій та пеніу розмірі 6 979,46 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що ві дповідачем в 2010 році не викона но норматив робочих місць дл я працевлаштування інваліді в, установлений статтею 19 Зако ну України "Про основи соціал ьної захищеності інвалідів в Україні" на 1 робоче місце, в зв 'язку з чим він повинен був згі дно статті 20 даного Закону до 16 квітня 2011 року самостійно спл атити адміністративно-госпо дарські санкції в розмірі се редньорічної заробітної пла ти двох штатних працівників - 6 705,00 грн. Оскільки зазначену суму відповідачем не сплаче но, то на підставі частини 2 ст атті 20 Закону України "Про осн ови соціальної захищеності і нвалідів в Україні" на суму з аборгованості було нарахова но пеню в розмірі 92,46 грн.
В судовому засіданні предс тавник позивача позов підтри мав та просив його задовольн ити, посилаючись на обставин и, викладені в позовній заяві .
Відповідач в судове засіда ння не з' явився, хоча у справ і наявні докази, що він належн им чином повідомлявся про да ту, час та місце судового розг ляду.
Розглянувши подані позива чем документи та заслухавши пояснення представника, всеб ічно і повно з' ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґ рунтуються позовні вимоги, о б' єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і виріше ння спору по суті, суд приходи ть до висновку, що позов підля гає частковому задоволенню з наступних підстав.
Як зазначено у статті 8 Зако ну України "Про основи соціал ьної захищеності інвалідів в Україні" від 21.03.1991 № 875-XII (в редакці ї, чинній на час виникнення сп ірних правовідносин) державн е управління в галузі забезп ечення соціальної захищенос ті інвалідів здійснюється це нтральним органом виконавчо ї влади з питань праці та соці альної політики, Міністерств ом охорони здоров'я України т а органами місцевого самовря дування України.
Відповідно до пункту 1 Полож ення про Фонд соціального за хисту інвалідів, затверджено го постановою Кабінету Мініс трів України від 26 вересня 2002 № 1434 (далі - Положення), Фонд є уряд овим органом державного упра вління, який діє у складі Мінп раці та підпорядковується йо му.
Згідно з пунктом 9 цього Пол оження для реалізації поклад ених на Фонд завдань за погод женням з Мінпраці утворюютьс я територіальні відділення Ф онду в межах граничної чисел ьності його працівників. Пол оження про територіальні від ділення затверджує директор Фонду. Керівники територіал ьних відділень Фонду признач аються на посаду та звільняю ться з посади Міністром прац і та соціальної політики.
Згідно з частиною 7 статті 19 З акону України "Про основи соц іальної захищеності інвалід ів в Україні" порядок реєстра ції у Фонді соціального захи сту інвалідів, його відділен нях, строки подання йому звіт ів про зайнятість та працевл аштування інвалідів, зарахув ання кількості робочих місць для працевлаштування інвалі дів, контролю за виконанням н ормативів робочих місць та п еревірки підприємств, устано в, організацій, у тому числі пі дприємств, організацій грома дських організацій інваліді в, фізичних осіб, які використ овують найману працю, щодо їх реєстрації у Фонді соціальн ого захисту інвалідів, його в ідділеннях, подачі щорічного звіту та сплати ними адмініс тративно-господарських санк цій, а також надання державні й службі зайнятості інформац ії, необхідної для організац ії працевлаштування інвалід ів, визначаються Кабінетом М іністрів України.
Постановою Кабінету Мініс трів України "Про реалізацію статей 19 і 20 Закону України "Пр о основи соціальної захищено сті інвалідів в Україні" від 31 .01.2007 №70 затверджений, зокрема, П орядок подання підприємства ми, установами, організаціям и та фізичними особами, що вик ористовують найману працю, з вітів про зайнятість і праце влаштування інвалідів та інф ормації, необхідної для орга нізації їх працевлаштування . Вказаний Порядок визначає п роцедуру подання підприємст вами, установами, організаці ями, у тому числі підприємств ами, організаціями громадськ их організацій інвалідів, фі зичними особами, що використ овують найману працю, в яких з а основним місцем роботи пра цює вісім і більше осіб (далі - роботодавці), звітів про зайн ятість і працевлаштування ін валідів відділенням Фонду со ціального захисту інвалідів (далі - відділення Фонду) та ін формації про наявність вільн их робочих місць (вакантних п осад) для працевлаштування і нвалідів - центру зайнятості .
Відповідно до абзаців 1, 2 пун кту 2 даного Порядку звіт про з айнятість і працевлаштуванн я інвалідів роботодавці пода ють (надсилають рекомендован им листом) щороку до 1 березня відділенням Фонду, в яких вон и зареєстровані, за формою, за твердженою Мінпраці за погод женням з Держкомстатом. Дато ю надходження звіту про зайн ятість і працевлаштування ін валідів вважається дата пода ння роботодавцем звіту до ві дділення Фонду, а у разі надси лання його поштою - дата на пош товому штемпелі.
На підставі вказаних норм, в ідповідачем 01.03.2011 подано до Пол тавського обласного відділе ння Фонду соціального захист у інвалідів звіт про зайняті сть та працевлаштування інва лідів за 2010 рік, що підтверджує ться вхідним штампом з відмі ткою про отримання.
Згідно поданого відповіда чем звіту про зайнятість та п рацевлаштування інвалідів з а 2010 рік, середньооблікова кіл ькість штатних працівників о блікового складу на підприєм стві за 2010 рік становила 10 осіб , фонд оплати праці штатних пр ацівників - 134 071,0 грн.
Частиною 1 статті 19 Закону Ук раїни "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Укр аїні" передбачено, що для підп риємств, установ, організаці й, у тому числі підприємств, ор ганізацій громадських орган ізацій інвалідів, фізичних о сіб, які використовують найм ану працю, установлюється но рматив робочих місць для пра цевлаштування інвалідів у ро змірі чотирьох відсотків сер едньооблікової чисельності штатних працівників обліков ого складу за рік, а якщо працю є від 8 до 25 осіб, - у кількості од ного робочого місця.
Згідно з частинами 2, 3 в казаної статті підприємства , установи, організації, у тому числі підприємства, організ ації громадських організаці й інвалідів, фізичні особи, як і використовують найману пра цю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до нормативу, вст ановленого частиною першою ц ієї статті, і забезпечують пр ацевлаштування інвалідів. Пр и розрахунках кількість робо чих місць округлюється до ці лого значення. Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організ ації громадських організаці й інвалідів, фізичні особи, як і використовують найману пра цю, самостійно здійснюють пр ацевлаштування інвалідів у р ахунок нормативів робочих мі сць виходячи з вимог статті 18 цього Закону.
Статтею 18 Закону України "Пр о основи соціальної захищено сті інвалідів в Україні" пере дбачено, що забезпечення пра в інвалідів на працевлаштува ння та оплачувану роботу, в то му числі з умовою про виконан ня роботи вдома, здійснюєтьс я шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, ус танов, організацій чи до держ авної служби зайнятості. Під приємства, установи, організ ації, фізичні особи, які викор истовують найману працю, зоб ов'язані виділяти та створюв ати робочі місця для працевл аштування інвалідів, у тому ч ислі спеціальні робочі місця , створювати для них умови пра ці з урахуванням індивідуаль них програм реабілітації і з абезпечувати інші соціально -економічні гарантії, передб ачені чинним законодавством , надавати державній службі з айнятості інформацію, необхі дну для організації працевла штування інвалідів, і звітув ати Фонду соціального захист у інвалідів про зайнятість т а працевлаштування інваліді в у порядку, встановленому Ка бінетом Міністрів України.
Відповідно до статті 18-1 Зако ну України "Про основи соціал ьної захищеності інвалідів в Україні" інвалід, який не дося г пенсійного віку, не працює, а ле бажає працювати, має право бути зареєстрованим у держа вній службі зайнятості як бе зробітний.
Рішення про визнання інвал іда безробітним і взяття йог о на облік для працевлаштува ння приймається центром зайн ятості за місцем проживання інваліда на підставі поданих ним рекомендацій МСЕК та інш их передбачених законодавст вом документів.
Державна служба зайнятост і здійснює пошук підходящої роботи відповідно до рекомен дацій МСЕК, наявних у інвалід а кваліфікації та знань, з ура хуванням його побажань.
Державна служба зайнятост і може за рахунок Фонду соціа льного захисту інвалідів над авати дотацію роботодавцям н а створення спеціальних робо чих місць для інвалідів, заре єстрованих у державній служб і зайнятості, а також проводи ти професійну підготовку, пі двищення кваліфікації і пере підготовку цієї категорії і нвалідів у порядку, встановл еному Кабінетом Міністрів Ук раїни.
Згідно з пунктом 2 статті 19 За кону України "Про зайнятість населення" державна служба з айнятості має право одержува ти від підприємств, установ і організацій, незалежно від ф орм власності, адміністратив ні дані про наявність вакант них робочих місць, у тому числ і призначених для працевлашт ування інвалідів, характер і умови праці на них, про всіх в ивільнюваних, прийнятих і зв ільнених працівників та інфо рмацію про передбачувані змі ни в організації виробництва і праці, інші заходи, що можут ь призвести до вивільнення п рацівників та направляти для працевлаштування на підприє мства, в установи і організац ії всіх форм власності при на явності там вільних робочих місць (вакантних посад) грома дян, які звертаються до служб и зайнятості, відповідно до р івня їх освіти і професійної підготовки, а інвалідів, крім того, - відповідно до рекоменд ацій МСЕК, наявних у них квалі фікації і знань та з урахуван ням їх побажань.
Підприємства, установи і ор ганізації незалежно від форм и власності реєструються у м ісцевих центрах зайнятості з а їх місцезнаходженням як пл атники збору до Фонду загаль нообов'язкового державного с оціального страхування Укра їни на випадок безробіття, що місяця подають цим центрам а дміністративні дані у повном у обсязі про наявність вільн их робочих місць (вакансій), у тому числі призначених для п рацевлаштування інвалідів, т а про працівників, які працюю ть неповний робочий день (тиж день), якщо це не передбачено т рудовим договором, або не пра цюють у зв'язку з простоєм вир обництва з незалежних від ни х причин, і в десятиденний стр ок - про всіх прийнятих праців ників у порядку, встановлено му законодавством.
Згідно з Інструкцією щодо з аповнення форми звітності № 3-ПН "Звіт про наявність ваканс ій", затвердженої наказом Мін істерства праці та соціально ї політики України від 19.12.2005 № 420, зареєстрованого в Міністерс тві юстиції України 21.12.2005 № 1534/11814, ф орма використовується для ін формування населення про ная вність вакансій, сприяння пр ацевлаштуванню громадян, зар еєстрованих у центрах зайнят ості як такі, що шукають робот у, для підбору персоналу на за мовлення роботодавців, для о цінки поточної потреби в кад рах та організації професійн ої підготовки населення відп овідно до потреб ринку праці . У разі необхідності підбору працівників за сприяння цен трів зайнятості фізичні особ и, у тому числі підприємці, так ож можуть інформувати центри зайнятості про наявність ва кансій за цією формою.
У графі 15 Звіту наводяться д ані про можливість працевлаш тування на вільне робоче міс це (вакантну посаду) особи, що належить до окремої категорі ї громадян, які потребують со ціального захисту і не здатн і на рівних умовах конкурува ти на ринку праці, у рахунок рі чної броні, установленої міс цевими державними адміністр аціями, виконавчими органами відповідних рад за поданням центрів зайнятості, відпові дно до статті 5 Закону України "Про зайнятість населення", із змінами та доповненнями, а та кож інвалідів, пенсіонерів, с тудентів та інших.
Судом встановлено, що чотир ьохвідсотковий норматив для працевлаштування інвалідів для СФГ "Світоч" становить 1 ос оби (10 х 0,04 = 0,4, що округлюється до 1 особи), проте фактично на під приємстві відповідача у 2010 ро ці інвалідами не було зайнят о жодного робочого місця.
Позивач розцінив даний фак т як невиконання нормативу т а нарахував відповідачу адмі ністративно-господарські са нкції в сумі 6705,00 грн, а через їх несвоєчасну сплату нарахува в 92,46 грн пені за період простро чення з 16.04.2011 по 31.05.2011 включно.
Як встановлено згідно дові дки Полтавського обласного ц ентру зайнятості №043-02-2090/0-11 від 07.0 6.2011, відповідач виконав обов' язок щодо інформування орган ів працевлаштування інвалід ів про створення робочих міс ць для інвалідів та про потре бу в їх працевлаштуванні з кв ітня по грудень 2010 року, що свід чить про відсутність вини у й ого діях у зазначений період , у зв' язку з чим відсутні й п ідстави для застосовування з аходів відповідальності у ви гляді адміністративно-госпо дарських санкцій та пені від повідно до статті 20 Закону Укр аїни "Про основи соціальної з ахищеності інвалідів в Украї ні" за квітень-грудень 2010 року. При цьому, суд зазначає, що в п еріод звітування відповідач а перед центром зайнятості щ одо наявності вакантних поса д для працевлаштування інвал ідів, останнім особи з обмеже ними можливостями до СФГ "Сві точ" не направлялися.
Разом з тим, судом встановле но, що відповідач в період з сі чня по березень 2010 року не пові домляв про створення робочих місць для інвалідів та про по требу в їх працевлаштуванні.
Згідно з частинами 1, 2 статті 20 Закону України "Про основи с оціальної захищеності інвал ідів в Україні" підприємства , установи, організації, у тому числі підприємства, організ ації громадських організаці й інвалідів, фізичні особи, як і використовують найману пра цю, де середньооблікова чисе льність працюючих інвалідів менша, ніж установлено норма тивом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачую ть відповідним відділенням Ф онду соціального захисту інв алідів адміністративно-госп одарські санкції, сума яких в изначається в розмірі середн ьої річної заробітної плати на відповідному підприємств і, установі, організації, у том у числі підприємстві, органі зації громадських організац ій інвалідів, фізичної особи , яка використовує найману пр ацю, за кожне робоче місце, при значене для працевлаштуванн я інваліда і не зайняте інвал ідом. Для підприємств, устано в, організацій, у тому числі пі дприємств, організацій грома дських організацій інваліді в, фізичних осіб, на яких працю є від 8 до 15 осіб, розмір адмініс тративно-господарських санк цій за робоче місце, призначе не для працевлаштування інва ліда і не зайняте інвалідом, в изначається в розмірі полови ни середньої річної заробітн ої плати на відповідному під приємстві, в установі, органі зації, у тому числі підприємс тві, організації громадських організацій інвалідів, у фіз ичної особи, яка використову є найману працю. Положен ня цієї частини не поширюєть ся на підприємства, установи і організації, що повністю ут римуються за рахунок коштів державного або місцевих бюдж етів. Порушення термінів спл ати адміністративно-господа рських санкцій тягне за собо ю нарахування пені. Пеня обчи слюється виходячи з 120 відсотк ів річних облікової ставки Н аціонального банку України, що діяла на момент сплати, нар ахованої на повну суму недої мки за весь її строк.
З матеріалів справи, зокрем а звіту відповідача форми № 10- ПІ, вбачається, що середньооб лікова чисельність штатних п рацівників облікового склад у у відповідача в 2010 році стано вила 10 осіб, фонд оплати праці у вказаному році складав 134100,00 г рн. Звідси - середньорічна зар обітна плата 1 штатного праці вника складає 13410,00 грн.
Таким чином, за 1 робоче місц е, призначене для працевлашт ування інваліда і не зайняте інвалідом за період з січня п о березень 2010 року відповідач до 15.04.2010 (термін сплати встанов лено частиною 4 статті 20 Закон у України "Про основи соціаль ної захищеності інвалідів в Україні" до 15 квітня року, наст упним за роком, у якому відбул ось порушення нормативу) пов инен був самостійно сплатити адміністративно-господарсь кі санкції у розмірі 1676,25 грн ((6 705 ,00 грн х 1 робоче місце) : 12 міс. х 3 м іс. = 1676,25 грн).
У встановлений частиною 4 ст атті 20 Закону України "Про осн ови соціальної захищеності і нвалідів в Україні" строк адм іністративно-господарські с анкції відповідачем не сплач ені, а тому у зв' язку із прост роченням сплати адміністрат ивно-господарських санкцій н а 46 днів відповідачу згідно ча стини 2 статті 20 даного Закону належить до сплати також пен я у розмірі 23,12 грн ((1676,25 грн х 0,03%) х 46 дн. = 23,12 грн).
Таким чином, заборгованіст ь відповідача зі сплати адмі ністративно-господарських с анкцій та пені становить 1699,37 г рн.
Оскільки вказані суми так і не були сплачені відповідач ем, то відповідно до частини 5 статті 20 Закону України "Про о снови соціальної захищеност і інвалідів в Україні" ці суми можуть бути стягнуті в приму совому порядку за відповідни м рішенням суду.
З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що поз овні вимоги Полтавського обл асного відділення Фонду соці ального захисту інвалідів пі длягають частковому задовол енню у розмірі 1699,37 грн.
На підставі викладеного, к еруючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 Кодексу адміністративного с удочинства України,-
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний поз ов Полтавського обласного ві дділення Фонду соціального з ахисту інвалідів до селянськ ого фермерського господарст ва "Світоч" про стягнення адмі ністративно - господарських санкцій та пені задовольнити частково.
Стягнути з селянсько го фермерського господарств а "Світоч" (с. Харсіки, вул. Сково роди, 67, Чорнухинського району ; р/р 2600912979 «Райффайзен банк А валь», МФО 380805, код 31070113) на користь Полтавського обласного відд ілення Фонду соціального зах исту інвалідів (м. Полтава, вул . Зигіна, 1; УДК в Гребінківсько му районі, код ЄДРПОУ 34698364, р/р 3121923 0700089 в ГУДК у Полтавській облас ті, МФО: 831019) адміністративно-го сподарські санкції у розмірі 1676,25 гривень та пеню за порушен ня термінів сплати адміністр ативно-господарських санкці й у розмірі 23,12 гривень.
В іншій частині позов них вимог відмовити.
Постанова може бути оскарж ена до Харківського апеляцій ного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня пр оголошення постанови з одноч асним поданням її копії до су ду апеляційної інстанції. У р азі складення постанови у по вному обсязі відповідно до с татті 160 Кодексу адміністрат ивного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апе ляційна скарга подається про тягом десяти днів з дня отрим ання копії постанови.
Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання апеляційної скарг и. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо й ого не скасовано, набирає зак онної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного про вадження або набрання законн ої сили рішенням за наслідка ми апеляційного провадження .
Постанову в повному о бсязі складено 04 липня 2011 року.
Суддя К.Ю. Гарник
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.06.2011 |
Оприлюднено | 08.07.2011 |
Номер документу | 16578054 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
К.Ю. Гарник
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні