Постанова
від 24.03.2011 по справі 9872/10/1070
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІ СТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 березня 2011 року 9872/10/1070

Київський окружний ад міністративний суд в складі :

головуючого - судді Щавінського В.Р.

при секретарі судового зас ідання - Талалакіну С.М.

за участю представників ст орін:

- від позивача: ОСОБА_1 - представник за довірені стю;

- від відпов ідача: ОСОБА_2 - представн ик за довіреністю

розглянувши у відкритому с удовому засіданні у м. Києві а дміністративну справу

за позовом Державної по даткової інспекції у Подільс ькому районі м. Києва

до Товариства з обмеженою відповідальністю „Електропей України”

про стягнення п одаткової заборгованості, -

в с т а н о в и в:

ДПІ у Подільському райо ні м. Києва звернулася з позов ом до суду з вимогою про стяг нення з ТОВ „Електропей Укра їни” податкової заборговано сті за рахунок активів платн ика податків у розмірі 352038912,15 гр н.

Свої вимоги позивач о бґрунтовує тим, що згідно ріш ення ДПІ у Подільському райо ні м. Києва про застосування ш трафних (фінансових) санкцій , прийнятих на підставі акту п еревірки до відповідача заст осовано штрафні (фінансові) с анкції в сумі 352038912,15 грн. за поруш ення п.1, п.2 ст. 3 Закону України „ Про застосування реєстратор ів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг” №265/95-ВР від 06.07.1995 р. (далі - Закон №265/95-ВР). Разом з тим, рішення про засто сування штрафних (фінансових ) санкцій ТОВ „Електропей Укр аїни” оскаржило в судовому п орядку до Окружного адмініст ративного суду м. Києва. Поста новою Окружного адміністрат ивного суду м. Києва від 12.04.2010 р. у справі № 2а-16046/09/2670 за позовом ТОВ „Електропей України” про ви знання протиправним та скасу вання рішення про застосуван ня штрафних (фінансових) санк цій позов задоволено. Не пого джуючись з позицією Окружног о адміністративного суду м. К иєва ДПІ у Подільському райо ні м. Києва подано апеляційну скаргу на постанову від 12.04.2010 р . по справі №2а-16046/09/2670. Постановою Київського апеляційного адм іністративного суду від 02.11.2010 р . по справі №2а-16046/09/2670 задоволено апеляційну скаргу ДПІ у Поді льському районі м. Києва та ск асовано рішення Окружного ад міністративного суду м. Києв а від 12.04.2010 р. Відповідач у добро вільному порядку суму штраф них санкцій не сплатив тому п озивач звернувся до суду з по зовом про стягнення податков ої заборгованості в сумі 352038912, 15 грн.

В судовому засіданні представник позивача позовн і вимоги підтримав у повному обсязі, підтвердив обставин и викладені в позовній заяві та просив задовольнити позо в.

Представник відповідача п роти позовних вимог заперечу вав, у обґрунтування своєї пр авової позиції вказує, що 16.07.2009 р. за результатами проведено ї ДПІ у Подільському районі м . Києва планової виїзної пере вірки ТОВ „Електропей Україн и” з питань дотримання вимог податкового законодавства з а період 18.12.2006 р. по 31.03.2009 р., валютно го та іншого законодавства з а період з 18.12.2006 р. по 31.03.2009 р. був скл адений акт перевірки №123/23-604/34817404 в ід 29.07.2009 р. На підставі акту пере вірки ДПІ у Подільському рай оні м. Києва було прийнято ріш ення про застосування штрафн их (фінансових) санкцій №0002812304, я ким за порушення п.п. 1, 2 ст. 3 Зак ону №265/95-ВР до ТОВ „Електропей Україна” були застосовані шт рафні (фінансові) санкції в су мі 352038912,15 грн. на підставі п.1 ст. 17 З акону України №265/95-ВР.

Вважає, що ДПІ у Подільськом у районі м. Києва невірно тлум ачить норми ГК України та Зак ону України „Про порядок пог ашення зобов' язання платни ків податків перед бюджетом та державним цільовим фондом ” від 21.12.2000 р. №2181-ІІІ (далі-Закон У країни № 2181-ІІІ) внаслідок чого заявлені вимоги є безпідста вними, а сам адміністративни м позов подано з пропуском ст років, наслідком чого є залиш ення його без розгляду.

Пояснює, що на його думку, шт рафні (фінансові) санкції нак ладено на ТОВ „Електропей Ук раїни” за порушення Закону У країни №265/95-ВР, який не є законо м з питань оподаткування, ДПІ у Подільському районі м. Києв а безпідставно розглядає так і санкції як зобов' язання, я ке через їх несплату перерос ли в податковий борг (податко ву заборгованість), та поширю є на них положення Закону Укр аїни №2181-ІІІ, зокрема, щодо насл ідків їх несплати.

Таким чином, ТОВ „Електропе й Україна” вважає, що ДПІ у Под ільському районі м. Києва про пущено передбачений законод авством строк для звернення до адміністративного суду з позовом про стягнення нарахо ваних штрафних (фінансових) с анкцій.

Представники відповідача в судовому засіданні просив відмовити в задоволенні поз овних вимог та залишити позо в без розгляду

Заслухавши пояснення пред ставників сторін, дослідивши матеріали адміністративної справи, суд вважає, що позов п ідлягає задоволенню з наступ них підстав.

Як встановлено судом, у груд ні 2009 р. ТОВ „Електропей-Україн и” звернулося до Окружного а дміністративного суду м. Киє ва з позовом до ДПІ у Подільсь кому районі м. Києва про скасу вання рішення про застосуван ня штрафних (фінансових) санк цій.

Постановою Окружного адмі ністративного суду м. Києва в ід 12.04.2010 р. позов задоволено пов ністю. Визнано протиправним та скасовано рішення ДПІ у По дільському районі м. Києва пр о застосування штрафних (фін ансових) санкцій від 29.07.2009 р. №0002812 304.

Не погоджуючись із зазначе ним судовим рішенням ДПІ у По дільському районі м. Києва та Прокуратура Подільського ра йону м. Києва подали апеляцій ну скаргу в якій просили скас увати постанову суду першої інстанції.

Постановою Київського апе ляційного адміністративног о суду апеляційні скарги ДПІ у Подільському районі м. Києв а та Прокуратури Подільсько го району м. Києва задоволено .

Постанову Окружного адмін істративного суду м. Києва ві д 12.04.2010 р. скасовано.

Постановлено нову постано ву, якою у задоволенні позовн их вимог ТОВ „Електропей-Укр аїни” до ДПІ у Подільському р айоні м. Києва про скасування рішення про застосування шт рафних (фінансових) санкцій в ідмовлено повністю.

Згідно ч.1 ст. 254 КАС України, по станова або ухвала суду перш ої інстанції, якщо інше не вст ановлено цим Кодексом, набир ає законної сили після закін чення строку подання заяви п ро апеляційне оскарження, вс тановленого цим Кодексом, як що таку заяву не було подано.

Відповідно до ст. ч. 1 ст. 72 КАС України, обставини, встановл ені судовим рішенням в адмін істративній, цивільній або г осподарській справі, що набр ало законної сили, не доказує ться при розгляді інших спра в, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої вст ановлено ці обставини.

Постановою Київського апе ляційного адміністративног о суду по справі №2а-16046/09/2670 від 02.11.2 010 р. встановлені наступні обс тавини.

Позивач веде господарську діяльність з реалізації еле ктронних ваучерів та електро нних одиниць поповнення раху нків абонентів мобільних опе раторів, Інтернет - провайдер ів та деяких інших постачаль ників послуг, за допомогою си стеми електронної торгівлі ( комерції). Товариство здійсн ює 100% передплату постачальник у ТОВ «Ізі Софт» за товар. Пост ачальник постачає товар пози вачеві з наданням відповідни х підтверджуючих документів шляхом закріплення відповід ної кількості та номенклатур и товару за товариством. При ц ьому, товар, який належить поз ивачу залишається і зберігає ться до моменту продажу кінц евому споживачу на облікових рахунках в Електронній проц есинговій системі («ЕПС»), яка знаходиться на серверах пос тачальника.

На підставі договору, уклад еного між фізичною особою - пі дприємцем та товариством, пі дприємець за допомогою прогр амно-технічних засобів згідн о встановлених процедур та п равил здійснює відповідне за мовлення на отримання товару . На підставі такого замовлен ня автоматично формується ел ектронна заявка постачальни ку на списання частини товар у, який закріплений за позива чем. Після цього товар постач ається на обліковий рахунок фізичної особи - підприємця в електронному вигляді в мере жах ЕПС. Підприємець здійсню є прийняття замовлень на про даж товару за допомогою плат іжного терміналу самообслуг овування (автоматичний елект ронний програмно-технічний к омплекс з інтегрованими прис троями, які дозволяють відда лено здійснювати зв'язок з ЕП С та доступ до прейскурантів товару, виконувати замовлен ня та здійснювати продаж тов ару кінцевому споживачу за г отівкові кошти - „ПТС”) по ка налам зв'язку мережі Інтерне т. Апарати з прийому платежів знаходяться у володінні фіз ичних осіб - підприємців. Кі нцевий споживач при користув анні терміналом вказує рекві зити та відправляє запит на о тримання товару до ЕПС. Після авторизації ПТС, ЕПС відправ ляє відповідну кількість та номенклатуру товару, що облі ковується за фізичною особою - підприємцем, за реквізитами вказаними кінцевим споживач ем. Термінал роздруковує кви танцію, ЕПС фіксує продаж тов ару і обліковує вартість про даного товару. Підприємець р озраховується з товариством готівковими коштами, отрима ними за реалізацію товару, шл яхом їх внесення до каси Това риства. Оприбуткування готів ки в касі Товариства від фізи чної особи - підприємця за реа лізований товар проводиться через готівкові розрахунки з оформленням їх касовими ор дерами і веденням касової кн иги відповідно до пункту 4 Пос танови Національного Банку У країни «Про затвердження Пол оження про ведення касових о перацій у національній валют і в країні» № 637 від 15.12.2004 року.

Задовольняючи даний позов суд першої інстанції виходи в з того, що відповідач, як суб 'єкт владних повноважень не в иконав покладений на нього о бов'язок щодо доказування пр авомірності прийнятого ним с пірного рішення.

З таким висновком колегія с уддів не погоджується та вва жає його необґрунтованим з о гляду на наступне.

Підпунктами 1, 2 ст. З Закону У країни «Про застосування реє страторів розрахункових опе рацій у сфері торгівлі, грома дського харчування та послуг » передбачено, що застосовув ати реєстратори розрахунков их операцій та видавати розр ахунковий документ зобов'яза ні суб'єкти підприємницької діяльності, які здійснюють р озрахункові операції в готів ковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням плат іжних карток, платіжних чекі в, жетонів тощо) при продажу то варів (надані послуги).

За змістом ст. 2 цього Закону розрахункова операція - це пр иймання від покупця готівков их коштів, платіжних карток, п латіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації Товарі в (послуг), видача готівкових к оштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у р азі застосування банківсько ї платіжної картки - оформлен ня відповідного розрахунков ого документа щодо оплати в б езготівковій формі товару (п ослуги) банком покупця або, у р азі повернення товару (відмо ви від послуги), оформлення ро зрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.

Вищезазначена стаття тако ж встановлює, що місце провед ення розрахунків - це місце де здійснюються розрахунки із покупцем за продані товари (н адані послуги) та зберігають ся отримані за реалізовані т овари (надані послуги) готівк ові кошти, а також місце отрим ання покупцем попередньо опл ачених товарів (послуг) із зас тосуванням платіжних карток , платіжних чеків, жетонів тощ о.

Розроблений ДПА України По рядок реєстрації, опломбуван ня та застосування реєстрато рів розрахункових операцій п ри реалізації товарів (послу г), затверджений наказом від 01 .12.2000 року за № 614, містить пункт 2.1, де зазначено, що до реєстраці ї приймаються реєстратори ро зрахункових операцій, модифі кації яких включено до Держа вного реєстру реєстраторів р озрахункових операцій. Чинни й а сьогодні Державний реєст р реєстраторів розрахункови х операцій, затверджений нак азом ДПА України від 01.07.2008 року за № 430, містить комп'ютерно-кас ову систему «Фіскал», яка при значена для фіскалізації авт оматів іншого призначення, а втоматизації збору, обліку і контролю даних реалізуючих послуг.

Встановлено, що для реаліза ції електронних ваучерів TOB «Е лектропей Україна» використ овувалися платіжні термінал и, що належать підприємству н а праві власності, в тому числ і термінали моделі МТ40.

Для платіжних терміналів т акої моделі за бажанням кліє нта передбачена можливість в становлення такого обладнан ня як фіскальний реєстратор. Крім того, можливий роздільн ий доступ для інкасації готі вки та до технічного модуля т ерміналу зв'язку з встановле нням фіскального реєстратор а. Тобто, платіжний термінал (а парат прийому платежів) явля ється програмно-технічним ко мплексом, який може бути обла днаний реєстратором розраху нкових операцій для реалізац ії скальних функцій та реєст рації розрахункових докумен тів.

Крім того, відповідно до реє страційних документів одноо собовим засновником як TOB «Еле ктропей Україна», так і TOB «Ізі Софт» являється громадянин ОСОБА_3 (ідентифікаційний номер - НОМЕР_1), що свідчит ь про те, що дані підприємства є взаємопов'язаними.

Відповідно до п. 1 Постанови Кабінету Міністрів України «Про терміни переведення суб 'єктів підприємницької діяль ності на облік розрахункових операцій у готівковій та без готівковій формі із тасуванн ям реєстраторів розрахунков их операцій» від 07.02.2001 року за № 121, установлено термін переве дення суб'єктів підприємниць кої діяльності на облік розр ахункових операцій у готівко вій та безготівковій формі і з застосуванням реєстраторі в розрахункових операцій до 01.06.2004 року.

До настання зазначених тер мінів суб'єкти підприємницьк ої діяльності здійснюють роз рахункові операції із застос уванням книг обліку розрахун кових операцій, крім тих суб'є ктів, форми та умови провадже ння діяльності яких наведені у пунктах 4, 5 і 7 додатка, що здій снюють розрахункові операці ї із застосуванням електронн их контрольно-касових апарат ів і комп'ютерних систем, внес ених до Державного реєстру е лектронних контрольно-касов их апаратів і комп'ютерних си стем станом на 31 грудня 2000 року , а також із застосуванням тор говельних терміналів, призна чених роботи з платіжними ка ртками. Згідно п. 2.1 Положення п ро форму та зміст розрахунко вих документів, затвердженог о наказом ДПА України від 01.12.2000 року за № 614, установлені вимог и до змісту розрахункових до кументів визначають обов'язк ові реквізити розрахункових документів. У разі відсутнос ті хоча б одного з обов'язкови х реквізитів, а також недотри мання сфери призначення, док умент не є розрахунковим.

Зокрема, одним із обов'язков их реквізитів фіскального ка сового чека є фіскальний ном ер реєстратора розрахункови х операцій.

TOB «Електропей Україна» вис тупало фактичним реалізатор ом електронних ваучерів, адж е відповідно до даних догово рів доручення право власност і як на товар (електронні вауч ери), так і на платіжні терміна ли (апарати з прийому платежі в) до фізичних осіб-підприємц ів (повірених) не переходить. В ищезгадані договори доручен ня додані до матеріалів судо вої справи не містять істотн их умов ні договорів купівлі -продажу, ні договорів постав ки. Будь-яких доказів на те, що товар (електронні ваучери) ре алізується фізичними особам и- підприємцями кінцевим спо живачам як власниками такого товару TOB «Електропей Україна » ні до перевірки, ні до суду н е надало.

Крім того, в даному випадку місцем проведення готівкови х розрахунків при продажу пр иватними підприємцями (повір еними) від імені TOB «Електропе й Україна» (довірителя) товар у (електронних ваучерів) безп осереднім покупцям-фізичним особам є платіжні термінали підприємства. Місце де здійс нюються розрахунки із покупц ем за продані товари, місце де зберігаються отримані за ре алізовані товари готівкові к ошти та місце отримання поку пцем (фізичною особою) попере дньо оплачених товарів із го тівковими коштами співпадаю ть.

Поняття «система електрон ної торгівлі (комерції)» юрид ично визначено у постанові П равління Національного банк у України «Про затвердження Положення про порядок емісії платіжних карток і здійснен ня операцій з їх застосуванн я» від 19.04.2005 року за № 137 як сукупн ість програмно-технічних зас обів, процедур і правил, викор истання яких дає змогу спожи вачу здійснити віддалений до ступ до прейскурантів торгов ців, виконати замовлення на п оставку та оплату замовлених товарів (послуг).

Дія Положення про порядок е місії платіжних карток та зд ійснення операцій з їх засто суванням, затвердженого пост ановою Правління Національн ого банку України від 19.04.2005 року за № 137, на яке посилається TOB «Ел ектропей України» поширюєть ся лише на членів та учасникі в внутрішньодержавних і міжн ародних платіжних систем, як і є суб'єктами відносин, що вин икають під час здійснення оп ерацій, ініційованих за плат іжними картками цих платіжни х систем.

Тобто, роздрібний продаж ел ектронних ваучерів за готівк ові кошти, що здійснюється TOB « Електропей Україна» не підпа дає під визначення «система електронної торгівлі (комерц ії)», що наведений у даному Пол оженні, оскільки останній по ширюється на розрахункові оп ерації із застосуванням плат іжних карток (безготівкові р озрахунки).

Відповідно до пунктів 1, 2 Пос танова Правління Національн ого банку України від 05.03.2008 року за № 53 «Про врегулювання пита нь здійснення операцій із за стосуванням програмно-техні чних комплексів самообслуго вування», операції приймання готівки для подальшого пере казу, операції за допомогою с пеціальних платіжних засобі в та інші операції, пов'язані з рухом коштів, а також отриман ня інформації щодо стану рах унків із застосуванням прогр амно-технічних комплексів са мообслуговування, до яких зг ідно з їх функціональними мо жливостями належать банківс ькі автомати самообслуговув ання, депозитні банкомата, пл атіжні термінали, термінали самообслуговування тощо, мож уть здійснювати банки і неба нківські фінансові установи , які відповідно до законодав ства України отримали відпов ідну ліцензію/дозвіл щодо пе реказу коштів органів держав ної влади, що здійснюють держ авне регулювання відповідни х ринків фінансових послуг, і є платіжними організаціями та/або членами платіжної сис теми, а також суб'єкти господа рювання, які уклали агентськ і договори з банками.

Банки і небанківські фінан сові установи мають забезпеч увати видачу первинного розр ахункового документа (квитан ції ПТКС), роздрукованого на п аперовому носії за допомогою засобів ПТКС, який містить об ов'язкові реквізити документ а на переказ готівки і підтве рджує внесення/видачу відпов ідної суми готівки до/з цього ПТКС та здійснення ініціюва ння операцій з переказу готі вки. Проте, квитанція ПТКС не є розрахунковим документом у розумінні Закону України «Пр о застосування реєстраторів розрахункових операцій у сф ері торгівлі, громадського х арчування та послуг».

Під дію вищевказаної поста нови № 53 не підпадає здійсненн я торгівельних операцій чере з ПТКС, а саме: продаж товарів (кави, напоїв, тощо). Роз'ясненн я з цього питання надані лист ами Національного банку Укра їни від 24.12.2008 року за № 25/210/2841-18468, від 30.10.2009 року за № 25-213/2617-20338.

Підприємство незалежно ві д способу проведення інкасац ії виручки із ПКТС (самостійн о або фізичною особою суб'єкт ом господарювання згідно дог овору) зобов'язано, у разі здій снення торгівлі електронним и ваучерами, застосовувати с пеціалізовані автомати, що в ключені до Державного реєстр у реєстраторів розрахункови х операцій, з додержанням вст ановленого порядку їх застос ування.

Оскільки TOB «Електропей Укр аїна» не є членом банківськи й платіжної системи в Україн і, агентські договори з банкі вськими установами не уклада ло та не має відповідної ліце нзії на здійснення переказу небанківськими фінансовими установами, то при здійсненн і продажу електронних ваучер ів за період з 18.12.2006 року по 131.03.2009 р оку TOB «Електропей Україна» не були виконані умови вищенав еденого визначення системи е лектронної торгівлі (комерці ї). Отже у TOB «Електропей Україн а» не було підстав не проводи ти готівкові розрахунки в су мі 70407782,43 грн. через реєстратори розрахункових документів, в ключених до Державного реєст ру реєстраторів розрахунков их операцій, те не роздрукову вати відповідні розрахунков і документи, фіскальні касов і чеки.

Таким чином, застосовані шт рафні (фінансові) санкції скл адають за період з 18.12.2006 року по 14.07.2008 року - 278231155,00 грн., за період з 15.07.2008 року по 31.03.2009 року - 73807757,15 грн., а в сього 352038 912,15 грн.

Як встановлено судом, праці вниками ДПІ у Подільському р айоні м. Києва була проведена планова виїзна перевірка TOB « Електропей Україна» (код за Є ДРПОУ - 34817404) з питань дотримання вимог податкового, валютног о та іншого законодавства (в т .ч. законодавства у сфері готі вкових розрахунків, наявност і патентів та ліцензій) за пер іод з 18.12.2006 року по 31.03.2009 р.

Перевіркою виявлено, поруш ення TOB «Електропей Україна» в имог п. 1, 2 ст. 3 Закону України № 265/95-ВР, а саме TOB «Електропей Укр аїна» за період з 18.12.2006 р. по 31.03.2009 р . були реалізовані за готівко ві кошти без застосування ре єстраторів розрахункових оп ерацій та видачі розрахунков их документів електронні вау чери, які не є продукцією влас ного виробництва підприємст ва на загальну суму 70 407 782,43 грн. (в т.ч. за період з 15.07.2008 р. по 31.03.2009 р. на суму 14 761 551,43 грн.).

Згідно із записами у касові й книзі, оборотно-сальдовими відомостями аналітичного та синтетичного обліку, які бул и відображені при обліку гот івкових операцій за рахунком 301 перевіряючими встановлено , що за період з 18.12.2006 року по 31.03.2009 р оку TOB «Електропей Україна» зд ійснював продаж електронних ваучерів (попередньо придба них у TOB «Ізі Софт») через мереж у платіжних терміналів, в які безпосереднім покупцем (фіз ичною особою) вводиться готі вка та отримується паперовий чек із секретним кодом. В пода льшому отримана готівка вилу чалась фізичними особами - пі дприємцями, які обрали спрощ ену систему оподаткування, з якими TOB «Електропей Україна» уклало договори доручення, т а здавалась до каси TOB «Електр опей Україна» з оформленням прибуткових ордерів.

При здійсненні продажу вищ езгаданих ваучерів TOB «Електр опей Україна» не були викона ні умови визначення системи електронної торгівлі (комерц ії) і як наслідок у TOB «Електроп ей Україна» не було підстав н е проводити готівкові розрах унки на загальну суму 70 407 782,43 грн . через реєстратори розрахун кових операцій, або не ввести книги обліку розрахункових операцій (розрахункові книжк и).

За результатами вищевказа ної перевірки складено акт п еревірки від 16.07.2009 року за № 123/23-604/3 4817404 та винесено рішення про за стосування штрафних (фінансо вих) санкцій від 29.07.2009 року за № 0002812304 на суму 352 038 912,15 грн.

Згідно ст. 1 Закону України № 265/95-ВР, реєстратори розрахунко вих операцій застосовуються фізичними особами - суб'єктам и підприємницької діяльност і або юридичними особами (їх ф іліями, відділеннями, іншими відокремленими підрозділам и) (далі - суб'єкти підприємниц ької діяльності), які здійсню ють операції з розрахунків в готівковій та/або в безготів ковій формі (із застосування м платіжних карток, платіжни х чеків, жетонів тощо) при прод ажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадськог о харчування та послуг, а тако ж уповноваженими банками та суб'єктами підприємницької д іяльності, які виконують опе рації купівлі-продажу інозем ної валюти».

Відповідно до ст. 2 Закону Ук раїни №265/95-ВР, реєстратор розра хункових операцій - пристрі й або програмно-технічний ко мплекс, в якому реалізовані ф іскальні функції і який приз начений для реєстрації розра хункових операцій при продаж у товарів (наданні послуг), опе рацій з купівлі-продажу іноз емної валюти та/або реєстрац ії кількості проданих товарі в (наданих послуг). До реєстрат орів розрахункових операцій відносяться: електронний ко нтрольно-касовий апарат, еле ктронний контрольно-касовий реєстратор, комп'ютерно-касо ва система, електронний такс ометр, автомат з продажу това рів (послуг) тощо.

При цьому, згідно ст. 2 Закону України №265/95-ВР, автомат з прод ажу товарів (послуг) - реєстрат ор розрахункових операцій як ий в автоматичному режимі зд ійснює видачу (надання) за гот івкові кошти або із застосув анням платіжних карток, жето нів, тощо товарів (послуг) і за безпечує відповідний облік ї х кількості.

Пунктами 1 та 2 ст. 3 Закону Укр аїни №265/95-ВР, суб'єкти підприєм ницької діяльності, які здій снюють розрахункові операці ї в готівковій та/або в безгот івковій формі (із застосуван ням платіжних карток, платіж них чеків, жетонів тощо) при пр одажу товарів (наданні послу г) у сфері торгівлі, громадськ ого харчування та послуг зоб ов'язані:

- проводити розрахункові оп ерації на повну суму покупки (надання послуги) через зареє стровані, опломбовані у вста новленому порядку та перевед ені у фіскальний режим робот и реєстратори розрахункових операцій з роздрукуванням в ідповідних розрахункових до кументів, що підтверджують в иконання розрахункових опер ацій, або у випадках, передбач ених цим Законом, із застосув анням зареєстрованих у встан овленому порядку розрахунко вих книжок;

- видавати особі, яка от римує або повертає товар, отр имує послугу або відмовляєть ся від неї, розрахунковий док умент встановленої форми на повну суму проведеної операц ії;

- застосовувати реєст ратори розрахункових докуме нтів, що включені до Державно го реєстру реєстраторів розр ахункових операцій, з додерж анням встановленого порядку їх застосування.

Розроблений ДПА України По рядок реєстрації, опломбуван ня та застосування реєстрато рів розрахункових операцій п ри реалізації товарів (послу г) (наказ від 01.12.2000 року за № 614) міс тить пункт 2.1, де зазначено, що д о реєстрації приймаються реє стратори розрахункових опер ацій, модифікації яких включ ено до Державного реєстру ре єстраторів розрахункових оп ерацій. Чинний на сьогодні Де ржавний реєстр реєстраторів розрахункових операцій, зат верджений наказом ДПА Україн и від 01.07.2008 року за № 430, містить ко мп'ютерно-касову систему «Фі скал», яка призначена для фіс калізації автоматів іншого п ризначення, автоматизації зб ору, обліку і контролю даних р еалізуємих послуг.

При цьому, для реалізації ел ектронних ваучерів TOB «Електр опей Україна»

використов увалися платіжні термінали ( належать підприємству на пра ві власності), в т.ч.

терміна ли моделі МТ40. Зокрема, згідно інформації про опис технічн их характеристик платіжних т ерміналів, що розміщена на са йті TOB «Ізі Софт» (за електрон, а дресою www.easysoft.iia), для платіжних те рміналів такої моделі за баж анням клієнта передбачена мо жливість встановлення таког о обладнання як фіскальний р еєстратор. Крім того, можливи й роздільний доступ для інка сації готівки та до технічно го модуля термінали зв'язку з встановленням фіскального р еєстратора.

Тобто, платіжний термінал (а парат прийому платежів) явля ється програмно-технічним ко мплексом, який може бути обла днаний реєстратором розраху нкових операцій для реалізац ії фіскальних функцій та реє страції розрахункових докум ентів.

Відповідно до п. 1 постанови Кабінету Міністрів України «Про терміни переведення суб 'єктів підприємницької діяль ності на облік розрахункових операцій у готівковій та без готівковій формі із застосув анням реєстраторів розрахун кових операцій» від 07.02.2001 року з а № 121, установлено термін пере ведення суб'єктів підприємни цької діяльності на облік ро зрахункових операцій у готів ковій та безготівковій формі із застосуванням реєстратор ів розрахункових операцій - 01.06.2004 року.

До настання зазначених тер мінів суб'єкти підприємницьк ої діяльності здійснюють роз рахункові операції із застос уванням книг обліку розрахун кових операцій, крім тих суб'є ктів, форми та умови провадже ння діяльності яких наведені у пунктах 4, 5 і 7 додатка, що здій снюють розрахункові операці ї із застосуванням електронн их контрольно-касових апарат ів і комп'ютерних систем, внес ених до Державного реєстру е лектронних контрольно-касов их апаратів і комп'ютерних си стем станом на 31 грудня 2000 p., а та кож із застосуванням торгове льних терміналів, призначени х для роботи з платіжними кар тками.

Також, ст. 2 Закону України №26 5/95-ВР , встановлено, що розрахун ковий документ -документ вст ановленої форми та змісту (ка совий чек, товарний чек, розра хункова квитанція, проїзний документ тощо), що підтверджу є факт продажу (повернення) то варів, надання послуг, отрима ння (повернення) коштів, купів лі-продажу іноземної валюти, надрукований у випадках, пер едбачених цим Законом, і заре єстрованим у встановленому п орядку реєстратором розраху нкових операцій або заповнен ий вручну.

Згідно п. 2.1 Положення про фор му та зміст розрахункових до кументів, затвердженого нака зом ДПА України від 01.12.2000 року з а № 614 (зареєстровано в Міністе рстві юстиції України 05.02.2001 рок у), установлені в даному Полож енні вимоги до змісту розрах ункових документів визначаю ть обов'язкові реквізити роз рахункових документів. У раз і відсутності хоча б одного з обов'язкових реквізитів, а та кож недотримання сфери призн ачення, документ не; є розраху нковим.

Зокрема, одним із обов'язков их реквізитів фіскального ка сового чека є фіскальний ном ер реєстратора розрахункови х операцій, при продажу за гот івкові кошти електронних вау черів TOB «Електропей Україна» реєстратори розрахункових о перацій не застосовувалися, книги обліку розрахункових о перацій не велися, відповідн і розрахункові документи без посереднім покупцям товару н е видавалися.

Так, п. 12 ст. 9 Закону України №2 65-95/ВР встановлено, що реєстрат ори розрахункових операцій т а розрахункові книжки не зас тосовуються, якщо в місці отр имання товарів (надання посл уг) операції з розрахунків у г отівковій формі не здійснюют ься (оптова торгівля). При цьом у, Законом не звільнено суб'єк тів підприємницької діяльно сті від застосування реєстра торів розрахункових операці й під час проведення розраху нків у готівковій формі.

Для реалізації електронни х ваучерів TOB «Електропей Укра їна» укладався ряд типових д оговорів доручення з фізични ми особами-підприємцями (оди н із таких договорів додано д о матеріалів позовної заяви) згідно яких Повірені (фізичн і особи-підприємці) зобов'язу ються вчинити від імені та за рахунок Довірителя (TOB «Елект ропей Україна») юридичні дії : укладати від імені Довірите ля договори з користувачами апаратів з прийому платежів (платіжних терміналів) метою яких є поповнення рахунків о ператорів мобільного зв'язку ; здійснювати за допомогою ап аратів з прийомі платежів (пл атіжні термінали) прийом гот івкових коштів від користува чів апаратів з прийому плате жів; здійснювати самостійно чи з залученням необхідної к ількості осіб обслуговуванн я наданих програмно-апаратни х комплексів (в т. ч. здійснюва ти виймання грошей у разі зап овнення відповідних ємносте й апарату з прийому платежів ).

До основних обов'язків Дові рителя входить: надати Повір еному апарати з прийому плат ежів (програмно-апаратні ком плекси) у кількості необхідн ій для виконання доручення з а такими договорами; забезпе чити Повіреного товаром (еле ктронними ваучерами, що приз начені для поповнення рахунк ів операторів мобільного зв' язку); негайно прийняти від По віреного кошти одержані ним у зв'язку з виконання доручен ня, виплатити Повіреному пла ту (винагороду), у розмірах та на умовах, визначених у догов орах, тощо.

Повірений в свою чергу зобо в'язаний вчиняти юридичні ді ї, зазначені вище відповідно до вказівок Довірителя; інфо рмувати Довірителя про хід в иконання доручення за догово ром, не змінювати будь-яким чи ном місцезнаходження апарат ів з прийому платежів, а по зак інченню терміну дії договору - повернути Довірителю протя гом визначеного строку апара ти з прийому платежів, що були надані Довірителем.

Будь-які положення про пер ехід прав власності як на тов ар (електронні ваучери), так і на платіжні термінали від TOB « Електропей Україна» (Довірит ель) до фізичних осіб-підприє мців (Повірені) у наданих до пл анової перевірки та в суді до говорах дорученнях -відсутні .

Згідно ч. 1 ст. 1000 Цивільного ко дексу України передбачено, щ о за договором доручення одн а сторона (повірений) зобов'яз ується вчинить від імені та з а рахунок другої сторони (дов ірителя) певні юридичні дії. П равочин, вчинений повіреним, створює, змінює, припиняє цив ільні права та обов'язки дові рителя.

За договорами доручення ук ладених між TOB «Електропей Укр аїна» та вищезгаданими фізич ними особами-підприємцями ре алізація товару фактично зді йснюється від імені TOB «Електр опей Україна» та всі отриман і за реалізацію електронних ваучерів готівкові кошти нал ежать саме TOB «Електропей Укра їна».

Відповідно до ч. 1 ст. 1002 Цивіль ного кодексу України передба чено, що повірений має право н а плату за виконання свого об ов'язку за договором доручен ня, якщо інше не встановлено д оговором або законом. Вищезг адані фізичні особи-підприєм ці за виконання договору дор учення отримували встановле ну ставку винагороди та жодн их прав на отриману суму від р еалізації товару (електронни х ваучерів) не мали.

Таким чином, TOB «Електропей У країна», а не вищезгадані фіз ичні особи-підприємці виступ ало фактичним реалізатором е лектронних ваучерів, адже ві дповідно до даних договорів доручення право власності як на товар (електронні ваучери ), так і на платіжні термінали (апарати з прийому платежів) д о фізичних осіб-підприємців (Повірених) не переходить.

Крім того, відповідно до ст. 2 Закону України №265/95-ВР, місце п роведення розрахунків - місц е, де здійснюються розрахунк и із покупцем за продані това ри (надані послуги) та зберіга ються отримані за реалізован і товари (надані послуги) готі вкові кошти, а також місце отр имання покупцем попередньо о плачених товарів (послуг) із з астосуванням платіжних карт ок, платіжних чеків, жетонів т ощо.

Так, в даному випадку місцем проведення готівкових розра хунків при продажу приватним и підприємцями (Повіреними) в ід імені TOB «Електропей Україн а» (Довірителя) товару (електр онних ваучерів) безпосередні м покупцям-фізичним особам є платіжні термінали підприєм ства. Місце де здійснюються р озрахунки із покупцем за про дані товари, місце де зберіга ються отримані за реалізован і товари готівкові кошти та м ісце отримання покупцем (фіз ичною особою) попередньо опл ачених товарів із готівковим и коштами співпадають.

Поняття «система електрон ної торгівлі (комерції)» юрид ично визначено у постанові П равління Національного банк у України «Про затвердження Положення про порядок емісії платіжних карток і здійснен ня операцій з їх застосуванн я» від 19.04.2005 року за № 137 як сукупн ість програмно - технічних за собів, процедур і правил, вико ристання яких дає змогу спож ивачу здійснити віддалений д оступ до прейскурантів торго вців, виконати замовлення на поставку та оплату замовлен их товарів (послуг).

Дія Положення про порядок е місії платіжних карток та зд ійснення операцій з їх засто суванням, затвердженого пост ановою Правління НБ України від 19.04.2005 року за № 137, на який поси лається TOB «Електропей Україн и» поширюється лише на члені в та учасників внутрішньодер жавних і міжнародних платіжн их систем, які є суб'єктами від носин, що виникають під час зд ійснення операцій, ініційова них за платіжними картками ц их платіжних систем (п. 1.4 розд. 1).

Тобто, роздрібний продаж ел ектронних ваучерів за готівк ові кошти, що здійснюється TOB « Елетропей Україна» не підпад ає під визначення «система е лектронної торгівлі (комерці ї)», що наведений у даному Поло женні, оскільки останній пош ирюється на розрахункові опе рації із застосуванням платі жних карток (безготівкові ро зрахунки).

Відповідно до пунктів 1, 2 Пос танова Правління Національн ого банку України від 05.03.2008 року за № 53 «Про врегулювання пита нь здійснення операцій із за стосуванням програмно-техні чних комплексів самообслуго вування» (далі - Постанова № 53), операції (приймання готівки для подальшого переказу, опе рації за допомогою спеціальн их платіжних засобів та інші операції, пов'язані з рухом ко штів (далі - операції), а також о тримання інформації щодо ста ну рахунків) із застосування м програмно-технічних компле ксів самообслуговування (дал і - ПТКС), до яких згідно з їх фун кціональними можливостями н алежать банківські автомати самообслуговування, депозит ні банкомати, платіжні термі нали, термінали самообслугов ування тощо, можуть здійснюв ати банки і небанківські фін ансові установи, які відпові дно до законодавства України отримали відповідну ліцензі ю/дозвіл щодо переказу кошті в органів державної влади, що здійснюють державне регулюв ання відповідних ринків фіна нсових послуг, і є платіжними організаціями та/або членам и платіжної системи, а також с уб'єкти господарювання, які у клали агентські договори з б анками (далі - небанківські фі нансові установи).

Банки і небанківські фінан сові установи мають забезпеч увати видачу первинного розр ахункового документа (квитан ції ПТКС), роздрукованого на п аперовому носії за допомогою засобів ПТКС, який містить об ов'язкові реквізити документ а на переказ готівки і підтве рджує внесення/видачу відпов ідної суми готівки до/з цього ПТКС та здійснення ініціюва ння операцій з переказу готі вки. Проте, квитанція ПТКС не є розрахунковим документом у розумінні Закону України «Пр о застосування реєстраторів розрахункових операцій у сф ері торгівлі, громадського х арчування та послуг».

При цьому, під дію Постанови № 53 не підпадає здійснення то ргівельних операцій через ПТ КС, а саме: продаж товарів (кав и, напоїв, тощо). Роз'яснення з ц ього питання надані листами Національного банку України від 24.12.2008 року за № 25/210/2841-18468, від 30.10.2009 р оку за № 25-213/2617-20338 (наявний в матер іалах справи).

Враховуючи вищевикладене, підприємство незалежно від способу проведення інкасаці ї виручки із ПКТС (самостійно або фізичною особою суб'єкто м господарювання згідно дого вору) зобов'язано, у разі здійс нення торгівлі електронними ваучерами, застосовувати сп еціалізовані автомати, що вк лючені до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій, з додержанням вста новленого порядку їх застосу вання.

TOB «Електропей Україна» не є членом банківський платіжно ї системи в Україні, агентськ і договори з банківськими ус тановами не укладало та не ма є відповідної ліцензії на зд ійснення переказу небанківс ькими фінансовими установам и.

Таким чином, при здійсненні продажу електронних ваучері в за період з 18.12.2006 року по 31.03.2009 ро ку TOB «Електропей Україна» не були виконані умови вищенаве деного визначення системи ел ектронної торгівлі (комерції ), відповідно у TOB «Електропей У країна» не було підстав не пр оводити готівкові розрахунк и в сумі 70 407 782,43 грн. через реєстр атори розрахункових докумен тів, включених до Державного реєстру реєстраторів розрах ункових операцій, те не роздр уковувати відповідні розрах ункові документи, фіскальні касові чеки.

Як встановлено п. 1 ст. 17 Закон у України "Про застосування р еєстраторів розрахункових о перацій у сфері торгівлі, гро мадського харчування та посл уг" у разі непроведения розра хункових операцій через реєс тратори розрахункових опера цій суму вартості проданих т оварів та не роздрукування в ідповідних розрахункових до кументів, що підтверджує вик онання розрахункових операц ій до суб'єктів підприємниць кої діяльності застосовують ся фінансові санкції у п'ятик ратному розмірі вартості про даних товарів, на які виявлен о невідповідність.

Відповідачем були реалізо вані за готівковий розрахуно к без застосування реєстрато ра розрахункових операцій (к ниги обліку розрахункових оп ерацій, розрахункової книжки ) та видачі відповідних розра хункових документів електро нні ваучери, які не є продукці єю власного виробництва за п еріод з 18.12.2006 року по 31.03.2009 року на загальну суму 70 407 782,43 грн. (в т.ч. за період з 15.07.2008 року по 31.03.2009 року н а суму 14 761 551,43 грн.).

Таким чином застосовані шт рафні (фінансові) санкції скл адають за період з 18.12.2006 року по 14.07.2008 року 278 231 155,00 грн. (55 646 231,00 грн.х5), за період з 15.07.2008 року по 31.03.2009 року 73 8 07 757,15 грн. (14 761 551,43 грн.х5), всього 352 038 912,15 грн.

Отже, постановою Київськог о апеляційного адміністрати вного суду, законність і обґр унтованість якого суд не впр аві ставити під сумнів, встан овлено, що рішення про застос ування штрафних (фінансових) санкцій від 29.07.2009 р. №0002812304 винесен о позивачем правомірно.

Відповідно до ст. 250 Господар ського кодексу України (далі - ГК України) передбачено, що а дміністративно-господарськ і санкції можуть бути застос овані до суб'єкта господарюв ання протягом шести місяців з дня виявлення порушення, ал е не пізніш як через один рік з дня порушення цим суб'єктом в становлених законодавчими а ктами правил здійснення госп одарської діяльності, крім в ипадків, передбачених законо м.

Згідно з п. 1 , п. 4 ст. 17 Закону Ук раїни №265/95-ВР, за порушення вим ог цього Закону до суб'єктів п ідприємницької діяльності, я кі здійснюють розрахункові о перації за товари (послуги), за рішенням відповідних органі в державної податкової служб и України застосовуються фін ансові санкції у таких розмі рі: 1) у п'ятикратному розмірі в артості проданих товарів (на даних послуг), на які виявлено невідповідність, - у разі пров едення розрахункових операц ій на неповну суму вартості п роданих товарів (наданих - пос луг), у разі непроведення розр ахункових операцій через реє стратори розрахункових опер ацій, у разі нероздрукування відповідного розрахунковог о документа, що підтверджує в иконання розрахункової опер ації, або проведення її без ви користання розрахункової кн ижки; 4) двадцять неоподаткову ваних мінімумів доходів гром адян - у разі невиконання щоде нного друку фіскального звіт ного чеку або його незберіга ння в книзі обліку розрахунк ових операцій.

Як вбачається з матеріалів справи загальна сума штрафн их (фінансових) санкцій склад ає 352 038 912,15 грн.

Відповідно до ст. 25 Закону Ук раїни №265/95-ВР суми фінансових с анкцій, які визначені стаття ми 17-24 цього Закону, підлягають перерахуванню суб'єктами пі дприємницької діяльності до Державного бюджету України в десятиденний термін з дня прийняття органами державно ї податкової служби України рішення про застосування так их фінансових санкцій. Однак , штрафні (фінансові) санкції в сумі 352 038 912,15 грн. відповідачем на даний час не сплачено, том у вказана сума підлягає стяг ненню.

Відповідно до п. 11 ст. 10 Закон у України „Про державну пода ткову службу” державні подат кові інспекції в районах, міс тах без районного поділу, рай онах у містах , міжрайонні та о б' єднані державні податков і інспекції подають до судів позови до підприємств, устан ов, організацій та громадян п ро стягнення заборгованості перед бюджетом і державними цільовими фондами за рахуно к їх майна.

Керуючись ст.ст.9,69-71, 97,158-163 Коде ксу адміністративного судоч инства України, суд,

п о с т а н о в и в:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути із Товариства з о бмеженою відповідальністю „ Електропей України” (код 34817404) д о Державного бюджету України в особі Державної податково ї інспекції у Подільському р айоні м. Києва штрафні (фінанс ові) санкції в сумі 352038912 (триста п' ятдесят два мільйони три дцять вісім тисяч дев' ятсот дванадцять) грн. 15 коп. (на р/р 341299 99700008 одержувач : УДК у Подільськ ому районі м. Києва, банк одерж увача: ГУ ДКУ у м. Києві, МФО 820019, к од ЄДРПОУ 2607793).

Постанова набирає законн ої сили після закінчення стр оку подання апеляційної скар ги, якщо скаргу не було подано в установлені строки. У разі п одання апеляційної скарги по станова, якщо її не скасовано , набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті апеляційного пров адження або набрання законно ї сили рішення за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга на поста нову суду подається до Київс ького апеляційного адмініст артивного суду через Київськ ий окружний адміністративни й суд протягом десяти днів з д ня її проголошення, а в разі пр оголошення лише вступної та резолютивної частини постан ови або прийняття постанови у письмовому провадженні - п ротягом десяти днів з дня отр имання її копії.

Суддя Щавінський В. Р.

Постанова у повному обсязі виготовлена 29 березня 2011 року.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.03.2011
Оприлюднено20.07.2011
Номер документу17073528
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —9872/10/1070

Постанова від 24.03.2011

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Щавінський В. Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні