Рішення
від 04.07.2011 по справі 6/93/2011
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГА НСЬКОЇ ОБЛАСТІ

91000, м. Луганськ, пл. Героїв ВВ В, 3а. Тел. 55-17-32


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04.07.11 Справа № 6/93/2011

Суддя Василенко Т.А., розглянувши матеріали за по зовом

Одеської залізниці, м. Оде са

до Приватного підприєм ства "Схід", м. Антрацит Луганс ької області

про стягнення 23 855 грн. 00 коп.

Суддя Василенко Т.А.

за участю представників с торін:

від позивача - не прибув;

від відповідача - ОСОБА_1 ., дов. № 263 від 20.05.2011;

Обставини справ и: позивачем заявлено вимо гу про стягнення з відповіда ча на штрафу в сумі 23 855 грн. 00 коп .

Представник відпові дача проти позову заперечує з підстав наведених у відзив і від 18.05.2011 № 22 та зокрема зазнача є, що позивачем невірно визна чена природна втрата маси ва нтажу та невідповідність ваг .

Позивачем до суду надано заперечення на відзив відпов ідача № ДНЮ -5/80 від 17.06.11, за яким ос танній підтримує позовні вим оги викладені у позові та вва жає доводи відповідача за ві дзивом необґрунтованими оск ільки в даному випадку норма природної втрати складає 690 к г, а різниця між фактичними да ними та накладною становить 800 кг в сторону зменшення, що пе ревищує норму природної втра ти вантажу.

В той же час, позивач просит ь розглядати справу за відсу тністю свого повноважного пр едставника за наявними у спр аві доказами.

Клопотання позивача про ро згляд справи у відсутність й ого повноважного представни ка судом задовольняється.

Представником відпо відача в судовому засіданні подано клопотання від 01.07.2011 за № 60 про зменшення розміру штр афу. В обґрунтування поданог о клопотання відповідач поси лається на тяжкий фінансовий стан підприємства та зазнач ає, що штрафні санкції надмір но великі, оскільки будь-яких збитків залізниці заподіяно не було.

Розглянувши матері али справи, суд

в с т а н о в и в :

08.11.10 зі станції Антраци т Донецької залізниці ПП «Сх ід»здійснило відправлення в агону № 66713603 згідно накладної № 772726 на станцію Поташ Одеської залізниці вантажоотримувач у КЕВ м. Черкаси (для в/ч А 1382).

11.011.10 при прибутті вагону на с танцію Знам' янка Одеської з алізниці було проведено пере важування маси вантажу вказа ного вагону.

В результаті зважування на тензометричних динамічних в агах виявлено масу в вагоні: б рутто 93,6 т., брутто по натуральн ому листу 91, 2 т., що складає різн ицю 2,4 т.

В той же час, 12.11.10 при контроль ному переважуванні вагону № 66713603 на статичних вагах було вс тановлено, що маса нетто скл адає 68200 кг., тоді яка за накладн ою маса нетто вантажу - 69000 кг., що на 800 кг менше.

Для засвідчення цього факт у згідно ст. 129 Статуту залізни ць України та Правил складан ня актів, позивачем було скла дено комерційні акти № АА 056451/97 1 від 12.10.2010 та № АА 056451/971/1 від 12.10.2010.

Оскільки відповідачем був припущений факт невірного з азначення у накладній маси в антажу, позивач нарахував шт раф відповідно до положень с т.ст. 118, 122 Статуту Залізниць у су мі 23 855 грн. 00 коп., який просить ст ягнути на свою користь.

Відповідач проти позовних вимог заперечив та просить з меншити суму штрафу.

Оцінивши матеріали справи та доводи представників сто рін у їх сукупності, суд прийш ов до наступного.

Відповідно до ст. 908 ЦК України перевезення вантажу здійснюється за договором п еревезення; загальні умови в изначаються цим Кодексом, ін шими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються ві дповідно до них, умови переве зення вантажу окремими видам и транспорту, а також відпові дальність сторін щодо цих пе ревезень встановлюються дог овором, якщо інше не встановл ено цим Кодексом, іншими зако нами, транспортними кодексам и (статутами), іншими норматив но-правовими актами та прави лами, що видаються відповідн о до них.

Як встановлено ч.3 ст. 909 ЦК Ук раїни, укладення договору пе ревезення вантажу підтвердж ується складанням транспорт ної накладної.

В даному випадку, відповід ач, за накладною № 772726 відвант ажив зі станції Антрацит Дон ецької залізниці вагон № 66713603 з вантажем - вугілля антрацит н а адресу КЕВ м. Черкаси (для в/ч А 1382) на станцію призначення - П оташ Одеської залізниці і ви дати вантажоодержувачу.

При контрольному зважуван ні на станції Поташ Одеської залізниці була встановлена невідповідність фактичної м аси вугілля даним, зазначени м у накладній.

Так, у вагоні № 66713603 виявлена маса нетто вантажу у 68200 кг.,. за мість - 69000 кг., що складає різниц ю у вазі проти накладної в сто рону зменшення на 800 кг.

За вказаним вище фактом скл адено акт загальної форми ві д 11.10.2010 № 29562 та комерційні акти № АА 056451/971 від 12.10.2010 і № АА 056451/971/1 від 12.10.2010 ., які відповідач не оскаржив т а не оспорив.

В той же час, за комерційни м актом № АА 056451/971 зазначено, що вагони прибули у комерційном у та технічному відношенні с правними та їх маркування не порушено.

Як зазначено в ст.6 гла ви 1 Статуту залізниць Україн и (далі - Статут), накладна - ц е основний перевізний докуме нт встановленої форми, оформ лений відповідно до цього Ст атуту та Правил перевезення вантажів і наданий залізниці відправником разом з вантаж ем. Накладна є обов' язковою двосторонньою письмовою фор мою угоди на перевезення ван тажу, яка укладається між від правником та залізницею на к ористь третьої особи - одерж увача і супроводжує вантаж д о місця призначення.

Згідно ст. 24 Статуту ван тажовідправник несе відпові дальність за всі наслідки не вірності, неточності або неп овноту відомостей, зазначени х ним у накладній.

Згідно з п.5.5 розділу 5 “П равил оформлення перевізних документів”, зареєстрованих в Міністерстві юстиції Укра їни від 24.11.2000 № 863/5084 якщо під час пе ревезення вантажу або на ста нції його призначення буде в иявлено неправильне зазначе ння у накладній відомостей п ро адресу одержувача, його ко д, назву вантажу, його кількіс ть, то з відправника стягуєть ся штраф згідно зі ст. 122 Стату ту залізниць України. Факт не правильного зазначення відп равником указаних відомосте й засвідчується актом загаль ної форми, якщо за цим фактом н е складався комерційний акт.

Накладна є обов'язковою дв осторонньою письмовою форм ою угоди на перевезення вант ажу, яка укладається між відп равником та залізницею на ко ристь третьої сторони - оде ржувача. Накладна одночасно є договором застави вантаж у для забезпечення гарантії внесення належної провізно ї плати та інших платежі в за перевезення. Накладна разом з дорожньою відоміст ю супроводжує вантаж на всьо му шляху перевезення до ста нції призначення, де видаєт ься одержувачу. Квитанція про приймання вантажу до перевезення видається відпр авнику. Усі ці документи зап овнюються на друкарській маш инці або іншим друкованим сп особом.

Відповідно до ст. 37 Ст атуту та п. 2.1 Правил № 644 відправ ником у накладній вказується , поряд з іншими показниками, т акож графа “маса вантажу в кг , визначена відправником” вк азується маса вантажу у кіло грамах.

У вирішенні спорів, пов'я заних із збереженням вантажу під час перевезення насипом у вагонах відкритого типу, зокрема, вугілля, необхідно виходити з того, що стаття 111 Статуту звільняє перевіз ника від відповідальності з а втрату та недостачу вантаж у, якщо вантаж прибув на стан цію призначення у непошкодже ному відкритому рухомому скл аді, завантаженому засобами відправника за відсутності ознак втрати, псування або по шкодження

вантажу під час перевезен ня.

Згідно абзацам 1-2 п .9 Правил у комерційному акті д етально описуються стан ван тажу або багажу і обставини , за яких виявлена незбереже ність, а також обставини, які могли бути причиною виник нення незбереженості вантаж у, багажу чи вантажобагажу. Ні які припущення та висновки п ро причини незбереженості аб о про вину відправника і зал ізниці до акта не вносяться. Усі графи бланка акта мають б ути заповнені. Не дозволяєт ься поставлення рисок та лап ок замість повторення необхі дних даних. У комерційному ак ті зазначається, чи правильн о навантажений, розміщений і закріплений вантаж, а також про наявність та стан захисн ого маркування для вантажів, що перевозяться у відкрит их вагонах. У разі неправильн ого завантаження, розміщен ня, закріплення вантажу в ак ті зазначається, яке поруше ння було допущено.

В той же час, стаття 118 С татуту залізниць України пер едбачає відповідальність дл я вантажовідправника не за т у чи іншу кількість вантажу, н евідповідність якого виявле но між даними супровідних до кументів та даними, отримани ми при фактичному переважува нні цього вантажу, а лише за са м факт виявлення такої невід повідності.

Разом з цим, статтею 122 Стат уту визначено, що за неправил ьно зазначені у накладній м асу, кількість місць вантажу , його назву, код та адресу оде ржувача з відправника, порту стягується штраф у розмір і згідно із статтею 118 цього С татуту. При цьому відправ ник несе перед залізниц ею відповідальність за наслі дки, які виникли.

Згідно накладної № 772726 від 0 8.11.2010 провізна плата на один ваг он становить 4 771 грн., у зв' язк у з чим 4771,0 Х 5 = 23855,00.

У застосуванні ста тей 118 та 122 Статуту слід врахов увати, що штраф підлягає ст ягненню за самий факт допущ ення вантажовідправником з азначених порушень, незалеж но від того, чи завдано залізн иці у зв'язку з цим збитки.

Але, відповідно до частин и 1 статті 230 ГК України, штрафни ми санкціями у цьому Кодексі визнаються господарські сан кції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку уч асник господарських відноси н зобов' язаний сплатити у р азі порушення ним правил зді йснення господарської діяль ності, невиконання або ненал ежного виконання господарсь кого зобов' язання.

Згідно ч.1 ст.550 ЦК України вст ановлюється загальне правил о про те, що кредитор має право на стягнення неустойки у всі х випадках порушення боржник ом зобов'язання, незалежно ві д того, виникли чи ні у зв'язку з цим порушенням збитки на ст ороні кредитора. Проте, части на 3 статті 551 ЦК України передб ачає можливість зменшення за рішенням суду розмір неусто йки, що стягується з боржника за порушення зобов'язання, якщо розмір неустойки значн о перевищує розмір збитків . При цьому відсутність чи невисокий розмір збитків мо же бути підставою для зменше ння судом розміру неустойки , що стягується з боржника.

Так, пунктом 1 ст. 233 ГК України закріплено, що суд має право з меншити розмір санкцій, якщо належні до сплати штрафні са нкції надмірно великі п орівняно із збитками кредито ра. При цьому повинно бути взя то до уваги: ступінь виконанн я зобов' язання боржником; м айновий стан сторін, які беру ть участь у зобов' язанні; не лише майнові, але й інші інтер еси сторін, що заслуговують н а увагу.

Частина 3 ст. 551 ЦК України вст ановлює, що розмір неустойки може бути зменшений за рішен ням суду, якщо він значно пе ревищує розмір збитків, та за наявності інших обставин , які мають істотне значення.

Частина 3 статті 83 ГПК Україн и надає господарському суду право, ухвалюючи рішення, зме ншувати у виняткових випадка х розмір неустойки (штрафу, пе ні), яка підлягає стягненню зі сторони, що порушила зобов'яз ання.

Отже, якщо порушення зобов'я зання учасника господарськи х відносин не потягло за собо ю значні збитки для іншого го сподарюючого суб'єкта, то суд може з урахуванням інтересі в боржника зменшити розмір н алежних до сплати штрафних с анкцій.

У даному випадку позивачем не доведений суду факт наявн ості збитків у зв' язку із за значенням меншої ваги вантаж у. Також слід визначити, що ві дповідач є збитковим підприє мством та знаходиться у тяжк ому фінансовому стані.

Виходячи з цього, су ди мають право при прийнятті рішення про стягнення штраф у зменшувати його розмір з урахуванням усіх конкретн их обставин справи

З урахування викл аденого слід вказати, що суд в важає за можливе зменшити ро змір штрафу до 4 771 грн. 00 коп. (одн а провізна плата).

За таких обставин, позов с лід задовольнити частково та стягнути з відповідача на ко ристь позивача штраф в сумі 4 771 грн. 00 коп., в решті вимог відмо вити.

Відповідно до ст.ст.44, 49 ГПК У країни судові витрати поклад аються на відповідача як на с торону, яка порушила вимоги ч инного цивільного законодав ства в повному обсязі.

На підставі викладеного, с т.ст. 118 та 122 Статуту залізниць У країни, керуючись ч.3 ст. 83 ст.ст . 44, 49, 82-85 ГПК України, суд

в и р і ш и в :

1.Позов задоволь нити частково.

2.Стягнути з Приватног о підприємства "Схід", м. Антра цит Луганської області, вул. Тимошенко, буд.61 «б» код 21837311, на користь:

- Одеської залізниці, м. Од еса, вул. Пантелеймонівська, б уд.19, код 01071315 штраф у в сумі 4 771 грн. 00 коп., витрати по сплаті державного мита у сумі 238 грн. 5 5 коп. та на інформаційно-техні чне забезпечення судового пр оцесу у сумі 236 грн. 00 коп.; видат и наказ після набрання рішен ням законної сили.

3. У задоволенні решти позо вних вимог відмовити.

Відповідно до ст. 92 Господар ського процесуального кодек су України рішення може бути оскаржено до апеляційної ін станції протягом десятиденн ого строку.

Дата виготовлення повн ого тексту та підписання ріш ення - 08.07.2011.

Суддя Т.А.Василенко

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення04.07.2011
Оприлюднено14.07.2011
Номер документу16859558
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —6/93/2011

Рішення від 04.07.2011

Господарське

Господарський суд Луганської області

Василенко Т.А.

Ухвала від 26.05.2011

Господарське

Господарський суд Луганської області

Василенко Т.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні