Постанова
від 22.05.2008 по справі 11/217-ап-08
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

11/217-АП-08

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

73000, м.Херсон, вул. Горького, 18


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М      У К Р А Ї Н И

9год. 15 хв. "22" травня 2008 р.                                 Справа № 11/217-АП-08

м. Херсон, вул. Горького, буд. 18, зал судових засідань № 319      

Господарський суд Херсонської області у складі судді  Чернявського В.В. при секретарі Борхаленко О.А. за участю представників учасників процесу:

від  позивача: Авер'янової В.О.- юриста, дов. № 36 від 03.12.2007р.

від   відповідача: Горбунової К.О.- ст. держ. подат. інсп., пост. дов. 15414/9/10-105 від 28.12.2007р.

розглянув у відкритому судовому засіданні справу   

за позовом Орендного рибогосподарського кооперативу "Рибаки Херсона", м. Херсон

до Державної податкової інспекції у м.Херсоні, м. Херсон  

про  спонукання до вчинення дій

Обставини справи: провадження у справі відкрито за позовом про спонукання до реєстрації в якості платника фіксованого сільськогосподарського податку (далі - ФСП) у 2008р.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що отримав від ДПІ у м. Херсоні відмову на своє звернення щодо реєстрації в якості платника ФСП у 2008р., яку вважає протиправною. Позивач вказує, що має 83,1% питомої ваги доходу від реалізації сільськогосподарської продукції власного виробництва та продуктів її переробки в загальній сумі валового доходу підприємства за попередній 2007р., із заявою про реєстрацію платником ФСП звернувся до органу державної податкової служби своєчасно, відповідно, мав передбачені безпосередньо законом підстави для реєстрації в якості платника ФСП. Обмеження цих підстав відповідачем, за позицією позивача у спорі, обумовлені неправильною оцінкою співвідношення різних законів та неправильним застосуванням змісту підзаконних нормативних актів.

Відповідач позов не визнав, надав письмові заперечення проти позовних вимог, що полягають у наступному.

Платниками ФСП можуть бути зареєстровані сільськогосподарські підприємства різних організаційно-правових форм, селянські та інші господарства, які займаються виробництвом (вирощуванням), переробкою та збутом сільськогосподарської продукції, а також рибницькі, рибальські та риболовецькі господарства, які займаються розведенням, вирощуванням та виловом риби у внутрішніх водоймах (озерах, ставках, водосховищах), у яких одержана сума від реалізації сільськогосподарської продукції власного виробництва та продуктів її переробки за попередній звітний (податковий) рік перевищує 75% загальної суми валового доходу. За даними розрахунку платежів за спеціальне використання водних ресурсів за 2007р. вилову риби у внутрішніх водоймах (озерах, ставках, водосховищах) позивачем не задекларовано, загальний обсяг вилову риби складає 11912 цн., що не дає підстав для переходу на оподаткування фіксованим сільськогосподарським податком.

За реєстрацією в якості платника ФСП позивач звернувся з запізненням, направив поштою розрахунки 31.01.2008р., мав направляти їх поштою не пізніше, ніж за десять днів до закінчення граничного строку подання декларації, визначеного згідно з підпунктом 4.1.4 ст.4 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" (далі - Закон № 2181).

Поряд з направленням із запізненням заяви про реєстрацію в якості платника ФСП та розрахунків позивач взагалі не направив витягу з державного земельного кадастру про склад земель сільськогосподарських угідь та їх грошову оцінку до органів державної податкової служби за своїм місцезнаходженням та за місцем  розташування земельних ділянок і довідки управління статистики з єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ) на підтвердження видів діяльності у сільському господарстві за Класифікатором видів економічної діяльності  (КВЕД).

С у д   в с т а н о в и в:

Шляхом направлення 31.01.2008р. поштою на адресу ДПІ у м. Херсоні заяви щодо реєстрації в якості платника ФСП з доданими загальним податковим розрахунком ФСП за 2008р., звітним податковим розрахунком ФСП за 2008р., "розрахунком питомої ваги доходу від реалізації сільськогосподарської продукції власного виробництва та продуктів її переробки в загальній сумі валового доходу підприємства за попередній звітний (податковий) рік (за 2007р.)" позивач звернувся до цього органу державної податкової служби за реєстрацією в якості платника ФСП (копії названих документів на а.с.9-13, 33, 82).

Листом № 2997/10/15-329 від 22.02.2008р. ДПІ у м. Херсоні відмовила ОРК "Рибаки Херсона" в реєстрації  в якості платника ФСП, мотивуючи відмову такими тезами:

- ОРК "Рибаки Херсона" не має вилову риби у внутрішніх водоймах (озерах, ставках, водосховищах), не має доходів від реалізації сільськогосподарської продукції власного виробництва у 2007р. (тобто вартість таких доходів дорівнює нулю), відтак, питома вага цих доходів у загальній сумі валового доходу підприємства складає 0%;

- заявник не дотримався строків надання відповідних розрахунків для переходу на систему оподаткування ФСП;

- заявник в додатку до заяви про перехід на спрощену систему оподаткування не надав витягу з державного земельного кадастру про склад земель сільськогосподарських угідь та їх грошову оцінку, як не надав такого витягу до органу державної податкової служби за місцем розташування земельних ділянок.

Підстави для набуття у 2008р. позивачем статусу платника ФСП існують, процедура ініціювання ним перед відповідачем набуття статусу платника ФСП на 2008р. не порушена, відповідно позов підлягає задоволенню.

Суд спонукає ДПІ у м. Херсоні зареєструвати ОРК "Рибаки Херсона" у 2008р. в якості платника ФСП з таких підстав.

Відповідно до ч.1 ст.2 Закону України "Про фіксований сільськогосподарський податок" (далі - Закон про ФСП) особи можуть бути зареєстровані як платники ФСП, якщо такі особи є сільськогосподарськими підприємствами різних організаційно-правових форм, передбачених законами України, селянські та інші господарства, які займаються виробництвом (вирощуванням), переробкою та збутом сільськогосподарської продукції, а також рибницькі, рибальські та риболовецькі господарства, які займаються розведенням, вирощуванням та виловом риби у внутрішніх водоймах (озерах, ставках та водосховищах), у яких сума, одержана від реалізації сільськогосподарської продукції власного виробництва та продукції її переробки за попередній звітний (податковий) рік, перевищує 75% загальної суми валового доходу.

За ч.4 ст.2 цього Закону для отримання реєстрації як платника ФСП особа має подати відповідному податковому органу документи за переліком, який встановлюється за процедурою, визначеною законом для подання податкової звітності.

Згідно зі ст.5 Закону про ФСП платники податку визначають суму фіксованого сільськогосподарського податку  на поточний рік у порядку і розмірах, передбачених цим Законом, і подають розрахунок органу державної податкової служби за місцем знаходження платника податку до 1 лютого поточного року.

Правила визначення відношення вартості реалізованої сільськогосподарської продукції власного виробництва до суми валового доходу затверджені наказом Міністерства аграрної політики України № 818 від 22.11.2007р. "Про затвердження Розрахунку питомої ваги доходу від реалізації сільськогосподарської продукції власного виробництва та продуктів її переробки в загальній сумі валового доходу підприємства за попередній звітний (податковий) рік".

За цими правилами вказана питома вага визначається як відношення суми доходу, отриманої сільськогосподарським підприємством від реалізації сільськогосподарської продукції власного виробництва, та продуктів її переробки до скоригованого валового доходу підприємства. При  цьому до суми доходу від реалізації сільськогосподарської продукції власного виробництва відносяться доходи від реалізації продукції рибництва з кредитових оборотів по субрахунку 701 "Дохід від реалізації готової продукції" аналітичних рахунків продукції рибництва (без ПДВ), доходи від надання супутніх послуг з кредитових оборотів по субрахунку 703 "Дохід від реалізації готової продукції і послуг" без ПДВ; скоригований валовий дохід є результатом зменшення загальної суми валового доходу (кредитові обороти по субрахунках 791 "Результат операційної діяльності", 792 "Результат фінансових операцій", 793 "Результат іншої звичайної діяльності", 794 "Результат надзвичайних подій") на суму одержаних з державного бюджету коштів фінансової підтримки, суму доходу, отриману від реалізованої іноземної валюти, яка направлена на розвиток сільського господарства, суму доходу від первісного визнання та від зміни вартості біологічних активів і сільськогосподарської продукції, які обліковуються за справедливою вартістю.

Розрахунок названої питомої ваги (а.с.31, 141-142) позивачем вчинено у відповідності до зазначеного наказу Міністерства аграрної політики України № 818 від 22.11.2007р., за цим розрахунком така питома вага у 2007р. склала 83,1%.

Відповідач  при спростуванні даних цього розрахунку позивача взяв дані про суму доходу від реалізації сільськогосподарської продукції власного виробництва (прийняв їх за нуль)  з "Розрахунку платежів за спеціальне використання рибних та інших водних ресурсів ОРК "Рибаки Херсона" за 2007р." В цьому "Розрахунку..." позивач декларував свої зобов'язання зі збору за спеціальне використання рибних та інших водних ресурсів за 2007р., навівши інформацію про вилов риби в пониззі Дніпра, Південного Бугу, Дніпро-Бузькому та Бузькому лиманах, Чорному морі із затоками, лиманами, протоками, Азовському морі з затоками, лиманами, протоками (Утлюкський лиман, Сиваш, Керченська протока). Ці дані, використані відповідачем при перевірці розрахунку питомої ваги, виконаного позивачем, не є походженням з джерела, вказаного у наказі Міністерства аграрної політики України № 818 від 22.11.2007р.

Превалююче значення при встановленні чисельника у розрахунку питомої ваги має віднесення продукції до числа власного виробництва певного суб'єкта. Таке походження продукції (власного виробництва) для окремого суб'єкта господарської діяльності буде однаковим змістом і у значенні оподаткування фіксованим сільськогосподарським податку, і у значенні оподаткування податком на додану вартість (ПДВ), і у значенні ознаки господарської діяльності для будь-якої характеристики цього суб'єкта. Не може бути так, щоб у значенні для оподаткування ПДВ певна продукція щодо певного суб'єкта вважалась продукцію його власного виробництва, а у значенні для питань оподаткування ФСП  ця ж продукція не вважалась продукцією його власного виробництва. Така протилежна точка зору є непереконливою, нелогічною.   

Постановою суду у іншій справі за участю цих же сторін - 11/51-АП-07 від 20.03.2007р. за результатом розгляду спору щодо питань оподаткування ПДВ встановлено, що продукція, отримувана ОРК "Рибаки Херсона" в результаті промислового рибальства у названих водоймах (пониззя Дніпра і Південного Бугу, Дніпро-Бузькому, Бузькому лиманах, Чорне море, Азовське море) є продукцією власного виробництва кооперативу  "Рибаки Херсона"  (копія постанови суду І інстанції та ухвали суду апеляційної інстанції у справі № 11/51-АП-07 на а.с.60-67).

Риба як виловлена безпосередньо з озер, ставків, водосховищ, так і з інших водойм є продукцією власного виробництва суб'єкта не за ознакою джерела вилову, а за природою цього виду діяльності - риболовлі.

Природа виду економічної діяльності як власного виробництва щодо вилову риби з озера, річки, моря, іншої водойми однакова.

При вирішенні питання про формування обсягу власного виробництва позивача суд також приймає до уваги, що протягом тривалого часу - до 2007р. за незмінного змісту Закону про ФСП щодо цього питання ДПІ у м. Херсоні при аналогічних фактичних обставинах та джерелах вилову риби ОРК "Рибаки Херсона" реєструвала за цим суб'єктом господарювання статус платника фіксованого сільськогосподарського податку, погоджуючись з тим, що обсяг власного виробництва ОРК "Рибаки Херсона" перевищує 75% загальної суми валового доходу.

За статутом ОРК "Рибаки Херсона" є рибогосподарським кооперативом, основними видами діяльності якого є вирощування, відтворення, вилов, переробка та реалізація риби, продуктів її переробки, рибальство у територіальних водах України та за її межами.

Відповідно, за цим статусом позивач вправі набувати статус платника ФСП.

За оцінкою суду позивачем не порушено строку звернення до відповідача за реєстрацією в якості платника ФСП. Цей строк, як вже зазначено в цьому судовому рішенні, встановлено ст.5 та ч.4 ст.2 Закону  про ФСП, де зазначено, що для отримання реєстрації як платника ФСП особа має подати відповідному податковому органу документи за переліком, який встановлюється за процедурою, визначеною законом для подання податкової звітності; розрахунок ФСП (по суті - податкова декларація) на поточний рік подається до органу державної податкової служби до 1 лютого поточного року.

Поряд з цим,  жодним чинним законом перелік документів, що подається податковому органу для реєстрації особи платником ФСП не встановлено. В порушення названої ч.4 ст.2 Закону про ФСП такий перелік встановлено нормативним актом нижчого рівня - Постановою Кабінету Міністрів України № 725 від 25.05.2006р., якою затверджено "Положення про порядок справляння та обліку фіксованого сільськогосподарського податку" в новій редакції.

Пунктом 5 цього "Положення..." встановлено, що сільськогосподарські підприємства для набуття і підтвердження статусу платників податку самостійно обчислюють суму такого податку за формою, встановленою Державною податковою адміністрацією, та до 1 лютого поточного року подають:

- загальний розрахунок фіксованого сільськогосподарського податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок. і якої справляється податок, до органу державної податкової служби за своїм місцезнаходженням;

- звітний розрахунок фіксованого сільськогосподарського податку окремо за кожною земельною ділянкою до органу державної податкової служби за місцем розташування такої земельної ділянки;

- розрахунок питомої ваги доходу від реалізації сільськогосподарської продукції власного виробництва та продуктів її переробки в загальній сумі валового доходу підприємства за попередній звітний (податковий) рік до органів державної податкової служби за своїм місцезнаходженням та за місцем розташування земельних ділянок за формою, встановленою Мінагрополітики разом з Державною податковою адміністрацією;

- витяг з державного земельного кадастру про склад земель сільськогосподарських угідь та їх грошову оцінку до органів державної податкової служби за своїм місцезнаходженням та за місцем розташування земельних ділянок.

З числа названих за переліком документів позивач направив відповідачу перші три - два розрахунки - декларації та розрахунок питомої ваги, при цьому помилково зробив відмітку напроти напису "звітний розрахунок" у загальному розрахунку, що є очевидним (копія на а.с.10).

З огляду на те, що перелік документів, які подаються особами до органів державної податкової служби встановлений не у відповідності до ч.4 ст.2 Закону про ФСП, та з огляду на зміст Закону про ФСП щодо обставин, які має наводити особа при ініціюванні питання про набуття статусу платника ФСП, надання звітного та загального податкових розрахунків ФСП, розрахунку питомої ваги продукції власного виробництва у валовому доході відповідає достатньому обсягу для вирішення органом державної податкової служби по суті питання про підстави для  реєстрації статусу платника ФСП.

Надання податковому органу при набутті статусу платника ФСП довідки управління статистики про види діяльності не передбачено навіть і вказаним "Положенням..." № 725 від 25.05.2006р.

Суд приймає до уваги, що листом № 77 від 01.02.2008р. позивач додатково направив відповідачу екземпляр податкового розрахунку ФСП на 2008р. по Голопристанському району Херсонської області, де має частину сільськогосподарських угідь та довідку Голопристанської міської ради № 2-6/101 від 31.01.2008р. про площу ставків. Розмір грошової оцінки землі коефіцієнту індексації, який не змінився  станом на час звернення позивача до відповідача за реєстрацією статусу платника ФСП, зазначені в довідці, адресованій ДПІ у м. Херсоні, Херсонського міського управління земельних ресурсів № 01-319 від 30.01.2007р. (копія на а.с.54).

Порядок і строки звернення за реєстрацією платника ФСП передбачені зараз Законом про ФСП і передбачалися цим Законом до набрання чинності Законом № 2181, ці порядок та строки не змінилися з набранням чинності Законом № 2181, не врегульовані ст.4 Закону № 2181.

За термінологією Закону № 2181 (ст.1 цього Закону) податковим зобов'язанням є зобов'язання платника податків сплатити до бюджету або державних цільових фондів відповідну суму коштів у порядку та у строки, визначені цим Законом або іншими законами України, а податковою декларацією розрахунком є документ, що подається платником податків до контролюючого органу у строки встановлені законодавством, на підставі якого здійснюється нарахування  та/або сплата податку і збору.

Строки для подання податкового розрахунку з ФСП встановлені законодавством, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата цього податку, - Законом про ФСП (до 1 лютого поточного року), відповідно, цими строками не є встановлені п.п.4.1.4, п.4.1 ст.4 Закону № 2181. Згідно з п.п.4.1.7 ст.4 Закону № 2181 платник податку має право не пізніше ніж за 10 днів до закінчення граничного строку подання декларації (розрахунку), визначеного згідно з підпунктом 4.1.4 цього пункту Закону надіслати декларацію (розрахунок) поштою з повідомленням про вручення.

Оскільки, як зазначено, строки подання податкового розрахунку з ФСП врегульовані не п.п.4.1.4 ст.4 Закону № 2181, до правил подання такого розрахунку не відноситься п.п.4.1.7 ст.4 цього Закону (він відноситься тільки до розрахунків, декларацій, строки щодо яких зазначені у п.п.4.1.4 ст.4 Закону № 2181, так як у п.п.4.1.7 є кореспондуюче посилання саме на п.п.4.1.4 ст.4 Закону № 2181).

Якщо припустити, що п.п.4.1.4 та 4.1.7 ст.4 Закону № 2181 має застосовуватися й щодо податкових розрахунків ФСП, то приймаючи до уваги, що податковим періодом стосовно ФСП є 1 рік, з врахуванням змісту п.п."в" п.п.4.1.4 ст.4 Закону № 2181 слід буде дійти висновку, що податковий розрахунок з ФСП за поточний податковий рік подається протягом 60 днів наступного року (тобто за 2008р. - до 01.03.2009р.), а такий висновок суперечить природі ФСП за Законом про ФСП.

При незастосуванні до податкових розрахунків з ФСП як і до заяв про реєстрацію в якості платника ПДВ обмежень у строках направлення поштою податкових розрахунків, передбачених п.п.4.1.7 ст.4 Закону № 2181, направлення 31.01.2008р. такої заяви з доданими розрахунками поштою вважається своєчасним (до 01.02.2008р.), вчиненим без порушення п.4 ст.2, ст.5 Закону про ФСП.

Задовольняючи позов суд відносить судовий збір у справі на Державний бюджет України.

Керуючись ст. 158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд  

п о с т а н о в и в:

1. Позов задовольнити.

2. Спонукати державну податкову інспекцію у м. Херсоні зареєструвати Орендний рибогосподарський кооператив "Рибаки Херсона" в якості платника фіксованого сільськогосподарського податку на 2008р.

3. Стягнути з Державного бюджету України (Уповноважений територіальний орган - Головне управління Державного казначейства України у Херсонській області, м. Херсон, вул. Комсомольська, буд. 21, код ЄДРПОУ 24104230)  на користь Орендного рибогосподарського кооперативу "Рибаки Херсона"  (код ЄДРПОУ 03889480, м. Херсон, вул. М.Форту, буд. 233, р/с 26003301750982, ЦВ Промінвестбанк, м. Херсон, МФО 352286) 3грн. 40коп. на відшкодування витрат зі сплати судового збору.

Заява про апеляційне оскарження постанови суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня  складення постанови у повному обсязі. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження. Апеляційна скарга може бути подана без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження, якщо скарга подається у строк, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання заяви на апеляційне оскарження, якщо такої заяви не буде подано. Якщо заяву про апеляційне оскарження буде подано, але апеляційної скарги у визначений строк подано не буде, постанова набирає законної сили після закінчення цього строку. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.              

                                                                                                                                    

Суддя                                                                  В.В. Чернявський

                                                                                                                Повний текс постанови

                                                                            складено  26.05.2008р.

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення22.05.2008
Оприлюднено04.06.2008
Номер документу1675579
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —11/217-ап-08

Постанова від 22.05.2008

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Чернявський В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні